eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
713 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️آیت الله شبیری زنجانی می فرمایند چون دیدم مطالب فلسفی را نمی فهمم درس شرح منظومه علامه طباطبایی(ره) را دیگر نرفتم. 🔹کاش همه ما از این بزرگان درس بگیریم و در علمی که استعدادش را نداریم ورود نکنیم. ایشان هم بهترین کار را کردند. هم عمرشان را در علمی که استعدادش را نداشتند صرف نکردند هم خودشان متوجه شدند که فهم مطالب فلسفی از عهده ایشان بر نمی آید 🔹هیچ ادعایی هم در فلسفه ندارند ولی از بزرگترین فقها و رجال شناسان و تاریخ دانهای درجه اول حوزه هستند که در دقت علمی و رجالی بی نظیرند 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️پیش بینی های استاد حسن عباسی از ایران 1444 🔹«نشست جماهیر اسلامی در بیت المقدس» 🔹«برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا در حسینیه کاخ سفید» 🔹«برگزاری مراسم نیمه شعبان در مهدیه باکینگهام لندن» 🔹«مراسم شب‌های قدر در مسجد ورسای پاریس»، 🔹«بلیط سفر به ایستگاه فضایی طهرانی مقدم در ۱۴۴۴» 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(19) ♦️مسأله برده داری در روايات (3) 🔹۱۱ـ تشويق به آزادكردن بردگان: زراره از امام صادق(ع): قال رسول الله(ص): «من اعتق مسلماً اعتق الله العزيز الجبار بكل عضو منه عضواً من النار» (كافی ۶ / ۱۸۰ حديث ۲، تهذيب ۸ / ۲۱۶ حديث ۷۶۹، وسايل ۲۳ / ۹) هرکسی كه مسلمانی را آزاد كند خداوند عزيز جبار به ازاي هر عضو برده آزاد شده عضوی از او را از آتش (جهنم) آزاد خواهد كرد. 🔹۱۲ـ لزوم رفتار انسانی با بردگان: ابوذر غفاری از رسول الله(ص) درباره بردگان: «اخوانكم جعلهم الله تحت ايديكم، فمن كان اخوه تحت يده فليطعمه مما يأكل و ليلسه مما يلبس و لا يكفه ما يغلبه فان كلفه ما يغلبه فليعنه». (محاسن ۶۲۵، بحار ۷۴ / ۱۴۱ باب العشره مع المماليك و الخدم) بردگان برادران شمايند كه خداوند آن ها را زيردستتان قرار داده است، كسی كه برادرش زير دست اوست، مي بايد از همان چه كه خود مي خورد به او بخوراند و از همان چه كه خود می پوشد به او بپوشاند و بر آن چه به آن توانايی ندارد او را وادار نسازد، پس اگر چنين كرد او را ياری كند. 🔹۱۳ـ كراهت برده فروشی: روايت اسحاق بن عمار از امام صادق(ع): قال رسول الله(ص): «شر الناس من باع الناس». (كافی ۵ / ۱۱۴ حديث ۵، تهذيب ۶ / ۳۶۱ حديث ۱۰۳۷، استبصار ۳ / ۶۲ حديث ۲۰۸، علل الشرايع ۵۳۰ حديث ۱، وسايل ۱۷ / ۱۳۶ باب ۲۱ ابواب مايكتسب به) پيامبر(ص) فرمود: «بدترين مردم كسی است كه مردم را می فروشد.» نخاسی يعنی برده فروشی از مشاغل مكروه است. ♦️از مطالعه مجموعه روايات مرتبط با بردگی نتايج زير قابل ذكر است: يك ـ اسباب بردگی، اسباب رفع بردگی و احكام بردگی در روايات امضا شده است و مورد تأييد و عمل پيامبر(ص) و ائمه(ع) در عصر خود بوده است. دو ـ آن چه توسط اولياء دين امضا شده در مقايسه با عرف زمانه تعديل شده و با محدوديت هایی پذيرفته شده است. سه ـ تشويق به آزادكردن برده ها و توسعه اسباب رفع بردگی در روايات چشمگير است. چهار ـ تعداد روايات اسباب بردگی در مقايسه با ديگر مسائل فقهی جداً اندك و انگشت شمار است. روايات مستند احكام بردگی نيز فراوان نيست. پنج ـ در هيچ يك از روايات مرتبط با بردگی قرينه ای يافت نمی شود كه كلام اوليای دين ناظر به حکمی ثابت و دائمی باشد ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️فهم علماء محور گرداننده دین!! ♦️آیت الله جوادی آملی : 🔹یکی از مراجع می فرمود مرجع تقلید شدن زنان ، هتک مقام مرجعیت است از ادله اربعه عقل که متاسفانه رشد چندانی در حوزه ندارد ، قرآن را هم که بعضی ها تحریف شده می دانند و از حجیت افتاده یا اطلاقاتش در مقام بیان نیست و در اصل تشریع است در اصول فقه هم فقط دو آیه هست آنهم برای رد کردن نظر طرف مقابل چرا که همه می گویند : حجیت خبر واحد طبق سیره عقلاست نه آیه نفر و نباء 🔹اعراض پیشینیان روایت معتبر را از حجیت می اندازد ، اگر هم روایت معتبر نباشد ولی قدماء به آن عمل کنند این روایت صاحب قدرت می شود! لذا محورهای دین را فهم علماء یا همان شهرت می چرخاند! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله شبیری زنجانی فتوا داده اند که تقلید در اصول دین مشکلی ندارد و اگر کسی از گفته والدین و مبلغین و بطور کلی از هر طریقی به اعتقاداتش یقین حاصل کند معذور است حتی اگر نتواند بر عقاید خود استدلال کند. ♦️بر اساس مبنای این دو فقیه، مثلاً عوام وهابیت که پای منبر بزرگان و مفتیان خود بزرگ شده و شیعه را مشرک و کافر میدانند معذورند. عوام مسیحیان و یهودیان و بودایی ها و همه ادیان و آئین ها و مذاهب و فرقه ها (حق یا باطل) اگر از گفته دیگری [والدین و معلم و پیشنماز و سخنران و...]یقین حاصل کنند معذورند. لذا هیچ ملامتی بر غیرشیعه نیست و نمی توان آنها را بخاطر تقلید از بزرگانشان، توبیخ یا مذمت کرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️فتوای آیت الله سید محمد صادق روحانی در مورد آیت الله سید حسین فضل الله 🔹سوال : نظر شريف شما درباره آنچه فقهای شيعه همچون آيت الله ميرزا جواد تبريزی و آيت الله وحيد خراسانی و آیت الله روحانی قدس سره درباره ضلالت فضل الله فتوا داده اند چيست ؟ 🔹جواب : بسمه جلت اسمائه بدون شک سيد مشار اليه در برخی از کتبش که من ديده ام برخي از فضائل صديقه کبری سلام الله عليها که به ضرورت مذهب و نصوص متواتر ثابت است را انکار کرده است ، از جمله : 1 – اينکه آيات ارث سليمان از داوود و يحيي از زکريا که حضرت به آن استدلال کرده اند ارث مال نبوده است بلکه ارث جايگاه بود . 2 – زهرا عليها السلام از شيخين راضي شد . 3 – مباهله بر فضل زهرا عليها السلام دلالت ندارد ، بلکه دلالت می کند که پدرش او را دوست داشت . 4 – انکار وجود خصوصيات غير عادی در زهرا عليها السلام . 5 – انکار وجود عناصر غيبی در شخصيت ايشان . 6 – اينکه عصمت ايشان اجباري است . 7 – انکار اينکه مصحف فاطمه عليها السلام از وحي و از آسمان به وسيله جبرئيل نازل شده است . 8 – برتری زهرا بر مريم تخلف است . 9 – حيض نديدن حضرت زهرا سلام الله عليها فضيلت و کرامت نيست . 10 – پيامبر صلی الله عليه و آله پای حضرت زهرا را تکان می داد تا ايشان را برای نماز بيدار نمايد . 🔹و غير از آن فضائل و مناقب ، همانطور که او مصائب وارده بر حضرت زهرا سلام الله عليها که موجب وهن بر مخالفين است را نيز انکار کرده است ، از جمله : 1 -سقط محسن در اثر جنايت و کتک نبوده است ، بلکه تنها بر اثر عوامل طبیعی بود . 2 – دشمنان براي درب خانه حضرت زهرا سلام الله عليها آتش نياوردندو هنگامی که عمر هيزم جمع کرد و خواست در را بسوزاند و فهمید حضرت زهرا در خانه است برگشت. 3 – انکار بين در و ديوار قرار گرفتن حضرت زهرا . 