🔰مشهد و تناقض های مداوم
🔸امروز که این متن را مینویسم مشهد در حصار مالها و هایپر مارکتها و اختلاف طبقاتی بسیار است. شکی نیست که حتی بافت اطراف حرم هم نسبتی با مشهدالرضا ندارد اما اینجا مسئله من اصلاح طلبان و روشنفکرانی که سالها برای ما داستان سرایی میکردند که اگر مدیریت شهر دست ما بود چنین و چنان میکردیم، نیست.
🔹 آنها در سه سال گذشته نشان دادند صرفا اهل کار سیاسی هستند و حتی حرفهای گذشته خودشان را هم نمیتوانند عملیاتی کنند.
🔸این متن را بیشتر برای دوستان انقلابی و حزب اللهی خودم مینویسم که روزگاری برگزار کننده رویداد #مشهد۲۰۱۷ بودند ، این شهر را پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی کردند!!
🔹حال چطور این شهر نابه سامان میتواند پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد، خودش تناقض بسیار عجیبی است ... اما من مثل همیشه چند نکته را می گویم که شاید فتح بابی برای بهتر اندیشیدن شود. یادمان باشد شورای چهارم و شهرداری قبل دست انقلابی ها بوده است!
🔸 دوستان ما سالهاست داعیه دار نوعی #آرمان_شهر هستند که توانایی ساخت آن را در عمل ندارند و همین توهم هم باعث برگزاری رویدادهایی چون مشهد( بیست هفده) شده است.
🔹در ساده ترین نوع نگاه به آرمان شهر که قصد ساخت آن را داشتید باید به گونهای باشد که هر فردی در فضای شهر تنفس میکند جلوههایی از مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و در راس آن امام رضا (ع) را مشاهده کند آن شهری که شما در آن طرح ریزی میکردید چه نسبتی با مکتب اهل بیت دارد؟
🔸مدل توسعه شما دقیقا شبیه به مدل توسعه کشورهایی هست که آنها را غرب مینامید و شر مطلق.... چگونه میتوان در شهر برج و مالها حتی با سرمایه گذاری نهاد های مذهبی سر بزند اما آن شهر نماد گفتمان امام رضا(ع) باشد؟؟
🔹در بهترین حالت خروجی اش الماس شرقی است که در فاصله چند صد متری یکی از مناطق محروم شهر قرار دارد! پس مشخص میشود هیچ فرقی بین مدل مدیریتی نیست.
🔸 تمام نحلههایی که برای مشهد تصمیم گیری کردهاند مدل مشخصی برای توسعه شهر نداشته اند و در سطحیترین حالت به دنبال آن بودند که در کنار زیارت، بتوانند تفریحات سالمی برای زوار بتوانند ارائه کنند!
🔹حال اینکه مشهد با وجوه چندگانه از هویت روبروست و برای احیا و باز آفرینی آن نیازمند مدیران و مسئولان اجرایی ای با افق های دید بالاست تا بتوانند گفتمان حقیقی مشهد که مشتمل بر امام رضا(ع)، فردوسی حماسه ادبیات موسیقی و گفتگو است را به صورت ارگانیک و با ارائه سازوکاری منطبق با ابعاد فوق ، پیاده کنند.
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 انسانشناسی دینی
🔸 استاد حسین سوزنچی
🔹جلسه دوم
🔹🔹دربار تکامل داروین و اثرش در انسانشناسی
🔺آنتروپولوژی غربیها با اغلب بحثهایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرتهبرداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متنهای اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رسالههای انسان علامه طباطبایی بهرهبرداری گردد.
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
2. اهمیت تکامل داروینی در انسانشناسی (Trimmed).mp3
43.48M
🔉 درسگفتار
🔶 #انسان_شناسی_اسلامی
🕰 جلسه دوم
🔸 استاد #حسین_سوزنچی
🔹نظریه داروین مورد مخالفت دینداران غربی قرار گرفته است اما از زاویهای که اصلا اهمیت ندارد. مساله اصلی این نیست که انسان سابقهای در میمون دارد یا نه، بلکه مساله اصلی این است که آیا تنها همین سابقه را دارد؟
🔹با مروری بر آرا مطرح در آنتروپولوژی درباره سابقه انسان، به مساله زبان ورود پیدا کردیم و نشان دادیدم که چگونه وجود زبان در انسان تفاوت عظیمی بین انسان و حیوان ایجاد میکند و مهمترین کسی که کوشیده این تفاوت را تبیین ماتریالیستی بکند جرج هربرت مید است در کنش متقابل نمادین و اینکه به چه دلایلی توجیه وی ناموفق است.
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
♨️ مهم ترین و پربازدیدترین عناوین مطالب کانال تاملات در #فروردین_99
🔘 بخش سوم
✍️ ویروس کرونا و نظم تمدنی جهان / آیتالله سیدمهدی میرباقری
✍️ ابتذالِ بیپایان تلویزیون / علیرضا آل یمین
✍️ انتظار حقیقی چگونه شکل می گیرد؟! / علی صفایی حائری
✍️ چالش هاي فراروي گفتمان مهدویت / حسینعلی رحمتی
✍️آوینیگر امروز بود چه فکر می کرد؟ / رفیع الدین اسماعیلی
✍️آیا انتظار ما انقلابی است؟! / محمدجواد میری
✍️ مرگ، آزادی، انزوا و بی معنایی: چگونه وضع موجود را صورتبندی کنیم؟ / سید جوادمیری
✍️ امرِ غریب و بازسازی واقعیت / محمود مقدسی
✍️ شوک جدید عصر ما / سیدجواد نقوی
✍️ انگلیس چگونه با "آنفولانزای اسپانیایی" در ایران نسلکشی کرد
✍️ نقدی بر تحلیلهای متعصبانه لیبرالها در تحلیل انقلاب اسلامی
✍️ چرا جوانان به تتلو علاقمند هستند؟ / دکتر ارسیا تقوا
✍️ کرونا و جهانی که پایان دراماتیکی ندارد / محمدعلی روزبهانی
✍️ درباره دستمزد آقای مجری / محسن مهدیان
✍️کرونا و پیچ تاریخی برای ظهور تمدنی دیگر / محمد جبارپور
✍️ درباره جهان پساکرونا / حسن جعفرخانی
✍️ کرونا و خانهنشینی در بی خانمانی/ سیدحسین شهرستانی
✍️ در دفاع از مناسک /
✍️ خروج دانشگاه از تربیت و مهارتآموزی و تقلیل به دانشگاه مجازی / حمیدرضا مقصودی
✍️ لایو در دنیای کرونایی / رضا هاشمیزاده
✍️ دیانت و خلافآمدِ عادت / محمدعلی بیگی
✍️ بازنگری ماهیت آموزش در دوران کرونایی
✍️ چند مطلب دربارهی ابراهیم حاتمیکیا و خروج اش
📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید.
🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶
⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❁﷽❁
🎥 #رضوان_رمضان
🌷 مناجاتخوانی حجتالاسلام و المسلمین #میرزامحمدی
▶️ (فیض هم اگر بر من گمراه ندادی...)
🔸مراسم مناجات ماه رمضان ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۹
⚜ @taammolat74
❇️#صبوحانه
(ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی)
🔘 شماره ۵
🌙 سوره بقره
🌅 وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنين. يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ ما يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُون. (بقره/8-9)
🔸1. آیه 8 تا 20 درباره کسانی است که ظاهر و باطن شان با هم فرق می کند. برخی مفسرین تصریح کرده اند که این آیات درباره انسان های #منافق و دورو است (قمی، 1404ق: 1/34). اینها گمان می کنند خدا و مردم را فریب داده اند، در حالیکه خود را فریب داده اند ولی نمی فهمند.
🔸2. زیست اخلاقی در #فضای_مجازی هم نیازمند #صداقت و پرهیز از نفاق و فریب دیگران است؛ ولی به خاطر شرایط خاصی این فضا، از جمله امکان مخفی کردن هویت واقعی، همواره امکان فریب و خدعه وجود دارد و شخص می تواند در مورد باورها ونیات واقعی خود، یا حتی درباره سن و سال، جنسیت، سطح سواد، شغل، و هرچیز دیگر مربوط به خود به راحتی دروغ بگوید. از این جهت، فضا آنچنان غبارآلود است که حتی به تصویر و فیلم هایی که شخص از خود نشان می دهد نمی شود اعتماد کرد؛ چراکه با آمدن نرم افزارها و فناوری های جدید، مانند فناوری «جعل عمیق» (DeepFake)، به راحتی می توان تصاویر جعلی درست کرد و خود را به جای دیگران جا زد. احتمال و محتمل دروغ گویی، فریب، و نفاق در این فضا به اندازه ای زیاد است که #بهتر است در مواجهه با ادعاهای هر فرد، در صورتی که شناختی از او نداریم، اصل را بر #عدم_صداقت بگذاریم. چه ضررهای مالی و آبرویی و حتی جانی که به خاطر عدم توجه به این موضوع، به افراد، به ویژه نوجوانان و جوانان وارد شده است.
🔸3. نکته جالب این که آیه می گوید افراد دورو و فریبکار در واقع خود را فریب می دهند، اما شعور درک این مطلب را ندارند. این مسئله درباره فجازی هم صدق می کند. وقتی که به خاطر رفتار غیراخلاقی برخی افراد، این فضا ناامن و غیرقابل اعتماد شد و رذائل اخلاقی گسترش یافت، طبیعتا خود این افراد و اطرافیان شان هم در معرض فریب دیگران قرار می گیرند. وقتی آتشِ بی اخلاقی به جان جامعه مجازی یا حقیقی افتاد، خشک و تر با هم می سوزند. بنابراین، یکی از #وظایف اخلاق اندیشان فضای مجازی این است که این موضوع را برای کاربران تبیین کنند که نقض اخلاق در این فضا ممکن است در کوتاه مدت برای آنان سودی داشته باشد ولی در درازمدت با سوراخ شدن کشتی، همه سرنشینان، حتی کسانی که آن را سوراخ کرده اند، #غرق می شوند.
🔸4. برای پرهیز از افتادن کاربران فجازی در دام افراد شیاد و فریبکار، لازم است ارتقای «#سواد_رسانه ای» کاربران و آموزش شیوه مواجهه با دیگران و معیارهای راستی آزمایی آنان، به طور جدی در دستور کار همه مرتبطان با فضای مجازی قرار گیرد.
⚜️ @taammolat74
🔰این نیز بگذرد...
✍ حنیف طاهری
🔸چند روزی است تیغ تهاجم ناجوانمردانه دوست و دشمن به سوی
#حاج_محمود_کریمی یکی از مفاخر مادحین دستگاه #سیدالشهدا(ع) روانه شده، من با بهانه این حملات کاری ندارم و بديهى است كه اشتباه كلامى فقط از معصوم رخ نمیدهد.
🔹اما در این میانه برای کسانی چون من که سالهای طولانی ایشان را از نزدیک میشناسیم و بزرگی کار او و اثر شگرف ذوق و هنرش در سبک و سیاق مدح و ثنای آلالله را درک کردهایم، چشم بستن و روبرگرداندن از این سابقه قابل توجه جایز نیست:
1⃣ اول؛ حاج #محمود_کریمی مبدع تحولی بزرگ در #مداحی عصر ماست، مگر غیر از این است که اوج هنر ذاکر اباعبدالله استفاده درست و صحیح از شعر و ادبیات فاخر همزمان با بهره بردن از نواهای اصیل مذهبی و ایرانی است؟ هزاران ساعت صوت و تصویر ماندگار از حاج محمود موجود است که شنیدن آنها موجب پیوند قلبی ما با خاندان وحی شده است. با اشعاری معرفت بخش، با نواهایی متناسب با حماسه و غم و شادی آلالله. و مهمتر از همهی این مطالب حال درونی و اشکهایی که همراه با مرثیهخوانی از چشمهای او به لطف سیدالشهدا جاری میگردد که نشان از عنایت حضرت به اوست.
2⃣ دوم؛ همزمان با این ابداعات بزرگ که هر کدام قلب میلیونها انسان را با ذات منور #اهل_بیت(ع) گره میزند. حاج محمود ماموریت مجلس #امام_حسین (ع) در عصر انقلاب اسلامى را به بهترین شکل عملیاتی میکند، خواندن حاج محمود فقط برای گریه و آرام شدن قلب سراسر آتش گرفته محبان سیدالشهدا نیست، او در اوج عاطفه، عقل مخاطب را به فکر کردن درباره خودش و امام عصرش (عج) و انقلابی که با خون چند صد هزار شهید در این سرزمین پرچم بلند کرده، وا میدارد.
فرزند و برادر شهيدی که به وقت فتنهها و بحرانها به میدان مبارزه و دفاع از انقلاب اسلامی آمده و اتفاقا آثار به یادماندنی به جا گذاشته است.
3⃣ سوم؛ با این وجود حاج محمود فقط برای سینهچاکان و اصطلاحاً مشتریهای همیشگی دستگاه سیدالشهدا نیست، او ضمن خواندن از معارف و مصائب اهلبیت(ع)، ضمن استفاده از مضامین زیبا و اثرگذار، ضمن دفاع از #انقلاب و #رهبری، از طیفها و سلیقههای متنوع فرهنگی در جامعه خودمان مخاطب دارد. این طيف مخاطب هنر منحصر به فرد حاج محمود است، هرچند این وظیفه همه مداحان و خادمان این دستگاه هست.
🔸آری! ما با نوای (عشق يعنى عشق ناب فاطمه) به اقیانوس بیانتهای محبت آلالله وصل شدیم و در روزگار فتنههای آخرالزمان به ریسمان نجات سیدالشهدا چنگ زدیم... این نیز بگذرد...
⚜ @taammolat74
🔰جنگ ماسکها و وضعطبیعی هابزی
✍️محمدمحسن راحمی
🔸انسان مدرن با وضع قرارداد اجتماعی و پایهگذاری قوانین مدنی در عصر روشنگری بهدنبال آرمانشهری بود که در آن مردمان در آزادی، برابری، برادری و صلح باشند و حتی خبری از مرگومیر بر اثر بیماریهای کشنده مسری نباشد. مدرنیته در آرزوی تسلط هرچه بیشتر بر طبیعت و غلبه بر مرگ و جاودانگی بود، اما سرنوشت انسان قرن بیستم در دو جنگ جهانی اول و دوم با فجایعی که به مرگ دهها میلیون انسان منجر شد، اتوپیای مدرن را به چالش کشید. اما پس از جنگ جهانی دوم در در دهههای اخیر، همان ایده بهنوعی دیگر و در قالبهای متفاوتی مجددا بازتولید شد و «جهانیسازی» و «دهکده جهانی» آخرین رویایی بود که دنیای مدرن برای مردم جهان به تصویر کشید.
🔹اما به نظر میرسد پس از جنگ جهانی دوم، کرونا مهمترین بحرانی است که تمام این خیالبافیها را نقش بر آب کرده است. حتی در پیشرفتهترین کشورهای توسعهیافته یا به اصطلاح «جهان اول»، روزبهروز بر آمار مرگومیر بر اثر یک بیماری واگیردار افزوده میشود. ویروسی به اندازه فقط چندنانومتر، نهتنها بیمارستانها را به گورستان تبدیل کرده، بلکه حتی نفسهای بزرگترین اقتصادهای جهان را هم به شماره انداخته است. رویای گلوبالیسم نقش بر آب شده و «دهکده جهانی» بیش از هر چیز به باغوحشی ترسناک تبدیل شده است.
🔸شاید اگر هابز زنده بود و وضع کنونی عالم را مشاهده میکرد، چارهای جز این نداشت که برای توصیف «وضع کرونایی» ما، مجددا دست به دامان اصطلاح «وضع طبیعی» شود. این روزها بهطور مکرر اخبار مربوط به دزدی محمولههای پزشکی در کشورهای غربی را میشنویم. در «جنگ ماسکها» هم مثل «وضع طبیعی هابزی» خبری از اخلاق و حقوق متقابل نیست و هر دولتی گرگ دولت دیگر شده است. کشورهایی که قرار بود با همگرایی به سمت تحقق دهکده جهانی بروند، در جنگلی گرفتار شدهاند که جز زور قانونی ندارد.
🔹در «وضع طبیعی»، آشفتگی موجود آبستن نظم متفاوتی است؛ مثل سارس و مرس، ابولا و انواع آنفلوآنزاها، دیر یا زود دنیا از دست کرونا هم خلاص میشود، اما به نظر میرسد در جهان پساکرونا بیش از لفاظیهایی چون انواع و اقسام اتحادیههای سیاسی- اقتصادی منطقهای و رویای دهکده جهانی، دولت- ملتها برای حل مشکلات و بحرانها بهدنبال نگاه به درون و تمرکز بر ظرفیتهای داخلی خود خواهند بود. اگر تشدید ملیگرایی را قالبی سیاسی برای این تمنای جوامع در نظر بگیریم، روندی که در چند سال گذشته در قالب ظهور انواع و اقسام افراد و احزاب ناسیونالیست و ملیگرا در آمریکا و اروپا آغاز شده، با شدت بیشتری همچنان ادامه خواهد یافت.
🔸«پاندمی» و «قرنطینه» مهمترین کلیدواژههایی هستند که در وضعیت کرونایی مدام تکرار میشوند. اولی محصول نوعی «ادغام» و از عوارض جهانیسازی افراطی و دومی استعارهای از «انزوا»ی مثبت برای مقاومت در برابر آسیبهای این «ادغام» لجامگسیخته است. «پاندمی» استعارهای از نظم پیشاکرونایی و «قرنطینه» مبدائی برای پیدایی نظم پساکرونایی است.
💠آتش زدن پرچم اتحادیه اروپا توسط ایتالیاییهای خشمگین از عدم حمایت این اتحادیه از مردم این کشور، نشانهای جدی برای نظم سیاسی جهان پساکرونایی است. شاید این درس برای کشور ما ایران که چند سالی است با تحریمهای بینالمللی دست به گریبان است، بیش از سایرین نیازمند تامل و تفکر باشد که باید قوی شد و روی پای خود ایستاد.
⚜️ @taammolat74
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جاده انحرافی است...
◾️ نگرشی بر حرکت خزنده #جریان_نفوذ در بدنه حوزه علمیه قم تا حوزه علمیه مشهد
◾️ آیا مسیر حرکت چالشی برای از بین بردن اساتید انقلابی در حوزه علمیه قم شروع شده است؟
◾️ راستی! مراقب پروژه پشت پرده #خط_آتش درباره تخریب رائفی پور و محمود کریمی باشید.
⚜ @ponezs
⚜ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیرغلام
🔸حتی اگر میل و ذوق شخصی ما، هنر محمود کریمی را نپسندد، نمی توانیم، این واقعیت موجود، که او، یکی از تاثیرگذارترین و پرارجاع ترین نخبگان هنرمند ایرانی اقلا در دو دهه اخیر است، را اساسا نبینیم!
🔹می گویم نخبه هنرمند، چون با حداقلی ترین و لائیک ترین زاویه نگاه از مفهوم نخبگی و هنرمندی هم، بی شک او یکی از سرآمدان هنر ایرانی است.
🔸معتقدم هیچ خط قرمزی برای انتقاد صریح از جماعت سلبریتی های پرتاثیر نباید داشت، اتفاقا باید صریح هم موضع گرفت بویژه آنجا که با دین مردم مرتبط میشود، (چه محمد رضا زائری و سید مهدی شجاعی باشد چه محمود کریمی و حاج منصور ارضی، چه دکتر شریعتی و جلال آل احمد مکلا باشند چه شهید مطهری و شهید بهشتی معمم) اما قرار نیست با وقوع یک یا چند خطای احتمالی معرفتی، آتش به جان کل سرمایه مان بزنیم.
#محمود_کریمی
#چهار_پایه_خوانی
#هنر_ایرانی
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 انسانشناسی دینی
🔸 استاد حسین سوزنچی
🔹جلسه سوم
🔹🔹نزاع های مسئله انسان شناسی در مدیریت فرهنگی
🔺آنتروپولوژی غربیها با اغلب بحثهایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرتهبرداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متنهای اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رسالههای انسان علامه طباطبایی بهرهبرداری گردد.
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
3. اهمیت نزاعهای انسانشناسی در بحث مدیریت فرهنگ.mp3
42.54M
🔉 درسگفتار
🔶 #انسان_شناسی_اسلامی
🕰 جلسه سوم
🔸 استاد #حسین_سوزنچی
🔹قبل از هر بحث و نزاع با تئوری های دیگر، ابتدا باید مبانی هستی شناسی ما مشخص باشد. یعنی باید افق تحلیل ما از وجود درست باشد تا در مورد موجودات بحث کنیم. نزاع ما با غرب بر سر تحلیل ماتریالیستی از انسان است. آنان علاوه بر اینکه ادعا معنویت گرایی دارند بر این اعتقاد نیز هستند که عالم فقط مادی است و عالم غیر مادی وجود ندارد.
🔹انسان در نگاه غرب / حیطه واقعیت عالم و آدم
🔹سیر تکامل جهان از نگاه غرب و اسلام
🔹 ساحتهای وجودی انسان از نگاه اسلامی
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #رضوان_رمضان
🌷 مناجاتخوانی #سیدرضا_نریمانی
🔸 کلیپ بیپناه
▶️ (بنده غرق گناهت آمده...)
🔸مراسم مناجاتخوانی ماه رمضان
⚜️ @taammolat74
🔰 مرگاندیشی جمعی
✍️ حامد قدوسی
🔸کرونا فاصله بین زندگی، بیماری، زمینگیری و حتی مرگ را به شکل مضحک و بیسابقهای کوتاه کرده است، گاهی در حد یک چشم به هم زدن، چیزی که شاید فقط در زمان جنگ این قدر وسیع و محتمل بود. زمان بمباران و موشکباران بود که طرف نشسته بود خانهاش و ناهار میخورد و ده دقیقه بعد زیر آوار بود.
🔹همیشه از مرگهای الکی و قابل اجتناب در تاریخ عصبانی میشوم. از آن نفری که اگر پنج دقیقه زودتر خانهای را خالی یا جلسهای را ترک میکرد، گیر نیروهای امنیتی نمیافتاد و الان زنده بود. از آن کسی که روز قبل از ساختن دیوار برلین یا سقوط پایتخت در ویتنام و کامبوج شهر را ترک نکرد و فردایش موقع فرار کشته شد. از آن طیارهای که هزار کیلومتر را از جنوب میکوبد و میآید و در کهریزک و دم فرودگاه زمین میخورد. از آن مینهایی که زیر پای کاوه گلستان و مرتضی آوینی منفجر شدند و میتوانستند نیم متر آنطرفتر باشند. از آن ساختمانی که لحظه آخر سرراه طیاره خبرنگاران ظاهر شد و میتوانست کمی کوتاهتر باشد. ولی مگر اینها دست خود آدم است؟ این همه آدمی که در تصادف ماشین کشته میشوند، اگر یک ثانیه دیرتر و زودتر از آن نقطه رد میشدند شاید الان بین ما بودند.
🔸کرونا الان خیلی از ما را برده است درست وسط چنین موقعیتهایی: بیدفاع در مقابل ویروس ریزی که نمیدانیم از کجا وارد میشود و بیاطمینان از آینده. شاید مرگ بعضی از ما را یک اتفاق ساده در حد باز و بسته شدن نا به جای در آسانسور یا سرفه کردن نفر جلویی در صف خرید دستمال کاغذی رقم بزند. مرگی خیلی ساده، پیش پا افتاده و بیشکوه که میشد با سی ثانیه این طرف و آن طرف بودن از کنارش رد شد یا دچارش شد.
