eitaa logo
تاملات
752 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
343 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 «من معلّم هستم» ✍فریدون مشیری 🔸زندگی، پشت نگاهم جاریست سرزمین کلمات، تحت فرمان منست قاصدک‌های لبانم هر روز سبزه‌ی نام خدا را به جهان می‌بخشد 🔹 «من معلّم هستم» گرچه بر گونه‌ی من سرخی سیلی صد درد، درخشش دارد آخرین دغدغه‌هایم اینست : نکند حرف مرا هیچ کس امروز نفهمید اصلاً؟ نکند حرفی ماند؟ نکند مجهولی روی رخساره‌ی تن سوخته‌ی تخته سیاه جا مانده‌ست؟ 🔸 «من معلّم هستم» هر شب از آينه‌ها می‌پرسم : به کدامين شيوه؟ وسعت ِيادِ خدا را بکشانم به کلاس؟ بچه ها را ببرم تا لب ِدرياچه‌یِ عشق؟ غرق ِدریایِ تفکّر بکنم؟ با تبسّم يا اخم؟ با یکی بود و نبود، زیر یک طاق کبود؟ یا کلاغی که به خانه نرسید؟ قصّه گویی بکنم؟ تک به تک یا با جمع؟ بدوم یا آرام ؟ 🔹«من معلّم هستم» نيمکت ها نفس گرم ِقدم‌هایِ مرا می‌فهمند بال‌هایِ قلم و تخته سياه رمز ِپرواز ِمرا می‌دانند سيب‌ها دست ِمرا می‌خوانند.... 📙🔸«من معلّم هستم» درد ِفهميدن و فهماندن و مفهوم شدن همگی مال من است.... 🌸روز معلم بر تمامی معلمان عزیز و اساتید گرامی مبارک باد... 🌸 ⚜ @taammolat74
🔰 مطهری که بود؟ مطهری چه کرد؟ ✍ حسینعلی رحمتی 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔸پاسداشت کسی چون استاد افزون بر تعظیم یک معلم و اندیشمند، درس آموزی از بینش،کنش و منش او هم هست. معتقدم که اندیشه ورزان و مبلغان دینی ما اکنون بیش از هر زمان دیگر به شناخت، نقد، تکمیل،و تداوم استاد مطهری نیازمندند. 🔹 به راستی مطهری چه کرد؟ پس از سالها انس با شخصیت و اندیشه او، موارد زیر را به عنوان برخی از مهم ترین درسهایی میدانم که امروزه همه کسانی که را دارند میتوانند از او بیاموزند: 1⃣ تلاش خستگی ناپذیر در ترویج دین و دین داری: با قاطعیت میتوان گفت که مهم ترین دغدغه استاد بی‌پیرایه دین و دفاع از توانمندی دین در عصر حاضر بود. او دین را امری عزیز و بالاترین سرمایه انسان (بیست گفتار، ص۱۸۸) و برنامه‌ای می‌دانست که از سوی خداوند توسط پیامبران برای سعادت همه جانبه و کمال انسان طراحی شده است(مجموعه آثار، ج۷، ص۷۸-۷۹). بر این باور بود که دین در هر زمانی و از جمله در عصر حاضر نیز هنوز دارای حیات و پویایی است و می تواند انسان عصر جدید نیز را هدایت و راهبری نماید. البته این امر مشروط به شرایط و رعایت بایسته هایی است که ایشان در برخی آثار خود به آنها اشاره کرده است. 2⃣دتبلیغ منطقی دین: ایشان اسلام را دین می‌دانست که برای معرفی و دفاع از خود ابزاری قوی تر از این ندارد. معتقد بود بایستی از دیدگاه ها و اندیشه های گوناگون استقبال کرد و می گفت هر مکتبی که به ایدئولوژی خود ایمان دارد، به ناچار باید طرفدار آزادی اندیشه و تفکر باشد(پیرامون انقلاب اسلامی، صفحه ۱۱). خود ایشان دیگران، به ویژه جوانان را دعوت می کرد که در بحث هایش مشارکت جدی داشته باشند و دغدغه های خود را بگویند تا از راه بحث و گفتگوهای منطقی، بتوان به نتایجی بهتر و کامل تر رسید (بنگرید به مجموعه آثار، جلد ۱۳، صفحه ۴۲۱). 3⃣ توجه به مقتضیات زمان: مطهری هر چند برخاسته از حوزه های سنتی اسلامی بود ولی تلاش کرد که با توجه به تحولاتی که در عرصه زندگی انسان امروز به وجود آمده به سراغ سنت برود. دفاع او از توانمندی و حیات دین در دنیای معاصر، با توجه با تحولات عصری بود و سعی می کرد در عین توجه به این موضوع، از افتادن به ورطه افراط و تفریط خودداری نماید. مطهری بر این باور بود که دینی چون برای نیازهای ثابت، برنامه های ثابت و برای نیازهای غیر دائمی او، برنامه ها و دستورهای غیر دائم دارد. ایشان سازگار کردن دین با را وظیفه اسلام شناسان آگاه و زمان شناس می دانست که با استفاده از ساز و کارهایی چون «اجتهاد» به این امر مبادرت ورزند (بنگرید به کتاب «اسلام و مقتضات و نیازهای زمان» ). [ادامه دارد...⬇️] ⚜ @taammolat74
