eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️سوال 1. مردی که برای بانوان در اقامه ی نماز امامت میکند، باید برای مامومین قابل رویت باشد یا اگر پرده ای بینشان حایل باشد اشکال ندارد..؟! ✅پاسخ 1. اگر امام مرد و مأموم زن باشد چنانچه بين آن زن و امام يا بين آن زن و مأموم ديگرى كه مرد است و زن به واسطۀ او به امام متّصل شده است پرده و مانند آن باشد اشكال ندارد. 📚توضیح المسائل 16مرجع مسأله [مسأله 1433)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بگذارید عرض من دقیق بر وجدان ها بنشیند. 🔹 ۱۵ ماه از پیروزی انقلاب می گذرد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️انکار کرویت زمین توسط شیخ یوسف بحرانی 🔹همه شنیده ایم که عبدالعزیز بن عبدالله بن باز مفتی اعظم سعودی منکر کرویت زمین شده بود اما شاید به ذهنمان هم خطور نمی کرد که کسی از علمای شیعه منکر کرویت زمین شود . ♦️صاحب حدائق با استناد به روایات بر این نظر اصرار دارند که اخبار مستفیضه کرویت زمین را رد می کند. ایشان درصدد بودند که رساله ای در این زمینه بنویسند ولی گویا اجل مهلت به ایشان نداده است. 🔸در واقع روشی که صاحب حدائق در پیش گرفته است ایشان را به این نظر رسانده است . روش شناسی و کاربست روش درست در فهم و حل مسائل علمی یکی از بزنگاه های مسائل علمی است که عدم رعایت آن باعث کج فهمی مساله و در نتیجه صدور فتاوی عجیب و غریب می شود. استفاده از روش نقلی در حل مسائل تجربی ، استفاده از روش فلسفی در حل مسائل عرفی ، استفاده از روش فلسفی برای حل سوالات تجربی نمونه ای از اشتباه روشی در علم است. 💠متن کلمات صاحب حدائق را در لینک زیر ملاحظه کنید: http://lib.eshia.ir/10013/13/266/%D9%85%D9%86_%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B9_%D8%B0%D9%84%DA%A9 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: بدترین مردم کسی است که عذر نپذیرد و از خطا نگذرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش آیا پرستار می تواند برای گرفتن نبض و فشار خون و... به بدن نامحرم نگاه و او را لمس کند؟ ✅ پاسخ با وجود هم جنس، این کار برای غیر همجنس جایز نیست، ولی اگر ضرورت باشد اشکال ندارد. آیات عظام سیستانی و تبریزی: اگر برای انجام دادن این امور، پرستار هم جنس در دسترس نباشد یا مهارت غیر هم جنس در این زمینه بیشتر باشد، اشکال ندارد.
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔻وقتی برخی مریدان شهید صدر، به تملق و چاپلوسی اکتفا می‌کنند. 🖋 مصطفی درّی 👈🏻 ارادت به شهید صدر در سالهای اخیر، با رونق گرفتن کتاب‌های ایشان در حوزه‌های علمیه، افزون شده است. اگر ۲۰ سال پیش، به سختی کسانی پیدا می‌شدند که رغبت خواندن کتاب «دروس فی علم الاصول» ایشان را داشته باشند، امروز اما کلاس‌های حلقات، مشتاقان زیادی پیدا کرده است. حتی برخی مدارس علمیه، خواندن این کتاب را برای دانش‌پژوهان خود اجباری کرده‌اند و در برخی حوزه‌ها، مانند حوزه خراسان، در زمره دروس رسمی شمرده شده است. 🔺رونق کتاب‌های شهید صدر در میان طلاب و بالتبع رونق نظرات ایشان اما آسیب‌هایی را نیز به همراه داشته است؛ مصیبتی که سال‌های سال از طرفداران آخوند و شیخ و شهید ثانی می‌کشیدیم که هیچ یک حاضر به جایگزینی یا پذیرش نادرستی حتی یک نظر از نظرات آن مرادان نمی‌شدند، امروز به برخی طرفداران شهید صدر رسیده است؛ طلاب جوانی که فرط ارادتشان به شهید مظلوم، منجر به ستیز با تراث گذشته و بی‌اعتنایی به کتب پیشینیان گردیده است. ⬅️ ماجرا قدیمی است. فیلسوفی گفته بود حوادث جهان دو بار تکرار می‌شوند: بار اول به صورت تراژدی و بار دوم به صورت کمدی. امروز کمدیِ آنچه را در رابطه با شیخ و آخوند و شهید ثانی شاهد بوده‌ایم در رابطه با شهید صدر می‌بینیم؛ طلابی که قرار بود اصول فقه و فقه را از کتب فقها و اصولیون بیاموزند، امروز در کتب شهید صدر متوقف شده‌اند، بی آنکه هیچ گامی فراتر از گام‌هایی را که او برداشته است بردارند و بی آنکه هیچ نقدی به آثار وی داشته باشند و یا نقد دیگرانی را برتابند. ▫️ایشان در شبکه‌های اجتماعی، گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند و در تملق و چاپلوسی از آن شهید، سعی در ربودن گوی سبقت از یکدیگر دارند. نزاع می‌کنند که فلان مقرر شهید از بهمان مقرر، باسوادتر است و هر کس خاطرات شخصی و ناشنیده‌ای از مقرران او نقل می‌کند. سخن از زلف افشانِ فلان استاد مسلط بر حلقات می‌کنند و قدِ همچون سروِ بهمان استاد بحوث را به رخ می‌کشند. ▪️ماجرا بار دیگر تکرار می‌شود. دگم‌اندیشی و توقف در کتب شیخ و آخوند، جای خود را به توقف و ایستایی در کتب شهید صدر داده است. در این میان، اگر کسی بگوید غالب نظرات به ظاهر ابداعیِ شهید مظلوم، وام گرفته شده از دیگران است، گویا قتل عمد انجام داده است. نه می‌توان گفت او «قرن اکید»ش را عیناً از نظریه آخوند و برخی اندیشمندان غربی کپی کرده است و نه می‌توان به وام گرفتن «حق الطاعه» و نفی برائت عقلی از اساتیدی همچون سید محمد روحانی، آیت الله سیستانی و شهید مصطفی خمینی اشاره کرد. حتی نمی‌توان پرسید نسبت تامه و ناقصه چه ایرادی داشت که این دو را اندماجی و غیراندماجی نامیدیدش. ❓مریدان شهید مظلوم که غالباً سودای تحول در حوزه‌های علمیه را نیز دارند، احتمالاً از فرط ارادت، حتی در خلوت نیز از خود نمی‌پرسند که چرا شهید ما، با این همه سودای تحول، تقریباً غالب فتاوای فقهی‌اش، مشابه دیگران است؟ مگر تحول و تغییر در اصول، نباید به تغییر فتاوا بینجامد؟ اگر نمی‌انجامد، پس این همه تلاش در تحول این دانش، چه ارمغانی دارد؟ ⭕️ مریدان شهید صدر، اگر به خود نجنبند و تغییری در رویکردشان ندهند و تلاششان، به وعده‌های چاپلوسی و تملق در ۱۹ فروردین(مراسم سالانه بزرگداشت شهیدصدر) هر سال منحصر شود، دیری نمی‌پاید که همچون مریدان شیخ و آخوند، دیگرانی را می‌بینند که به جای توقف در افکار مرادشان، با تکیه بر تلاش این بزرگان، گام‌های مؤثری را در ارتقای دانش اصول و فقه برداشته‌اند؛ گام‌هایی که معلوم نیست اندیشه‌های شهید صدر جایی در میان آن‌ها داشته باشد. 🆔@tahavol_howze
✍️کرونا و قاعده لطف 🔹مهمترین و شاید تنهاترین دلیل متکلمین برای اثبات مسائلی مثل نبوت عامه ، امامت ، لزوم وعد و وعید ، عصمت انبیاء قاعده لطف است . 🔸این قاعده متشکل از یک صغری و یک کبری هست صغری اینست که عصمت انبیاء ( مثلا) لطف است کبری هم اینکه لطف بر خدا واجب است نتیجه هم این میشود که عصمت انبیاء بر خدا واجب است ♦️جدا از اشکالاتی که به کبری این قیاس وارد هست صغری هم با اشکال اینکه چه چیز مصداق قاعده لطف است روبروست 💠حال در سال 2020 جهان با بیماری کرونا روبرو شده است .آیا درمان بیماری کرونا لطفی حساب نمی شود که خدا این لطف را واجب نمی کند ؟🧐🧐 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: دشمن ترین دشمنان آدمی غضب و شهوت اوست، آنکس که بتواند این دو را به فرمان خود در آورد مقام عظیمی دارد و می تواند به اوج انسانیت برسد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش آیا شستن صورت و دست، وضو را باطل می کند؟ ✅پاسخ شستن سه مرتبه صورت و دست راست، به قصد وضو حرام است، ولی وضو را باطل نمی کند و اگر دست چپ را سه مرتبه بشوید، مسح او اشکال پیدا کرده و وضو را باطل می سازد.
✍️آیا روزی اهل علم تضمین شده است ؟ 🔹از باورهای خطرناکی که بین برخی از مسئولین حوزه معروف شده اینست که رزق و روزی جویندگان علم تضمین شده و نیازی نیست که آنها نگران وضع معاش خود باشند . این باور چنان بین مسئولین و مدیران نفوذ یافته که بر طلاب دینی که به دنبال کسب رزق حلال می روند خرده گرفته و احیانا برخوردهای قانونی با آنها می کنند . 🔸فاجعه اینجاست که این اعتقاد مستندی صریح و بدون خدشه از آیات و روایات صحیحه ندارد و صرفا تقلید خلف از سلف است. روایتی که معمولا مستند این دیدگاه قرار می گیرد چنین است : «قد ورد في الحديث عن النبي صلى الله عليه وآله: أن الله تعالى قد تكفل لطالب العلم برزقه خاصة عما ضمنه لغيره» (منیة المريد، ص160). برخی دیگر نیز این روایت را به همین صورت از رسول خدا ص دانسته‌اند (نمونه: گزيده حكمت نامه پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد جلد : 1 صفحه : 46) ♦️اساتید اخلاقی همچون آیت الله مظاهری در شرح حدیث نوزدهم ( شرح چهل حدیث ) و آیت الله بنابی برای تدبیر امور معیشتی طلاب به این روایت استناد کرده اند ولی چه سود !! 🔻نقد این روایت اصلا در منابع امامیه وجود ندارد ! و شهید ثانی ظاهرا آن را از منابع عامه نقل کرده است .البته جالب تر اینکه این روایت با این الفاظی که شهید نقل کرده در کتب اهل سنت هم وجود ندارد و ایشان تحریری جدید ارائه کرده اند . 💠اما تمام احادیثی که در منابع عامه در مورد این حدیث آمده بدین صورت است : 1- حدثنا يونس بن عطاء، قال حدثنا سفيانُ الثَّورِيُّ، عَن أَبِيهِ، عَن جَدِّهِ، عَن زِيَادِ بْنِ الْحَارِثِ الصُّدَائِيُّ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: "مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ تَكَفَّلَ اللَّهُ بِرِزْقِهِ" قدیمی ترین منبع نقل این حدیث مسند ابوحنیفه ( به روایت ابونعیم ) است . در سند روایت یونس بن عطاء وجود دارد که متهم به کذب است . این روایت همانطور که خطیب بغدادی تذکر داده تنها به طریق سفیان ثوری نقل شده است .لازم به تذکر است که سفیان ثوری محدث متمایل به زهد صوفیانه است . 2-عن أبي يوسف قال: سمعت أبا حنيفة رحمه الله يقول: "حَجَجْتُ مَعَ أَبِي سَنَةَ ثَلَاثٍ وَتِسْعِينَ وَلِيَ سِتَّ عَشْرَةَ سَنَةً فَإِذَا شَيْخٌ قَدِ اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَيْهِ فَقُلْتُ لِأَبِي: مَنْ هَذَا الشَّيْخُ؟ فَقَالَ: هَذَا رَجُلٌ قَدْ صَحِبَ النَّبِيَّ ص يُقَالُ لَهُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَارِثِ بْنِ جَزْءٍ، فَقُلْتُ لِأَبِي: فَأَيُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ؟ قَالَ: أَحَادِيثُ سَمِعَهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقُلْتُ لِأَبِي: قَدِّمْنِي إِلَيْهِ حَتَّى أَسْمَعَ مِنْهُ، فَتَقَدَّمَ بَيْنَ يَدَيَّ وَجَعَلَ يُفَرِّجُ النَّاسَ حَتَّى دَنَوْتُ مِنْهُ فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «من تَفَقَّهَ فِي دِينِ اللَّهِ كَفَاهُ اللَّهُ هَمَّهُ وَرَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ» باز قدیمی ترین منبع این حدیث مسند ابوحنیفه است . سند روایت ضعیف و محمد بن احمد سجستانی مجهول الحال است . مشکل اصلی در انقطاع و ارسال روایت است . ابوحنیفه راوی طبقه 6 و عبدالله بن حارث راوی طبقه یک و صحابی است و راوی طبقه شش بدون واسطه نمی تواند از راوی طبقه یک روایت نقل کند . منبع دیگر التدوین فی اخبار القزوین است و قبل از آن در کتاب دیگری یافت نمی شود . این بار ابوحنیفه این حدیث را از انس بن مالک نقل کرده است .باز اشکال ارسال و انقطاع گریبان گیر حدیث بوده و انس هم یکی از سه نفریست که بر پیامبر دروغ می بسته و مورد لعن حضرت علی بود . 3- أخبرنا أبو محمد دعلج بن أحمد بن دعلج، ثنا أحمد بن محمد أبو جعفر القاضي، ثنا أبو زكريا السمسار هو يحيى بن هاشم، ثنا مسعر بن كدام، عن عطية، عَن أَبِي سعِيدٍ الْخُدرِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ غَدَا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ صَلَّتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ، وَبُورِكَ لَهُ فِي مَعَاشِهِ، وَلَمْ يُنْتَقَصْ مِنْ رِزْقِهِ، وَكَانَ عَلَيْهِ مُبَارَكًا قدیمی ترین منبع روایت معجم ابن الاعرابی متوفی قرن چهارم است . در سند روایت یحیی بن هشام غسانی وجود دارد که اتفاق رجالیون اهل سنت او را واضع و کذاب معرفی کرده اند . از متاخرین شیخ محمد ناصرالدین البانی روایت را موضوع دانسته است ( سلسله الاحادیث الضعیفه ج 1 ص 498 )
4- ويروى أَن الله سُبْحَانَهُ أوحى إِلَى الأَرْض يَا أَرض حرمت عَلَيْك أَن تطعمي بني آدم إِلَّا بكد الْيَمين وعرق الجبين غير طَالب الْعلم فَإِنِّي تكفلت برزقه. ذكره فِي حقائق التَّفْسِير. (نشر طي التعريف في فضل حملة العلم الشريف، 189) این روایت کلا سندی ندارد و قدیمی ترین منبع نقل آن ( کتاب فوق ) مربوط به قرن هشتم است . البته اگر انتساب حدیث به حقائق التفسیر درست باشد در اینصورت می شود قرن پنجم . با توجه به کثرت نقل احادیث ضعیف و موضوع توسط صاحب این تفسیر ( عبدالرحمن سلمی ) و تمایلات صوفیانه اش ابهام حدیث دو چندان می شود مخصوصا که اهل تصوف حال و حوصله کار کردن نداشتند . ◾️ملاحظه کردید روایتی که هیچ سند صحیحی ندارد برای برخی مدیران حوزوی تعیین استراتژی می کند . ◽️ آیا استناد به اینگونه جعلیات جای اعتمادی را برای طلاب باقی می گذارد ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏دعایی زیبا، دقیق و لطیف را از زبان مرحوم دکتر شریعتی بشنویم 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: بدون تردید خداوند بر بنده خود به خاطر شدت محبت به فرزندش رحم می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش میتونیم حق الناس هایی که به گردن ماست رو به خاطر شرم از حلالیت طلبیدن، به جاش قرآن بخونیم و صدقه بدیم که اون دنیا صاحب حق مارو ببخشه؟ 📝پاسخ اگر حق مالی است باید برگردانید هرچند با واسطه شخص دیگر یا با واریز به حساب و... باشد. و اگر مانند غیبت است اگر حلالیت گرفتن ممکن نیست برایش طلب بخشش کنید و توبه کنید.