هدایت شده از کوه یار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بورده جوانی واسبه بوومیو
اتا خبر نئیرنی ...
خونش محلی مازنی..
آسورستان
💠#فرهنگ_عامه
#آیین #سنتها #رسوم
#یلدا
⏰#چله_شو
چله کوچکه ، چله بزرگه ،سرماپیرزن ☔
✍کمتر کسی از ماها داستان ۱۲ برادر و ننه سرما و چله بزرگ و چله کوچیکه رو برای بچهها و نوه هایش تعریف میکنه .
#چلهی بزرگ ...
# چلهی_کوچک ...
#چارچار ...
#سده ...
#اَهمنوبهمن ...
#سیاهبهار ...
#سرماپیرزن ...
☔ زمستان به دو بخش تقسیم میشه :
❄️۱/چله بزرگ (چله کلان )
❄️۲/چله کوچک (چله خرد )
🗓چله بزرگ از
( اول دی ماه تا ۱۰ بهمن ماه)
و ۴۰ روز کامل میباشد .
🗓چله کوچک از
( یازدهم بهمن تا پایان بهمن ماه )
و ۲۰ روز کامله
👇
📌و به همین دلیل چون ۲۰ روز کمتر است ؛چله کوچک نامیده شده است .
🌒غروب آخرین روز چله بزرگ (#جشن_سده) برگزار میشده
و مردم دور هم جمع می شدند در قدیم و از این جشن لذت می بردند و در نهایت با برپایی آتش و خواندن شعر و پایکوپی به دور آتش، سده را جشن میگرفتند.🔥🍂🍂🍂
✍این دو برادر
( چله بزرگ و چله کوچک )
در ۸ روزی که در کنار همدیگر هستند آن ۸ روز را (#چار_چار) می نامند .
☔به چهار روز آخر چله بزرگ و چهار روز اول چله کوچک «چار چار» می گویند.
#اهمن #بهمن
📌پس از چار چار نوبت به
«اهمن و بهمن» پسران پیرزن
(ننه سرما) می رسد که خودی نشان دهند.
🗓 ۱۰ روز اول اسفند را (اهمن )
🗓 ۱۰ روز دوم اسفند را (بهمن)
می گویند .
🌧⛈🌨
📌و این ۲۰ روز ممکن است
آنقدر بارندگی باشد که این دو برادر به دو چله طعنه بزنند .
#شعر
📜با توجه به شعری که قدیمی های نازنین می خواندند::
{ اهمن و بهمن ،
آرد كن صد من ،
روغن بیار ده من ،
هیزم بکن خرمن،
عهده همه بامن }
📎تا اینجا ۲۰ روز از اسفند به نام اهمن وبهمن نامگذاری شده اند .
🗓می ماند ۱۰ روز آخر اسفند ماه که :
☔۵ روز اول (#سیاه_بهار ) نام گرفته و شعری هم که قدیمی ها میخوانند :
#شعر
سیاه بهار، شب ببار، و روز بکار
📌از این شعر هم مشخص می شود
در این ایام شبها بارندگی فراوان
بوده و روزها کشاورزان مشغول
کشت و زراعت بوده اند ،
☔ ۵ روز آخر هم (#سرماپیرزن) نام گرفته است که در این روزها آسمان گاهی ابری گاهی آفتابی ،گاهی همراه با باد و اکثر اوقات از آسمان تگرگ می بارد ؛
که قدیمی های دل پاک، براین باور بودند که گردنبند پیرزن پاره شده و مُهرههای آن به زمین می ریخت
#مهندسی فرهنگی قزقانچای
#صلگرستان
https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
هدایت شده از z khalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌞🌷 چهارشنبه
۲۹ملارِ ماه ۱۵۳۶ تبری
۲۸ آذر ۱۴۰۳ شمسی
۱۸ دسامبر ۲۰۲۴میلاد
۱۶جمادیالثانی ۱۴۴۶ قمری🍁🍁🍁🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیین چله شو
🔸شب یلدا در فرهنگ محلی به چلّه شو معروف است. چون چله بزرگ از شب یلدا شروع می شود و چهل روز ادامه دارد.
از دیرباز، طولانی ترین شب نشینی در شب یلدا اتفاق می افتاد.
#مهندسی فرهنگی قزقانچای
#صلگرستان
https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
هدایت شده از z khalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌞🌷 پنجشنبه
۳۰ملارِ ماه ۱۵۳۶ تبری
۲۹ آذر ۱۴۰۳ شمسی
۱۹ دسامبر ۲۰۲۴میلاد
۱۷جمادیالثانی ۱۴۴۶ قمری
📖پیر باته مثاله :
🕭دِشو عسل نَونِه؛ زوما پسر نونه🕭
📃برگردان فارسی :شیره(خرما،انگور,انجیر)عسل نمیشه.. داماد پسر نمیشه
🗝کاربرد : هرکسی جایگاه خودش را دارد
و کسی نمی تواند جای کسی را پر کند و بگیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺توزیع ۱۰۰ بسته کمک معیشتی یلدای مادرانه در بخش ارجمند فیروزکوه
#مهندسی فرهنگی قزقانچای
#صلگرستان
https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مدحخوانی به زبان محلی مازندرانی
🔹مداح جوان انقلابی دیار علویان کربلایی عباس طهماسب پور در دیدار امروز مداحان اهل بیت«ع» با رهبر انقلاب ۱۴۰۳/۱۰/۲
📝این خاک علویونِ
بیشه بیشه شیرونه
هَرجا مازِرونی دَوه
اونجه خاکِ دلیرونه...
مازندران همیشه میدون دارِ
۲۵ کربلا یا لشکر خانطومان...
#مهندسی فرهنگی قزقانچای
#صلگرستان
https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺شبکه گلستان
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
خواننده موسیقی کتولی - علی اصفهانی
📩ارسالی #حسین_اصفهانی
#مهندسی فرهنگی قزقانچای
#صلگرستان
https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
همه سلیرون از تور هَرِشتِ نِئین هوزارِنِه و به سمت تور هَرِشتِ نِئین وِرازِنه
ایتا دیگه از اَمِه اَنومِ سلیر به هَرِشتی بَلِردیِه ، هَرِشتی بَورازیَنِ اَنومِ هَلمِجون ،
شیخ شعبانعلی شجاع از لزیر کِتیون رِ به همه سلیرون و وِنه پَلیکائون و لِوَک و پَرتوکون و وِنه تور تورون ، تسلیت اِلاجِمی، تور هَرِشتِ نِئین، وِشون پَلیکائون
رِ دِپلوجه و این هَرِشت سلیر رِ در تور هَرِشتِ کِتم هوزارِنه
#مهندسی فرهنگی قزقانچای
#صلگرستان
https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
☘️من هر چه دارم از دعای خیر پدر و
مادر است
شهید_محمد_بلباسی
#مهندسی فرهنگی قزقانچای
#صلگرستان
https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
1_15821258785.mp3
4.14M
بزن لله
که امشو چش خو دنیه
امه محله اتا لمپا سو دنیه
تقدیم به رزمندگان ۸سال دفاع مقدس
و ۱۷۵ شهید غواص کربلای ۴
#مهندسی فرهنگی قزقانچای
#صلگرستان
https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۲۲۱۴۸
📜#خوانش
📄#انجامه
#لزور #خمده #آسور #فیروزکوه #اسفنجان #زرمان #اندریه
✍#انجامه #ملانجف_لزوری
{{ ابوالفرج که در اسبنجان ذلیل ماند با معدودی از ترکمان به صنقک شبیخون بردند و جانب اندریه بکثرت عداوت راند و بر آسوریان و زرمان به شقاوت عنان تاخت "وَ لاَ تَحْسَبَنَ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ" و به اردوی قادرخان شبیخون بردند. "أقبَلَ الأَعداءُ حَتّى أحدَقوا بِالخَیمَهِ" ...[ناخوانا] آن خبیث در قبضه اختیار ابلیس در کسوت تجهیز و تزیور حیلت کفر روانه خمد گشت. مهدی خان العارف ...[ناخوانا] که کار خصم به آشوب دید جهد بر انوار عقول تمسک کرد و در جامه عرفان نهاد و باغ وجود خمد را به بنیاد دانش نهاد و به مساعدت شجاع المظفر بر افروخت که ...[ناخوانا] "الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ" ...[ناخوانا] سلطان اسفندیار آن حاکم ملک نوبهار، ناطق پرگار، افضل کاتبان بر تقدیر به خرم و دوراندیشی جمع خرد لزُر را مشاورت گرفت. آن شامخ الالقاب ولد گلستان فیروز در فضیلت جلوس آل الله علیهم السلام تمسک کرد "وَأُفَوِّضُ أَمۡرِيٓ إِلَى ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَصِيرُۢ بِٱلۡعِبَادِ" به مجتمع فنون حکمت ...[ناخوانا] قوت ملک اسباب عالمان و روندگان و ایتام برگشود...[ناخوانا] اسفند خان با استجماع لشگر به مقاتلت با خنزیر الماوا به تعجیل تاخت...[ناخوانا] ابوالفرج که به عیش و جهل آوازه داشت از روی تکبر به حرب آمد. به تیغ میرمحمود آن خنزیر مآب در کمند اسار اسفندیار آمد...[ناخوانا] از بیم جانش به قلدوش گریخت...[ناخوانا] به فرمان سلطان اسفندلزور علی الصباح ابوالفرج که محتوی بر سو عقیدت و حیلت جبلت بود وقوف یافته بساط در چیده و به لَتیبار عزیمت شد.}}
🔎خوانش:
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۱۰/۰۲
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3915
📝پانویس:
۱/#ابوالفرج:
از هویت شخصی و خانوادگی وی اطلاعاتی به دست نیامد.| در این نوشتار وی متخاصم و متجاوز معرفی شده است.
۲/#اسبنجان:
به نظر می رسد که باید آبادی #اسفنجان سمنان باشد.
۳/#ترکمان:
گروهی از ترکمن ها یا ترکها که در خدمت ابوالفرج بودند.
۴/#صنقک:
به نظر می رسد که باید منظور نگارنده چشمه صندوقک در آبادی #اهنز فیروزکوه باشد.
۵/#اندریه:
آبادی اندریه در فیروزکوه
۶/#آسوریان:
آبادی #آسور در فیروزکوه
۷/#زرمان:
آبادی #زرمان فیروزکوه
۸/#قادرخان:
احتمالا وی دارای سمت حکومتی بود و در منصب نگهبان منطقه بوده که دارای معدودی از سربازان بوده است.
۹/#خمد:
به نظر باید آبادی #خمده فیروزکوه باشد.
۱۰/#مهدی_خان:
به نظر باید وی از حاکمان آبادی خمده فیروزکوه باشد که فردی عارف و عالم بوده است.
۱۱/#شجاع_المظفر:
از بزرگان منطقه و به نظر می رسد وی باید از نیای خاندان #شجاع در آبادی #لزور فیروزکوه باشد.
۱۲/#سلطان_اسفندیار:
وی در آن عصر حاکم لزور بوده و بر اساس نوع متون در این نوشتار او شخصیتی متدین، شیعه و دانا بوده است. از طرفی به گمان اینجانب وی باید از نیای خاندان #اسفندیار در آبادی لزور فیروزکوه باشد.
۱۳/#خنزیر:
خوک/خی
۱۴/#میرمحمود:
به نظر می رسد وی باید از نیای برخی از خاندان های سادات در آبادی لزور فیروزکوه باشد .
۱۵/#اسار:
اسارت
۱۶/#قلدوش:
به نظر می رسد که باید #قله_دوش آبادی لزور فیروزکوه باشد.