🔰 مطهری که بود؟ مطهری چه کرد؟ ✍ حسینعلی رحمتی 🔘 بخش ۲ از ۲ 4⃣ درک ضرورت تغذیه فکری نسل جوان: به عنوان مثال، در دوره ای که تب مبارزه علیه رژیم طاغوت بالا گرفته و گروه های غیر اسلامی سعی می کردند با تفسیرهای جذاب از باورهای خود، علاوه بر تحقیر اندیشه اسلامی، از بین گروه های مذهبی یارگیری نمایند، ایشان با نقد مکتب هایی چون مارکسیسم، ضعف ها و نقائص جدی این دیدگاه ها را بیان کرد و از طرف دیگر با ارائه تحلیل های معقول و منطقی درباره اندیشه های اسلامی، به یاری کنشگران دینی جامعه پرداخت. 5⃣ نیازشناسی: استاد مطهری همانگونه که خود در مقدمه کتاب عدل الاهی می گوید، همواره در انتخاب موضوع‌ها و مباحث خود به نیازهای فکری جامعه توجه داشت و سعی می کرد تلاش های خود را به سمت پاسخگویی به این نیازها و پرسش های نوپیدا سوق دهد. 6⃣ توجه به تهذیب نفس و برخورداری از سجایای اخلاقی: از خلال خاطرات دوستان و همراهان او چنین بر می آید که وی چه در زندگی فردی و خصوصی خود و چه در عرصه فعالیت های فکری و سیاسی و اجتماعی خود، همواره تا حد امکان به مبادی و اصول دینی پابند و چارچوب های اخلاقی را مراعات می کرد. 7⃣سخت‌کوشی و تلاش در تعلیم و تحصیل: مطهری را می توان یک معلم و یک طلبه واقعی و مادام العمر دانست. او زندگی خود را صرف ، و نمود. گویی هیچ چیزی را در زندگی خود، مهم تر و تاثیرگذارتر از علم و دانش نمی دانست. شرکت در فعالیت های اجتماعی و سیاسی نه تنها او را از فعالیت های علمی باز نداشت، بلکه انگیزه او را برای این کار تقویت کرد و باعث شد که بیش از پیش از نیازهای زمان و فقر علمی جامعه، چه در سطح عامه مردم و چه در بین نخبگان و یا گروه های فعال اجتماعی، آگاه شده و در نتیجه مطالعات و تحقیقات خود را به سمت و سوی رفع این نیازها و ایجاد پشتوانه ای عقیدتی هدایت کند. کتاب ها، مقاله ها و یادداشت های منتشر شده و سخنرانی هایی که انجام داده است، گواهی است بر این ادعا. ⚜ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 اشک‌های استاد در فراق شاگرد خویش 🔸 سخنان علامه‌طباطبایی(ره) بعد از شهادت مرتضی مطهری 🔻پ.ن: این مطهری که بود که شخصیت برجسته عصر، علامه طباطبایی اینگونه در فراق او اشک میریخت؟! ⚜ @taammolat74
📮 استاد مطهری یکی از آفاتی را که نهضت های اسلامی را تهدید می کند و امروز در مرحله تمدن سازی بیشتر احساس میشود ( به غیر از رخنه فرصت طلبان) نداشتن "طرح و برنامه"متناسب برای آینده است. ✍ موسی نجفی ⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | جمهوری اسلامی اگر مطهری زنده بود... 🔶سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا 🔸آیا اساساً نظام فکری که استاد مطهری عمدتاً در قبل انقلاب عرضه کرد، ظرفیت شکل‌دهی یک نظام سیاسی در عصر کنونی را داشت؟ 🔸آیا آنچه در تصویب قانون اساسی و دیگر قوانین و رهنمودهای اصلی نظام شکل گرفت یا اکنون از سوی تئوریسین‌های فعال جمهوری اسلامی بیان می‌شود، با اندیشه مطهری همخوانی دارد؟ 🔸 آیا آنچه در عمل در جمهوری اسلامی اتفاق افتاد با نظرات استاد شهید منطبق بود؟ ⏰ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ 📢 موسسه انجمن اندیشه و قلم ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
004 - حمید پارسانیا.mp3
20.13M
🔉 جمهوری اسلامی اگر مطهری زنده بود... 🔶سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا 🔸مطهری به عقبه فلسفی علم و تکنولوژی توجه داشت! 🔹جهان اجتماعی و زندگی جمعی، جهان کنش‌های جمعی است و ابتدا در فرد و سپس در جامعه معانی شکل می‌گیرد اما فردی دل به یک ارزش و معنا می‌دهد که در جهان ذهن و فرد خود، انضمامی زندگی کند زیرا انسان محل اندیشه و گرایش‌هاست. 🔹 در دهه ۴۰ و ۵۰ انواع و اقسام تفکرات به‌صورت ناگهانی و انبوه وارد جامعه شد و عموم مردم و نخبگان به لوازم و پیامدهای آن کم توجه بودند و بیشتر به صورت عملیاتی به این مفاهیم نگاه می‌کردند، اما شهید مطهری به‌صورت مفهومی، عمیق و ریشه‌دار به این دیدگاه‌ها نگاه می‌کرد و به همین دلیل تفکر چپ و مارکسیستی را که در جوانان انقلابی نفوذ کرده بود، به شدت نقد کرد و برخی می‌گفتند که ایشان زودتر از موقع خودش، وارد نقد انقلابیون چپ شده است. 🔹 نقد مطهری به مارکسیسم باعث شد به سراغ اسفار برود و در جلد سوم آن از بحث حرکت آغاز کند تا بتواند تئوری دیالکتیک هگل و مارکس را نقد کند و در مقابل حرکت جوهری را مطرح کرد. 🔹در دهه‌های اخیر بحث مارکسیسم در ایران و جهان سوم دیگر به‌صورت جدی مطرح نیست و با جایگزین آن در هزاره سوم، جریانات پست مدرن و جریانات نئوکانتی و لیبرالیسم متاخر مواجه هستیم. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌷 مناجات‌خوانی ▶️ (غصه دارم که چرا سوز دعا نیست مرا...) 🔸مراسم مناجات‌خوانی ماه رمضان ⚜️ @taammolat74
🔰"قرآن! من شرمنده توام!" ✍️ علی شریعتی 🔸قرآن کتابی است که با نام خدا آغاز می‌شود و با نام مردم پایان می‌پذیرد. کتابی آسمانی است اما ــ بر خلاف آنچه مؤمنین امروزی می‌پندارند و بی‌ایمانان امروز قیاس می‌کنند ــ بیشتر توجهش به طبیعت است و زندگی و آگاهی و عزت و قدرت و پیشرفت و کمال و جهاد! 🔹کتابی است که نام بیش از ۷۰ سوره‌اش از مسائل انسانی گرفته شده است و بیش از ۳۰ سوره‌اش از پدیده‌های مادی و تنها ۲ سوره‌اش از عبادات! آن هم حج و نماز! کتابی است که شماره آیات جهادش با آیات عبادتش قابل قیاس نیست …کتابی است که نخستین پیامش خواندن است و افتخار خدایش به تعلیم انسان با قلم… آن هم در جامعه‌ای و قبایلی که کتاب و قلم و تعلیم و تربیت مطرح نیست. 🔸این کتاب از آن روزی که به حیله دشمن و به جهل دوست لایش را بستند، لایه‌اش مصرف پیدا کرد و وقتی متنش متروک شد، جلدش رواج یافت و از آن هنگام که این کتاب را ــ که خواندنی نام دارد ــ دیگر نخواندند و برای تقدیس و تبرک و اسباب‌کشی بکار رفت، از وقتی که دیگر درمان دردهای فکری و روحی و اجتماعی را از او نخواستند، وسیله شفای امراض جسمی چون درد کمر و باد شانه و … شد و چون در بیداری رهایش کردند، بالای سر در خواب گذاشتند و بالاخره، اینکه می‌بینی؛ اکنون در خدمت اموات قرارش داده‌اند و نثار روح ارواح گذشتگانش و ندایش از قبرستان‌های ما به گوش می رسد. ♦️قرآن! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته‌ام که هر وقت در کوچه‌مان آوازت بلند می‌شود همه از هم می‌پرسند” چه کس مرده است؟ “چه غفلت بزرگی که می‌پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل کرده است. ♦️قرآن! من شرمنده توام اگر تو را از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه‌نشین مبدل کرده‌ام. یکی ذوق می‌کند که تو را بر روی برنج نوشته،‌ یکی ذوق می‌کند که تو را فرش کرده، ‌یکی ذوق می‌کند که تو را با طلا نوشته، ‌یکی به خود می ‌الد که تو را در کوچک‌ترین قطع ممکن منتشر کرده و … آیا واقعا خدا تو را فرستاده تا موزه‌سازی کنیم؟ ♦️قرآن! من شرمنده توام اگر حتی آنان که تو را می‌خوانند و تو را می‌شنوند،‌ آن چنان به پایت می‌نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند! … اگر چند آیه از تو را به یک نفس بخوانند مستمعین فریاد می‌زنند ”احسنت …!” گویی مسابقه نفس است … ♦️قرآن!‌ من شرمنده توام اگر به یک فستیوال مبدل شده‌ای حفظ کردن تو با شماره صفحه، خواندن تو از آخر به اول معرفت است یا یک رکورد گیری؟ ای کاش آنان‌که تو را حفظ کرده‌اند دانا کنی، تا این چنین تو را اسباب مسابقات هوش نکنند. 💠 خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو. آنان که وقتی تو را می‌خوانند چنان حظ می‌کنند،‌ گویی که قرآن همین الان به ایشان نازل شده است. آنچه ما با قرآن کرده‌ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیدیم. 📚به نقل از "از پدر! مادر! ما متهمیم"، مجموعه آثار ۲۲ ⚜️ @taammolat74
🔰 معلم و زندگی سرکاری 🔸زندگی هیچ مهم نیست. آن‌ها که سعی می‌کنند مهم‌اش جلوه دهند، می‌خواهند به ما قالب‌اش کنند، جنس‌شان را گران‌تر بیندازند. مگر دنیا سر و ته‌اش چیست؟ چه امر باقی و مانا و ماندگاری دارد که بتوان به آن نازید؟ دنیا خودش از قالب تهی است. دنیا گذرگاه اعتباری است که به خاطر توقف کوتاه‌مان در آن، معتبر شده است. 🔹 ما شرق و غرب را به اندازه‌ی عمر خودمان دیدیم، راست و چپ را نفس کشیدیم، در اقوال و احوال بسیاری غور کردیم، اما هیچ چیز مهمی نیافتیم. در واقع هر چه را در لحظه‌ی اول مهم پنداشتیم، اندک زمانی بعد «سرکاری» بودنش را حضوراً و حصولاً دریافتیم. اصلا دنیا سرکاری است، بازی است. دورهمی بزرگی رو به مرگ، با انواع اشتغالات بیهوده، زرق و برق خودساخته، اعتباری‌های اصالت یافته و هیاهویی مدام بر سر هیچ. در دنیا برای اینکه آدم‌ها حوصله‌شان سر نرود، مهماتی ابداع شدند که در کُنه‌شان هیچ اهمیتی وجود ندارد. ♦️تمام کار آدم در این بلبشوی معیشت و مآل، همین است که بفهمد دنیا «سرکاری» است و هر گاه این را فهمید تازه «کار»ش در دنیا آغاز می‌شود و کار معلم یاد دادن و فهماندن همین است و جز این، معلمی نیست. روز معلم، مبارکِ معلم‌ها.🌹🌹🌹 ⚜️ @taammolat74