🔹البته شاید هم باید قدر بدانیم که فرصت داریم که چنین موقعیت متزلزل و بیدفاعی را در زندگی تجربه میکنیم. چند روز دیگر که قضیه که تمام بشود احتمالا بیشترمان بر میگردیم به همان اطمینان زیاد از خود و موقعیت برتر بشریمان و کنترلمان بر اوضاع. شاید الان تنها فرصتی در زندگی خیلیهایمان باشد که یک مرگاندیشی فردی و جمعی را یک بار به عینه تجربه کنیم.
⚜️ @taammolat74
🔰کارناوال لایوهای سلبریتیها در اینستاگرام
✍️ حمیدرضا دانشناری (جرمشناس)
🔘 بخش ۱ از ۲
🔸لایوهای این روزها در اینستاگرام کمی عجیب و غریب شده! بهطوریکه انسان درین فضا گم میشود: تتلو، ندا یاسی/ ندا یاسی، دنیا جهانبخت/ پویان مختاری، دنیا جهانبخت/ نیلی و ...
1️⃣.در این روزها ساختار حاکم بر جامعه ایرانی محل تلاقی سنتها، ارزشها و هنجارهای معارض است. دوگانه معارض سنت- مدرنیته، همگنی جامعه را با چالش مواجه کرده و به همین دلیل وضعیتی آنومیک را به وجود آورده است. سرگردانی ناشی از دوره گذار به عالم سایبر نیز سرایت کرده و با شکلگیری آنومی مجازی، اعضای جامعه تکلیف خود در فضای سایبر را به درستی درک نمیکنند.
2️⃣. کارناوال در آرای باختین جلوه چندصدایی و گفتگومحوری است. کارناوال مکانی برای تضارب آرا و شنیده شدن صدای افرادی است که تاکنون صدای آنها نادیده گرفته شده است. با این حال، صدای کارناوال مبتنی بر ایدئولوژی نیست، بلکه استدلالات بدنی توام با تمسخر و رقص ماهیت آن را شکل میدهد. امروزه متاثر از رشد فناوری ارتباطات میتوان کارناوال مجازی را مفهومپردازی کرد. شاید بخشی از حضور چشمگیر مردم در لایوها در بطن کارناوال مجازی توصیف شود. با این حال، چون در کارناوال مجازی، افراد حاضر در لایو امکان رقص و استدلالات بدنی را ندارند، با هجویات و گروتسک (ادبیات جنسی) به استقبال یکدیگر میروند.
3️⃣. در اکثر قریب به اتفاق لایوها، استفاده از عبارات نامتعارف و الفاظ رکیک مشاهده میشود. آنچه که در نظام کیفری ایران، جرایمی چون قذف و توهین را شکل میدهد. با این حال، شدت استفاده از این الفاظ به نحوی است که گویا فحش به بخشی از فرهنگ عمومی این افراد تبدیل شده است. به همین دلیل، میتوان گزاره مشهور 《جرم به مثابه فرهنگ》 در جرمشناسی فرهنگی را در این قالب تبیین کرد. به عبارت دقیقتر و بهتر، فرهنگ ناسزاگویی، بخشی از سبک زندگی این افراد شده است.
4️⃣. گفتمان امیر تتلو در مقام توجیه استفاده از الفاظ رکیک با اندیشه های پست مدرنِ کثرتگرا همسو میشود - فارغ از آنکه تتلو با پست مدرنیسم آشنا هست یا خیر؟ - وی که رهبر اصلی جریان عادیسازی فحش است، نتیجه این امر را کاهش خشونت و قتلهای ناموسی در جامعه ایرانی میداند. به همین دلیل، وی به صراحت میگوید وقتی من به مادر دیگری فحش میدهم، منظورم ارتکاب فعل زنا توسط وی نیست.
[ادامه دارد...⬇️]
⚜️ @taammolat74
🔰کارناوال لایوهای سلبریتیها در اینستاگرام
✍️ حمیدرضا دانشناری (جرمشناس)
🔘 بخش ۲ از ۲
🔸فرایند قبحزدایی از فحش و ناسزا با ایدئولوژی و استدلال تتلو - البته با زبان خودش! - همراه است. به عبارت دقیق، گفتمان تتلو، فحش و ناسزا را یک برساخت اجتماعی تعریف میکند.
5️⃣. استقبال چشمگیر مردم از لایوها و رکوردزنی لایو تتلو/ ندا یاسی بخش دیگری از حقایق جامعه را مشخص کرد. جامعهای که تتلو و ندا یاسی را فالو نمیکند اما در لایوهای آنها حاضر میشود. کوته بینی است اگر کرونا و قرنطینه را عامل بالا بودن افراد حاضر در لایو در نظر گیریم؛ زیرا در حالتهای دیگر هم افراد جامعه، مشتاق به حضور در این عرصهها هستند. با این حال، چند دلیل مهم در گرایش مردم به حضور در لایو این افراد وجود دارد.
5-1. انحطاط اخلاقی جامعه: بدون شک ساختار جامعه اخلاقگرا حضور در مکانهای مملو از فحش/ توهین و ناسزا را برنمیتابد. اخلاق سایبری نیز در اصول کلی با اخلاق حقیقی در یک راستا قرار میگیرد. لذا، سقوط اخلاقی جامعه حضور چشمگیر مردم را توجیه میکند.
5-2. فرار از محدودیتهای زندگی رسمی: شاید فشار بیش از حد وارد بر مردم در بطن زندگی رسمی بهانهای برای حضور در لایوها باشد؛ فضایی با گمنایی بالا و حضور افرادی با ویژگیهای مشترک. در این عرصه، مردم برای گریز از محدودیتها، سرکوبها و ... وارد این فضا میشوند و به دور از الزامات زندگی در جامعه رسمی، 《زندگی دوم/ حقیقی/ واقعی》 خود را به نمایش میگذارند.
5-3. خوشی، لذت و سرگرمی بخش جداییناپذیر زندگی انسان رفاهزده پستمدرن است. به همین دلیل، فرایندهای لذت، خوشی، تفریح و سرگرمی همواره مدنظر انسان است. به لطف فضای سایبر، افراد میتوانند سلبریتیها را در لایو ببینند و همزمان برای آنها پیام ارسال کنند.
🔵حضور در لایوها و دیدن افراد محبوب/ سلبریتی در کنار ابراز احساسات، توهین به رقبا و ... همگی میتوانند برای افراد لذتبخش باشند. در مقام جمعبندی باید به این نکته اساسی اشاره کرد که محبوبیت/ سلبریتی شدن تتلو، پویان مختاری و ... به جامعهای برمیگردد که از آنها حمایت میکند.
⚜️ @taammolat74
🔰 شبکههای اجتماعی و اضطراب درونی
🔸ما بیست و چهار ساعت شبانه روز در معرض رسانهها و اخبار هستیم و هیچ راه گریزی نیز در برابر آنها نداریم. از سوی دیگر بسیاری از کارهای خود را از طریق اینترنت انجام می دهیم. بنابراین چنین تصور می شود که به طور کامل بر زندگی خود مسلط هستیم و کنترل تمام و کمال زمان و مکان را در اختیار داریم.
🔹اما واقعیت این است که انسانها برحسب نوع مواجهه شان با فناوری، گاهی برده و گاهی وابسته آن میشوند. در نتیجه نمیتوانند تعادل کاملی میان باورها، احساسات و محیط اجتماعی خویش پدید بیاورند و همین موضوع به اضطراب و نگرانی های روزمره آنها دامن میزند.
🔸در جامعه ای بحران زده، همه ما دوست داریم خوشبخت زندگی کنیم. اما مشکل از آنجا شروع میشود که هر یک از ما بدون در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی، محیطی و دنیوی، فقط به دنبال خوشبختی خودمان هستیم. در شبکههای اجتماعی حتی اگر پیام های کاملا خصوصی هم برای یکدیگر بفرستیم باز هم به آن صمیمیت لازم بین دو فرد نخواهیم رسید.
🔹شبکه های اجتماعی حس مقایسه را در ما زنده می کنند، در واقع به طور ضمنی و پنهان روی رفتار دیگری متمرکز می شویم. معمولا تصویر دیگری در ذهن ما ارزش بیشتری پیدا می کند و در نتیجه قضاوت نادرستی از خود یا حتی دیگران خواهیم داشت. در واقع، هنجارهای اجتماعی در دنیای مجازی، ابعاد روانی به دنبال دارد که می تواند به روابط اجتماعی واقعی ما صدمه بزند و در برخی موارد حتی منجر به انزوا و گوشه گیری اجتماعی شود.
💠این کتاب در پی بیان جنبههای منفی فناوری نیست، بلکه میخواهد با راهکارهای خود نشان دهد که چگونه میتوان در زندگی تعادل به وجود دارد. چگونه میتوان از اینترنت، تلفن همراه و شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره استفاده کرد و در عین حال دچار مشکلات کمتری شد.
کتاب «من مضطرب» بدین موضوع میپردازد که چه رفتارهایی منشا تولید اضطراب هستند و آنها را تشدید میکنند. در پایان این کتاب، راهکارهایی برای زندگی بهتر در دنیایی پر از اضطراب و استرس ارائه میدهد و بخش پایانی کتاب پیشنهادهایی میدهد که باعث بهبود کیفیت زندگی ما می شود. در نهایت میتوانیم با آرامش بیشتر و ناراحتی کمتری زندگی کنیم.
📚 من مضطرب (با دلشوره و نگرانی های روزمره مان چه کنیم؟) / استفانی برتولون
⚜️ @taammolat74
📮 قیمت پراید نزدیک به ۹۰ میلیون رسید!
سکه رسید به ۶ میلیون تومان!
دلار هم شد ۱۶ هزار تومان!
+ آقای تاجزاده یادته گفتی اگه روحانی نمیومد پراید میرسید به ۶۰ میلیون؟؟ سکه میرسید به ۳ میلیون و دلار به ۱۲ هزارتومان؟ آقای تاجزاده دروغهایی که گفتی رو یادته یا بیشتر یادت بندازیم؟؟
✍️ محمد پازوکی
⚜️ @taammolat74
39.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #رضوان_رمضان
🌷 مناجاتخوانی #محمد_معتمدی
🔸 اشعاری از فیض کاشانی
▶️ (دل و دین و عقل و هوشم همه را بر آب دادی...)
🔸 مناجاتخوانی ماه رمضان
⚜️ @taammolat74
🔰مدرنیته،سرمایهداری، رمانتیسم
🔸در دوران پیدایش بورژوازی و انباشت سرمایه این طبق به دنبال تسخیر جهان به واسطهی پول و سرمایه بود و ازاین طریق هرچیزی را بدل به کالایی میکرد که با پول به تصرف خود در میآورد ازآنجمله بود اثار هنری.
🔹اما رمانتیسیسم جنبشی سودایی بود که پرخاشگرانه در برابر این تمامیتخواهی سرمایهداری جدید ایستاد. و نخستین جرقههای آن در آثار روسو شکل گرفت تاایتمه در نهایت در انتقادات شدید نووالیس و فردریش شلگل بدل به آتشی گسترده گردید و این درحالیست که پایگان اصلی رمانتیسیسم خرده بورژوازی بود اما تمام قد در برابر ارزشهای جهان سرمایهداری ایستاد و ارزشهای سه گانهی آزادی، برابری و برادری انقلاب فرانسه را در مقابل ارزشهای سرمایه داری جدید چه کلاسیسیسم در هنر و چه روشنگری در تفکر نهاد.
🔸 هنرمند رمانتیک ناراضی از دستاوردهای حیات بورژوا یعنی بیگانگی انسان باخود، و طبیعت و دیگری در قالب جز_من، مادی شدن روابط انسانی و انزوا و تنهایی بشر مدرن به روزگاران خوش دوران قدیم و آرامش حیات بدوی در طبیعت چشم میدوخت. مهمترین تجربهی بشری در مکتب رمانتیسیسم تنهایی و نقصان فرد در اثر تقسیم کار و چندپارگی حیات وی و فردیت او در روابط اجتماعی اش در میان انبوهی از منهای دیگر تحت عنوان جز_من، بودکه بدین ترتیب باعث بوجود آمدن ذهنگرایی و خودآگاهی قویای گردید که آمیخته با سرگشتگی و احساس طرد شدگی بود.
⚜️ @taammolat74
🔰 افسانۀ پراید
✍️مهدی تدینی
🔘 بخش ۱ از ۲
🔸پراید افسانه است و این ادعا نه طنز است و نه کنایه، نه سخره و نه ریشخند. پراید عین افسانه است. اگر باور ندارید مجالم دهید تا بازگویم «افسانۀ پراید» را...
🔹تاریخ قتلگاه آدمیانی است که برای افسانهها جانفشانی کردهاند؛ سر دادهاند، اما تا واپسین قطرۀ خون، قلبشان بَهرِ افسانهای تپیده است. افسانهها بزرگترین قاتلان تاریخند و چه بسیارند فِسانههایی که سررشتۀ آیینها شدند و آدمیان هزارهزار از برایشان جان فشاندند.درست مانند پراید که جانها سر وفاداری به آن از دست رفته است،چنانکه پراید در کشتار سرسپردگان با «افسانهها» برابری میکند.پس پراید ویژگی اصلی افسانه را که خونریزی است،دارد.
🔸افسانهها فقط مایۀ خونریزی نیستند. افسانه اگر در تاریخ مدرن ظهور کند خونریز میشود؛مانند افسانۀ نژاد آریاییـژرمن که آتش جنگی جهانی و شعلۀ کورههای آدمسوزی از دهان آژیدهاکیِ آن زبانه کشید، یا افسانۀ جامعۀ بیطبقه مانند کمون آغازین که سودای کمونیسم بود و داس برداشت به گندمزار جامعه تاخت و هر سری میان سرها بلندتر بود، گردن زد، تا افسانۀ جامعۀ بیطبقه شکل گیرد.
🔹افسانهها افزون بر این،وقتی پیشاتاریخی و دیرینهاند، دلربا و هویتسازند. یعنی افسانهها هویت میسازند و هویت هر مردمی در نهایت به چند افسانه میرسد. پراید هم همین قدر «هویتساز» است.برای تعریف «اقتصاد»، «اقتصاد سیاسی»، «وضع جامعه»،«سرشت تولید»و بسیاری عناصر دیگر در ایران، چه نمادی بهتر«پراید»میتوان یافت. همه چیز ما، از سیاست و جامعه تا فرهنگ و اقتصاد در شمایل قدسی پراید متجلی است، چنانکه باید گفت:«پراید هویت ماست»و بیراه نیست اگر اقتصادمان را پرایدیستی بنامیم.
🔸دیگر ویژگی افسانهها این است که ماندگاری عجیبی در فرهنگها دارند و همواره و به اشکال مختلف میمانند؛ از شکلی به شکلی درمیآیند و با گذر زمان خود را از نو در ذهن جمعیِ مردم یک فرهنگ بازسازی میکنند. افسانهها هم در «یک» فرهنگ دچار دگردیسی و ماندگار میشوند و هم در «چند» فرهنگ به اشکال متنوع و مشابه زنده میماند.
🔹برای مثال، در افسانههای نوردیک(اسکاندیناوی و ژرمن)قهرمانی است به نام هیلدِبراند که با سپاه پسرش، هادوبراند، روبرو میشود. پسر نمیداند هیلدبراند پدرش است و او را به نبرد میخواند و هیلدبراند ناگزیر در نبردی تنبهتن پسرش را میکشد و غم سنگینی بر دلش مینشیند(شباهت این افسانۀ شمال اروپایی به رستم و سهراب عجیب نیست؟)
⚜️ @taammolat74
🔰 افسانۀ پراید
✍️مهدی تدینی
🔘 بخش ۲ از ۲
🔸بگذریم...از افسانۀ پراید میگفتم... پراید هم همینقدر افسانهای است، چون هم ماندگار است و هم از شکلی به شکل دیگر درمیآید و درشکل دگردیسیشده بازمیگردد.در بدترین حالت، تنۀ ماشین را از پشت صندلی رانند برمیدارند و میشود وانت! این ماندگاری و توان دگردیسی اگر افسانهای نیست پس چیست؟
🔹دیگر ویژگی افسانهها این است که اغلب همۀ مردمان آن فرهنگ با آنها آشنایند.بعید است کسی دستکم چند داستان شاهنامه را نداند و بعید است هر آلمانی چند پرده از افسانۀ نیبِلونگِن را نداند و چینیها هم نیازی به یادآوری افسانه ندارند،همان اژدهای افسانهای خود را در دولتشان نگاه داشتهاند. از جهت آوازه، پراید از هر افسانهای افسانهایتر است.در گسترۀ ایران، سوراخسُمبهای هست که پرایدی سفید، چون قویی باوقار،آرمیده نباشد؟ نقاطی از ایران که هنوز آب و گاز و برق نرفته است،پراید رفته است! درست مانند افسانهها که پیش از رسیدن تمدن در هر منطقهای وجود داشته است،در هر کَپرنشین و دهکورهای.
🔸افسانهها عیاری تمامناشدنی دارند. هیچ چیز باعث نشد«افسانهها»از رونق بیفتند.نه دین و دینداری،نه رنسانس و روشنگری، نه علم و علمباوری.عیار افسانهها در گذر زمان کاهش نیافت، چهبسا چون افسانهها جنبۀ زینتی گرفتند، ماندگاتر و گرامیتر هم شدند؛ مانند طلا...طلا هزار سال بگذرد، طلاست؛بیبها که که نمیشود، ارزش عتیقه هم میگیرد،حتی اگر فقط برای زینت اندام باشد.شگفتا که پراید هم همین است.
پراید بیستوهفت سال پیش (۱۳۷۲) که آمد، دو میلیون تومان بود و امروز قیمتش به رغم گذر سه دهه، سی تا سیوپنج برابر شده و همچنان برای اکثریت جامعه همانقدر دستنیافتنی است که سه دهۀ پیش بود! نه از عیارش کم شد و نه از قدر و قیمتش... افسانهای نیست آیا؟
🔹از دیگر ویژگیهای افسانهها این است که گاه از سرمنشأ خود، یعنی جایی که نخستین بار آفریده شدهاند، فاصله میگیرند، میچرخند و میگردند و در نقطهای بس دور از خاستگاه خود منزل میکنند و فرهنگی را شکل میدهند. درست مانند پراید ما که به سفارش شرکت آمریکایی فورد ساخته شد و از ۱۹۸۶ در آمریکای شمالی فروخته میشد، اما چند دست گشت و کشتی سرگردانیاش بر ساحل ما لنگر انداخت.
💠 این است افسانۀ پراید و مایی که به قول حافظ «چون ندیدیم حقیقت ره افسانه» زدیم...
⚜️ @taammolat74
🔰 کاهش فالوئرهای کانالهای تلگرامی مخالف جمهوری اسلامی پس از شیوع کرونا
🔸باتوجه به التهابات روزهای اولیه شیوع کرونا، کانالهای تلگرامی مخالف جمهوری اسلامی، اعتماد بخشی از کاربران فضای مجازی خصوصا کاربران تلگرامی را کسب کردند و همین امر باعث افزایش فالوئر آنها شد. اما دادهها نشان میدهد که افزایش فالوئر آنها دوام نداشته است و آنها مدتی بعد با ریزش مخاطب رو به رو شدند.
🔹 بررسی سرویس دادهکاوی ایرنا بر روی فالوئرهای کانالهای تلگرامی #بیبیسی فارسی،#ایران_اینترنشنال، #منوتو، #آواتودی- علی جوانمردی و کانال تلگرامی #مملکته نشان میدهد که این کانالها باوجود جذب اولیه مخاطب در روزهای آغازین شیوع کرونا، نتوانستند مخاطب خود را حفظ کنند که این امر بیش از همه در کانال بی بی سی فارسی مشهود است.
▪️ اولین عامل ریزش مخاطب این کانالها، آمار بالای ابتلاء و مرگ و میر در سایر کشورها، از جمله کشورهای صنعتی، بود که دشواری مدیریت کرونا را نشان میداد.
▫️ عامل دوم به مدیریت خوب کرونا در کشور بازمیگردد.
این امر با یافتههای نظرسنجیها نیز همخوانی دارد / ایرنا
⚜️ @taammolat74
🔰 فرار از دانشگاه
چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟
✍️ محسن آزموده
🔸از نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ خورشیدی به تدریج در ایران نام موسساتی در ایران بر سر زبانها افتاد که کارشان برپایی جلسات و کلاسهایی با موضوع آموزش علوم انسانی بود. این موسسات با عناوین جذابی چون «پرسش»، «رخداد تازه» و... یا چهرههایی را برای تدریس و سخنرانی دعوت میکردند که به هر دلیل در دانشگاهها جایی نداشتند یا مباحثی را در شاخههای گوناگون علوم انسانی اعم از فلسفه، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روانشناسی، هنر و... مطرح میکردند که در دانشگاهها و موسسات رسمی عنوان نمیشد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰 فرار از دانشگاه
چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟
✍️ محسن آزموده
🔸از نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ خورشیدی به تدریج در ایران نام موسساتی در ایران بر سر زبانها افتاد که کارشان برپایی جلسات و کلاسهایی با موضوع آموزش علوم انسانی بود. این موسسات با عناوین جذابی چون «#پرسش»، «#رخداد_تازه» و... یا چهرههایی را برای تدریس و سخنرانی دعوت میکردند که به هر دلیل در دانشگاهها جایی نداشتند یا مباحثی را در شاخههای گوناگون علوم انسانی اعم از فلسفه، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روانشناسی، هنر و... مطرح میکردند که در دانشگاهها و موسسات رسمی عنوان نمیشد.
🔹مخاطبان این موسسات نیز تنها دانشجویان و فارغالتحصیلان علوم انسانی نبودند، از دانشجویان در رشتههای مختلف انسانی و پایه و فنی-مهندسی تا افراد میانسال و پیر با مشاغل آزاد و خانهدار و... در این جلسات شرکت میکردند. اما با گذر بیش از یک دهه، انگار رونق این موسسات رو به کاهش گذاشته و دیگر آن پتانسیل و جذابیت اولیه را از دست دادهاند.
🔸#حسام_سلامت، پژوهشگر علوم اجتماعی خود یکی از دستاندرکاران این موسسات است که در طول این سالها در مقام مدرس و سخنران در بسیاری از کلاسها و نشستهای این موسسات شرکت کرده. او در رساله دکترایش که چندی پیش در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از آن دفاع کرد، به ماجرای برآمدن این موسسات پرداخته است.
🔹جلسه دفاع مذکور با استقبال گسترده و چشمگیر دانشجویان و علاقهمندان علوم انسانی و احتمالا بسیاری از شرکتکنندگان و دستاندرکاران موسسات مذکور برگزار شد. در این جلسه غیر از حسام سلامت، #سارا_شریعتی استاد راهنما، #محمد_توکل و #حمیدرضا_جلاییپور نیز در مقام مشاور حضور داشتند و #محمدجواد_غلامرضا_کاشی، #حسین_مصباحیان و #ضیا_هاشمی به عنوان داور صحبت کردند. با توجه به اهمیت موضوع جلسه و نکات ارزندهای که در آن مطرح شد، سعی شده گزارشی از بخشهایی از سخنرانیها که به موضوع موسسات خصوصی علوم انسانی میپرداخت، ارائه شود.
[ادامه دارد...⏪]
⚜️ @taammolat74