eitaa logo
تعلیقات
1.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
51 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه علمیه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آدرس کانال‌های برخی بزرگان اخلاق و عرفان مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت🔻🔻 @bahjat_ir مرحوم آیت‌الله ناصری🔻🔻 @naseri_ir مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی 🔻🔻 @mesbahyazdi_ir مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی 🔻🔻 @haerishirazi مرحوم استاد صفائی حائری 🔻🔻 @einsad مرحوم آیت‌الله سعادت پرور🔻🔻 @nedayesaadat مرحوم آیت‌الله خوشوقت 🔻🔻 @khoshvaght_ir مرحوم آیت‌الله ممدوحی 🔻🔻 @mamduhi_ir ❇️ آدرس کانال‌ برخی شاگردان مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی، آیت‌الله سعادت پرور، آیت‌الله کشمیری و دیگر بزرگان: استاد منفرد 🔻🔻 @ostad_monfared استاد تحریری 🔻🔻 @seratemostaghim_ir استاد مؤیدی 🔻🔻 @OstadMoayyedi @ShiaTowhid استاد فروغی 🔻🔻 @forooghetohid استاد مصطفایی 🔻🔻 @borhan_maaref استاد ایوبی🔻🔻 @ostadayoobi استاد وزیری فرد🔻🔻 @rasmevafa استاد مجاهدی 🔻🔻 @alfetrah استاد وطن خواه🔻🔻 @ostadvatankhah استاد فیاض بخش 🔻🔻 @Jelvehnooralavi استاد صبرآمیز 🔻🔻 @shabname_hekmat استاد سیدحسن عاملی🔻🔻 @seyyedameli_ir استاد شیخ جعفر ناصری 🔻🔻 @nasery_ir استاد مبشر کاشانی 🔻🔻 @mobasherkashani استاد يزدان‌پناه 🔻🔻 @nasimehekmat استاد فقیهی 🔻🔻 @faghihiseyyedahmad استاد فاضلی 🔻🔻 @fazelii_ir استاد میرباقری 🔻🔻 @mirbaqeri_ir استاد سیدابوالحسن مهدوی🔻🔻 @ostadmahdavi_ir استاد جاودان 🔻🔻 @javedan_ir استاد عابدینی 🔻🔻 @abedini 🔹🔹🔹🔹🔹 🆔 @taalighat
چقدر سرمایه داریم، چقدر قدر نمی‌دانیم... (مکتب انسان‌ساز تشیع) ☘ واقعیت این است که حوزه، تشیع و جامعه اسلامی دارای یک روح است. که نفحه آن به همه حرکات و اقدامات و کنش‌های ما جان می‌دهد. هر اقدامی بدون این روح معنایی، تهی از ارزش و برکت و خاصیت است. این روح را انسان‌های که متصل به مدار و خیط هستند می‌دمند و انتقال می‌دهند. ☘ از سوی دیگر گاهی با نگاه به گذشته افسوس می‌خوریم که چقدر بزرگان اخلاق و بودند که امروز از وجود آن‌ها محروم هستیم و دست‌مان کوتاه است. ☘ اما واقعیت آن است که هنوز در گوشه و کنار بزرگان صاحب نفس که می‌توانند راه را نشان دهند و جان ما را پر از کنند، هستند. شايد امروز گمنام باشند، کما اینکه مرحوم سال‌ها بود و در دو دهه آخر عمر بیشتر در فضای عمومی جامعه شناخته شد. ☘ در فهرستی که از و اخلاق نوشتم، نام بسیاری ذکر نشده، افرادی که یا مایل به شناخته شدن نیستند، یا در فضای مجازی حضور ندارند. مقصود این‌که این فهرست تنها یک رصد ناقص و کوچک است نسبت به سرمایه‌های عظیم انسانی ما. ☘ غرض اینکه تشیع و هنوز بسیار است. چقدر مکتب اهل بیت علیهم السلام غنی است که در آن پرورش می‌یابند. چقدر این مکتب، است. ☘ برخی از این بزرگان برای انسان‌های یک شهر و یک کشور کفایت می‌کنند، آنقدر که بزرگ و باسرمایه معنوی هستند. برخی از این افراد را نمی‌توان به‌سادگی و باچند کلمه توصیف کرد. چرا قدر این غنی بودن و این سرمایه‌های عظیم و علیهم السلام را نمی‌دانیم. 