eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
701 دنبال‌کننده
240 عکس
60 ویدیو
55 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
نظر استاد محمد رضا شفیعی کدکنی(استاد دانشگاه تهران و از مصححین اشعار عرفانی) راجع به تفاوت عرفان و تصوف: (📷توضیح در تصویر) 📚منبع: زبان شعر در نثر صوفیه ص۱۸/محمد رضا شفیعی کدکنی/ناشر:انتشارات سخن/تهران۱۳۹۲ @sonnat_voice
سوال از شما و جواب از عارف کبیر ⁉️سوال: چه کسانی باید برای امام حسین و اهل بیت علیهم السلام عزاداری و گریه کنند.؟ ✏️جواب: استاد من (سید هاشم حداد)میگفت: کسانیکه در کثرات و نفس گرفتارند. 📝پی نوشت: آقای حداد همچنان که تخصص آهنگری دارند ی تخصصی هم در بافندگی دارند مطابق بافته ی جناب حداد و شاگردش محمد حسین طهرانی ، رسول الله صلی الله علیه و اله و بقیه ائمه که عزادار امام حسین علیه السلام هستند نیز اسیر ....هستند. 👈🏻برخی روایات وارده نسبت به حزن و عزاداری: ۱-امام رضا علیه السلام‌ می فرمایند: حسین‏ (علیه السلام)پلک‏های ما را زخم کرده و اشکان ما را ریزان نموده و عزیز ما را در سرزمین کرب و بلا ذلیل کرده است. و غصه و بلا را تا روز قیامت برای ما به ارث گذارده است.»1️⃣ ۲-امام صادق علیه السلام می فرمایند: چیزی در زدن بر صورت به جز استغفار و توبه نیست، زیرا زنان فاطمی در سوگ حسین بن علی‏ (علیه السلام) گریبان چاک داده و به صورت زدند. و بر مثل حسین علیه السلام باید به صورت زده و گریبان چاک داد.»2️⃣ 📚منابع: 1️⃣المناقب ج۴ ص۸۹/ابن شهر آشوب/مصحح:هاشم رسولی/ناشر:علامه/قم 2️⃣ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الاخبار ج۱۴ ص۱۱۳/علامه مجلسی/محقق:مهدی رجایی/ناشر:کتابخانه عمومی حضرت آیة الله مرعشی نجفی/قم @sonnat_voice
۸-گفتار متعارض درباره استاد طريق آقای محمد حسین طهراني مي نويسند: «بدون استاد و مراقبه و ذکر و فکر و رياضتهاي مشروعه، سلوک جز پنداري بيش نيست»1️⃣ «خطراتي را که مصنّف ذکر نموده است از مهمترين خطرات سلوک است که بدون اشراف و تربيت استادِ کامل و عالمِ راه رفته دست بردن به اين اذکار و مشابه آن ممنوع است گويند علّت انحراف حسين بن منصور حلاّج در اذاعه و اشاعه مطالب ممنوعه و اسرار الهيّه فقدان تعلّم و شاگردي او در دست استاد ماهر و کامل و راهبر و راهرو و به مقصد رسيده بود است»2️⃣ «سلوک حضرت حداد، مبني بر لزوم استاد، باري در اين سفر از استاد و لزوم استاد سخن به ميان برآمد، و حضرت آقا از بَدء امر، اصراري هر چه تمام تر بر لزوم استادداشتند و از خطرات شديده اي که در ميان راه، شاگرد با آن مواجه مي شود خبر مي دادند»3️⃣ «کلام حدّاد: پيروي از خصوص استاد کامل، از ضروريات مسائل طريق است»4️⃣ ولي آقای طهراني در اواخر عمر دست از مبناي لزوم استاد برداشتند گفته اند تنها مطالعه آثارشان و داشتن اخلاص سالک از استاد مستغني مي کند. فرزند ايشان مي نويسد: «علّامه والد قدس الله نفسه الزکيه در اواخر عمر به جهت کثرت امراض و اشتغالات مربوط به تأليف دوره علوم و معارف اسلام فرصتي براي پذيرش و تربيت شاگردان نداشتند و مي فرمودند: براي کساني که مشتاق و طالب لقاء حضرت پروردگارند و به دنبال استاد طريق مي‌باشند دو مطلب را بيان کنيد که با آن از استاد مستغني مي کردند: اوّل: داشتن اخلاص در عمل و دوم: خواندن تمام و کمال دوره علوم و معارف اسلام»5️⃣ 📚منابع: 1️⃣روح مجرد ص۵۷/محمد حسین طهرانی/ناشر:انتشارات علامه طباطبایی/مشهد 2️⃣رساله سیر و‌سلوک ص۱۹۶/محمد حسین طهرانی/ناشر:انتشارات حکمت 3️⃣روح مجرد ص۴۸۵/محمد حسین طهرانی/ناشر:انتشارات علامه طباطبایی/مشهد 4️⃣همان ص۶۲۹ 5️⃣نور مجرد ص۵۸۹/محمد صادق طهرانی/ناشر:انتشارات علامه طباطبایی/مشهد @sonnat_voice
❌ابن عربی و جواز قتل مخالفان حکام جور أولى الأمر خلفای اند... و همان گونه که خدا برای خود دشمنانی قرار داده است که در الوهیتش با او در ستیزند؛ برای خلفا هم کسانی را قرار داده است که با مقام آنان می ستیزند و خدا برای خلیفه مقرر فرموده است که با آنان بجنگند و بر هر یک از آنان پیروز شد او را بکشد، همان گونه که خدا با مشرکان میکند. (ابن عربی آیه «اولی الامر» را که یکی از مهم‌ترین ادله امامت حضرت امیر و اولاد معصومش علیهم السلام را به نحوی تفسیر می کند تا بتواند آن را وسیله توجیه جنایات یزید و خلفا بنی امیه و بنی عباس لعنت الله علیهم در قتل و ظلم خاندان پیامبر علیه و آله اسلام قرار دهد) 📚منبع: الفتوحات المکیة ج۳ ص۴۷۵/ابن عربی اندلسی/ناشر:دار صادر/بیروت @sonnat_voice
ابن عربی و تایید عدالت صحابه (یعنی صحابه هرکاری کنند مأجورند و نباید ملامت شوند) ابن عربی در "لا سبيل إلى تجريع الصحابة" (برای جرح«ضعف» وارد کردن بر صحابه راهی وجود ندارد) میگوید که: پس گمان به ایشان(صحابه ) باید نیکو باشد، خدا از تمامی آنها راضی باشد.و نمیتوان بر آنها نقص و عیبی وارد کرد، هرچند بعضی از آنها بر بعضی دیگر آزار و آسيب برسانند چونکه اینها مربوط به خود آنهاست و ما نمیتوانیم (حق نداریم) در مشجاره های بین آنها دخالت و خوض (تعمق)نماییم، چونکه آنها اهل علم و اجتهاد بوده اند و قرب عهدی داشته اند با رسول الله صلى الله عليه [وآله] وسلم،و آنها در هر مسئله ای که از باب اجتهاد حكم دهند مأجورند، چه درست حکم داده باشند چه غلط. 📚منبع: فتوحات المكية ج۷ص۴۵۸-۴۵۹/ابن عربی اندلسی/محقق:عثمان یحیی/ناشر:الهیئة المصریة العامه للکتاب/قاهره @sonnat_voice
۹-گزارش متعارض با تاريخ معتبر آقای طهراني مي نويسند: «در ليله جمعه دوازدهم شهر جمادي الثانيه سنه يکهزار و سيصد و هفتاد و هفت هجريه قمريه که حقير در همدان و در منزل و محضر حضرت آية الله حاج شيخ محمّد جواد انصاري همداني مشرف بودم، ايشان فرمودند: آقا سيّد معصوم عليشاه را آقا محمّد علي بهبهاني در کرمانشاه کشت. آقا محمّد علي سه نفر از اولياء خدا را کشت سومي آنها بُدَلا بود که فرمان قتل او را صادر کرده بود بُدلا به او گفت: اگر مرا بکشي تو قبل از من خاک خواهي رفت! آقا محمّد علي به وي گفت: مظفر عليشاه و سيّد معصوم عليشاه که از تو مهمتر بودند چنين معجزه اي نکردند تو حالا مي‌خواهي بکني؟ بدلا گفت همينطور است چون آنها کامل بودند مرگ و حيات در نزدشان تفاوت نداشت ولي من هنوز کامل نشده ام و نارس هستم اگر مرا بکشي به من ظلم کرده اي آقا محمّد علي به حرف او اعتنا نکرد و او را کشت هنوز جنازه بدلا روي زمين بود که آقا محمّد علي از زير دالاني عبور مي کرد ناگهان سقف خراب شد و در زير سقف جان سپرد چون ايشان عالم مشهور و معروف کرمانشاه بود و احترامي مخصوص در ميان مردم داشت فورا جنازه اش را تشييع و دفن کردند امّا در اين احيان کسي به بُدلا توجّه نداشت و جنازه وي در گوشه اي افتاده بود و هنوز دفن نشده بود»1️⃣ ولي مرحوم آقا احمد بهبهاني فرزند مرحوم علّامه محمّد علي بهبهاني رحمه الله درباره علّت ارتحال علّامه بهبهاني مي‌نويسد: «در ايّام حکومت فتحعلي خان سابق الألقاب در مزاج شريفش مرض اسهال عارض شد و در يوم جمعه و عيد مبعث از سنه يک هزار و دو صد و شانزده در عين زوال در اثناي نماز ظهرين به رحمت ايزدي پيوست»2️⃣ گفتني است که کتاب مرآت الاحوال جهان نما مشتمل بر سفرنامه مولّف و زندگينامه علما است که در نزد متخصصان تاريخ از اهميت ويژه اي برخوردار است. 📚منبع: 1️⃣روح مجرد ص۳۸۲-۳۸۳/محمد حسین طهرانی/ناشر:انتشارات علامه طباطبایی/مشهد 2️⃣مرآت الاحوال جهان نما ج۱ ص۱۴۷/احمد بن محمد علی بهبهانی/مصحح:علی دوانی/ناشر:انتشارات قبله @sonnat_voice
۱۰- گفتار متعارض درباره سقوط تکالیف شرعیه از صوفیان آقای طهراني مي نويسند: «پوشيده نماند که ازابتداي سير و سلوک تا آخرين مرحله از آن، سالک بايد در تمام امور ملازم شرع انور باشد و به قدر سر سوزني از ظاهر شريعت تجاوز ننمايد پس اگر کسي را ببيني که دعوي سلوک کند و ملازم تقوي و ورع نبوده و از جميع احکام الهيه شرعيه متابعت ننمايد و به قدر سر سوزني از صراط مستقيم شريعت حقه انحراف نمايد او را منافق مي داني مگر آنچه به عذر يا خطا يا نسيان از او سر زند و اينکه از بعضي شنيده شده است که مي‌گويند سالک پس از وصول به مقامات عاليه و وصول به فيوضات ربانيه تکليف از او ساقط مي‌گردد سخني است کذب و افترائي است بس عظيم»1️⃣ ولي در موضعي تصريح مي‌کنند که سالک از مقام تکليف بيرون مي‌رود مي‌نويسند: «چون براي وي (سالک) درهائي از غيب گشوده شد بايد تا سرحدّ امکان عمل به مقتضاي ظاهر احکام و به مقتضاي باطنِ کشف شده بنمايد و اگر براي او جمع ميان عمل به ظاهر و باطن امکان نداشت پس تا هنگامي که آن حال باطني و آن وارده ملکوتي بر حال اين سالک غلبه پيدا ننموده، باز واجب است بر او از علم ظاهر پيروي کند و اگر آن وارده و حال باطن غلبه پيدا کرد و سالک را مغلوب نمود بطوريکه از مقام تکليف بيرون برود در اين صورت بايد به مقتضاي حالش عمل کند چرا که وي در حکم مجذوبين است که جذبه الهيه آن آنان را فرا گرفته و از اراده ‌و ‌اختيار خارج نموده است‌»2️⃣ ابن عربي مي گويد: فان صدر منهم (المحدثون) ما هو في الظاهر تعدًّ لحدود من حدود الله فذلک الحدّ هو بالنسبه اليک حدّ و بالنسبه اليه مباح لا معصية فيه و أنت لا تعلم. فما أتي محرّما من هذه صفته فانّه ممن قيل له، اعمل ما شئت فما عمل الّا ما اُبيح له عمله ...»3️⃣ «و من عباد الله من لم يأت في نفس الامر الّا ما ابيح له ان ياتيه بالنظر الي هذا الشخص علي الخصوص... انّ الله يقول للعبد لحالة خاصة افعل ما شئت فقد غفرت لک فهذا هو المباح و من اتي مباحا لم يؤاخذه الله به و ان کان في العموم في الظاهر معصية فما هو عند الشرع في حقّ هذا الشخص معصية»4️⃣ مولوي در مقدمه جلد پنجم مثنوي مي گويد: «شريعت همچو شمع است ره مي نمايد و بي آنکه شمع به دست آوري، راه رفته نشود چون در ره آمدي، آن رفتن تو طريقت است و چون رسيدي به مقصود، آن حقيقت است و جهت اين که گفته اند که: لو ظهرت الحقائق بطلت الشرايع، هم چنان که مس زر شود و يا خود از اصل زر بود، او را نه علم کيميا حاجت است که آن شريعت است، و نه خود را در کيميا ماليدن که آن طريقت است چنان که گفته اند: طلب الدليل بعد الوصول الي المدلول قبيح، و ترک الدليل قبل الوصول الي المدلول مذموم حاصل آنکه: (شريعت) همچون علم کيميا آموختن است از استاد يا از کتاب و (طريقت) استعمال کردن داروها و مس را در کيميا ماليدن است و (حقيقت) زر شدن آن مس. کيميا دانان به علم کيميا شادند که ما علم اين مي دانيم و عمل کنندگان به عمل کيميا شادند که ما چنين کارهايي مي کنيم و حقيقت يافتگان به حقيقت شادند که ما زر شديم و از علم و عمل کيميا آزاد شديم و ما (عتقاءالله) ايم. کل حزب بما لديهم فرحون يا مثال (شريعت) همچو علم طب آموختن است و (طريقت) پرهيز کردن به موجب علم طب و داروها خوردن و (حقيقت) صحّت يافتن ابدي و از آن هر دو فارغ شدن، چون آدمي از اين حيات ميرد، شريعت و طريقت هر دو از او منقطع شود و حقيقت ماند... شريعت علم است، طريقت عمل است حقيقت الوصول الي الله»5️⃣ 📚منابع: 1️⃣رساله لب اللباب ص۵۳/محمد حسین طهرانی/ناشر:انتشارات حکمت 2️⃣روح مجرد ص۳۳۴/محمد حسین طهرانی/ناشر:انتشارات علامه طباطبایی/مشهد 3️⃣فتوحات المکیه ج۲ص۸۰/ابن عربی اندلسی/ناشر:دار صادر/بیروت 4️⃣همان ج۱۴ ص۶۲۳ 5️⃣مقدمه ج۵ مثنوی/مجموعه نرم افزار های نور @sonnat_voice
۱۱-گفتار متعارض در لزوم استاد محمد صادق طهرانی می نویسد: «از ارکان مهمّ در سلوک و عرفان عملي، استاد و شيخ آگاه است و حضرت علّامه والد لزوم استاد را از مسلمات عقل و کتاب و سنّت دانسته و در مواضع متعدّدي از (دوره علوم و معارف اسلام) آن را برهاني نموده اند. پيمودن راه خدا و طی مسير عبوديت و درمان امراض قلبي، مشروط به مراعات ظرائف و دقائقي است که جزاستاد خبير مهيمن بر نفوس کسي نمي تواند از آن آگاه گردد، سالکي که بر اساس ظنّ و گمان خود قدم در اين راه بگذارد در هيچ منزلي از آفات و تبعات آن در امان نيست... گذشته از اين مساله، سالک از ابتداء که قدم در راه تهذيب نفس و تطهير آن مي گذارد تا آن زمان که مستعدّ و قابلِ (رقم فيض) حضرت پروردگار شود همواره با آفات و موانعي رو به رو مي شود که گاه او را تا مرتبه سقوط و محروميت ابدي از لقاء حضرت پروردگار مي کشاند گاهي مبتلاء به وساوس شيطان مي شود و گاه در چنگال تسويلات نفس امّاره گرفتار و گاه مغرور و فريفته به ظهورات نفس خود مي گردد»1️⃣ «کساني که از نعمت وجود استاد محروم هستند، گاهي از شدت سختي واردات، قالب تهي کرده و يا به امراض صعب جسماني مبتلا ميشوند... جدّ مادري ما، مرحوم حاج آقا معين شيرازي براي حقير تعريف مي کردند: گاهي مرحوم انصاري در نماز، تنها به مقدار ذکر واجب از رکوع و سجود اکتفاء مي کردند و با اينکه ذکر صلوات عقيب ذکر رکوع و سجده مستحب است، صلوات نمي فرستادند! روزي خدمت ايشان عرض کردم: آقا! مگر ذکر صلوات در رکوع و سجده نماز مستحب نيست؟ فرمودند: مستحب است! عرض کردم پس شما چرا نمي گوئيد؟ فرمودند: نمي توانم! گاهي حالم چنان مي شود که اگر نماز را ذرّه اي بيشتر ادامه دهم، قبض روح مي شوم. گرچه اين واقعه از طرفي دلالت بر توجّه شديد و شور و عشق وافر ايشان به حضرت پروردگار دارد، ولي بروز اين حالات و عدم تحمل آن، به خاطر اينست که مرحوم انصاري استاد نداشتند اگر به استادي همانند مرحوم آية الله حاج ميرزا علي آقاي قاضي مي رسيدند در نماز چنين حالاتي براي ايشان اتفاق نمي افتاد. حضرت علّامه والد: با اينکه مرحوم آقاي انصاري را کامل مي دانستند، هميشه مي فرمودند اين ضربات پي در پي که بر قلب مرحوم آقاي انصاري وارد شد و ايشان را از پا انداخت همه بواسطه نداشتن استاد بود و سبب شد از جهت روحي، فشار بيش از حدّ بر ايشان وارد شود»2️⃣ 📝پی نوشت:بنابراين سخنان، وجود استاد از ضروريات سلوک براي سالک مي باشد ولي در موضع ديگري از اين لزوم اکيد، دست برداشته اند و مطالعه دوره آثار آقای طهراني جاي استاد را کافي دانسته اند. محمد صادق طهرانی نقل می کند: «علّامه والد در اواخر عمر به جهت کثرت امراض و اشتغالات مربوط به تاليف (دوره علوم و معارف اسلام) فرصتي براي پذيرش و تربيت شاگردان نداشتند و مي‌فرمودند براي کساني که مشتاق و طالب حضرت پروردگار بودند و به دنبال استاد طريق مي باشند دو مطلب را بيان کنيد که با آن از استاد مستغني مي گردند اوّل: اخلاص در عمل و دوم: خواندن تمام و کمال دوره علوم و معارف اسلام»3️⃣ 📝پی نوشت:نکته قابل توجّه ديگر آنکه گفته شد جناب آقاي انصاري بواسطه نداشتن استاد از شرح صدر کافي برخوردار نبوده‌اند و ظرف وجوديشان توسعه نيافته بود و لذا ضربات پي در پي ايشان را از پا انداخت. ولي جالب آنکه در موضع ديگر مي نويسند همين آقاي انصاري که نداشتن استاد، نقصان کارشان بوده به مقامي رسيده است که هرگاه اراده مي کرده از لوح محفوظ مطّلع مي شده است. 📚منابع: 1️⃣نور مجرد ص۵۴۱-۵۴۲/محمد صادق طهرانی/ناشر:انتشارات علامه طباطبایی/مشهد 2️⃣همان ص۵۴۴-۵۴۵ 3️⃣همان ص۵۸۹ @sonnat_voice
‍ ✅«هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ.» از امام باقر علیه السلام از برتری شب نیمه شعبان پرسیده شد. امام علیه السلام فرمودند: آن برترین شب پس از شب قدر است. در آن شب خداوند منان احسانش را به بندگان بی دریغ عطا می کند و آنان را با لطف خود می آمرزد. پس در آن شب برای نزدیکی به خدا تلاش کنید. پس به درستی که آن شبی است که خداوند به خود سوگند خورده است که هیچ درخواستگری را تا زمانی که گناهی را نطلبیده است بازنگرداند و آن شبی است که خداوند در برابر آن که شب قدر را برای پیامبر مان علیه و آله السلام قرار داد آن را برای ما مقرر فرمود. پس در دعا و ستایش خداوند منان كوشش کنید. به درستی که هر کس در آن صد بار خدا را تسبیح گوید و صدبار ستایش او را به جای آورد و صدبار او را بزرگ بدارد خداوند والا گناهان پیشین او را می بخشاید و خواسته های دنیا و آخرتش هر آنچه که از خدا می طلبد و آنچه را که خداوند منان او را بدان نیاز مند می داند هر چند که آن را طلب نکرده باشد از روی بخشش و احسان بر بندگانش برآورده می سازد. 📚منابع: 1️⃣الامالی ص۲۹۷/شیخ طوسی/ناشر:دارالثقافة/قم۱۴۱۴ 2️⃣اقبال الاعمال بالحسنة فیما یعمل مرة فی السنة ج۳ ص۳۱۵/سید بن طاووس/مصحح:جواد قیومی اصفهانی/ناشر:مکتب الاعلام الاسلامی/قم۱۴۱۶ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️آقای جوادی آملی : ویروس کرونا با رحمت مطلقه الهی هماهنگ است. اگر اندک آسیبی به جامعه برساند، شرش بسیار کم و خیرش بسیار زیاد است. 📝پی نوشت:در دیدگاه عرفان و تصوف وقتی وجود منحصر در حق تعالی باشد و خیر محض باشد پس هر آنچه در عالم یافت شود خیر محض می باشد..... ✅نقد و بررسی عدمی بودن شرور از دیدگاه وحی و تصوف در پست بعدی.. @sonnat_voice
استعمار،مستر همفر و تصوف مستر همفر در کتاب خاطرات خود در بخش [توسعه نقاط ضعف مسلمانان] چنین نقشه ای را علیه مسلمان طرح می کند: (📷توضیح در تصویر) 📝پی نوشت:البته با کمال تاسف برخی ناشران یا مترجمان جدید این بخش را سانسور کرده و یا به نحوی که خوشایند صوفیه است تأویل برده اند @sonnat_voice
انکار کثرات=مخالفت با بداهت عقلی استاد مطهری (📷توضیح در تصویر) 📚منبع: مجموعه آثار استاد شهید مطهری ج۵ ص۲۱۹/ناشر:انتشارات صدرا/تهران @sonnat_voice
⛔️آقای سید محمد حسین طهرانی و شرک همه مسلمین (📷توضیح در تصویر) 📚منبع: روح مجرد ص۵۸۸/محمد حسین طهرانی/ناشر:انتشارات علامه طباطبایی/مشهد @sonnat_voice
⛔️ابن عربی و عدمی بودن ماهیات و کثرات (📷توضیح در تصویر) ترجمه: «در عالم ‌وجود جز خدا وجودی نیست و اما ممکنات از اصل و اساس پوچند» 📚منبع: فتوحات المکیه ج۱۰ ص۳۰۳/ابن عربی اندلسی/محقق:عثمان یحیی/ناشر:الهیئة المصریة العامة للکتاب/قاهره @sonnat_voice
⛔️آقای سید محمد حسین طهرانی و شرک همه مسلمین (📷توضیح در تصویر) 📚منبع: الله شناسی ج۳ ص۲۲۰-۲۲۱/محمد حسین طهرانی/ناشر:انتشارات علامه طباطبایی/مشهد @sonnat_voice
⛔️آقای سید محمد حسین طهرانی و شرک همه مسلمین1️⃣ (📷توضیح در تصویر) قائلين به وحدت شخصی وجود معتقدند حقیقت وجود منحصر در حق تعالی است و تمام کثرات اعتباری می باشند و هیچ تغایری در عالم حقیقی نیست و اگر کسی قائل به وجود دیگری غیر خداوند متعال شود شرک محسوب می شود. بنابراین گفتار، هر کسی که قائل به اصالت ماهیت و اعتباریت وجود باشد یعنی ماهیات را امور حقيقيه و واقعيه بداند مشرک شمرده می شود چون قائل به وجودی غیر وجود حق تعالی شده بنابراین اکثر فلاسفه و متکلمین قبل از زمان ملاصدرا الوده به شرک بوده اند. جالب آنکه خود صدرالمتالهین در برهه ای از زمان قائل به اصالت ماهیت بوده «انی کنت شدید الذب عنهم فی اعتباریة الوجود و تاصل الماهیت»2️⃣ 📚منبع: 1️⃣الله شناسی ج۳ ص۳۱۲/محمد حسین طهرانی/ناشر:انتشارات علامه طباطبایی/مشهد۱۴۲۶ 2️⃣الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة ج۱ ص۴۹/صدرالمتالهین/ناشر:دار احیاء التراث العربی/بیروت @sonnat_voice
‍‍ سوال از شما و جواب از عارف کبیر ⁉️سوال: چه کسانی باید برای امام حسین و اهل بیت علیهم السلام عزاداری و گریه کنند.؟ ✏️جواب: استاد من (سید هاشم حداد)میگفت: کسانیکه در کثرات و نفس گرفتارند.1️⃣ 📝پی نوشت: آقای حداد همچنان که تخصص آهنگری دارند ی تخصصی هم در بافندگی دارند مطابق بافته ی جناب حداد و شاگردش محمد حسین طهرانی ، رسول الله صلی الله علیه و اله و بقیه ائمه که عزادار امام حسین علیه السلام هستند نیز اسیر ....هستند. 👈🏻برخی روایات وارده نسبت به حزن و عزاداری: ۱-امام رضا علیه السلام‌ می فرمایند: حسین‏ (علیه السلام)پلک‏های ما را زخم کرده و اشکان ما را ریزان نموده و عزیز ما را در سرزمین کرب و بلا ذلیل کرده است. و غصه و بلا را تا روز قیامت برای ما به ارث گذارده است.»2️⃣ ۲-امام صادق علیه السلام می فرمایند: چیزی در زدن بر صورت به جز استغفار و توبه نیست، زیرا زنان فاطمی در سوگ حسین بن علی‏ (علیه السلام) گریبان چاک داده و به صورت زدند. و بر مثل حسین علیه السلام باید به صورت زده و گریبان چاک داد.»3️⃣ 📚منابع: 1️⃣روح مجرد ص۸۶/محمد حسین طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد 2️⃣المناقب ج۴ ص۸۹/ابن شهر آشوب/مصحح:هاشم رسولی/ناشر:علامه/قم 3️⃣ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الاخبار ج۱۴ ص۱۱۳/علامه مجلسی/محقق:مهدی رجایی/ناشر:کتابخانه عمومی حضرت آیة الله مرعشی نجفی/قم @sonnat_voice
مولوی و جمله معروف«کورکورانه مرو در کربلا» طبق تحقیق در آثار مولوی جمله«کورکورانه مرو در کربلا»به چشم نمی خورد لکن در برخی نسخ قدیمی و معتبر مثنوی عبارت«کورانه»دیده می شود که در فرهنگ لغت به معنای کار نسنجیده به کار رفته است. 👈🏻فرهنگ معین: http://www.vajehyab.com/?q=%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87&f=amid موید این سخن نیز در چند بیت بعدی است که مولوی منظور خود را از همین عبارت بیان می کند چشم ها و گوش ها را بسته اند جز مر آنها را که از خود رسته اند 👈🏻(یعنی اقدام از روی بی فکری و بی بصیرتی) مولوی در واقعه عاشورا شیعیان را از گریستن منع کرده و به سخره می‌گیرد و به آنها می گوید: بر خود و دین تباهت گریه کن ولی خودش در مصیبت مرگ شمس تبریزی و زرکوب مانند طفل مادر مرده می گیرد و مرثیه سرایی می کند. 👈🏻در ادامه....تمسخر مردم حلب توسط مولوی نسبت به واقعه عاشورا @sonnat_voice