◈› #مناقب_امیرالمومنین | ۰۰۱
⿻ . احمد بن حنبل که یکی از بزرگان ائمّه اهل تسنّن است، طبق روایت کتاب الرّیاض النضره از سلمان فارسی روایت کرده است که او میگوید: « از رسول خدا شنیدم که میفرمود: من و علی نور واحدی بودیم در نزد خداوند تعالی، قبل از آنکه آدم را بیافریند به فاصله چهارده هزار سال. سپس چون خداوند آدم را آفرید آن نور را دو قسمت نمود: یکی از آن دو قسمت من هستم، و قسمت دیگر علی است.»
↫منبع: «امام شناسی»، ج۱، ص ۲۶ به نقل از «الریاض النضرة»، ص ۱۶۴
⇶ @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
⭕ همراهان گرامی،
💠 مقالۀ «اعمال ماه رجب و اهمیت آن»
✍ برگرفته از آثار حضرت علامۀ طهرانی و آیتالله سیدمحمدمحسن طهرانی
در سایت مکتب وحی قرار گرفت.
📄 جهت مطالعه، کلیک فرمایید.
📌 #نیت #رجب
@Maktabe_Vahy
۰۰۹۲
┄━⊹༅۞ ؋ـصوص ۞༅⊹━┄
۞. پیغمبر مرد حق بود و میفرمود: «خداوند حق است و اساس حق در توحید است و تمام قوانین و احکام براساس توحید است؛ و این راهی است که خودم رفتهام و همۀ افراد بشر باید از این سفره بهرهمند شوند.»
↫ مبانی اخلاق، ج۱، ص۷۹
⇶ @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
⭕ همراهان گرامی،
💠 مقالۀ «اعمال ماه شعبان و اهمیت آن و سیرۀ ائمه و اولیاء الهی در این ماه»
✍ برگرفته از آثار حضرت علامۀ طهرانی و آیتالله سیدمحمدمحسن طهرانی
در سایت مکتب وحی قرار گرفت.
📄 جهت مطالعه، کلیک فرمایید.
📌 #دستورالعمل #شعبان
@Maktabe_Vahy | @MaktabeVahyOrg_Gallery
┄┄┅⊱⊰𖣐 حــَـیـــﺎتـ جﺎۈیــد 𖣐⊱⊰┅┄┄
░ . عنوان ۰۰ : اهمیت و جایگاه وصیت نامه امیرالمومنین علیه السلام
۞. عالم ربانی حضرت آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره در مقدمه کتاب شریف " حیات جاوید " میفرمایند:
◈ این وصیّتنامه که بجاست آن را آئیننامۀ فلاح و رستگاری دو سرا نامید، أمیرمؤمنان تمام جوانب و لوازم یک زندگی سعادتمند و موفّق، در دو جنبۀ دنیوی و اخروی و شخصی و اجتماعی برای رسیدن به نقطۀ کمال را مورد توجّه قرار دادهاند؛ و دقیقاً با اشراف کامل و ولائی بر سرائر نفوس بشری و اسرار حیات طیّبۀ اجتماعی، و رموز سیر در مراتب فعلیّتهای انسانی و تحصیل سعادت دنیا و آخرت به نحو اتمّ در زمینه و بستر امنیّت و اعتدال اجتماعی، دستورالعمل و برنامۀ آن را مدوّن و مبوّب، روشن و آشکار نمودهاند.
◈ تو گوئی این شخصیّت ممتاز عالم وجود از ابتداء خلقت افلاک و زمین و زمان و پیدایش بنیآدم، همراه و همصحبت با تک تک آنان بوده و با رمز و راز هر یک به خوبی آشنایی داشته و در همۀ احوال و تبدّل حوادث با همه حضور عینی و شهودی داشته است، و اینک ثمره و نتیجۀ این تجربۀ نایاب را در اختیار آیندگان و تشنگان سبل سلام، و حتّی پویندگان مسیر امنیّت و صلاح دنیوی، خصوصاً در زمان حاضر، قرار میدهد؛ و نه تنها آنان که مسیر حیات طیّبۀ خود را بر محوریّت آموزههای اولیای الهی و حقایق وحیانی تنظیم نمودهاند و هیچ مقصد و غایتی را جز لقاء حقّ و رفع حجب ماسِویالله و تحقّق حقیقت عبودیّت محضه مورد توجّه و امعان نظر قرار ندادهاند، باید از این منهج و دستور حضرتش به طور دقیق و صد در صد پیروی و تبعیّت نمایند،
◈ بلکه حتّی غیر ملتزمین به مبانی شرع از سایر مذاهب و ملل و منکرین اصل دین و تشریع و وجود صانع و پروردگار نیز اگر بخواهند با روشی عقلانی و منطقی و در امنیّت و آرامش کامل و تحصیل خواست های مشروع و منطقی انسانی و حقوق شهروندی به نحو مطلوب، به دور از نگرانیهای اجتماعی و ناهنجاریهای فردی زندگی کنند، باید به این وصیّتنامه و نکات طلایی آن جامۀ عمل بپوشانند.
