⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #ارزش_حجاب و علت برتری #چادر در حجاب (بخش دوم)
🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مىباشند، #حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوبتر است و #چادر #حجاببرتر_بانوان محسوب مىگردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا #فلسفه_حجاب چیست؟
🔷در رابطه با #فلسفه و #آثار_حجاب در جامعه گفتنی است از آنجا كه #انسان یك #موجود_اجتماعی است، جامعه بزرگی كه در آن زندگی میكند از یك نظر، همچون خانه او است و حریم آن همچون حریم خانه او محسوب میشود، پاكی جامعه به پاكی او كمك میكند و آلودگی آن به آلودگیش؛ روی همین اصل در #اسلام با هر كاری كه جو جامعه را مسموم یا آلوده كند شدیدا مبارزه شده است؛ چرا كه #گناه همانند آتش است، هنگامی كه در نقطهای از جامعه این آتش روشن شود، باید سعی و تلاش كرد كه آتش خاموش یا حداقل محاصره گردد، اما اگر به آتش دامن زنیم و آن را از نقطهای به نقطه دیگر ببریم و یا آن را به حال خود واگذاریم، حریق همه جا را فرا خواهد گرفت و كسی قادر بر كنترل آن نخواهد بود.
🔷از این گذشته #عظمت_گناه در نظر مردم و حفظ ظاهر جامعه از آلودگیها، خود سد بزرگی در برابر فساد است. اشاعه فحشا و #نشر_گناه و تجاهر به فسق، و تسامح در این موضوع، این سد را میشكند، و #گناه را در اذهان كوچك، و آلودگی به آن را ساده مینماید. بر همین مبنا #حكومت_اسلامی موظف است جلو #منكرات را بگیرد. این به معنای تحمیل به حجاب نیست، بلكه نوعی واكسینه كردن جامعه در مقابل بیماریهای روانی و معنوی است. در #جامعه_اسلامی همه وظیفه دارند به #بهداشت_روانی و سلامت روحانی توجه كنند. این همان #امر_به_معروف و #نهی_از_منكر و نظارت ملی است.
🔷 #حاكمان_اسلامی موظفند موانع رشد فضائل انسانی را از بین ببرند، و این در حقیقت بستر سازی برای سلامت روانی جامعه است، و بر این اساس #قرآن با این پدیده برخورد كرده است، و به دنبال آن دیگر #زنان_بدحجاب نمیتوانستند هر طور دلشان خواست در اجتماع ظاهر شوند، حتی اقلیتهای مذهبی نیز موظف به رعایت مقررات اسلامی در جامعه اسلامی بودهاند. در آیات ۳۱ سوره نور و ۳۴ و ۵۹ سوره احزاب، كیفیت حركات در روابط اجتماعی زن مورد توجه قرار گرفته است. نیز از آیات امر به معروف و نهی از منكر میتوان استفاده كرد كه جلو هر گونه منكر و زشت باید ایستاد و اجازه ظهور و بروز به آن نداد.
🔷در هر صورت #هنجارهای_دینی در جامعه را باید به اجرا گذاشت، و نمیتوان تنها به عقیده و میل مردم اكتفا كرد. فكر كنید چقدر از مردم حاضرند با میل و رغبت و از روی اعتقاد از رشوه گرفتن و اختلاس اجتناب كنند؟ چقدر حاضرند از شراب و زنا، با میل و رغبت احتراز نمایند، تا سپس آنها را آزاد گذاشت تا در عمل هم با میل و رغبت وظایف خویش را اجرا كنند. این موضوع منحصر به كشور ما نیست. در هر كشوری یك سلسله دستوراتی است كه به #اجبار، آنها را به اجرا میگذارند. در كشوری مثل فرانسه - كه آن را مهد آزادی میشمارند - چگونه به اجبار دختران را وادار به بیحجابی میكنند تا به مدرسه یا دانشگاه راه یابند! تفاوت در جامعه اسلامی و غیراسلامی در نوع هنجارهاست، نه چگونگی برخورد با آنها. #ادامهدارد...
