1_28689645.pdf
2.73M
📖 فایل pdf
مقالهی روح توحید #نفی عبودیت غیرخدا
این مقاله به قلم رهبر انقلاب در دههی ۵۰ و در پی درخواست یک دانشجو نگاشته شده است.
خواندن این مقالهی کوتاه، دید جدیدی نسبت به منظومهی معرفتی، منظومه ارزشی و منظومهی کنشیِ اسلام به خواننده میدهد.
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
📖 فایل pdf مقالهی روح توحید #نفی عبودیت غیرخدا این مقاله به قلم رهبر انقلاب در دههی ۵۰ و در پی
جمعبندی مقالهی "روح توحید نفی عبودیت غیر خدا" ۱
توسط حجهالاسلام و المسلمین فخریان
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین
عرض سلام و درود خدمت بزرگواران
موضوع بحث ما جمع بندی مقاله "روح توحید نفی عبودیت غیر خداست" این مقاله توسط خود رهبر انقلاب نوشته شده به درخواست یکی از دانشجویانی که دغدغه این مساله را داشتن. تقریباً دو سال بعد از سخنرانی های کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن این مقاله نوشته شد. موضوع مقاله مهمترین مسئله بشری است که همه بشریت با آن درگیر هستند. رهبر انقلاب در این مقاله بیش از اینکه بخواهند توحید را توضیح بدهند و یا معانی جدیدی از توحید ارائه بدهند، به دنبال القای این مسئله هستند که در مسئله توحید انحرافات بزرگی ایجاد شده که در حقیقت مسیر زندگی بشریت را عوض کرده است.
رهبر انقلاب در این مقاله به دنبال توجه مخاطب به اصل مسئله انحراف در مقوله توحید است ایشون میخوان این انحراف و آثار و ثمرات این برای مخاطب کاملا ملموس شود.
در این مقاله دو سه مسئله بسیار مورد توجه قرار گرفته است یکی از این مسائل توجه به جهان بینی توحیدی است رهبر انقلاب به ابعاد جهان بینی توحیدی اشاره می کنند. یعنی:
۱. از منظر توحید انسان چیست؟
۲. هدف او از زندگی چیست؟
۳. زندگی پس از مرگ او چگونه خواهد بود؟
۴. سعادت او در دنیا چگونه رقم خواهد خورد؟
۵. رابطه او با خداوند چگونه باید باشد؟
۶. رابطه او با سایر انسانها چگونه باید باشد؟
۷. چه ارزش هایی برای او مطرح است؟
۸. چگونه میتواند این ارزشها را در مقام عین و جامعه تحقق دهد؟
در میان اجزاء جهان بینی توحیدی که چند تا از اونها رو برای شما بزرگواران نام بردم محوری ترین مسئله مسئله انسان و تعریف انسان است از منظر توحید باید ابتدا انسان رو تعریف کنیم به تعبیر خود آقا در ۱۲ آذر ۷۹ که اونجا هم بخش هایی از جهان بینی توحیدی رو بیان میفرمایند.
بله عرض می کردم در این سخنرانی هم آقا به تعریف انسان می پردازند می فرماید انسان موجودی است که ظرفیتهای نامتناهی دارد و جای رشد او در دنیاست و می تواند بر اساس آن ظرفیت های نامتناهی به قله های کمال بشری دست یابد همین تعریف آقا در حقیقت هدف خلقت و وظیفه همه انبیا و مصلحان را برای ما روشن می کند اگر انسان موجودی است دارای ظرفیتهای نامتناهی که هم چنین است و اگر جای رشد انسان در دنیا است که این چنین است پس باید دنیا را به شکلی ساخت باید دنیا را به شکلی درآورد باید دنیا را به شکل مدیریت کرد که این انسان که در ابتدای راه است و همچون ماده خامی است بتواند در زندگی خود در دنیا به قله انسانیت دست یابد.
روشن شد که آقا با تعریفی که از انسان ارائه میدن که این تعریف رو از متن وحی یعنی قرآن کریم و روایات معصومین گرفتند، هدف خلقت را برای ما روشن کردند که رسیدن به قله انسانیت است و بالفعل کردن ظرفیت ها و هم وظیفه و مسئولیت همه انبیا را برای ما روشن کردن. هدف خلقت انسانها بالفعل کردن این ظرفیتها در دنیاست و وظیفه و مسئولیت انبیا "علیهمالسلام" و اولیا و مصلحان و مومنین اداره این دنیا به شکلی است که بتواند انسان به صورت آزادانه و با اراده و اختیار ظرفیت های خود را بالفعل کند.