◈ علاّمه حاج سیّد محمّد حسین حسینی طهرانی قدّس الله سرّه پس از مراجعت از نجف اشرف در روزهای جمعه، این وصیّتنامه را برای دوستان شرح و توضیح میفرمودند، و بسیار به مضامین و حقایق آن اهتمام و توصیه میکردند و همه را به مطالعه و تدبّر و تعمّق در عبارات و دستورات آن تشویق میفرمودند. و اهتمام در عمل به آن را تکلیف شرعی و اصل و اساس حرکت سالک به سوی پروردگار میدانستند، و خود در وصیّتنامۀ خویش متذکّر شدهاند که: میخواستم وصیّتنامه مفصّلی بنویسم که حاوی مطالب مهمّ اخلاقی باشد، دیدم با وجود مطالب عالیه و حقایق سامیهای که أمیرالمؤمنین علیه السّلام در حاضرَین به امام حسن مجتبی علیه السّلام در وصیّتنامه خود نوشتهاند و در نهج البلاغه مسطور است، دیگر از بیان مکارم اخلاق و آداب، دم زدن مایۀ شرمندگی است. |❶
|↫ #ادامه_دارد
|↫ مطالعه قسمت بعدی ⇲
┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄
🖇. مصادر:
❶. مطلع انوار، ج۱، ص ۱۱۱ ؛ حیات جاوید، ص ۲۰
#نهج_البلاغه #حیات_جاوید #آیت_الله_طهرانی
⇶ @sire_salehan | #سیره_صالحان
کتاب «نوروز در جاهلیت و اسلام» اثر ارزشمند حضرت آیه الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّساللهسرّه که به بررسی ماهیت تاریخی و دینی این رسم میپردازد.
@maktabe_vahy
🌸🌸🌸🌸
نوروز.pdf
3.81M
دانلود رایگان نسخۀ الکترونیکی کتاب شریف " نوروز در جاهلیت و اسلام" اثر ذی قیمت آیة الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّساللهسرّه
@maktabe_vahy
🌸🌸🌸🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب «نوروز در جاهلیت و اسلام»
💠 قسمت اول
🔹رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند:
«ما مِن شیءٍ یُقَرِّبُکُم إلی اللهِ إلّا و قَد دَعَوتُکُم بِه، و ما مِن شَیءٍ یُبَعِّدُکم عنِ النّارِ إلّا و قد نَهَیتُکُم عنه؛ هیچچیزْ شما را به خدا نزدیک نمیکند، الّا اینکه من شما را به آن امر کردم و هیچچیز شما را از خدا دور نمیکند، الّا اینکه شما را از آن نهی کردم.»
🔹از آنجا که هر عاقلی، تمام باورها و جهتگیریهای خود را با میزانِ عقل و فطرت میسنجد تا راه صحیح از سقیم را بازشناسد و از سیره و سنّتِ نادرست و غیر منطقی بپرهیزد، شناختِ آیینها از منظر عقل حائزِ اهمیت خواهد بود.
🔹همچنین برای کسانی که به حقانیتِ دین اسلام راه یافته و آنرا با تعمّق پذیرفتهاند واضح است که هیچ مسئلۀ تأثیرگذاری در سعادتِ انسان نیست مگر آنکه اسلام نسبت به آن توصیه و سفارشی فرموده است؛ از اینرو شناخت سنّتها و بدعتها از درجۀ والایی از اهمیّت برخوردار است.
🔹یکی از آیینهای قابل توجّه که از دیرباز مورد بحث و مناقشه بوده است، آیین مشهور «نوروز» است که کشفِ ماهیت آن برای عقلمحوران و دینمداران، دغدغهای مهم میباشد.
🔹کتاب «نوروز در جاهلیت و اسلام» تألیف حضرت آیتالله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضواناللهعلیه با هدف پاسخ به همین سؤال به رشتۀ تحریر درآمده است.
🔹مؤلّف جهتِ جامعیّت و صحّت منابعِ مورد استنادِ این رساله، شخصاً در کتابخانههای مختلف دنیا حضور یافته است. این ویژگی بهتنهایی این رساله را از آثار مشابهْ متمایز میگرداند.
