eitaa logo
تاملات
769 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 معلم و زندگی سرکاری 🔸زندگی هیچ مهم نیست. آن‌ها که سعی می‌کنند مهم‌اش جلوه دهند، می‌خواهند به ما قالب‌اش کنند، جنس‌شان را گران‌تر بیندازند. مگر دنیا سر و ته‌اش چیست؟ چه امر باقی و مانا و ماندگاری دارد که بتوان به آن نازید؟ دنیا خودش از قالب تهی است. دنیا گذرگاه اعتباری است که به خاطر توقف کوتاه‌مان در آن، معتبر شده است. 🔹 ما شرق و غرب را به اندازه‌ی عمر خودمان دیدیم، راست و چپ را نفس کشیدیم، در اقوال و احوال بسیاری غور کردیم، اما هیچ چیز مهمی نیافتیم. در واقع هر چه را در لحظه‌ی اول مهم پنداشتیم، اندک زمانی بعد «سرکاری» بودنش را حضوراً و حصولاً دریافتیم. اصلا دنیا سرکاری است، بازی است. دورهمی بزرگی رو به مرگ، با انواع اشتغالات بیهوده، زرق و برق خودساخته، اعتباری‌های اصالت یافته و هیاهویی مدام بر سر هیچ. در دنیا برای اینکه آدم‌ها حوصله‌شان سر نرود، مهماتی ابداع شدند که در کُنه‌شان هیچ اهمیتی وجود ندارد. ♦️تمام کار آدم در این بلبشوی معیشت و مآل، همین است که بفهمد دنیا «سرکاری» است و هر گاه این را فهمید تازه «کار»ش در دنیا آغاز می‌شود و کار معلم یاد دادن و فهماندن همین است و جز این، معلمی نیست. روز معلم، مبارکِ معلم‌ها.🌹🌹🌹 ⚜️ @taammolat74
🔰 داستان مهران رجبی و دو نکته قابل تامل ✍ سید یاسر تقوی 🔸خاطره شیرین مهران رجبی از تصمیم‌ش برای طلبه شدن را تماشا کنید. نمی‌خواهم ارزش‌گذاری کنم که برای آقای رجبی کدام بهتر بود؟ طلبگی یا بازیگری؟ اما می‌خواهم دو نکته را یادآور شوم: 1⃣ اول آنکه ما بیش از آنچه تصور می‌کنیم متاثر از مقدرات الهی هستیم. پذیرش اختیار انسان و قدرت انتخاب برای او به این معنا نیست که هر چه او بخواهد همان بشود. 🔹شاید تا زمانی که توجه ما به نقش مقدرات در زندگی‌مان بیشتر نشود، انس با دعا و رضایتمندی از زندگی‌مان بیشتر نشود. انس با دعا زیاد می‌شود چرا که تمام عالم تحت قدرت و اراده خداست و اوست که می‌تواند اراده‌ی ما را به سر منزل مقصود برساند. 🔸رضایتمندی از زندگی افزایش می‌یابد چرا که می‌دانیم ما مامور به وظیفه‌ایم و نتیجه دست پروردگار حکیم و مهربان است. پس لازم نیست برای بسیاری از اتفاقات زندگی بیش از حد نگران و ناراحت شویم. 2⃣ دوم آنکه حوزه علمیه همچنان همین وضعی است که آقای رجبی ده‌ها سال پیش تجربه کرده است. 🔹 اشتباه غالب دوستانی که به حوزه می‌آیند و پس از مدتی پشیمان می‌شوند این است که گمان می‌کنند قرار است حوزه علمیه برای رشد و ارتقای آنان کاری کند. این افراد رسالت خود را وابسته به سیستم، محیط، مدرسه، مدیران، اساتید و حتی هنجاری حاکم بر حوزه تعریف می‌کنند. 🔸بارها شنیده‌ام فلانی طلبگی را به خاطر یاس و ناامیدی و یا بیکاری و یا بداخلاقی برخی مدیران و اساتید و یا حتی به خاطر اینکه به او گفته‌اند چرا شلوار لی پوشیده‌ای و هزاران دلیل گوناگون کنار گذاشته‌ است. 🔹 کسی که قصد دارد خودش را وابسته به سیستم تعریف کند، اگر در هر کدام از مواردی که ذکر کردم، ناکارآمدی و یا ضعفی مشاهده کنند، می‌گذارد و می‌رود. اما اگر کسی آمده باشد تا رسالت دینی و علمی خودش را پیگیری کند، حتی اگر ساختار حوزه مانع او شود، سعی می‌کند با غلبه بر موانع، رشد شخصی و صنفی روحانیت را از منظر خودش پیگیری کند. کاری که مطهری با منزلت روحانیت کرد و حوزه‌ای که به او بی‌مهری کرده بود را مجاب کرد تا آثار او را خط به خط بخوانند و به وجود چنین روحانی عظیم الشانی افتخار کنند. @taammolat74
