eitaa logo
تاملات
722 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
26.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 مناجات‌خوانی ▶️ (عبد گنه کارت دلش بی‌قراره...) 🔸مراسم مناجات شب نهم ماه رمضان سال ١۳۹۷ 🔹حرم مطهر امام رضا (عليه‌السّلام) ⚜ @taammolat74
🔰 تاب‌آوریِ جالبِ بعضی آدم‌ها ✍️ محمود مقدسی 🔸این روزها، یکی از چیزهایی که مدام توجّهم را جلب می‌کند، مواجهه تاب‌آورانه بعضی از آدم‌هاست که توانسته‌اند در دلِ این بحرانِ ناخوانده، خودشان را بازسازی کنند. به این معنا که توانسته‌اند واقعیت این رخداد را بپذیرند، دست از ناله کردن و سردرگمی بردارند، چشم‌انتظارِ بازگشتِ اوضاع به وضعیت طبیعی و برگشتن به فعالیت‌های همیشگی‌شان نباشند و فضای عاطفی و حرفه‌ایشان را در این موقعیت تازه، سر و سامان بدهند. 🔹تجربه این قبیل آدم‌ها هیجان‌زده‌ام می‌کند و از خودم می‌پرسم چه تفاوتی بین آن‌ها و بقیه ما هست که به جای فرسایش و تکرار و نگرانی، به هر میزان که شده از این تهدید، فرصتی بیرون می‌کشند؟ بعضی از آن‌ها هم انگار تازه راهشان را پیدا کرده باشند، روزهای شکوفاتری را نسبت به قبل تجربه می‌کنند. این از همه عجیب‌تر است. گویی فشار و تنگنایی از این جنس لازم بوده تا کارِ تکراری پیشین را رها کنند و به ظرفیتِ پیش‌تر دیده نشده ای در درونشان بها بدهند. 🔸گاهی اوقات فکر می‌کنم مهمترین چیزی که پدر و مادر می‌توانند به فرزندشان بدهند، همین توانِ تاب‌آوری، بازآفرینی و خلاقیت است؛ اینکه در هر شرایطی بتواند احساساتش را به رسمیت بشناسد و فرصتی برای ساختن بیابد. ⚜️ @taammolat74
🔸آقایان مدیران صدا و سیما. شفافیت معجزه می کند! ✍️ میثم مهدیار 🔘 بخش ۱ از ۲ 1️⃣ بعد از اتفاقات دی ماه 98 بود که برخی از بازیگران و مجریان و دست اندرکاران هنر و سینما و تلویزیون صریحا یا تلویحا اعلام کردند که ترجیح می دهند با نهادهای فرهنگی رسانه ای حاکمیتی همچون جشنواره فجر همکاری نکنند. این تحریم به صدا و سیما هم رسید و از تا محسن هم اعلام کردند از تلویزیون خداحافظی می کنند. برخی مثل رضا هم اعلام کردند در شکاف «دوگانه مسئولان و مردم» طرف مردم هستند! 🔹این روزها هم صدا و سیما دوباره سیبل انتقادات شده اما این بار از جبهه حزب اللهیِ مقابل. آنها صراحتا « باج دادن مدیران صدا و سیما به سلبریتی‌ها» را هدف گرفته و خواستار شفافیت قراردادها و دستمزدهای سلبریتی ها در تلویزیون شده اند. 🔹اما جالب اینکه مواجهه مدیران صدا و سیما با این دو جریان یکسان نبوده است. دو ماه بعد از ماجراهای دی ماه، تنابنده سریال پایتختش را که گوشه و کنایه های زیادی به نظام و سپاه زده بود را روی آنتن برد و رضا رشیدپور دوباره در ویژه برنامه نوروزی شبکه سه(اتفاق) ظاهر شد. برنامه‌ای که این روزها دوباره نام آن به خاطر دست مزد بالای رضا رشیدپور بر سر زبان ها افتاده است. 🔹اما در مقابل برنامه رمضانیه شبانه (از جریان منتقد) در شبکه افق لغو شد. قبل‌تر و به خاطر انتقادات یامین پور به استثنا شدن بسیاری از مدیران پیر و فرتوت صدا و سیما از قانون "منع به کارگیری بازنشستگان" حضورش صرفا به شبکه افق محدود شده بود و این بار حتی از اجرا در این شبکه نیز منع شد. این نشان می دهد گویا هزینه انتقاد از مدیریت صدا و سیما از هتک نظام هم بیشتر است! 2️⃣ صدا و سیما دچار یک دور باطل شده است: مدیران صدا و سیما تلاش می کنند تا با فروش آنتن به مشکلات بودجه ای خود را حل کنند؛ اسپانسرها برای سود بیشتر پدیده مجری-سلبریتی ها را باب کردند و دستمزدهای نجومی را رواج دادند. حالا، هم ذائقه مخاطب تغییر پیدا کرده و هم هزینه های تولید بسیار افزایش یافته و در واقع مدیران سازمان از چاله به چاه افتاده اند. [ادامه دارد...] ⬇️ ⚜️ @taammolat74