✅ با توجه به ویژگیِ آیینهای ملّی، طبیعی است که نتیجۀ این تحقیقات به مذاق مخاطبانِ ناآشنا با حقیقت، خوش نیاید؛ ایشان با اشاره به این مطلب نوشتهاند:
«روی این سخن و نوشتار متوجّهِ رادمردانی خواهد بود که با فکرِ باز و حُریّت و آزادیِ مستمر و اهتمام به شناختِ معارف و حقایق، بهدنبال معرفت و تحصیل کمالِ خویش میباشند.» [ص ۴٩؛ تلخیص]
🔹با توجه به تفصیلِ «رسالۀ نوروز در جاهلیت و اسلام» گزارشی از اهمّ مطالب مندرج در این کتاب و خلاصۀ ادلّۀ آن در قالب چند پُست خدمت مخاطبان محترم تقدیم میگردد.
📝 ادامه دارد...
[مطالعه قسمت دوم]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب «نوروز در جاهلیت و اسلام»
💠 قسمت دوم
🔹طبق مستنداتی که مرحوم مؤلّف در این کتاب ارائه میفرماید، باید دانست:
❗️در دوران باستان، هیچگاه عنوان نوروز یک روزِ معیّن و ثابت نداشته و میان روزها و فصولِ مختلفِ سال در گردش بوده است، و در سال ۴۶٧ هـ.ق بهدستورِ سلطان جلالالدین سلجوقی، نوروز در اوّل فروردین قرار گرفت و دیگرْ گردشِ نوروز در فصول مختلفِ سال از میان برداشته شد.
❗️از اینرو نوروزی که در عصر اهلبیت علیهمالسلام مطرح بوده ارتباطی با اولِ فروردین یا فصل بهار نداشته است؛ بلکه در فصولِ مختلفِ سال در گردش بوده است.
❗️از طرفی آنچه مردمِ باستان را واداشت که این روز را به عنوان عید بپندارند، صرفاً پیروی از پادشاهان و سلاطینِ خود بود؛ نه اموری مانند طراوت طبیعت و روییدن گلها.
📝ادامه دارد...
[مطالعه قسمت اول]
[مطالعه قسمت سوم]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب « نوروز در جاهلیت و اسلام»
💠 قسمت سوم
🔻برخی در تأیید نوروز به روایاتی تمسّک جستهاند که با تحقیقِ مصنّف، همگی از جهت سند و دلالت مورد خدشه میباشند؛ که از میان آنها در این گزارش به مهمترین آنها که دو راویت است، اشاره میشود.🔻
🔸روایت اول: روایت مختصرِ معلّیبنخُنَیس از امام صادق علیهالسلام
🔹این روایت که مهمترین حدیث در تأیید نوروز است، نزد علامه مجلسی از درجۀ اعتبار ساقط است و پس از شیخ طوسی در هیچیک از کتب معتبر و غیرمعتبرِ شیعه نیامده است.
🔹با توجّه به اینکه این روایت در نسخههایی از کتاب مصباحالمتهجّدِ شیخ طوسی نقل شده است، مؤلّف محترم در کتابخانههای معتبر جهان اسلام روی نُسَخ خطی تحقیقی انجام دادهاند که حاصل آن بدین قرار است:
✅ اولاً: در بسیاری از نسخههای خطی اصلاً اثری از این روایت به چشم نمیخورد؛ حتی یک کلمه!
✅ ثانیاً: در برخی نسخهها روایت در حاشیۀ صفحه آمده، آن هم بهطور ناقص و مختصر، که نشان از دستکاریِ ناسخ در نقل دارد.
✅ ثالثاً: در نسخهای که اصل روایت در متن آمده، کاملاً مشخص است که هیچ ارتباطی با قبل و بعدِ خود ندارد، و ناسخْ آن را در ضمنِ کتاب گنجانده است.
❗️نکته: حاج شیخ عباس قمّی در مفاتیحالجنان این روایت را نقل کرده است؛ اما باید گفت که ایشان در نگارش کتابْ دقّت علمی را لحاظ نکرده بودند. آیتالله شبیری زنجانی از آیتالله خمینی نقل کردند که مرحوم حاج شیخ عباس قمی گفته است: «در مفاتیحالجنان امور غیرمستند وجود دارد.»
🔸روایت دوم: روایت مفصّلِ معلّیبنخُنَیس از امام صادق علیهالسلام
🔹علامه مجلسی این روایت را پذیرفته، ولی دچار تناقضات متعددی است و قابل پذیرش نیست؛ مثلاً:
❗️در آن گفته شده: «هرکس در این روزها به سفر رود، برگشتی ندارد، یا هرکس در این روزها تجارت کند، ضرر خواهد کرد!» و حال آنکه واضح است بسیاری سفر کرده و برگشتهاند و یا تجارت کرده و ضرری متوجّهِ آنها نشده است!
❗️در این روایت تعداد روزهای ماه شمسی را سیروز شمرده، نه یکروز کم نه یکروز زیاد. حال آنکه میدانیم اگر همۀ ماهها را سیروزه (بدون زیاده و نقصان) بدانیم، ٣۶۵ روزِ سال، به ٣۶۰ روز تبدیل میشود!
❗️همچنین در این روایت، عید غدیر را مصادف با نوروز دانسته است که صحیح نیست؛ زیرا طبق محاسبات، عید غدیر در ٢٧ اسفند بوده است نه اول فروردین. مضافاً به اینکه معیارِ دین اسلام، سال قمری است، و بر فرض صحتِ مصادفبودن نوروز با غدیر، دلیل نمیشود که هر مناسبت دینی را بر اساس تاریخ شمسی آن نیز گرامی بداریم؛ مثلاً میلاد امام زمان علیهالسلام را در ١٢ مُرداد جشن بگیریم یا شب قدر را بر اساس تاریخ شمسی احیا بداریم!
🔹علاوه بر مطالب گذشته، روایتِ فوق با روایاتِ معتبر در تعارض است؛ مثلاً موسیبنجعفر علیهالسلام در روایتی میفرماید: «من در همۀ آثار اجدادم گشتم و برای این عید (نوروز) اثری نیافتم، و چیزی که اسلام آن را محو کرده، من احیا نمیکنم.» (مناقب ابنشهرآشوب، ج۴، ص٣١٨)
🔹یا در روایتی پیامبر اکرم صلیاللهعلیه و آله و سلّم میفرمایند: «درعوضِ مهرجان و نوروز، خداوند عید فطر و قربان را برای شما قرار داده است.» (مستدرک، ج۶، ص١۵٣)
📝ادامه دارد...
[مطالعه قسمت دوم]
[مطالعه قسمت چهارم]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب « نوروز در جاهلیت و اسلام»
💠 قسمت چهارم
⁉️ برخی فضلاء برای تأیید این عید بر اساس قاعدۀ «تسامح در ادلۀ سُنَن و احادیث مَن بَلَغ»، برپایی این عید را مستحسن شمردهاند.
توضیح آنکه: طبق این احادیث و قاعدۀ مربوطه، در مستحبات و سنّتها نیاز نیست نسبت به ضعف و قوّتِ سند و دلالت حدیث، حسّاس بود بلکه طبق واژۀ «بلوغ» (=رسیدن) که در این احادیث آمده، هرکس خبر از سنّتی به او برسد، حتی اگر آن خبر صحیح نباشد میتواند به امید کسبِ ثواب به آن عمل کند.
بررسی:
🔹بلوغِ مذکور در «احادیث مَن بَلَغ» بلوغِ عقلایی است که شامل روایات ضعیف نمیشود؛ چون این روایات از "ملاک عقلاییبودن و شرایط حجیّت" برخوردار نیست.
از اینرو، مقصودِ «احادیث مَن بَلَغ» عمل به احادیثی است که واجدِ شرایط اعتبار و حجّیت بوده ولی ممکن است در واقع از معصوم صادر نشده باشند.
🔺در نتیجه قاعدۀ تسامح در ادلۀ سُنَن، از درجۀ اعتبار ساقط است و نمیتوان بر اساس این قاعدۀ بیاعتبار، برای نوروزْ اعتبار کسب کرد.
📝ادامه دارد...
[مطالعه قسمت سوم]
[مطالعه قسمت پنجم]
ـــــــــــــــــــــــــــــ
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب « نوروز در جاهلیت و اسلام»
💠 قسمت پنجم
⁉️ برخی گفتهاند:
«درست است که نوروز، عیدی دینی نیست، ولی عیدی ملی است و گرامیداشتِ آنْ از این نظر ایرادی ندارد.»
بررسی:
🔹شرط امضای یک عید، سازگاری با موازینِ شرع و ادبِ الهی است؛ از اینرو ملّیگرایی و قومیّتگرایی با معیارهای شرعْ سازگاری ندارد.
🔹سنّتی که قبل از اسلام بوده و بر اساس سلایقِ سلاطین تثبیت شده و بر اساس ندای ایرانیّت و قومیّت در سازمان بینالملل ثبت شده، با معیارهای دینی ناسازگار است.
🔹در دین، عرب و عجم و ترک و لُر و غرب و شرق، یکی هستند و افراد بر اساس معیارهای تقوا و ارزشهای عقلانی و اخلاقی سنجیده میشوند.
🔹در اعیاد و مناسبتها نیز مسئله از این قرار است و ملیّتْ معیار نمیباشد؛ بلکه ارزشهای عُقلایی و کمالِ انسانی و فطری معیار است. حال آنکه توجّه به قومی خاص با این معیارها سازگار نیست.
📝ادامه دارد...
[مطالعه قسمت چهارم]
[مطالعه قسمت ششم]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب « نوروز در جاهلیت و اسلام»
💠 قسمت ششم
⁉️ برخی میگویند:
«نوروز، عید است؛ زیرا طبیعت، حیاتِ دوباره مییابد و ما نیز با شادیِ طبیعت شاد میشویم. اسلام نیز به این شادیِ طبیعت بها داده است.»
بررسی:
1️⃣ اسلامْ دینی جهانی است و اختصاصی به مناطق استوایی و خوشآبوهوا ندارد. روز اولِ فروردین در بسیاری از مناطقِ جهان و همچنین در ایران، سرما و یخبندان حاکم است. در نیمکرۀ جنوبیِ زمین نیز فصل زمستان و تابستان با نیمکرۀ شمالی متفاوت است. اگر معیار در اهمیت نوروز، بهار و طراوتِ طبیعت باشد، پس در بسیاری از این مناطقْ برگزاریِ این عید مصداقی نخواهد داشت و اسلام برای آنها برنامهای نداشته است؛ این مسئله با جهانی بودنِ اسلام ناسازگار است.
2️⃣ اگر ملاکْ شروعِ بهار باشد، اسلام باید با لحاظِ جغرافیای هر منطقه، نوروزی مخصوص به آنان قرار میداد، نه نوروزِ متداول ایرانیان را.
3️⃣ روایاتی که برای این مسئله مورد استناد قرار گرفته شده (فارغ از بررسی متن و سند) مربوط به زمانی هستند که نوروز در اواخرِ خردادماه بوده است، نه اوّل فروردین. همچنین آن روایاتْ معیارهای دیگری را برای این روز تعیین میکنند، که ارتباطی با شروع بهار ندارد! پس متن روایات با این فرض سازگاری ندارد.
📝ادامه دارد...
[مطالعه قسمت پنجم]
[مطالعه قسمت هفتم]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب « نوروز در جاهلیت و اسلام»
💠 قسمت هفتم
⁉️ برخی گفتهاند:
«چون در این عید صلۀ رحم و معاشرت و دیدوبازدید صورت میگیرد، پس این عید نیز مورد تأیید شارع خواهد بود.»
بررسی:
🔹گرچه صلۀ رحم امری پسندیده است، اما هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد؛
- همانطور که در نیمهشب و سرزده بهبهانۀ صلۀ رحم به خانۀ اقوام رفتن، و خواب و آسایشِ آنان را مختلّ کردن پسندیده نیست،
- یا مثلاً در مجلسِ عزا و ترحیم بهعنوان صلۀ رحم به شوخی و مزاح پرداختن صحیح نمیباشد،
🔹همچنین در نوروز که مورد امضای شارع نیست و امام موسیبنجعفر آن را محوشدۀ اسلام میداند و پیامبر بهجای آن، عید فطر و قربان را معرّفی کرده است، دیگر صلۀ رحم پسندیده نخواهد بود. بلکه این صلۀ ارحام در اعیادی مانند غدیر و قربان مورد پسند اسلام خواهد بود.
❗️با توجه به آنچه گذشت، نوروز به هیچ عنوان از منظر ادیان الهی بهعنوان عید پذیرفته نمیباشد.
📝ادامه دارد...
[مطالعه قسمت ششم]
[مطالعه قسمت هشتم و پایانی]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب « نوروز در جاهلیت و اسلام»
💠 قسمت هشتم و پایانی
🔸بر اساس مطالبی که گذشت بر مسلمین لازم است که اعیاد اسلامی را که ریشه در عقل و فطرت داشته اَرج نهند، و ایّامی متوالی را تعطیل نموده و به برپایی جشن و سرور بپردازند؛ اعیادی همچون:
✅ عید فطر (شکرانۀ ضیافت الهی)
✅عید قربان (رهایی از تعلّقات و رسیدن به وارستگی)
✅ عید مبعث (تکامل همۀ شرایع در رسالت پیامبر)
✅ ولادتهای اهلبیت علیهمالسلام (درخشش مظاهرِ اَتمّ ولایت در عالم ماده)
✅ عیدُاللهِالأکبر، عید غدیر که رسولخدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم فرمودند: «يَومُ غَديرِ خُمٍّ أفضَلُ أعيادِ أمّتى؛ روز غدیر خم، برترین و والاترینِ عیدِ امّت من است.»