🔰 داستان مهران رجبی و دو نکته قابل تامل ✍ سید یاسر تقوی 🔸خاطره شیرین مهران رجبی از تصمیم‌ش برای طلبه شدن را تماشا کنید. نمی‌خواهم ارزش‌گذاری کنم که برای آقای رجبی کدام بهتر بود؟ طلبگی یا بازیگری؟ اما می‌خواهم دو نکته را یادآور شوم: 1⃣ اول آنکه ما بیش از آنچه تصور می‌کنیم متاثر از مقدرات الهی هستیم. پذیرش اختیار انسان و قدرت انتخاب برای او به این معنا نیست که هر چه او بخواهد همان بشود. 🔹شاید تا زمانی که توجه ما به نقش مقدرات در زندگی‌مان بیشتر نشود، انس با دعا و رضایتمندی از زندگی‌مان بیشتر نشود. انس با دعا زیاد می‌شود چرا که تمام عالم تحت قدرت و اراده خداست و اوست که می‌تواند اراده‌ی ما را به سر منزل مقصود برساند. 🔸رضایتمندی از زندگی افزایش می‌یابد چرا که می‌دانیم ما مامور به وظیفه‌ایم و نتیجه دست پروردگار حکیم و مهربان است. پس لازم نیست برای بسیاری از اتفاقات زندگی بیش از حد نگران و ناراحت شویم. 2⃣ دوم آنکه حوزه علمیه همچنان همین وضعی است که آقای رجبی ده‌ها سال پیش تجربه کرده است. 🔹 اشتباه غالب دوستانی که به حوزه می‌آیند و پس از مدتی پشیمان می‌شوند این است که گمان می‌کنند قرار است حوزه علمیه برای رشد و ارتقای آنان کاری کند. این افراد رسالت خود را وابسته به سیستم، محیط، مدرسه، مدیران، اساتید و حتی هنجاری حاکم بر حوزه تعریف می‌کنند. 🔸بارها شنیده‌ام فلانی طلبگی را به خاطر یاس و ناامیدی و یا بیکاری و یا بداخلاقی برخی مدیران و اساتید و یا حتی به خاطر اینکه به او گفته‌اند چرا شلوار لی پوشیده‌ای و هزاران دلیل گوناگون کنار گذاشته‌ است. 🔹 کسی که قصد دارد خودش را وابسته به سیستم تعریف کند، اگر در هر کدام از مواردی که ذکر کردم، ناکارآمدی و یا ضعفی مشاهده کنند، می‌گذارد و می‌رود. اما اگر کسی آمده باشد تا رسالت دینی و علمی خودش را پیگیری کند، حتی اگر ساختار حوزه مانع او شود، سعی می‌کند با غلبه بر موانع، رشد شخصی و صنفی روحانیت را از منظر خودش پیگیری کند. کاری که مطهری با منزلت روحانیت کرد و حوزه‌ای که به او بی‌مهری کرده بود را مجاب کرد تا آثار او را خط به خط بخوانند و به وجود چنین روحانی عظیم الشانی افتخار کنند. @taammolat74
📮سالهاست در جلسات خصوصی و عمومی به خاطر بی برنامگی و رهاشدگی فضای مجازی فریاد زدیم. دستورات صریح رهبری را مطالبه کردیم ولی اراده نامیمونی کارشکنی و اهمال کاری میکند. مجلس هم که .....! مهم ترین مطالبه ما است و متولی‌ای که منابع مالی از فروش اینترنت نداشته باشد. ✍حجت الاسلام ماندگاری ⚜ @taammolat74
🔰 معلمی و تولد ثانی ✍ غلامحسین دینانی 🔸هر موجودی یک بار متولد می‌شود اما انسان بعد از اینکه یک بار از مادر متولد شد، باید یک دیگر خودش، خودش را بزایاند و تولد ثانی داشته باشد. به دست که انجام می‌شود؟ به دست . 🔹 گفت: «من ماما هستم» اتفاقا مادر سقراط هم ماما بوده است. حالا مادرش ماما بوده خوب این طبیعی است، اما خودش را هم گفت که ماما هستم. فیلسوف بود ولی می‌گفت من ماما هستم. یعنی چه ماما؟ یعنی آدمها را دوباره یک تولدی می‌دهد. با و دوباره متولد می‌شوند. 🔸با تعلیمات من دوباره متولد می‌شوند. این تولد ثانی است. حدیث هم داریم در مسیحیت، این حدیث خیلی معتبر است. (لن یلج ملکوت السموات من لم یولد مرّتین) به ملکوت آسمانها دست نیابد مگر آن کس دو بار تولد یابد. 🔹استاد خوب، بسیار اهمیت دارد. یک کسی که ادعا می کند که فیزیک دان خوبی هستم ولی جای خوبی درس نخونده و استاد ندیده من که باورم نمی شود. در علوم تجربی شاید بتواند بگوید که چیزهایی یاد گرفتم، چون آزمایشگاه بهش نشون داده است. وا مصیبت به علوم انسانی که آزمایشگاه ندارد. حالا اگر استاد ناتوان بود و یک دانشی را انتقال داد، به این راحتی که نمی شود از اذهان آن را پاک کرد. دانشجو هیچ نخواند بهتر از آن است که غلط بخواند. در علوم انسانی منظورم است. علوم تجربی را من واردش نمی شود. آزمایشگاه به او یاد می‌دهد. @taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 انسان‌شناسی دینی 🔸 استاد حسین سوزنچی 🔹جلسه اول 🔺آنتروپولوژی غربی‌ها با اغلب بحث‌هایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرته‌برداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متن‌های اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رساله‌های انسان علامه طباطبایی بهره‌برداری گردد. 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
