⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #ربا و اثرات سوء بر نظام اقتصادی اسلام (بخش سوم و پایانی)
🔶در میان بحثهای اقتصاد اسلامی، #ربا از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا از یک طرف یکی از عمدهترین تفاوتهای اقتصاد اسلامی و سرمایهداری است و از طرفی دیگر وجود و عدم آن، میتواند نقش تعیینکنندهای در سیاستهای اقتصادی داشته باشد. #حرمتربادراسلام به حدی است که برخی آیات قرآن، ربا را به صراحت، جنگ با خدا میدانند. آنچه در این نوشتار مورد نظر قرار گرفته، توجه به آثار فردی و اجتماعی ربا در جامعه است.
🔴اقتصاد در بند ربا
🔷یکی از اصلی ترین معضلاتی که #ربا در جامعه ایجاد میکند، به این موضوع برمیگردد که برخی تولیدکنندگان، جهت جذبنقدینگی در مسیر تولید، مجبور به گرفتن ربا میشوند. هم اکنون با وجود بهره ثابت (ربا) در اقتصاد، تمام طرحهای تولیدی که درصد بازده آنها، نسبت به اصل سرمایه مورد نیاز، کمتر از نرخ معمول ربا در بازار باشد، مطلقا اجرا نخواهد شد، در حالی که #اگرربادرکارنباشد، هر کاری که درصد بازده آن، عدد مثبتی (هر قدر هم کوچک) را نشان دهد، به وجود می آید و در نتیجه #کارهایبیشتریدرجامعه تولید میشود که منافع آن برای اقتصاد سالم، از تمام جهات میباشد.
🔷بنابر آنچه بیان شد اولین مسئلهای که #ربا در جامعه شکل میدهد، #عدمرویآوردنمردمبهتولید میباشد. با توجه به آنکه #باافزایشربا، دیگر پولهای سرگردان به سمت #تولید نرفته و وابستگی به سراغ چنین جوامعی خواهد آمد. #ربا با سست کردن پایه های تولید در هر کشوری، #بزرگترینضربه به آن جامعه را خواهد زد. از دیگر سو، #ربا نه تنها رونق اقتصادی را در پی ندارد، بلکه با افزایش بازده بخش غیر حقیقی اقتصاد، یا بخش پولی #باعثرکوددرجامعه خواهد شد. بخش حقیقی اقتصاد، بدلیل آنکه بازده کمتری نسبت به فعالیتهای سوداگرانه دارد، در نظر افرادی که دارای سرمایه پولی هستند، دارای جذابیت کمتری بوده و نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت بازارهای غیر رسمی، از جمله #ربا خواهد رفت.
🔴سخن آخر
🔷امروز اگر شاهد #فاصلهطبقاتی هستیم، اگر شاهد #بیثباتیدرنظاماقتصادی هستیم، اگر ثروت در دست عده و گروه خاصی انباشته شده است، اگر افرادفقیر و آسیبپذیر، روز به روز اوضاع اقتصادی بدتری را تجربه میکنند، اگر شاهد #وضعنامناسبکسبوکار و تولید هستیم، اگر امروز #واسطهگریودلالی جای خود را به تولید داده است، بیشک #رباوسیستمربوی در بروز این وضعیت بطور مستقیم و غیرمستقیم نقش دارد.
منبع: وبسایتراسخون بهنقل از: ۱) خبرگزاریبینالمللیقرآن/ ربا و اثراتسوء بر نظاماجتماعی و اقتصادی اسلام و ۲) وبسایتتبیان/ ربا با اقتصاد چهمیکند؟
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🔶تاثیر سواد رسانه ای بر خانواده ها
🔻سبک زندگی بر اساس نوع خصوصیات یک خانواده تنظیم می شود و قابل تغییر است. در واقع ممکن است که رسانه در سبک زندگی که مجموعه ای از ارزش ها و ضد ارزش ها است تاثیر داشته باشد.
برای مثال ممکن است که با دنبال کردن برخی از #رسانه ها، برخی از ارزش ها تبدیل به ضد ارزش شود و بر عکس.
همین امر نشان دهنده تاثیر سواد #رسانه ای بر خانواده ها و سبک زندگی است. کسانی که در زمینه سواد رسانه ای اطلاعات کافی و مهارت لازم را داشته باشند، می توانند از پیچیده ترین پیام هایی که در #رسانه ها ارائه می شود، برداشت صحیح را داشته باشند و همچنین والدین در صورتی که از تاثیر سواد #رسانه ای آگاه باشند می توانند مدیریت بهتری را برای اداره فرزندان خود داشته باشند.
