eitaa logo
حسین سوزنچی
2.4هزار دنبال‌کننده
157 عکس
47 ویدیو
89 فایل
این کانال شخصی حسین سوزنچی است. کانال دیگری با نام یک آیه در روز دارم که تدبرهای روزانه‌ام را در آن می‌گذارم، به آدرس: @yekaye آدرس سایت souzanchi.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
مسأله حجاب گذشته، حال، آینده.pdf
3.01M
🎧 درس‌گفتارهای : گذشته، حال و آینده» این درس‌گفتارهای که در پاییز سال ۱۴۰۲ ضبط شده است از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سیما از ساعت ۱۷:۳۰ به مدت هشت روز (به غیر از روز جمعه) پخش خواهد شد. بازپخش آنها در همان شبکه چهار ابتدا در ساعت ۳ صبح و سپس ساعت ۱۰:۳۰ صبح خواهد بود. 🗒 فایل پاورپوینت این جلسات در قالب PDF (به جهت قابلیت مشاهده در گوشی) به پیوست تقدیم می‌شود 🗂فایل اصلی پاورپوینت این جلسات در: https://eitaa.com/souzanchi/1510 @souzanchi
99.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درس‌گفتار حجاب (قسمت سوم) ۱۴۰۳/۲/۱۸ تحلیل تمدنی از پدیده حجاب: چرا حجاب که بخودی خود یک حکم فرعی فقهی رده ۸۰ و ۹۰ در شریعت است امروز این قدر مهم و حساسیت‌برانگیز و قابل‌اعتنا شده است؟! فایل فوق قسمت سوم از مجموعه ۸ قسمتی بحث «مسأله حجاب: گذشته، حال و آینده» است که پخش آن از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ (ساعت ۱۷:۳۰؛ و بازپخش آن ساعت ۳ و ۱۰:۳۰ صبح روز بعد) از شبکه ۴ سیما آغاز شده است. فایل پاورپوینت این جلسات در: https://eitaa.com/souzanchi/1510 @souzanchi
98.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠درس‌گفتار حجاب (قسمت هفتم) ۱۴۰۳/۲/۲۴ ✳️ادامه تحلیل ماهیت قانون و بحث درباره اینکه آیا حکم شرعی حجاب، ظرفیت و اقتضای تبدیل شدن به قانون رسمی را دارد؟ 📝در این قسمت، در ادامه قسمت قبل که تحلیلی از ماهیت قانون و اقتضاءات قانون‌گذاری، به ویژه در دوره مدرن (در ساختار NATION-STATE) مطرح شد، به سراغ این رفته‌ایم که آیا آیا حکم شرعی حجاب، ظرفیت و اقتضای تبدیل شدن به قانون رسمی را دارد؟ و اگر بله، چه جنس قانونی لازم است و قانونی که برای حجاب وضع شود چه اقتضاءاتی را باید رعایت کند. فایل فوق قسمت هفتم از مجموعه ۸ قسمتی بحث «مسأله_حجاب: گذشته، حال و آینده» است که روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۰ از سیما پخش شد و بازپخش آن ساعت ۳ و ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز بعد خواهد بود. برای مشاهده قسمتهای مختلف این برنامه در روی هر قسمت کلیک کنید: 🔸قسمت اول (حجاب در گذشته: رفع برخی شبهات) 🔸قسمت دوم (حجاب در گذشته: ادامه رفع برخی شبهات) 🔸قسمت سوم (حجاب در حال: تحلیل تمدنی از پدیده حجاب) 🔸قسمت چهارم (حجاب در حال: تحلیل انسان‌شناختی قرآنی از پدیده حجاب) 🔸قسمت پنجم (حجاب در آینده: معنا و چگونگی فرهنگ‌سازی برای حجاب) 🔸قسمت ششم (حجاب در آینده: ساختارها و اقتضاءات قانون) 🔸 قسمت هفتم (قسمت حاضر با کیفیت بالا) 🔸قسمت هشتم (ادامه بحث قانون+ جمع‌بندی) فایل پاورپوینت این جلسات در: https://eitaa.com/souzanchi/1510 @souzanchi
▪️به مناسبت ایّام شهادت سیّد و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) مراسم سوگواری و عزاداری برگزار می گردد. 👤سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین سوزنچی 🔹موضوع: واقعه عاشورا و فلسفه خلقت 🔔زمان: سه شنبه ۱۴۰۳/۴/۱۹ لغایت پنج شنبه 1403/4/21 بعد از نماز عصر 🔸مکان: نمازخانه امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 📚https://eitaa.com/boucul
14030419 واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (1).mp3
46.78M
واقعه عاشورا و فلسفه خلقت- جلسه اول سه‌شنبه ۳ محرم ۱۴۴۶ / ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ حسین سوزنچی @souzanchi
واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (۱).docx
29.1K
با توجه به اینکه در جلسه بحث «واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (۱)، آیات و احادیث متعددی بیان شد، متن مشتمل بر خلاصه‌ای از مطلب همراه با آیات و احادیث ارائه شده به پیوست تقدیم می‌شود. @souzanchi
14030420 واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (2).mp3
43.07M
واقعه عاشورا و فلسفه خلقت- جلسه دوم چهارشنبه ۴ محرم ۱۴۴۶ / ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ حسین سوزنچی @souzanchi
واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (۲).docx
21.5K
با توجه به اینکه در جلسه بحث «واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (۲)، آیات و احادیث متعددی بیان شد، متن مشتمل بر خلاصه‌ای از مطلب همراه با آیات و احادیث ارائه شده به پیوست تقدیم می‌شود. @souzanchi
▪️به مناسبت ایّام شهادت سیّد و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) مراسم سوگواری و عزاداری برگزار می گردد. 👤سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین سوزنچی 🔹موضوع: واقعه عاشورا و فلسفه خلقت 🔔زمان: شنبه1403/4/23 لغایت یکشنبه 1403/4/24 بعد از نماز عصر 🔸مکان: نمازخانه امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 📚https://eitaa.com/boucul
14030423 واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (3).mp3
43.51M
واقعه عاشورا و فلسفه خلقت- جلسه سوم شنبه ۷ محرم ۱۴۴۶ / ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ حسین سوزنچی @souzanchi
واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (۳).docx
42.4K
با توجه به اینکه در جلسه بحث «واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (۳)، آیات و احادیث متعددی بیان شد، متن مشتمل بر خلاصه‌ای از مطلب همراه با آیات و احادیث ارائه شده به پیوست تقدیم می‌شود. @souzanchi
14030424 واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (4).mp3
48.95M
واقعه عاشورا و فلسفه خلقت- جلسه چهارم یکشنبه ۸ محرم ۱۴۴۶ / ۲۴ تیرماه ۱۴۰۳ حسین سوزنچی @souzanchi
واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (۴).docx
25.2K
با توجه به اینکه در جلسه بحث «واقعه عاشورا و فلسفه خلقت (۴)، آیات و احادیث متعددی بیان شد، متن مشتمل بر خلاصه‌ای از مطلب همراه با آیات و احادیث ارائه شده به پیوست تقدیم می‌شود. @souzanchi
🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ علیهم‌السلام 🏴 🏴 فرارسیدن عاشورای حسینی و شهادت سید و سالار شهیدان، سیدالشهداء، حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و اصحاب و یاران باوفای آن حضرت تسلیت باد 🏴 ▪️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ☘️ فردای قیامت که هیچ چیز از انسان نمی‌خرند، اشک بر سیدالشهدا علیه‌السلام را مثل دانۀ درّی برایش نقد می‌کنند. 📚 رحمت واسعه، ص٢٧١ ( مجموعه فرمایشات حضرت آیت‌اللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب و یاران آن حضرت) ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از یک آیه در روز
. 6️⃣ «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ ...» در این آیه به مومنان هشدار داده شده است که کافران و دشمنان خدا را ولی خود نگیرند. در شأن نزول این آیه، در بسیاری از منابع، به‌ویژه در منابع اهل سنت، نقل شده است که بعد از اینکه جریان نامه حاطب بن أبی‌بلتعة معلوم شد عمر پیشنهاد داد که وی را به عنوان منافق اعدام کنند؛ اما پیامبر ص بشدت مخالفت کرد و با اشاره‌ای به سابقه حضور وی در جنگ بدر فرمود که از کجا می‌دانی که وی منافق باشد؟! این در حالی است که در آیه دیگری خداوند یکی از ویژگی‌های منافقان را همین می‌داند که آنان به ولایت کافران، به جای ولایت مومنان تن می دهند: «بَشِّرِ الْمُنافِقينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَليماً؛ الَّذينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعاً» (نساء/138- 139). بین این دو مطلب چگونه جمع می‌شود؟ 🌴الف. ظاهر سخن برخی مفسران تردید در اعتبار شأن نزول مذکور، به ویژه این فراز آخر آن است که پیامبر ص به خاطر حضور در جنگ بدر منافق بودن کسی را منکر شود (الميزان، ج‏19، ص23۵-۲۳۸ ) که در این صورت نیازی به جمع نیست؛ بلکه شأن نزول کنار گذاشته می‌شود. اما اگر دقت شود نقد ایشان بیشتر متوجه روایاتی است که مطلب را به گونه‌ای نقل کرده‌اند که گویی کسانی که در جنگ بدر شرکت کرده‌اند هر گناهی مرتکب شوند مورد بخشش و مغفرت قرار می‌گیرند؛ که واضح است این گونه روایت کردن ماجرا چنانکه ایشان توضیح داده‌اند هم با احادیث دیگر نبوی و هم با سایر اصول تفکر اسلامی ناسازگار است. اما به نظر می‌رسد اگر مساله را صرفا این بدانیم که پیامبر آن سابقه را برای نشان دادن نفی منافق بودن وی مورد استناد قرار داده باید سراغ گزینه‌های بعدی برویم. 🌴ب. در آیه سوره نساء، صرف «اتخاذ کافران به عنوان اولیاء» علامت منافق بودن معرفی نشده، بلکه این اتخاذ «من دون المومنین» مد نظر است. یعنی در عین اینکه به صراحت در همین آیات سوره ممتحنه «اتخاذ کافران به عنوان اولیاء» یک کار ناروا و حرام است، اما آنچه منافقان را منافق می‌کند بیش از این است و آن این است که اصلا در نظام محاسباتی آنها، کافرانی که عزت ظاهری دنیوی دارند، برتر از مومنان‌اند و آنها این رابطه ولایی را که با کافران برقرار می‌کنند با مومنان ندارند. چیزی که می‌تواند موید این برداشت باشد سخنان خود حاطب بن أبی‌بلتعة در دفاع از خویش است که اصرار دارد که وی در عین اینکه ولایت پیامبر ص را قبول داشته به آن کار اقدام کرده و پیامبر ص هم این نکته وی را مورد تایید قرار می‌دهد. در واقع می‌توان هشدار در این آیه را هشداری دید به کسانی که در مسیری قرار گرفته‌اند که اگر بدان مسیر ادامه دهند جزء منافقان خواهند شد. 🌴ج. چه‌بسا «اتخاذ کافران به عنوان اولیاء» در سوره نساء‌ بیان یکی از صفات منافقان باشد که در دیگران هم یافت می‌شود نه صفت انحصاری آنها (شبیه اینکه با کسالت در نماز حاضر می‌شوند و در نماز حضور قلب ندارند: «إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى‏» (نساء/۱۴۲ و توبه/۵۴) که لزوما این گونه نیست که هرکس در نماز حضور قلب ندارد حتما منافق باشد). بر این اساس، شاید اقدام پیامبر همان سیاست حذر و احتیاط است که در قبال منافقان دارد که از سویی از نزدیک شدن به طرز تفکر آنان برحذر می‌دارد و از سوی دیگر هیچ جا شخصی را صرفا به خاطر منافق بودن مجازات نکردند (تفصیل این سیاست را شهید مطهری در گفتارهای «مساله نفاق» در کتاب ۱۵ گفتار به تفصیل بیان کرده‌اند). یعنی حضرت در اینجا دارد این اقدام عمر مخالفت می‌کند که به کسی برچسب منافق بزنیم و با این برچسب وی را اعدام کنیم؛ بلکه می خواهد نشان دهد که همان گونه که در قبال رفتارهای منافقانه باید سیاست حذر و احتیاط در پیش گرفت در برچسب منافق زدن بر افراد هم بسیار باید احتیاط به خرج داد و سریع با مشاهده یک رفتار نادرست، به کسی برچسب منافق نزد. 🌴د. ... @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 7️⃣ «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ ...» در این آیه نهی شده است که مومنان کافران را دشمن ایشان هستند ولیّ خود بگیرند، و در تدبر ۶ هم اشاره شد که طبق آیه ۱۳۹ سوره نساء این اقدام از جنس اقدامات منافقان است و اگرچه لزوما کسی که این کار را کرده منافق نیست اما حتما کار ناروایی انجام داده است. آیا می‌توان نتیجه گرفت که این عمل از هرکس سر بزند حتما قابل مواخذه است؟ اگر این آیات را کنار آیه «لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْ‏ءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً» (آل عمران/28) بگذاریم به نظر می‌رسد که پاسخ منفی است؛ یعنی ممکن است کسی در موقعیت تقیه باشد و برای حفظ جان خویش و یا برای اینکه تحت این ولایت از بقیه مومنان دفاع کند و حقوق آنان را تامین کند به چنین ولایتی تن داده باشد؛ که ان شاء الله ذیل آیه مذکور به تفصیل این مطلب خواهیم پرداخت. @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 2️⃣1️⃣ «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ ... إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً في‏ سَبيلي‏ وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتي‏ تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ ... وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبيلِ» نمی‌شود که انسان برای جهاد با خدا از خانه بیرون رود در عین حال به کسانی که کفر می‌ورزند آشکارا یا مخفیانه ابراز دوستی کند؛ کسی که چنین می‌کند حتما به بیراهه افتاده است و کارش به سرانجام نخواهد رسید. @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 3️⃣1️⃣ «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ... وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبيلِ» با اینکه در ابتدا خطاب را معلوم کرد و معلوم است که مقصود از «یفعله» همین افرادی است از کسانی ‌که ایمان آورده‌اند، چرا باز تعبیر «منکم» را آورد؟ و آوردن این کلمه چه نکته اضافه‌ای دارد؟ 🌴الف. از آنجا که این کار هیچ تناسبی با ایمان ندارد، می‌خواهد تاکید کند که در میان کسانی که خود را مومن می‌دانند چنین کارهایی رخ می‌دهد (اقتباس از مفاتيح الغيب، ج‏29، ص517 ) و در واقع می‌خواهد هشدار دهد که چه بسا مؤمنانی که بد عاقبت می‌شوند (تفسیر نور، ج۹، ص۵۷۴). 🌴ب. ... @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 5️⃣1️⃣ «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ ... تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ ... وَ مَنْ یَفْعَلْهُ مِنْکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ» فکر تأمین منافع از طریق روابط سرّی با دشمنان دین، بیراهه رفتن و حرکتی بی‌فرجام است (تفسیر نور، ج۹، ص۵۷۵). @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️۱) از امام علی عليه السلام روایت شده که فرمودند: ☀️الف. دشمنان گاه خدعه می‌ورزند. ☀️ب. همه فریب خوردن [یا: کل خامی و غفلت] ، در اعتماد كردن به دشمن است. ☀️ج. کسی که در دشمنی با تو بر اساس غل و غش رفتار کند [مطابق حق رفتار نکند] او را نه ملامت کن و نه سرزنش!* ✳️ پی‌نوشت: ظاهرا کنایه از این است که از دشمن انتظار دشمنی می‌رود؛ از او انتظار رفتار بر اساس حق نداشته باش! 📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص ۳۳۴ و 311 و ۴۶۱ ☀️الف. قَدْ يَخْدَعُ الْأَعْدَاءُ (471/ 4). ☀️ب. جِمَاعُ الْغَرُورِ [الغُرور] فِي الِاسْتِنَامَةِ إِلَی الْعَدُوِّ (369/ 3). ☀️ج. مَنْ غَشَّكَ فِي عَدَاوَتِهِ فَلَا تَلُمْهُ وَ لَا تَعْذُلْهُ (456/ 5). @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️۲) از امام علی عليه السلام روایت شده که فرمودند: کسی که از دشمنش بخوابد کید و مکرها[ی دشمن] وی را بیدار کند! 📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص334 ؛ 📚عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص441 مَنْ نَامَ عَنْ عَدُوِّهِ أَنْبَهَتْهُ [نَبَّهَتْهُ‏] الْمَكَايِدُ (344/ 5). @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️۳) از امام علی عليه السلام روایت شده که فرمودند: ☀️الف. از دشمن ایمن مباش هرچند که [به واسطه خدمتی در حق او] از تو سپاسگزاری کند. ☀️ب. مبادا تعارف کردن و رودربایستی‌های دشمن تو را بفریبد؛‌زیرا همچون آب است که هرچند جوشیدنش با آتش به درازا انجامد مانع از اینکه آتش را خاموش کند نشود. 📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص483 و ۳۳۴؛ 📚عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص518 و ۵۱۹ ☀️الف. لَا تَأْمَنْ عَدُوّاً وَ إِنْ شَكَرَ َ (268/ 6). ☀️ب. لَا تَغْتَرَّنَّ بِمُجَامَلَةِ الْعَدُوِّ فَإِنَّهُ كَالْمَاءِ وَ إِنْ أُطِيلَ إِسْخَانُهُ بِالنَّارِ لَا يَمْتَنِعُ [لَمْ يَمْنَعْ‏] مِنْ إِطْفَائِهَا (292/ 6). @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️۴) از امام علی عليه السلام روایت شده که فرمودند: الف. کسی که برای حاجت خویش از دشمنش کمک بگیرد جز دور شدن بیشتر از آن [حاجت] حاصلش نشود. ☀️ب. جهالت ورزیده است کسی که از دشمنش طلب خیرخواهی کند. 📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص465 و ۲۲۵؛ 📚عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص۴۳۳ و ۳۶۷ ☀️الف. مَنِ اسْتَعَانَ بِعَدُوِّهِ عَلَى حَاجَتِهِ ازْدَادَ بُعْداً مِنْهَا (414/ 5). ☀️ب. قَدْ جَهِلَ مَنِ اسْتَنْصَحَ أَعْدَاءَهُ (473/ 4). @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
📜حکایت در تاریخ موارد متعددی داریم که عده‌ای از مومنان دشمنی دشمن خود را جدی نگرفتند و بدانان اعتماد کردند اما وقتی آن دشمن بدانان دسترسی پیدا کرد و مسلط شد نشان داد که واقعا دشمن است و هر بلایی که می‌توانست بر سر آنان آورد. نمونه بارز این مطلب در خصوص کوفیان مشاهده می‌شود که هم حضرت علی ع این پیش‌بینی را در موردشان کرد و هم امام حسین ع؛ که نمونه‌ای از این دو پیش‌بینی، که تاریخ صحت آن را نشان داد، تقدیم می‌شود: @yekaye