📮سالهاست در جلسات خصوصی و عمومی به خاطر بی برنامگی و رهاشدگی فضای مجازی فریاد زدیم. دستورات صریح رهبری را مطالبه کردیم ولی اراده نامیمونی کارشکنی و اهمال کاری میکند. مجلس هم که .....! مهم ترین مطالبه ما است و متولی‌ای که منابع مالی از فروش اینترنت نداشته باشد. ✍حجت الاسلام ماندگاری ⚜ @taammolat74
🔰 معلمی و تولد ثانی ✍ غلامحسین دینانی 🔸هر موجودی یک بار متولد می‌شود اما انسان بعد از اینکه یک بار از مادر متولد شد، باید یک دیگر خودش، خودش را بزایاند و تولد ثانی داشته باشد. به دست که انجام می‌شود؟ به دست . 🔹 گفت: «من ماما هستم» اتفاقا مادر سقراط هم ماما بوده است. حالا مادرش ماما بوده خوب این طبیعی است، اما خودش را هم گفت که ماما هستم. فیلسوف بود ولی می‌گفت من ماما هستم. یعنی چه ماما؟ یعنی آدمها را دوباره یک تولدی می‌دهد. با و دوباره متولد می‌شوند. 🔸با تعلیمات من دوباره متولد می‌شوند. این تولد ثانی است. حدیث هم داریم در مسیحیت، این حدیث خیلی معتبر است. (لن یلج ملکوت السموات من لم یولد مرّتین) به ملکوت آسمانها دست نیابد مگر آن کس دو بار تولد یابد. 🔹استاد خوب، بسیار اهمیت دارد. یک کسی که ادعا می کند که فیزیک دان خوبی هستم ولی جای خوبی درس نخونده و استاد ندیده من که باورم نمی شود. در علوم تجربی شاید بتواند بگوید که چیزهایی یاد گرفتم، چون آزمایشگاه بهش نشون داده است. وا مصیبت به علوم انسانی که آزمایشگاه ندارد. حالا اگر استاد ناتوان بود و یک دانشی را انتقال داد، به این راحتی که نمی شود از اذهان آن را پاک کرد. دانشجو هیچ نخواند بهتر از آن است که غلط بخواند. در علوم انسانی منظورم است. علوم تجربی را من واردش نمی شود. آزمایشگاه به او یاد می‌دهد. @taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 انسان‌شناسی دینی 🔸 استاد حسین سوزنچی 🔹جلسه اول 🔺آنتروپولوژی غربی‌ها با اغلب بحث‌هایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرته‌برداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متن‌های اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رساله‌های انسان علامه طباطبایی بهره‌برداری گردد. 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
1 مقدمات و مساله محل نزاع.mp3
47.79M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه اول 🔸 استاد 🔹اصطلاح انسان شناسی به عنوان یک رشته علمی در غرب و در ایران 🔹 فرق جامعه شناسی با انسان‌شناسی و مردم شناسی 🔹نسبت بحث انسان شناسی غربی با بحث انسان شناسی از دیدگاه ما 🔹معرفی مختصری از برخی کتابهای این رشته 🔻پ.ن: حقیقتا درسگفتار جامع و پرمحتوایی است و برای دوستان دانشجوی علوم انسانی اکیدا توصیه می‌گردد. ⚜️ @taammolat74