منبع: پرسمان / حقوق زن
#حجاب #حجاب_برتر #فلسفه_حجاب #آثار_حجاب #بی_حجابی #بدحجابی #امر_به_معروف #نهی_از_منكر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #ربا، دشمن تقوا (بخش دوم و پایانی)
🔶به #مسئله_ربا از زوایای مختلفی میشود نگاه کرد، اما یکی از اصلی ترین زوایایی که باید به آن توجه شود، #ابعاداجتماعی_ربا مخصوصا تاثیر آن بر #عفت_عمومی است.
💠اثرات مخرّب ربا
🔷برای #ربا اثرات مخرّب فردی و اجتماعی میتوان نام برد. #اثراتمخرّبفردی #ربا عبارتند از: ۱) عدم تحرّک اقتصادی رباخوار؛ ۲) عدم پیشرفت اقتصادی ربا گیر؛ ۳) تضعیف و بیچاره شدن مادّی و اخروی ربا گیر و رباخوار؛ ۴) بیایمانی و بیدینی و عدم پیشرفت در معنویات ربا گیر و رباخوار. امّا اثر مخرّبی که #ربا در جامعه میگذارد بدین شرح است: #ربا علاوه بر آنکه اثرات مخرّب اقتصادی در جامعه به بار میآورد، سبب #افزایش_منکرات و #پدیدههایشوم_اجتماعی میشود. امام محمد باقر (ع) میفرمایند: «خداوند عزّ و جلّ #ربا را حرام کرد تا معروف و امر پسندیده از بین نرود».[۱] یکی از این پدیدههای شوم، #بیعفّتی در جامعه است، آن هم به صورت گسترده و فراگیر که از مصادیق #بیتقوایی است.
💠حقیقت عفّت
🔷 #عفّت در لغت، به معنای حفظ و #نگهداری_نفس، از شهوات و تمایلات نفسانی ای است که در خود نفس وجود دارد، چنانکه #تقوا عبارت باشد از نگهداری نفس از خلاف و محرّمات خارجی که به واسطه آن جلوگیری میشود از خلاف و عصیان. [۲] عفت در شخص فقیر با قناعت حاصل میشود. [۳] عفت در شخص غنی با حفظ و خودداری نفس و شهوت خود، از مواردی که به خاطر وسعت مالش ممکن است رخ بدهد حاصل میشود. [۴] عفت در نکاح از خودداری خود از شهوت به هر وسیلهای که ممکن است، حاصل میشود. مثل روزه گرفتن، عبادت کردن، ذکر خدا را گفتن و فکر و اندیشه نمودن. [۵]
💠بررسی رابطه ربا و بیعفتی
🔷در روایتی امام صادق (ع) فرمودند: «گرفتن یک درهم #ربا، در نزد خداوند عزیز، گناهش سختتر است از سى بار زنا که همه با محارم مانند خاله و عمّه صورت گیرد». [۶] و در روایت دیگری یک درهم #ربا را هفتاد برابر بدتر از زنا با مادر خویش در خانه خدا میداند. [۷] این روایت میزان و شدت #گناه_ربا را نشان میدهد. اینکه شخصی با مادر خویش در خانه خدا نعوذبالله عمل حرام انجام دهد، امری بسیار قبیح است، حال #یکدرهم_ربا هفتاد برابر بدتر است. انجام دادن زنا یکی از روشنترین مصادیق بی عفّتی است. برای زنا آثار مخرّب اجتماعی بسیاری نقل شده است: ۱) فروپاشی بنیان خانواده. ۲) تربیت ناصحیح اولاد. ۳) افزایش بیماریها. ۴) ناسالم شدن اجتماع و... . حال #ربا سی برابر و یا در روایتی دیگر هفتاد برابر #گناهش و #آثار_مخرّبش بیشتر و سخت تر است. این اثرات مخرّب اجتماعی در زنا، برای #ربا به صورت بیشتر روی خواهد داد، که نتیجه همه آنها #بیعفّتی خواهد بود.
💠راه درمان
🔷برای نجات از ربا توصیه به #تقوا شده است. برخی از راههای تقوا عبارت است از: #ایمان پیدا کردن به خدا و رسولش و قرآن و امامان؛ [۸] #توبه_واقعی و پشیمانی از عمل اشتباه خویش؛ #عمل_صالح و جبران مافات؛ صدقه دادن و کمک به انسانهای نیازمند؛ [۹] اقامه نماز؛ پرداخت زکات.؛ بارزترین #عمل تقواگونه در اینباره #رعایت_عفت و #پاکدامنی است. به این نحو که جلوی #نفس خود را از آلوده شدن به شهوت کثرت مال بگیرد و اگر مرتکب #ربا شده است، توبه واقعی نماید.
💠نتیجه
🔷به تجربه مشاهده شده است که #افراد_رباخوار هرچه به دست میآوردند، در آخر با #نهایت_گرفتاری و #ابتلائات_مختلف دار فانی را وداع میگویند، و هرگز زندگی خوش و موفقیّت آمیزی را به دست نمیآورند؛ و علاوه بر آنکه زندگی مادّی و اخروی خود را به جهنّم تبدیل مینمایند، سبب سوراخ کردن #کشتی_جامعه در طوفانهای حوادث شده، که اگر سریعاً به آن رسیدگی نشود، کل جامعه درگیر و آلوده به آن شده و همه جامعه با هم غرق خواهند شد.
پینوشتها
[۱] علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج ۲، ص ۵۴۷
[۲] التحقیق فی کلمات القرآن، ج ۸، ص ۲۱۹
[۳] سوره بقره، آیه ۲۷۳
[۴] سوره نساء، آیه ۶
[۵] سوره نور، آیه ۳۳
[۶] ترجمه من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۳۷۰، باب ربا
[۷] بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۵۸
[۸] سوره بقره، آیه ۲۷۷
[۹] سوره بقره، آیات ۲۷۶ و ۲۷۸
منبع: وبسایت راسخون
#ربا #رباخوار #رباخواری #رباگیر #گناه_ربا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مهارتهای زندگی در تعادل عاطفی خانواده (بخش ششم و پایانی)
🔶 #عواطف و #احساسات انسان همانند جنبه های شخصیتی #نیازمند_تربیت و هدایت است. اگر در #محیط_خانه به این عواطف توجه نشود و الگوی مناسب در دسترس اعضای خانواده قرار نگیرد، زمینه های کجروی و انحراف آنان فراهم می شود.
💠اصول رشد مهارتهای عاطفی زنان
🔷 #زنان_خانهدار به عنوان #کانوناصلیارتباط و مهرورزی، باید با #آموزش_فعال و مبتنی بر تجربه، این موضوع را به #اعضای_خانواده انتقال دهند، که #مهرورزی منبع پالایش اعضای خانواده بوده و روابط بین آنها را صمیمی، گرم و توأم با احترام می کند. به همین دلیل #اعضای_خانواده باید از این مهارت ها در جهت تقویت و تحکیم نهاد خانواده، و رشد انگیزه های فردی استفاده نمایند. ضمن آنکه در تعالی و رشد باورها و اعتقادهای اعضای خانواده نیز مؤثر خواهد بود.
🔷البته #زنان_خانهدار برای اینکه بتوانند مهارت های عاطفی اعضا را رشد دهند، در درجه اول باید #خودشان #مهارتهای_لازم را فرا گیرند که عبارت اند از: ۱) #احساس_خود را نسبت به همسر و اعضای خانواده بیان کنید. ۲) #احساساعضایخانواده را نسبت به خود بپرسید. ۳) #انتظارات_اعضا را از خود جویا باشید. ۴) #انتظارات_خودتان را از اعضای خانواده بیان کنید. ۵) نیاز خود را به #محبت_کردن و #محبت_دیدن بیان کنید. ۶) پیامهای مثبت عاطفی اعضا را نسبت به خود تقویت کنید. ۷) پیامهای مثبت عاطفی را به اعضای خانواده نشان دهید. ۸) #ارتباط_عاطفی خود را با سایر افراد خانواده گرم و صمیمی کنید.
برگرفته از کتاب مهارتهای زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، انتشارات دانشگاه الزهرا س، صص ۵۹-۶۸
منبع: وبسایت راسخون
#خانواده #اعضای_خانواده #عواطف #خانه #زنان #زنان_خانه_دار
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️دلیل #شایعه_پروری شبکههای اجتماعی چیست؟ (بخش ششم)
🔶 #شایعات، اطلاعات یا اخباری هستند که #صحت آنها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار میگیرند، گیرنده پیام نمیتواند درستی یا نادرستی آنها را تشخیص دهد
💠کارشناسان معتقدند پنج رویکرد حرفهای میتواند با نشر #اطلاعات_نادرست در شبکههای اجتماعی #مقابله کند:
1⃣چارچوب بندی و زبان اولیه بسیار مهم است. تحقیقات نشان میدهد اولین اطلاعاتی که منتشر میشود اهمیت زیادی دارد. طراحی جملاتی که برای انتقال اطلاعات به عموم به کار میرود، بسیار حیاتی و کلیدی است، زیرا خود میتواند به جای کنترل شایعه و ترس، به آن دامن بزند. وقتی یک #منبع_رسمی میگوید: هنوز آمار دقیقی از کشته شدگان در دست نیست، #شایعه_پردازان به راحتی بالاترین آمارها را تخمین میزنند و در شبکهها #منتشر میکنند، اما اگر همین خبر در قالب «آمار کشته شدگان را به زودی اعلام میکنیم» عنوان شود، قطعا تاثیر مثبت بیشتری بر #افکار_عمومی دارد.
2⃣ #اطمینان_نداشتن، جرقهای برای انفجار است. #بیاعتمادی_مردم اغلب سبب میشود برای کسب اطلاعات بیشتر به منابع اطلاعاتی خودشان روی بیاورند. هر قدر #منابع_رسمی و سازمانهای مطلع برای نشر #اطلاعات_صحیح بیشتر دست دست کنند، و سیاست حبس اطلاعات در پیش بگیرند، #شبکههای_اجتماعی برای #نشر و #بازنشر شایعات قدرت بیشتری پیدا میکنند. این شبکهها با #شایعه، شکاف اطلاعاتی را پر میکنند که باید #اخبار_موثق پر میکردند.
3⃣ #پایش_دقیق و #تحلیلبهموقع شبکههای اجتماعی برای مقابله با شایعات اقدامی بسیار کلیدی است. بررسی دقیق و لحظه به لحظه آنچه در شبکههای اجتماعی رخ میدهد، سبب میشود در صورت انتشار اطلاعات نادرست، امکان تکذیب یا #اصلاح_سریع آن وجود داشته باشد. #تحلیل_به_موقع محتوای شبکهها #بهترین_راهحل_دفاعی در برابر شایعات است، زیرا نشان میدهد #شکاف_اطلاعاتی در کجاست و مردم به دنبال چه اطلاعاتی هستند؛ بنابر این، منابع رسمی به سرعت میتوانند #نیازاطلاعاتیشهروندان را برطرف و شکاف به وجود آمده را پر کنند. مشکل معمولا از آنجا ناشی میشود که منابع رسمی اغلب، #قدرت #محاورههای_عمومی در رسانههای بر خط (آنلاین) و شبکههای اجتماعی را نادیده میگیرند و از تاثیرگذاری آن غافل هستند.
4⃣ #تصاویر #بسیار_سریعتر از کلمات و متون #نشر پیدا میکنند. منابع رسمی اطلاعات باید بدانند که تاثیرگذاری فرمتهای مختلف اطلاعات در شرایط مختلف، با یکدیگر متفاوت است. #گزارشهای_تصویری غالبا تاثیر بیشتری بر افکار عمومی میگذارند و سریعتر از اطلاعات مکتوب، بازنشر پیدا میکنند. محتواهایی مانند عکس یا فیلم در شرایط بحرانی و خاص، عملکرد ویژهای دارند، زیرا میتوانند به طور مستند، #شایعات را تکذیب کنند.
5⃣ #سواد_رسانهای، همواره از #ملزومات_زندگی در دنیای رسانههای مدرن است. #مردم، خبرنگاران و دولتمردان باید در این زمینه #آموزش ببینند. کارشناسان حوزه ارتباطات معتقدند که #واکنش_درست افکار عمومی و رسانهها در قبال #شایعات، و موضعگیری صحیح سیاستمداران و دولتمردان در چنین شرایطی، در وهله نخست به #میزان_آگاهی آنان از #کارکردرسانههاینوین بازمی گردد.
