💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا (ع)
۸- بصیرت و بینش
✍ از ويژگيهاي فكري و عملي ياران سيد الشهداء (ع) بصيرت و بينش بود. در فرهنگ ديني از كساني با عنوان «اهل البصائر» ياد ميشود كه صاحبان روشن بيني و بيدار دلي باشند و شناخت عميق نسبت به حق و باطل، امام و حجت الهي، راه و برنامه، دوست و دشمن، مؤمن و منافق داشته باشند. صاحبان بصيرت چشم درونشان بيناست. با آگاهي و هوشياري و انتخاب گام برميدارند.
✅ ياران و اصحابي كه همراه امام حسين(ع) ماندند و تا آخرين لحظه از حق دفاع كردند، همگي آزادانه قدم در اين راه گذاشته بودند و ميدانستند پايان اين جنگ چيزي جز كشته شدن نيست. آنان راه خود را روشن و بي ابهام و به حق ديدند و باطل بودن دشمن را يقين دانسته و با تطميع و تهديد و حتي اماننامه، نه خود را فروختند و نه دست از عقيده و جهاد برداشتند. اين بينش و بصيرت را از سخنرانيها، رجزها و عكسالعملهايشان ميتوان شناخت. چنانچه حضرت عباس(ع) امان نامه را نپذیرفت.
🌷 امام صادق (ع) درباره ي حضرت عباس (ع) تعبير « نافِذَ البَصيرَةِ » دارد كه گوياي عمق بينش و استواري ايمان او در حمايت از سيدالشهداء است:
🌹 " كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا...."؛(1)
عموى ما، عبّاس، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسين (ع) جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد.
✅ در زيارتنامهي حضرت عباس(ع) می خوانیم: اَشْهَدُ أَنَّك لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكلْ وَ انّك مَضَيتَ علي بَصيرةٍ مِنْ اَمْرِك مُقْتَدِيا بِالصّالحِينَ وُ مُتَّبِعا لِلنَّبيينَ.....؛ (2)
گواهي ميدهم كه هرگز سستي نكردي و سر نتافتي و به راهي رفتي كه از روي بصیرت و آگاهي كامل بود. و به صالحان اقتداء نمودی و از رسولان خدا پیروی کردی.
(1) عمدة الطّالب، ص 356.
(2) كامل الزيارات، ابن قولويه القمي، ص785
⚫️ شش نفر در تاریخ بسیار گریه کردهاند
۱- حضرت آدم علیهالسلام برای قبولی توبهاش انقدر گریه کرد که رد اشک بر گونه اش افتاد
۲- حضرت یعقوب علیهالسلام به اندازهای برای یوسف خود گریه کرد که نور دیده اش را از دست داد.
۳- حضرت یوسف علیهالسلام در فراق پدر انقدر گریه کرد که زندانیان گفتند یا شب گریه کن یا روز.
۴- حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در فراق پدر انقدر گریه کرد که بعضی گفتند ما را به تنگ اوردی با گریه هایت…یا شب گریه کن یا روز…
۵- حضرت امام سجاد علیهالسلام بیست تا چهل سال در مصیبت و عزای پدرش امام حسین علیهالسلام گریه کردند.
هر گاه اب و خوراکی برایش میاوردند گریه میکردند ومی گفتند هرگاه قتلگاه فرزندان فاطمه را به یاد میاورم گریه گلویم را میفشارد
۶- اما یک نفر خیلی گریه کرده و هنوز هم گریه می کند…
هر صبح و شام بر مصیبت حضرت امام حسین علیهالسلام ...
من انتظار تو را بردهام ز یاد
با انتظارهای فراوانم از شما
برشوره زار معصیتم گریہ میکنید
جانم فدای دیده بارانے شما...