♨️ مهم ترین و پربازدیدترین عناوین مطالب کانال تاملات در 🔘 بخش دوم ✍️ از بهار ۹۹ به چه چیزایی باید فکر کنیم؟ / دکتر مجتبی جهان‌تیغ ✍️ در فضای مجازی دچار کاپیتولاسیون هستیم! / روح الله مومن نسب ✍️ سیزده بدر و گفتمان زیست سالاری و مساله کرونا / علیرضا حسن زاده ✍️ کرونا در غرب و مساله غربزدگی / محمدرضا کائینی ✍️ ما کرانه نشینان تمدن تکنیک / محمدعلی روزبهانی ✍️ کرونا و مرئی‌شدن مرگ / امید رامز ✍️ بحران تصمیم‌گیری[یا تصمیم‌سازی] ✍️ گذار از علوم پزشکی مدرن : بخش اول / بخش دوم / بخش سوم / بخش چهارم ✍️ قربانیان انفعال مدیریت / میکائیل دیانی ✍️ در نقد پایتخت ۶ / عبدالحسین خسروپناه ✍️ واقع‌نمایی رسانه‌ای در مواجهه با بحران / رسول لطفی ✍️ بازیکن شماره یک آماده؛ سواد رسانه‌ای به روایت اسپیلبرگ / محمدعلی عبداللهی ✍️ نخبگان علوم انسانی با کرونا از سر تأمل برخورد کنند! / سیدمهدی ناظمی ✍️ کدام صدر به انقلاب نزدیکتر است؟! / امین فرج اللهی 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
39.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 مناجات‌خوانی ▶️ (امشب شب زیارت در کربلاست...) 🔸مراسم مناجات شب هفتم ماه رمضان سال ۱۳۹۹ 🔹حرم مطهر امام رضا (عليه‌السّلام) ⚜ @taammolat74
🔰 درنگی در دین‌ورزی معیشت‌اندیش ✍️ قاسم ترخان 🔶 نگاه چه نوع نگاهی است و آیا چنین نگاهی از نظر دین مذموم است؟ 🔹بر اساس قرآن و روایات، دارای مراتب سه‌گانه است. 🔸این درست نیست که دین‌ورزی را تنها به دین‌ورزی خلاصه کنیم و مراتبی را که پایین‌تر از آن است، به‌صورت کلی و مطلق، مذموم به‌حساب بیاوریم. پیامد تردیدناپذیر چنین اندیشه‌ای بسیاری از آیات و روایات است که مراتبی را برای دین‌ورزی بیان کرده‌اند. 🔹دین‌ورزی عاشقانه، خود نوعی تجارت است. طبق آیات قرآن (بقره: ۲۰۷) امیرالمؤمنین در لیلة‌المبیت با خدا معامله کرد و جانش را در معرض خطر قرار داد تا به رضوان و رضایت الهی برسد. این نگاه عاشقانه برای اوتاد اولیاء الهی وجود دارد که انگیزه آنان کسب رضایت معشوق است. 🔸پایین‌ترین مرتبه دین‌ورزی آن است که انسان دین و خدا را، برای دنیا بخواهد. آیا این‌گونه از دین‌ورزی مذموم است؟ 🔹برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید تفاوت و را بدانیم. فرض کنید شخص بیماری از خوردن دارو سر باز می‌زند ولی پدرش به او امر می کند که باید دارویت را بخوری و این شخص بیمار تنها برای کسب رضایت پدرش دارو را می‌خورد. در اینجا انگیزه و هدف کسب رضایت پدر بوده نه سلامتی خودش؛ اما با خوردن دارو برای وی حاصل می‌شود. بنابراین می‌شود انگیزه آدمی از دین‌ورزی چیزی باشد و غایت و نتیجه‌ی آن امری دیگر. 🔸یقیناً برخی از جلو‌ه‌های این‌گونه دین‌ورزی با اخلاص در امور تنافی پیدا خواهد کرد و دین‌ورزی آدمسی خواهد بود. متن کامل این گفت‌وگو را در لینک ذیل بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/dinvarzi ⚜️ @taammolat74
