May 11
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
📚 برخی عزیزان پیام ارسال می کنند کتابی معرفی کنیم برای آشنایی با #علم_اقتصاد. ما؛ کتابِ "مبانی و اصولِ علم اقتصاد" اثر جناب دکتر یدالله دادگر رو برای شروع پیشنهاد می کنیم.
پ.ن: در تصویر نام مولفان و ناشر هم مشخصه
#کلیاتی_از_اقتصاد_برای_همه
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از برنامه تلویزیونی ثریا
🔴 دریافت مستند «راه رجا»
♦️جدیدترین مستند #ثریا؛ روایتی از اقدامات بینظیر #شهید_جمهور در خدمت به ملت ایران
🔗 تماشا و دریافت از سایت برنامه ثریا
🔹از محرومیتزدایی و پیشرفت تا دیپلماسی اقتصادی و دفاع از منافع ملی و مستضعفان جهان
🔹با ناگفتههایی از چالشهای روزهای ابتدایی دولت سیزدهم و حماسه وعده صادق و دیپلماسی فعال ایران در منطقه و جهان
🔹به یاد رئیسجمهور شهیدی که کارگران و مستضعفان صاحب عزای شهادتش بودند...
📺 بازپخش؛ امشب یکشنبه ۱۰ تیر
🕰 ساعت ۲۳:۱۵ | شبکه یک سیما
@sorayatv
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
🌀 تکنوکراتهایی که در دولت رئیسی بودند!
🔹 دولت شهید رئیسی به تکنوکراتهایی اعتماد کرد که بیشتر #مهندسی خوانده بودند تا #اقتصاد، به ظاهر باسوادهایشان هم نهایتاً یا #شیکاگو و #لندن درس خوانده بودند یا در فلان دانشگاه #ایتالیا، چیزی که به صورت ناقص از اقتصاد یادگرفته بودند بازار آزاد بود و سیاستهای قیمتی، آنها مرعوب علم زدگی اقتصاد متعارف بودند، هیچ کدامشان دو واحد فلسفه علم نخوانده بودند که متوجه شوند که به اعتراف شخصیت های بزرگی همچون هاسمن اقتصاد دانشی غیردقیق است.
🔻قشر متدین این گروه برای شهید رئیسی برنامه نوشتند و مشاوره دادند و اجرا کردند؛ نهایت موفقیتشان ایجاد و پیشنهاد #سامانه_نان بود که فقط موفقیتی خیالی در پی داشت. برداشت ناقصشان از اقتصاد ایران فقط #ناترازی بود و #یارانه_مجعول_پنهان! نسخه #عدالت_گرایانشان هم چیزی جز #گران_کن_یارانه_بده نبود.
🔹 یادش بخیر در #جلسه دیدار #محققان_اقتصاد_اسلامی با #شهید_رئیسی نسبت به این مشکلات تذکر داده شد، ولی ایشان باز ما را به برگزاری جلسه با همین گروه حواله داد. در آن جلسه که #بایکوت_خبری شد، یکی از اساتید برجسته اقتصاد اسلامی وسط سخنان ریاست محترم جمهور گفت ما آمدیم که درخواست کنیم شما از این گروه محققان اقتصاد اسلامی استفاده کنید نه اینکه ما را به گروه دیگری حواله بدهید.... البته چند روز بعد ما با همان گروه جلسه گذاشتیم، ولی فایده ای نداشت، درب بر همان پاشنه قبلی میچرخید.