🔸از اینرو مشاهده میکنیم که اولیای الهی و علمای ربّانی نسبت به احیای واقعۀ غدیر و تثبیتِ آن در قلوب و نفوسِ جامعه، اهتمامی بلیغ داشتهاند.
🔸مرحوم علامۀ طهرانی ـ قدّسسرّه ـ در زمان حيات خويش، پنج روز را بهعنوان ايّام غديريّه مقرّر كرده و به شاگردان و ارادتمندانِ خود توصيه میکردند كه اين پنج روز را به برگزارى مراسمِ جشن و سرور و زيارتِ خويشاوندان و دوستان و همسايگان و سايرِ مؤمنين بپردازند، و اطفالِ خود را نسبت به شركت در اين مراسم، تشويق و ترغيب نمايند.
🔸و بحَمدِالله و المِنّة، اين مقصود و منظور برآورده شد و اكنون نيز در بسيارى از شهرها و حتّى كشورهاى دیگر به اين موضوع پرداخته میشود، و انشاءالله روزبهروز نیز گستردهتر و باشكوهتر و درخشانتر خواهد شد.
📝 والسّلامُ عَلَی مَنِ اتّبَعَ الهُدَی [و سلام بر پیروان هدایت باد!]
[مطالعه قسمت هفتم]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
هدایت شده از مکتب وحی
💠 #تازه_های_نشر
📖 کتاب «عنوان بصری جلد پنجم» منتشر شد.
✒️این اثر شریف، دربرگیرنده بیانات حضرت آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - در شرح حدیث عنوان بصری است که به شرح و تفسیر فقره «ما حقیقة العبودیة؟ قال ثلاثة اشیاء ....» اختصاص یافته است.
📷 | #استوری
🛒 | تهیهٔ کتاب
http://mvahy.org/ca42
📖 | مطالعه و دریافت کتاب:
http://mvahy.org/oxfu
📌#معرفی_کتاب #عنوان_بصری
@Maktabe_Vahy| @MaktabeVahyOrg_Gallery
📚«تکامل عقول در پرتو انتظار ظهور» را از طاقچه دریافت کنید:
🖇. اهم مباحث این کتاب عبارتست از: فلسفۀ غیبت امام زمان در پیدایش رشد عقلانی و عبور از ظاهرگرایی؛ تبیین حقیقت ولایت امام معصوم؛ ضرورت سیر به سمت تحقّق ظهور باطنی و تحصیل معرفت به امام زمان؛ وظائف شیعیان در رعایت حریم امام زمان علیه السلام....
📗. جلد اول:
https://taaghche.com/book/134919
📗. جلد دوم:
https://taaghche.com/book/134930
#کتابخانه_سیره_صالحان
📲 @sire_salehan_book
May 11
┄━⊹༅۞ ؋ـصوص ۞༅⊹━┄
۞. قرآن عظیم ما را دعوت می کند که به تمام موجودات به نظر وحدت بنگریم و همه را از یک ریشه و یک اصل بدانیم، و این دریای عظیم موّاج کثرات را در همان نفس آب صافی و بی رنگ و بدون بو منحصر کنیم...
↫ نور ملکوت، ج۴، ص۴۶
⇶ @sire_salehan | #سیره_صالحان
┄┄┅⊱⊰𖣐 حــَـیـــﺎتـ جﺎۈیــد 𖣐⊱⊰┅┄┄
░ .عنوان ۰۱ : نامه پدری که عمرش به سر آمده به فرزندی که آرزو ها را در ضمیر خویش می پروراند.
۞. متن وصیت امیرالمومنین علیه السلام
مِنَ الوالِدِ الفانِ، المُقِرِّ لِلزَّمانِ، المُدبِرِ العُمُرِ، المُستَسلِمِ لِلدّهر، الذّامِّ لِلدُّنیا، السّاکِنِ مَساکِنَ المَوتَی، و الظّاعِنِ عَنها غَدًا، إلَی المَولودِ المُؤَمِّلِ ما لا یُدرِکُ، السّالِکِ سَبیلَ مَن قَد هَلَکَ، غَرَضِ الأَسقامِ، و رَهینَةِ الأیّامِ، و رَمِیَّةِ المَصائِبِ، و عَبدِ الدُّنْیا، و تاجِرِ الغُرورِ، و غَریمِ المَنایا، و أسیرِ المَوتِ، و حَلیفِ الهُمومِ، و قَرینِ الأَحزانِ، و نُصُبِ الآفاتِ، و صَریعِ الشَّهَواتِ، و خَلیفَةِ الأَمْوات. |❶
۞. ترجمه حضرت آیةالله طهرانی قدس سره:
این وصیّت از طرف پدری است که عمرش به سر آمده است، و به گذشت ایّام و سپری شدن روزگار اقرار و باور دارد، زندگانی خویش را پشت سر گذاشته، و خود را تسلیم سرنوشت و روزگار ساخته است، کسی که از دنیا روی گردان شده و آن را نکوهش مینماید، و در جایگاه مردگان مسکن گزیده است، و فردا رحل اقامت به دیگر سرای کشد و به عالم آخرت کوچ نماید به فرزندی که آرزوهای دست نایافتنی را در ذهن و ضمیر خود میپروراند، و راه و مسیر هلاک شدگان گذشته را در مینوردد، بیماری ها و آلام گرداگرد او را فراگرفته، و روزگار او را در چنبرۀ سلطه و غلبه خویش به ستوه آورده است، مصیبت ها و ناگواری های زمانه او را مورد آماج تیرهای بلا گردانیدهاند، و دنیا او را به تذلّل و تواضع و خشوع و عبودیّت خود فرا می خواند، و به واسطه این عبودیّت در مقابل دنیا، بر غرور و تکبّر و خود محوری و انانیّتِ او دائماً افزوده میگردد، و از داد و ستد در دنیا متاعی جز تفاخر و تکاثر و برتری طلبی بهدست نمیآورد. کسی که پیوسته گردباد حوادث او را از پای در آورده، و در چنگال مرگ اسیر و ناتوان بسر میبرد. فرزندی که ملازم با درگیری های فکری و اضطرابات نفسانی، و همنشین با غم ها و غصّه هاست، امراض پیوسته او را هدف قرار داده و شهوات بر زمینش میزند و در مسیر مردگان چند صباحی سپری خواهد نمود و به آنان ملحق میشود. |❷
|↫ #ادامه_دارد
|↫ مطالعه قسمت قبلی ⇱
|↫ مطالعه قسمت بعدی ⇲
|↫ فهرست مطالب ❏
┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄
🖇. مصادر:
❶. نهج البلاغه، نامه ۳۱
❷. حیات جاوید، ص ۶۶
#نهج_البلاغه #حیات_جاوید #آیت_الله_طهرانی
⇶ @sire_salehan | #سیره_صالحان
┄━⊹༅۞ ؋ـصوص ۞༅⊹━┄
۞. قلوب اگر با نفاق، بخل، حرص، شرک، خود بینی و خود پرستی توأم باشد، مقدّرات انسان طبق همین قلبهای آلوده و سیاه بهنحوی مقدّر خواهد شد؛ و اگر وجهۀ قلب تغییر و تبدیل پیدا کرد و این خصوصیّاتش مبدّل به توحید و صفا و انفاق و ایثار و گذشت و عبودیّت و حال ذُلّ و مسکنت نسبت به ساحت پروردگار شد، مقدّرات چیز دیگری خواهد شد.
↫ مبانی اخلاق، ج۱، ص۱۹۲
⇶ @sire_salehan | #سیره_صالحان
┄┄┅⊱⊰𖣐 حــَـیـــﺎتـ جﺎۈیــد 𖣐⊱⊰┅┄┄
░ .عنوان ۰٢ : کلام أمیرالمؤمنین علیه السّلام در علّت و انگیزه بیان این وصیّتنامه
۞. متن وصیت امیرالمومنین علیه السلام:
أمّا بَعدُ، فَإنَّ فیما تَبَیَّنتُ مِن إدبارِ الدُّنیا عَنّی، و جُموحِ الدَّهرِ عَلَیَّ، و إقبالِ الآخِرَةِ إلَیَّ، ما یُرَغِّبُنی [ما یَزَعُنی] عَن ذِکرِ مَن سِوایَ، و الِاهتِمامِ بِما وَرائی، غَیرَ أَنّی حَیثُ تَفَرَّدَ بی ـ دونَ هُمومِ النّاسِ ـ هَمُّ نَفسی، فَصَدَقَنی رَأْیی، و صَرَفَنی عَن هَوای، و صَرَّحَ لی مَحضُ أمری، فَأَفضَی بی إِلَی جِدٍّ لا یَکونُ فیهِ لَعِبٌ، و صِدقٍ لا یَشوبُهُ کَذِبٌ، و وَجَدتُکَ بَعضی، بَل وَجَدتُکَ کُلّی، حَتَّی کَأَنَّ شَیئًا لَو أصَابَکَ أصَابَنی، و کَأنَّ المَوتَ لَو أتاکَ أتانی، فَعَنانی مِن أمرِکَ ما یَعنینی مِن أمرِ نَفسی، فَکَتَبتُ إلَیکَ [کِتابی] مُستَظهِرًا بِهِ إن أنا بَقیتُ لَکَ أَو فَنیتُ |❶
۞. ترجمه حضرت آیةالله طهرانی قدس سره:
امّا بعد، پس از آنکه آشکار شد که دنیا از من روی گردانده است، و روزگار با گذشت زمان بر سرنوشت من چیره و غالب گشته است، و آخرت را در پیش روی خویش مینگرم، دیگر فائدهای از یاد کردن دیگران نمی یابم؛ زیرا پرداختن به امور خود مرا از توجّه به غیر و کنکاش در کار دیگران باز می دارد و کفایت می کند؛ و رغبتی در اهتمام به امور گذشته در خود نمی بینم مگر در چنین موقعیّتی که هموم و اشتغال به امور مردم و پیگیری نیازهای آنان را به کناری نهادم و به نیازها و ابتلائات خویش پرداختم، و دریافتم که اهتمام به نیاز خود، فکر و رأی مرا با خویش همراه و موافق نموده است، و از هوا و آرزوهای بشری دور ساخته، و واقعیّت مرا و عاقبت روزگارم را بر من روشن و بر ملا نموده است، پس مرا به سمت اراده ای آهنین و عزمی راسخ و اهتمامی بلیغ در امر خود سوق داده است که هیچ شائبۀ شوخی و مزاح و بازیگری در ارادۀ خویش نمییابم، و به جدّ نسبت به مآل و آیندۀ خود نگرانم و حقایق پیش روی خود را بازی و هزل نمینگرم، و وقایع در انتظار خویش را دروغ و خلاف نمیپندارم.
۞. در یک چنین وضعیّت و موقعیّتِ خود، تو (ا مام حسن علیه السّلام ) را پاره ای از وجود خویش مییابم، نه، بلکه تمام وجود باقی و استمراری خود احساس می کنم. تا این مقدار که اگر مسأله ای برای تو رخ دهد گویا برای من پیش آمده است، و اگر مرگ تو را دریابد گویی مرا دریافته است، و هرچه تو را به سختی و تعب اندازد این چنین می پندارم که مرا به اذیّت و ابتلاء انداخته است. بنابراین مشغول تدوین این وصیّتنامه شدم و امیدوارم که مورد پذیرش و اهتمام تو قرار گیرد. چه در حال حیات و چه در حال ممات. ( یعنی این وصیّت را فقط برای زمان پس از فوت خویش ننوشتم، بلکه برای عمل کردن و پرداختن به آن در هر حال و هر لحظه از عمر و حیات تو نوشتم.)» |❷
|↫ #ادامه_دارد
|↫ مطالعه قسمت قبلی ⇱
|↫ مطالعه قسمت بعدی ⇲
|↫ فهرست مطالب ❏
┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄
🖇. مصادر:
❶. نهج البلاغه، نامه ۳۱
❷. حیات جاوید، ص ۶۸
#نهج_البلاغه #حیات_جاوید #آیت_الله_طهرانی
⇶ @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 پروندۀ خود را تا هنگام ضربت بسته نمیبیند!
🎥 | #قطعه_تصویری
🎙 حضرت آیتالله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّساللهسرّه
🎞 #شرح_دعاى_ابوحمزه_ثمالى| سال ۱۴۳۷|مجلس ۶| ۳۴:۰۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 #خوف #رجاء #خشیت_الهی #مراقبه_اولیاء #کمال_اولیاء
@maktabe_vahy
🌑.🌑.🌑.🌑
┄━⊹༅۞ ؋ـصوص ۞༅⊹━┄
۞. قرآن کتاب سیر و سلوک است. راهنما به اعلى درجۀ استعداد و قابلیّت انسان است. اگر کسى با قرآن آشنائى نداشته باشد و راه سیر و معدّات و یا موانع و صوارف و آفاتش را نداند، کجا مىتواند سیر کند؟ بنابراین اصل، نزول قرآن براى هدایت و عمل بوده، و این معنى متوقّف بر تفکّر و تدبّر است.
↫ نورملکوت قرآن ، ج۳، ص ۲۹۰
⇶ @sire_salehan | #سیره_صالحان