🔻 از افرادی که در انسانیت حتی یک میلیمتر رشد نداشتند، ساخت و ما از بزرگان خود چند منبری و خطیب ساده. 🆔 @taalighat
پیروز واقعی بازی مراکش و پرتغال 🔻 مهمتر از متن بازی و پرتغال، حاشیه‌ی پررنگ‌تر از متن است. برد مراکش، برد یک تیم در برابر تیم دیگر نبود. تعجب نکنید اگر بنویسم این برد، متعلق به است. 🔻 برنده این بازی انقلاب بود که نگذاشت سودای به بار بنشیند. که خمینی بنیان نهاد، بنیان اسرائیل را متزلزل کرد. اگر نبود روز قدس و خمینی، امروز حس دفاع از در بین ملت‌ها موج نمی‌زد. 🔻 بازیکنان و طرفداران مراکش بعد از پیروزی پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و مردم غزه بودند که از شادمانی به خیابان ریختند. مهم نیست فینال چه می‌شود. امشب فینال جام جهانی بود. برنده قطعی و قهرمان بلامنازع آن زنده بودن هویت بود که خمینی آن را احیا کرد و زنده نگه داشت تا تبديل به شود. یک به امتی امیدوار بدل شدند تا پرچم مبارزه با استکبار به‌دست بگیرند. 🔻 پرچم به‌دست شدن مراکش، یک اتفاق ساده و یک‌شبه نیست، بلکه محصول یک فرآیند طولانی فرهنگی است که در دست اسلامی رقم خورد و باید آن را قدر دانست و توسعه داد. 🆔 @taalighat
📍عرصه‌ی فرهنگ، حاج قاسم می‌خواهد، مرد میدان لازم است... 🔻 سال 1390 بود مقاله‌ای تفصیلی با عنوان آسیب‌شناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتم. امروز که آن متن را مرور می‌کنم تقریباً همه آسیب‌ها هنوز سرجای خودش باقی است. يعنی شورا حداقل یک دهه در وضعیتی پایدار مانده است. شورا آنقدر خنثی و در حاشیه است که گویی اصلاً در کشور چیزی به‌نام شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد. یعنی آسیب بنیادینی وجود دارد که تا علاج نشود قدم از قدم برنمی‌داریم. 🔻 هفته گذشته حضرت آقا برای چندمین بار از وضعیت فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی کردند. اما آیا از فردا شاهد تحول در شورا خواهیم بود؟ پاسخ من بنابر تجربه زیسته، (خیر) است. مطمئن هستم با شرایط فعلی نیز شاهد هیچ تغییری در عملکرد و شورا نخواهیم بود. 🔻 آقا سال‌هاست به زبان‌های مختلف مسئولیت‌هایی را برای ارکان فرهنگی و به‌خصوص شورا مطرح کردند، اما چرا شاهد تحول نیستیم؟ چرا خیال آقا از مسئولیت‌هایی که بر دوش اهالی فرهنگ می‌گذارد، راحت نیست؟ 1⃣ فقدان درک راهبردی در تراز رهبری 🔻 برای مثال رهبری بیش از یکسال است سخن از لزوم کشور به میان آورده است. برخی آن را به بازسازی سازمان‌های فرهنگی منحصر کرده و تقلیل دادند و سخن از ادغام و.. به‌میان آمد. بعد ایشان توضیح دادند سخن از جنس و مفاهیم کلان حاکم بر فرهنگ کشور است. این‌که در کشور چند مفهوم کلان باید به‌عنوان هویت و روح فرهنگی حاکم شود. 🔻 فهم این‌که در تشخيص اولویت و تقدم و تأخر آن عناصر چگونه عمل کنیم و اینکه یک امر فرهنگی در دارای چه عناصری است، آن‌قدر پیچیده است که با چند جلسه معمولی شورا به نتیجه و نهایت نمی‌رسد. حال با سه مرحله تعویق مواجهیم: 🔹 پیش از بیان رهبری، چنين مسئله‌ای چرا در ما مطرح نبود؟ چون اساساً نخبگان ما در یک یا چندگام از نیاز صحنه عقب هستند. 🔹 بعد از طرح مسئله ازسوی آقا در فهم مسئله با مشکل اساسی روبرو بودیم. یعنی درک واحدی از مفهوم طرح‌شده از جانب آقا، بین نخبگان وجود نداشت. 🔹 بعد از و تبیین ، مرحله‌ی بعدی بود. حالا هیچ کس متولی حل مسئله نیست. گویی کسی خود را مخاطب نمی‌بیند. 2⃣ فقدان تمرکز بر کلان مسئله‌ها (اکسیر تمحض) 🔻 اعضای شورا هر کدام دارای مناصب و هستند، این اشتغالات متعدد موجب می‌شود نتوانند بر مسئله‌ای معین کنند. عدم تمرکز از ابتدا تا حل مسئله موجب شده هیچ در شورا به نتیجه نرسد. این‌که یک نفر در آن واحد دارای ده مسئله است، یعنی اساساً است. مگر یک انسان فوق‌العاده باشد. ❌ یکی از تعابیر ویژه آقا درباره حاج قاسم این بود: هر کاری را به حاج قاسم می‌سپردیم خیالمان راحت بود که انجام می‌شود. بر مسئله توسعه‌ و تقویت محور مقاومت متمرکز شد و نتیجه آن را گرفت. 📌 سخن آخر: ما در حوزه فرهنگ، می‌خواهیم. کسی که اولاً از مسئله درکی در تراز رهبری داشته باشد، ثانیاً خود را وقف تحقق آن هدف کند، بدون زیکزاک، بدون تشتت با حفظ نهایت تمرکز. ما نخبه دارای مسئله با عزم بر حل مسئله ملی در افق فهم رهبری کم داریم... 🆔 @taalighat
📝 جریان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست؟ (نگاهی به عملکرد نهادهای علمی انقلاب اسلامی در حوادث اخیر): 1 ❇️ جنگ شناختی و اختلال در نظام تحلیلی 🔻 بعد از وقایع شهریور ماه و اغتشاشات در کشور، نوعی در جامعه به چشم می خورد. بی تردید در هر جامعه، تصویری است که از واقعیت ها دارند. به واقعیت است که نوع کنش انسان را تعیین می کند. 🔻 با تمرکز بر نظام محاسباتی جامعه، به ایجاد اختلال در آن می پردازد. روایت های وارونه از واقعیت و آنچه در واقع در جریان است، به تصویرهای متفاوت منجر می شود. هر تصویر و ذهنیت از واقعیت و کنونه ی جامعه، نوعی کنش اجتماعی خاص را در پی خواهد داشت. ❇️ پشتیبانی نظری جریان روشنفکری از اغتشاشات 🔻 مع الاسف در این مدت و چهره‌های تئوریک اصلاح‌طلبان، افرادی نظیر مصطفی ، محسن کدیور، سعید ، دکتر تاجیک، دکتر فاضلی، دکتر ، صادق زیباکلام و ده ها نفر دیگر اقدام به سخنرانی، مصاحبه و نگارش تحلیل و مقاله و یادداشت کردند. خروجی این یادداشت ها و تحلیل‌ها این است که کشور در نقطه ، سقوط و انحطاط قرار دارد. از بین بردن امید به آینده، ایجاد تردید در مبانی و موفقیت‌های انقلاب، یاس و بدبینی از ثمرات اجتماعی این تحلیل‌هاست. 🔻 نوعی که برای اغتشاش و اغتشاشگران محملی از تحلیل و مبنای نظری ایجاد می کند. شورش بر وضع موجود، زمینه‌سازی برای انقلاب و مقابله با جمهوری اسلامی با مبنای نظری خروجی کنش جریان روشنفکری است. جامعه با این زاویه دید خود را در مقام اصلاح و جهاد برای برکنار کردن مفاسد گسترده می بیند، پس انگیزه می یابد، عزم او تقویت می شود و به اغتشاش به چشم تلاش برای اصلاح نگاه می کند. از این زاویه هر نوع خسارت رساندن به کشور، دارای مطلوبیت و بخشی از خواهد بود. 🔻 در ضلع دیگر این جنگ شناختی، است که با شبکه های خود حتی برای نظامیان و به اصطلاح آن ها شبه نظامیان یا بسیجیان و روحانیون سازی می کند. کشتن و حتی شکنجه یک نظامی یا روحانی یا بسیجی از این زاویه امری غیر اخلاقی به شمار نیامده و بخشی از یک مبارزه مقدس است. همه این امور زمانی مشروعیت و مقبولیت می یابد که برخوردار از مبنای نظری باشد. و ایجاد کاری است که جریان روشنفکری متولی آن شده است. 📌 ادامه دارد... 🆔 @taalighat
📝 جریان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست؟ (نگاهی به عملکرد نهادهای علمی انقلاب اسلامی در حوادث اخیر): 2 ❇️ انفعال جبهه فکری و نخبگان انقلاب اسلامی 🔻 اما در سوی دیگر ماجرا، جریان فکری انقلاب اسلامی است که در لایه های اثرگذار خود به ادامه می دهد. این سکوت و فقدان ارائه نه تنها جامعه را دچار خلاء تحلیلی صحیح کرده بود که حتی در جبهه انقلاب نیز با مخدوش شدن دستگاه محاسباتی طیفی از جبهه خودی روبرو بودیم. 🔻 برخی از افراد جبهه انقلاب متأثر از فضای مجازی حاکم بر اذهان به تحلیل های ارائه شده در آن طیف متمایل شده و از همان زاویه به تحلیل پرداختند. 🔻 در این هنگام تنها صدای رسا و تحلیل فائقی که صحنه را از سرگردانی تحلیلی خارج کرد، بیانات مقام معظم رهبری و ارائه چارچوب تحلیلی کلان ایشان بود. پس از چند سخنرانی گویی برخی از تحلیل گران از حالت خارج شده و تازه چند کلامی سخن گفتند. اما آن هم در چارچوب و محدوده بیانات مطرح شده از سوی ایشان؛ یعنی همچنان در ❇️ کم‌کاری مؤسسات و پژوهشگاه ها 🔻 در این میان باید به کم کاری مجموعه هایی چون علیه السلام، ، ، ، دفتر تبلیغات، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادهای فکری متولی جهت دهی اندیشه ای به جامعه اشاره کرد. این مجموعه ها برای پشتیبانی نظری از انقلاب اسلامی شکل گرفته بودند اما بزنگاه نیاز، اقدام متناسب انجام نمی دهند. 🔻 با نگاهی به سایت های این موسسات در کمال ناباوری و اعجاب مشاهده می کنید همچنان نشست ها، کرسی‌های نظریه‌پردازی و سخنرانی و میزگردها حول موضوعات عادی و جاری این مجموعه در موضوعات مصوب علمی آن ها است. یعنی گویی هیچ اتفاقی در این ایام در کشور نیافتاده است. آقایان برای این حجم از انفعال و کم کاری چه پاسخی دارند؟ ❇️ کم‌کاری شخصیت‌های حقیقی علمی در این موسسات چه می کنند؟ حول کدام موضوع قلم می زنند؟ مگر اهل اندیشه نباید در بزنگاه ها به تحلیل وضعیت جامعه خود و ارائه زاویه دید و تحلیل به بدنه و نخبگان به بپردازد؟ مگر این موسسات برای پشتیبانی نظری از انقلاب اسلامی سال ها مورد حمایت مادی و معنوی قرار نداشتند؟ اکنون که زمان نیاز است چرا در سکوت ممتد و یا کنش های حداقلی به سر می برند؟ 💠 بنابر یک بررسی میدانی از بین رشته‌های جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی 6 دانشگاه‌ شاخص مشاهده شد تنها کمتر از 10درصد این افراد در حوادث اخیر تحلیل و واکنش نظری داشته‌اند. اسم این را باید گذاشت یا ؟ 🔻 مسئله در حوزه های اقتصادی خود را به سرعت و به وضوح نشان می دهد. تا جایی که گاه درمورد آن انگاری نیز صورت می گیرد چون از امور ملموس است. اما در حوزه فرهنگ با ترک فعل هایی مواجه هستیم که به چشم نمی آید و آثار آن نامحسوس و غیرملموس است. چه کسی مسئول تشخیص این ترک فعل ها و مؤاخذه آن ها است؟ 🆔 @taalighat
📝 اندر برکات اعدام... 🔻 یک: وظیفه دارد گره‌های ذهنی جامعه را باز کند. اما در این چندماه شاهد ورود فعالانه حوزه به مسائل نبودیم. افرادی که با شور و حرارت برای حذف کفایه احساس مسئولیت کردند و به میدان آمدند و مقاله نوشتند، مصاحبه تند و تیز کردند، امروز روزه سکوت گرفتند. (در یادداشت مستقلی به ابعاد این قصه خواهم پرداخت.) 🔻 دو: مسئله و عنوان که در روزهای اخیر مطرح شد، با طرح شبهات، سکوت تعداد قابل توجهی از چهره‌های حوزوی شکست. مقالات، یادداشت‌ها و مصاحبه‌های متعددی تولید شد. یعنی نشان داد می‌توان در بزنگاه نیاز در صحنه بود و این ورود مبارک است. 🔻 سه: هرچند پاسخ های اخیر نشان از پویا بودن اندیشه دینی دارد اما حوزه نبايد در بایستد بلکه همانطور که پیش از این گفته شد (https://eitaa.com/taalighat/779) باید شبهه و بیشتر از آن یعنی را بسیار جلوتر کند و قبل از وقوع سوال، پاسخ را تولید و ترویج کند. ❌ حوزه باید همواره چندگام از ذهن جامعه جلوتر باشد، والا هم جامعه لطمه می‌بیند و هم حوزه. البته هنوز جای خالی اقدام مؤسسات و شخصیت‌های شاخص فقهی و حقوقی خالی است. 🔻 به‌هرحال این ورود حوزه به عرصه‌ی به نیازهای این روزها هرچند دیرهنگام اما مبارک است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📌 نمونه‌ای از محتوای تولید شده در باب مسئله محاربه🔻🔻 https://eitaa.com/Tanbiholomah/189 https://eitaa.com/hawzahnews/42613 https://eitaa.com/hawzahnews/42533 eitaa.com/khosropanah_ir/2892 eitaa.com/khz_howzehnews/3079 https://eitaa.com/Tanbiholomah/187 https://eitaa.com/farsna/176147 https://eitaa.com/ismcir/6063 https://eitaa.com/monzer_ir/3799 🆔 @taalighat
📍برخی چهره‌های بین‌المللی و سلبریتی هایی که طی سه ماه گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران موضع گرفته و با معترضان همدردی کرده‌اند. 📝 توضیحات در پست بعدی... 🆔 @taalighat