emamkhamenei31_443106089391620534.mp3
1.51M
🏴امام خامنه ای:برادران وعزیزان ما در نیمه راهیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 روضه خوانی مرحوم کوثری در بیان مصائب حضرت ابی الفضل العباس
🔹 تاثر و گریه شدید روح خدا امام خمینی قدس سره از شعر معروف:
((ای اهل حرم میر و علمدار نیامد))
#تاسوعا
🏴حادثه عظیم عاشورا از دو جهت قابل تامّل و تدّبر است،
🔵👈 جهت اوّل، درسهاى عاشوراست. عاشوراپیامها و درسهایى دارد. عاشورا درس مى دهد که براى حفظ دین، باید فداکارى کرد. درس مى دهد که در راه قرآن، از همه چیز باید گذشت. درس مى دهد که در میدان نبرد حقّ و باطل ، کوچک وبزرگ ، زن ومرد ، پیر و جوان ، امام و رعیّت و ... با هم در یک صف قرار مى گیرند. درس مى دهد که جبهه دشمن با همه تواناییهاى ظاهرى، بسیار آسیب پذیر است. (همچنان که جبهه بنى امیه، به وسیله کاروان اسیران عاشورا در کوفه آسیب دید، در شام آسیب دید، در مدینه آسیب دید، و بالأخره هم این ماجرا، به فناى جبهه سفیانى منتهى شد.) درس مى دهد که در ماجراى دفاع از دین، از همه چیزبیشتر، براى انسان، بصیرت لازم است. بى بصیرتها فریب مى خورند. بى بصیرتهادرجبهه باطل قرار مى گیرند؛ بدون این که خود بدانند. همچنان که در جبهه ابن زیاد، کسانى بودند که از فسّاق و فجّار نبودند، ولى از بى بصیرتها بودند.اینها درسهاى عاشوراست.
🔵👈جهت دوم «عبرتهاى عاشورا»ست. غیراز درس، عاشورا یک صحنه عبرت است. انسان باید به این صحنه نگاه کند، تا عبرت بگیرد. یعنى چه، عبرت بگیرد؟ یعنى خود رابا آن وضعیت مقایسه کند و بفهمد در چه حال و در چه وضعیتى است؛ چه چیزى او را تهدید مى کند؛ چه چیزى براى او لازم است؟
🔵👈این را مى گویند «عبرت». اوّلین عبرتى که در قضیه عاشورا ما را به خود متوجّه مى کند، این است که ببینیم چه شد که پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر صلوات اللَّه و سلامه علیه، جامعه اسلامى به آن حدّى رسید که کسى مثل امام حسین علیه السّلام، ناچار شد براى نجات جامعه اسلامى، چنین فداکارى (عظیمی) بکند؟ ...
🔵👈ما امروز یک جامعه اسلامى هستیم. باید ببینیم آن جامعه اسلامى، چه آفتى پیدا کرد که کارش به یزید رسید؟ چه شد که بیست سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه الصّلاة و السّلام، در همان شهرى که او حکومت مى کرد، سرهاى پسرانش را بر نیزه کردند و در آن شهر گرداندند؟!
🔹 ( بیانات حضرت آیت الله امام خامنه ای (حفظه الله) در22 تیرماه سال 1371)
💠 #حديث
🔺 سعادت شهادت
🔅 #امام_حسین_علیه_السلام :
🔸 «إنّي لا أرَى المَوتَ إلاّ سَعادَةً ولا الحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ إلاّبَرَماً .»
🔹 «به راستى كه من مرگ را جز خوش بختى نمىدانم، و زندگى با ستمكاران را جز ملال .»
📚 گزیده تحف العقول، ص 37
📅 مناسبت های امروز :
9 محرم تاسوعای حسینی (سلام الله علیه)
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
🔰بخشی از احتجاجات #امام_حسین_علیه_السلام بر سپاه کوفه
📗 مقتل الحسين عليه السلام، خوارزمىـ به نقل از عبد اللّه بن حسن ـ:
🔅 «واى بر شما ! چه مى شود اگر ساكت شويد و به سخنان من گوش فرا دهيد، كه من شما را به راه درست، فرا مى خوانم .
هر كس از من اطاعت كند، از راه يافتگانْ خواهد بود و هر كس سرپيچى كند، از هلاك شوندگان است و [ مى دانم ] همه شما از فرمان من سرپيچى كرده، به سخنم گوش نخواهيد داد.
[ آرى ! ] همه بخشش و پاداش هاى شما ، از حرام فراهم شده و شكم هايتان هم از حرام، پُر شده است و خداوند، بر دل هايتانْ مُهر زده است. واى بر شما ! آيا ساكت نمى شويد؟ آيا گوش نمى دهيد؟» .