🔸آقایان مدیران صدا و سیما. شفافیت معجزه می کند! ✍️ میثم مهدیار 🔘 بخش ۲ از ۲ 3️⃣ تقریبا هیچ کدام از رسانه های رسمی یا غیر رسمی اصولگرا از روزنامه ها تا سایت ها این موج مطالبه گری و شفافیت خواهی و انتقاد از مدیران صدا و سیما را پوشش نداده اند. همان رسانه هایی که دو هفته قبل به خاطر یک سکانس سریال پایتخت گریبان چاک می کردند و در جلسات و گفتگوهای خصوصی شان از بالا تا پایین سازمان را مورد حمله قرار می دهند حال در این منازعه بیرون گود نشسته اند. شاید دلیل عمده این کناره گیری را باید در «» دانست. بسیاری از فعالان و مدیران رسانه ای اصولگرا اینک در صدا و سیما ( به عنوان تهیه کننده یا کارشناس یا سردبیر و...) «برنامه» دارند و می دانند حمایت علنی از انتقادات به مدیران صدا و سیما یعنی از دست دادن این فرصت! 4️⃣ اما دلسرد کننده تر از همه، یادداشت حمایتی ( یا حداقل می توانیم بگوییم توجیه گرایانه ) رئیس جوان و خوشفکر دانشگاه صدا و سیما از عملکرد آنتن فروشانه مدیران سازمان در مقابل انتقادات بود. لب کلام جناب این بود که چون بودجه کم است پس مجبوریم آنتن بفروشیم. 🔹این درحالیست که قرار بوده عقل متصل سازمان صدا و سیما باشد و نقشی راهبردی برای سازمان بازی کند. بحران آنتن فروشی در سازمان نشان از آن دارد که این دانشگاه در تولید ایده هایی برای اقتصادِ سازمان موفق نبوده است یا اگر توفیقی داشته به علت ارگانیک نبودنش نتوانسته کمکی به حل بحران کند. 🔹مدیران صف معمولا فرصت کافی برای نگاه به گذشته، انباشت تجربیات و تامل در دستاوردها ندارند و گرفتار عملگرایی هستند. در صدا و سیما مساله پر کردن آنتن چنین معظلی را مضاعف می کند. حداقل انتظار از دانشگاه صدا و سیما این بوده و هست که اگر در خلق ایده های اقتصادی سالمتر برای سازمان ناتوانند حداقل تبعات آنتن فروشی را در کوتاه مدت و بلند مدت برای مدیران بالادستی روشن تر کنند. 5️⃣صدا و سیمای ما حتما توفیقات بسیاری داشته است اما این تجربیات مثبت انباشت نشده وبه ارتقای کیفی برنامه های سازمان منجر نشده است. همین مساله بحران ساختاری صدا و سیما را عیان‌تر می کند. تجربه ، و حالا نشان می دهد که بحران های چندلایه صدا و سیما با رفتن و آمدن این و آن حل نمی شود بلکه ناظر به آن بحران‌های ساختاری،سازمان به تحولات ساختاری بنیادین محتاج است. ♦️ قوانین و عرف های اداره سازمان، شفافیت در قراردادها و دست مزدها ، پاسخگویی به مردم و... از جمله عواملی است که می تواند ابعاد بحران مدیریتی در صدا و سیما را روشن تر و زمینه چنین تحولی را تمهید کند. ایکاش خود مدیران سازمان شعار آن کلیپی که بارها در شبکه های مختلف سیما پخش شده را جدی می گرفتند: «شفافیت معجزه می کند»؛ باور بفرمایید! ⚜️ @taammolat74
♨️زمان پایان کرونا در ایران و جهان پیش‌بینی شد 🔸محققان دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور(SUTD)در تحقیقی جدید با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعات مربوط به پاندمی کووید۱۹ در سراسر جهان را تحلیل و زمان احتمالی پایان یافتن شیوع کووید ۱۹ در کشورهای مختلف جهان را پیش بینی کرده‌اند. 🔹طبق اطلاعات بروزرسانی شده در ۲۸ آوریل(۹ اردیبهشت) در این تحقیق، پیش‌بینی می‌شود تا ۱۷ می (۲۸ اردیبهشت) ۲۰۲۰ میلادی ۹۷ درصد شیوع کووید ۱۹ در ایران پایان یابد. 🔸همچنین تا حدود ۲۸ سپتامبر (۷ مهر) سال جاری میلادی شیوع این بیماری به طور ۱۰۰ درصد پایان می‌یابد. 📚جام جم ⚜️ @taammolat74
