eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️تاملی بر بخشی از داستان موسی و خضر ♦️همگان داستان خضر و موسی در سوره کهف را شنیده ایم .موسی برای یادگرفتن علم نزد خضر می رود و در سه سفر با او همراه می شود . در یکی از سفرها خضر کودکی را می کشد و موسی به این کار ناپسند اعتراض می کند .خضر در جواب می گوید که این کار را به این خاطر انجام داده است که می ترسیده اند ( استعمال لفظ جمع هم محل بحث است ) کودک در آینده پدر و مادر خود را به کفر گرفتار کند . ♦️1-آیا این قتل قصاص قبل از جنایت نیست ؟ مگر در فضای فکری شیعه این متداول نیست که قصاص قبل از جنایت امری غیرشرعی هست ؟ ♦️2-استفاده از فعل خشینا ظاهرا بیانگر اینست که خضر یقین به کفر حتمی این کودک نداشته و از سر احتمالی او را کشته است .جدا از استعمال لفظ جمع برای مفرد آیا اینگونه احتمالات مجوز قتل فردی هست ؟ ♦️3-خضر کودکی را کشت که هنوز کودک بود و کافر نگشته بود لذا این کودک دیگر به جهنم نخواهد رفت زیرا قبل از کافر شده کشته شده و هنوز گناهی نکرده است .اگر چنین باشد دیگر کفار هم می توانند در قیامت اعتراض کنند که چرا خدا ما را در کودکی نکشتی تا ما هم به جهنم نرویم ؟اگر قرارست کافری در کودکی و قبل از کافر شدنش کشته شود پس چرا خدا این حکم را در مورد تمام کفار انجام نداده است ؟ اگر این کار نوعی خدمت به خود کودک و پدر و مادرش بوده پس چرا چنین خدمتی به دیگران نشده است ؟ ♦️4-آیا کفر جرم است و کافر مجرم ؟ به نظر میرسد ظلم جرم باشد و ظالم مجرم .پدر و مادر نیز خود عقل دارند و کسی به اجبار نمی تواند کسی را کافر کند ( مفاد آیه لااکراه فی الدین ) . 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین علیه السلام: هرگز و عده اى نده كه نسبت به انجام آن از خود مطمئن نيستى. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 1-کسی که شک دارد وضو گرفته یا نه، آیا باید برای نماز وضو بگیرد؟ 2-اگر شخصی بعد از نماز شک کند که آیا وضو گرفته بوده یا خیر چه حکمی دارد؟ 3-کسی که شک دارد وضویش باطل شده یا نه، چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ 1. بله، باید وضو بگیرد. 2. اگر بعد از نماز شک کند که وضو گرفته یا نه نماز او صحیح است، ولی باید برای نمازهای بعدی وضو بگیرد. 3. بنا می گذارد که وضویش باقی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تاثیر عفو و گذشت دیگران در اجابت دعا 🎙با بیان زیبای آیت الله مجتهدی رحمه الله علیه 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️زن، کافر، سگ سیاه . 🔹در روایات اسلامی، چه شیعه و چه سنی، احادیث متعددی در تحقیر، مذمت و «کوچک‌داشت» زنان وجود دارد. همانند: 1ـ پیامبر(ص) در بخشی از یک حدیث درباره بانوان فرموده‌اند:... ما رایت من نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَ دِینٍ ... (صحیح البخاری، ج۱، ص۶۸) 2ـ حضرت امیر(ع) در بخشی از یک خطبه درباره زنان گفته‌اند: ... وَاَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَاَتَیْنِ کَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ ... (نهج البلاغه، خطبه ٨٠ ؛ نیز: بحار، ج١٠٠ ، ص٢٢٨) 3ـ پیامبر(ص) در بخشی از یک حدیث فرموده‌اند: ... زن، کافر، سگ سیاه و الاغ، نماز را باطل می‌کنند(مسند حنبل، ج۴۱، ص۹۸) یا در حدیثی مشابهی آمده است: ... سگ، الاغ، خوک، یهودی، مجوسی و زن، نماز را باطل می‌کنند (سنن ابی داود، ج۱، ص۱۸۷) 4ـ یا در روایات دیگری، وجود زنان، شر دانسته شده، و آنها را شیطان و ریسمان شیطان برشمرده‌اند. . 🔸اکنون درصدد بیان جعلی بودن این روایات، و یا ادعای وجود ترجمه و تفسیر نادرست از این احادیث نیستیم؛ آنچه مهم و قابل توجه می‌باشد، این است که: چرا در طول 14 قرن، دانشمندان، علماء و مردم، نسبت به وجود این دست روایات و احادیث در منابع حدیثی، واکنش منفی و بدی نداشته‌اند؟ و به نوعی درستی آنان را پذیرفته‌اند؛ و یا لااقل، درصدد توجیه و «ماست‌مالی» مفهوم این دست احادیث برنیامده‌اند؟ . روشن است که در ده‌های اخیر، علماء و مبلغان دینی، با توجه به بازخورد منفی این دست روایات در جامعه، تلاش دارند که این احادیث را حتی‌الامکان جعلی دانسته؛ و یا با تفسیر جدیدی، این روایات را هماهنگ با افکار عمومی جامعه، ارائه دهند. . ♦️نکته این وضعیت که در بالا بیان شد؛ حاوی دو نکته قابل توجه است: یک. مردم و مخصوصاً بانوان در دوره‌های قبل و طبق فرهنگ پررنگ مردسالاری، پذیرفته بوده‌اند که زنان پست‌تر از مردان می‌باشند، و از بسیاری حقوق، محروم هستند؛ و با این آموزه‌ها، همراه و هماهنگ گشته بودند. دو. تفسیر متون دینی، می‌تواند تابعی از «عرف و افکار عمومی جامعه» باشد؛ به این معنی که، مردم و افکار عمومی جامعه، می‌تواند وضعیتی را ایجاد کند که، علماء مجبور شوند تا تفاسیر و احکام متفاوتی از متون دینی ارائه نمایند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آیا خداوند می تواند جسم باشد شاید در بدو امر جواب این سوال روشن باشد.خدا نمی تواند جسم باشد چرا که لازمه جسمانیت مرکب و حادث بودن و در نتیجه نیازمند بودن ذات الهی است و این با واجب الوجود بودن سازگاری ندارد. 🔹 جمعی از اهل حدیث اهل سنت قائل به جسمانیت خدا هستند اما برای فرار از تبعات و لوازم این قول، نظریه الله جسم لا کالاجسام (خدا جسم است ولی جسم او با بقیه اجسام فرق دارد) را ارائه کرده اند. 🔸جالب اینکه مرحوم ملاصدرا در شرح خود بر اصول کافی اذعان می کند که خداوند می تواند جسم باشد ولی جسمی الهی که لایق ذات خود است و در بقیه اشیاء شبیه او وجود ندارد . 💠متن کلام ملاصدرا چنین است : شرح أصول الكافي (صدرا) ؛ ج‏3 ؛ ص207 فاذا تصورت هذه المعاني و انتقشت في صفحة خاطرك علمت ان المعنى المسمّى بالجسم له انحاء من الوجود متفاوتة في الشرف و الخسّة و العلو و الدنو من لدن كونه طبيعيا الى كونه عقليا، فليجز ان يكون في الوجود جسم‏ إلهي‏ ليس كمثله شي‏ء و هو السميع البصير المسمّى بالاسماء الالهية المنعوت بالنعوت الربانية، على ان الواجب تعالى لا يجوز ان يكون له في ذاته فقد شي‏ء من الاشياء الوجودية و ليس في ذاته الاحدية جهة ينافي جهة وجوب الوجود و ليس فيه سلب الا سلب الاعدام و النقائص. 🔻گویا بخاطر این سخنان و امثالش است که برخی گفته اند اولین کسی که اصول کافی را به کفر شرح داده ملاصدرا بوده است : و من تصانيفه شرح أصول الكافي، شرحه على مذاقه و عقائده و أصوله و مطالبه، فاستحسنه من استصوبها، و استحقره من استضعفها، بل في الروضات: فمنهم من ذكر في وصف شرحه على الأصول: شروح الكافي كثيرة جليلة قدرا و أوّل من‏ شرحه‏ بالكفر صدرا مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ الخاتمةج‏2 ؛ ص241 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر فیلم در مدت معلوم ♦️در مدت معلوم (فی المدت المعلوم) فیلمی اجتماعی به کارگردانی وحید امیرخانی، محصول سال ۱۳۹۳ ایران است. 🔹این فیلم به بررسی معضلات جوانان از سن بلوغ تا سن ازدواج می‌پردازد 🎥🎥 🎥🎥 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: هنگامی که شکم حتی از حلال انباشته شود دل از دیدن راه درست کور می گردد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️سوال 1. مردی که برای بانوان در اقامه ی نماز امامت میکند، باید برای مامومین قابل رویت باشد یا اگر پرده ای بینشان حایل باشد اشکال ندارد..؟! ✅پاسخ 1. اگر امام مرد و مأموم زن باشد چنانچه بين آن زن و امام يا بين آن زن و مأموم ديگرى كه مرد است و زن به واسطۀ او به امام متّصل شده است پرده و مانند آن باشد اشكال ندارد. 📚توضیح المسائل 16مرجع مسأله [مسأله 1433)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بگذارید عرض من دقیق بر وجدان ها بنشیند. 🔹 ۱۵ ماه از پیروزی انقلاب می گذرد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️انکار کرویت زمین توسط شیخ یوسف بحرانی 🔹همه شنیده ایم که عبدالعزیز بن عبدالله بن باز مفتی اعظم سعودی منکر کرویت زمین شده بود اما شاید به ذهنمان هم خطور نمی کرد که کسی از علمای شیعه منکر کرویت زمین شود . ♦️صاحب حدائق با استناد به روایات بر این نظر اصرار دارند که اخبار مستفیضه کرویت زمین را رد می کند. ایشان درصدد بودند که رساله ای در این زمینه بنویسند ولی گویا اجل مهلت به ایشان نداده است. 🔸در واقع روشی که صاحب حدائق در پیش گرفته است ایشان را به این نظر رسانده است . روش شناسی و کاربست روش درست در فهم و حل مسائل علمی یکی از بزنگاه های مسائل علمی است که عدم رعایت آن باعث کج فهمی مساله و در نتیجه صدور فتاوی عجیب و غریب می شود. استفاده از روش نقلی در حل مسائل تجربی ، استفاده از روش فلسفی در حل مسائل عرفی ، استفاده از روش فلسفی برای حل سوالات تجربی نمونه ای از اشتباه روشی در علم است. 💠متن کلمات صاحب حدائق را در لینک زیر ملاحظه کنید: http://lib.eshia.ir/10013/13/266/%D9%85%D9%86_%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B9_%D8%B0%D9%84%DA%A9 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: بدترین مردم کسی است که عذر نپذیرد و از خطا نگذرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش آیا پرستار می تواند برای گرفتن نبض و فشار خون و... به بدن نامحرم نگاه و او را لمس کند؟ ✅ پاسخ با وجود هم جنس، این کار برای غیر همجنس جایز نیست، ولی اگر ضرورت باشد اشکال ندارد. آیات عظام سیستانی و تبریزی: اگر برای انجام دادن این امور، پرستار هم جنس در دسترس نباشد یا مهارت غیر هم جنس در این زمینه بیشتر باشد، اشکال ندارد.
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔻وقتی برخی مریدان شهید صدر، به تملق و چاپلوسی اکتفا می‌کنند. 🖋 مصطفی درّی 👈🏻 ارادت به شهید صدر در سالهای اخیر، با رونق گرفتن کتاب‌های ایشان در حوزه‌های علمیه، افزون شده است. اگر ۲۰ سال پیش، به سختی کسانی پیدا می‌شدند که رغبت خواندن کتاب «دروس فی علم الاصول» ایشان را داشته باشند، امروز اما کلاس‌های حلقات، مشتاقان زیادی پیدا کرده است. حتی برخی مدارس علمیه، خواندن این کتاب را برای دانش‌پژوهان خود اجباری کرده‌اند و در برخی حوزه‌ها، مانند حوزه خراسان، در زمره دروس رسمی شمرده شده است. 🔺رونق کتاب‌های شهید صدر در میان طلاب و بالتبع رونق نظرات ایشان اما آسیب‌هایی را نیز به همراه داشته است؛ مصیبتی که سال‌های سال از طرفداران آخوند و شیخ و شهید ثانی می‌کشیدیم که هیچ یک حاضر به جایگزینی یا پذیرش نادرستی حتی یک نظر از نظرات آن مرادان نمی‌شدند، امروز به برخی طرفداران شهید صدر رسیده است؛ طلاب جوانی که فرط ارادتشان به شهید مظلوم، منجر به ستیز با تراث گذشته و بی‌اعتنایی به کتب پیشینیان گردیده است. ⬅️ ماجرا قدیمی است. فیلسوفی گفته بود حوادث جهان دو بار تکرار می‌شوند: بار اول به صورت تراژدی و بار دوم به صورت کمدی. امروز کمدیِ آنچه را در رابطه با شیخ و آخوند و شهید ثانی شاهد بوده‌ایم در رابطه با شهید صدر می‌بینیم؛ طلابی که قرار بود اصول فقه و فقه را از کتب فقها و اصولیون بیاموزند، امروز در کتب شهید صدر متوقف شده‌اند، بی آنکه هیچ گامی فراتر از گام‌هایی را که او برداشته است بردارند و بی آنکه هیچ نقدی به آثار وی داشته باشند و یا نقد دیگرانی را برتابند. ▫️ایشان در شبکه‌های اجتماعی، گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند و در تملق و چاپلوسی از آن شهید، سعی در ربودن گوی سبقت از یکدیگر دارند. نزاع می‌کنند که فلان مقرر شهید از بهمان مقرر، باسوادتر است و هر کس خاطرات شخصی و ناشنیده‌ای از مقرران او نقل می‌کند. سخن از زلف افشانِ فلان استاد مسلط بر حلقات می‌کنند و قدِ همچون سروِ بهمان استاد بحوث را به رخ می‌کشند. ▪️ماجرا بار دیگر تکرار می‌شود. دگم‌اندیشی و توقف در کتب شیخ و آخوند، جای خود را به توقف و ایستایی در کتب شهید صدر داده است. در این میان، اگر کسی بگوید غالب نظرات به ظاهر ابداعیِ شهید مظلوم، وام گرفته شده از دیگران است، گویا قتل عمد انجام داده است. نه می‌توان گفت او «قرن اکید»ش را عیناً از نظریه آخوند و برخی اندیشمندان غربی کپی کرده است و نه می‌توان به وام گرفتن «حق الطاعه» و نفی برائت عقلی از اساتیدی همچون سید محمد روحانی، آیت الله سیستانی و شهید مصطفی خمینی اشاره کرد. حتی نمی‌توان پرسید نسبت تامه و ناقصه چه ایرادی داشت که این دو را اندماجی و غیراندماجی نامیدیدش. ❓مریدان شهید مظلوم که غالباً سودای تحول در حوزه‌های علمیه را نیز دارند، احتمالاً از فرط ارادت، حتی در خلوت نیز از خود نمی‌پرسند که چرا شهید ما، با این همه سودای تحول، تقریباً غالب فتاوای فقهی‌اش، مشابه دیگران است؟ مگر تحول و تغییر در اصول، نباید به تغییر فتاوا بینجامد؟ اگر نمی‌انجامد، پس این همه تلاش در تحول این دانش، چه ارمغانی دارد؟ ⭕️ مریدان شهید صدر، اگر به خود نجنبند و تغییری در رویکردشان ندهند و تلاششان، به وعده‌های چاپلوسی و تملق در ۱۹ فروردین(مراسم سالانه بزرگداشت شهیدصدر) هر سال منحصر شود، دیری نمی‌پاید که همچون مریدان شیخ و آخوند، دیگرانی را می‌بینند که به جای توقف در افکار مرادشان، با تکیه بر تلاش این بزرگان، گام‌های مؤثری را در ارتقای دانش اصول و فقه برداشته‌اند؛ گام‌هایی که معلوم نیست اندیشه‌های شهید صدر جایی در میان آن‌ها داشته باشد. 🆔@tahavol_howze