▫️ ياران عمر بن سعد، همديگر را سرزنش كرده، گفتند : ساكت شويد!
آن گاه حسين عليه السلام چنين فرمود :
🔅«مرگ و اندوهتان باد، اى جماعت! حيران و سرگردان، ما را به فريادرسى خوانديد و ما به سرعت، به فريادتان رسيديم ؛ [امّا] شما شمشيرى را كه بر دوش ما بود، به روىِ خود ما بركشيديد و آتش فتنه اى را كه دشمن مشترك ما و شما افروخته است، بر ضدّ خود ما افروختيد و همدست دشمنانتان، عليه دوستانتان شديد، بى آن كه عدالت را ميان شما بگسترنَد و اميدى به آنها داشته باشيد، جز [ مال ] دنياى حرامى كه به شما داده اند و زندگى بى مقدارى كه در دنيا خواهيد داشت، و بدون آن كه كارى از ما سر زده باشد يا انديشه ناصوابى داشته باشيم .
اى واى بر شما ! ما را خوش نداشته و وا نهاديد ، و [ براى نبرد ] آماده و مجهّز شديد، در حالى كه شمشيرها، هنوز در نيام و ابتداىِ كار است ، و رأى [به جنگ]، هنوز پا بر جا نگشته؛ امّا شما همچون مَلَخان، به سوى ما شتافته ايد و همچون پرواز پشه ها [ به سوى زرداب زخم و چرك ]، همديگر را به آن، فرا خوانده ايد. زشتى، از آنِتان باد، طغيانگرانِ امّت و دسته هاى جدا شده از آن، به كنار افكنانِ قرآن، و وسوسه كنندگان شيطان، و تحريفگران سخنان، و دار و دسته گنهكاران، و خاموش كنندگان سنّت ها[ ى جاويدان ]، و قاتلان فرزندان پيامبران، و هلاك كنندگان خاندان اوصيا، و ملحق كنندگان پسران نامشروع به زِناكاران و آزاردهندگان مؤمنان و صداى سرانِ مسخره گران؛ آنان كه قرآن را پشتِ سر انداختند !
شما به فرزند حرب (يزيد) و پيروانش تكيه كرده، ما را وا مى نهيد؟ !
آرى . به خدا سوگند، خيانت، ميان شما معروف است. ريشه هايتان، به آن، در آميخته است و شاخ و برگ هايتان، از آنْ ارث بُرده و دل هايتان، بر آنْ روييده و سينه هايتان، از آنْ پوشيده است.
شما ، پليدترين ريشه براى نصب كننده و لقمه[ ى آماده] غاصب گشته ايد. لعنت خدا بر پيمان شكنان؛ آنان كه سوگندهايشان را بعد از تأكيدهاى فروان مى شكنند! شما همان پيمان شكنانى هستيد كه [ با شكستن پيمان ] خدا را عهده دار (كيفر دهنده) خودتان قرار داديد .
بدانيد كه بى نَسَب فرزند بى نَسَب، مرا ميان دو چيز ، قرار داده است : مرگ و خوارى . برگزيدن خوارى از ما بسى دور است و خداوند و پيامبرش، و نيز نياكان پاك و مادران پاكْ دامن ما، و جان هاى غيرتمند، به فرمان بُردارى از فرومايگان، گردن نمى نهند و آن را بر مرگ كريمانه، مقدّم نمى كنند.
بدانيد كه من جاى عذرى باقى نگذاشتم و هشدار دادم . بدانيد كه با همين خانواده و [ با وجود ]كمىِ نفرات و نبودِ ياران، به سوى نبرد مى شتابم» .
📚دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث جلد 6، ص 118
نقلهای ضعیف و نامعتبر در یادکرد مصیبت حضرت عباس(ع)
🔸 گزارش مشهوری که در این روزگار از چگونگی شهادت حضرت عباس(ع) میشنویم در واقع نقل ضعیفی است که مرحوم مجلسی آن را در بحارالانوار، ج45، ص41 (چ بیروت) آورده است.