به طور کلی می توان گفت که سواد #رسانه ای یکی از مهم ترین بخش های مهارتی در زندگی هر فرد مدرن و امروزی به شمار می رود. رسانه تاثیری صد در صد بر جامعه داشته و نمی توان گفت که کسانی تحت تاثیر جو #رسانه ای قرار نگرفته اند.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
#همسرانه
🔹 هرگز همسرتان را به خاطر اینکه نمیتواند مثل شما بیندیشد،تحقیر نکنید!
👌تنها راه این است که اگر اندیشهای زیبا دارید، چنان رفتار کنید که شیفته اندیشههای شما شود.
@tabyinchannel
ﯾﺎﺭﻡ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻻ ﭘﯿﺮﻫﻦ،
ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻩ ﺯﯾﺮ ﻧﺴﺘﺮﻥ
ﺗﺮﺳﻢ ﮐﻪ ﺑﻮﯼ ﻧﺴﺘﺮﻥ
ﻣﺴﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺸﯿﺎﺭﺵ ﮐﻨﺪ
ﭘﯿﺮﺍﻫﻨﯽ ﺍﺯ ﺑﺮﮒ ﮔﻞ
ﺑﻬﺮ ﻧﮕﺎﺭﻡ ﺩﻭﺧﺘﻢ
ﺑﺲ ﮐﻪ ﻟﻄﯿﻒ ﺍﺳﺖ
ﺁﻥ ﺑﺪﻥ، ﺗﺮﺳﻢ ﮐﻪ ﺁﺯﺍﺭﺵ ﮐﻨﺪ
ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﺍﻣﺸﺐ ﭘﺮ ﻣﺰﻥ
ﺍﻧﺪﺭ ﺣﺮﯾﻢ ﯾﺎﺭ ﻣﻦ
ﺗﺮﺳﻢ ﺻﺪﺍﯼ ﭘﺮﭘﺮﺕ
ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﯿﺪﺍﺭﺵ ﮐﻨﺪ
#شبتون_سرشار_از_آرامش
﷽؛
🌐حکومت اسلامی 78
"به خاطرِ حفظِ دینِ مردم، از قدرت کنار بروید"
امام خامنهای(روحی فداه) :
🔹...جریانِ حق یعنی جریانِ امام حسن، اصالت میدادند به #دین.
برایشان اصل، دین بود. دین یعنی چه؟! یعنی هم در #ایمان_مردم و اعتقاد مردم، دین باقی بماند و مردم به دین متعبّد و پایبند بمانند در ایمان و #عمل؛ و هم دین در ادارهی جامعه حاکمیت داشته باشد.
🔹اصل برای اینها(یعنی جریان حق) این بود که جامعه با ادارهی دین و با قدرت دین و حاکمیت دین، حرکت کند و نظامی باشد اسلامی.
قدرت داشتن، حکومت داشتن، دست خودشان کار بودن، مسئله دوم و سوم و چهارم و... بود.
🔹 ...جریان دوم(یعنی جریان باطل)، برایش اصل این بود که قدرت را به دست بگیرد #به_هر_قیمتی... کما اینکه این روش سیاسیون معمول دنیاست!
#ارزشها و #اصول برایشان اصل نیست... گاهی همان جریانی که اصل برایش قدرت هست، ظواهر اسلامی را هم ملاحظه میکند... هر جور شد میخواهد در اختیارش زمام قدرت را داشته باشد.
📚 انسان ۲۵۰ساله، ص۱۲۶
#آیین_مسؤوليت_در_حکومت_اسلامی
#جبهه_حق
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💠 امام علی علیه السلام فرمود:
از بخيل تعجب مىكنم كه به استقبال فقرى مىرود كه از آن گريخته و غنايى را از دست مىدهد كه طالب آن است. در دنيا همچون فقيران زندگى مىكند ولى در آخرت بايد همچون اغنيا حساب پس دهد. و تعجب مىكنم از متكبرى كه ديروز نطفهاى بىارزش بوده و فردا مردار گنديدهاى است.
و از كسى كه در خدا شك مىكند در شگفتم در حالى كه خلق او را مىبيند (و مىتواند از هر مخلوق كوچك وبزرگ، ساده و پيچيده به ذات پاك آفريدگار پى برد). و تعجب مىكنم از كسى كه مرگ را فراموش مىكند با اين كه مردگان را با چشم خود مىبيند.و تعجب مىكنم از كسى كه جهان ديگر را انكار مىكند در حالى كه اين جهان را مىبيند. و تعجب مىكنم از كسى كه دار فانى را آباد مىكند ولى دار باقى را به فراموشى مىسپارد.
📚 نهج البلاغه حکمت ۱۲۶
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
#غروب_اخلاق در #مغرب_پرورش
👈میوه های زهرآگین #سکولاریسم و #تقدس_زدائیِ لیبرال در محیط آموزشی کشور ، مدت هاست که در حال رسیدن و افتادن است.
