هدایت شده از محسن قنبریان
مناجات(1).mp3
5.66M
🤲 خابَ الوافِدونَ عَلَىٰ غَيرِك
آنان که بر غیرِ تو وارد شدند ناکام شدند
و خَسِرَ المُتَعَرِّضونَ إلّا لَك
و آنان که به غیرِ تو روی آوردند زیان دیدند
و ضاعَ المُلِمّونَ إلّا بِك
و آنان که به درگاهِ غیرِ تو فرود آمدند تباه گشتند
و أجدَبَ المُنتَجِعونَ إلّا مَنِ انتَجَعَ فَضلَك
، و آنان که از غیرِ فضلِ تو طلب کردند، بیبرگونوا شدند
بابُك مَفتوحٌ لِلرّاغِبينَ
درب رحمتت بر مشتاقان باز است
و خَيرُك مَبذولٌ لِلطّالِبين
و خیر تو به جویندگان عطا شده است
و فَضلُك مُباحٌ لِلسّائِلينَ
و فضل و احسانت بر درخواستکنندگان مباح است
و نَيلُك مُتاحٌ لِلآمِلين
و وصالِ تو برای آرزومندان میسّر و مهیّاست
و رِزقُك مَبسوطٌ لِمَن عَصاك
و خانِ روزیات برای آنکه نافرمانیات کرده گسترانیده شده
و حِلمُك مُعتَرِضٌ لِمَن ناواك
و بردباریات بر آنکه به دشمنیات برخواسته شامل است
عادَتُك الإحسانُ إلَى المُسيئين
احسان و نیکی به بدکاران، روش و عادت توست
و سَبيلُك الإبقاءُ عَلَى المُعتَدين
و مدارا با متجاوزان شیوۀ توست
اللٰهُمَّ فاهدِنِى هُدَى المُهتَدينَ
پس خداوندا، مرا به راهِ رَهیافتگانْ رهنمون شو
و ارزُقنِى اجتِهادَ المُجتَهِدين
و تلاش سختکوشان را روزیام فرما!
و لا تَجعَلنِى مِنَ الغافِلينَ المُبعَدينَ
و مرا از غافلانِ رانده از درگاهت قرار مده
و اغفِر لِى يومَ الدّين
و در روز جزا مرا بیامرز!
#بازنشر
#ماه_رجب
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از انتفاضه فلسطین، محسن فایضی
مهم ترین های ابوعبیده
🔴دشمن در تحقق اهداف خود و آزادی اسرای خود از غزه ناکام مانده است.
بسیاری از اسرای دشمن طی هفتههای اخیر سرنوشتی نامشخص پیدا کردند.
⁉️به احتمال زیاد بیشتر این اسرا کشته شدهاند و مسئولیت آن کاملا متوجه دولت رژیم صهیونیستی است.
❌دستاورهای ادعایی دشمن در مورد موشکها و تونلهای غزه، مایه تمسخر است و روزی کذب این ادعاها را ثابت خواهیم کرد.
✅به یمن، لبنان و عراق به خاطر ضربات به دشمن درود میفرستیم.
❤️فرزندان العاروری و عیاش و دیگر شهدا باید این فرصت تاریخی را برای ضربه زدن به اشغالگران غنیمت شمارند.
😢این وظیفه ماست که به دو میلیارد مسلمان اعلام کنیم که دشمن صهیونیستی بیشتر مساجد نوار غزه را تخریب کرده است.
✳️درخواست ما از همه مسلمانان این است که از ماهیت این نبرد و دولت جنایتکار "اسرئیل" آگاه باشند و ضعیفترین ایمان آن است که از یاری رساندن به مظلومان عاجز باشد و به یاری مساجد نشتابد، پس در همه مساجد قنوت بخوانید و برای یاری مقاومت و مظلومان دعا کنید.
❌ هر صحبتی جز توقف تجاوز به مردم ما ارزشی ندارد.
🔻پیامهایی از مقاومت دریافت کردیم که در روزهای آینده با ادامه تهاجم به غزه، عملیات خود را گسترش خواهد داد.
🔥 آنچه در 7 اکتبر اتفاق افتاد در پاسخ به کشتارهای صد سال پیش دشمن علیه مردم ما بود.
🔴 تمام تسلیحات مورد استفاده مقاومت در طول عملیات، ساخت گردان های قسام است.
✅نبرد طوفان الاقصی، نبردی مهم در تاریخ ملت و امت و فریادی بود که برای آزادی همه ملتها به صدا درآمد.
✳️حماسهای که مجاهدان ما آفریدند، به عنوان یکی از بزرگترین و مقدسترین نبردها در تاریخ امت ثبت خواهد شد.
@Thirdintifada
هدایت شده از همعزم
HamAzm_NeshasteDovom_1.mp3
41.4M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
🔻 واقعیت امروز انسان انقلاب اسلامی، که موضوع روایت پیشرفت است چیست؟
🔻 در #ساخت_روایت پیشرفت چقدر باید به تصویر آینده پرداخت؟
#حسین_مهدیزاده
#نشست_های_هم_عزم
#از_روایت_فتح_تا_روایت_پیشرفت
#نشست_دوم
🔹حسین مهدیزاده:
باید حواسمان باشد که دو انسان دارد پیشرفت میکند؛ انسانِ انقلاب اسلامی و انسانِ مقابل او. در عین حال که نباید بین این دو انسان جنگ راه انداخت، ولی باید توجه داشت که جنس روایتگری این دو متمایز از یکدیگر است.
.
📆 شنبه ۹ دیماه ۱۴۰۲
📝 #گزارش کامل این نشست در:
http://fna.ir/3h3tit
✅ @hamazm
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#عکسنوشت
▪️قانون اساسی و ساخت جامعه انقلابی
#استاد_سیدمنیرالدین_حسینی
#استاد_مهدیزاده
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
راهی وجود نداره که ما را از دست آموزش و پرورش تخصصی مون خلاص کنه؟
از روزی که فیلم این پهباد ساده و خلاقانه جوونهای یمنی ها را دیدم، بارها به خودم گفتم، راهی نداره بچه هام را برای مدرسه، #بفرستم_خارج؟! بفرستم #یمن؟!
#بچم_اینجا_حیف_میشه...!
خدا وکیلی، بچه ای که از 4 سالگی به جای اینکه بگه بابا برام اسباب بازی بخر از خرت و پرتهای خونه #اسباب_بازی اختراع میکنه و با اونا بیشتر از اسباب بازی های #خریدنی بازی میکنه، اگه بمونه توی این مدرسه حیف نمیشه؟! مدرسه ای که تازه توی 7 سالگی، بهش بگن روزی ده بار بنویسه «آ ا» !!!
🆔 @social_theory
⚠️ بخشی از یک مصاحبه برای یکسال قبل یعنی بهمن 1401
🔻 در مطالعه مسیر تحول #اعتراضات و شورشهای داخلی ایران هرچه بهسمت 1401 میآییم، هرچقدر که بر شدت و عمق اجتماعی آن افزوده میشود اما از #وحدت_معنایی آن کاسته میشود و این بخش عجیب ماجرا است!
🔻 اگر بخواهم حرف آخر را اول بزنم باید بگویم، موتور محرک نارضایتیهای امروز ایران، ضعف جدیدی در حکومت ایران #نیست، بلکه ریشه در اقبالی دارد که برای #آغاز_آینده در مردم شکل گرفته است و از این جهت ما و بقیه کشورهایی که کمتر در روندهای جهانیسازی مدرنیته داخل شده بودند، همه این مشکل را داریم، بقیه هم به نسبت از این مشکلات دارند و از این به بعد بیشتر هم خواهد شد!
🔻 از این جهت برداشت من این است که آنچه در ایران بهشدت عمق یافته اما هنوز خودآگاه نشده تا وحدت معنایی پیدا کند آینده است.
و واضح است که آینده، با همه ابهاماتش، #رویا و #نیروی_محرکه کدام بخش جامعه است؛ #نوجوانها و #جوانها! لذا میبینید که این اعتراضات از عمق حال جوانان نیرو میگیرد، بدون اینکه نظریهپرداز قابل تاملی داشته باشد.
🔻این شورشها، محصول ملموس شدن بعضی از ابعاد این تغییر و شهود بعضی از ابعاد قریبالوقوع این تغییر است. چیزهایی این روزها مطالبه مردم کوچه بازار است که ساختارها و امکاناتی قرن بیستمی امکان برآورده کردن آنها را ندارد.
🔻 جهان قرن نوزدهمی و قرن بیستمی با سرعت و خشونت زیادی درحال تمام شدن است و نهادهایی که ارزش و اعتبار خود را از آن وضعیت گرفتهاند، با خشونت زیادی درحال بیاعتبار شدن هستند.