🔰 تلاش برای منطق فهم قرآن ✍میلاد دخانچی 🔸قرآن را باید خواند، نه آنگونه که عوام برای ثواب روخوانی میکنند، نه، قرآن باید به مثابه یک متن کلاسیک توسط همه، چه مومنان چه غیر مومنان، خوانده شود. چند سریال، اثر هنری و حتی معماری جهانی تا به حال دیده ایم که الهام گرفته از عهدین باشند؟ زیاد. اصلا تمدن ها جز‌ مفاهمه و‌ گفتگو با کتاب های مقدس خود سر پا نمی‌ایستند، حتی اگر در مقام رد آنها باشند. قرآن هم یک گفتار در خلا نیست، قرآن زاییده گفتگوی خدا با انسان در شرایطی است که انسان پدید اورده و آنچه قرآن در اختیار ما قرار می‌دهد جزیی است از یک کل. 🔹این گفتار اشعه ای است از یک منبع، چه بسا اگر قرآن امروز نازل میشد محورها و چینشی متفاوت می‌داشت اما مقصود، پیام ها و قواعد کلی که از انسان و عالم تشریح میکرد همان می‌بود، البته با همان زبان رمزآلودش. لذا قرآن باید خوانده شود نه برای عکاسی از ظواهرش، بلکه برای کشف منطق درونی، برای کد گشایی از رموز و فهم بهتر عالم از منظر ان کس و یا چیزی که میلیارد ها انسان معتقدند «خداوند» است. 🔸قرآن نیز هم ظاهری دارد هم و باطنی. ظاهر آن توسط مفسران توضیح داده میشود، دانشمندانی که لغت، تاریخ، شان‌ نزول و ..میدانند. قرآن اما باطنی نیز دارد، قرآن دهلیزهایی نیز دارد، دهلیز هایی که میتواند مخاطب را به همان منطق کل، یا منبع نور یا «ام‌ الکتاب» رهنمون سازد. ورود به باطن اما دیگر وظیفه مفسر نیست، بلکه فهم باطن نیاز به «تأویل» دارد. تأویل یعنی نوعی تقلا برای بازگشت به محل، به چیز، همان منطق و سرشت و پیام و دانش اولیه که در میان ظواهر آیات پنهان شده است. 🔹قرآن تاویل را وظیفه رسوخ کنندکان در دانش میداند، کسانی که با تسلط بر «علم» و شناخت ظاهر ایات بتوانند درباره باطن به درکی برسند. قرآن حتی بعضی متفکرین یهود را نیز راسخون در علم معرفی میکند، لذا سخت است که حتی مسلمان بودن را شرط احراز امکان تأویل لحاظ کرد. باید به کمک مفسران ظواهر ایات را شناخت و بعد به استناد دانشمندان قدیم و جدید در حوزه های مختلف، چه عرفانی چه عقلی، به تاویل دست زد، تاویلی که به شرط عدم تعارض اشکار با ظاهر، قرآن را به حرکت در می اورد، ما را به جهان های جدیدی آشنا میکند و انسان خدایی شده را در تاریخ به حرکت در می آورد. ♦️باید قرآن را خواند، باید با پرسش هم خواند، نه میتوان بدون پرسش سراغ متن رفت و نه باید دنبال تایید گرفتن از متن بود. باید به گفتگو و یادگیری از متن پایبند بود. آنچه از نتیجه این گفتگو در ما ته نشین میشود، قسمتی از خدا است که در زمین به حرکت آمده است. باید با احتیاط در تأویل را باز کرد. ⚜️ @taammolat74
🔰 کرونا: معلم آخر ✍️ خسرو باقری 🔸ارسطو، این فیلسوف جامع و اندیشمند بزرگ همه دوران‌ها را، معلم اول نام نهادند. و این البته نشانگر مقام فاخر معلمی است. اکنون، می‌سزد که ما کرونا را معلم آخر بنامیم. اما چنان که در تعبیر انگلیسی‌زبانان آمده، آخرین، فروترین نیست و بسا که فراترین باشد. معلم آخر، اینجا نشانگر آخرِ معلمی است. اما آموزه‌های این معلم آخر کدامند که او را شایسته این نام می‌کنند؟ 🔹نخست، کرونا تصویر ما را از جهان دگرگون کرد. او نشان داد که جهان اسرارآمیز است و این را عیان کرد که چگونه طومار حیات بشر، با همۀ طول و عرض تمدنش، می‌تواند با خُردپایی ناچیز در هم‌پیچیده شود و همچون پاره کاغذی، مچاله و به دور افکنده شود. آدمی باید بیاموزد که جهان پر از اسرار ناشناخته است و او در غار هزارتویی گام می‌زند که از هر کناره‌اش رازی بیرون می‌جهد و تا کرانه سر می‌کشد. او همچنین نشان داد که در این جهان، ماده و معنا در هم خلیده.اند و جسم و جان در هم پیچیده‌اند؛ چنان که جان گران تو در گرو جسمی ارزان و ناچیز چون کروناست. و ما چه به خوبی آموختیم که پاسداشت جان، در گرو چشمداشت به پاکیزگی در جسم است. 🔸دوم، کرونا معرفت شناسی ما را تحول بخشید. او نشان داد که واقعیت‌هایی در جهان وجود دارند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و از آنها عبور کرد، بلکه باید در برابر آنها سرفرود آورد. سازه‌گرایان کجایند تا ببینند که همه چیز ساختۀ ذهن ما نیست و واقعیت‌هایی سترگ وجود دارند که راه ما را می‌بندند و ما را به شناخت خود وامی‌دارند. آری این ذهن خلاق ماست که باید جامه‌ای درخور قامت این واقعیت‌ها بدوزد، اما نه جامه‌ای برای هیچ کس و هیچ چیز. ما هستیم که با سازه‌های ذهنی خود، کرونا را معلم آخر می‌نامیم، اما آیا این اسم بی مسمایی است؟ 🔹سوم، کرونا اخلاق و ارزشها را زیر و رو کرد. او یک برابری‌خواه بزرگ است. او برابری انسان‌ها را در برابر دیدگان ما قرار داد. او نیز همچون مادرش، مرگ، نشان داد که همه در برابر قانون او برابرند و هیچ کس برابرتر از دیگری نیست. در چشم او پاپ و پیرو یک حکم دارند. او شاه را بر همان زمینی می‌کوبد که گدا دیرزمانی بر آن زیسته است. فراتر از این برابری‌خواهی، کرونا "من" را به "ما" تبدیل کرد و به خوبی نشان داد که انسانها نه تنها برابر بلکه تنگاتنگ در بر یکدیگرند و سرنوشت همۀ آنها چون تاروپودی در هم پیچیده است. چنین نیست که اگر کسی گلیم خویش را از آب برگیرد، بتواند در گوشۀ عزلتی، مأوی بگیرد و در حباب بستۀ خویش زندگی کند. یا همه با هم زنده می‌مانید یا همه با هم می‌میرید؛ این است آموزه سترگ کرونا. با این آموزش، او کلید طلایی اخلاق را در دستان ما نهاد. این کلید طلایی، غلبه بر خودمحوری است و در این سخن حکیمانه جلوه‌گر شده است که آنچه را بر خود نمی‌پسندی بر دیگران مپسند. 🔸سرانجام، باید گفت که کرونا یک مربی حاذق است. پنجه در پنجه تو می‌نهد و بر زمینت می‌افکند تا برخیزی و از ضعف قدرت بسازی. چند صباحی تو را منکوب می‌کند تا با او مبارزه کنی و به این ترتیب، نیروهای ناشناختۀ خویش را بشناسی. او سرانجام پشت خویش را به خاک خواهد نهاد تا تو قدرت خود را بازیابی. این ترفند او برای رشد تو است. او باز روزی از روزنی دیگر و با نامی دیگر به تو حمله ور خواهد شد. او می‌آید تا غرور تو، این قدرت پوشالی، را در هم بشکند و قدرت واقعی تو را از نهادت بیرون کشد. آری، کرونا معلم آخر است. ⚜️ @taammolat74
21.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 مداحی ▶️ (عزیز رسول الله داره میره از دنیا...) 🔸مراسم مناجات شب دهم ماه رمضان سال ۱۳۹۸ 🔹 مهدیه امام حسن مجتبی(ع) ☑️ وفات حضرت ام المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها بر تمام مسلمین جهان تسلیت باد. ⚜ @taammolat74