✍️توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🔰 عناوینِ چرایی شکستِ جبهه ی انقلاب در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:
1️⃣ تشتت و اختلافِ نظری و عملیِ جدی در درون بدنه ی انقلابیون
2️⃣ ناکارآمدیِ تیم اقتصادیِ دولتِ سیزدهم در بهبودِ وضعیت معیشت و سفره ی مردم
3️⃣ انسجامِ کاملِ رقیب در بخط کردنِ نیروها و ظرفیت های انسانی و رسانه ای
4️⃣ خط تخریبِ قوی و هوشمندانه ی رسانه های داخلی و خارجی علیه جبهه ی انقلاب خاصتا دکتر سعید جلیلی
5️⃣ تبلیغ و تبیینِ ضعیفِ رسانه ای برنامه های دکتر سعید جلیلی برای قشرِ موسوم به خاکستری یا مرددین
@taammolatenazari
✍️🏼 با توجه به اینکه دکتر پزشکیان بارها در مناظرات گفته بود؛ راه حل برون رفت از مشکلات کشور، #اجماع_ملی است، آیا او در حکمرانی داخلی، کابینه اش را فراجناحی خواهد چید؟ یا اینکه اعضای کابینه اش را اعتدالیون و اصلاح طلبان تشکیل خواهند داد؟ آیا ایشان از تجاربِ تلخِ دهه ی ۹۰ درس خواهد گرفت؟
پاسخِ این پرسش های مهم، طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.
@taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
اصولگرایان از تبعات سیاست تعدیل کاملا آگاه بودند. آنها میدانستند که حذف ارز ۴۲۰۰ به زندگی مردم ضربه خواهد زد. میدانستند اجرای این سیاست آثار اجتماعی ناگواری خواهد داشت؛ اما به جای جراحی توبره سرمایهداران، سفره مستضعفان را جراحی کردند.
مردمی که با گرانسازی ارز به زیر خط فقر سقوط کردند، پولی نداشتند که صدای زجر کشیدنشان را در فضای مجازی وایرال کنند. سر صندوق رای، انتقام این جنایت را از جریان اصولگرا گرفتند؛ چه با مشارکت نکردنشان، چه با رای دادن به جریان رقیب دولت اصولگرا.
@syjebraily
📚 معرفی چند کتابِ مُتقن و عالی پیرامون قیام سید الشهداء علیه السلام
1️⃣ حماسه حسینی؛ شهید آیت الله مرتضی مطهری
2️⃣ آذرخش کربلا؛ آیت الله محمد تقی مصباح یزدی
3️⃣ قیام حسین علیه السلام؛ دکتر سید جعفر شهیدی
4️⃣ انسان ۲۵۰ ساله [فصل امام حسین علیه السلام] و آفتاب در مصاف؛ آیت الله سید علی خامنه ای
5️⃣ حماسه و عرفان؛ آیت الله جوادی آملی
6️⃣ فتح خون؛ شهید سید مرتضی آوینی
7️⃣ لهوف [مقتل سید الشهداء علیه السلام]؛ سید بن طاووس -رحمه الله تعالی-
@taammolatenazari
هدایت شده از علی علیزاده - جدال
51.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بحثی #داغ و #چالشی در اسپیس جدال
طاها زینالی، محمدطاهر رحیمی و پریسا نصرآبادی
📺 youtu.be/HdEQUCo3lWM
🔰دکتر پزشکیان دولت را در چه شرایطی تحویل گرفته است؟ آمار و ارقام رو با هم ببینیم:
🔸️ نرخ تورم ۳۶.۱٪
🔸️ نرخ بیکاری ۸.۱٪
🔸️ ضریب جینی ۰.۳۸۷۷
🔸️ نرخ رشد ۵.۷٪
🔸️ نرخ رشد بی نفت ۳.۴٪
🔸️ نقدینگی ۷.۸ هزار همت
🔸️ رشد نقدینگی ۲۴.۲٪
🔸️ رشد پایه پولی ۲۷.۶٪
🔸️ صادرات نفت ۳۵.۹ میلیارد دلار
🔸️ صادرات غیرنفتی ۴۹ میلیارد دلار
🔸️ واردات ۶۶ میلیارد دلار
🔸️ میانگین قیمت مسکن ۸۱میلیون تومان
🔸️ دلار بازار آزاد ۶۰هزارتومان
🔸️ دلار نیمایی ۴۳هزار تومان
🔸️ گوشت گوسفند ۶۲۰هزار تومان
🔸️ گوشت مرغ ۸۳هزار تومان
🔸️ یارانه ۳۰۰-۴۰۰ هزارتومان
🔸️ پژوه ۲۰۷دندهای ۷۵۰میلیون تومان
🔸️ شاخص بورس ۲میلیون و ۱۰۰هزارواحد
🔸️ سکه بهار آزادی ۴۰میلیون تومان
Eitaa.com/taammolatenazari
May 11
✅️ #مکتب_تاریخی؛ اندیشه های اقتصادی مکتب تاریخی ۱۸۴۰- ۱۹۱۷ میلادی [بخش اول]
🔸️ مکتبِ تاریخی، نخستین منتقدانِ #اقتصاد_کلاسیک هستند. می توان گفت که ظهور عقائد مکتب تاریخی در اقتصاد، با نوشته های #رشر و #لیست در دهه ی ۱۸۴۰ آغاز گردید و با مرگ #اشمولر در سال ۱۹۱۷ به پایان رسید. پیش از بیان عقائد اقتصادیِ این مکتب، مناسب است اجمالا به ریشه های آن در مکتب رمانتیک اشاره شود.
🔸️ سابقا اشاره شد که عقائد و مکتب های اقتصادی، #مبانی_فلسفی خاص خود را دارند. فی المثل پایه ی فلسفیِ فیزیوکراتها و سوداگرایان به دیدگاه های رنسانس پیوند دارد. پایه ی فلسفی مکتب کلاسیک به عقائد عصر روشنگری قرن هجدهم مربوط می شود. و پایه های فلسفی مکتب تاریخی، با رمانتیک گرایی مرتبط است؛ که خود منتقدِ فلسفه ی عصر روشنگری است. #رمانتیک_گرایی که در اوایل قرن نوزدهم بویژه در آلمان ظهور کرد، به طور کلی حرکتی عمومی علیه اندیشه های عقل گرایانه و روشنگریِ قرن های هفدهم و هجدهم میلادی بود. این حرکت در آلمان از گستردگی بیشتری برخوردار بود.
🔸️ رمانتیک گرایی با عقائد فردگرایانه و عقلانیت ابزاری به مخالفت پرداخت. [ بر اساس عقلانیت ابزاری افراد تنها تلاش می کنند منافع شخصی کوتاه مدت خود را حداکثر کنند.] رمانتیک گرایان، بر دیدگاه های کل گرایانه و جامعه نگر، برتری هدف جمعی بر فردی و اهمیت اوضاع تاریخی، جغرافیایی و نهادیِ خاص هر کشور تأکید داشتند. آنها از این جهت با دیدگاه و فرض های فردگرایانه و عقل گرایانه و جهان شمول کلاسیک ها مخالف بودند.
🔸️ بر مبنای عقائد رمانتیک گرایان، اقتصاد درجاتی از ابعاد ملی گرایی را در بر دارد. رمانتیک گرایی اهمیت ارزش های فرهنگی را در زندگی اقتصادی مورد تاکید قرار می دهد و تلاش می کند که رابطه ی بین یک سری فعالیت های فکری و رشد نیروهای مولد را توضیح دهد. [Vikor, D(1964), Economic Romanticism in the Twentieh Century, new book Society] این نکته لازم است بیان شود که شرایط و اوضاع و احوالِ فرهنگی و اجتماعی آلمان با انگلستان - در عصر رمانتیسم- تفاوت داشت و این خود زمینه را برای بروز نگرش های جدید در امور فلسفی و اقتصادی در آلمان فراهم می ساخت. برای مثال در سنت آلمانی- برخلاف انگلستان- اگر بحث #رفاه مطرح بود، رفاه جمع گرایانه مطرح بوده که بر رفاه فرد گرایانه ترجیح دارد.