جمعبندی مقالهی "روح توحید نفی عبودیت غیر خدا" ۲
خب سوالی که الان مطرح هست اینه که اگر بناست دنیا به شکلی اداره شود توسط انبیا و اولیا و ائمهی معصوم و مومنین که انسان ها بتوانند به کمال حقیقی خودشان برسند، این شیوه اداره جامعه و دنیا را چه کسی، چه نهادی، چه سازمانی برای ما مشخص میکند؟ این مهمترین بحث توحیدی ماست ما میخوایم بگیم این خداوند متعال است که با برنامهای که به انبیا علیهم السلام می دهد و انبیا میتوانند آن را اجرا کنند دنیا را به شکلی می سازند که تبدیل شود به بهشت دنیوی که انسانها در صلح و صفا به اوج کمال خود برسند ما به این قوانین توحیدی که در آن قوانین، مباحث آموزشی ما مباحث فرهنگی ما مباحث اقتصادی ما مباحث تربیتی ما مباحث دفاعی ما مباحث سلامت ما و هر مسئلهای که انسانها برای رشد شان به آن نیاز دارد را آن برنامه تدوین کرده است. پس توحید به معنای واقعی کلمه یعنی یک برنامه جامع الاطراف ای که میتواند دنیا را به شکل انسان پرور بسازد.
خب بنابراین اگر کسی از ما بپرسد که انبیا چرا مبعوث شده اند جواب ما چه خواهد بود جواب ما این است برای اداره جامعه به شکلی که انسانها بتوانند انسان واقعی شوند.
همینجا اجازه بفرمایید داخل پرانتز مطلب دیگری را عرض کنم و این مطلب اینکه سالها ما این بحث را داشتیم که دیانت ما از سیاست جدا نیست و یک انسان مسلمان باید در کنار دیانت سیاست هم داشته باشد این بحث با این شکل اگرچه درست است اما درست تر از این مسئله این است که بگوییم دیانت یعنی سیاست و دیانت یعنی ساختن جامعه و ایجاد فضای مناسب برای رشد انسان ها خب اگر بناست ما جامعه را بسازیم این ساختن جامعه و اداره کردن جامعه اسمش سیاست است یعنی، دیانت ما عین سیاست است دو مقوله نیست که بگیم دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست. دیانت یعنی ایجاد جامعه توحیدی که در این جامعه توحیدی عبودیت حق اتفاق بیفتد.
عبودیت حق همچنان که در کتاب طرح کلی هم آقا خودشون بیان کردند صرفاً به معنای نماز خواندن و عبادت کردن و روزه گرفتن را حج رفتن و خمس دادن این نیست که اعمال فردی حساب میشه عبودیت حق یعنی من هیچ گونه کرنشی در مقابل دشمن خدا در مسائل مربوط به زندگی خود نداشته باشم یعنی من هیچ قانون زندگی خودم را هیچ یک از قوانین زندگی خود را از دشمن خدا نگیرم از حق تعالی بگیرم از خالق خود بگیرم قانون اقتصادی خود را از حق تعالی بگیرم قوانین فرهنگی را همینطور قانون سیاسی را همینطور قانون تربیتی و آموزشی و دفاعی و سلامت و سایر قوانین را همینطور پس در منزل کوچک در عبودیت حق یعنی انجام واجبات فردی و ترک محرمات فردی اما در نگاه کلان تر عبودیت حق یعنی ایجاد جامعه ای که بر اساس قوانین حق اداره شود بر اساس دستورات هم اداره شود که اگر چنین جامعه ایجاد شود و تشکیل شود خود به خود به صورت خودکار به تعبیر رهبر انقلاب انسانها الهی تربیت میشوند.
خب حالا اگر این مقاله روح توحید رو بخواهیم در یک جمله بر اساس بیانات آقا در روز مبعث سال ۹۹ خلاصه کنیم باید بگوییم که توحید ابتدا به ما یک نظام معرفتی و یک منظومه معرفتی میدهد و بر اساس منظومه معرفتی به ما یک منظومه ارزشی می دهد و بر اساس منظومه ارزشی به ما امر می کند تا حکومتی تشکیل دهیم که آن منظومه ارزشی در مقام کنش و عمل مردم در متن جامعه محقق شود پس اگر منظومه معرفتی بر اساس توحید و منظومه ارزشی بر اساس توحید تبدیل شود به منظومه رفتاری و کنشی و عملیاتی مردم در قالب یک حکومت دینی، آنگاه ما میتوانیم ادعا کنیم که توحید را در تمام ساحات و در تمام بخش هایش پیاده کرده ایم.