نتیجه نگاه #روشنفرانه_اومانیستی که ریشه پرورش را به بهانه دخالت در حریم و سرنوشت خصوصی افراد ، می زند و گزینش اخلاقی و اعتقادی متولیان آموزش و فرهنگ را به سخره می گیرد.
👈این جماعت بجای پذیرش مسؤولیت آفت ها و آسیب های ناشی از نگاه #ولنگارانه_فرهنگی که حادثه تاسف بار در یکی از مدارس #غرب_تهران را رقم زده ، در یک فرار به جلو ، بر طبل لزوم اجرای #سند_2030 می کوبند که" وامصیبتاه! اگر مفاد این سند اجرایی میشد الان شاهد این اتفاقات نبودیم ... پس از همان #ابتدایی و #مهد_کودکها ، دوره های خودشناسایی و #مقاربت و روش های پیشگیری را به بچه ها بیاموزیم!"
مطلبی که باید دید چقدر از سرِ انفعال در برابر فرهنگ #منحط_غربی است یا ناشی از دلسوزی به حال #آسیب_دیدگان اجتماعی و خانواده آنان.
👈به هر حال رسیدگی و محاکمه مُسبّبان این جنایت و غفلت ،آن هم در حریم مقدس مدرسه و بدست عامل غیر فرهنگی مزدبگیر ، مطالبه عمومی است اما بدانیم که ولنگاری فرهنگی، قوم لوط می سازد و حقوق شهروندی مطابق 2030 یا همان #برجام_حقوق بشری ، حق حیات و آزادی رفتار و اعمال را برای آنان برسمیّت می شناسد!
👈به نظر می رسد بینش و نگاه فرد یا افراد خاطی باید مورد مِداقّه بیشتری قرار بگیرد تا معلوم شود چه افکاری #مروّج_خشونت و هرج و مرج اخلاقی است.
💫#فَاستقِم_کَمااُمرت
#لزوم_تقدم پرورش بر آموزش
#دانشگاه_فرهنگیان و اهمیت صد چندان آن در پرورش کادر متخصّص و متعهّد
@tabyinchannel
#کپی_با_لینک
✳ مهدی(عج) نیاید، فلسفهی خلقت مشکل پیدا میکند
🔻 #مهدی (عج) از همان ابتدا جزء پروژهی خدا و جملهی نهایی پروژهی خداوند بود. بنابراین، وقتی صحبت از #ظهور مهدی (عج) میشود، معرفتی نسبت به واقعیت است، نه یک آرزو و نه یک پیشبینی محتمل بر اساس حدسیات که اگر حجیت استقرا خراب شد، حجیت این عقیده هم زیر سوال برود. #مهدویت، یک اساسِ خِلقی دارد؛ یعنی اگر مهدی نیاید، نه فلسفهی تاریخ، بلکه فلسفهی خود خلقت انسان هم لک برمیدارد و مشکل پیدا میکند.
👤 #استاد_رحیمپور_ازغدی
📚 برگرفته از کتاب «مهدی(عج)، ده انقلاب در یک انقلاب»
📖 ص ۱۳
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
تبیین
✳ مهدی(عج) نیاید، فلسفهی خلقت مشکل پیدا میکند 🔻 #مهدی (عج) از همان ابتدا جزء پروژهی خدا و جملهی
✳ گلوبالیزیشن مهدوی یعنی امنیت برای همه
🔻 روایت داریم که در زمان حکومت جهانی #امام_مهدی (عج) #امنیت بدان حد بر جهان حاکم میشود که یک دختر نوجوان بدون کمترین توهین و تهدیدی بهتنهایی از این سوی عالم به آن سو خواهد رفت.
#گلوبالیزیشن_مهدوی یعنی امنیت برای #همه؛ امنیت برای دخترهای افریقا، مکزیک، غنا و افغانستان؛ نه فقط برای دختران سرمایهداران نیویورک.
اما تفکر جهانیشدن از آن نوع که #لیبرال_سرمایهداری میگوید و میخواهد، درواقع عین محافظهکاری است لذا اینان در مقیاس جهانی با اصولگرایی، با مدینهی فاضله سازی، با ایدئولوژی و حاکمیت #ارزشها مخالفاند و میگویند که ارزشها اصولا مفاهیم غیرعلمی و مقولات غیرعقلانی و لذا مسائل شخصی بلکه جزء وسایل شخصی هستند! و ارزشها شخصی و نسبی است؛ پس ربطی به حکومت و امر عمومی(پابلیک) ندارد و #سکولاریزم، همین است.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد