eitaa logo
تا ابد زندگی
955 دنبال‌کننده
367 عکس
81 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️انسان دارای مقصد است و همیشه پس از مرگ نیز به سمت آن مقصد حرکت می کند. ✳️این حرکت یا با اختیار است یا بدون اختیار و کارگران حضرت عزرائیل لحظه به لحظه در مقام انتقال موجودات عالم، به عالم دیگر هستند. ✳️مرگ تنها انتقالی است که خوب حس می شود وگرنه انسان دائماً در حال انتقال از مرحله ای به مرحله بعد و آماده برای پذیرش صورت های بعدی است. ✳️در حقیقت نظام روحی ما دائماً ما را به سمت آن مقصد حرکت می دهد. ✳️اگر با اختیار خود برویم این انتقال برای ما می شود کمال و اگر بدون اختیار ما را ببرند، دیگر این رفتن کمال نیست. برگرفته از جلسات نظام اندیشه حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
🔷تجدید چاپ کتاب تا ابد زندگی جلد ۱ (تولدی دیگر) با موضوع حقیقت مرگ 🔷تالیف حجت الاسلام و المسلمین عابدینی 🔷سفارش از طریق لینک زیر: https://zil.ink/ta_abad_zendegi
🔰معاد، غايت نظام وجود 🔸علت تاثير معرفت بر معاد در حركت صحيح به سمت آن، اين است كه معاد غايت است. 🔸اگر غايت نباشد هيچ حركتی صورت نمی گيرد. در فلسفه شما می خوانيد كه "فاعلية الفاعل لغايته" يعنی اگر چهار عللی را كه داريم -علت فاعلی، علت غايی، علت صوری، علت مادی- بخواهيم خلاصه كنيم می شود دو علت: علت فاعلی و علت غايی. اگر هم اين دو تا را خواستيم خلاصه به يكی كنيم -كه اصل است- علت غايی می شود. يعنی اگر غايت نباشد هيچ حركتی صورت نمی گيرد‌. 🔸شما از خانه كه می خواهيد بيرون بياييد تصور می كنيد جايی را كه می خواهيد برويد نفعی برای شما دارد و به خاطر آن حركت می کنيد، حتی يك تصور خيالی. خودِ همين بيرون رفتن، يك غايت است. اگر غايت نباشد انسان قدم از قدم بر نمی دارد. 🔸نه تنها در انسان كه حركت اختياری دارد، بلكه در كل عالم اگر غايت نباشد حركتی صورت نمی گيرد. پس وجود حركت و كمال، متفرع بر غايت است و معاد، غايت نظام وجود است. 🔸اگر اين غايت نظام وجود نباشد، هيچ حركتی در عالمِ وجود انجام نمی شود. "الذي اعطي كل شيء خلقه ثم هدي" هدی به غايت آن، كه معاد آن است. لذا داريم "الا الي الله تصير الامور" يا "انا لله و انا اليه راجعون" و يا "كل الينا راجعون" اين آيات نشان می دهد كه همه به سمت آن غايت حركت می كنند. اگر آن غايت نباشد اصلا حركتی صورت نمی گيرد. تولدی ديگر، جلد اول از مجموعه كتب تا ابد زندگی استاد عابدينی @ta_abad_zendegi
❇️مرحوم آیت الحق آسید علی قاضی در وصایای خود فرموده بودند که مراقب وقت نماز باشید که اگر کسی بر اوقات نماز مراقبت کرد، من تضمین می کنم که باب مشاهده و مکاشفه بر او باز میشود. ❇️چرا که مکاشفه و مشاهده، ارتباط با عالم تجردی و بهره مندی از آنجا، ایجاد نسبت های جدید در وجود شخص و دیدن و رابطه برقرار کردن با نسبت های آن طرف است. در روایت هم آمده است که اوقات نماز، اوقات رابطه ی ملک الموت با انسان است و منظور اوقاتی است که انسان می خواهد از این عالم خارج و وارد عالم دیگر شود . ❇️پس در واقع وقت نماز، وقتی است که انسان می تواند از این عالم خارج و به عالم دیگر وارد شود اگر کسی مراقب بر این اوقات باشد، تمرین ورود به عالم دیگر در درون او محقق می شود و هرچقدر این امر را تثبیت کند، این حقیقت بیشتر در وجود او ثبات پیدا کرده، ملکه شده و غیر قابل تغییر می شود. 📚کتاب تطهیر جان_ صفحه ۳۷۲ حجت السلام و المسلمین عابدینی✏ 🔰 رسول خدا فرمود: ملک الموت در زمان نمازهای پنجگانه بر آنها وارد می شود، و آنان را نظاره می کند، اگر از کسانی باشد که بر نماز خود مداومت دارد، شهادت به لا اله الا الله و محمد رسول الله را به او تلقین می کند و ملک الموت، ابلیس را از او دور می سازد. بحار ج6ص169 @ta_abad_zendegi
💢اولی قرائت قرآن است كه حجاب ها و زنگ هارا از روی قلب بر می دارد، خصوصا اگر انسان با تدبر بخواند. 💢دومی قِلَّت اكل يعنی كم خوردن است؛ مخصوصا در شب كه اگر انسان معده اش را مانند مترفين پر كند خيلی محروميت می آورد. 💢سومی همنشينی با دانشمندان و رهبران دين قلب را نورانی مي كند. با عالم نشست و برخاست كنيد كه نفس نشست و برخاست با عالم، موثر است. 💢چهارم "والصلاة فی الليل" نماز در شب، قلب را نورانی می كند. 💢پنجمی هم "والمشی فی المساجد"است كه ان شاء الله شما هم داريد. مواعظ آیت الله حق شناس📚 @ta_abad_zendegi
✳️"مرگ، جدا شدن انسان از غیر خود است." و همه سختی آن هم برای همین است، چون انسان غیر خود را خود می پندارد و همه سرمایه گذاری برای غیر خود را سرمایه گذاری برای خود پنداشته، حال می خواهد از آن جدا بشود، خیلی سخت است. ✳️او احساس می‌كند كه دارد از خودش جدا می شود و فکر می‌كند كه مرگ جدا شدن از خود است، اما حقیقتا مرگ جدا شدن از غیر خود است و این در دنیا هم برای مؤمنین، در حرکت به سوی خداوند، محقق می شود که از غیر خود جدا می شوند و مصداق "موتوا قبل أن تموتوا" صدق می کند. تولدی دیگر صفحه ۲۲۲ و ۲۲۳ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
✳️آیت‌ الله بهجت می‌فرمودند: "اگر انسان خود را در راستای امر و اراده الهی قرار داد، مثل یك برگ خشکی در دست باد می شود." ✳️اگر انسان نسبت به امر الهی اینطوری شد که امر الهی مثل نسیم و انسان مثل پر شد، یعنی مقاومت خود را نسبت به امر الهی كم كند، خوب معلوم است که راحت در جهت امر الهی حرکت خواهد کرد. ✳️کوتاهی های ما مربوط به تعلقات است که ما را سنگین می کند و یاد مرگ و قیامت و حضور عندالله، به سرعت این تعلقات را جدا می کند. ✳️مثلا وقتی یکی از نزدیکان انسان از دنیا می رود چقدر اطرافیان در آن ایام لطیف تر می شوند و حواس آنها جمع تر می شود و به مرگ، یقینی تر فکر می کنند؟! هر چند کوتاه است و دوباره عادت ها غلبه می کند. تولدی دیگر صفحه ۲۴۰ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
🔶فعل ملائکه و بلکه وجود آن ها، تابع امر الهی است و آنها هیچ چیزی از خودشان ندارند. 🔶انسان هم می تواند به این مرتبه که مرتبه ی فناست دست یابد. ملائکه دائما در حال فنا هستند و فنای تام، ذاتی آنهاست، اما فنای تام برای انسان یک مقام است و ذاتی او نیست و می تواند به این مقام برسد و حتی از آن هم عبور کند. تطهیر جان صفحه ۳۷۱ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
❇️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔷دو فطرت در وجود انسان هست؛ يكی شوق به كمال، يكی فرار از نقص. 🔷اين دوتا اگر باهم ضميمه بشود، انسان سرعت سِير پيدا می كند. هرقدر بغض او به بدی و شوق او به خوبی بيشتر باشد، حركت سريع تر است. 🔷تولى و تبرى دو موتور است كه اگر باهم حركت كنند سرعت در اوج حاصل می شود. لذا در زيارت عاشورا ببينيد، هردو تا دائماً در كنار هم هستند. 🔷نگوييد بغض و لعن بد است و ما بايد زندگی كنيم! اين حرف غلط است! حرف از زندگی بايد زد اما اگر مرز خود را روشن و پر رنگ نكنيم، بدی ما را ساقط می كند و انسان را از پا در می آورد. لحظه ديدار صفحه های ١١٥ و ١١٦ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
❇️گاهی کارهای کوچک اثرات بزرگ دارد، اين‌ اعمال‌ كه‌ از روی‌ صفای‌ باطن‌ سر می ‌زند و هيچ‌ كس‌ اطلاع‌ ندارد و به جا و به‌ موقع‌ در محل خود می‌ نشيند؛ مانند رعد و برق‌ خرمن‌ گناهان‌ را آتش‌ می‌ زند و همانند نور الهی‌، حجاب‌ های‌ نفسانيّه‌ را كنار می‌ زند، و بالأخصّ برای‌ سالكان‌ راه‌ خدا چنان‌ مؤثّر و مفيد و سريع‌ است‌ كه‌ حدی بر آن‌ متصوّر نيست‌. ❇️چه‌ بسياری‌ از محجوبان‌ كه‌ سال‌ های دراز در هجران‌ بسر برده‌ اند، به‌ واسطه صِرف‌ آب‌ دادن‌ به‌ دست‌ مادر در هوای‌ سرد زمستان‌، و يا پذيرایی‌ از او در مواقع‌ مرض‌ و شدّت‌، و تحمّل‌ آزارها و گفتارهای‌ درشت‌ و زننده او، به‌ مقامات‌ و درجاتی رسيده‌ اند. ❇️در كتب‌ اخلاق‌ برای‌ عيادت‌ مَرضی' بالأخصّ مريض‌ های‌ شكسته‌ دل‌ و فقير و بی‌ كس‌ در بيمارستان‌ ها، برای رفع‌ قبض‌ و پيدايش‌ گشايش‌ های‌ معنوی‌، مطالبی هست. معاد_شناسی، ج 9، ص 234 مرحوم علامه طهرانی @ta_abad_zendegi
❇️پيامبر به علی عليه السلام می فرمايد: در هنگام خروج جان محبين تو از بدنشان، تو شهادتين را بر زبان آن ها القاء می كنی و تو آن هارا به شهادت واميداری! ❇️ظاهرش اين است كه يك نفری دارد آن ميت را تلقين می كند، اما حقيقتش اين است كه از لحظه احتضار، همه كار ها را امير المومنين به عهده گرفته است. ❇️اين مومن در دنيا همه كارش را به اهل بيت واگذار كرده بود و تابع بود، اهل بيت هم از لحظه احتضار كه دست او بسته می شود، همه كار های او را به عهده می گيرند. لحظه ديدار صفحه ٤٥٧ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی مصدر روايت: بحار الانوار ج ٦ ص ٢٠٠ @ta_abad_zendegi
