eitaa logo
تاملات
764 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
13990614-Moh1442-R15-01-Menbar_Heydari_0.mp3
17.92M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی 🎙حجت الاسلام مجلس پانزدهم 🔹اقامه خُلق رذیله‌ی «جمع‌المال» از طریق محوریت بخش خصوصی در اقتصاد و درگیری آن با فرهنگ وحی و وجدان انقلابیِ ملت و رهبری ایران 🔹عدم توجه به این انگیزه‌های مجاهدانه و فراهم نکردن جایگاه برای آن در مدل اداره و فقدان تدبیر علمی برای سپردن اختیارات کلان کشور به آنها، مورد مؤاخذه الهی قرار نخواهد گرفت؟! اگر هیئات و سخنرانان به آسیب شناسی علت هدر رفتن این انگیزه های بزرگ و این شور حسینی نپردازند و زمینه برای طراحی بسترهای اجتماعیِ جایگزین ایجاد نکنند و فقط به توبیخ افراد جناح مخالف بپردازند، چرا خدای متعال نعمت این هیئات و عزاداریها را از ما سلب نکند؟! چرا بلایی از قبیل کرونا باعث نشود عزاداریها محدود شود؟! پس چگونه مؤمنین باید نسبت به ضعفهای خود هشیار شوند؟! 🔹آسیبشناسی صحیح از وضعیت اقتصادی کشور، حلقه مفقودهای است که فقدان آن، موجب ارائه راهکارهای ناکارآمدِ متداول شده و در واقع «صورت مساله» در اقتصاد کشور هنوز به صورت صحیح، تصویر و ترسیم نشده است. 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 بازاندیشی و آسیب‌شناسی درس خارج حوزه علمیه قم 🔸آقای احمد مبلغی از اساتید و پژوهشگران جدی حوزوی و
🔰عدم توجه کافی به هدف اصلی درس خارج 🔸از جمله آسیب‌های وارد بر دسته ای از دروس خارج امروزی آن است که به تحقق هدف اصلی و اصیل درس خارج، یعنی نیل به توانایی اجتهاد، توجه درخور مبذول نمی شود. 🔹در دروس رایج، به این مساله کلیدی که استاد باید شیوه استنباط پرداخته و در خلال دروس، راه و رسم روش استنباط از منابع دینی را نیز به شاگردان تعلیم دهد، چندان اهمیتی داده نمی‌شود. بدین جهت، هدف‌های میانی و حاشیه‌ای اصل قرار داده شده‌اند و هدف اصلی، یعنی ایجاد ملکه استنباط و انتقال و تعلیم روش‌های وصول بدان، حاشیه و فرعی تلقی شده است. 🔸گاه، فرهنگ و فضای حاکم بر ذهنیت‌ها نیز سبب می‌شود که اهداف حاشیه غیرضرور بزرگ جلوه داده شده و اصل قرار گیرند. در پاره‌ای از درس‌ها آنچه که باید در دوره سطح خوانده می‌شد بار دیگر آموزش داده می‌شود. در برخی دیگر نیز به بسط مطالب فرعی تطویل مباحث غیردخیل در حکم، توضیح مسائل پیچیده بی ثمر در استنباط و مانند آن پرداخته می‌شود. 📚 درس خارج و گام‌های اجتهاد ، ص 67 و 68 🔗 برای خواندن بخش قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب سهروردی راه دانش حقیقی را در ۱۵ نور با ویژگی‌های خاص آن، تشریح می‌کند که این انوار شهودی از عالم عقل، فیضان می‌شوند و اکسیر علم و قدرت و حیات‌اند. شرط لازم برای چنین تجربه‌ای، تجرید از کالبدهای جسمانی است. او برای ریاضت و تهذیب نفس، دستوراتی دارد. از جمله: گرسنگی و روزه‌داری. زیرا هر آفتی از سیری و پرخوری است. کم‌خوابی و بیداری شب. عبادت پیوسته و ذکر نام‌های خدا که از ذکر زبانی آغاز می‌شود تا بدان جا که جان به ذکر آید. بریدن از جاذبه‌های دنیوی. پیروی از پیر و مرشدی که طی طریقت نموده باشد و راهنمایی و تلقین ورد کند و بر اعمال او نظارت و مراتب باشد. تضرع و دعا و اتصاف به فضایل و خصائل نیکوی اخلاقی همچون صدق، تواضع، شفقت و اخلاص و... با رعایت این امور، درهای ملکوت گشوده می‌شود و حقایق مشاهده می‌گردد. البته عرفان سهروردی، صبغه قرآنی و وحیانی دارد. سعادت، معرفت و فضیلت انسان در گرو سیر و سلوک معنوی و ستایش و پرستش خدا و تطهیر دل از آلودگی‌هاست. از این راه است که بارقه‌های الهی بر او اشراق می‌شود و درجات قرب الهی را طی می‌کند و به معرفت حقیقی و یقینی نائل می‌گردد. ✍️ حسن سعیدی 📚 عرفان در حکمت اشراق ⚜️ @taammolat74
🔰 بودن به سوی مرگ 🔸 به‌رغم گستره پهناور اندیشه ، می‌توان پرسشی بنیادین را در تمامی آن‌ها ردیابی کرد: آیا می‌توان به پرسش هستی در افق زمان‌مندی اندیشید. این همان پرسشی است که هایدگر در «هستی و زمان» و همچنین «متافیزیک چیست؟» به سراغش می‌رود. هایدگر استدلال می‌کند که بشر با فراروی از جهان پیرامونی، هستی خویش را شکل می‌دهد. بر همین قرار است که وی مفاهیمی چون «پایان‌مندی/محدودیت» و «عزلت/تنهایی» را به‌عنوان اصول ساختاری و اولیه متافیزیک در نظر می‌گیرد. 🔹این‌ها پرسش‌هایی است که همچنان می‌توان در جهان امروز به سراغ‌شان رفت. رویارویی با جهان و محیط پیرامون و پرداختن به هستی در دنیای امروز اهمیت دارد خاصه در میان کرونا و ضرورت بازگشتن به مفاهیم اساسی زندگی. وضعیت فعلی جهان خوب نشان داد که آن‌چه هایدگر درباره حیات منحصربه‌فرد می‌گفت تا چه اندازه اهمیت دارد. بنابه نظر او، ذات اندیشنده بدون وجود جهان خارج و بودن در جهان خارج، دارای شخصیت نیست. 🔸هایدگر مرگ را شیوه‌ای از بودن می‌داند که دازاین به محض آنکه هستی یافت بار آن را بردوش می‌گیرد. وی مرگ را افق نهایی می‌داند. شاید بتوان دست به خطر زد و این‌گونه نتیجه گرفت که وضعیت فعلی جهان نوعی «بودن به سوی » را برای ما به ارمغان آورده است، نوعی آگاهی از بی‌واسطگی و حضور دائمی مرگ به‌مثابه بخشی از زندگی. وجه اصیل دازاین در نزد هایدگر نیز درست به چنین ساختاری اشاره دارد، چراکه اکنون دیگر کمابیش دریافته‌ایم که نابودی مسئله‌ای دوردست و بعید نیست، بلکه ساختاری بنیادی و جدایی‌ناپذیر از حیات هر روزه‌مان است. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | شرحی بر کتاب فتح خون (شهید آوینی) 🎙وحید یامین پور جلسه پنجم (نهایی) هیئت خدام الرضا علیه السلام ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @yaminpour👇👇👇
4_6030676490708846156.mp3
20.78M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | شرحی بر کتاب (شهید آوینی) 🎙وحید جلسه پنجم 🔹فتح خون، ابتلاء مومن، جامعه مومنین 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا 🎙دکتر احمدحسین شریفی جلسه پنجم مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
1_443969782.mp3
4.49M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه 🎙دکتر جلسه پنجم 🔹 نقد قرائت تفرقه‌افکنانه از قیام حسینی علیه السلام 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
📮کسی که استقلال فکری ندارد، نیست. استقلال فکری است که تنهایی می‌آورد. کسی که دارای استقلال فکری است، در هر کجا که باشد تنها است. . . ✍دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی ⚜ @taammolat74
🔰 هیچ کار... بزرگی را گفتند ؛ تو برای تربیت فرزندانت چه می کنی؟ گفت: هیچ کار...! گفتند: مگر میشود؟ پس چرا فرزندان تو چنین خوبند؟ گفت: من در تربیت خود کوشیدم، تا الگوی خوبی برای آنان باشم. فرزندان ؛ راستی گفتار و درستی رفتار پدر و مادر را می بینند، نه امر و نهی‌های بیهوده ای که خود عمل نمی کنند ...🌸🌸 ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |زیبایی شناسی عاشورا 🎙 دکتر مهدی امامی جمعه پژوهشگاه قرآن و حدیث ⏰ 3 مهر 1396 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
81F6~1.mp3
18.96M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |زیبایی شناسی 🎙 دکتر مهدی 🔹 امامی جمعه، دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان است. او دکتری خود را از دانشگاه تربیت مدرس تهران در سال 1378 اخذ کرده است. ⚜️ @taammolat74