این داستان، دارای اشکالات متعددی مانند ارسال در سند؛ انفراد در متن؛ مجهولبودن منبع و نیز اشکلات محتوایی است. برای مثال، در آن آمده که امام حسین(ع) به حضرت عباس فرمود: اگر تو بروی لشگرم از هم میپاشد (إذا مَضيتَ تَفرّقَ عسكري)؛ اما بر اساس نقلهای متعدد حضرت عباس(ع) آخرین فرد از یاران امام حسین(ع) بود که به شهادت رسید.
🔸 در شمارى از منابع متأخر، مطالبى دربارۀ ابوالفضل العباس(ع) گزارش شده است كه در منابع قابل استناد، ديده نمیشود؛ مانند:
شبِ بيستويكم ماه رمضان على(ع)، عباس(ع) را به سينه چسبانْد و گفت: فرزندم! هنگامى كه روز عاشورا شد و وارد شريعه شدى، مبادا آب بنوشى، در حالى كه برادرت حسين، تشنه است.
☑️ به طور کلی هيچ سخنى از اميرمؤمنان(ع) خطاب به عباس(ع) يا دربارۀ او، در منابع معتبر، ثبت نشده است.
#اعتبار_سنجی_روایت #حضرت_عباس
13910905_4923_64k-mc.mp3
6.13M
✅ استاد شهید مرتضی مطهری
سیری در سیرۀ نبوی، ص ۵۴ _ ۵۵
🔹 اگر بناست مکتبِ امام حسین - علیهالسلام- احیاء بشود، «ذکرِ مصیبتِ» امام حسین هم ضرورت دارد. این دستوری است که ائمۀ اطهار به ما دادهاند و این دستور، فلسفهای دارد و آن، عبارت از این است هر مکتبی، اگر «چاشنیِ عاطفی» نداشته باشد و تنها، مکتبی از جنسِ «عقل» و «فکر» باشد، «نفوذِ روحیِ آنچنانی» ندارد و ازاینرو، امکانِ چندانی برای «بقاء» ندارد، ولی اگر یک مکتب، «چاشنیِ عاطفی» داشته باشد، این عاطفه به آن «حرارت» میدهد. آری، معنا و فلسفۀ یک مکتب، آن مکتب را «منطقی» میکند، و ازاینجهت، مکتبِ امام حسین، «منطق» دارد و درس است و باید از آن آموخت، امّا اگر این مکتب را فقط بهصورتِ یک «مکتبِ فکری» بازگو کنیم، «حرارت» و «جوشش» از آن گرفته میشود و کهنه میگردد. پس توصیه که باید برای همیشه، «چاشنیِ عاطفه» را در قالبِ «ذکرِ مصیبتِ» امام حسین را حفظ کرد، نظرِ «بسیار عمیق» و «دوراندیشیِ فوقالعاده عجیب و معصومانه»ای بوده است.
✴️سیری در سیرۀ نبوی، ص ۵۴ _ ۵۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
🍃🎙 #مقام_معظم_رهبری
🏴 موضوع:شعری که امام حسین علیه السلام در شب عاشورا خواندند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم | روضه حضرت عباس علیهالسلام از زبان رهبر انقلاب
#احکام
📚 تغییر کیفیت ادای نذر
💠 سوال: در شرایط فعلی #کرونا آیا می توان به جای #نذر هر ساله در ایام #محرم، پول آن را محاسبه و به موسسات خیریّه اهدا کرد؟
✅ جواب: اگر #صیغه_نذر را به نحو صحیح بر زبان جاری نکرده است، تغییر آن مانع ندارد.
#احکام_نذر
#تبدیل_نذر
🆔 @leader_ahkam
🆔 @smht11014
#احکام
📚 اطعام عزاداران در ایام کرونا
💠 سوال: با توجه به شرایط کرونایی و لزوم رعایت #شیوه_نامه_های_بهداشتی، عده ای تصمیم دارند تا گوشت گوسفندی را که هر سال در ایام عاشورا به همراه غذا طبخ می شد، به صورت گوشت خام به دست #عزاداران برسانند، آیا این امکان از لحاظ شرعی وجود دارد؟
✅ جواب: انجام این کار با رعایت #قوانین مربوطه و #توصیه_های_بهداشتی اشکال ندارد.
#احکام_کرونا
#اطعام_عزاداران
🆔 @leader_ahkam
🆔 @smht11014
♻️ عناوین اتفاقات مهم روز عاشورا عبارتند از:
✅ الف – قبل از شهادت امام حسین علیهالسلام:
1⃣ تنظیم سپاه:
2⃣ اندرزهاى پیش از نبرد
3⃣ پشیمانى حر بن یزید
4⃣ هجوم سراسرى
5⃣ نبرد انفرادى
6⃣ نماز ظهر عاشورا
7⃣ شهادت سایر یاران
8⃣ مبارزه و شهادت امام حسین علیه السلام
✅ ب – پس از شهادت امام حسین علیه السلام:
1⃣ غارت خیمه ها
2⃣ آتش زدن خیمه ها
3⃣ تاختن اسب بر پیکر شهیدان
4⃣ ارسال سر مقدس امام حسین علیه السلام به کوفه.
بی بصیرتها فریب می خورند.mp3
4.03M
🔴بشنوید|امام خامنهای: «بیبصیرتها در جبههی باطل قرار میگیرند؛ بدون اینکه خود بدانند.»
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا در زیارات (۱۰)
✍ در زيارات وارده در باره امام حسين(ع)، شهادت به برپايي احكام الهي و سنّت پيامبر(ص) و اميرالمؤمنين(ع) توسط حضرت، داده شده است؛
🌹«اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ حَلَّلْتَ حَلالَ اللهِ وَ حَرَّمْتَ حَرامَ اللهِ وَ اَقَمْتَ الصَّلاهَ وَ آتَيْتَ الزَّكاهَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ دَعَوْتَ اِلي سَبِيلِكَ بِالْحِكْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ(1)»
شهادت مي دهم كه تو حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام كردي و نماز را بپا داشتي و زكات دادي و امر به معروف و نهي از منكر كردي و (مسلمانان را) . به راه و روش خود، با پند و اندرز نیکو فراخواندي.
و همچنين؛
🌷أَشْهَدُ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تَلَوْتَ الْكِتَابَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ و.....(2)
شهادت ميدهم كه تو به عدل و داد امر كردي و(مسلمانان را) به سوي اين دو دعوت كردي.
(1) البلد الأمین، ج 1، ص 281
(2) مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 10، ص 226
🌺 #زندگی_قرآنی
💠 وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ ۖ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا
🔸 در میان شهدا کربلا تأثیرگذارترین نبرد از عباس ابن علی(علیه السلام) قابل مشاهده است. نبرد ایشان در کربلا چنین است که گویی تمام قدرت جهان در وجود ایشان جمع شده بود و حضرت کوچک ترین کوتاهی در استفاده از این قدرت نکردند
🔸 چنان که تا زمان تیر خوردن مشک در حالی که دستان مبارک ایشان قطع شده و بر چشم ایشان تیر خورده بود، از تلاش دست نکشیده و ناامید نگشتند
🔸 به همین علت است که بر ویژگی وفای به عهد ایشان تأکید فراوانی داریم.
حضرت عباس(علیه السلام) صرف نظر از رابطه برادری، با توجه به شخصیت و هدف الهی امام حسین(علیه السلام) قلباً با ایشان عهد و پیمان بسته بودند و لحظه ای در همراهی امام و دفاع از ایشان و راه حق و حقیقتی که می پیمودند، غفلت نورزیدند
🔸 وفای به عهد از اصولی است که با پیشرفت و تکنولوژی در زندگی انسان ها کم رنگ شد. وفای به عهد عظمت روحی است که انسان به تدریج از دست داد و همین امر از شیرینی حیات حقیقی او کاست
🔸 این اصل از ره توشه های ناب و گرانبهای واقعه عاشورا است. ره توشه ای که شخصیت انسان به آن نیاز مبرم داشته و غفلت از آن انسان را به سقوط می کشاند.
🔸 پروردگارا! ما را در بهره مندی از این اصل مهم یاری بفرما. امین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه سوزناک #آیت_الله_رئیسی
۱۸ جنایتی که در روز عاشورا خلاف قواعد جنگ انجام شد.
دلتان شکست
التماس دعا
#آیت_الله_رئیسی
#آیت_الله_مطهری
#حماسه_حسینی
#امام_حسین_علیه_السلام
#روضه
💠وقایع روز دهم محرم الحرام سال ۶۱ ق💠
✍ در روز دهم محرم سال 61 هجری، امام حسین (ع) با یارانشان نماز صبح را به جماعت خواندند و سپس با آنها چنین سخن گفتند: « خدا به شهادت من و شما فرمان داده است. بر شما باد صبر و شکیبایی را پیشه خود سازید ». امام حسین (ع) در روز عاشورا زهیر بن قین را فرمانده راست سپاه و حبیب بن مظاهر را فرمانده چپ سپاه گماردند و پرچم را به دست برادرشان حضرت عباس (ع) سپردند.
✅ گرچه سپاه دشمن به خیمه ها نزدیک می شد ولی حضرت فرمان تیراندازی ندادند؛ چون می فرمودند که دوست ندارم آغاز گر جنگ با این گروه باشم. عمربن سعد تیر را بر کمان نهاد و به سوی یاران امام (ع) انداخت و گفت: گواه باشید که اول کسی بودم که به سوی لشکر حسین تیر انداختم. سپس سپاهیان عمربن سعد تیر بر کمان نهاده و از هر طرف یاران امام حسین (ع) را نشانه گرفتند. امام (ع) فرمودند: « یاران من بپا خیزید و به سوی شهادت بشتابید. خدا شما را بیامرزد ».
✅ در حمله اول بالغ بر 40 تن شهید شدند و سپس یاران باقیمانده هر کدام به نوبت به تنهایی به میدان رزم شتافته و به شهادت می رسیدند. هنگام نماز ظهر، امام بدون توجه به تيرهاى دشمن به نماز ايستاد، عمرو بن قرظة به اتفاق چند تن از اصحاب امام در پيش روى امام ايستادند و سينه خود را سپر ساختند تا نماز امام به پايان برسد و بعد از آن نوبت به خاندان بنی هاشم رسید و آنها نیز شربت شهادت را نوشیدند. امام حسین (ع) که یکه و تنها مانده بودند، نگاهی به اجساد مطهر شهدا نمودند و آنها را صدا می کردند.
✅ حضرت برای وداع آخرین به سوی خیام رفتند. سپس در برابر دشمن قرار گرفتند و شجاعانه جنگیدند. دشمن از هر طرف ایشان را محاصره کرده بود، ناگهان تیری سه شعبه به قلب مبارک ایشان اصابت کرد و در حالیکه نشان یکصد و چند تیر و نیزه بر پیکرشان بود نقش بر زمین شدند و روح مبارکشان به ملکوت اعلی پیوست و آن هنگام بود که شیون زنان، کودکان و حتی فرشتگان الهی بلند شد.
----------------------------
پی نوشت:
۱. وقایع الایام، ج۵، ص۲۷.
۲. مقتل الحسین، خوارزمی، ج۱، ص۲۴۴.
۳. الارشاد، ج۲، ص۷۷ تا ۸۴.
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا (ع)
۹- استقامت و صبر
✍ صبر و استقامت و بردباری از اسباب رسيدن به پيروزی است. ايستادگي و مقاومت و مقابله با عواملي كه انسان را از تلاش در راه هدف باز می دارد مورد ستايش خداوند در قرآن و وعدهی بهشت برای صابران است:
☀️« إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ.» (1) در حقيقت كساني كه گفتند: پروردگار ما خداست سپس ايستادگي كردند فرشتگان بر آنان فرود ميآيند (و ميگويند:) هان بيم نداريد و غمين مباشيد و به بهشتی كه وعده يافته بوديد، شاد باشيد.
✅ در صحنهي كربلا، زيباترين جلوههاي استقامت و صبر در راه عقيده و تحمل مشكلات و بلايا از سوی سیدالشهدا (ع) و اصحابش ترسيم شد. و به خاطر همين بود كه تحمل فاجعهی سنگين، بر اصحاب و اهل بیت آن حضرت سهل و آسان نمود.
🌷 امیرالمومنین علی(ع) می فرماید: " الصَّبرُ يُهَوِّنُ الفَجِيعَةَ ؛" (2) مقاومت، فاجعه و حادثهی سخت را آسان می كند.
✅ انسان همواره ميان دو انتخاب است:
۱- از سختي بگريزد و به پستی تن دهد؛
۲- يا پايداری نمايد و به نيكی دست يابد. از امام حسين (ع) روايت شده: اِصْبِرْ عَلي ما تَکْرَهُ فيما يَلْزِمُکَ الْحَقُّ، وَ اصْبِرْ عَمَّا تُحِبُّ فيما يَدْعُوکَ اِلَيْهِ الْهَوي.
در برابر آنچه برايت سخت و ناخوشايند است. اما تو را بر حق نگه ميدارد پايداری كن! و در آنچه برايت ناخوشايند است، اما هوا و هوس تو را بدان سوی ميكشد، استقامت بورز!
(1) فصلت/30.
(2) غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 375.
(3) نزهة الناظر، ج1، ص85.
دربارۀ قاتل امام حسین(ع)
در پاسخ به این پرسش که چه کسی امام حسین(ع) را به شهادت رساند نویسندگانِ تاریخ کربلا، همصدا نیستند. در مجموع میتوان گفتهها را در شش گروه، دستهبندی کرد:
1️⃣ شِمر بن ذیالجوشن
این پاسخ بر پایۀ روایتی است که در آن، امام حسین(ع) میفرماید: در رؤیا دیدم که سگهايى، مرا گاز میگيرند و بيشتر از همه، سگى سياه و سفيد، مرا میگرفت(کاملالزیارات، ص75). این روایت در کنار گزارش تاریخ طبری که مینویسد: شمر پیسی داشت (6/53)، نقش شمر در شهادت امام حسین(ع) را پُررنگ میکند. اما خوارزمی(م568ق) در مقتل خود (2/36) و ابنحَبّان(م354ق) در الثقات (2/311)، به روشنی، شمر را قاتل (جدا کنندۀ سر پاک) حضرت میشناسانند.
2️⃣ سِنان بن أنَس
طبری (م310ق) در تاریخ خود به چند طریق حتی از امام صادق(ع) روایت میکند که سِنان بن أنس، امام را به شهادت رساند (5/453،454،468). ابن أثير جَزَرى (م630ق) در أُسد الغابة (1/498) نیز همین سخن را درست میداند. وی سپس دست به جمعِ گفتههای پراکنده در این باره زده میزند که قابل توجه است (این را در پایان میآورم).
3️⃣ همکاری سِنان با خَولیّ
در برخی منابع آمده است که سِنان، حضرت را به شهادت رساند؛ سپس خولی سر پاک حضرت را جدا کرد. بنگرید به: شرح الأخبار، قاضی نعمان(م363ق)، 3/155؛ سیَر أعلام النُبَلاء، ذهبی(م747)، 3/299؛ المعجم الکبیر، طبرانی(م360ق)، 3/117.
4️⃣ همکاری شِمر و سِنان
بر پایۀ تکگزارشی که بیهقی(م565ق) در کتاب لب الأنساب خود میدهد(1/396)، شِمر، حضرت را به شهادت رساند و سِنان، سر پاک او را جدا کرد.
5️⃣ همکاری عمربنسعد، خَولیّ، سِنان و شِمر
بر پایۀ تکگزارشی که ابنشهرآشوب(م588ق) در کتاب مناقب خود میدهد(4/77)، عمربنسعد و خَولیّ، خضرت را به شهادت رساندند؛ سپس سِنان و شِمر، سر پاک حضرت را جدا کردند.
6️⃣ مردی از قبیلۀ مَذحِج
بر پایۀ تکروایتی که طبری از عَمار دُهْني و او از امام باقر(ع) نقل میکند، مردی از قبیلۀ مَذحِج، امام را شهید، سپس سر پاکش را جدا کرد(تاریخ طبری، 5/390).