✳️«وَ یَنْبَغِی لِصَاحِبِ الْخَمْسِینَ انْ یَکُونَ کَمَنْ هُوَ فِی النَّزْعِ » ✳️کسی که عمرش به پنجاه رسیده، سزاوار است همانند کسی باشد که در حال نزع و جان کندن است. ✳️توجه کنید در روایت نگفته است که از سن پنجاه به بعد یاد مرگ بکنید؛ بلکه گفته است حال جان دادن را احساس کنید. از آنجا به بعد دیگر در حال خداحافظی باشد. قبل چهل و پنجاه سالگی موت را فقط یاد می کند، اما انسان از آنجا به بعد دیگر مرگ را می بیند. چون لحظه به لحظه دارد موت برای او و قوای او حاصل می شود. ✳️«کَمَنْ هُوَ فِی النَّزْعِ» یعنی اصلاً دارد لحظه لحظه می میرد. احساس می کند که توان او دارد کم می شود. مثل وقتی که انسان در حالت احتضار است. می بیند یکی یکی اعضاء و جوارح از دست او خارج می شود. کسی هم که از پنجاه می گذرد کم کم دارد احساس می کند، می خواهد بعضی کارها را بکند اما نمی شود. @ta_abad_zendegi
🔷️یکی از علما وقتی فرزندش که طلبه هم بود از دنیا رفت، در ختم پسرشان، خود ایشان صحبت کرد. ایشان می گفت: «من خیلی ناراحت بودم و در طول زندگی از خدای تبارک و تعالی دائماً می خواستم از من و اهل من، سوء و بدی را دور کند؛ بعد که این فرزند من تصادف کرد و از دنیا رفت، داشتم فکر می کردم که خدایا! من که مرتب دعا می کردم که بدی از ما دور شود، چطور شد که این واقعه پیش آمد؟ 🔷️یک دفعه منتقل شدم به اینکه هر کسی که در این عالم از دنیا می رود و موت برای او حاصل می شود، بقاء برای حق اثبات می شود و نشان می دهد آن چیزی که متفرّد بالبقاء هست فقط اوست؛ وقتی که دیدم این طوری است متوجه شدم آن چیزی که برای من سخت بود، چقدر لذیذ شد؛ دیدم آن چیزی که برای من لذیذتر است این است که خدای تبارک و تعالی با موتی که یکی یکی عارض همه ی ما می شود که “كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ”، تفرّد بالبقاء خود را به من می نمایاند که فقط باقی من هستم. به غیر دل نبندید، باقی فقط من هستم.» @ta_abad_zendegi
🔶️حضرت آقای قاضی برای گذشتن از نفس اماره و خواهش های مادی و طبعی و شهوی و غضبی كه غالبا از كينه و حرص و شهوت و غضب و زياده روی در تلذذات بر می خيزد روايت عنوان بصری را دستور می دادند به شاگردان و تلامذه و مريدان سير سلوك الی الله تا آن را بنويسند و عمل كنند يعنی يك دستور اساسی و مهم، عمل طبق مضمون اين روايت بود. علاوه بر اين می فرمودند بايد آن را در جيب خود داشته باشند و هفته ای يكی دوبار آن را مطالعه نمايند. @ta_abad_zendegi
❇️برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: https://zil.ink/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi
🔻احکامی که به عنوان واجب در نظام وجود انسانی جعل شده است، حقیقت و ذات انسان را در عالم بقا تشکیل می دهد؛ به این معنا که بقا و جاودانگی انسان با این احکام ارتباط مستقیم دارد. 🔻در این میان اثر احکام واجب اصلا قابل قیاس با احکام مستحب نیست؛ احکام واجب، ذات انسان را تشکیل می دهد، اما احکام مستحب در خدمت احکام واجب هستند مثلا یکی از کارکردهای احکام مستحب این است که اگر در واجبی خللی ایجاد شده باشد آن را جبران می کند فلذا اگر عمل مستحبی به عمل واجب انسان صدمه بزند و یا باعث ایجاد خللی در آن شود، نه تنها قطعا مورد رضایت شارع مقدس نیست، بلکه خودش تبدیل به یک معصیت می شود. تطهیر جان، صفحه ۳۷۱ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi