#روایت های رقابت سیاسی این دور انتخابات در قم فاخر نیست؟ اصیل نیست؟ ذوق نمیکنید؟!
اگه بزند و مثلا منان رئیسی رای اول را بیاورد، پیام سیاسی اش جذاب نخواهد بود؟ به معنای دمیده شدن روح مجدد امید، در تلاشهای #رابطه_علم_و_دین_و_سیاست نیست؟!
🆔 @social_theory
دانشمند_دیوانه_قصههای_آخرالزمان.mp3
22.64M
#پنجمین بسته مطالعه #روایت_ژئوپولتیک جهان، را می خواهم به نقطه #شکست مطالعات ژئوپولتیک اختصاص بدهم!! بله درست شنیدید! کسانی که معتقد به تحلیل های ژئوپولتیک هستند، اعتماد به نفس بسیار بالایی دارند و احساس می کنند که بالاترین علمی هستند که همه علوم بشری ذیل آنهاست و کسی بالاتر از آنها نیست.
تا اینجا که من فهمیدم، فقط یک علم هست که کَل ژئوپولتیکی ها را می خواباند، آن هم #مطالعات_اقلیم است! مطالعات اقلیم یا همان چیزی که ما با عنوان #دلواپسی_محیط_زیستی ها و #حزب_سبز ها در جهان می شناسیم، ظرفی است که تکلیف آینده #جغرافیای_زیستی و #جغرافیای_مدنی ما موجودات #هوا_زی را مشخص می کند!
خنده دار این است که بگویم، مطالعات اقلیمی مدرن می گوید که «مدرنیته گند زده است!!» و ما هوا زی ها یا اصلا پایان این قرن را نمی بینیم و یا کمتر از 10 درصد ظرفیت جمعیتی بشر پایان این قرن را می بینند! چون ما همه اکسیژنهای اقلیم زمین را مصرف کردیم و حالا اندازه کربن تثبیت نشده و دی اکسید آن، دیگر جای چندانی برای مصرف کنندگان اکسیژن باقی نخواهد گذاشت!!
در این موضوع هم خوش بیان تر از #ایمان_فانی پیدا نکردم که برایتان بگذارم!
پادکست های این فصل را با احتیاط گوش بدهید و در نگران شدن عجول نباشید و به خودتان کمی فرصت بدهید!
به طور طبیعی، هر کس درگیر مطالعات اقلیمی می شود، یک دوره افسردگی را طی می کند! مراقب خودتان باشید!!☺️
⚠️ قبلا هم این پادکست ها را اینجا گذاشته بودم، اما جای درستش اینجا بود و با این توضیحات...
⏪ همچنان بسته مطالعه #روایت_ژئوپولتیک جهان ادامه دارد..
🆔 @social_theory
هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻#تیزر | سلسله نشستهای دعوت
▫️فصل اول: حضور (ویژه نامۀ انتخابات)
📢گفتگو با حجت الاسلام حسین مهدیزاده
📝نقش مردم و مشارکت آنها در حکمرانی دینی
🔹مجله تصویری تبلیغ
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
حجت الاسلام حسین مهدیزاده.mp3
44.32M
🔻#صوت_کامل | سلسله نشستهای دعوت
▫️فصل اول: حضور (ویژه نامۀ انتخابات)
📢گفتگو با حجت الاسلام حسین مهدیزاده
📝نقش مردم و مشارکت آنها در حکمرانی دینی
🔹مجله تصویری تبلیغ
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
از همین راه دور،
به نیت تعجیل در فرج و رسیدن قله و افق همه امیدها...
🆔 @social_theory
کانال خودجوش و غیر رسمی یکی از طلبه های جوان حوزه قم برای ترجمه پستهای کانالهای رسمی استاد میرباقری به عربی. به دوستان عرب زبانمان معرفی کنیم.
👇👇👇👇
رابط القناة:
https://eitaa.com/mirbaqeriarabi
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
خب روزهای مشتاقی و مهجوری نیمه شعبان امسال هم گذاشت و تلاش ما طرفداران انقلاب اسلامی برای راضی کردن مردم برای اینکه حتما در انتخابات شرکت کنند و نگذارند تنش ایران و غرب، ابعاد امنیتی بیشتری پیدا کند، ادامه دارد.
شور برف هم که حواسها را پرت کرده است... اما...
فعلا که شواهد بر این است که ما در این قضیه چندان موفق نیستیم و طبق معمول، باز هم هزینه کم کاری های این سالها در ساخت داخلی ایران را، طرفداران بی ادعای انقلاب در کف میدانهای سخت و پرهزینه آینده بدهند.
کاش زودتر و بیشتر و کاملتر و درست تر آمده بودیم اما به هر حال...
باید کمربندها را بست و با قوت مسیر را ادامه داد. این چند روز هم هر چقدر ممکن است باید برای راضی کردن مردم برای حضور پای صندوق ها تلاش کرد و معتقد بود که البته برکت هم دست خداست....
حالا وسط این هم مشکلات، کسی پادکست های بسته پنجم #روایت_ژئوپولتیک را گوش کرد؟☺️
🆔 @social_theory
41.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از ایده و تلاش طرفداران #زیست_شهر و #زمین_رایگان و مسکن_تک_طبقه و ضد آپارتمانها گفتم که چقدر سرحال هستند و جدی. گفتم که گفتمانشون برای اصل مشارکت خیلی جذاب است.
این کلیپ را ببنید! واقعا اینجوری مردم را برای اصل مشارکت دعوت کنیم، امیدبخش تر نیست؟
ذیلش هم یک آدرس گذاشتن که بهتون کمک کنن بتونید با این ایده کنشگری کنید و جایزه هم بگیرید...☺️
👇
_________________
🏃♂ الان وقت خونهدار شدنه
🎥 اگه میخوای یه راه خیلی موثر یاد بگیری تا صاحب #خونه_ویلایی بشی و یه #جایزه هم ببری، این فیلم رو تا آخر ببین
📱بعدش هم گوشیت رو بردار و با نامزدهای اصلی شهرت تماس بگیر ...
🎁 به ۵۰ تا از بهترین صوتها و فیلمهای ارسالی، جوایز نفیسی تعلق میگیره
☎️ اگه شماره تماس نامزدها رو هم نداری به این آیدی پیام بده👇
@saeedghorbany
🏡 #خانه_ویلایی حق ماست اگر همت کنیم👇
@hagheman1402
__________________
🆔 @social_theory
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
از ایده و تلاش طرفداران #زیست_شهر و #زمین_رایگان و مسکن_تک_طبقه و ضد آپارتمانها گفتم که چقدر سرحال
این لیست هم یک گزارش تفصیلی چند ساعته از معرفی دقیق زیستشهرهای نوین مولّد است، از زبان دکتر جهانبخش که برای هر کسی که ایده زیست شهر را دنبال کند نام آشناست.
بخصوص بخش 5 که این روزها میتونه در اعتماد به ایده کاندیداهای تاکید کننده بر ایده زیست شهر و خانه های افقی و مولد و شهرسازی جدید حول آن موثر باشه...
👇👇👇
0️⃣ مقدمه: آشنایی با فهرست مباحث دوره
https://www.aparat.com/v/r5Cyj
1️⃣ قسمت اول: ارتباط فرهنگ و فضا، جهتداری ساختارهای اجتماعی
https://www.aparat.com/v/rAp8l
2️⃣ قسمت دوم: از نظریه اجتماعی تا فضای اجتماعی
https://www.aparat.com/v/feEnu
3️⃣ قسمت سوم: معرفی منتخبی از تجربههای جهانی
https://www.aparat.com/v/deXrp
4️⃣ قسمت چهارم: معرفی طرح پیشنهادی (زیستشهرهای نوین مولّد)
https://www.aparat.com/v/p4KXk
5️⃣ قسمت پنجم: امکانسنجی و ارزیابی طرح پیشنهادی
https://www.aparat.com/v/euVXi
6️⃣ و 7️⃣ قسمتهای ششم و هفتم: مروری بر برخی نمونههای ایرانی و بسترها و ظرفیتهای قانونی
https://www.aparat.com/v/uLXUn
8️⃣ قسمت هشتم: مثالهایی از نظامات اجتماعی جایگزین
https://www.aparat.com/v/1nvNa
9️⃣ قسمت نهم: نظام تولید، توزیع و مصرف تراز انقلاب اسلامی
https://www.aparat.com/v/ordUZ
🔟 پیوست: روایت رهایی از اغلال (ساختارهایی که منجر به سرپرستی سرمایه بر جامعه میشوند / نهادهای اغلالزدا)
https://www.aparat.com/v/28qx4
✅ این کانال هم در طول سال شما را برای کنشگری بر روی ایده زیست شهر همراهی میکنن👇👇
https://eitaa.com/shipaa
_________________
🆔 @social_theory
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز |❓خسارت اقتصـادی ناشی از این نوع شهرسـازی چقدر است؟!
#درسگفتار
#رنسانسشهریدرایران
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
#ریلز |❓خسارت اقتصـادی ناشی از این نوع شهرسـازی چقدر است؟! #درسگفتار #رنسانسشهریدرایران ✨آگـاهـ
این درسگفتار دکتر رئیسی در #مدرسه_نگاه هم اطلاعات انتقادی دقیقی داره و جزء محتواهای مهم این جریان برای کنشگری در آینده ایران است
https://eitaa.com/raiemellat
عزیزان
در این کانال، مجموعه موشن و فیلمهای کوتاه مربوط به مشارکت و انتخابات قرار داده شده.
انتخاب کنید، کپشن بذارید و برای دیگران بفرستید.
@seyedmohsenkhademi
صحنه بیزبان و مدعیان تغییر
«اراده تغییر» در صورتِ «فقدان روایت» بیبنیاد، بیخاصیت و تباه میشود
حمید ابدی
بخش 1⃣ از 3⃣
دهههای شصت و هشتاد، دهههای ظهور جوشش انقلابی و دهههای هفتاد و نود، دهههای برملاشدنِ اعوجاجها و نارساییها در این جوششها بود. تحوّلات سیاسی سهمگینی که دو دولت توسعهگرای سازندگی و اعتدال در دهههای هفتاد و نود شمسی بر ما تحمیل کردند و گرد و خاکی که در این معرکههای سیاسی به پا شد، اجازه نمیدهد نوار تحوّلات آرام و خاموشی را که در زیر پوست نیروهای حزباللهی جریان داشت، به درستی بنگریم؛ تحوّلاتی که در تکوین آرایش فکری سیاسی نیروهای حزباللهی و انقلابی بسیار تعیینکننده است و ما اگر در صدد گشایش راهی به آینده جمهوری اسلامی هستیم، باید میلیمتری و با ذرّهبین اتفاقات این دو دهه را ـ نه فقط در رخدادهای سیاسی، بلکه در میانِ خُردهحوادثی که در لایههای پاییندستی نیروهای انقلابی در جریان بود ـ دنبال کنیم.
خاطرات دهه نود را که مرور میکنم، تکاندهندهترین حادثه آن را انتخابات مجلسین(شورا و خبرگان) در اسفند سال 1394 مییابم. در این انتخابات، لیست اصولگرایان تهران در انتخابات مجلس، نتیجه را سی ـ هیچ به لیست اصلاحطلبان واگذار کرده بود(سرلیست اصولگرایان، دکتر حداد عادل نفر سی و یکم انتخابات شده بود) و از آن بدتر، لیست علمای انقلابی با سرلیستی آقای جنّتی در برابر لیستی که آقای هاشمیرفسنجانی در راس آن قرار داشت، پانزده ـ یک شکست خورد و تنها آقای جنّتی بود که به عنوان نفر شانزدهم تهران توانست به مجلس راه یابد. این همه در حالی رخ داده بود که مقدمات امضای قرارداد برجام در همان سال انجام شده بود و رهبری پیش از انتخابات ـ برخلاف رفتار متعارف ایشان ـ صراحتاً تذکّر داده بودند که به «لیست انگلیسی» (منظور لیست پیروز انتخابات که مورد تایید رسانههای انگلیسی بود) رای ندهید. بعد از انتخابات هم رهبری از این سخن خود کوتاه نیامدند و در اوّلین دیدار با مجلس خبرگان، صراحتاً فرمودند که رای نیاوردن و نبودن آیتالله یزدی و آیتالله مصباح یزدی(که کاندیدای خبرگان تهران بودند)، برای مجلس خبرگان «خسارت» است.
شکست سنگین انتخابات 1394، بیش از پیامدهای سیاسی، به تکانههای معرفتی جدّی منجر شد؛ تکانههایی که با ظهور دولت اعتدال تا حدّی پیشلرزههایش احساس شده بود. مباحثی همچون «غربشناسی انتقادی»، «علم دینی»، «مطالعات تمدنی» و ... که در دهه هشتاد در محافل فکری و فرهنگی نیروهای انقلابی رونق داشت، با فروکاهشی در اعتبار اجتماعی رو به رو شد و دیگر کمتر مورد اعتنا و استقبال قرار گرفت. گفتاری که به مرور در حال شکلگیری بود، بر «واقعگرایی»، دوری از حرفهای انتزاعی و رو به شدن با «واقعیتِ جمهوری اسلامی» تاکید داشت. وجهِ ایجابیِ این گفتار، راه خود را در فضای سیاستگذاری و حکمرانی و حل مسئلههای اداره جمهوری اسلامی یافته بود و وجهِ سلبیِ آن، تحت تاثیر ادبیات علوم اجتماعی انتقادی، عمدتاً به نقد مظاهر نئولیبرالیسم در جمهوری اسلامی اختصاص یافت. وجه انتقادیِ عمومیتری و مخرّبتری هم بود که افشای اسناد فساد و تبعیض و ... را دنبال میکرد و گمان میبرد که اینگونه، حزبالله را به جایِ سرخوش بودن با آرمانهای آسمانی، با واقعیتهای جمهوری اسلامی رو به رو میکند.
صحنه بیزبان و مدعیان تغییر
«اراده تغییر» در صورتِ «فقدان روایت» بیبنیاد، بیخاصیت و تباه میشود
حمید ابدی
بخش 2⃣ از 3⃣
برخلاف این روند، رهبر بزرگوار انقلاب، از همان ابتدای دهه نود، «آرمانگرایی توام با واقعبینی» را با خوانشِ متفاوتی مطرح کردند. برخلاف تصوّر متعارف از عبارت «آرمانگرایی توام با واقعبینی»، هیچگاه رهبری، واقعبینی را به معنایِ ملاحظه موانع و چالشهای واقعی جمهوری اسلامی مطرح نکردند. بالعکس، هر جا سخن از واقعگرایی را پیش کشیدند، به «واقعیتهای مثبتِ تحقّقیافته» نظر داشتند و فهرستی از ظرفیتهای واقعی جمهوری اسلامی را برشمردند. رهبری که بروز انگارهی غلط از واقعگرایی و برآورد غلط از واقعیت جمهوری اسلامی را به ویژه پس از تحریم در کارگزاران جمهوری اسلامی استشمام کرده بودند، ابتدا در دیدار با کارگزاران(1392) و سپس در دیدار با خبرگان(1392) و دانشجویان(1394) سعی کردند، با این تلقّی بجنگند. در جایی به صراحت به دانشجویان گفتند: «مدام به ما میگویند واقعبین باشید؛ مرادشان از «واقعبین باشید» این است که موانع را ببینید؛ من میگویم واقعبین باشید، یعنی واقعیّات مثبت را ببینید؛ ... پیشرفت جمهوری اسلامی را ببینید، اینها واقعیّات است». این تاکیدها، در سالهای اخیر که مسئله «تحوّل» در کشور رونق گرفته، به این صورتبندی مطرح شده که با تکیه بر نقاط قوّت میتوان با نقاط ضعف رو به رو شد.
ملاحظه مهم و دقیق رهبری در دهه نود که کمتر به عمق آن توجّه شده، فرمی از سیاستورزی را پیش روی ما قرار میدهد و اگر درست به آن نظر کنیم، راه عبور از انسداد حرکتهای اصلاحی و تحوّلخواهانه را نشان میدهد. در سالهای اخیر، دوگانه غلطی به عنوان یک قرارداد نانوشته در نیروهای انقلابی شکل گرفته، که بر مفروض غلطی استوار است. در این دوگانه، طیفی از نیروهای انقلاب که بر «روایت پیشرفت» جمهوری اسلامی اصرار دارند، به عنوان نیروهای مدافع وضع موجود و نیروهایی که چالشها و خلاها و ضعفها و فقدانها را برجستهتر مطرح میکنند، به عنوان «نیروهای تغییر و تحوّل» صورتبندی میشوند. رهبری در دیدار با مردم تبریز(1401)، با طرح دو خطّ «پیشرفت ـ ارتجاع» چنین تلقّی را غلط دانستند. در نگاه رهبری، دو رویکرد در مواجهه با خلاها و چالشها و نقاط ضعف جمهوری اسلامی در کشور وجود دارد: رویکردی که تاکید بر روایت چالشها دارد و غافل از امکانها و دستاوردها است و به طور طبیعی به انسداد میرسد، و رویکرد دیگری که با نظر به راه طی شده و پیشرفت تحقّقیافته، به سرمایهها و امکانها و داراییهای خود برای تغییر التفات دارد.
این صورتبندی غلط، تالیهای فاسدی در هر دو سوی این دوگانه در پی داشته است. از یک سو، برخی نیروهایی که بر روایت پیشرفت تاکید دارند، به ایجاد «امید روانشناختی» اکتفا میکنند و این روایت را در راستایِ فهمِ «منطق تغییر» و «رویکرد مواجهه با چالشها» به کار نمیگیرند. از سوی دیگر، نیروهای مدّعی تغییر، بدون روایتی از روند، امکانها و داراییها و ظرفیتها، سودا و اراده تغییر را در سر میپرورانند. مورد دوّم، مسئله اصلی این نوشته است. یکی از دلایلی که اراده تغییر و تحوّل و اصلاح در کشور بیخاصیت و تباه میشود، درک غیرتاریخی و بلکه ضدّتاریخی از تغییر است که صرفاً به «گسست» از وضعیت کنونی نظر میکند و از «پیوستگی» با امکانات و ظرفیتهایی که در روند تاریخی گذشته پرورانده شده، غافل است. ما با نوعی کنش سیاسی و اراده تغییر رو به رو هستیم که اصرار دارد بنیادی «پیوسته» در گذشته تاریخی انقلاب نداشته باشد و از همین رو، بیبنیاد است. شاید بتوان این وضعیت نیروهای طالب تغییر را با مسامحه، نوعی نیهیلسم سیاسی دانست که با دنبال کردن کنش سیاسی کور، در نهایت با ناامیدی، به انسداد و انزوا میرسد.