1 مقدمات و مساله محل نزاع.mp3
47.79M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه اول 🔸 استاد 🔹اصطلاح انسان شناسی به عنوان یک رشته علمی در غرب و در ایران 🔹 فرق جامعه شناسی با انسان‌شناسی و مردم شناسی 🔹نسبت بحث انسان شناسی غربی با بحث انسان شناسی از دیدگاه ما 🔹معرفی مختصری از برخی کتابهای این رشته 🔻پ.ن: حقیقتا درسگفتار جامع و پرمحتوایی است و برای دوستان دانشجوی علوم انسانی اکیدا توصیه می‌گردد. ⚜️ @taammolat74
♨️ مهم ترین و پربازدیدترین عناوین مطالب کانال تاملات در 🔘 بخش دوم ✍️ از بهار ۹۹ به چه چیزایی باید فکر کنیم؟ / دکتر مجتبی جهان‌تیغ ✍️ در فضای مجازی دچار کاپیتولاسیون هستیم! / روح الله مومن نسب ✍️ سیزده بدر و گفتمان زیست سالاری و مساله کرونا / علیرضا حسن زاده ✍️ کرونا در غرب و مساله غربزدگی / محمدرضا کائینی ✍️ ما کرانه نشینان تمدن تکنیک / محمدعلی روزبهانی ✍️ کرونا و مرئی‌شدن مرگ / امید رامز ✍️ بحران تصمیم‌گیری[یا تصمیم‌سازی] ✍️ گذار از علوم پزشکی مدرن : بخش اول / بخش دوم / بخش سوم / بخش چهارم ✍️ قربانیان انفعال مدیریت / میکائیل دیانی ✍️ در نقد پایتخت ۶ / عبدالحسین خسروپناه ✍️ واقع‌نمایی رسانه‌ای در مواجهه با بحران / رسول لطفی ✍️ بازیکن شماره یک آماده؛ سواد رسانه‌ای به روایت اسپیلبرگ / محمدعلی عبداللهی ✍️ نخبگان علوم انسانی با کرونا از سر تأمل برخورد کنند! / سیدمهدی ناظمی ✍️ کدام صدر به انقلاب نزدیکتر است؟! / امین فرج اللهی 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
39.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 مناجات‌خوانی ▶️ (امشب شب زیارت در کربلاست...) 🔸مراسم مناجات شب هفتم ماه رمضان سال ۱۳۹۹ 🔹حرم مطهر امام رضا (عليه‌السّلام) ⚜ @taammolat74
🔰 درنگی در دین‌ورزی معیشت‌اندیش ✍️ قاسم ترخان 🔶 نگاه چه نوع نگاهی است و آیا چنین نگاهی از نظر دین مذموم است؟ 🔹بر اساس قرآن و روایات، دارای مراتب سه‌گانه است. 🔸این درست نیست که دین‌ورزی را تنها به دین‌ورزی خلاصه کنیم و مراتبی را که پایین‌تر از آن است، به‌صورت کلی و مطلق، مذموم به‌حساب بیاوریم. پیامد تردیدناپذیر چنین اندیشه‌ای بسیاری از آیات و روایات است که مراتبی را برای دین‌ورزی بیان کرده‌اند. 🔹دین‌ورزی عاشقانه، خود نوعی تجارت است. طبق آیات قرآن (بقره: ۲۰۷) امیرالمؤمنین در لیلة‌المبیت با خدا معامله کرد و جانش را در معرض خطر قرار داد تا به رضوان و رضایت الهی برسد. این نگاه عاشقانه برای اوتاد اولیاء الهی وجود دارد که انگیزه آنان کسب رضایت معشوق است. 🔸پایین‌ترین مرتبه دین‌ورزی آن است که انسان دین و خدا را، برای دنیا بخواهد. آیا این‌گونه از دین‌ورزی مذموم است؟ 🔹برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید تفاوت و را بدانیم. فرض کنید شخص بیماری از خوردن دارو سر باز می‌زند ولی پدرش به او امر می کند که باید دارویت را بخوری و این شخص بیمار تنها برای کسب رضایت پدرش دارو را می‌خورد. در اینجا انگیزه و هدف کسب رضایت پدر بوده نه سلامتی خودش؛ اما با خوردن دارو برای وی حاصل می‌شود. بنابراین می‌شود انگیزه آدمی از دین‌ورزی چیزی باشد و غایت و نتیجه‌ی آن امری دیگر. 🔸یقیناً برخی از جلو‌ه‌های این‌گونه دین‌ورزی با اخلاص در امور تنافی پیدا خواهد کرد و دین‌ورزی آدمسی خواهد بود. متن کامل این گفت‌وگو را در لینک ذیل بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/dinvarzi ⚜️ @taammolat74