حجهالاسلام و المسلمین فخریان
۹۹/۱/۱۶
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#پیام_صبحگاهی
🔸جوان مومنی که مبانی جمهوری اسلامی و راه امام بزرگوار را عمیقا پذیرفته است، امید بخشترین نیرویی است که میتواند ملت ایران را در رسیدن به آرزوهای بزرگش یاری برساند.
۱۳۸۷/۰۶/۰۳
@t_manzome_f_r
تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از صوتهای رهبر انقلاب
13880512_2211_40k.mp3
1.14M
🔹جوان باید در وجدان خود احساس کند نسبت به آیندهی این کشور، آیندهی این ملت، آیندهی این تاریخ، یک مسئولیتی دارد🔹
#روز_جوان
••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※••
@khamenei_voice
@t_manzome_f_r
تبیین منظومۀ فکری رهبری
ولايت، يعنى حاكميت و سرپرستى در جامعه اسلامى، طبیعتاً چيزى جدا از ولايت و سرپرستى و حكومت در جوامع د
اقامه دين، وظيفه است. حاكميت دين، هدف مهم همه اديان است؛ «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ».
قيام به قسط، قيام به عدل و حاكميت الهى، هدف بزرگ اديان است. اصلاً ائمه ما "عليهمالصّلاهوالسّلام" تمام زجر و مصيبتشان به خاطر اين بود كه دنبال حاكميت الهى بودند؛ و الا اگر امام صادق و امام باقر "صلواتالله عليهما" یکگوشه مىنشستند و چند نفر دور خودشان جمع مىكردند و فقط يك مسئله شرعى مىگفتند، كسى به آنها كارى نداشت. خود امام صادق در يك حديث مىفرمايد: «هَذَا أَبُو حَنِيفَةَ لَهُ أَصْحَابٌ وَ هَذَا الْحَسَنُ الْبَصْرِيُّ لَهُ أَصْحَاب»؛ ابوحنيفه اصحاب دارد، حسن بصرى اصحاب دارد. پس، چرا به آنها كارى ندارند؟ چون مىدانند كه آن حضرت داعیه امامت دارد؛ اما آنها داعیه امامت نداشتند.
#کتاب_سوم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_ولایت_فقیه
#فصل_سوم
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
مفهوم انقلابیگری همیشه در ادبیّات سیاسی معاصر، محلّ مناقشه بوده است... امام خمينی "قدّس سرّه" باشخ
نگاهی به اندیشهها و کنشهای آیتالله خامنهای قبل و بعد از انقلاب نشان میدهد که ایشان تلاش کردهاند تا ضمن حفظ مرزبندیهای ارزشی، همین مبنا (روحیه انقلابی) را در عمل خود محقّق کنند؛ با این دید که: روحیه انقلابی یعنی: اسیر تحمیلی نشدن؛ قانع به گیرندگی قطره چکانی نشدن؛ با امید دنبال هدف حرکت کردن و با انگیزه، با نشاط، با اصرار و پیگیری آن را به دست آوردن. این، انقلاب و حرکت انقلابی است.
#کتاب_چهارم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_از_نیمه_خرداد
#بخش_یکم
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
نقطهی اساسی كار امام راحل، این بود كه در ارادهی الهی و تکلیف شرعی محو میشد. هیچ چیزی برایش غیر از
آن چیزی كه از امام برای ما قابل تقلید است، هدفهای او و حركت به سمت آن هدفهاست. هیچكدام از هدفها و آرمانهایی كه امام معین كردند، صرفنظر كردنی نیست. آن بزرگوار برای ملت ایران و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، بهترین و والاترین و اصلیترین هدفها را انتخاب كردند و به زبان آوردند و آنها را در دهها اثر از ادبیات مخصوص خود ثبت كرده و حركت به سمت آنها را نشان دادند.
۱۳۷۸/۳/۱۶
#کتاب_پنجم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_امام_خمینی
#صفحه ۳۵
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
هدف انقلاب در درجهی اوّل این بود که نظامی درداخل کشور به وجود بیاورد که وابسته نباشد؛ بلکه مستقل با
انقلاب اسلامی یک کودتا نبود؛ حرکت نظامی یک جمع نبود که تعدادی افسر نظامی نظام را عوض کنند. این انقلاب با عزم و نیروی انقلاب مردم به وجود آمد. با همین نیرو از خود دفاع کرد. با همین نیرو هم ادامه یافت و ریشه دواند. مردم از تهدید نظامی نترسیدند. از تحریم نیز نترسیدند و فلج نشدند و شجاع و سربلند حرکت انقلابی خود را ادامه دادند.
#کتاب_ششم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_انقلاب
#بخش_سوم
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری