eitaa logo
سیره صالحان
657 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
❖. یهودیان خیال اسرائیل صغیر و سپس اسرائیل کبیر را با خود، با شمشیر امام ما : امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به گور خواهند برد..... قدس سره 📚 رساله نکاحیه ، ص ۳۳۴ 🔰 @sire_salehan |
🕯. | قسمت ۲۳ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ____________________ 📌. عنوان: خواندن دو ركعت نماز ❖. شرط بيست و سوّم دعا: خواندن دو ركعت نماز است، براى برآورده شدن حاجت؛ بدين ترتيب كه با قصد قربت دو ركعت نماز استخاره بجاى آورد، و در سجده آخر يا بعد از سلام نماز صد مرتبه يا صد و يك مرتبه بگويد: " استخير الله برحمته" ، و امر خود را به خدا واگذار كند تا او خيرش را مقدّر فرمايد. و در بعضى از روايات وارد است كه اين نماز را نماز آخر شب قرار دهد، و يا نافله صبح قرار دهد و مستحبّ است غسل نيز بجا آورد به عنوان غسل استخاره و سپس اين نماز را بخواند. ❖. در أخبار ائمّه معصومين نسبت به اين نماز بسيار توصيه شده است؛ تجربه هم شده اثر عجيبى در قضاء حاجت و استجابت دعا و طلب خير نمودن دارد و شايد نماز حاجت كه به طرق مختلفى در كتب معتمده اخبار مانند «من لا يحضره الفقيه» و «كافى» نقل شده از مصاديق همين نماز استخاره بوده باشد، و يا آنكه آنها عنوان خاصّى داشته و براى قضاء حوائج مخصوص به آن كيفيّت هاى خاصّه وارد شده است. به هرحال، چه نماز استخاره و چه ساير نمازهائى كه براى حاجت در شريعت مقدّسه وارد شده است همه از شرائط كمال و متمّمات دعاست. ❖. روايتست از حسن بن صالح از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مى‏ فرمود: كسى كه وضوء بگيرد و آن را نيكو به پايان آورد و دو ركعت نماز بگزارد و ركوع و سجود را به نحو نيكو انجام دهد سپس بنشيند و خدا را ثناء و حمد نمايد و بر پيامبر و اهل بيتش درود بفرستد و آنگاه حاجت خود را طلب نمايد پس به تحقيق كه امر خيرى را در موقع و جايگاه اجابت قرار داده است و كسى كه امر خيرى را در موارد اجابت قرار دهد سر افكنده نخواهد شد. " | ۱ | ❖. البتّه رواياتى در «كافى» و «تهذيب» وارد است كه اين دو ركعت نماز را با تسبيحاتى خاصّ به جاى آورد و خدّين و پيشانى خود را بعد از نماز به سجده گذارد و دعاهائى بنمايد مسلّماً مستجاب مى‏ شود؛ اين كيفيّات مخصوصه براى شدّت اتّصال و انقطاع به خداست، وگرنه اصل نماز قضاء حاجت همان دو ركعت است كه ذكر شد. ____________________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الکافی، ج۳، ص ۴۷۸ 🔰. @sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. خداوندا مرا در هر خیر و خوبی که محمد و آلِ او را داخل کردی، داخل بفرما! 🔹شرح فرازی از دعای قنوت عید فطر 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، جلسه 210، دقیقه 16:26 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
🕯. | قسمت ۲۴ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ________________ 📌. عنوان: يك يا سه روز روزه گرفتن‏ ❖. شرط بيست و چهارم دعا: يك روز يا سه روز روزه گرفتن، و سپس دعا نمودن است؛ البتّه اين شرط از مكمّلات و متمّمات دعا است. ❖. مرحوم شيخ طوسى از محمّد بن سهيل نقل مى‏ كند از امام صادق عليه السّلام که فرمودند: وقتى كه حاجتى مهم برايت پيش آمد كه از خداى تعالى انجامش را خواستار شدى، سه روز متوالى روزه بدار، چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه. پس در روز جمعه إن شاء الله غسل كن و لباس جديدى بر تن نما سپس به پشت بام كه بالاترين نقطه منزل توست صعود نما، دو ركعت نماز به جاى آور و دستانت را به سوى آسمان بالا ببر سپس بگو: .... الخ. | ۱ | ❖. در كيفيّت نماز استسقاء و دعا براى طلب باران ذكر شده است كه: مستحبّ است سه روز روزه بگيرند و در روز سوّم كه روز دوشنبه باشد براى نماز به صحرا روند. على بن مهزيار مى‏ گويد: از حضرت امام محمّد باقر درخواست نمودم دستورى را براى رفع زلزله‏ هاى كثيره در اهواز، حضرت فرمودند: سه روز روزه بگيريد: چهارشنبه و پنج‏شنبه و جمعه را، در روز جمعه براى دعا به صحرا رويد و دعا كنيد. ابن مهزيار مى‏ گويد: چنين كرديم ديگر زلزله نيامد. | ۲ | ❖. و البتّه سرّ استحباب صيام براى قضاء حوائج از مطالب گذشته به دست مى‏ آيد؛ چون روزه انسان را از أثقال معنوى سبك مى‏ كند و موجب نشاط معنوى و توجّه كامل به خدا مى‏ شود، لذا براى استجابت دعا مقدّمه قوىّ است. و ملاحظه مى‏ شود كه در طلب حوائج مهمّ چون روح دعا بايد بسيار شديد باشد تا اثر كند ائمّه أطهار دستور داده‏ اند كه سه روز روزه بگيرد تا خفّت معنوى و روح تجرّد در او قوّت يابد و روح بهيميّت ضعيف شود، در آن حال مسلّماً دعا مستجاب است. ________________ 📚. منابع و مصادر: ۱. تهذيب الاحكام، ج۳ ، ص۱۸۳ ۲. من لا يحضره الفقيه، ج۱، ص۵۴۴ 🔰. @sire_salehan |
💎عید گرفتن به معنای ساز و دُهُل زدن نیست... @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
🕯. | قسمت ۲۵ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ________ 📌. عنوان: ملاحظه آداب دعا ❖. شرط بيست و پنجم دعا: ملاحظه آداب دعاست؛ كه شخص داعى بايد آدابى را لحاظ بنمايد، و آن ملاحظه قدرت و علم إحاطى خداست به جميع موجودات و تقدير مصالح عباد بر وفق حكمت، و ملاحظه مقام عبوديّت محضه بنده است خاضعاً خاشعاً بين يديه. و در اين مقام هر چه خدا را عظيم‏تر و رفيع‏تر ملاحظه نمايد و بهتر او را بر كمون و سرّ خود مطّلع بيابد و خود را در پيشگاه او ضعيف‏تر ببيند به حقيقت نزديكتر بوده و دعاى او در چنين موقفى بهتر به منصّه اجابت خواهد رسيد. بنده در اين حال كه خدا را حكيم مى‏ داند، در مقام عرض سؤال خواهى نخواهى امور را به دست با قدرت او مى‏ سپارد، و در عين آنكه دعا مى‏ كند و حاجت مى‏ طلبد ولى نفوذ قدرت قاهره و مشيّت غالبه را حاكم و وارد بر دعاى خود ديده، قدمى از مقام تسليم فرو نمى‏ گذارد، و خدا را در مقام عرض و سؤال استخدام ننموده و دعاى او جنبه فرمان و أمر را ندارد بلكه صرفاً التماس و انابه است؛ چون مى‏ داند كه علم او إحاطه دارد بر علوم خويش، بنابراين هميشه دعاهاى خود را غير از آنچه راجع به مغفرت و توبه و التماس درجات اخروى است مقرون به مشيّت و مصلحت خدا مى‏ كند و إصرار و إبرام بر خصوص تقاضاى محدود خود نمى‏ نمايد. ❖. در «مصباح الشريعة» در باب نوزدهم از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام روايتى بس نفيس در اين موضوع نقل مى‏ كند: " آداب دعا را رعايت كن و بنگر چه كسى را مى‏ خوانى و چگونه مى‏ خوانى و براى چه مى‏ خوانى و عظمت خدا و بلند مرتبگى او را در نظر آور و با قلب خود آگاهى او را به آنچه در باطن تو مى‏ گذرد و اطلاعش را بر سرّ و ضميرت مشاهده نما، و آنچه كه در قلب تو از حقّ و باطل قرار دارد و راه‏ هاى رستگارى و هلاكت خود را بشناس، تا اينكه مبادا خدا را به امرى بخوانى كه شايد هلاكت تو در آن باشد، درحاليكه تو را گمان بر رستگارى در آن امر است. و فكر كن چه چيزى را درخواست مى‏ كنى و چقدر درخواست دارى و براى چه درخواست مى‏ كنى و دعا طلب اجابت همه اين امور است از جانب تو نسبت به خداى متعال و ذوب نمودن خون حياتى قلب در مشاهده پروردگار و واگذار نمودن اختيار و تسليم همه امور (چه ظاهرى و چه باطنى) به خداى تعالى. پس اگر شرط دعا را انجام ندادى، منتظر اجابت مباش؛ زيرا خداوند به باطن و مخفى‏ تر از آن نيز آگاه است. ممكن است تو از او درخواستى بنمايى درحاليكه مى‏ داند باطن تو چيز ديگرى را مى‏ طلبد. بعضى از صحابه به ديگرى گفت: شما با دعاء خود توقع نزول باران داريد و من توقع فرو افتادن سنگ را از آسمان. و بدان اگر خداوند ما را امر به دعا نمى‏ كرد، هرگاه ما دعا را از روى اخلاص انجام مى‏ داديم، او اجابت را به ما تفضّل مى‏ نمود، پس چگونه اجابت ننمايد درحاليكه خداوند تضمين كرده است براى كسى كه دعا را با شرايط آن انجام دهد اجابت نمايد. و از رسول‏ خدا درباره اسم اعظم سؤال شد، فرمود: هر اسمى از اسماء الهى اعظم است. پس قلبت را از غير او پاك گردان آنگاه به هر اسمى مى‏ خواهى او را بخوان و در حقيقت براى خدا اسمى جداى از اسمى ديگر نيست، بلكه او خداى واحد قهار است. " | ۱ | ❖. امام صادق عليه السّلام فرمودند: " يك‏بار اتّفاق افتاده است كه خدا را خوانده‏ ام، ولى درخواستم را فراموش كردم، پس اجابت كرد آن را، زيرا اجابت پروردگار به واسطه اقبال او بر بنده‏ اش هنگام دعا اعظم و بالاتر است، از آنچه بنده از او درخواست مى‏ كند. اگرچه آن درخواست بهشت و نعمت‏ هاى ابدى آن باشد وليكن اين مطلب را درك نمى‏ كنند، مگر عمل كنندگان و دوستداران و عبادت‏ كنندگان و عارفان كه اينان از برگزيدگان و خواصّ پروردگارند." | ۲ | ❖. اين مجموع ۲۵ شرط كه براى دعا ذكر شد، همانطور كه ملاحظه‏ مى‏ شود تماماً متّخذ از أخبار ائمّه صلوات الله عليهم أجمعين است كه بعضى از آنها شرط اصل استجابت و بعضى شرط كمال و تمام استجابت است و در تمام اين شرائط توجه تام به خدا و انقطاع بسوى ذات مقدس او، و تطهير و خلوص باطن در درجه اول از شرائط واقع است، و ملاحظه آداب ظاهرى و تصدق و صيام و صلاة و توبه و رد مظالم و نظاير آنها مقدّمات معده براى صفاى دل و آمادگى بيشترى براى توجه به خدا و رفع موانع است. و در هر حال انسان براى قطع به استجابت خوب است به هر مقدار كه متمكّن است بدين شرائط قيام كند، و اگر متمكّن از بعضى از آنها نبود نااميد نگردد، بلكه با اتيان بقيّه آداب و شرايط دست به دعا بلند كند، إنّه هو الكَريمُ و إنّه هو المُجيبُ. | | ________ 📚. منابع و مصادر: ۱. مصباح الشریعه، ص ۷۶ ۲. مصباح الشريعة ، ص ۸۰ 🔰. @sire_salehan |
💎سالها دل طلبِ جام جم از ما می‌کرد آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
‍﷽ 📌 تاثیر دوستی و مجالست! 📚 سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس الله سره در کتاب " امام شناسی ، ج۱ ، ص۱۸۰ " می فرمایند : ✍🏻 به تجربه ثابت است که معاشرت با نیکان به روی انسان اثر می گذارد؛ و معاشرت با بدان نیز موثر است؛ چه بسا شخص پاک فطرت و نیک کرداری که در اثر برخورد با رفیق نااهل، کم کم و رفته رفته آن صفای باطن خود را از دست داده، دلش تاریک ، و روحش خفه گردیده است؛ و بالعکس شخص زشت کرداری در اثر برخورد با صاحب دلی ، تغییر روش داده، و کم کم نیّت و بتبع آن افعالش صالح، و نیکو شده است. ❖ لذا در تعالیم اسلام بسیار وارد است که انسان خوب است با نیکان صحبت داشته باشد، و از انس و دلبستگی با اشرار خودداری کند، حتی مجالست یک جلسه در انسان موثر است، خواه به سکوت بگذرد، و خواه با مذاکره، چون تاثیر ارواح در یکدگر محتاج مذاکره نیست، دو روحی که با یکدیگر انس و ملایمت دارند هر یک به روی دیگری اثر می گذارند! 🔰 @sire_salehan |
💎. ما نبودیم و تقاضامان نبود لطفِ تو ناگفتۂ ما می‌شُنود رحمه الله @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
📿 | ۰۲۴ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " لافضلَ لعربیٍّ علي عَجميٍّ و لا عَجميٍّ علي عَربيٍّ إلا بالتقوي " | ١ | 📜 ترجمه: " عربی یا عجمی بودن ، فخری بر هم ندارد، در روز قیامت هیچ کس نمیتواند بر دیگری فخریه بفروشد ، مگر آن کسی که متقی تر باشد. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : ای مردم ! من که پیغمبر شما و عرب و از قریش هستم خیال نکنید که فخری بر سایر نژاد ها دارم، من هم مثل شما هستم ! عربی یا عجمی بودن فخری بر هم ندارد! و عناوینی است که خداوند برای تمیز و شناخت قبایل و افراد قرار داده است. اینکه خداوند یکی را قد بلند کرده است و یکی را قدکوتاه ، یکی سفید شده و یکی سیاه شده است، برای شناخت است. اگر بنا بود همه مردم به یک شکل ، یک رنگ ، یک صورت و یک قد بودند، دیگر شناخته نمی شدند! در روز قیامت هیچ کس نمیتواند بر دیگری فخریه بفروشد ، مگر آن کسی که متقی تر باشد؛ یعنی پاک تر و صاف تر باشد و بر اساس عقل حرکت کرده و به مقصد رسیده باشد. ❖. این اختلاف نژاد در آباء و اجداد ، موجب اختلاف نسل نیست و این اختلاف نژاد ها به نسل واحد منتهی می شود و همه به آدم و حوا می رسند. اختلاف نژاد، یکی را حیوان و یکی را چیز دیگر نمی کند؛ همه انسان اند، یکی اینجا زندگی کرده است و یکی آنجا، یکی سیاه شده است و یکی قرمز. ❖. ابوسفیان مردی عرب و دانشمند بود، دنیا دیده، سفر کرده، سیاست مدار و از اشراف بود و آدم کوچکی نبود، ایران آمده بود، روم رفته بود و با پادشاهان ملاقات کرده بود؛ مرد سخی و سفره داری بود و افراد بینوا را کمک می کرد و وقتی وعده ای می داد، اگر خونش ریخته می شد، باید به وعده اش رفتار میکرد، اینطور بود ولیکن تقوا نداشت! پیغمبر می گوید: " باید زیر پای غلام حبشی بیایی ! " چون ملاکی که دست ماست این است که می گوید: " این تقوایش بیشتر است ، پس این بر او مقدم است " ❖. اگر انسان طبق منطق دنیا باشد، آن وقت همه بلال ها از بین می روند و زیر پا له می شوند، و نه تنها بلال بلکه سیل می آید و همه را می برد و دو مرتبه کاخ و بارگاه روی کار می آورند، وقتی آن منطق آمد سیاه ها از سفید ها جدا شدند، برده ها از آقا ها جدا شدند و عجم ها از عرب ها جدا شدند. اما پیغمبر یک نگاه به تمام عالم می کند و می بیند که همه افراد بشر ، بندگان خدا و همه عابد به سوی معبود واحد و همه مخلوق خالق واحد هستند و بین اینها پیش پروردگار هیچ جهت شرافتی نیست مگر تقوا! این منطق خیلی مهم است و ما قدرش را نمی دانیم! ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. معدن الجواهر، کراجی، ص ۲۱ ۲. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۹۹ 🔰 @sire_salehan |
❈ یکی از دستورات سلوک این است که انسان از افرادی که به دردش نمی خورند، روحش را آلوده می کنند، صحبت های آنان موجب تزلزل و اضطراب انسان می شود، باید فاصله بگیرد. چون اینها فقط آدم را به پندار گرایش می دهند و از عالم وحدت و نور خدایی پایین می آورند.... ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " آیین رستگاری ، ص۱۴۴ " 🔰. @sire_salehan |
❈ بزرگ ترین خطری که سالك راه خدا را تهدید می کند ، این است كه خود سلوك برای او تبدیل به یك حجابی بشود و او را در محدوده آن پوشش محبوس كند. آن وقت شخص حركت هم می‌ كند، ذكر و ورد هم می‌ گوید، دستوراتی كه داده می‌ شود را انجام می‌ دهد ولی این عمل كردن‌ ها كم‌ كم باعث یک اطمینان کاذب می شود و او را از مردم و رفقا و هم کیشان كنار می‌اندازد. آن ذهنیت سلوكی اشتباه خطر بزرگی است و باید برای این مسئله دوا اندیشید. ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. شرح عنوان بصری، مجلس ۱۱۹ 🔰. @sire_salehan |
❈ کسی که می خواهد خوب بشود باید گناه نکند؛ اما اگر گناه کند هر قدمی که طی می کند بُعد است، چون گناه تو را شیطان می کند. نفسی که مشغول گناه است، صورتش صورت گناه است و اگر بخواهد سیر و سلوک بکند، آن نفس روی پایه لرزانی بار می شود و یک قدم جلو نمی رود! لذا تمام‌ بزرگان این راه ، به ترک گناه دعوت می کنند! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " مبانی اخلاق، ج۲ ، ص۲۲۳ " 🔰. @sire_salehan |
❈ راه خداشناسی راهِ معرفتِ نفس، و معرفت نفس هم به تزکیه است، که انسان خودش را درست کند، تزکیه، تهذیب، اخلاق! در اثر اینکه انسان خودش را اصلاح کند، کم کم شوائب خودپسندی و استکبار از انسان بیرون می رود. انسان می فهمد که خودش موجودی فقیر و محتاج و جاهل و عاجز و مرده است؛ و این نوری که بر او تابیده است و این قدرتی که در اوست و این علم و حیات و وجودی که دارد، مال خودش نیست، مال خداست. و این معنی معرفت نفس است که ملازم است با معرفت رب! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " تفسیر آیه نور، ص ۲۱۹ " 🔰. @sire_salehan |
❈ امام زمان ولایت بر نفوس دارد؛ یعنی تمام نفوس در مشت اوست! تو یک " یا بقیةالله " بگو و ببین که جواب میشنوی یا نمی شنوی! راه عرفان راه باطن است! هر وقت گفتی آن موقع لبیک ما را می شنوی! راه هم اصلا بسته نیست جانم! در خود زمان غیبت فی زماننا هذا، در عین کفر ، در عین ظلمت، بالله و الله العلی العظیم همین الآن به اندازه سرسوزنی با زمان رسول الله از نقطه نظر ورود در حریم ولایت، هیچ تفاوت نکرده و ندارد! حالا گر گدا کاهل بود دیگر آن مسئله دیگری است! ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. آموزه های معرفت، ج۱، ص ۳۶۴ - ۳۶۷ 🔰. @sire_salehan |
❈ هزار سال انسان برود عبادت کند ولی امیرالمومنین را نشناسد، خودش را عبادت کرده، خدا را عبادت نکرده؛ خودش و منویات خودش و خواهش خودش و آرزوی خودش را عبادت کرده است، آن خدایی که خودش در دل خودش ساخته، او را عبادت کرده است! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " سالک آگاه، ج۱، ص۱۶۲ " 🔰. @sire_salehan |
❈ آن مكتبى كه با حقّ سر و كار دارد و اگر به اندازۀ ذرّه ‏اى از حقّ تجاوز شود نگران است، مكتب شيعه است كه می ‏گويد: « بايد در امور، حقّ را ميزان قرار داد. » هر كجا حقّ است بپذيريد و هر كجا انحرافى هست رها كنيد! اگر حاكم حكمى كرد و اشتباه بود بايد برگردد و إلّا مسئول است. قاضى بايد از حكم خود برگردد. مرجع تقليد اگر فتوائى داد و اشتباه بود به مجرّد اينكه فهميد بايد برگردد و إلّا در جهنّم خواهد بود. ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. ولایت فقیه، ج۴، ص۱۹۷ 🔰. @sire_salehan |
❈ زشتى و كدورت دروغ به تناسب مخاطب و اختلاف رتبه او بر نمى ‏گردد؛ بلكه به خود دروغ، يعنى خلاف واقع را بيان كردن، باز مى‏ گردد. و اين كدورت و زشتى، تأثير ژرف و عميقى در نفس دروغ ‏پرداز باقى مى‏ گذارد كه نفس و قلب او را نسبت به ادراك حقايق وارونه مى‏ نمايد و ادراك او را در مواجهه با مسائل به سمت خلاف و بطلان مى‏ كشاند و قضاوت او را در حوادث پيوسته به سوى خلاف سوق مى‏ دهد؛ «و اين است خطر بزرگ دروغ‏» ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۳، ص ۲۳۲ 🔰. @sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼. 📌. عنوان: ابر لطف 🎙. عالم ربانی آیت الله طهرانی قدس سره 💽. طرح مبانی اسلام ، سخنرانی ۱۷ شوال 🔰 @sire_salehan |
❈ احكام اسلام دَفعى است نه رَفعى. يعنى نمى ‏گذارد خطر وارد گردد؛ نه اينكه پس از ورود خطر در صدد رفع و برداشتن آن برآيد! عَلَيْكُمْ بنَظْمِ أُمُورِكُمْ سرلوحه دستورات پيامبر أكرم و أمير المؤمنين عليهما الصّلوة و السّلام مى ‏باشد. اسلام هميشه علاج واقعه را قبل از وقوع واقعه مى ‏نمايد... ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. رساله نکاحیه، ص ۲۷۶ 🔰. @sire_salehan |
❈ عملی که از روی احتیاط و دو دلی انجام پذیرد فاقد جزم و یقین و استقرار نفس و ثبات قلب است، و چنین عملی از روح و جان و حقیقت عبادت خالی، و نصیبی نخواهد داشت؛ آن عملی موجب تاثیر در نفس و قلب است که از روی یقین و جزم صورت پذیرد، و انسان در هنگام انجام آن اتصال خود را با حضرت حق احساس کند، و ربط خود را وجدان کند! ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۲، ص ۳۹۳ 🔰. @sire_salehan |
🍷. | ۰۰۱ 🕯. نڪاتے ڪوتاہ از فرمایشات عالم ربانے و حڪیم متالہ حضرت آیت اللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس سرہ : ۞. خداوند به انسان عقل و شعور و ادراک داده تا با توجه به مطالبی که مطرح می شود، امهات و کلیات قضایا را گرفته و بر آن اساس ، خطی مشی زندگی خود را قرار دهد و با اتکاء به پروردگار در مسیر الی الله حرکت کند! ۞. علامه طهرانی قدس سره میفرمودند: " ما این کتاب ها و این مطالب را برای همه نوشته ایم. " یعنی این کتب برای افراد خاصی نیست بلکه برای همه است و منظور از سلوک و حرکت الی الله تقویت فهم و ادراک است و فقط دعا کفایت نمی کند. ۞. حافظ علیه الرحمه در مثنوی دیوان خود، که واقعا بسیار عالی و راقی است و در آنجا همه را نصیحت می کند و راه را نشان میدهد و خصوصیات طریق را بیان می کند، میفرماید: بالاخره باید یک کاری انجام بدهیم: نم اشکی ریختن، گفتگویی با خود نمودن، مطالعه ای در تذکره و احوال بزرگان داشتن، ساعات و لحاظاتی با آنها همدم شدن، تا اینکه بالاخره آن نسیم لطف و عنایت پروردگار بیاید و انسان را دریابد. ۞. ما از مرحوم آقا [ علامه طهرانی ] و سایر بزرگان می شنیدیم که : " حرکت به سوی خدا به حرف و زبان نمی شود و خدا با کسی قوم و خویشی ندارد و باید انسان عمل کند. " عمل ، یعنی اینکه سالک حقیقت مساله را دریافته و واقعیت آن را لمس کند، و به صرف اتکاء بر نظارت و اشراف مقام ولایت بسنده نکند، و در مقام عمل اثر تکوینی گفتار و رفتار و کارش را دریابد. ۞. حضرت آقای حداد می فرمودند: " شما باید بدانید هر حرفی را که میزنید، یک اثر تکوینی در نفس ایجاد می کند و دیگر نمی توان آن را از بین ببرید! " ۞. زن و بچه انسان امانت خدا در دست او است و باید رعایت آنها را نمود، نه اینکه آنها را به فراموشی سپرد. آن سالکی که خیال می کند بیاید و شب ها " یاهو " بگوید و حافظ بخواند و ساعاتی از شب را به این اذکار بگذراند و بعد هم هیچ گونه التفاتی به خانواده نداشته باشد، این اعمال او به اندازه سر سوزنی اثر ندارد و تمام اینها " هَباء مَنثُوراً " است. ۞. استادی مثل مرحوم قاضی داشتن و در تحت ولایت او بودن و شخصیتی چون او عهده دار کارها و رفتار انسان بودن، در صورتی صحیح است که سالک به وظیفه خود عمل کند و به وضع و موقعیتی که هست دل خوش ننماید. اگر شخصی به شما بگوید که : " شما چون مولا و آقا دارید و در تحت ولایت هستید دیگر کارتان تمام است " ، بدانید که این حرف ها به حرف های مجانین و افراد ابله اشبه است! ۞. بارها از مرحوم آقا [ علامه طهرانی ] شنیده ام که میفرمودند: " بر هر سالکی واجب و لازم است که حداقل هفته ای دوبار حدیث عنوان بصری را مطالعه کند! " و حتی خودشان در هنگام تحصیل در نجف اشرف این روایت را نوشته بودند و در جیبشان بود. ۞. واقعا [ حدیث عنوان بصری ] روایت عجیبی است که امام صادق علیه السلام تمام حقیقت سلوک و حرکت الی الله را در این روایت و با جملات مختصر و کوتاه، بیان کرده اند. ۞. انسان عاقلی که می داند شاید تا فردا یا حداکثر ده بیست سال دیگر زنده نیست، خود را در این دنیا با قانونی که برایش حیات و سعادت را تمهید می کند، وفق می دهد! 📚. منبع: شرح عنوان بصری، مجلس ۱ #⃣. 🔰. @sire_salehan |
❈ فقط نيروى‏ عظيم‏ عشق‏ است كه موانع را از سر راه بر مى‏ دارد، و سنگرها را در هم مى‏ كوبد، و از عَقَبات و كَرِيوِه‏ هاى تنگ و تاريك عبور مى ‏دهد، و از درياهاى حسرت، و صحراهاى حيرت، و فضاهاى بى‏ پايانِ بُهت و سرگشتگى عبور مى‏ دهد؛ و گرنه جميع قواى غیر از خداوند را گرد آوريم نمى ‏تواند ذرّه‏ اى انسان را جلو ببرد. " عشقِ اوست كه حلّال مشكلات است و كليد رمز موفّقيّت و بس. " ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. الله شناسی، ج۱، ص ۳۶۵ 🔰. @sire_salehan |
📿 | ۰۲۵ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " ثلاثٌ لا يَغِلُّ عليهنّ قلبُ امريٍ مُسلمٍ: إخلاصُ العمل للهِ و النّصيحتةُ لأئمّة المسلمين و اللزوم لجماعتهم؛ فإن دعوتهم محيطهٌ مِن ورائهم " | ١ | 📜 ترجمه: " سه کار و سه خصلت است که قلب مرد مسلمان و مومن هیچ وقت از آنها کدورت پیدا نمی کند و خسته نمیشود: عمل و کارهایش برای خدا بکند. برای پیشوایان و مدبران و افرادی که حکومت مسلمین در دست آنهاست، خیرخواهی بکند و خیر خواهی را در دست آنها بگذارد، و سوم با جماعت مسلمین باشد! " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. ممکن است انسان عملی انجام بدهد و عمل هم عمل خیر و خوبی باشد، ولی باز اثراتی از شوائب در انسان داشته باشد، مثل خودپسندی و ریا و اغراضی که بالاخره به خود انسان بر میگردد، یا انسان بعضی از اعمال حسنه را انجام بدهد، ولی بالمآل نتیجه اش به خود او برگردد. اما این سه تا عملی که رسول خدا می فرماید، هیچ اثر سوئی روی قلب مرد مسلم نمی گذارد؛ یعنی این سه تا عمل صد در صد عمل طاهر و مطهر است و قلبی از این سه تا عمل عبور کند، اصلا آلوده نمیشود. ❖. اول: سعی کند برای خدا کار کند و در نیت و فکرش جهاتی نباشد که به خود او برگردد یا بالمآل به او برگردد یا به متعلقات او برگردد یا به اسر و عشیره او برگردد یا به پدر و مادر و اقوام و همسایه او از نقطه نظر او برگردد... عملی که انسان انجام میدهد، غذای برای روح است و باید پاک باشد، و پاکی اش به این است که باید در آن اخلاص باشد، یعنی انسان باید سعی کند که شائبه ای در آن نباشد که بالاخره راجع به خود اوست. وقتی عمل اینطور بشود، این عمل دیگر روی قلب اثر بد نمی گذارد؛ چون اثر بد و بدی عمل، اصلا هیچ ملاکی ندارد الا منیت و اینکه انسان آن عمل را به خودش نسبت بدهد، و در دنیا هم از خدا غافل باشد و برای غرضی از اغراض غیرخدایی انجام بدهد. این عمل بد فی حدنفسه چه یک عمل چشم گیر و مستحسنی در خارج باشد یا نباشد، قلب را آزاد نمی کند؛ بلکه این عمل روی قلب یک پرده و حجاب می اندازد. علت اینکه یک مرتبه کارهای ما یک سره نمی شود، برای همین جهت است که ما اعمالمان را مشوب می کنیم و خدا را در آن دخالت میدهیم؛ اما " أَلَا لله الدّینُ الخَالِصُ " نیست! یعنی خدا را به غیر خدا ضمیمه می کنیم! ❖. دوم: اگر انسان دید که امام المسلمین در جایی اشتباه می کند، باید برود و به او گوشزد کند. هرچه از نصیحت و گفتن آنچه از فکر صحیح و اندیشه پاک به نظرش می آید، در طبق اخلاص بگذارد و برای امام بیان کند. اما از سکوت و کنارکشیدن و اینکه بگوید که کار نداشته باش تا در راحتی و در طیفی از افکار خود زندگی کنی ، اینها دیگر معنا ندارد. پس این هم " لایغِلُّ علیهنّ " است؛ چون وقتی انسان برای غیرخودش خیرخواهی می کند، چیزی برای خودش نمی خواهد و این نصیحت برای خودش نیست و برای غیر است و چه بسا برای رساندن این مصلحت و این نصیحت غیر ، خودش باید راه های صعبی را طی کند تا بتواند به او برساند، و آن صعوبت برای نفس او ناگوار است، پس خود آن موجب تزکیه قلبش می شود، چون این کار را هم برای خدا می کند. ❖. سوم: انسان باید با جماعت مسلمین باشد! نباید کنار برود، نباید تک راه برود، نباید تک زندگی کند! بلکه باید در اجتماعات مسلمین باشد و نگوید: " فایده ندارد. " وجود او در میان آنها فایده است. اگر معنای یک آیه قرآن را تشخیص داد و یا یک امر به معروف و یک نهی از منکر کرد و یا یک راهنمایی و یک دلالت خیر کرد، وجودش در میان آنها حجت و موثر است! ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. الکافی، ج۱، ص ۴۰۳ ۲. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۱۵۲-۱۵۷ 🔰 @sire_salehan |
❈ اگر ما به مشهد برویم به این عنوان که حقیقت امام رضا در آنجاست ، این شرک است! امام رضا همه جا هست، ما امام رضا را محدود به قالب جسمانی کرده ایم، در حالی که امام در قالب نمی گنجد! امام که آن بدن نیست، گرچه آن بدن هم بدن متبرک و طاهر و مطهر است؛ ولی ولایت امام را پذیرفتن یعنی: به جای اینکه تو پیش امام رضا بروی، امام رضا و امام زمان را بیاوری در خانه ات. این سلوک است و این راه و طریق الی الله است! ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. نفحات انس، ص ۱۱۲ 🔰. @sire_salehan |