🔷به ویژه، #عموم_مردم که با کوچکترین خبر نامساعدی، دچار اضطراب و آشفتگی میشوند، باید بدانند #هر_محتوایی در فضای مجازی، معتبر و #قابل_اعتماد نیست. آنها باید #منابع_خبری_رسمی و #موثق را بشناسند و #قدرت_تشخیص و #تفکیک محتوای دروغ و راست را با مراجعه به این منابع پیدا کنند. سیاستگذاران و خبرنگاران نیز باید تدابیری بیاندیشند و منابع و مراجعی ایجاد کنند تا مردم در هنگام مواجهه با پیامهای مشکوک و غیر قابل اعتماد به آنها مراجعه کنند و #حقیقت را بیابند. #ادامهدارد...
منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما
#شایعات #شایعه #اطلاعات #اطلاعات_نادرست #اطلاعات_صحیح #منابع_رسمی #اخبار_موثق #افکار_عمومی #سواد_رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #ارزش_حجاب و علت برتری #چادر در حجاب (بخش سوم)
🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مىباشند، #حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوبتر است و #چادر #حجاببرتر_بانوان محسوب مىگردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا #فلسفه_حجاب چیست؟
💠بسیاری از حكمتها و #فلسفههای_حجاب امروزه روشن شده است:
🔷الف) #پوشش، امری #غریزی و #فطری برای بشر است. كاوش های باستان شناسی نشان میدهد كه از دیر زمان، بشر در حد امكان نسبت به مساله پوشش اهتمام ورزیده است، و همه صاحبان ادیان نیز آن را سرلوحه عمل قرار دادهاند. ب) #مستور_بودنِ زیباییها و جذبههای جنسی زن و مرد، آنها را از معرض دید و طمع ورزی شهوت پرستان هرزه محافظت میكند و امنیت و #بهداشت_روانی و جسمی آنان را تأمین مینماید. ج) برهنگی، راهبر به سوی بیبند و باری و لجام گسیختگی جنسی است كه عواقب شوم و زیانباری دارد؛ از جمله: ۱) گسترش فساد و ناهنجاریهای اجتماعی. ۲) شیوع بیماری هایی چون سفلیس سوزاك ایدز و... ۳) سست شدن پیمان مقدس خانواده، و گسترش آمار طلاق و بالا گرفتن عقدههای روحی در كودكان. ۴) زیاد شدن فرزندان نامشروع.
🔷اینها و ده ها مشكل اجتماعی دیگر عواقب شومی است كه جهان غرب را سخت برآشفته و ستاره تمدنش را به افول میكشاند، تا آنجا كه حتی فریاد متفكرین ماتریالیستی چون راسل را برآورده و جهان را سخت بر آنان تنگ كرده است، ولی مكتب گرانقدر #اسلام در پرتو هدایتهای نورانیاش، همچون #حجاب از اساس با این جریان ویرانگر به مبارزه برخاسته، و #حجاب را دژی استوار برای #صیانت_فرد و #جامعه از آسیب های بیشمار قرار داده است. از همین روست كه استعمارگران برای تخدیر جوانان و در بند كشیدن آنان و گسترش اهداف ظالمانه خویش، از #بیحجابی و #برهنگی به عنوان ابزاری قوی سود میجویند.
🔷در هر صورت موضوعاتی نظیر: حفظ نظام اجتماعی، بقای نسل و خانواده، تامین سلامت فکری، روحی و روانی افراد جامعه و فراهم نمودن بستری مناسب و محیطی سالم برای پرورش، و تکامل مادی و معنوی انسان، و بالاخره پرهیز از عواقب شومی که جوامع دیگر به دلیل رعایت ننمودن این قبیل محدودهها گرفتار آن شده، و یا در آن دست و پا میزنند، #نظام_اسلامی را #ملزم به اجرای این #حکمارزشمندالهی میدارد. #ادامهدارد...