♨️ شماره دوم مجله ما را در سایت‌های ذیل می‌توانید دانلود نمایید: 🔻سایت فکرت 🌐 http://fekrat.net/?p=642 🔻خبرگزاری مهر 🌐 mehrnews.com/xRMtk ⚠️ دوستان و مخاطبین عزیز، نقدها و ملاحظات خود را برای ما بفرستید، تا در نسخه‌های آینده آنها را اصلاح کنیم. همچنین نسبت به مطالبی که در این شماره از روشنفکران آمده، نقد یا تحلیلی دارید برای ما بفرستید تا با اسم خودتان در شماره‌های آتی درج شود. 🌷 ⚜️ @taammolat74
2.mp3
41.16M
🎼 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶🔶🔶 🦋فرازهایی از دعای "ابوحمزه ثمالی" 《إِلٰهِى لَاتُؤَدِّبْنِى بِعُقُوبَتِكَ ، وَلَا تَمْكُرْ بِى فِى حِيلَتِكَ ، مِنْ أَيْنَ لِىَ الْخَيْرُ يَا رَبِّ...》🌙 الهی العفو...✨ شب اول ماه مبارک رمضان ۱۳۹۹ 🔷🔷🔷 🎙 سیدرضا نریمانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⏳ نجوای عاشقانه و مناجات دلنشین هر شب جمعه در کانال تاملات ⚜️ @taammolat74
♨️ مهم ترین و پربازدیدترین عناوین مطالب کانال تاملات در 🔘 بخش نخست ✍️ ما و نقش خدا در زندگی ✍️ سالی که بر ما گذشت / محمدرضا کائینی ✍️ کرونا تا آستانه سال جدید / عبدالله شهبازی ✍️ رسانه‌ای که صاحب ندارد! / محمدصادق کوشکی ✍️ ما، کرونا و انسان شناسی فاجعه / دکتر احمد نادری ✍️ پایتخت باید مردمی بماند / عزیز نجف پور ✍️ جهش توليد / مجید شاکری ✍️ در فراگیری کرونا از چه بترسیم و از چه نترسیم؟ / دکتر هادی خانیکی ✍️ آیا دستگاه اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل از اجنه برای ماموریت های خود استفاده می کند؟ ✍️ کرونا و تجلی عقلانیت جمهوری اسلامی / شهاب اسفندیاری ✍️ راههای تقویت بنیه و قوت انقلاب اسلامی در فضای مجازی / علیرضا آل داود ✍️ منشا ویروس کرونا چیست؟! ✍️به جای تبریک عید/ محمدمهدی اردبیلی ✍️ امکان تخیل امر جدید در جهان کوکو / کمیل سوهانی ✍️ پایتخت شش و مسئله ی چگونگی مواجهه ی منتقدانه با آن / محمد لیاقت ✍️ مهندسی افکار عمومی با چاشنی سرگرمی / علیرضا محمدلو ✍️ کرونا ویروس و خلاء مطالعات علوم انسانی اسلامی / علیرضا استادیان ✍️ روایت ابزورد علم جدید از نبرد انسان و کروناویروس / محمدعلی روزبهانی 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌷 و ماه رمضان 🔸مطهری هنوز هم تک است؛ همچنان مثل قدیم چنین می‌اندیشم که استاد مطهری نه یک بلکه چندین سر و گردن از تمامی نویسندگان مسلمان ایران و جهان اسلام معاصر خود بالاتر است. 🔸آدمی فکور، معتدل، و جستجوگر. کسی که تلاش می‌کرد بفهمد، و این مهم‌ترین خصلت او بود. او به مهم‌ترین مسائل اجتماعی می‌اندیشید و جامعه را از طریق دنبال می‌کرد و این تفکر را در هر جایی دنبالش می‌گشت. ✍ رسول جعفریان ⚜ @taammolat74
