eitaa logo
صوفی پژوهی
287 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
450 ویدیو
74 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️انحراف در حوزه ❌ صوفیّه، عاق اهل‌بیت علیهم‌السلام... 🚫 حوزوی و تصوّف! 🎙بخشی از بیانات سید محمود بحرالعلوم میردامادی 🗓 قم مقدسه | ذی‌الحجه ۱۴۴۵ هـ.ق 🔵صوفی پژوهی @sufi110
❇️رسالت این کانال معرفی، بارگذاری کتاب‌ها و مقاله‌های نقد تصوف می‌باشد. ❇️از تمام بزرگواران تقاضا می‌شود؛ ما را در این رسالت کمک کرده و در صورتی که کتاب یا مقاله‌ای در نقد تصوف دارید، برای ادمین کانال ارسال بفرمایید. 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b 🌐https://t.me/sufIsm110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تعریض حجة الاسلام حامد کاشانی به دعاوی محمدحسین طهرانی 💢در تشبیه خود به امیر المومنین علیه السلام و سیطره بر نفوس 📛محمدحسین طهرانی ادعا می‌کند که تمام صفات امیرالمؤمنین (علیه السلام) اعم از علم، قدرت، معرفت و کمال ایشان را داراست. ⬅️محمدصادق طهرانی چنین نقل کرده است: «عقول مردم خیلی کوچک است و با نزدیک‌کردن سر انگشتان خود به هم کوچکی آن را نشان دادند؛ ولی عقل امام (علیه السلام) بر همه تسلط دارد و در هنگام گفتن این جمله هر دو دست خود را بالا برده و به حالت سیطره و تسلط آن اشاره کردند و فرمودند: تسلط من بر نفوس، مثل تسلط امیرالمؤمنین است و از خیر و شر نفوس مطلع و آگاهم… من در خودم صفات امیرالمؤمنین را می‌بینم.»[۱] اعاذنا الله من شرور انفسنا وسیئنا انفسنا [۱]. طهرانی، محمدصادق؛ نور مجرد، ج1، ص329. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
⭕️ تعریض حجة الاسلام حامد کاشانی به دعاوی محمدحسین طهرانی 💢در تشبیه خود به امیر المومنین علیه ال
💠 ادعای وصول به مقام امیر مؤمنان علیه السلام ✅ پاسخ: برای روشن شدن صحّت و سقم توجیه مذکور مناسب است بار دیگر داستانی که حاکی از ادّعای آقای طهرانی است را مرور کنیم. فرزند آقای طهرانی می‌نویسد: یکی از شاگردان حضرت علامه مکرر به حج و زیارت خانه خدا و مدینه منوره مشرف می‌شد، یکبار که خود را برای سفری جدید مهیا می‌ساخت از حقیر خواست تا از حضرت آقا استفسار کنم که این بار نیز به حج مشرف شود یا خیر؟ ایشان پاسخ منفی دادند و فرمودند: این نوع حج و زیارت ها روی هوای نفس بوده و تنها داعی نفسانی دارد. این بود تا روزی که در خدمت ایشان در مسیری پیاده می‌رفتم و هیچ کسی همراه ما نبود حقیر از ایشان پرسیدم در برخی از روایات ائمه علیهم‌السلام شیعیان خود را از تعویق و ممانعت برادران خود از حج خانه خدا بر حذر داشته و از این عمل، شدیدا نهی نمودند چه جهت و مصلحتی مد نظر شما بود که ایشان را از حج خانه خدا منع نمودید؟ ... فرمودند: اگر این سوال را از امیرالمؤمنین علیه‌السلام داشت و از آن حضرت کسب مصلحت می‌کرد، حضرت می‌فرمودند: نرو! چه باید می‌کرد؟ عرض کردم البته نباید می‌رفت، فرمودند: عقول مردم خیلی کوچک است، و با نزدیک کردن سر انگشتان خود به هم کوچکی آن را نشان دادند ولی عقل امام علیه‌السلام بر همه تسلط دارد و در هنگام گفتن این جمله هر دو دست خود را بالا برده و به حالت سیطره و تسلط آن اشاره کردند و سپس فرمودند: تسلط من بر نفوس مثل تسلط امیرالمؤمنین علیه‌السلام و از خیر و شر نفوس مطلع و آگاهم. به همین منوال یکبار می‌فرمودند: من در خودم صفات امیرالمؤمنین علیه‌السلام را می‌بینم.1️⃣ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚 منابع: 1️⃣ نور مجرد ج1 ص327 تا 329 طبع اول. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 📎 «زیارت خدا» ♦️ امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس اباعبدلله علیه السلام را کنار شط فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است.
💎 آیا می خواهید در کربلای بهشت ساکن شوید؟ 1)قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام:‏ إِذَا زَلْزَلَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الْأَرْضَ وَ سَيَّرَهَا رُفِعَتْ(کربلاء) كَمَا هِيَ بِتُرْبَتِهَا نُورَانِيَّةً صَافِيَةً، فَجُعِلَتْ فِي أَفْضَلِ رَوْضَةٍ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ وَ أَفْضَلِ مَسْكَنٍ فِي الْجَنَّةِ، لَا يَسْكُنُهَا إِلَّا النَّبِيُّونَ وَ الْمُرْسَلُونَ- أَوْ قَالَ‏ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ‏- وَ إِنَّهَا لَتَزْهَرُ بَيْنَ رِيَاضِ الْجَنَّةِ كَمَا يَزْهَرُ الْكَوْكَبُ الدُّرِّيُّ بَيْنَ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ، يَغْشَى نُورُهَا أَبْصَارَ أَهْلِ الْجَنَّةِ جَمِيعاً، وَ هِيَ تُنَادِي أَنَا أَرْضُ اللَّهِ الْمُقَدَّسَةُ الطَّيِّبَةُ الْمُبَارَكَةُ الَّتِي تَضَمَّنَتْ سَيِّدَ الشُّهَدَاءِ وَ سَيِّدَ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ. 📚(كامل الزيارات، ص268) حضرت زین العابدین علیه السلام فرمود: هر گاه خداوند متعال بخواهد زمين را بلرزاند و حركتش دهد، زمين كربلا را با تربت نورانى و شفّافش بالا برده و آن را در برترين باغ‏ از باغ های بهشتی و برترین مسکن بهشتی قرار می دهد. در کربلای بهشت، جز انبیا و رسولان الهی-یا رسولان اولواالعزم- ساکن نمی شوند. کربلای بهشت در میان باغ های بهشتی به همان گونه که ستاره درخشان در میان دیگر ستارگان برای اهل زمین می درخشد، نور می دهد و می درخشد. نور کربلای بهشت چشمان همه اهل بهشت را (از شدّت نورانیّتش) تار می کند. پس با صدایی بلند می گوید: من همان زمين مقدّس و پاک و مباركى هستم كه سيّد شهدا و سرور جوانان اهل بهشت را در بر گرفت. 2)عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ:‏ خَلَقَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَرْضَ كَرْبَلَاءَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْكَعْبَةَ بِأَرْبَعَةٍ وَ عِشْرِينَ أَلْفَ عَامٍ وَ قَدَّسَهَا وَ بَارَكَ عَلَيْهَا، فَمَا زَالَتْ قَبْلَ خَلْقِ اللَّهِ الْخَلْقَ مُقَدَّسَةً مُبَارَكَةً، وَ لَا تَزَالُ كَذَلِكَ حَتَّى يَجْعَلَهَا اللَّهُ‏ أَفْضَلَ‏ أَرْضٍ‏ فِي‏ الْجَنَّةِ وَ أَفْضَلَ مَنْزِلٍ وَ مَسْكَنٍ يُسْكِنُ اللَّهُ فِيهِ أَوْلِيَاءَهُ فِي الْجَنَّةِ. 📚(كامل الزيارات، ص268) حضرت باقر علیه السلام فرمود: خداوند تبارك و تعالى زمین کربلا را بیست و چهار هزار سال قبل از کعبه آفرید و آن را مقدّس و مبارك قرار داد. پس پیوسته این سرزمین قبل از خلقت مخلوقات، مقدّس و مبارك بود تا آن که خداوند آن را برترين زمين بهشت، و برترين منزل و مسكنى قرار می دهد كه اوليائش در بهشت در آن ساکن خواهند شد. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 سلام بر پدر مهربانمان؛ امام زمان (عج الله) 🔳 بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ▪️السَّلامُ عَلَيْكَ ياحُجَّةَ الله فِي أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياعَيْنَ الله فِي خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يانُورَ الله الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ المُهتَدونَ ويُفَرَّجُ بِهِ عَنِ المُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها المُهَذَّبُ الخائِفُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الوَليُّ النّاصِحُ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياسَفِينَةَ النَّجاةِ ▪️السَّلامُ عَلَيْكَ ياعَيْنَ الحَياةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلّى الله عَلَيْكَ وَعَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ الله لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ أَنا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِاُولاكَ واُخْراكَ. أَتَقَرَّبُ إِلى الله تَعالى بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الحَقِّ عَلى يَدَيْكَ... 📎 📎 📎
36.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥عاشورا در تصوف: نگاه متفاوت صوفیان به عاشورا، آنها این روز را مبارک و روز شادمانی و مسرت می پندارند. ⌛️ مدت زمان 00:13:28 📥لینک دانلود مستقیم(کیفیت بالا) 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔰🔰تلاش‌هاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم‌3️⃣ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔰🔰تلاش‌هاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم‌4️⃣ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔰🔰تلاش‌هاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم‌4️⃣ 🔶جلوه‌اى از حقايق‌ 💢همان گونه كه گذشت، مدعيان عرفان و تصوّف گرايان به مبارزه با حادثه عاشورا پرداخته‌اند. عبدالقادر گيلانى كه مبتكر اين شيوه است، نزد اهل تسنّن بسيار گرامى به شمار مى‌رود. با اين وجود هيچ گاه حقيقت مخفى نمانده و حقايق بر قلم و گفتار برخى از علماى اهل سنّت جارى شده و اين شيوه مبارزه كردن را رد كرده‌اند. ⬅️ابوالفرج ابن جوزى حنبلى كه از دانشمندان بزرگ عامّه است، در اين باره مى‌نويسد: قد تمذهب قوم من الجهّال بمذهب أهل السنّة، فقصدوا غيظ الرافضة، فوضعوا أحاديث في فضل عاشوراء، ونحن برآء من الفريقين؛[1] اين كارها را (يعنى برگزارى جشن و مجالس سرور و شادى در ايّام عاشورا) گروهى از ناصبيان انجام مى‌دهند تا به واسطه اين اعمال شيعيان را آزار دهند. 👌🏻حتّى آنها براى اين كارها احاديثى جعل مى‌كنند. ما از هر دو گروه (يعنى هم گروه نخست كه عزاداران باشند و هم گروه دوم كه مجالس سرور در روز عاشورا برپا مى‌كنند) اعلام بى‌زارى مى‌كنيم. ⬅️منّاوى كه يكى ديگر از دانشمندان سنّى است، در ردّ اين ديدگاه به نقل از مجدالدين فيروزآبادى (صاحب قاموس) مى‌نويسد: ما يروى في فضل صوم يوم عاشوراء والصلاة فيه والانفاق والخضاب والأدهان والإكتحال، بدعة ابتدعها قتلة الحسين رضي اللَّه عنه. وفي القنية للحنفية الإكتحال يوم عاشوراء لما صار علامة لبغض أهل البيت وجب تركه؛[2] [1] - الموضوعات: 2/ 199. [2] - فيض القدير: 6/ 306. 📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى‌، قم‌، 1388 ه. ش‌، سوم‌، ج 1 ص 32. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تأیید و تطهیر سلسله ذهبیه توسط جریان سید محمدحسین طهرانی 💢با بررسی کتابهای سلسله ذهبیه، بطلان این جریان روشن است و می‌توان با اسناد معتبر، انحرافاتی همچون غلو و انکار مهدویت حجت بن العسکری علیه‌السلام توسط بعضی از اقطاب و ... را به این سلسله اثبات کرد. ⬅️اما با تعجب فراوان دیده می‌شود جریان سید محمد حسین طهرانی، این سلسله صوفیه را قبول داشته و برای تأیید دیدگاه خود، عارفانی همچون سید علی قاضی طباطبائی را جزء این سلسله دانسته اند. ⬅️ این درحالی است که تمام شاگردان سید علی قاضی، ایشان را جزء شاگردان عرفانی سيد احمد كربلائى می دانند و برای سلوک عرفانی ایشان، استاد دیگری را بیان نکرده‌اند. 👌🏻به عنوان نمونه می‌توان به کلامی از آیت الله حسن زاده به نقل علامه طباطبایی، در مورد نام اساتید سید علی قاضی استناد کرد که می‌نویسند: «...استاد ما مرحوم قاضى رضوان اللّه عليه (آية اللّه حاج سيد على قاضى طباطبائى قدس سرّه العزيز) بود، و استاد قاضى مرحوم حاج سيد احمد كربلائى، و استاد ايشان مرحوم آخوند مولى حسين‏قلى همدانى، و استاد ايشان مرحوم حاج سيد على‏ شوشترى‏، و استاد ايشان ملّا قلى جولا....»[1] پی‌نوشت: [1].هزار و يك كلمه ؛ ج‏1 ؛ ص314. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَبِيلَ اللّٰهِ الَّذِي مَنْ سَلَكَ غَيْرَهُ هَلَكَ✋ 🌱سلام بر تو ای راه خدا که هر که جز آن پیمود هلاک شد 🌱سلام بر امامی که همه ی راه های هدایت از شاه راه هدایت او می‌گذرد و بدون راه او هر راهی گمراهی است‌. 🌤
📌 شنبه ☀️ ۶ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۱ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 27 جولای 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰این عقاب بلندپرواز2️⃣7️⃣ 🔶محیط کتابخانه سراسر سکوت است و جز صیت شهپر عقاب تفکّر
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰تجدید انس3️⃣7️⃣ 🔶غلغله اندیشه ها فرو نشست «آقاى فاضل» که از طلوع آفتاب تا کنون غرق دریاى تفکّر بود خود را در محیط کتابخانه دید، به دیوار تکیه زد و نفس عمیقى کشید، ناگاه درِ اتاق باز شد، «ادیب زاده» به همراه «جوانى» وارد شدند. آقاى فاضل به واردان خوشامد گفت. 💢درویش ریاضعلى لباس هایش را بر تن کرد و شالش را به کمر بست و از اتاق استراحت رو به کتابخانه نهاد. پس از احوال پرسى گفت: اگر اجازه دهید این فقیر مرخّص شود. ❇️آقاى فاضل: چرا این قدر شتاب مى کنید. ✳️ادیب زاده: اصلا ما به خاطر شما به اینجا آمدیم جناب درویش! ما حق داریم بیش از این در خدمت شما باشیم، شالت را از کمر باز کن بنشین و با دل درست، نفس آرامى بکش! 💢درویش: از الطاف شما ممنونم، من خواستم بار زحمت خود را بردارم وگرنه براى من گران است از دوستانى چون شما جدا شوم. خوشا مصاحبت اهل علم و مجلس انس *** که مهربان بنشینیم و مهربان برویم ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔻غدیر خم در تصوف6️⃣ 💢قسم سوم) ولایت نوعیه و عرفانی 🔻مولوی: ⬅️« جلال الدین محمد بلخی» به حدیث غدیر
🔻غدیر خم در تصوف7️⃣ 💢قسم سوم) ولایت نوعیه و عرفانی ◀️علاء الدوله سمنانی و سید علی همدانی: 💢غالب صوفیان کبرویه و ذهبیه مثل « سیدعلی همدانی»(783ق)[16] و « علاء الدوله سمنانی»(736ق)، حدیث غدیر را نقل کرده‌اند اما گفته‌اند که این ولایت، صرفا جنبه عرفانی/باطنی یا معنوی دارد، این مقام هیچ گاه ختم نشده است و بعد از حضرت علی، به اقطاب سلسله آنها رسیده است. ❌سمنانی می نویسد:«و شیخ ما و مشایخ ما در هر سه شعبه جعفرى و حسنى و کمیلى، على است… وقد نص فى حق على فى غدیر خم على ملا من المهاجرین والانصار اذا نزل یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ. [5/67] واخذ بید على رافعا صوته بقوله: من کنت مولاه فعلى مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه. ثم نزل بعد هذا التبلیغ: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً.»[1] پی‌نوشت: [1]. سمنانی، علاء الدوله، مکتوبات(مصنفات فارسى سمنانى)، متن‏، ص349. 🖊وبلاگ ویکی تصوف 🔵صوفی پژوهی @sufi1
📚عرفان اسلامی (جلد ۴) ✏️ نویسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
ErfanEslami04.pdf
9.6M
📚 عرفان اسلامی (جلد ۴) ✏️ نویسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی 🇮🇷 ناشر: امام علی بن ابی طالب ⏳تاریخ نشر: ۱۳۹۶ 📄 تعداد صفحات: ۴۲۹ 📣 زبان: فارسی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌نامزدهای بخش نیمه‌نهایی دومین دوسالانه جایزه ادبی شهید محمدحسین حدادیان مشخص شد. https://www.ibna.ir/news/516306/%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B2%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D9%86%DB%8C%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF 📌شهید محمد حسین حدادیان وسه پرسنل مظلوم ناجا درتاریخ یکم اسفند سال ۹۶مصادف با سحر شهادت خانم حضرت زهرا س درخیابان پاسداران توسط دراویش داعشی صفت بشهادت رسیدن وبیش از ۸۰نفر مجروح شدن. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
💢تأیید و تطهیر سلسله ذهبیه توسط جریان سید محمدحسین طهرانی 💢با بررسی کتابهای سلسله ذهبیه، بطلان این
💢حیات حجت بن الحسن عسکری علیه‌السلام از منظر قطب ذهبی ❌علاءالدوله سمنانی قطب بیست و نهم فرقه صوفیه ذهبیه در کتاب العروه لاهل الخلوة و الجلوة می نویسد: ⬅️«بدان‌که محمد‌بن‌حسن العسکری (رضی الله عنه و عن آبائه الکرام) چون غایب شد از چشم خلق، به دایره ابدال پیوست و ترقی کرد تا سید افراد شد و به مرتبه قطبیت رسید. بعد از آن‌که علی‌بن‌الحسین البغدادی به جوار حق پیوست، او قطب شد به جای علی مذکور... و نماز بر وی گزارد و به جای وی نشست شانزده سال؛ بعد از آن به جوار حق پیوست به‌روح و ریحان. (1) ❌در کتاب دیگر خود، چهل مجلس، اعتقاد به زنده بودن حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) را از جمله ارکان ایمانی روافض می‌خواند و بار دیگر بر وفات حضرت، گواهی می‌دهد: ⬅️«آخر، جماعتی از اهل قبیله که ایشان را روافض می‌گویند، ایمان نزد ایشان آنگاه ایمان است که اعتقاد کنند که محمد بن حسن عسکری (رحمه‌الله) زنده است و مهدی اوست و بیرون خواهد آمد؛ و خدای می‌داند که آن‌گاه که او غایب شده بود، در طبقه ابدال در آمد و هم‌چنان عمر یافت تا قطب ابدال شد و نوزده سال قطب بود؛ و خدای می‌داند که او مرده است و او را در مدینه رسول دفن کرده‌اند بی‌شک و شبهه. چون مرا تحقیق شد، ترسیدم که از خلق پنهان کنم، به سبب آن حدیث که «مَن کَتم عِلماً ینتَفِعُ به الناسُ َالجَمَه الله بلجامٍ من النار».(2) پی‌نوشت: (1). سمنانی، علاءالدوله، احمد‌بن‌محمد‌بن‌احمد، العروه لاهل الخلوه والجلوه، تصحیح نجیب مایل هروی، ص 367 تهران: مولا، 1362. (2). سمنانی، علاءالدوله، احمد‌بن‌محمد‌بن‌احمد، چهل مجلس یا رساله اقبالیه، تحریر امیر اقبال شاه‌بن‌سابق سجستانی، با مقدمه، تصحیح و تعلیقات نجیب مایل هروی، ص 217،تهران: ادیب، 1366. 🔵صوفی پژوهی @sufi110