۱۷/#لزُر:
لزور
۱۸/#لتیبار:
آبادی لتیبار سمنان
۱۹/#عبارت_عربی در نوشتار:
آیات ۲۶۸ سوره بقره _ ۴۰ غافر _ ۴۲ ابراهیم _ مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی
۲۰/تاریخ نگارش انجامه:
سنه ۱۲۱ قمری برابر با آبان ماه ۱۰۸۸ خورشیدی
👇👇
{...فی شهر شعبان المعظّم فلسنه ۱۲۱ کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله ...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمّت بعون الله}
📚ک خطی انجام نامه محسن ص ۱۰۰
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است.
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از z khalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌞🌷 سه شنبه
۵ شروینِ ماه ۱۵۳۶ تبری
۴دی ۱۴۰۳ شمسی
۲۴ دسامبر ۲۰۲۴میلاد
۲۲جمادیالثانی ۱۴۴۶ قمری
📚معرفی #کتاب
📘#کاروانسرای_گَدوک :
تاریخ، معماری و باستانشناسی»
✍نگارش:
محمّد کشاورز دیوکلایی و مهدی خلیلی
📑نشر درنگستان
📖۱۷۱ صفحه
📌عرضه در:
شهر کتاب: قائمشهر، خیابان ساری (کارگر)، پاساژ هیراد سنتر، طبقۀ پایین
کتابفروشی محمّدی: قائمشهر، ابتدای خیابان تهران (صالحی مازندرانی)، جنب پاساژ رضایی و ایستگاه تاکسی.
💥#پژوهش_ادملاوند
#مهندسی فرهنگی قزقانچای
#صلگرستان
https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
4_6003732713457062721.mp3
3.82M
📝#پژوهشگر
🖊#نویسنده
📘#کتاب_کاروانسرای_گدوک
📼 فایل صوتی استاد احمد باوند سوادکوهی - مدیر بنیاد پژوهشهای فرهنگ و تاریخ #سوادکوه - در مورد کتاب "کاروانسرای گدوک" که در رادیو پیام مازندران پخش شده است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
لزیری ها با دست آببندون را کندند
🟦 اننون ( آب بندون )_ادملا یکی از روستاهای بابل
📜تاریخچه آخرین و اولین آب بندان زراعی ادملا که هنوز نفس میکشد.
🔷این آب بندان قدیمی در جنوب ادملا در ((جورسره)) واقع شده است.
در ضلع شمالی آن بقعه ی امامزاده پادشاه علی علیه الرحمه و در ضلع شرقی مرتع اطاقسر قرار دارد.
🔷در سنه ۱۰۹۳ قمری مرحوم صفرعلی مسئول حفاظت از این آب بندان بوده است.
🔷بر اساس تحقیقات میدانی و یافته های شفاهی این مخزن آبی در گذشته ی دور و نامشخص توسط جماعت باکر در ابعاد حدود ۱۰۰ متری احداث شده بود.
🔷با توجه به شرایط اقلیمی و رشد جمعیت، کشاورزان ادملا در صدد توسعه ی این آب بندان برآمدند.
لذا با دعوت از #استاد_برارجان_لزوری و چند تن از همراهان وی که همگی مقیم لزیر [لزور] فیروزکوه بودند در سال ۱۳۲۶ خورشیدی با ابزار کاملا سنتی اقدام به گسترش ابعاد این آب بندان نمودند.
((لزیری ها با دست آننون را کندن))
🔷استاد برارجان لزوری با همسرش حلیمه و فرزندش هادی در منزل مرحوم میرزاجان داداش زاده باکر در کشکا ادملا بصورت موقت تا پایان عملیات بهسازی و گسترش آننون اقامت داشتند.
ولی سایر کارکنان لزوری در منزل مرحوم مصطفی باکر و همسرش ایرون لزوری مهمان بودند.
🔹تعداد کارکنان لزوری در این طرح [گسترش و بهسازی آننون ادملا] هشت نفر گزارش شده است.
🔹اکنون حدود تقریبی این بستر آبی [آب بندان] حدود ۲۵۰۰ متر مربع گزارش شده است.
🔹در ضلع شمالی این آب بندان خانه سرای مرحوم مصطفی باکر و همسرش ایران لزوری بنا شده بود. مصطفی اما مادرزی نابینا بود و ایران خانم همواره تا پایان عمر به وی وفادار ماند.
🌸این بانوی خوشنام لزوری مسبب حضور اقوامش [استادبرارجان و خانواده و همکارانش] به ادملا جهت توسعه ی این آب بندان شد. به تعبیری این آبندان یادگار زحمات آن مرحومه می باشد.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
#مهندسی فرهنگی قزقانچای
#صلگرستان
https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
#اعتکاف_دانش_آموزی
#مدارس
حوزه علمیه امام صادق علیهالسلام درالسیاده وشتان در نظر دارد اعتکاف دانش آموزی (همراه با حضوردر نمازجمعه) در مسجد حوزه علمیه برگزار کند از داوطلبان دعوت به عمل می آید جهت ثبت نام اقدام نمایند.
(توجه:ظرفیت ثبت نام محدود است)
مهلت ثبت نام:۱۰ الی ۲۰ دی ماه
زمان برگزاری :۲۵ الی ۲۸ دی ماه
مکان برگزاری:فیروزکوه،روستای دارلسیاده وشتان،مسجدحوزه علمیه امام صادق
#مهندسی فرهنگی قزقانچای
#صلگرستان
https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
هدایت شده از 🇮🇷..لزیران..🇮🇷
بسم رب الشهدا و الصدیقین
این عکس را برادر عزیزمان جناب حاج حسین اسفندیار(م.حاج حسن آقا) فرستاد و پی نوشت نمود :
سلام-
عکس شهدای غواص فریدونکنار میباشد که از سمت چپ نفردوم نشسته شهید حمید رضا اسفندیار میباشد.
برای آرشیو لزیران یا نشر آن در کانال بمناسبت شهادت ایشان که دیروز بوده استفاده شود، شاید این عکس تاکنون دردسترس هم محلیها نبوده است و کمتر دیده شده...
جدا از حضور شهید عزیز ما در این تصویر، نگاه آسمانی همه شان مرا هوایی کرده... راستش بهانه ای شد برای روضه ی علی اکبرِ سیدالشهدا و چشمه ای جاری از اشک...
شهید حمید نسبت به سایر شهدای لزور ما، که عمدتا از قشر ضعیف و فقر چشیده بودن ، تفاوت معنا داری داشته و طبعا با داشتن یک زندگی نسبتاً مرفه در زمان خودش، طبعاً دل کندن از مظاهر دنیا برایش سخت و صعب بوده اما با درجه ای از عرفان که در رفتار و کردار و حتی در چهره اش هویدا بوده، بخوبی از این کمند گسترده که در تاریخ بسیاری از نامداران را گرفتار خودش کرد رهایی یافت و جان عاشق را با معشوقش معامله نمود.
من با پنجاه و چند سال سن، در این فکرم که چه رازی بوده در وجود این جوان و همرزمانش که مایه ی رهایی شان شده که امثال من، فاقد آنیم و هنوز در قید و بندیم و طالب آرزوهای بلند که بنا به قول مولا علی علیه السلام موجب هلاک است....
و جالب اینکه با این حال خراب، در پی شهادت و اقامت در جنت النعیم!!!
زهی خیال باطل که گفته اند:
بهشت را به بها دهند ، نه بهانه
#فرید
#ألـلَّـھُـمَــ_عجِّـلْ_لِوَلـیِـک_ألْـفَـرَج
🇮🇷#جبهه_فرهنگی_لزیران
https://eitaa.com/lazour
┈•❀🌻🍃🇮🇷🍃🌻❀•┈
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۵۱۹۱۴
#ملانجف_لزوری
📜توضیحاتی پیرامون #انجامه آخوند ملا نجف لزوری
✍این اثر فاخر و ارزشمند برای نخستین بار توسط اینجانب محسن داداش پور باکر در شهرستان ورامین روز سه شنبه در تاریخ ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ مورد خوانش قرار گرفت.