متن کامل مصاحبه را 👈 اینجا بخوانید
🆔 @social_theory
هیچ وقت فکر نمی کردم که یک روزی از رویای اجتماعی و اهمیت رویای ایرانی حرف بزنم و این مصاحبه با دو عکس از فوتبال، آن هم قسمت زنانه تماشاچیان تزیین بشود!
برای من رویای ایرانی، یعنی رویای زندگی! آن بخش از زندگی که واقعی است، مولد است، همه چیز از روی کاربرد واقعی آن چیده شده است، بهینه است و انسانهای درون آن، انسانهای ایرانی هستند با همه امتیازهایی که یک ایرانی می تواند در زمانه حاضر، برای بشریت داشته باشد.
اما فوتبال؟! و تصویر تماشاچی که پول خرج می کند تا از تماشای یک رقابت تضادی لذت ببرد و آدرنالین خونش به سقف بچسبد، توی ذوق زن ترین تصویر برای معنای رویا و امیدی بود که در ذهن داشتم!
البته این مصاحبه یک مزیت مهم داشت، اون هم همراهی خوب سید جواد نقوی عزیز و باسواد، با سوالهای خوبش که به مصاحبه سر و شکل درست و منسجمی میداد.
🔴 لینک مصاحبه در روزنامه امروز دوشنبه 2 بهمن 1402👇
https://farhikhtegandaily.com/page/247901/
🆔 @social_theory
#بسته_محتوایی | ویژهبرنامه پیشنویس |
در این برنامه که بهمناسبت سالــروز تصویب قانون اســاسی برگزار گردید، شمــاری از «پیشنویسها» و آراء و اندیشههای فقهای مؤثر در تصویب قانون اساسی با هدف آشنایی با ظرفیت رویکـردهای مختلف فقهی در توجه به مسأله مــردم در قامت قانون، مرور و بازخوانی گردیده است.
📽 تیزر ویژهبرنامه |محرمانههای قانونی|
🎧 صوت جلسات:
»» بررسی آراء واندیشههای شهید بهشتی
ارائه: استاد محسن قنبریان
»» بررسی پیشنویس شهید صدر
ارائه: استاد علی محمدی
»» بررسی پیشنویس علامه تهرانی
ارائه: استاد محمدرضا ملایی
»» بررسی آراء و اندیشههای فقهای سنتی
ارائه: استاد محمدجواد تاکی
بخش اول، بخش دوم
»» بررسی پیشنویس سیدمنیرالدین حسینی
ارائه: استاد حسین مهدیزاده
🔖 عکسنوشتها:
»» آیا فقیه تنها مصلحتسنج جامعه است؟
»» مکتب جمع
»» مشروعیت حاکم اسلامی بهکدام روایت؟
»» قانون اساسی و ساخت جامعه
»» ارتقاء حق مردم
💎منتخب رسانهای:
»» از انتخابهای مردم ضرر کردیم؟ تماشا
»» تغییر معکوس | تماشا
»» چهکسی از رفراندوم میترسد؟ تماشا
»» رئیس جمهور یا پیمانکار؟ تماشا
»» کدام دولت؟ کدام ملت؟ تماشا
»» مردم حق مصلحت سنجی دارند | تماشا
»» آزادی و مسئولیت | تماشا
»» مزد برچیدن طاغوت | تماشا
»» گسست فقه از الهیات | تماشا
»» تقلیل تاریخی مفهوم ولایت در فقه | تماشا
»» ساخت جامعه یا قانونگذاری؟ تماشا
»» توحش منظم | تماشا
»» فاعل مختار یا سوژه مدرن؟ تماشا
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔@sch_negah
کلیدش دست منه- اصلی.pdf
13.58M
🔰نمایی از جزوه "کلیدش دست منه"
بهار ۱۴۰۱ / ۴۴ صفحه
#دهه_فجر
#انتخابات
🔺فکر کنید وضعیت ایرانِ امروز همان آمریکای ۱۹۲۹ است. روزی که اقتصاد ناگهان فروریخت؟
🔺آمریکا با خلق کدام رویا و تصویری روشن از آینده هم ارزشهای آمریکایی را زنده نگه داشت و هم از روزهای سخت عبور کرد؟
🔺رویا امید می آفریند و امید و رویا با انسان چه می کند حتی در بدترین وضعیت ممکن؟
🔺چشم نعمت بین و دیدن دستاوردهایی که سال ها بدنبالش بودیم و حالا بشدت انکار می شوند:
○ استقلال و رهایی سیاسی
○ امید به زندگی
○ توسعه انسانی
○ پیشرفت های حوزه بانوان
○ امن ترین در ناامن ترین نقطه
🔺 وضعیت آرمان عدالت[اقتصادی] در این ۴۰ سال چگونه است؟
○ ضریب جینی
○ نرخ فقر
در مسیر عدالتیم اما کماکان لنگ میزنیم ولی لنگان لنگان در حرکتیم.
🔺دشمن هم خودش به پیشرفت های بی نظیر ما اعتراف کرده و هم برای مقابله با آن سالهاست که تدبیر به خرج می دهد.آیا تمسخر پیشرفتها یکی از همان ابزارهاست؟
🔺 راز پیشرفت ها چه بوده؟
آیا همه چیز مهیا بوده؟
و یا مانعی نبوده؟
راز پیشرفت ها و موفقیت را در داستان
این آدم ها بخوانید و روایت کنید:
○ از تحقیر تا تبریک
○ سیستان استخوان سوز
○ نتیجه قشنگ همکاری
○ مقابله سایبری
○ ننه قربون
○ یک پروژه نیمه تمام
○ خبرگی و کار عملی
🔺 سخن پایانی ...
💠@ali_samimi71
🔴در ایام انتخابات؛ فصل بهار سیاست ایران چکار کنیم؟
📝 حسین مهدی زاده
1️⃣ از 2️⃣
واضح است که ایام انتخابات برای باشگاه مشاغل وابسته به رای مردم، فصل کار و کوشش و فصل درو کردن محصول است. اما بارها دیده ایم که بزرگترها می گویند که انتخابات روز مردم است. همین دو سال پیش، وقتی رهبر انقلاب پای صندوق رای آمدند، فرمودند که «روز انتخابات، روز ملّت ایران است. امروز میداندار و صحنهگردان اصلی مردمند.»
❓یادم هست که در آن ایام فکر می کردم که آیا در ایام انتخابات من چه میدان داری جدیدی را تجربه می کنم؟من که شغلم از جنس قدرت سیاسی نیست و در نظام اداری کشور کار نمی کنم، چنین تصوری از بودن در انتخابات دارم؟به عنوان یک انسان تحصیل کرده حوزه و متعلق به دانش های انسانی و فرهنگی، آیا واقعا در این روز و ایام بیشتر احساس میدان داری می کنم؟
✅ ایام انتخابات، ما یک دستگاه عظیم مشارکت اجتماعی شکل میگیرد برای تعیین تکیف آن بخش از نظام مدیریت و دیوان کشور که باید با تفاهم ملت انتخاب شوند. از این جهت یک انسان روستایی هم مجبور است به پست ریاست جمهوری و نماینده مجلس و خبرگان رهبری و... فکر کند. به این ترتیب، در این ایام مردم آگاهی های اجتماعی و سیاسی و کلان خود را انبارگردانی کنند و از آنها یک گردگیری مختصر می کنند چرا که این ایام هوا برای فکر سیاسی و اجتماعی بهاری و مساعد است!
اما با خودم حساب می کردم که واقعا کسی مثل من در طول سال، از طریق حسابهای کاربری فضای مجازی، از طریق جلسات کارشناسی که دعوت می شوم، از طریق نظراتی که از من دیده می شود، بر نهاد حکمرانی بیشتر اثر می گذارد تا این یک ماه فشرده و پر استرس و پر شعار؟
اگر حال شما هم در این یک ماه مثل من است، پس اشتغال شما هم از جنس فرهنگ و دانش های انسانی و اجتماعی است و این یک مشکل طبیعی در میان ماست! فرهنگ و علم، اموری آرام و کند هستند و انتخابات، پدیده ای تند و پرسرعت و دفعی؛ و ما را چکار با این پدیده شلوغ!
البته بخشی از علوم انسانی مدرن که تکنیک های برندسازی سیاسی و بازاریابی رای و جنگ های روانی و مدیریت ناخودآگاه مردم را آموخته اند، در این ایام سرشان خیلی هم شلوغ است. اما بقیه ما در ایام انتخابات احساس غریبی می کنیم! جامعه عجله دارد و حوصله شنیدن ندارد و باید با یک توییت و یک شعار و یک هیجان، کار را تمام کرد و ما اینکاره نیستیم!
⁉️ پس در ایام انتخابات هیچ ماهی خاصی نیست که ما برای خودمان آن را بگیریم؟ یعنی کاری باشد که کارآیی و ثمره اصلی اش هم برای خود ما و ماموریت فرهنگی و طلبگی و علمی ما باشد؟
✅ پاسخ من همان چیزی است که در بالا نوشتم: این فصل، به اندازه ای که مجبور می شوند چند کلمه با هم درباره سیاست صحبت کنند، به همین اندازه مجبور می شوند به آن فکر کنند و این یعنی هوای اندیشه سیاسی صاف و مساعد است و اگر پروازی بخواهد رخ بدهد، در همین روزها باید باشد.
من در انتخابات خبرگان 94 که چند نفر از اساتیدم کاندیدای خبرگان بودند، برای اولین بار و به سختی دست از غریبی کردن برداشتم و در صحنه رقابت، همراه یکی از اساتیدم یک ماه حاضر شدم. خیلی سخت بود و روزی دوباره خسته می شدم و تصمیم می گرفتم که برگردم به کتابخانه، اما مقاومت کردم تا آخر این صحنه را ببینم.
انتخابات آرام و کم حاشیه خبرگان، صحنه آشتی من با این فناوری اجتماعی بود و ترسم از آن ریخت!
اینگونه بود که به مرور سوال بالا در من متولد شد که من هم می خواهم از این یک ماه سودی ببرم و برای کارهای خودم چیزی جمع کنم. من نیاز به رای و شهرت و رابطه بازی که ابزار دست سیاست مدار است ندارم، پس این یک ماه چه فایده ای برای من دارد؟
اولین بار در انتخابات 1400 به این موضوع، با جرات فکر کردم که من چه نقشی می توانم در انتخابات داشته باشم، در حالی که این دفعه دیگر من هیچ کاره هستم؟
🔆 توجه به #رویای_اجتماعی_در_بازاریابی_سیاسی در همین ایام برایم جلب توجه کرد، چارچوب مفهومی که در این دو سال و اندی پس از انتخابات 1400 در باره اش بسیار خوانده ام و سر صبر چیزهایی پیدا کردم که هیچ وقت فکرش را هم نمی کردم! اصلا فکرش را نمی کردم که این کلمه ساده و ظاهرا غیر علمی تا این حد در حکمت عملی و علوم اجتماعی ریشه و عقبه و بنیان داشته باشد! به نحوی که از سپیده دمان شکل گیری حکمت عملی بر سر اهیمت آن، منازعات جدی و بنیادینی در جریان بوده و هنوز هم هست!
لینک قسمت دوم یادداشت:
https://eitaa.com/social_theory/2138
🆔 @social_theory
🔴در ایام انتخابات؛ فصل بهار سیاست ایران چکار کنیم؟
📝 حسین مهدی زاده
2⃣ از 2️⃣
در انتخابات ریاست جمهوری قبل، با دوستانم در #اندیشکده_مطالعات_راهبردی_زیست_شهر تصمیم گرفتیم تیری در تاریکی بیندازیم و سراغ کسانی که می خواستند کاندیدای ریاست جمهوری بشوند برویم و #رویای_ایرانیِ خودمان را نزدیک به یک دهه کار پشت آن بود و از #زیست_شهر شروع می شد و یک #قصه_بلند_ایرانی و #متمایز و #شورانگیز و #پرکار بر اساس آن ساخته می شد را تعریف کنیم! همین کار را هم کردیم! حتی یکی از استاتید، جزوه ای که آماده کرده بودم را دست آقای رئیسی هم داده بودند و چند کلمه ای هم راجع به آن با هم صحبت کرده بودند.
ما سراغ خیلی ها رفتیم! هر کسی که فکر می کردیم ممکن است قلابش به کار ما گیر کند و بسامد کار ما در کمپین او دیده بشود. ما در انتخابات 1400 تا قبل از داغ شدن ایام تبلیغات دوندگی کردیم و سعی کردیم بر عمق چیزی که کاندیداها می توانند به آن بپردازند بیفزاییم.
حتی یکی از نامزدهای بالقوه که ثبت نام اولیه هم کرده بود، از ما خواست که بنشینیم و کمپین انتخاباتی اش را ببنیدیم. ما هم نه نگفتیم! چون تجربه خوبی بود، هم مطلب مان را به محک مردم و کارشناسان نظاره گر انتخابات می گذاشت، هم اگر سود سیاسی بدست می آمد، در سبد نظام ریخته میشد، هم خودمان یاد می گرفتم که چطور مطلبی را به مردم منتقل کنیم که انرژی جوشان آن، به کار واقعیِ ساختن ختم شود، نه شعارهای مبهم و پوچ طبقه بهره مند!
(سعی می کنم یکبار دیگر فیلمهای ساده ای که برای ان روزها آماده کرده بودیم را در موبایلم پیدا کنم و اینجا بگذارم.)
اما امسال این سوال در ذهنم میگردد که من امسال با انتخابات مجلس قانون گذاری چکار دارم؟ سال 1400 رویای بازآفرینی زندگی ایران از دریچه احیاء #زندگی_کالبدی صحیح در فلات ایران را دنبال می کردم اما برای مجلس قانون گذاری چه حرفی می خواهم بزنم؟
می دانم که مردم هم حرفهایی برای گفتن دارند و از این جهت من هم یکی از آنها هستم. اما من به عنوان یکی از اهالی حوزه و دانش های فرهنگی و اجتماعی چه از این فرصت استفاده کنم بارای تقویت چه حرف و گفتمانی؟ دقیقا چه چیزی را مد نظر قرار دهم؟
چند ماهه اخیر اما به دنبال جوابی برای این سوال هستم که ما اهل دانش های فرهنگی و اجتماعی چه حرف مهم ناگفته یا کمتر گفته ای برای ایام انتخابات مجلس قانونگذری داریم که این روزها بهتر است که برویم و آن را برای مردم بگوییم و مردم را با آن آشنا کنیم؟
و این فکر جذاب همچنان در من ادامه دارد و به ایده هایی هم رسیده است. البته این ایده من است، شما هم تجربه خودتان را داشته باشید!....
🔻لینک قسمت اول این یادداشت
https://eitaa.com/social_theory/2137
🆔 @social_theory
هدایت شده از تقریرات درسی حسین مهدیزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣ از 3⃣
این ویدئو ساده، اولین ارائه من از مساله رویای اجتماعی ذیل جایگاه آن در بازاریابی سیاسی بود که سال 1400 در حساب اینستاگرام منتشر کردم.
🆔 @social_theory
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
📍کدام تقریر از مردم؟
مردمسالاری دینی گویا چندان در فاهمهی عمومی جای خود را پیدا نکرده است. برخی این دو مفهوم را از درون متناقض و غیر قابل جمع دانستهاند؛ برخی نیز آن را به اسلام عرفی متمایل کرده و کوشیدهاند قرائتی عرفی از اسلام ارائه دهند و برخی هم با قرائت سومی در جمع این دو مفهوم و نظریهپردازی برای چگونگی تحقق آن تلاش کردهاند. حال باید پرسید: «کدامتقریر از مردم؟»
این پرسشی است که دست کم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میان عالمان سیاسی و دینی میدان مناقشه بوده است.
🔰به این منظور، مدرسه علوم انسانی فکرت سراغ چهار جریان فکری مهم در گفتمان انقلاب اسلامی رفتهاست تا روایتی شفاهی از «جایگاه مردم» در اندیشهی ایشان را جویا شود.
🔹حجت الاسلام یزدانی مقدم؛ روایت اندیشهی علامهطباطبایی | یکشنبه 15بهمن- ساعت 18_16
🔸حجت الاسلام مهدیزاده؛ روایت اندیشهی فرهنگستان علوم اسلامی| دوشنبه 16 بهمن- ساعت 16_14
🔹حجت الاسلام شباننیا؛ روایت اندیشهی آیت الله مصباح| دوشنبه 16 بهمن- ساعت 18_16
🔸حجت الاسلام موسوی؛ روایت اندیشهی امام خمینی(ره)| سه شنبه 17 بهمن- سهشنبه 18_16
◀️ میزبان گفتگو: علیرضا داوودی
🔅امکان حضور در نشست به تعداد محدود فراهم است؛ لطفاً جهت ثبت نام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
@fekrat_sch
.
حکومت داری تا همین ریزه کاری ها ادامه داره و اگه نیمه کاره رها بشه، همه زحمات ساختاری که کشیده میشه، دود هوا میشه و اصلا از بیخ، دیده نمیشه.
🆔 @social_theory
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝 #درسگفتار | بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن
با تأکید بر پروژهی الگوی سوم
🚹 مدرس: دکتر انسیه برومندپور (دکتری تفسیر تطبیقی)
🟢 حضوری (تهران)
🟢 سطح نیمه تخصصی
⭕️ 6 جلسه 12 ساعت
⭕️ سهشنبهها ساعت 14 تا 16
⭕️ شروع از 17 بهمن ماه
🔗 لینک ثبتنام:
https://gesostu.ir/product/sch005/
—
در این دوره تلاش داریم با دوربین وحی نگاهی به جهان قرآن بیندازیم و از دل کلمات و آیات و سورهها، با عنصر «زوجیت» دیداری تازه کنیم؛ بنابراین به دنبال این هستیم که
اول تعریف زوجیت را در فرهنگ لغت الهی جستجو کنیم و به تعریفی برسیم که قابلیت امتدادیافتن در زندگی اینجهانی با تمام متغیراتش را داشته باشد
دوم قصه زوجیت را از نقطه آغاز تولدش تا آن جایی که موفق به جامعهسازی میشود بشنویم
سوم بر اساس تصویری که از زوجیت به دست میآوریم، وضعیت امروزمان را قضاوت کنیم
و چهارم راهمان را به آینده روشن از دل ابهامهای زندگی اکنون پیدا کنیم
تا بتوانیم جامعه خودمان را بهعنوان کسانی که دلباخته مفاهیم الهی هستند بسازیم
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
📝 #درسگفتار | بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن با تأکید بر پروژهی الگوی سوم 🚹 مدرس: دکتر انسیه
زوجیت و نظریه اجتماعی امامت- امت
اندیشکده زوج
✏️ یادداشتی به قلم دکتر انسیه برومندپور
✳️ انبیای الهی درصدد ساخت جامعهای بودند که «امت واحده توحیدی» نامیده میشود و تعاملات انسانی در آن مبتنی بر «مودت» است. مودتی براساس آگاهی و اختیار که در صور مختلف زبانی و رفتار جلوه نموده و حیات را در رگهای جامعه جاری میسازد.در چنین جامعهای، مردم به هدف نهایی آفرینش انسان در زندگی زمینی دست یافتهاند و از تمامی حیات به معنای کامل آن بهرهمندند. بنابراین با در نظر گرفتن عامل آگاهی مردم که در قالب رسالت انبیای الهی تامین شده و همچنین عامل اختیار مردم، شکلگیری چنین جامعهای فرایندی زمانبر بوده و تاریخی طولانی را طی کردهاست.
✳️ از دیگر سو به دلیل این ضرورت که امور در نظام انسانی باید از مجرای اسباب الهی محقق شوند(کافی،ج1:ص183)، این شکل از جامعه باید در نهادی تحقق یابد که مودت به صورت طبیعی در ارتباطات انسانی وجود دارد. تنها نهادی که چنین ویژگیای دارد «خانواده» است. نهادی که در آن براساس قواعد نظام طبیعت، درون مایه روابط، مودت است(روم: آیه 21) و براساس قواعد نظام شریعت در مطلوبترین شکل آن ساخته میشود. نهادی که از مجموع قواعد طبیعی (تکوینی) و تشریعی با هم بهرهمند است. لذا نقطه عزیمت ساخت جامعهای مودت محور، «خانواده» است.
✳️ از همین رو در نظریه اجتماعی اسلام، خانواده «سلول بنیادین جامعه» است(مقام معظم رهبری:14/10/1401). حال باید دید این سلول بنیادین چه مسیری را طی میکند تا پیکره منسجم «جامعه امامت- امت» را بسازد. در قدم اول هر زن و مردی مبتنی بر سنخیت و با هدف مشترک رفع نیازهای متنوعشان در قالب مطلوب شریعت – عقد نکاح- با یکدیگر پیوند زوجیت میبندند. در نتیجه، اولین مولودِ زوجیت به جمع خانواده اضافه شده و فضای خانواده را لبریز از آرامش میکند. این مولود «سکونت» نام دارد که به شکل گیری رابطه عاطفی ناشی از آرامش یافتن زوجین در کنار یکدیگر اشاره دارد.
✳️ با این رویه، این رابطه وارد دومین مرحله خود شده و «زوجیتِ سکونت» شکل میگیرد. صورتی از زوجیت که زمینه انسورزی را فراهم میسازد تا پس از تأمین غرایز که انگیزه بخشی آن عمری کوتاه دارد، آن چه مایه دوام زندگی است و مطلوب انسانیت انسان است به زندگی افزوده شود. نتیجه این سکونت، بروز مودت و رحمت است. حالا خانواده آماده است تا در آغوش گرم خود، «فرزندپروری» کند و نقش پدری و مادری به نقش همسری اضافه شود و مرتبه سوم زوجیت یا همان «زوجیتِ فرزندآوری» به وجود آید. از اینجا به بعد خانوادهها مبتنی بر روابط نسبی و سببی شبکه ارحام را میسازند.
✳️ از آنجا که این شبکه مبتنی بر کفویت ایمانی برخاسته از رعایت آداب شریعت شکل گرفته، در این مرحله در حقیقت مرحله چهارم جامعهسازی محقق شده است. این مرتبه را «زوجیت ایمانی» مینامیم. چنین جامعهای از عنصری به نام «آرامش اجتماعی» بهرهمند است و میتواند تنشهای اجتماعی را کنترل کرده و در هماهنگی اعضا با یکدیگر مسیر تکامل خود را طی کند. مادامی که چنین جامعهای به حرکتی هماهنگ و منسجم در راستای رفع نیازهای فردی و اجتماعی دست یابد، به طول خواهد انجامید و وابستگی تامی با میزان آگاهی و اختیار در هم راستایی با اراده الهی دارد.
✳️ از آنجا که ایمان همان عامل تأمین امنیت بوده و عامل امنیت، زمینهساز شکلگیری روابط سالم است(کنز العمال، ۷۳۸)، در چنین جامعهای مودت یا همان اساسیترین پیشرانه انگیزشی روابط انسانی، فرصت بروز پیدا میکند. محصول این سیر، شکل گرفتن جامعهای است که در آن هم رعایت حدود شرعی موضوعیت دارد و هم روابط محبت محور عاری از زورگویی و منفعت طلبانه. چنین جمعی با انسجام در مسیر رفع نیازهای فردی، خانوادگی و اجتماعی حرکت میکند و به همین جهت در سیر تکامل انسانی پیش میرود و بنابر قواعد نظام رحمت الهی، در طول زمان توسعه یافته و به «جامعه اخوت» منجر میگردد.
✳️ در این جامعه توجه افراد به نیازهای یکدیگر و تأمین آن، تلاش برای پوشاندن نواقص و رفع آن به صورتی که وجهه اجتماعی حفظ شود و تلاش برای استفاده از امکانات فردی در جهت رشد جمعی و حرکت همگانی، تبدیل به رویه عمومی میشود. در این مرحله، زمان زوجیت مرتبه پنجم فرا میرسد. چرا که «جامعه اخوت ایمانی» همان جامعهای ست که شایستگی بهرهمندی از جامعه امامت یا همان امت واحده انبیاء و اولیای الهی(انبیا: آیه92) را یافتهاست. به همین جهت در این مرتبه متکاملترین شکل حیات اجتماعی بشری در پیوند جامعه امت با جامعه امامت متولد میشود. همان جامعهای که وعده شکلگیری آن در عصر ظهور داده شدهاست.
به کانال اندیشکده زوج در ایتا بپیوندید:
https://eitaa.com/zoujtt
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
🔴در ایام انتخابات؛ فصل بهار سیاست ایران چکار کنیم؟ 📝 حسین مهدی زاده 1️⃣ از 2️⃣ واضح است که ایام انت
.
#ایتا یکجوریه که تولید محتوا باید از جنس «تو نیکی میکن و در دجله انداز باشد» و هیچ بازخوردی را نباید از مخاطب متوقع می بود. 😂
حالا اجالتا این نطرسنجی بی ریخت ایتایی را پر بفرمایید تا ببینم این روزها برای تکلیف انتخاباتی که رهبر انقلاب متوجه همه ما کرده اند، فقط در #اینستاگرام باشم، یا اینجا هم تکلیفی متوجه ما هست!
📛👇👇📛
https://EitaaBot.ir/poll/jart38?eitaafly
📛👆👆📛
#نه_به_پرایدیسم
@social_theory
به نظر بنده مثل خیلی مشکلات جدی دیگر آموزش و پرورش خبر دارد ولی ظرفیت علمی، مدیریتی و اجرایی لازم برای حل مشکلات را ندارد. تمرکزش بر درس و انتقال اطلاعات و تست زدن و کنکور و .... است و مباحث تربیتی رها شده.
📝دکتر حمید سپهر
متخصص روان شناسی یادگیری
@social_theory