موضوع بحث سوزنچی
استاد مطهری و مهدویت
چهارشنبه 15 بهمن 1399
ساعت 15:25-16:05
🔸 لینک پخش:
tv.mou.ir
@souzanchi
29.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فایل ارائه بحث حسین سوزنچی
با عنوان «استاد مطهری و مهدویت»
در همایش بین المللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز
چهارشنبه 15 بهمن 1399
@souzanchi
حسین سوزنچی
هویت علم در آموزش عالی 1.mp3
17.84M
هویت علم در آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران
قسمت اول:
۸ دقیقه اول به معرفی و بیان مساله توسط سرکار خانم کتابی اختصاص دارد و در ادامه سخنرانی علمی حسین سوزنچی
(توجه شود که کیفیت صدای سایر شرکتکنندگان پایین است)
@souzanchi
هویت علم در آموزش عالی 2.mp3
21.21M
هویت علم در آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران
قسمت دوم: پرسش و پاسخ
متاسفانه چون بحث از فضای مجازی ضبط شده، کیفیت صدای سایر شرکتکنندگان پایین و در مواردی نامفهوم است.
@souzanchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعوت_به_استغاثه
🔰 دعوت سید حسن نصرالله به (طرح اجتماع قلبها) به مناسبت نیمه شعبان
🔷 (طرح اجتماع قلوب) در شب نیمه شعبان راس ساعت ۸/۳۰ به وقت مکه مکرمه (۲۲ به وقت ایران)
🌺 دعا و استغاثه برای ظهور منجی و تلاوت دعای هفتم صحیفه سجادیه
💢البته این دعوت ایشان مربوط به سال قبل بوده است؛ ولی چه خوب است که هر سال در این مناسبت همه دست به استغاثه برداریم💢
جهاد فرهنگی در عصر غیبت.mp3
8.43M
فایل صوتی سخنرانی حسین سوزنچی با عنوان
💢راهکارهای جهاد فرهنگی در عصر غیبت
1400/1/8
🌹شب نیمه شعبان در مسجد جامع همدان
@souzanchi
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
کدام محکمه و دادگاهی است که انسان از دست خودش شکایت کند و بگوید: با اختیار خود، راه حق را نمیرویم و راه باطل را میرویم، و به اختیار خود، حق را نمیخواهیم و باطل را میخواهیم! حکم کن بر ما!
📚 در محضر بهجت، ج٣، ص١٧٣
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از یک آیه در روز
بسم الله الرحمن الرحیم
ضیافت ماه رمضان بر همه مومنان مبارک باد.
ان شاء الله که در این ماه ضیافت الله، تا حد توان خود از محضر قرآن کریم که مأدبة الله (سفره الهی) است بهرهمند شویم؛ چنانکه در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری ع از رسول الله ص روایت شده که فرمودند:
إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَةٌ اللَّهِ تَعَالَى فَتَعَلَّمُوا مِنْ مَأْدُبَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا اسْتَطَعْتُم
عدهای از دوستان میپرسیدند که چرا مدتی است در ادامه کار کانال «یک آیه در روز» وقفه افتاده است.
حقیقت این است که چندی پیش مسئولیتی بر دوش بنده نهاده شد که ادای آن، عمده وقت بنده را پر کرده است. اوایل امید داشتم با گذر ایام، این بار مقداری سبک شود و مخصوصا با فرارسیدن ماه قرآن، بحثهای قرآنی را ادامه دهم؛ اما تاکنون ذرهای از حجم کارها کم نشده است.
البته شخصا کوشیدهام برنامه مطالعه روزانه و تدبر در قرآن کریم را رها نکنم؛ اما فرصت این را ندارم که مانند سابق یادداشتبرداریهای منظم انجام دهم و در اینجا بارگزاری کنم.
البته همچنان به لطف خداوند و عنایات امام زمان ع دل بستهام که توفیقی فراهم آورند که هر چه زودتر بتوانم در کنار ادای آن مسئولیت، این کار قرآنی را نیز ادامه دهم.
در این ماه شریف و بویژه در لیالی مبارک قدر از همه عزیزان التماس دعا دارم.
حسین سوزنچی
جمعه 10 رمضان 1442
@yekaye
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
وای بر ما اگر روزی بیاید که اسرار پنهان ما زیرورو شود و معلوم گردد که از اهل علم و اهل دین نیستیم، و تنها دنیای خود را آباد کرده ایم، و با این هیکل و لباس و مقام، اعمال و رفتار و اقوال ما به صورت غیرمستقیم سبب انحراف دیگران شده ایم.
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۱۲۲
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت قدس سره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از یک آیه در روز
📌 یکی از نخستین پرسشها در مواجهۀ انسان با قرآن ، گسترۀ موضوعات و جامعیت مباحث قرآنی است. فهم، تفسیر و چگونگی تعامل با قرآن، متأثر از پاسخ به این پرسش است. پژوهشگران در این مسئله، سه نگرش حداکثری، حداقلی و اعتدالی را گزارش کردهاند. نگرش حداکثری با اعتقاد به جامعیت مطلق، باور دارد که «علوم اولین و آخرین» در ظواهر الفاظ و به صورت بالفعل در کلام خدا آمده است. دیدگاه حداقلی، قرآن را در مقام بیان علوم بشری ندانسته و گسترۀ مباحث قرآنی را در امور معنوی و اخروی محدود کرده است. نگرش میانه ، قرآن را در اهداف خود، کتابی جامع معرفی میکند.
📍مسعود دیانی در هفدهمین شب «سوره، فصل قرآن کریم» میزبان حجتالاسلام حسین سوزنچی است . «دامنه شمول قرآن» موضوع گفتوگوی آنها خواهد بود.
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | امشب (پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) | ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
@sooreh_tv
هدایت شده از یک آیه در روز
28.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 دامنه شمول قرآن
📽 سرمقالهٔ سوره در شب هفدهم رمضان | پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | هر شب، ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما
#سوره #شب_هفدهم #فصل_قرآن_کریم #قرآن_شناسی #نگاه_انتقادی
@sooreh_tv
حسین سوزنچی
📌 یکی از نخستین پرسشها در مواجهۀ انسان با قرآن ، گسترۀ موضوعات و جامعیت مباحث قرآنی است. فهم، تفسیر
دامنه شمول قرآن.mp3
22.62M
#دامنه_شمول_قرآن_کریم (تفصیل کل شیء)
یکی از نخستین پرسشها در مواجهۀ انسان با قرآن ، گسترۀ موضوعات و جامعیت مباحث قرآنی است. فهم، تفسیر و چگونگی تعامل با قرآن، متأثر از پاسخ به این پرسش است. نگرش حداکثری با اعتقاد به جامعیت مطلق، باور دارد که همه چیز در کلام خدا آمده است و کتاب تدوین منطبق بر کتاب تکوین است. دیدگاه دیگر این است که فقط هر آن چیزی که مربوط به هدایت انسان باشد در قرآن آمده است و البته در این زمینه هیچ چیزی فروگذار نشده است. آخرین دیدگاه این است که صرفا کلیاتی درباره هدایت در قرآن آمده و حتی در این زمینه نیز قرآن جامع همه امور نیست. یک مبنای مهم در این دیدگاهها که غالبا مورد غفلت قرار میگیرد این است که هریک از این دیدگاهها با دو منطق مطرح میشود: این کتاب همراه با معلم یا بدون معلم. دیدگاه حقیر این است که اگر کتاب را با معلمش در نظر بگیریم دیدگاه اول قابل دفاع است؛ و البته معلم صرفا قرار نیست دیکته کند بلکه یاد میدهد تا خودمان کم کم بتوایم چنین مراجعهای به قرآن کریم داشته باشیم؛ و البته بین دانش آموز کلاس اول با دانشجوی دکتری بسیار تفاوت است.
این بحثی است که #مسعود_دیانی در هفدهمین شب از ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ در برنامه «سوره، فصل قرآن کریم» در شبکه ۴ سیما با #حسین_سوزنچی به گفتگو نشست.
📹برای تماشای فیلم این برنامه میتوانید از طریق تلویبیون (اینجا) یا آپارات (اینجا) اقدام کنید.
@souzanchi
حسین سوزنچی
#دامنه_شمول_قرآن_کریم (تفصیل کل شیء) یکی از نخستین پرسشها در مواجهۀ انسان با قرآن ، گسترۀ موضوعات
قرآن در قرآن.docx
102.1K
قبلا در کانال «یک آیه در روز» به مناسبت بحث از آیه «و انه لقرآن کریم» بحثی درباره قرآن کریم از زبان خود قرآن و اهل بیت علیهمالسلام داشتم که در آنجا ادله دیدگاهی که همه چیز در قرآن کریم آمده است را مطرح کرده بودم. بحث تفسیر این آیه را در لینک زیر میتوانید به تفصیل مطالعه کنید:
https://yekaye.ir/al-waqiah-56-77/
فرازی از آن که درباره بحث «قرآن از منظر قرآن» بود را در فایل ضمیمه (word) میتوانید مطالعه کنید.
@souzanchi
@yekaye
قرآن در قرآن.pdf
857.4K
قبلا در کانال «یک آیه در روز» به مناسبت بحث از آیه «و انه لقرآن کریم» بحثی درباره قرآن کریم از زبان خود قرآن و اهل بیت علیهمالسلام داشتم که در آنجا ادله دیدگاهی که همه چیز در قرآن کریم آمده است را مطرح کرده بودم. بحث تفسیر این آیه را در لینک زیر میتوانید به تفصیل مطالعه کنید:
https://yekaye.ir/al-waqiah-56-77/
فرازی از آن که درباره بحث «قرآن از منظر قرآن» بود را در فایل ضمیمه (PDF) میتوانید مطالعه کنید.
@souzanchi
@yekaye
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
📝 ... با اینکه میدانیم نظام مذهبی حق است، با گرفتن رشوهها و اشاعهی اکاذیب و اتهامات برای براندازی آن تلاش میکنیم، تا پست و مقام دیگران نصیب ما گردد!
📚 در محضر بهجت، ج٣، ص١۶٨
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت قدس سره
✅ @bahjat_ir
انتظار انسان مضطر
یا
نحوه جهاد فرهنگی در عصر غیبت
بسم الله الرحمن الرحیم
محرم امسال (۱۴۰۰) شبها (ساعت ۲۱) در هیات انتظار بندرعباس بحثی خواهم داشت درباره «انتظار انسان مضطر»؛ یا به تعبیر سادهتر: «نحوه جهاد فرهنگی در عصر غیبت».
در واقع این بحث ان شاء الله تکمیل وارتقای دو بحثی است که قبلا داشته ام:
یکی در نیمه شعبان امسال (۹ فروردین ۱۴۰۰) سخنرانیای در مسجد جامع همدان داشتم با عنوان «جهاد فرهنگی در عصر غیبت» (لینک داخل کانال)
و دیگری در همین هیات انتظار در محرم سال قبل بحثی داشتم با عنوان «انتظار؛ عجله یا صبر» (لینک داخل کانال) با این مضمون که چگونه از سویی به دعا برای تعجیل فرج تشویق شدهایم و از سوی دیگر ما را از تعجیل در فرج بازداشتهاند و کسانی که در مساله فرج تعجیل میکنند را مذمت کردهاند. مساله این است که یک فرد منتظر در عین حال که میفهمد نباید صرفا دست روی دست بگذارد چگونه باید بین صبر کردن و دعا برای تعجیل جمع کند؛ و در واقع صبر یک فرد منتظر چه اقتضائاتی دارد و چگونه بسیاری از اقداماتی که شاید از یک دغدغههای دینی و انقلابی سرچشمه گرفته باشد میتواند خلاف اقتضای انتظار باشد.
در واقع در آن بحث هدفم این بود که مقداری با توضیح پیچیدگیهای فتنههای آخرالزمان، درباره تصمیمگیری صحیح در چنان فتنههایی با مراجعه به کتاب و سنت راهی بیابم؛ و بحث امسال هم امتداد همین نحوه شناسایی چگونگی عمل صحیح در عصر غیبت است که از آن با تعبیر «جهاد فرهنگی» یاد میکنم؛ اما نه در معنای کلیشهای این واژه؛ بلکه در معنای عمیق کلمه جهاد که اوج جدیت و دشواری را میطلبد.
به تعبیر دیگر، شرایط انسان در عصر غیبت شرایط انسان مضطر است و آیه ۶۲سوره نمل (أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَليلاً ما تَذَكَّرُون) نیز حکایت میکند که خداوند دعای انسان مضطر را اجابت میکند و آنگاه است که شما را خلیفه در زمین میگرداند؛ و اگر خداوند توفیق دهد قصد دارم برای ورود در پیچیدگیهای این مساله نگاهی داشته باشم به #سوره_نمل و فراز و فرودهای بسیار پیچیده آن؛ که ان شاء الله هدایتگر ما در این دوره پرفتنه و آمادهکننده ما برای ظهور باشد.
ان شاءالله سعی میکنم در اسرع وقت فایلهای بحث را در همینجا ونیز در سایت بارگذاری کنم.
لازم به ذکر است بحثها از روز اول محرم (شب دوم) آغاز شده است.
ضمنا برای اینکه دسترسی مخاطبان محترم به نکاتی که درباره آیات سوره نمل در جلسات بحث "انتظار انسان مضطر" مطرح می شود و نیز به احادیث مربوط به این آیات تسهیل شود، تلاش شده است عمده مطالب مربوط به هر آیه در سایت «یک آیه در روز» به آدرس yekaye.ir بارگذاری شود.
@souzanchi
هدایت شده از کانال مجموعه فرهنگی انتظار
سخنرانی جلسه اول.mp3
32.75M
هدایت شده از همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
💢خاطره ای زیبا از دکتر زرین کوب در مورد عاشورا
🔹روز عاشورا بود و در مراسمی بهمین مناسبت به عنوان سخنران دعوت داشتم ، مراسمی خاص با حضور تعداد زیادی تحصیل کرده و به اصطلاح روشنفکر و البته تعدادی از مردم عادی، نگاهی به بنر تبلیغاتی که اسم و عکسم را روی آن زده بودن انداختم و وارد مسجد شده و در گوشه ای نشستم.
🔹دنبال موضوعی برای شروع سخنرانی ام می گشتم .. موضوعی که بتواند مردم عزادار را در این روز خاص جذب کند ، برای همین نمی خواستم، فعلا کسی متوجه حضورم بشود، هرچه بیشتر فکر می کردم ، کمتر به نتیجه می رسیدم ، ذهنم واقعا مغشوش شده بود که پیرمردی که بغل دستم نشسته بود با پرسشی رشته افکارم را پاره کرد :
🔹ببخشید شما استاد زرین کوب هستید ؟
🔹گفتم : استاد که چه عرض کنم، ولی زرین کوب هستم
🔹خوشحال شد، شروع کرد به شرح این که چقدر دوست داشته، بنده را از نزدیک ببیند، همین طور که صحبت میکرد، دقیق نگاهش می کردم، این بنده خدا چرا باید آرزوی دیدن من را داشته باشد ؟ چه وجه اشتراکی بین من و او وجود دارد ؟
🔹پیرمردی روستایی با چهره ای چین خورده و آفتاب سوخته، متین و سنگین، اما باوقار
🔹می گفت مکتب رفته و عم جزء خوانده و در اوقات بیکاری یا قرآن میخواند یا غزل حافظ و شروع به خواندن چند بیت جسته و گریخته از غزلیات خواجه و چه زیبا غزل حافظ را میخواند
🔹پرسیدم : حالا چرا مشتاق دیدن بنده بودید ؟
🔹گفت : سؤالی داشتم و سپس پرسید : شما به فال حافظ اعتقاد دارید ؟
🔹گفتم : خب بله ، صددرصد ... گفت : ولی من اعتقاد ندارم !
🔹پرسیدم : من چه کاری میتونم انجام بدم ؟ از من چه خدمتی بر میاد ؟
💥( عاشق مرامش شده بودم و از گفتگو با او لذت می بردم )
🔹گفت : خیلی دوست دارم معتقد شوم، یک زحمتی برای من می کشید ؟
🔹گفتم : اگر از دستم بر بیاد، حتما ، چرا که نه
🔹گفت : یک فال برام بگیر
🔹گفتم ولی من دیوان حافظ پیشم نیست
🔹بلافاصله دیوانی کوچک از جیبش درآورد و به طرفم گرفت و گفت : بفرما
🔹مات و مبهوت نگاهش کردم و گفتم، نیت کنید
🔹فاتحه ای زیر لب خواند و گفت : برای خودم نمیخوام، میخوام ببینم حافظ در مورد امروز ( روز عاشورا ) چی می گه ؟؟
🔹برای لحظه ای کپ کردم و مردد در گرفتن فال
🔹حافظ ...عاشورا ، اگه جواب نداد چی ؟ عشق و علاقه این مرد به حافظ چی ؟
🔹با وجود اینکه بارها و بارها غزلیات خواجه را کلمه به کلمه خوانده و در معنا و مفهوم آنها اندیشیده بودم، غزلی به ذهنم نرسید که به طور ویژه به این موضوعات پرداخته باشد
🔹متوجه تردیدم شد، گفت : چی شد استاد ؟ گفتم : هیچی، الان
🔹چشمان را بستم و فاتحه ای قرائت و به شاخه نباتش قسمش دادم و صفحه ای را باز کردم :
💥زان یار دلنوازم شکریست با شکایت
💥گر نکته دان عشقی خوش بشنو این حکایت
💥بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم
💥یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت
💥رندان تشنه لب را آبی نمیدهد کس
💥گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت
💥در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا
💥سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت
💥چشمت به غمزه ما را خون خورد و میپسندی
💥جانا روا نباشد خونریز را حمایت
💥در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود
💥از گوشهای برون آی ای کوکب هدایت
💥از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود
💥زنهار از این بیابان وین راه بینهایت
💥ای آفتاب خوبان میجوشد اندرونم
💥یک ساعتم بگنجان در سایه عنایت
💥این راه را نهایت صورت کجا توان بست
💥کش صد هزار منزل بیش است در بدایت
💥هر چند بردی آبم روی از درت نتابم
💥جور از حبیب خوشتر کز مدعی رعایت
💥عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ
💥قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت
🔹خدای من این غزل موضوعش امام حسین و وقایع روز و شب یازدهم نیست، پس چیست ؟ سالها خود را حافظ پژوه می دانستم و هیچ وقت حتی یک بار هم به این غزل، از این زاویه نگاه نکرده بودم، این غزل ویژه برا همین مناسبت سروده شده !
🔹بیت اولش را خواندم از بیت دوم این مرد شروع به زمزمه کردن با من کرد و از حفظ با من همخوانی و گریه میکرد، طوری که تمام بدنش میلرزید انگار روضه می خواندم و او هم پای روضه ی من بود .
🔹متوجه شدم عده ای دارند مارا تماشا میکنند که مجری برنامه به عنوان سخنران من را فرا خواند و عذرخواه که متوجه حضورم نشده ، حالا دیگر میدانستم سخنان خود را چگونه آغاز کنم .
🔹بلند شدم، دستم را گرفت و می خواست ببوسد که مانع شدم، خم شدم، دستش را به نشانه ادب بوسیدم .
🔹گفت معتقد شدم، معتقد بووودم، ایمان پیدا کردم استاد، گریه امانش نمی داد !
🔹آن روز من روضه خوان امام شهید شدم و کسانی پای روضه من گریه کردند که پای هیچ روضه ای به قول خودشان گریه نکرده بودند .
@hamshenasi
May 11
سخنرانی جلسه دوم.mp3
41.92M
#سخنرانی
حجت الاسلام سوزنچی
موضوع: #انتظار_انسان_مضطر
جلسه دوم
شب سوم محرم ۱۴۰۰
@intezar_ir
موضوع بحث:
دورنمایی از کل بحث:
۱. مومن واقعی فقط یک خدا قبول دارد و در آخرت زندگی میکند.
۲. چنین کسی خودت را بشدت محتاج دین و هدایت الهی (نبوت و امامت) میبیند.
۳. وقتی به دین مراجعه میکند میفهمد کتاب الله بتنهایی کافی نیست و مادام که امامش در دسترش نیست مضطر است.
۴. انسان مضطر باید عمل متناسب با اضطرار انجام دهد نه عمل عادی.
۵. اگر کسی واقعا مضطر شد (عمل متناسب با اضطرار انجام داد) دعایش اجابت شده، در زمره خلفا الارض (امام زمان ع و یارانش) قرار میگیرد (آیه ام من یجیب)
ورود در تفسیر سوره نمل (آیات ۱-۵) ناظر به مقدمه اول.
@souzanchi
سخنرانی جلسه سوم.mp3
50.93M
#سخنرانی
حجت الاسلام سوزنچی
موضوع: #انتظار_انسان_مضطر
جلسه سوم
شب چهارم محرم ۱۴۰۰
@intezar_ir
موضوع بحث:
مروری بر دو مقدمه اول بحث قبل از طریق:
- مرور مضمون آيات ۱-۵ سوره نمل
- تاکید بر آیه ۶ (قرار است مومن خواننده قرآن، که مضطر حقیقی است، مخاطب مستقیم خدا شود)
- شاهد بر این مدعا: شرح داستان حضرت موسی (آیات ۷-۱۴) و داود و سلیمان (۱۵-۴۴) در سوره نمل
@souzanchi
سخنرانی جلسه چهارم.mp3
41.68M
#سخنرانی
حجت الاسلام سوزنچی
موضوع: #انتظار_انسان_مضطر
جلسه چهارم
شب پنجم محرم ۱۴۰۰
@intezar_ir
موضوع بحث:
مومن برگزیده که مضطر واقعی است، میفهمد که تمام برنامهریزیها ذیل برنامه الهی است؛ لذا فقط به دنبال برنامه الهی است و حتی به برنامه خود نیز اعتماد نمیکند؛ شرح این مطلب از طریق:
- داستان صالح (و مکروا مکرا و مکرنا مکرا ... فانظر کیف کان عاقبة مکرهم) و لوط (آیات ۴۵-۵۶ سوره نمل)
- مروری بر سوره حمد (خدا رب همه چیز است؛ آخرت خیلی جدی است؛ پس من تمام عبودیت و استعانتم از خداست؛ و مهمترین محور کارم، طلب هدایت از او)
@souzanchi
سخنرانی جلسه پنجم.mp3
52.42M
#سخنرانی
حجت الاسلام سوزنچی
موضوع: #انتظار_انسان_مضطر
جلسه پنجم
شب ششم محرم ۱۴۰۰
@intezar_ir
موضوع بحث:
مرور آيه ۵۹ سوره نمل که حلقه اتصال معانی قبل و بعد این سوره است که افق مخاطب سوره را افق بندگان برگزیده قرار میدهد:
- قل
-الحمدلله
-سلام علی عباده الذین اصطفی
-ءالله خیر أما یشرکون
@souzanchi
فاجعه کربلا و بلایی که ساختارها بر انسان میآورند.mp3
11.38M
#فاجعه_کربلا و #بلایی_که_ساختارها_بر_سر_انسان_میآورند
سخنرانی در جمع کادر نیروی انتظامی بندرعباس
ششم محرم (24 مرداد 1400)
موضوع بحث:
ساختار یعنی تعیین جایگاهها و محور قرار گرفتن قانون اعتباری و ضرورت اطاعت پذیری؛. ساختارها به طور ناخودآگاه کارکرد مهمی در سلب مسئولیت از انسانها دارند:
«ساختار این جایگاه را برایم تعریف کرده و طبق قانون موظف به انجام این کار بودم؛ پس من وظیفهام را درست انجام دادهام!» یا «اگر با مافوق (در جایی که او اختیار دارد ولی میدانم خطا کرده = سوءاستفاده از اختیارات) درگیر شوم مرا از ساختار حذف میکند و روزیام قطع میشود» یا ...
آیا همواره آنچه در ساختار و قانون اعتباری تعیین شده همان وظیفهای است که شرعا و اخلاقا برعهده ماست؟!
در عاشورا قبایل همین نقش ساختارهای مدرن را ایفا میکردند؛لذا در لشکر امام حسین ع حضور افراد، قبیلهای نیست؛ اما عمده لشکر ابنزیاد را افراد قبیلهها تشکیل دادهاند که مطیع رئیس قبیله بودند و به وظیفه ساختاریشان عمل میکردند!
@souzanchi