🔸️ در اندیشه ی رمانتیک، جامعه و دولت صرفا مجموعه ای از افراد نبوده بلکه فراتر از آن است. در این اندیشه اصولا جامعه خود دارای روح، حیات، رشد و سقوط است. این اندیشه پایه ی فکریِ #مکتب_اقتصادی آلمان بود که به نامِ #مکتب_تاریخی معروف است. همچنین می توان ریشه ی عقائد مکتب اقتصاد ملی گرایی را نیز به تفکر رمانتیسم مرتبط دانست. طبق عقائد رمانتیکی، فلسفه قانون طبیعی و اندیشه ی #مطلوبیت گرایانه ی مرتبط با آن، رد می شود و مدیریت دولت بر اقتصاد بیشتر می شود.
@taammolatenazari
✍️🏼 درباره ی کتابِ #نیکوکاران_نابکار؛ "این پژوهشِ پر وضوح و بصیرانه، که مثال های بسیار جالبِ نویسنده به آن شادابی و سرزندگی بخشیده است، و با تیزهوشی فراوان همراه است، را می توان "اقتصاد شناسیِ جهان واقعی" نامید. #هاجون_چنگ بین نظریه پردازی های معمول درباره ی توسعه ی اقتصادی و آنچه، از اوانِ انقلاب اقتصادی تاکنون، در عالم واقع روی داده است شکافی بزرگ می بیند که آن را در این کتاب پیش رویمان قرار می دهد. تحلیل قاطعانه ی وی نشان می دهد که چگونه، و چرا، نسخه های تجویزیِ مبتنی بر دکترین های حاکم به آسیب هایی جدی انجامیده اند، بویژه برای آسیب پذیرترین و بی دفاع ترین اقشار جوامع- آسیب هایی که احتمال می رود همچنان ادامه یابد." [نعام چامسکی]
همچنین جوزف استیگلیتز، برنده ی سال ۲۰۰۱ جایزه ی نوبل اقتصاد درباره ی این کتاب می گوید: " کتابِ هوشمندانه، پرشور و تحریک آمیزی است که برای نگاه به جهانی سازی، راه هایی نو و مجاب کننده در اختیارمان می نهد."
پ.ن: خرید و مطالعه ی کتاب حاضر را به همه علاقه مندان به اقتصاد و علوم اجتماعی توصیه می کنم. مقابله با #نئولیبرالیسم خاصتا در عرصه ی اقتصاد، بدون شناخت و معرفت میسر نخواهد بود.
@taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️🏼 درباره ی کتابِ #نیکوکاران_نابکار؛ "این پژوهشِ پر وضوح و بصیرانه، که مثال های بسیار جالبِ نویسنده
کتاب هایی که معرفی میشه، در زمان بندی مشخص شده، در کانال بصورت چکیده اهم مطالبش تقدیم حضور می شود.
الان کتابِ "تاریخ عقائد اقتصادی" دکتر یدالله دادگر در حال ارائه است.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨شوک ارزی جدید در راه است؟
آقای علی طیب نیا فرمانده تیم اقتصادی دولت آقای پزشکیان گفته است: «بنگاههای بزرگ را مجبور کردهاند ارز خود را به نرخ دستوری بفروشند که به صادرات لطمه میزند».
این اظهارات، به معنی آن است که شرکتهای فولادی، پتروشیمی، پالایشی و معدنی که ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور را انجام میدهند، باید اجازه داشته باشند دلار خود را به نرخ ۶۰ هزار تومان به واردکنندگان بفروشند. در حال حاضر این شرکت ها، دلارهای خود را به نرخ ۴۳ هزار تومان (معروف به نیما) میفروشند. به عبارت دیگر، دولت جدید به این شرکتهای خامفروش اجازه خواهد داد که دلارهای خود را ۱۷ هزار تومان گرانتر بفروشند. اگر مجموع این شرکتها در سال ۴۰ میلیارد دلار صادرات دارند، رانتی که از محل گرانسازی ارز به جیب اینها خواهد رفت، حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اضافی را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ مردم! تمام کالاهای وارداتی به ازای هر دلار ۱۷ هزار تومان برای مصرفکنندگان گران خواهد شد.
اما ماجرا به اینجا تمام نمیشود. همین شرکتها، قیمتگذاری محصولاتشان را بر اساس دلار ۴۳ هزار تومان(نیما) انجام میدهند. یعنی قیمت جهانی را در دلار ۴۳ هزار تومان ضرب میکنند و محصولاتشان را به ملت ایران میفروشند. طبق اظهارات آقای طیبنیا، با روی کار آمدن دولت جدید، دلاریفروشان قیمتهای جهانی را ضربدر دلار ۶۰ هزار تومان کرده و محصولاتشان را به ملت ایران خواهند فروخت.
در دولت شهید رئیسی، دلارداران و دلاریفروشان موفق شدند دولت را با خود همراه سازند که اولا دلار ۴۲۰۰ را حذف کند، ثانیا نرخ دلار نیما (دلار شرکتهای بزرگ) را نیز از ۲۳ هزار تومان به ۴۳ هزار تومان افزایش دهد. هنوز دولت جدید نیامده، کعده افزایش دلار نیما از ۴۳ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان را به این شرکتها داده است. تردید نکنید در صورتی این اتفاق بیفتد، قیمت دلار آزاد به زودی پرواز خواهد کرد و دوباره، روز از نو، روزی از نو!
امیدوارم آقای پزشکیان بر عهدی که با مردم بسته پایبند بماند و معیشت ۸۵ میلیون ایرانی را به پای منافع ۴۰ شرکت قربانی نکند.
وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا
@syjebraily
✍️🏼 به استحضار همراهان ارجمند می رسانم؛ بعد از اتمامِ کتابِ تاریخ عقائد اقتصادی، چکیده و اهمِّ مطالبِ کتابِ #دکترین_شوک اثر خانم نائومی کلاین رو تقدیم خواهم کرد.
@taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️🏼 جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان! چگونه می شود که شما در مناظرات خود را هم مُنادیِ تحقق اجماع و عدالت در کشور معرفی کرده اید، و هم از اشخاصی بناست در کابینه ی دولت استفاده کنید که مدام با زبان اقتصادِ سرمایه داری بر آتشِ #انباشت_ثروت در دست عده ای محدود می دمند؟! این روش و منش نتیجه ای جز شکاف طبقاتی و دامن زدنِ بیش از پیش بر بی عدالتی مخصوصا در اقتصاد نخواهد داشت. واقعا جنابعالی این تناقض را متوجه نمی شوید! یا اینکه بنا دارید عامدانه بر این بی عدالتیِ اقتصادی-اجتماعی پا فشاری کنید؟!
@taammolatenazari
✅️ #مکتب_تاریخی؛ اندیشه های اقتصادیِ مکتب تاریخی [بخش دوم]
🔸️اقتصاددانان، مکتب تاریخی را بر اساس موضع گیری های آرام یا شدید آنها نسبت به اقتصاد کلاسیک، به دو دسته ی #مکتب_تاریخی_قدیم و #جدید تقسیم می کنند. مکتب تاریخی قدیم تلاش می کرد؛ نگرش تاریخی بصورت نگرش مکمل اقتصاد کلاسیک مطرح شود، ولی مکتب تاریخی جدید، به دنبال جایگزینی نگرش تاریخی به جای نگرش کلاسیک بود. ویلهلم رُشر، هیلد براند، کنیس از بنیان گذاران مکتب قدیم بودند و اشمولر و زومبارت از بنیان گذاران مکتب تاریخی جدید شمرده می شوند.
🔰 عقائد اقتصادی مکتب تاریخی قدیم
🔸️ به نظر رُشر، حقائق اقتصادی نسبی هستند و تنها در چارچوب های خاصِ تاریخی و ملی اعتبار خواهند داشت. او با نسبی بیان کردن نظریه ی اقتصاد کلاسیک بنا داشت نظریه های کلاسیک را به زمان و مکان متصل کند و از جهان شمولی خارج کند. به عقیده ی رُشر؛ از راه استقراء می توان به تکامل نظریه ی اقتصادی اقدام کرد. او همچنین توسعه ی اقتصادی را دارای ویژگی های تکاملی -همانند زیست شناسی- می دانست. او در سال ۱۸۴۳ م با انتشارِ کتابِ #اقتصاد_سیاسی بر اساس روش تاریخی، در واقع مکتب تاریخی را بنیان گذاری کرد. همچنین در سال ۱۸۷۴ م کتابی تحت عنوان اقتصاد سیاسی در آلمان منتشر کرد. او از منتقدان متعادلِ اقتصاد سیاسیِ کلاسیک شمرده می شود.
🔸️ برونو هیلد براند را می توان دومین شخصیت از بنیان گذاران مکتب تاریخی قدیم نامید. وی مطالعاتِ زیادی در آمار و ابعاد مالی اقتصاد دارد. اقتصاد هم با ابعاد مالی مانند پول سر و کار دارد و هم با عناصر حقیقی مانند تولید و اشتغال. او بوجود قوانینی طبیعی که بر تمام جوامع حاکم باشد، عقیده نداشت. وی ادعای هماهنگی بین منافع شخصی و اجتماعی مورد نظر کلاسیک ها را رد می کرد. به نظر او لازم نیست علم اقتصاد قوانین تغییر ناپذیری بوجود آورد، بلکه وظیفه ی این علم آن است که نشان دهد که به رغمِ تحولات زندگی اقتصادی، انسانیت چگونه پیشرفت کند و زندگی اقتصادی چگونه می تواند در کمال انسانی نقش داشته باشد. [Scott, William A. (1993), The Development of Economics, Appleton-Century, pp. 223-224]
🔸️ کارل گوستاو آدولف کنیس (۱۸۲۱- ۱۸۹۸) از دیگر اقتصاددانان مکتبِ تاریخی قدیم به حساب می آید. وی ضمنِ رد کردنِ وجود قوانین اقتصادی، عقیده دارد که هر چیزی باید در ظرفِ تاریخی اش مورد بحث واقع شود. به نظر وی اقتصاد سیاسی تنها تاریخ عقایدی را پیرامون توسعه ی اقتصادی از زمانی به زمان دیگر بیان می کند. همچنین به نظر او پدیده های طبیعی و پدیده های اجتماعی تفاوت اساسی دارند. زیرا پدیده های اجتماعی بر خلاف پدیده های طبیعی، بر نهادها استوار بوده و در حالِ تغییر هستند. ملاحظه می شود که با وجود شباهت های عقائد اقتصاددانان مکتب تاریخی قدیم، آنها در عین حال دیدگاه های متفاوتی دارند. فی المثل: با وجودی که رُشر عقیده دارد می توان با روش استقراء به تکمیل نظریه ی اقتصادی اقدام نمود، هیلد براند عقیده دارد که می توان برای علم اقتصاد قوانین تاریخی استخراج کرد، ولی کنیس تدوین قوانین اقتصادی را نمی پذیرد.
🔸️ اقتصاددانان مکتب تاریخی قدیم در تلاش بودند روش اقتصاد سیاسی را از #قیاس به #استقراء تغییر دهند. اما یافتن داده های آماریِ کافی، نوعی محدودیت جدی برای اندیشه ی آنها بود. این در حالی است که برای کاربرد روش استقراء نیاز به آمار وجود دارد.
@taammolatenazari
✍️🏼 امروز، یاری کردن امام حسین -علیه السلام- به این است که؛ اقتضائات و شرایط داخلی و بین المللی را از جهات گوناگون به درستی بشناسیم و بفهمیم، آنگاه دقیق و عمیق و تشکیلاتی کُنش گری اجتماعی به جهت رسیدن به مطلوب داشته باشیم. علاوه بر ایمان و تقوا که موجب بصیرت و آگاهی می شود، مطالعه کردن و انديشيدن هم جزء لوازمِ اساسی حرکت در مسیر سیدالشهداء -علیه السلام- می باشد.
#تمدن_نوین_اسلامی
@taammolatenazari