◻️دارنده و مالک این اثر خطی که از اصالت به روستای لزور فیروزکوه میرسد ادعا نمود که این کتاب از آن نیای ایشان بوده است. اما وی هیچ اطلاع و یا معلوماتی از شجره ی خانوادگی مولف نداشت. وی اما از هرگونه نمایه برداری، اسکن و یا فتوکپی از این کتاب خطی ممانعت نمود و اذنی صادر نشده است. بنابراین به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است.
🔲مشخصات ظاهری کتاب عبارتند از:
ابعاد ۱۵ × ۲۰
تعداد صفحات موجود ۵۷ صفحه با دو خط متفاوت و دارای حاشیه نویسی در ۲۴ صفحه بصورت نامنظم و با خط شخص ثالث به نام #مرتضی ولد #احمدعلی_لزوری.
شوربختانه صفحات دارای شمارگان نیست. صفحات نخست کتاب امحا گردیده و موجود نیستند.
۵۷ صفحه ی موجود این اثر به رنگ دودی و فرسوده شده است بنحوی که دچار تیرگی، خوردگی، فرسودگی قابل ملاحظه ای دارد.
برخی از صفحات بدلیل فقدان پیوستگی بویژه عدم درج شمارگان در هر صفحه، در حال حاضر باهم در تعارض هستند.
🔲موضوع کتاب:
کتاب دارای متون فارسی فراگیر ولی بعضا لغات مازنی بوده که با این وجود سطوح برجسته از آیات قرآن کریم و احادیث معتبر نیز استفاده شده است. در این اثر با ادبیات واضح
از وقایع و اتفاقات در فیروزکوه بویژه روستای کهن لزور، اسامی برخی از مناطق ییلاقی بندپی، معدودی از طایفه در بندپی، گذری بر سمنان و توجه ی ویژه به حضرت حاجی شیخ موسی ره مدفن جنوب بندپی شرقی بابل گردیده است.
در برخی از صفحات اشکال پیکر انسان، حیوانات و اشجار نیز مشاهده شده است.
همچنین نکارنده از علوم غریبه بویژه عظام، رماد و از اعداد جَبر نیز بهره برده است.
✍در صفحه ی آخر نگارنده می نویسد:
{...فی شهر شعبان المعظّم فلسنه ۱۲۱ [سال ۱۱۲۱ قمری] کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله ...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمّت بعون الله}
📌نکته ی قابل اهمیت آنکه چند نسخه [ظاهرا از صفحات همین کتاب با همان نگارش و خطوط] منفک شده در نزد افراد دون این شخص [مالک فعلی کتاب در ورامین]، در زمان دیگری در مهدی شهر سمنان، دودانگه ساری و حتی در آمل نیز مشاهده شده است که مجموع آن اوراق یازده برگ بوده است. به نظر می رسد که این اوراق از بدلایل نامعلوم منفک شده اند که دلایل آن نامشخص می باشد.
در بسیاری از صفحات در لابلای گزارشات مولفین بدلیل شیوه ی نامناسب نگهداری کتاب در طول زمان افتادگی و عدم وضوح رخداده است که در حین خوانش ناگزیر از عبارت ...[ناخوانا] استفاده کردیم.
در مراحل خوانش از همکاران جهادی و کارشناسان همیشه همراه نظرخواهی و مشورت گرفته شده است.
🕹در این کتاب چهار سجع مهر رویت شد:
۱/میرزا صادق بن تقی
۲/جعفرخان لزور ...[ناخوانا]
۳/میر شکرالله ...[ناخوانا]
۴/رضی الدین ...[ناخوانا]
به نظر می رسد این آثار در زمان دیگری به این کتاب الصاق شده اند.
🔎در تحقیقات میدانی احدی از نام آخوند ملانجف لزوری مطلع نبوده و در پژوهش ادملاوند به اطلاعاتی پیرامون تولد، حیات، وفات و محل دفن این عالم منتج به حصول نتیجه معینی نشده است
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
https://eitaa.com/soltan_mohammadreza