🔘 جمعبندی
با صرف نظر از تکروایتها و تکگزارشهایی که در ظاهر با دیگر گزارشها هماهنگ نیستند و با توجه به این که از روایت نخست (کاملالزیارت) تنها مشارکت بیشتر در رساندن آسیب دانسته میشود به نظر میرسد وجه جمعی که ابن أثير جَزَرى میگوید به حقیقت نزدیکتر باشد. او مینویسد:
قتله سنان بن أنس النّخعى و قيل: قتله شمر بن ذي الجوشن، و أجهز عليه خولى ابن يزيد الأصبحي، و قيل: قتله عمر بن سعد، و ليس بشيء، و الصحيح أنه قتله سنان بن أنس النخعي. و أما قول من قال: قتله شمر و عمر بن سعد، لأن شمر هو الّذي حرض الناس على قتله و حمل بهم إليه، و كان عمر أمير الجيش، فنسب القتل إليه؛
حسين(ع) را سِنانبنانَس نَخَعى به شهادت رساند و نيز گفته شده كه شِمربنذى الجوشن، او را به شهادت رساند و خولى بن يزيد اصبَحى، كار را تمام كرد و همچنين، گفته شده كه عمربنسعد، او را به شهادت رساند؛ ولى اینها نظرِ درستى نيست و صحيح، آن است كه سِنان بن انَس نَخَعى او را شهید کرد و امّا سخن كسى كه گفته است: «شمر و عمربنسعد، او را كُشتند»، از آن روست كه شمر، سپاه را به كُشتن حسين(ع)، تحريک کرده همراه با آنان، به حسين(ع) حمله میكرد. عُمَر هم فرماندۀ لشكر بود و از اين رو، كُشتن حسین(ع) را به او نسبت میدهند (أسد الغابة، 1/498).
🔸 اگر کسی بگوید که در زیارت ناحیه آمده است: «الشِّمرُ جالسٌ على صَدرك، مولِغٌ سَيفَهُ عَلى نَحرِكَ، قابِضٌ عَلى شَيبَتِكَ بِيَدِهِ، ذابِحٌ لَكَ بِمُهَنَّدِهِ، قَد سَكَنَت حَواسُّكَ، و خَفِيَت أنفاسُك» و این گویاست که شمر، تمام کار را کرد؛ گویم: گرچه دلالت متن بر مدعا تام است؛ اما سخن در اعتبار این متن است که چون تام نیست و در تقابل به یافتۀ ماست؛ آن را وا مینهیم.
#امام_حسین(ع) #تاریخ #شمر #سنان #خولی #قاتل
دربارۀ «زیارت ناحیۀ مقدسه»
در کتاب المزار الکبیر نوشتۀ محمدبنجعفر مشهدی، نامدار به ابنمشهدی(م610)، ص494، زیارتنامهای برای امام حسین(ع) در روز عاشورا آمده است که اینگونه آغاز میشود: «و مما خرج من الناحية عليهالسلام إلى أحد الأبواب، قال: تقف عليه صلى الله عليه و تقول: السلام على آدم صفوة الله ...».
این زیارتنامه که به زیارت ناحیۀ مقدسه، یعنی صادرشده از سوی امام مهدی(عج)، نامبُردار است از نظر سندی مشکلاتی دارد که نمیگذارد ما آن را با اطمینان به امام مهدی(ع) نسبت دهیم؛ چرا که اين زيارت، سند متّصل به آن حضرت ندارد و روايتِ آن، اصطلاحاً «مُرسَل» است. گرچه ابنمشهدی مدعی است تمام آنچه او نقل کرده است همگی مستند و از راویان ثقه است (المزار الکبیر، ص27)؛ اما با عنايت به اين كه وى از متأخّرانْ محسوب میشود، بیتردید توثيق او بر پايۀ نظر شخصیاش بوده و برای پژوهشگران دیگر از اعتبار لازم، برخوردار نيست. بنابراین نمیتوان این زيارتنامه را با اطمينان، به امام مهدی(عج) نسبت داد.
در کتاب دانشنامۀ امام حسین علیهالسلام(12/273) به درستی آمده است:
«به كسانى كه زيارت ناحيه مقدّسه را بازگو مینمايند، توصيه میشود كه آن را مستقيماً به امام زمان عليهالسلام نسبت ندهند؛ بلكه آن را به نقل از كتاب المزار الكبير، از ناحيه مقدّسه، گزارش نمايند.»
#زیارت #ناحیه_مقدسه #اعتبار_سنجی_روایت
زیارت عاشورا کامل.pdf
265.4K
متن تصحیحشدۀ زیارت عاشورا بر اساس نسخ خطی کامل الزیارات و مصباح المتهجد و ...، به کوشش استاد احمد عابدی.
#زیارت_عاشورا