🔹و غير اينها،و اضافه می کنم که او برخی از فضايل اميرالمومنين عليه السلام را نيز منکر شده است،و به اموری که خلاف آن به ضرورت مذهب ثابت است فتوا داده است. بنابراين کتب او از کتب ضلال است ، اما اينها موجب مرتد شدن او نمی شود بنابراين تکفير دلیلی ندارد بلکه او ضال مضل است و من آمادگی خود را برای بحث با او در این امور به صورت شفاهی و حضوری اعلام می کنم . شاید خدا او را هدایت کند و او از آنچه گفته و اعلام کرده برگردد یا ثابت کند که او فضیلتی که به ضرورت مذهب ثابت باشد را منکر نشده و به غیر از حکم خدا فتوا نداده است و خدای متعال بخشنده گناهان و خطایاست. دهم جمادی الاول سال 1423 👇👇 @Taammolate_talabegi
💡اریک فروم و تنهایی: 👣در نظریه فروم عمیقترین نیاز بشر غلبه بر جدایی و رهایی از زندان تنهایی است. شکست کامل در رسیدن به این غایت، کار آدمی را به دیوانگی می کشاند. 🎞بنا به اعتقاد فروم در پاسخ به این سؤال که چگونه بر جدایی غلبه کنیم و بر زندگی انفرادی خود فایق آییم و به یگانگی برسیم، پاسخهای مختلفی را می توان مطرح کرد. 💯با پرستش حيوانات، با قربانی های بشری، با فتوحات نظامی، یا غرق شدن در تنعم و تجمل یا انکار نفس از راه ریاضت کشیدن، یا وسواس در کار، یا آفرینش هنری، یا عشق به خدا، یا عشق به انسان. تعداد این جواب ها که محدود است در حقیقت تاریخ بشر را می سازد. تاریخ دین و فلسفه، تاریخ این جواب هاست، و این جواب ها تا حدی به درجه فردیتی که آدمی بدان رسیده است، بستگی دارد. 📚روان‌شناسی رفتار جنسی نظریه‌ها و دیدگاه‌ها، تالیف دکتر محمدباقر کجباف، ص۵۹ 👇👇 @Taammolate_talabegi
💡اریک فروم و تنهایی: 🎞 یکی از راه های غلبه بر جدایی و تنهایی، انواع لذت های آمیخته با عیاشی و میگساری است. در حالی که شخص سعی می کند با پناه بردن به میگساری و مواد مخدر از جدایی خود بگریزد، اما می بیند که پس از زایل شدن خاصیت شراب یا ماده مخدر احساس جداییش بیشتر شده است، در نتیجه با ولع و شدت روزافزونی به طرف آنها سوق داده می شود. 🔻این اعمال، جوابی ناقص و غلط به تنهایی است. اشتیاق به عیاشی های جنسی به صورت کنشی در می آید که فرق چندانی با اعتیاد به میگساری و مواد مخدر ندارد. فروید نیز معتقد است که: لذت جنسی بدون عشق فقط برای لحظه کوتاهی می تواند فاصله دو انسان را از میان بردارد. 💍جواب کامل تنهایی، در وصل به پیوند دو جانبه نهفته است؛ در عشق و پیوند با شخص دیگر. اما عشق بالغ انسان کامل، پیوندی است که وحدت و همسازی شخصیت آدمی و فردیت او را محفوظ بدارد. عشق بالغ، نیروی فعال بشری است، نه فعل پذیری انسان؛ پایداری است و نه "اسارت". عشق نیرویی است که تولید عشق می کند، ناتوانی عبارت است از عجز در تولید عشق. 📚روان‌شناسی رفتار جنسی نظریه‌ها و دیدگاه‌ها، تالیف دکتر محمدباقر کجباف، ص۶۰ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️بیانات استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی در مورد حدیث عنوان بصری ♦️... از سویی دیگر، صفوان بصری وجود خارجی ندارد و در فرض تصحیح باید عنوان بصری، به صفوان خالی تصحیح شود. شاید منشأ اشتباه در کلام مرحوم آشتیانی آن باشد که در نسخه اصلی کتاب ایشان، صفوان بوده که به اشتباه عنوان خوانده شده و به علت اشتهار عنوان بصری بین متأخرین، قید البصری اضافه شده است. ♦️شهرتی که در مورد عنوان بصری بیان شد تنها بین متأخرین است اما عنوان بصری در هیچ یک از کتب قدیمی حدیثی و رجالی نام ندارد و حتی روایت عنوان بصری که بین متأخرین معروف شده، اصلی ندارد. این روایت برای اولین بار در مشکاه الانوار متعلّق به شیخ علی بن