🔰 «من معلّم هستم» ✍فریدون مشیری 🔸زندگی، پشت نگاهم جاریست سرزمین کلمات، تحت فرمان منست قاصدک‌های لبانم هر روز سبزه‌ی نام خدا را به جهان می‌بخشد 🔹 «من معلّم هستم» گرچه بر گونه‌ی من سرخی سیلی صد درد، درخشش دارد آخرین دغدغه‌هایم اینست : نکند حرف مرا هیچ کس امروز نفهمید اصلاً؟ نکند حرفی ماند؟ نکند مجهولی روی رخساره‌ی تن سوخته‌ی تخته سیاه جا مانده‌ست؟ 🔸 «من معلّم هستم» هر شب از آينه‌ها می‌پرسم : به کدامين شيوه؟ وسعت ِيادِ خدا را بکشانم به کلاس؟ بچه ها را ببرم تا لب ِدرياچه‌یِ عشق؟ غرق ِدریایِ تفکّر بکنم؟ با تبسّم يا اخم؟ با یکی بود و نبود، زیر یک طاق کبود؟ یا کلاغی که به خانه نرسید؟ قصّه گویی بکنم؟ تک به تک یا با جمع؟ بدوم یا آرام ؟ 🔹«من معلّم هستم» نيمکت ها نفس گرم ِقدم‌هایِ مرا می‌فهمند بال‌هایِ قلم و تخته سياه رمز ِپرواز ِمرا می‌دانند سيب‌ها دست ِمرا می‌خوانند.... 📙🔸«من معلّم هستم» درد ِفهميدن و فهماندن و مفهوم شدن همگی مال من است.... 🌸روز معلم بر تمامی معلمان عزیز و اساتید گرامی مبارک باد... 🌸 ⚜ @taammolat74
🔰 مطهری که بود؟ مطهری چه کرد؟ ✍ حسینعلی رحمتی 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔸پاسداشت کسی چون استاد افزون بر تعظیم یک معلم و اندیشمند، درس آموزی از بینش،کنش و منش او هم هست. معتقدم که اندیشه ورزان و مبلغان دینی ما اکنون بیش از هر زمان دیگر به شناخت، نقد، تکمیل،و تداوم استاد مطهری نیازمندند. 🔹 به راستی مطهری چه کرد؟ پس از سالها انس با شخصیت و اندیشه او، موارد زیر را به عنوان برخی از مهم ترین درسهایی میدانم که امروزه همه کسانی که را دارند میتوانند از او بیاموزند: 1⃣ تلاش خستگی ناپذیر در ترویج دین و دین داری: با قاطعیت میتوان گفت که مهم ترین دغدغه استاد بی‌پیرایه دین و دفاع از توانمندی دین در عصر حاضر بود. او دین را امری عزیز و بالاترین سرمایه انسان (بیست گفتار، ص۱۸۸) و برنامه‌ای می‌دانست که از سوی خداوند توسط پیامبران برای سعادت همه جانبه و کمال انسان طراحی شده است(مجموعه آثار، ج۷، ص۷۸-۷۹). بر این باور بود که دین در هر زمانی و از جمله در عصر حاضر نیز هنوز دارای حیات و پویایی است و می تواند انسان عصر جدید نیز را هدایت و راهبری نماید. البته این امر مشروط به شرایط و رعایت بایسته هایی است که ایشان در برخی آثار خود به آنها اشاره کرده است. 2⃣دتبلیغ منطقی دین: ایشان اسلام را دین می‌دانست که برای معرفی و دفاع از خود ابزاری قوی تر از این ندارد. معتقد بود بایستی از دیدگاه ها و اندیشه های گوناگون استقبال کرد و می گفت هر مکتبی که به ایدئولوژی خود ایمان دارد، به ناچار باید طرفدار آزادی اندیشه و تفکر باشد(پیرامون انقلاب اسلامی، صفحه ۱۱). خود ایشان دیگران، به ویژه جوانان را دعوت می کرد که در بحث هایش مشارکت جدی داشته باشند و دغدغه های خود را بگویند تا از راه بحث و گفتگوهای منطقی، بتوان به نتایجی بهتر و کامل تر رسید (بنگرید به مجموعه آثار، جلد ۱۳، صفحه ۴۲۱). 3⃣ توجه به مقتضیات زمان: مطهری هر چند برخاسته از حوزه های سنتی اسلامی بود ولی تلاش کرد که با توجه به تحولاتی که در عرصه زندگی انسان امروز به وجود آمده به سراغ سنت برود. دفاع او از توانمندی و حیات دین در دنیای معاصر، با توجه با تحولات عصری بود و سعی می کرد در عین توجه به این موضوع، از افتادن به ورطه افراط و تفریط خودداری نماید. مطهری بر این باور بود که دینی چون برای نیازهای ثابت، برنامه های ثابت و برای نیازهای غیر دائمی او، برنامه ها و دستورهای غیر دائم دارد. ایشان سازگار کردن دین با را وظیفه اسلام شناسان آگاه و زمان شناس می دانست که با استفاده از ساز و کارهایی چون «اجتهاد» به این امر مبادرت ورزند (بنگرید به کتاب «اسلام و مقتضات و نیازهای زمان» ). [ادامه دارد...⬇️] ⚜ @taammolat74
🔰 مطهری که بود؟ مطهری چه کرد؟ ✍ حسینعلی رحمتی 🔘 بخش ۲ از ۲ 4⃣ درک ضرورت تغذیه فکری نسل جوان: به عنوان مثال، در دوره ای که تب مبارزه علیه رژیم طاغوت بالا گرفته و گروه های غیر اسلامی سعی می کردند با تفسیرهای جذاب از باورهای خود، علاوه بر تحقیر اندیشه اسلامی، از بین گروه های مذهبی یارگیری نمایند، ایشان با نقد مکتب هایی چون مارکسیسم، ضعف ها و نقائص جدی این دیدگاه ها را بیان کرد و از طرف دیگر با ارائه تحلیل های معقول و منطقی درباره اندیشه های اسلامی، به یاری کنشگران دینی جامعه پرداخت. 5⃣ نیازشناسی: استاد مطهری همانگونه که خود در مقدمه کتاب عدل الاهی می گوید، همواره در انتخاب موضوع‌ها و مباحث خود به نیازهای فکری جامعه توجه داشت و سعی می کرد تلاش های خود را به سمت پاسخگویی به این نیازها و پرسش های نوپیدا سوق دهد. 6⃣ توجه به تهذیب نفس و برخورداری از سجایای اخلاقی: از خلال خاطرات دوستان و همراهان او چنین بر می آید که وی چه در زندگی فردی و خصوصی خود و چه در عرصه فعالیت های فکری و سیاسی و اجتماعی خود، همواره تا حد امکان به مبادی و اصول دینی پابند و چارچوب های اخلاقی را مراعات می کرد. 7⃣سخت‌کوشی و تلاش در تعلیم و تحصیل: مطهری را می توان یک معلم و یک طلبه واقعی و مادام العمر دانست. او زندگی خود را صرف ، و نمود. گویی هیچ چیزی را در زندگی خود، مهم تر و تاثیرگذارتر از علم و دانش نمی دانست. شرکت در فعالیت های اجتماعی و سیاسی نه تنها او را از فعالیت های علمی باز نداشت، بلکه انگیزه او را برای این کار تقویت کرد و باعث شد که بیش از پیش از نیازهای زمان و فقر علمی جامعه، چه در سطح عامه مردم و چه در بین نخبگان و یا گروه های فعال اجتماعی، آگاه شده و در نتیجه مطالعات و تحقیقات خود را به سمت و سوی رفع این نیازها و ایجاد پشتوانه ای عقیدتی هدایت کند. کتاب ها، مقاله ها و یادداشت های منتشر شده و سخنرانی هایی که انجام داده است، گواهی است بر این ادعا. ⚜ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 اشک‌های استاد در فراق شاگرد خویش 🔸 سخنان علامه‌طباطبایی(ره) بعد از شهادت مرتضی مطهری 🔻پ.ن: این مطهری که بود که شخصیت برجسته عصر، علامه طباطبایی اینگونه در فراق او اشک میریخت؟! ⚜ @taammolat74
📮 استاد مطهری یکی از آفاتی را که نهضت های اسلامی را تهدید می کند و امروز در مرحله تمدن سازی بیشتر احساس میشود ( به غیر از رخنه فرصت طلبان) نداشتن "طرح و برنامه"متناسب برای آینده است. ✍ موسی نجفی ⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | جمهوری اسلامی اگر مطهری زنده بود... 🔶سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا 🔸آیا اساساً نظام فکری که استاد مطهری عمدتاً در قبل انقلاب عرضه کرد، ظرفیت شکل‌دهی یک نظام سیاسی در عصر کنونی را داشت؟ 🔸آیا آنچه در تصویب قانون اساسی و دیگر قوانین و رهنمودهای اصلی نظام شکل گرفت یا اکنون از سوی تئوریسین‌های فعال جمهوری اسلامی بیان می‌شود، با اندیشه مطهری همخوانی دارد؟ 🔸 آیا آنچه در عمل در جمهوری اسلامی اتفاق افتاد با نظرات استاد شهید منطبق بود؟ ⏰ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ 📢 موسسه انجمن اندیشه و قلم ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
004 - حمید پارسانیا.mp3
20.13M
🔉 جمهوری اسلامی اگر مطهری زنده بود... 🔶سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا 🔸مطهری به عقبه فلسفی علم و تکنولوژی توجه داشت! 🔹جهان اجتماعی و زندگی جمعی، جهان کنش‌های جمعی است و ابتدا در فرد و سپس در جامعه معانی شکل می‌گیرد اما فردی دل به یک ارزش و معنا می‌دهد که در جهان ذهن و فرد خود، انضمامی زندگی کند زیرا انسان محل اندیشه و گرایش‌هاست. 🔹 در دهه ۴۰ و ۵۰ انواع و اقسام تفکرات به‌صورت ناگهانی و انبوه وارد جامعه شد و عموم مردم و نخبگان به لوازم و پیامدهای آن کم توجه بودند و بیشتر به صورت عملیاتی به این مفاهیم نگاه می‌کردند، اما شهید مطهری به‌صورت مفهومی، عمیق و ریشه‌دار به این دیدگاه‌ها نگاه می‌کرد و به همین دلیل تفکر چپ و مارکسیستی را که در جوانان انقلابی نفوذ کرده بود، به شدت نقد کرد و برخی می‌گفتند که ایشان زودتر از موقع خودش، وارد نقد انقلابیون چپ شده است. 🔹 نقد مطهری به مارکسیسم باعث شد به سراغ اسفار برود و در جلد سوم آن از بحث حرکت آغاز کند تا بتواند تئوری دیالکتیک هگل و مارکس را نقد کند و در مقابل حرکت جوهری را مطرح کرد. 🔹در دهه‌های اخیر بحث مارکسیسم در ایران و جهان سوم دیگر به‌صورت جدی مطرح نیست و با جایگزین آن در هزاره سوم، جریانات پست مدرن و جریانات نئوکانتی و لیبرالیسم متاخر مواجه هستیم. ⚜️ @taammolat74
25.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 مناجات‌خوانی ▶️ (غصه دارم که چرا سوز دعا نیست مرا...) 🔸مراسم مناجات‌خوانی ماه رمضان ⚜️ @taammolat74
🔰"قرآن! من شرمنده توام!" ✍️ علی شریعتی 🔸قرآن کتابی است که با نام خدا آغاز می‌شود و با نام مردم پایان می‌پذیرد. کتابی آسمانی است اما ــ بر خلاف آنچه مؤمنین امروزی می‌پندارند و بی‌ایمانان امروز قیاس می‌کنند ــ بیشتر توجهش به طبیعت است و زندگی و آگاهی و عزت و قدرت و پیشرفت و کمال و جهاد! 🔹کتابی است که نام بیش از ۷۰ سوره‌اش از مسائل انسانی گرفته شده است و بیش از ۳۰ سوره‌اش از پدیده‌های مادی و تنها ۲ سوره‌اش از عبادات! آن هم حج و نماز! کتابی است که شماره آیات جهادش با آیات عبادتش قابل قیاس نیست …کتابی است که نخستین پیامش خواندن است و افتخار خدایش به تعلیم انسان با قلم… آن هم در جامعه‌ای و قبایلی که کتاب و قلم و تعلیم و تربیت مطرح نیست. 🔸این کتاب از آن روزی که به حیله دشمن و به جهل دوست لایش را بستند، لایه‌اش مصرف پیدا کرد و وقتی متنش متروک شد، جلدش رواج یافت و از آن هنگام که این کتاب را ــ که خواندنی نام دارد ــ دیگر نخواندند و برای تقدیس و تبرک و اسباب‌کشی بکار رفت، از وقتی که دیگر درمان دردهای فکری و روحی و اجتماعی را از او نخواستند، وسیله شفای امراض جسمی چون درد کمر و باد شانه و … شد و چون در بیداری رهایش کردند، بالای سر در خواب گذاشتند و بالاخره، اینکه می‌بینی؛ اکنون در خدمت اموات قرارش داده‌اند و نثار روح ارواح گذشتگانش و ندایش از قبرستان‌های ما به گوش می رسد. ♦️قرآن! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته‌ام که هر وقت در کوچه‌مان آوازت بلند می‌شود همه از هم می‌پرسند” چه کس مرده است؟ “چه غفلت بزرگی که می‌پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل کرده است. ♦️قرآن! من شرمنده توام اگر تو را از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه‌نشین مبدل کرده‌ام. یکی ذوق می‌کند که تو را بر روی برنج نوشته،‌ یکی ذوق می‌کند که تو را فرش کرده، ‌یکی ذوق می‌کند که تو را با طلا نوشته، ‌یکی به خود می ‌الد که تو را در کوچک‌ترین قطع ممکن منتشر کرده و … آیا واقعا خدا تو را فرستاده تا موزه‌سازی کنیم؟ ♦️قرآن! من شرمنده توام اگر حتی آنان که تو را می‌خوانند و تو را می‌شنوند،‌ آن چنان به پایت می‌نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند! … اگر چند آیه از تو را به یک نفس بخوانند مستمعین فریاد می‌زنند ”احسنت …!” گویی مسابقه نفس است … ♦️قرآن!‌ من شرمنده توام اگر به یک فستیوال مبدل شده‌ای حفظ کردن تو با شماره صفحه، خواندن تو از آخر به اول معرفت است یا یک رکورد گیری؟ ای کاش آنان‌که تو را حفظ کرده‌اند دانا کنی، تا این چنین تو را اسباب مسابقات هوش نکنند. 💠 خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو. آنان که وقتی تو را می‌خوانند چنان حظ می‌کنند،‌ گویی که قرآن همین الان به ایشان نازل شده است. آنچه ما با قرآن کرده‌ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیدیم. 📚به نقل از "از پدر! مادر! ما متهمیم"، مجموعه آثار ۲۲ ⚜️ @taammolat74
🔰 معلم و زندگی سرکاری 🔸زندگی هیچ مهم نیست. آن‌ها که سعی می‌کنند مهم‌اش جلوه دهند، می‌خواهند به ما قالب‌اش کنند، جنس‌شان را گران‌تر بیندازند. مگر دنیا سر و ته‌اش چیست؟ چه امر باقی و مانا و ماندگاری دارد که بتوان به آن نازید؟ دنیا خودش از قالب تهی است. دنیا گذرگاه اعتباری است که به خاطر توقف کوتاه‌مان در آن، معتبر شده است. 🔹 ما شرق و غرب را به اندازه‌ی عمر خودمان دیدیم، راست و چپ را نفس کشیدیم، در اقوال و احوال بسیاری غور کردیم، اما هیچ چیز مهمی نیافتیم. در واقع هر چه را در لحظه‌ی اول مهم پنداشتیم، اندک زمانی بعد «سرکاری» بودنش را حضوراً و حصولاً دریافتیم. اصلا دنیا سرکاری است، بازی است. دورهمی بزرگی رو به مرگ، با انواع اشتغالات بیهوده، زرق و برق خودساخته، اعتباری‌های اصالت یافته و هیاهویی مدام بر سر هیچ. در دنیا برای اینکه آدم‌ها حوصله‌شان سر نرود، مهماتی ابداع شدند که در کُنه‌شان هیچ اهمیتی وجود ندارد. ♦️تمام کار آدم در این بلبشوی معیشت و مآل، همین است که بفهمد دنیا «سرکاری» است و هر گاه این را فهمید تازه «کار»ش در دنیا آغاز می‌شود و کار معلم یاد دادن و فهماندن همین است و جز این، معلمی نیست. روز معلم، مبارکِ معلم‌ها.🌹🌹🌹 ⚜️ @taammolat74
🔰 داستان مهران رجبی و دو نکته قابل تامل ✍ سید یاسر تقوی 🔸خاطره شیرین مهران رجبی از تصمیم‌ش برای طلبه شدن را تماشا کنید. نمی‌خواهم ارزش‌گذاری کنم که برای آقای رجبی کدام بهتر بود؟ طلبگی یا بازیگری؟ اما می‌خواهم دو نکته را یادآور شوم: 1⃣ اول آنکه ما بیش از آنچه تصور می‌کنیم متاثر از مقدرات الهی هستیم. پذیرش اختیار انسان و قدرت انتخاب برای او به این معنا نیست که هر چه او بخواهد همان بشود. 🔹شاید تا زمانی که توجه ما به نقش مقدرات در زندگی‌مان بیشتر نشود، انس با دعا و رضایتمندی از زندگی‌مان بیشتر نشود. انس با دعا زیاد می‌شود چرا که تمام عالم تحت قدرت و اراده خداست و اوست که می‌تواند اراده‌ی ما را به سر منزل مقصود برساند. 🔸رضایتمندی از زندگی افزایش می‌یابد چرا که می‌دانیم ما مامور به وظیفه‌ایم و نتیجه دست پروردگار حکیم و مهربان است. پس لازم نیست برای بسیاری از اتفاقات زندگی بیش از حد نگران و ناراحت شویم. 2⃣ دوم آنکه حوزه علمیه همچنان همین وضعی است که آقای رجبی ده‌ها سال پیش تجربه کرده است. 🔹 اشتباه غالب دوستانی که به حوزه می‌آیند و پس از مدتی پشیمان می‌شوند این است که گمان می‌کنند قرار است حوزه علمیه برای رشد و ارتقای آنان کاری کند. این افراد رسالت خود را وابسته به سیستم، محیط، مدرسه، مدیران، اساتید و حتی هنجاری حاکم بر حوزه تعریف می‌کنند. 🔸بارها شنیده‌ام فلانی طلبگی را به خاطر یاس و ناامیدی و یا بیکاری و یا بداخلاقی برخی مدیران و اساتید و یا حتی به خاطر اینکه به او گفته‌اند چرا شلوار لی پوشیده‌ای و هزاران دلیل گوناگون کنار گذاشته‌ است. 🔹 کسی که قصد دارد خودش را وابسته به سیستم تعریف کند، اگر در هر کدام از مواردی که ذکر کردم، ناکارآمدی و یا ضعفی مشاهده کنند، می‌گذارد و می‌رود. اما اگر کسی آمده باشد تا رسالت دینی و علمی خودش را پیگیری کند، حتی اگر ساختار حوزه مانع او شود، سعی می‌کند با غلبه بر موانع، رشد شخصی و صنفی روحانیت را از منظر خودش پیگیری کند. کاری که مطهری با منزلت روحانیت کرد و حوزه‌ای که به او بی‌مهری کرده بود را مجاب کرد تا آثار او را خط به خط بخوانند و به وجود چنین روحانی عظیم الشانی افتخار کنند. @taammolat74
📮سالهاست در جلسات خصوصی و عمومی به خاطر بی برنامگی و رهاشدگی فضای مجازی فریاد زدیم. دستورات صریح رهبری را مطالبه کردیم ولی اراده نامیمونی کارشکنی و اهمال کاری میکند. مجلس هم که .....! مهم ترین مطالبه ما است و متولی‌ای که منابع مالی از فروش اینترنت نداشته باشد. ✍حجت الاسلام ماندگاری ⚜ @taammolat74
🔰 معلمی و تولد ثانی ✍ غلامحسین دینانی 🔸هر موجودی یک بار متولد می‌شود اما انسان بعد از اینکه یک بار از مادر متولد شد، باید یک دیگر خودش، خودش را بزایاند و تولد ثانی داشته باشد. به دست که انجام می‌شود؟ به دست . 🔹 گفت: «من ماما هستم» اتفاقا مادر سقراط هم ماما بوده است. حالا مادرش ماما بوده خوب این طبیعی است، اما خودش را هم گفت که ماما هستم. فیلسوف بود ولی می‌گفت من ماما هستم. یعنی چه ماما؟ یعنی آدمها را دوباره یک تولدی می‌دهد. با و دوباره متولد می‌شوند. 🔸با تعلیمات من دوباره متولد می‌شوند. این تولد ثانی است. حدیث هم داریم در مسیحیت، این حدیث خیلی معتبر است. (لن یلج ملکوت السموات من لم یولد مرّتین) به ملکوت آسمانها دست نیابد مگر آن کس دو بار تولد یابد. 🔹استاد خوب، بسیار اهمیت دارد. یک کسی که ادعا می کند که فیزیک دان خوبی هستم ولی جای خوبی درس نخونده و استاد ندیده من که باورم نمی شود. در علوم تجربی شاید بتواند بگوید که چیزهایی یاد گرفتم، چون آزمایشگاه بهش نشون داده است. وا مصیبت به علوم انسانی که آزمایشگاه ندارد. حالا اگر استاد ناتوان بود و یک دانشی را انتقال داد، به این راحتی که نمی شود از اذهان آن را پاک کرد. دانشجو هیچ نخواند بهتر از آن است که غلط بخواند. در علوم انسانی منظورم است. علوم تجربی را من واردش نمی شود. آزمایشگاه به او یاد می‌دهد. @taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 انسان‌شناسی دینی 🔸 استاد حسین سوزنچی 🔹جلسه اول 🔺آنتروپولوژی غربی‌ها با اغلب بحث‌هایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرته‌برداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متن‌های اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رساله‌های انسان علامه طباطبایی بهره‌برداری گردد. 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
1 مقدمات و مساله محل نزاع.mp3
47.79M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه اول 🔸 استاد 🔹اصطلاح انسان شناسی به عنوان یک رشته علمی در غرب و در ایران 🔹 فرق جامعه شناسی با انسان‌شناسی و مردم شناسی 🔹نسبت بحث انسان شناسی غربی با بحث انسان شناسی از دیدگاه ما 🔹معرفی مختصری از برخی کتابهای این رشته 🔻پ.ن: حقیقتا درسگفتار جامع و پرمحتوایی است و برای دوستان دانشجوی علوم انسانی اکیدا توصیه می‌گردد. ⚜️ @taammolat74