🔰 تلاش برای منطق فهم قرآن ✍میلاد دخانچی 🔸قرآن را باید خواند، نه آنگونه که عوام برای ثواب روخوانی میکنند، نه، قرآن باید به مثابه یک متن کلاسیک توسط همه، چه مومنان چه غیر مومنان، خوانده شود. چند سریال، اثر هنری و حتی معماری جهانی تا به حال دیده ایم که الهام گرفته از عهدین باشند؟ زیاد. اصلا تمدن ها جز‌ مفاهمه و‌ گفتگو با کتاب های مقدس خود سر پا نمی‌ایستند، حتی اگر در مقام رد آنها باشند. قرآن هم یک گفتار در خلا نیست، قرآن زاییده گفتگوی خدا با انسان در شرایطی است که انسان پدید اورده و آنچه قرآن در اختیار ما قرار می‌دهد جزیی است از یک کل. 🔹این گفتار اشعه ای است از یک منبع، چه بسا اگر قرآن امروز نازل میشد محورها و چینشی متفاوت می‌داشت اما مقصود، پیام ها و قواعد کلی که از انسان و عالم تشریح میکرد همان می‌بود، البته با همان زبان رمزآلودش. لذا قرآن باید خوانده شود نه برای عکاسی از ظواهرش، بلکه برای کشف منطق درونی، برای کد گشایی از رموز و فهم بهتر عالم از منظر ان کس و یا چیزی که میلیارد ها انسان معتقدند «خداوند» است. 🔸قرآن نیز هم ظاهری دارد هم و باطنی. ظاهر آن توسط مفسران توضیح داده میشود، دانشمندانی که لغت، تاریخ، شان‌ نزول و ..میدانند. قرآن اما باطنی نیز دارد، قرآن دهلیزهایی نیز دارد، دهلیز هایی که میتواند مخاطب را به همان منطق کل، یا منبع نور یا «ام‌ الکتاب» رهنمون سازد. ورود به باطن اما دیگر وظیفه مفسر نیست، بلکه فهم باطن نیاز به «تأویل» دارد. تأویل یعنی نوعی تقلا برای بازگشت به محل، به چیز، همان منطق و سرشت و پیام و دانش اولیه که در میان ظواهر آیات پنهان شده است. 🔹قرآن تاویل را وظیفه رسوخ کنندکان در دانش میداند، کسانی که با تسلط بر «علم» و شناخت ظاهر ایات بتوانند درباره باطن به درکی برسند. قرآن حتی بعضی متفکرین یهود را نیز راسخون در علم معرفی میکند، لذا سخت است که حتی مسلمان بودن را شرط احراز امکان تأویل لحاظ کرد. باید به کمک مفسران ظواهر ایات را شناخت و بعد به استناد دانشمندان قدیم و جدید در حوزه های مختلف، چه عرفانی چه عقلی، به تاویل دست زد، تاویلی که به شرط عدم تعارض اشکار با ظاهر، قرآن را به حرکت در می اورد، ما را به جهان های جدیدی آشنا میکند و انسان خدایی شده را در تاریخ به حرکت در می آورد. ♦️باید قرآن را خواند، باید با پرسش هم خواند، نه میتوان بدون پرسش سراغ متن رفت و نه باید دنبال تایید گرفتن از متن بود. باید به گفتگو و یادگیری از متن پایبند بود. آنچه از نتیجه این گفتگو در ما ته نشین میشود، قسمتی از خدا است که در زمین به حرکت آمده است. باید با احتیاط در تأویل را باز کرد. ⚜️ @taammolat74
🔰 کرونا: معلم آخر ✍️ خسرو باقری 🔸ارسطو، این فیلسوف جامع و اندیشمند بزرگ همه دوران‌ها را، معلم اول نام نهادند. و این البته نشانگر مقام فاخر معلمی است. اکنون، می‌سزد که ما کرونا را معلم آخر بنامیم. اما چنان که در تعبیر انگلیسی‌زبانان آمده، آخرین، فروترین نیست و بسا که فراترین باشد. معلم آخر، اینجا نشانگر آخرِ معلمی است. اما آموزه‌های این معلم آخر کدامند که او را شایسته این نام می‌کنند؟ 🔹نخست، کرونا تصویر ما را از جهان دگرگون کرد. او نشان داد که جهان اسرارآمیز است و این را عیان کرد که چگونه طومار حیات بشر، با همۀ طول و عرض تمدنش، می‌تواند با خُردپایی ناچیز در هم‌پیچیده شود و همچون پاره کاغذی، مچاله و به دور افکنده شود. آدمی باید بیاموزد که جهان پر از اسرار ناشناخته است و او در غار هزارتویی گام می‌زند که از هر کناره‌اش رازی بیرون می‌جهد و تا کرانه سر می‌کشد. او همچنین نشان داد که در این جهان، ماده و معنا در هم خلیده.اند و جسم و جان در هم پیچیده‌اند؛ چنان که جان گران تو در گرو جسمی ارزان و ناچیز چون کروناست. و ما چه به خوبی آموختیم که پاسداشت جان، در گرو چشمداشت به پاکیزگی در جسم است. 🔸دوم، کرونا معرفت شناسی ما را تحول بخشید. او نشان داد که واقعیت‌هایی در جهان وجود دارند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و از آنها عبور کرد، بلکه باید در برابر آنها سرفرود آورد. سازه‌گرایان کجایند تا ببینند که همه چیز ساختۀ ذهن ما نیست و واقعیت‌هایی سترگ وجود دارند که راه ما را می‌بندند و ما را به شناخت خود وامی‌دارند. آری این ذهن خلاق ماست که باید جامه‌ای درخور قامت این واقعیت‌ها بدوزد، اما نه جامه‌ای برای هیچ کس و هیچ چیز. ما هستیم که با سازه‌های ذهنی خود، کرونا را معلم آخر می‌نامیم، اما آیا این اسم بی مسمایی است؟ 🔹سوم، کرونا اخلاق و ارزشها را زیر و رو کرد. او یک برابری‌خواه بزرگ است. او برابری انسان‌ها را در برابر دیدگان ما قرار داد. او نیز همچون مادرش، مرگ، نشان داد که همه در برابر قانون او برابرند و هیچ کس برابرتر از دیگری نیست. در چشم او پاپ و پیرو یک حکم دارند. او شاه را بر همان زمینی می‌کوبد که گدا دیرزمانی بر آن زیسته است. فراتر از این برابری‌خواهی، کرونا "من" را به "ما" تبدیل کرد و به خوبی نشان داد که انسانها نه تنها برابر بلکه تنگاتنگ در بر یکدیگرند و سرنوشت همۀ آنها چون تاروپودی در هم پیچیده است. چنین نیست که اگر کسی گلیم خویش را از آب برگیرد، بتواند در گوشۀ عزلتی، مأوی بگیرد و در حباب بستۀ خویش زندگی کند. یا همه با هم زنده می‌مانید یا همه با هم می‌میرید؛ این است آموزه سترگ کرونا. با این آموزش، او کلید طلایی اخلاق را در دستان ما نهاد. این کلید طلایی، غلبه بر خودمحوری است و در این سخن حکیمانه جلوه‌گر شده است که آنچه را بر خود نمی‌پسندی بر دیگران مپسند. 🔸سرانجام، باید گفت که کرونا یک مربی حاذق است. پنجه در پنجه تو می‌نهد و بر زمینت می‌افکند تا برخیزی و از ضعف قدرت بسازی. چند صباحی تو را منکوب می‌کند تا با او مبارزه کنی و به این ترتیب، نیروهای ناشناختۀ خویش را بشناسی. او سرانجام پشت خویش را به خاک خواهد نهاد تا تو قدرت خود را بازیابی. این ترفند او برای رشد تو است. او باز روزی از روزنی دیگر و با نامی دیگر به تو حمله ور خواهد شد. او می‌آید تا غرور تو، این قدرت پوشالی، را در هم بشکند و قدرت واقعی تو را از نهادت بیرون کشد. آری، کرونا معلم آخر است. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌷 مداحی ▶️ (عزیز رسول الله داره میره از دنیا...) 🔸مراسم مناجات شب دهم ماه رمضان سال ۱۳۹۸ 🔹 مهدیه امام حسن مجتبی(ع) ☑️ وفات حضرت ام المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها بر تمام مسلمین جهان تسلیت باد. ⚜ @taammolat74
🔰مهمانِ بزرگان شدن، بزرگی می‌آورد! ✍ علیرضا پناهیان 🔸اگر میزبان نیازی به مهمان و مهمانی دادن نداشته باشد و مهمانی در معنا و مقام حقیقی خود تحقّق پیدا کرده باشد، انگیزۀ میزبان برای دعوت و پذیرایی جز اکرام مهمان نخواهد بود؛ و هرچه میزبان بی‌نیازتر باشد، مهمانی، از محبت و کرامت بسیار بالای او بیشتر حکایت می‌کند. 🔹اگر میزبان بزرگ و والا مقام باشد و مهمانان بسیار کوچک‌تر از او باشند، مهمانی هنگامۀ فروتنی و تواضع میزبان است. لحظۀ فرود آمدن میزبان بلندمرتبه در برابر مهمانان، صحنه‌ای به یاد ماندنی و دوست داشتنی است. مهمانِ بزرگان شدن، بزرگی می‌آورد و حقارت‌ها را از روح انسان بیرون می‌کند. همان احساس حقارتی که مایۀ همۀ اسارت‌هاست. 🔸رفع غربت، برطرف شدن تنهایی و گشایش دلگرفتگی‌ها، از کمترین نتایج یک مهمانی است. مهمانی یعنی بیرون آمدن از محیط تکراری و خسته کنندۀ خانۀ خود و ورود به سرسرای زیبای ضیافت. مهمانی یک فرصت تفریح و تنوّع است و یک مهلت دیدار با یار دلنوازی که مایۀ تسکین و تحبّب است. 🔹البته همۀ اینها بستگی دارد به اینکه چه کسی شما را دعوت کرده باشد، یا شما در چه شرایطی باشید. بسته به عطش شما و عطر میزبان، ناز شما و نوازش میزبان، دلتنگی شما و دلگشائی میزبان، غم شما و غم‌گساری میزبان، عشق شما و عشوۀ میزبان، مهمانی با مهمانی متفاوت است. پس این به عهدۀ خود شماست که ضیافت رمضان را چگونه ببینید. 📚 بخشی از کتاب شهر خدا ⚜ @Panahian_ir@taammolat74
🔰در یک سرزمین با دو ملت مواجه ایم! ✍بیژن عبدالکریمی 🔸 به اعتقاد من مهمترین مسئله کشور ما در حال حاضر نه مسئله آمریکا هست، نه آزادی و نه عدالت. بلکه مهمترین مسئله کشور شدنِ کشور و ایران شدن ایران است. 🔹به سخن دیگر امروز ما در یک سرزمین با دو ملت مواجه هستیم. یعنی در طی دو قرن اخیر از زمانی که ما با مدرنیته مواجه شدیم، وجدان اجتماعی تاریخی ما شکاف برداشت و جامعه و ملت ما دو قطبی شد. 🔸در یک قطب نوگرایان هستند که در زندگی می‌کنند و آرمان‌های جهان مدرن را دنبال می‌کنند و خواستارند که خودشان را یک شهروند جهانی تعریف کنند. 🔹در سوی دیگر بخشی از ملت ما هنوز در زیست جهان و عالم سنت نفس می‌کشند. و این دو قطب دائماً در مقابل هم قرار دارند. در مقام تشبیه جامعه ما مثل یک ماشین هست که دو موتور دارد و این دو در جهت مختلف خواهان حرکت هستند. یکی به سمت راست و دیگری به چپ، یکی به شرق و دیگری به غرب. لذا این جامعه هنگ‌کرده است. و تمام نیروهای این دو قطب در مقام دو نیروی اجتماعی و تاریخی در برابر هم مقاومت و همدیگر را حذف می کنند. 🔸ما در شاهد بودیم که چطور مشروطه خواهان در برابر مشروعه خواهان قرار گرفتند، بنابراین از انقلاب مشروطه طرفی نبستیم. نهضت با تعارض کاشانی و مصدق، در مقام رهبر این دو قطب اجتماعی، به کودتا ختم شد و با شکست مواجه شد. 🔹حکومت‌پهلوی اشتباه کرد که فقط شهروندان نوگرا را دید و سنت گرایان را نادیده گرفت، سنت گرایان هم با برنامه‌های توسعه نظام پهلوی همسو نشدند و در نهایت آن را سرنگون کردند. بعد از انقلاب نیز قدرت سیاسی در ایران ،فقط سنت گرایان را شهروند اصلی خود دید و نوگرایان را نادیده انگاشت. اما نوگرایان امروز با برنامه‌های قدرت سیاسی نه تنها همسو نیستند بلکه چوب لای چرخ نظام سیاسی می گذارند. 🔸هم قدرت سیاسی و هم روشنفکران ما، هم‌پوزیسیون و هم اپوزیسیون، علی رغم درگیری‌های سیاسی ایدئولوژیک منطق مشترکی دارند یعنی هر دو جامعه را رادیکالیزه می‌کنند وقطبی از ملت را در برابر قطبی دیگر قرار می دهند. تا زمانی که قدرت سیاسی و روشنفکران، پوزیسیون و اپوزیسیون، روحانیون و دانشگاهیان به این بلوغ فکری نرسند که ما در جهت انسجام ملی گام‌برداریم و پیوسته در جهت رادیکالیزه شدن جامعه گام بردارند، نه می‌توانیم در برابر فشارهای نظام‌جهانی آنچنان که شایسته و بایسته هست مقاومت کنیم ،نه به دموکراسی می‌رسیم و نه توان تحقق عدالت را خواهیم داشت و کماکان در توسعه نایافتگی تاریخی خودمان که هست باقی خواهیم ماند و روز به روز در ضعیف تر خواهیم شد. 🔹لذا مهم ترین مسئله این است که ما در جهت ایرانی شدن ایران و کشور شدن کشور یعنی نیل به یک همبستگی اجتماعی گام برداریم اما هم پوزیسیون و هم وآپوزیسیون هنوز به این بلوغ فکری نرسیده اند.... ⚜ @taammolat74
🔰در موسسه حکمت و فلسفه چه می‌گذرد؟ 💠«مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» وابسته به وزارت علوم، به ریاست این روز‌ها شاهد حضور افرادی در بدنه مجموعه است که در مواضعشان علیه نظام جمهوری اسلامی، امام و رهبری حرف می‌زنند و حمایت از فتنه ۸۸ هم از جمله آن است. این اتفاق درحالی امروز رخ داده که «کمک به توسعۀ پژوهش در زمینه­ های حکمت اسلامی»، «کوشش برای احیای جایگاه ویژۀ ایران در فلسفۀ اسلامی»، «کوشش برای نشر فرهنگ فکر و اندیشۀ فلسفی و منطقی در جامعه و ارتقای سطح دانش و بینش اسلامی» و... از جمله اهداف این مؤسسه است. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰در موسسه حکمت و فلسفه چه می‌گذرد؟ 💠«مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» وابسته به وزارت علوم، به ریاس
🔰در موسسه حکمت و فلسفه چه می‌گذرد؟ 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔹 (مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی مؤسسه که در دوره ریاست جدید، به این پست منصوب شد) و (عضو هیئت علمی که در دوره ریاست جدید به مؤسسه بازگردانده شد) از جمله اعضا و هیات علمی انجمن حکمت هستند که مواضع قابل تاملی علیه انقلاب اسلامی دارند و در این موسسه که با بودجه جمهوری اسلامی به تولید نیرو و محتوا مشغول است، فعالیت دارند. 🔸البته فقط به اینها محدود نمی‌شود، به عنوان نمونه دیگر دعوت از اساتید خارج‌نشین که زاویه جدی با انقلاب اسلامی دارد از شاه‌کارهای دیگر این موسسه علمی پژوهشی است. دعوت از به عنوان مدرس فلسفه و روانشناسی که در سابقه خود تمسخر انتخابات ایران و توهین به امام و رهبری و مصاحبه به عنوان کارشناس شبکه‌های فارسی‌زبان خارج را در کارنامه دارد، چه مفهومی دارد!؟ 🔹البته اساتید و اعضای هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه را گروه‌های مختلفی شکل می‌دهند که بسیاری از ایشان، با چنین مواضعی بیگانه و اکثراً متدین و همراه با اهداف نظام اسلامی هستند. 🔸اما عجیب آنجا است که وزارت علوم در سال ۹۷ و به بهانه ترمیم شرایط مدیریتی مؤسسه، یک گروه اقلیت از اعضای هیئت علمی مؤسسه که زاویه جدّی با نظام و امام و رهبری دارند را به جایگاه مدیریت و تصمیم‌گیری در این مؤسسه مهم رسانید؛ جایگاهی که حتّی در دوران هم از دسترس این گروه، دور مانده بود اما به مدد تدبیرها و رایزنی‌های پشت صحنه و جلو انداختن استادی از به عنوان نامزد ریاست جدید مؤسسه با سوابق جانبازی و البته همراهی فکری و سیاسی، توانست چنین رخداد مهمی را رقم بزند. در پست‌های بعدی برخی از مواضع ایشان ذکر می‌شود. ⚜️ @taammolat74