حسن فضل، سبط شیخ طبرسی و نوه مرحوم صاحب مجمع البیان وارد شده و پس از آن در منیه المرید شهید ثانی از خط شهید اول نقل شده و بین متأخرین مشهور شده است. متن روایت عنوان بصری نیز از نظر الفاظ کاملا با نحوه سخن ائمه معصومین متفاوت است و تناسبی با روایات اهل بیت ندارد. به همین دلیل باید این نوع روایات را کنار گذاشت هر چند از مرحوم آقا سید علی قاضی معروف نقل شده که محور ریاضت های ایشان، روایت عنوان بصری بوده است. از برخی نقل شده که روایت عنوان بصری را جزو احادیث عامه تلقّی کرده است در حالی که در هیچ یک از کتب عامه تا آنجا که استقصاء شده، این روایت مشاهده نشده است. ♦️از مرحوم آقای بروجردی نقل شده روایت «العبودیه جوهر کنهها الربوبیه» هیچ اصلی ندارد. به ایشان عرض شد: این روایت در مصباح الشریعه شهید بلخی وارد شده و مرحوم آقای بروجردی در پاسخ بیان کرد: مصباح الشریعه چگونه کتاب حدیث شمرده می شود؟ کتاب مشکاه الانوار که روایت عنوان بصری در آن نقل شده را نیز نمی توان کتاب حدیثی تلقّی گردد هر چند حتی مصباح الشریعه قدیمی تر از مشکاه الانوار است. درس خارج اصول ،تنبیهات اخبار من بلغ ، 96/02/11 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️شروط استاد حسن عباسی برای مذاکره با امریکا : 🔹شرط نخست آن است که امریکا تمامی وب‌سایت‌های پورن خود را مسدود کند 🔹شرط دوم آن است که امریکا باید حجاب را به رسمیت شناخته و آن را بپذیرد. 🔹شرط سوم آن است که امریکا باید وال‌استریت را به عنوان مرکز ربای جهانی بسته و اقتصاد ربوی کنار بگذارد. 🔹شرط چهارم جمع کردن بساط اسراییل است 🔹شرط پنجم آن است که امریکا باید بپذیرد مسلمان شود. از من به شما نصیحت؛ تا اینها را به دین خود درنیاوردید دست از سرشان برندارید 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️آیت الله سید کمال حیدری و رد شمس ♦️آیا رد شمس برای حضرت علی حادثه تاریخی بوده است یا خیر ؟ 🔹اگر حادثه تاریخی بوده آیا فقط اهل مکه و مدینه نظاره گر این اتفاق بوده اند یا کل دنیا ؟ 🔹اگر این کرامت حادثه تاریخی بوده باشد باید در تاریخ ملل دیگر هم ثبت شده باشد 🔹در اینصورت برای توجیه روایات رد شمس دو راه وجود دارد : یا گفته شود که جعلی هستند یا اینکه قائل شویم این حادثه صرفا تصرفی در چشم مردم بوده است و در واقع برگشت خورشیدی اتفاق نیفتاده است ♦️در قرآن کریم شبیه این تصرف در عیون مردم در داستان حضرت موسی و ساحران مصر گفته شده است 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️آیا شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلاء» حدیث است؟ شیخ حيدر حبّ الله 🔹سوال: گوینده‌ی این شعار که «کل یوم عاشوراء و کل ارض کربلاء» کیست؟ آیا امام صادق علیه السلام این کلام را فرموده‌اند؟ اولین کسی که این شعار بر زبانش جاری شد کیست؟ اصلا آیا این جمله، حدیث و روایت است یا خیر؟ 🔸جواب: بعد از تفحص و جستجو، این جمله را به عنوان یک حدیث و روایتِ منقول از یکی از انبیاء و یا ائمه علیهم السلام نیافتم. برخی از علماء و پژوهشگران معاصر – همچون سید جعفر مرتصی العاملی[2] و یا شیخ محمد صحتی سردرودی[3] – به این نکته اشاره کرده‌اند. اینکه شعارِ مذکور در چه تاریخی ظاهر شد برای من معلوم نیست. شاید این اصطلاح و شعار، نوظهور باشد و شاید هم اولین کسی که آن را بر زبان آورد یکی از رهبران قیامهایی باشد که بر علیه ظلم و جور شکل گرفته و منظور او تاکید بر استمرار شیوه‌ی قیام و برخاستن بر علیه ظلم و جور بوده است و شاید هم مقصود وی، زنده نگاه داشتن عاشورا در هر زمان و هر مکانی بوده است. [1] حب الله, اضاءات فی الفکر و الدین و الاجتماع, ج 2 سوال 298. [2] العاملی, مختصر مفید؛ اسئلة و اجوبة فی الدین و العقیدة, ج 11 ص 104. [3] جدل و مواقف فی الشعائر الحسینیة, 249 و 250. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️بزرگان هم اشتباه می کنند!! ♦️محمد بن حسن بن علی بن حسن (۳۸۵-۴۶۰ق)، مشهور به شیخ طوسی و شیخ الطائفه، از مشهورترین محدثان و فقیهان شیعه. وی نویسنده دو کتاب التهذیب و الاستبصار از کتاب‌های چهارگانه حدیثی شیعه است اگر چه ایشان حق بزرگی بر گردن شیعیان دارند ولی مکتوبات ایشان خالی از اشتباه نیست. گوشه ای از اشتباهات علمی ایشان به تصریح علمای بزرگوار شیعه بدین صورت است 🔹سید بحرالعلوم : فان الشيخ قد يضعف الرجل في موضع و يوثقه في آخر. و آراؤه في هذا و غيره لا تكاد تنضبط ( شیخ طوسی گاهی در جائی فردی را ضعیف می‌‌داند و در جائی دیگر او را ثقه اعلام می‌کند، و آرای او در مورد اشخاص مختلف، تقریباً انضباطی ندارد) - الفوائد الرجالية (رجال السيد بحر العلوم) جلد: ٤ صفحه :٧٨ 🔹ابولهدی کلباسی : وبالجملة: فالأغلاط فيها لا تحصى، بل عن بعض السادة من متأخري المحدثين، أنه قد أفرد كتابا في توضيحها وإحصائها، در کل می‌توان گفت که غلط هاى اين كتابها بسيار زياد و غير قابل شمارش است حتی برخی از علمای متأخر ( منظور سید هاشم بحرانی هست )کتاب خاصی را به توضیح و برشماری خطاها كتبش اختصاص داده‌‌اند سماءالمقال في علم الرجال جلد: ١ صفحه: ١٦٧ 🔹شیخ یوسف بحرانی : لا يخفى على من راجع التهذيب و تدبر اخباره ما وقع للشيخ (رحمه الله) من التحريف و التصحيف في الاخبار سندا و متنا و قلما يخلو حديث من أحاديثه من علة في سند أو متن بر کسی که تهذیب شیخ را تتبع کرده باشد مخفی نیست که در روایات این کتاب تحریف و تصحیف هم در سند و هم در متن مشاهده می شود و کمتر حدیثی از احادیث تهذیب یافت می شود که مشکلی در یا سند یا متن نداشته باشد الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة ، جلد : 3 صفحه : 156 🔹محقق خویی : فإن الشيخ لكثرة اشتغاله بالتأليف و التدريس كان يكثر عليه الخطأ، فقد يذكر شخصا واحدا في باب واحد مرتين، أو يترجم شخصا واحدا في فهرسته مرتين. و أما خطؤه في كتابيه التهذيب و الإستبصار فكثير، شیخ طوسی به علت کثرت اشتغالش به تالیف و تدریس خطاهای زیادی دارد گاهی یک نفر را در یک باب دو بار ذکر می‌کند، یا اینکه دوبار ترجمه یک شخص را در کتاب الفهرست خود می‌‌آورد. در کتاب التهذیب و الاستبصار نيز خطای زیادی دارد معجم رجال الحدیث ج 1 ص 99 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️حکایت پرابهام اربعین (1) ✍️ استاد رحیم قاسمی 🔹1. حکایت بازگشت خاندان امام حسین (ع) از شام به کربلا در روز اربعین در هیچ یک از کتب معتبر تاریخی کهن نیامده است. 🔹2. ابوریحان بیرونی - در قرن پنجم - در «الآثار الباقیة» نوشته: در 20 صفر سر حسین (ع) به بدنش ملحق شد و در این روز 40 نفر از اهل بیت پس از بازگشت از شام قبر امام را زیارت کردند. 🔹3. مستوفی هروی مترجم کتاب «الفتوح» - در قرن ششم - نوشته: امام سجاد (ع) در 20 صفر سر مقدّس پدرش را به کربلا برگرداند. (در حالی که در متن «الفتوح» که خود از منابع داستانی کربلاست این مطلب وجود ندارد). 🔹4. سید ابن طاوس و ابن نما حلّی - از عالمان قرن هفتم - برای اولین بار آمدن جابر بن عبدالله انصاری - و جماعتی از بنی هاشم! - به کربلا در روز اربعین، و تلاقی آنان با کاروان اسرای شام را بدون ذکر منبع در «لهوف» و «مثیر الاحزان» نقل کرده اند. 🔹5. این مطلب در مقتل جعلی منسوب به ابومحنف نیز آمده است. 🔹6. اما نه «لهوف» و نه «مثیرالاحزان» هیچ یک کتاب تاریخ نیستند، و بر اساس منابع داستانی بخصوص «فتوح» ابن اعثم و «مقتل» خوارزمی و منابعی ناشناس تدوین شده اند. 🔹7. مطلب مهمی که مورد غفلت اغلب محققان قرار گرفته این است که ابن طاوس و ابن نما فقط ورود اهل بیت به کربلا و ملاقات آنان با جابر را نقل کرده اند، اما مطلقا اشاره ای به این که این ملاقات در روز اربعین بوده نکرده اند. 🔹8. و مهم تر این که ابن طاووس در کتاب «اقبال» به صراحت گفته: هرچند ممکن است اهل بیت هنگام بازگشت از شام از کربلا گذشته باشند، اما قطعاً رسیدنشان به کربلا در روز بیستم صفر نبوده است. 🔹9. چنانچه ملاحظه می شود ابن طاوس اصل آمدن اهل بیت را به کربلا در «لهوف» و «اقبال» نفی نکرده، اما سخنان او در اقبال قرینه روشنی است بر اینکه وی در «لهوف» نیز حکم به ورود اهل بیت در اربعین (چنانکه به او نسبت می دهند) نکرده است؛ چرا که اگر وی چنان دیدگاهی داشت در «اقبال» که آن را سالها بعد از «لهوف» نوشته بیان می کرد که من از گفته خود در «لهوف» برگشته و نظر نهایی من این است که اکنون می گویم. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
♦️حکایت پرابهام اربعین (1) ✍️ استاد رحیم قاسمی 🔹1. حکایت بازگشت خاندان امام حسین (ع) از شام به کر
♦️حکایت پرابهام اربعین (2) ✍️استاد رحیم قاسمی 🔹10. علامه مجلسی در «بحار الانوار» از منکران ورود اهل بیت به کربلا در روز اربعین بوده و آن را جدّاً بعید دانسته است. 🔹11. محدّث نوری در «لؤلؤ و مرجان»، حاج شیخ عباس قمی در «منتهی الآمال»، علامه شهرانی در «ترجمه نفس المهموم»، دکتر محمد ابراهیم آیتی در «بررسی تاریخ عاشورا» و دکتر سید جعفر شهیدی در کتاب «زندگانی فاطمه زهرا (س) »نیز از منکران این حادثه اند. 🔹12. شیخ مفید و شیخ طوسی نوشته اند: روز 20 صفر اهل بیت امام حسین (ع) از شام به سوی مدینه باز گشتند و در این روز جابر بن عبدالله انصاری از مدینه به کربلا رفت. 🔹13. شایان توجه است که تعبیر شیخ طوسی بازگشت اهل بیت از شام به طرف مدینه است نه رسیدن آنها به مدینه. 🔹14. در دوره های اخیر تلاش هایی برای اثبات وقوع این رخداد انجام شده از جمله کتاب پربرگ آیة الله شهید قاضی طباطبائی به نام «تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهداء (ع)» که به تفصیل در این باره بحث کرده و ادله محدث نوری را پاسخ گفته است. 🔹15. اما وقتی اصل گزارش در کتب معتبر تاریخی نیامده همه آن استدلال ها بی معنی است، و استناد به کلام شیخ بهائی و ابوریحان بیرونی خارج از عرف تحقیق تاریخی است. استناد به کلام ابن طاوس هم بر اساس غفلت است چرا که او در «لهوف» نامی از اربعین نیاورده و در اقبال» هم رسیدن اهل بیت در اربعین را بعید شمرده است. 🔹16. پس حتی طبق نظر سید ابن طاوس هم رسیدن اهل بیت به کربلا و ملاقات آنان با جابر در روز اربعین نبوده؛ و شیخ مفید و شیخ طوسی هم که نوشته اند جابر در اربعین به کربلا رفته ملاقات اهل بیت با او را قبول ندارند و برداشت صحیح از کلام آنان این است که اهل بیت در روز اربعین از شام به طرف مدینه حرکت کردند نه این که به مدینه رسیدند. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi