eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.2هزار دنبال‌کننده
872 عکس
246 ویدیو
109 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😔 اینا از هرچی داشتن گذاشتن، ما چی‌کار کردیم... ⁉️ 🖤 همسر شهید به همسرش پیوست...🌷 ⭕️ سخنان حاج آقا دربارۀ ایشون، حتما ببینید و منتشر کنید... 🔳 اطلاعیه تشییع پیکرشون رو اینجا ببینید. فردا هر کسی می‌تونه چه از قم چه از شهرهای اطراف، جا نمونه از تشییع جنازۀ همسر شهید طاهرنیا https://eitaa.com/abbasivaladi
قصه ها،سوخت به سمت لَقَدْ كانَ في قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْباب[سوره یوسف/۱۱۱] چند خطی از زبان دانشجو معلمی خواهید خواند که میخواهد تجربه ای از زیست کوتاه مدت خود در جایگاه و نقش معلمی را بیان کند. ابزاری برای حرکت و عبرت؛موضوعی که میخواهم به آن بپردازم. از قدیم الایام و از اوان کودکی همه‌ی ما با قصه ها مأنوس بودیم.انگار قصه ها قطعه ای از پازل زندگی ما بودند که اگر پیدایشان نمیکردیم،شخصیت‌مان ناقص بود و ذهنمان آشفته! پاسخ خیلی از مسائل‌مان را از درون قصه ها جست و جو میکردیم و انگار وارد دنیایی میشدیم که تجربه زیست در فضایی نو را به ما هدیه میداد.دنیایی که قصه ها با خلق تصویر در ذهنمان ایجاد میکردند. اگر آدم قصه،آدم خوبی بود میشد عامل و اگر آدم بد عامل ! میخواهم از روزی برایتان بگویم که با دانش آموزانم وارد دنیای قصه ها شدیم اما این‌بار از زاویه‌ای دیگر! داستان از آنجایی شروع شد که در کلاس صحبت از شد. از تعدادی از بچه ها در مورد اهدافشان پرسیدم.تعدادی طبق معمول میخواستند دکتر،خلبان،پلیس و...شوند و برخی نیز هدفی نداشتند! زمان ما کمتر کسی به چشم می‌آمد که هدفی نداشته باشد.عموما شور و شوق و ذوقمان برای خلق آینده بسیار بود،اما متاسفانه در نسل امروز بسیاری دیده میشود! تدریس را با مقدمه ای در مورد اهمیت هدف،برنامه ریزی و تلاش آغاز کردم اما صحبت هایم قانع‌شان نمیکرد نیاز بود بچه ها را به تفکری عمیق وادار کنم و با آنها پا در دنیایی بگذاریم که از کودکی با آن مأنوس شده ایم.دنیای خلق تصویر،دنیای قصه ها! بچه ها،آدم ها چهار دسته اند: دسته کسانی هستند که صاحب قصه اند،مثل امام حسین(ع) قصه‌ی این آقا نه قصه‌ی یک فرد است و نه جامعه بلکه تاریخ بر محور آن جریان دارد.بعضی قصه ها آغازی دارند اما پایانشان باز است.قصه‌ی حسین بن علی(ع) از همان دسته است! از پیش از عاشورا شروع شده و در عاشورا به ظهور خود رسیده و تا ظهور و رجعت و حتی قیامت نیز ادامه دارد.سیدالشهداء برای هدفی قیام کردند که فراتر از زمانه ای بود که ایشان در آن بودند،لذا کسانی که در مقابل هدف حضرت ایستاده و با خون ایشان مبارزه میکنند،فقط کسانی نیستند که در آن روز مقابل حضرت به جنگ برخاستند،بلکه هر شخصی در طول تاریخ مانع تحقق هدف سیدالشهداء در عالم باشد در قتل ایشان شریک و خون حضرت بر عهده او خواهد بود.عاشورا نقطه کانونی و ثقل درگیری تاریخی حق و باطل و کانون تجلی غیب در شهود عالم است.تا قیام قیامت تمام قصه ها بر محور این قصه است و عاشورا در تمام حضور دارد! به هر کجا که روی آسمان همین رنگ است همیشه بین حسین و یزیدیان جنگ است دسته از آدم‌ها،قصه ها را تکمیل میکنند مثل ابن طلقا یزید بن معاویه تقدیر الهی بر آن بود که زشت ترین کار عالم به دست زشت ترین چهره عالم رقم بخورد.به بیان امام سجاد(ع) در بازگشت از مدینه:اگر جدم رسول الله(ص) سفارش میکردند که ما را اذیت کنند،بیش از این نمی‌توانستند.در عاشورا شیطان با تمام قوای خود وارد میدان شد. از حضیض خاک تا اوج فلک فاش دیدم سرّ الله معک دسته کسانی هستند که قصه ها را روایت میکنند!همچون حضرت زینب(س) که اگر نبود،جواب سوال،رَأَیْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیكِ؟بی جواب میماند و کسی نبود بلایی که خداوند در عاشورا رقم زده است را روایت کند. کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود.. دسته هم کسانی اند که قصه ای ندارند و در مواجهه با قصه ها منفعل! به بچه ها گفتم: تصمیم با خودتان است! میخواهید جزو کدام دسته از آدم ها باشید؟ قصه داشته باشید و ماندگار یا..؟ اگر میخواهید اثر گذار باشید و آینده‌تان را بسازید هم باید قصه داشته باشد و هم روایت کنید قصه‌ی صاحبان قصه را! (وَ جَعَلَنى مِمَّنْ يَقْتَصُّ آثارَكُمْ) در عصر حاضر دشمن تمام توان خود را گذاشته که روایت غلطی از قصه ها بیان کند و چون تهی از آدم‌های دسته اول،دست به تولید قصه های پوچ و توخالی زده است.جنگ امروز،جنگ توپ و تفنگ و تانک نیست. جنگ،جنگ هاست! آخر کلاس گریزی زدم به صاحب قصه ای که چهل و اندی سال پیش قصه‌ی یک ملت را تغییر داد،از همان آدم‌های دسته اول که حضورشان به وسعت تاریخ است! قصه این آقا را هم باید از کسی شنید که جمال این فعل الهی را خوب درک کرده باشد. کسی که اکنون رهبر و ادامه دهنده آن مسیر است!قبل از اینکه گوشتان را به قصه های دشمنانتان بدهید.قصه های این آقا را گوش کنید! پ.ن:اگر تلاش نکنیم آدم‌های صاحب قصه تربیت کنیم و قصه ها را پیش از دشمن روایت کنیم،بی شک بازنده این نبرد تاریخی ما خواهیم بود! محمد برجیان زمستان ۱۴۰۲
👆👆 یادداشت وارده. تصویر جالبی بود، اگرچه نمیدانم سن این دانش آموزان چه بوده و این تحلیل ماهواره ای از زندگی تا چه حد به کارشان می اید. شاید همین تحلیل باید دستمایه شکل گیری یک داستان میشد. هنر این است که همین مفهوم را با زبان قصوی به بچه ها منتقل کرد. 🆔 @social_theory
بسته مطالعه جهان، را به کارهای آقای مجید ضیائی اختصاص می دهم. دوره ای که از ایشان معرفی می کنم مربوط به مدرنیته محسوب می شود و بسیار قابل استفاده است و شما در این دوره می توانید تمایز و قدرت اندیشه ژئوپولتیک در روایت تاریخی مدرنیته را مشاهده کنید و با روایتهای فلسفی، هنری، اقتصادی و... که اکنون در ایران مشهور هستند مقایسه کنید. دکتر ضیایی مثل بیشتر انسانهای معروف در در ایران و جهان، یک شخصیت خودساخته است، یعنی تحصیلات آکادمیک او این رشته نیست. چیزی که در حاشیه آشنایی ام با ایشان متوجه شدم این است که ایشان یک روحانی زاده متولد قم هستند که دین سبک زندگی معمول و پرجزئیات او شده و او را به مطالعه و اندیشه سوق داده. من اولین بار از طریق نصف روزی که در محضر ایشان بودم با مباحث ژئوپولتیک گره خوردم و بعد مجبور شدم خیلی جدی تر آن را مطالعه کنم و از این جهت به استاد ضیائی مدیون هستم. دکتر ضیایی بازنشسته جهادسازندگی هستند و در مباحث علمی، بسیار متواضع و به دور ابراز وجود! ما کشف ایشان را مدیون حسین آقای افتخاری عزیز هستیم☺️ اگر به دنبال شنیدن تاریخ مدرنیته ایشان هستید، به کانال آپاراتی مراجعه کنید و دوره ایشان را تماشا کنید:👇 📌 https://www.aparat.com/v/vOq0N?playlist=4964009 به دوستان طلبه و دانشجو توصیه می کنم که ایشان را به مدرسه ها و گعده های خود دعوت کنند و اندیشه آرام و پرجزئیات ایشان را یاد بگیرند. 🆔 @social_theory