منبع: پرسمان / حقوق زن
#حجاب #حجاب_برتر #فلسفه_حجاب #آثار_حجاب #بی_حجابی #بدحجابی #امر_به_معروف #نهی_از_منكر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حکمت ختم نبوّت و انقطاع وحی چیست؟ چرا ارسال رسولان و برانگیختن انبیاء و جریان وحی با پیامبر اسلام (ص) خاتمه یافته است؟
🔶چنین پرسشی می تواند در قالب دو سؤال مطرح گردد: ۱) اگر فرستادن پيامبران يک فيض بزرگ الهى است، چرا مردم زمان ما از اين فيض بزرگ محروم باشند؟ ۲) چرا راهنماى جديدى براى هدايت و رهبرى مردم اين عصر نيايد؟
🔷در پاسخ باید گفت آنها كه چنين میگويند، در حقيقت از يک نكته غافلند، و آن اينكه: محروميت عصر ما نه به خاطر عدم لياقت آنهاست، بلكه به خاطر آن است كه قافله بشريت در مسير فكرى و آگاهى به پايه اى رسيده است، كه مى تواند با در دست داشتن تعليمات #پيامبر_اسلام (ص) به راه خود ادامه دهد. [۱] این حقیقتی بدیهی است که انسان می تواند به مرحله اى از بلوغ فكرى و فرهنگى برسد، كه بتواند با استفاده مستمر از اصول و تعليماتى كه #نبى_خاتم (ص) بطور جامع در اختيار او گذارده، راه را ادامه دهد، بى آنكه احتياج به شريعت تازه اى داشته باشد. [۲]
🔷اصولا یکی از مهم ترین اهداف پیامبران همین تکامل عقلانی بشر است. #پیامبر_اسلام (ص) در حدیثی هدف از بعثت را تکمیل عقول بشر معرفی می کند: «وَ لَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیاً وَ لَا رَسُولًا حَتّی یسْتَکمِلَ الْعَقْلَ، وَ یکونَ عَقْلُهُ أَفْضَلَ مِنْ عُقُولِ جَمِیعِ أُمَّتِه؛ خداوند، هیچ پیامبر و رسولی را جز بر تکمیل خرد، مبعوث نفرمود، و خرد او بالاتر از عقول امّت وی است». [۳]
🔷طبق بیان امام علی (ع) نیز آمدن پی در پی پیامبران، برای این بود که مردم را به عهد و میثاق فطری که در آفرینش آنان نهاده شده است، فرا خوانند و خردهای پنهان شده آنان را از زیر گرد و غبار ضلالت بیرون آورند: «فبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ و واتَرَ إلَيهِم أنبياءهُ، لِيَستَأدُوهُم مِيثاقَ فِطرَتِهِ و يُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ و يَحتَجُّوا علَيهِم بالتَّبليغِ و يُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقولِ و يُرُوهُم آياتِ المَقدِرَةِ؛ پس [خداوند] رسولان خود را در ميان آنان برانگيخت و پيامبرانش را پياپى سوى ايشان فرستاد، تا از آنان بخواهند عهد الهى را كه در فطرتشان نهاده است، بگذارند و نعمت فراموش شده او را به يادشان آورند و با رساندن پيام الهى حجّت را بر آنان تمام كنند و گنجينه هاى خردهايشان را بيرون آورند و نشانه هاى قدرت [خدا] را به آنها نشان دهند». [۴]
🔷نتیجه این حرکت بیدارگرانه پیامبران الهی نیز رشد تدریجی عقول و اندیشه های بشری بوده است. میدانیم که پيامبران اولوالعزم، يعنى آنها كه داراى دين و آيين جديد و كتاب آسمانى بودند ۵ نفر بودند: نوح، ابراهيم، موسى، عيسى و محمد (علیهم السلام). اينها هر كدام در مقطع تاریخی خاصی برای هدايت و تكامل بشر تلاش كردند. هر کدام از این مردان الهی قافله را از يک مرحله گذرانده و در مرحله دوم به پيامبر اولوالعزم ديگرى تحويل داده تا به مرحله اى رسيد كه اين قافله راه نهايى را يافت و توانايى بر ادامه راه را درست همانند يک محصل كه پنج مرحله تحصيلى را طى مى كند تا دوران فراغت از تحصيل برسد: دوره دبستان، دوره دبيرستان، دوره ليسانس، دوره فوق لیسانس و دوره دكترا. (البته در مثال ما فراغتی از تکامل و رشد وجود ندارد و منظور ادامه راه با پاى خويش است). #ادامه👇