🟢 برای در انتخابات چه کنیم؟ 📝حسین مهدیزاده 🔻قبلا هم گفتم که انتخابات برای من فصل حاصلخیز تفکر سیاسی است و به همین دلیل هم گفتگوی از را در این ایام شروع کردم. اما همزمان به علت مشارکت بسیار پایین امروز در ایران، نیاز به سناریوهایی برای افزایش مشارکت هم هستیم؛ اینجا هم پیشنهادی دارم! 🔺تصور من این است که پویش خودش و سناریو اش، غلط است؛ یعنی اثر منفی اش بشتر از اثر مثبت آن است چرا که اساسا گفتگوی مستقیم بر سر رای دادن و ندادن، یکی و یک زیادی مستقیم است، در حالی که همیشه دعوت های غیر مستقیم (به دلایل کاملا انسانی و موجه) قدرت جذب بیشتر و تری دارد! 🔻یک سناریو این است که جریان انقلابی واقعا مشغول انتخاب آدمهای خوب بشود و مردم ببینند که شما با چه جدیتی و در یک طرح جذاب و مربوط به زندگی واقعی همه مردم و برای مسائلی که خود آنها هم دیگر حوصله دنبال کردن آن را ندارند، در حال تلاش برای رای آوردن یک یا چند حرف و ایده و رای نیاوردن تعدادی دیگر هستید و مساله اصلی هم اصلا تعصب بر آدمها نیست، بلکه کارهای مهم و موثر بر زندگی مردم است! 🔻برای این پویش مثلا ایده آقای جبرائیلی و آقای رائفی پور خیلی خوب است و یک وجهه اثباتی به انتخابات می دهد اما ایده در برنامه ١ اسفند به علت اینکه به مسأله شدیداً ملموس و مربوط می شود بسیار موثرتر و جذاب تر خواهد بود. 🔺و شاید اگر در انتخابات امسال 20 تا طرح واقعی و موثر، ممکن و از سوی جریان انقلابی (نه آنهایی که تَکرار و عملی کردن ایده لیبرالهاست اما روتوش انقلابی و جهادی می‌شود) داشتیم، و آنها را درست و واضح کنیم و بعد روند حرکت آن در دولت و مجلس را نقطه گذاری میکردیم و بعد 2 تا نماینده مؤثر و دو تا کار مهم نماینده مخالف با آن را با همین ادبیات، آرام و متین و مستند معرفی می کردیم الان کسی نمی گفت ما به چی رأی بدیم و اگر رأی بدهیم چه می شود؟! خب معلوم بود که به نماینده هایی برای کارهایی مشخص رأی داده اند و میزان پیشرفت واقعی آن، چراغ اصلی امید در زندگی سیاسی مردم می شد. 🔺فضای سیاسی ایران، شده است محل جولان کسانی که رأی مردم را با هیجان صید می کنند و بعد که رأی می آورند، هر کاری بکنند، تعهدی برای آن نزد مردم ندارند که ضایع شوند. این کار به ناامیدی و از میان مردم منتهی شده است. 🔻فایده دیگر این کار این است که جریان دلبسته به انقلاب میتواند به مرور نقاط تمایزش با جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی (که جناح های غیر واقعی اما رسمیت یافته امروز ایران هستند) را واضح تر و واقعی تر کند و از حالت شعاری خارج شود و به سوی استقلال حرکت کند. جبهه های سیاسی فعلی ما با ایده کشور را اداره می کنند و اینگونه است که روابط قبیلگی و لابی های سیاسی تا این حد بر کارشناسی و طراحی غلبه پیدا می کند! جناح های ما خودشان هم واقعا هیچ واضحی ندارند! از سوی دیگر آنقدر کار روزمره روی سرشان ریخته است که هنر کنند از روی دست نسخه های تجویزی توسط غرب یک رونویسی می کنند و کارها را جمع می کنند! به این معنا شاید امروز به طرح مدرنیته غربی دلبستگی هم پیدا کرده باشند و خیلی از آنها نقطه تمایزشان را با غرب استعمارگر و منفعت خواه و نابود کننده ثروت ملت ها گم کرده باشند! با این روش می توان این فضای مبهم در افق سیاسی ایران را به سمت وضوح برد! دولتمردان ما، طرح ندارند و با این کار و در یک مسیر معقول و آرام، یک گام، یک گام به سمت یا همان و محقق کردن آن در موضوعات مختلف پیش خواهند رفت و خودشان هم طعم واقعی سیاست و همراهی مردم را تجربه خواهند کرد و از سیاست ورزی مبهم و شعاری فاصله خواهند گرفت! ⭕️ قویاً پیشنهاد میکنم 45 دقیقه اول این جلسه را نگاه کنید. واقعا یک جلسه سرزنده و جذاب است و آن را به دوستان انقلابی تان توصیه کنید. برای آنها اهمیت این رفتار را قصه وار شرح دهید. بدانید که هر کسی با نگاه کردن یک گزارش کارشناسی، متوجه فایده و سناریو آن نمی شود، شمایی که متوجه کار می شوید، برای بقیه ماجرا را شرح دهید. ————————- ✅ لینک تماشای برنامه ثریا 1 اسفند: 📌 https://telewebion.com/episode/0xb83224bیک کلیپ از خلاصه این بحث https://eitaa.com/social_theory/2190 ✅ لینک کانال اندیشکده زیست شهر👇 🆔 @zistshahr ————————- 🆔 @social_theory
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این کلیپ خلاصه ای از کاری بود که دیشت دکتر جهانبخش انجام داد. او 3 دخالت از نمایندگان این دوره مجلس در حمایت یا تضعیف طرحی که خودش بر روی آن کار کرده بود را بر شمرد. طرحی که یک اقدام ملی برای حل مشکلی است که به تعبیر رهبر انقلاب اگر مشکل اول ایران نباشد، حتما یکی از مشکلات اول ایران است؛ یعنی هم مساله مسکن و در ایران معاصر! آن سه نمونه به ترتیب اینها هستند: 1️⃣ تاثیر مثبت یک نماینده مجلس در تصویب قانون جوانی جمعیت 2️⃣ تاثیر مثبت یک نماینده مجلس در تصویب اضافه شدن ۰.۲ درصد از پهنه سرزمینی به اراضی مسکونی 3️⃣ نقش مخرب و منفی دو نماینده مجلس برای اجرا نشدن مصوبه دولت در واگذاری زمین برای ساخت خانه ویلایی در یکی از استانها ما باید اینجوری، یکی یکی مسائل کلان ایران را به افق توجه مردم برگردانیم تا سیاست زدایی امروز و ناامیدی برآمده از ابهام کاهش پیدا کند. 🆔 @social_theory
‌ ‌ 🔸 هر انقلابی با رؤیای عدالت به وجود می‌آید و برای این‌که وجهی از این رؤیا را تحقق بخشد، ناگزیر باید با توجه به شرایط و امکان‌ها راهی را برای رسیدن به عدالت بیابد. 🔹 ماندن در رؤیای پیش‌از انقلاب و تقدیس آن رؤیا و فکر و رأی و عمل خود را درست و کامل دانستن و نیندیشیدن به پرسش چه می‌توان و چه باید کرد و غفلت از این‌که انقلاب به کجا می‌رود، ممکن است به رکود، سستی، اهمال‌کاری، پریشانی، پژمردگی، ناامیدی، فساد، خشونت و خدای نکرده به شکست و نابودی در تاریخ بینجامد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۷۳۰ ‌ ‌
وضعیت شمال غزه واقعا اسفناک شده خبرنکارهایی که اونجان چیزهایی مینویسن که ادم از زنده بودنش شرمنده میشه 🌔 شاید در شب قدر تاریخ به سر میبریم، شب نیمه شعبان، برای فرج و گشایش در امور همه جبهه مظلوم مقاومت، از ایران تا فلسطین تا لبنان و یمن تا افغانستان و پاکستان و... باید دعا کرد. چه جانها و نفوس و آبروهای محترم و عزیز و نفیسی که این روزها، در سرتاسر مرزهای مقاومت، از جنگ تا انتخابات تا مبارزه با اشرافیت، تا مبارزه با بندگی دلار و مآل ها، تا مبارزه با بی ایمانی به خدا، تا مبارزه با طاغوت و شیطان اکبر تا تلاش برای فتوحات بزرگ و نهایی جبهه حق فداء میشوند.... 🆔 @social_theory
های رقابت سیاسی این دور انتخابات در قم فاخر نیست؟ اصیل نیست؟ ذوق نمی‌کنید؟! اگه بزند و مثلا منان رئیسی رای اول را بیاورد، پیام سیاسی اش جذاب نخواهد بود؟ به معنای دمیده شدن روح مجدد امید، در تلاشهای نیست؟! 🆔 @social_theory
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا