eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش هفتم) 💠ویژگی‌های جامعه نورانی در قرآن 🔶از خلال آیات گوناگونی که درباره بحث می‌کند و آن را مطرح می‌نماید، اوصاف و ویژگی‌های برجسته‌ای به چشم می‌خورد که می‌توان آنها را صفات ممتاز جامعه نورانی شمرد تا در تحقق آن تلاش بیشتر شود و مردم بدان توجّه کنند. ◽️ب) «سازماندهی، انسجام و وحدت» 🔹از دیگر ویژگی‌های جامعه نوری، و و و معنوی نیروهای مؤمن است. اینان خود را در لوای نور الهی و رهبر آگاه، دلسوز باتقوا و فقیه و مجتهد الهام گرفته از انوار الهی می‌دانند که تفکیک و جدایی و بر هم زدن این انسجام بسیار دشوار و سخت خواهد بود و هزینه سنگینی را به دنبال خواهد داشت. با ظرافتی وصف‌ناپذیر فرموده است: «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ [بقره، ۲۵۶] پس کسی که به طاغوت (بت و شیطان و هر موجود طغیانگر) کافر گردد و او را منکر شود و به خدا ایمان آورد به دستگیره محکمی چنگ زده است که گسستن و از هم ریختن برای آن نخواهد بود و خداوند شنوا و داناست». 🔹در جای دیگر به تک تک افراد جامعه دینی و غیر دینی فرمان می‌دهد: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا؛ [آل عمران، ۱۰۳] به ریسمان الهی چنگ زنید و داشته باشید و از یکدیگر جدا نشوید». و در میدان‌های رزم و دفاع در برابر دشمنان خدا بویژه آنگاه که درگیری سخت می‌شود و بعضی فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند که از آن تعبیر به ساعته العسره می‌شود، رزمندگان مؤمن و خداجو جملگی یک هدف (و آن پیروزی حق بر باطل) را دنبال می‌کنند و همگی می‌جنگند و می‌خروشند. قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ؛ [صف، ۴] همانا خداوند دوست دارد کسانی (جبهه‌ای) را که در راه خدا می‌جنگند، آنان (به هنگام سختی مبارزه) همانند دژ آهنین پایدارند». 🔹 برای ایجاد تفرقه و جدایی، ترفندهای گوناگونی را انجام داده‌اند و از همه توان خود کمک گرفته‌اند تا این پیوند زیبای قلبی و روحی را از جامعه اسلامی بگیرند. گاهی کتاب خدا را هدف قرار داده‌اند، ترجمه‌های غلط و ناروا و طرح باورهای نادرست تحت عنوان شبهات و... همه از این قبیل است. اینان گاهی اقدام به ترور شخص و شخصیت چهره‌های نورانی پیامبر اکرم (ص) و اوصیای طاهرینش علیهم السلام می‌نمایند و در این راه از هیچگونه تلاشی خودداری نمی‌نمایند: «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ؛ [توبه، ۳۲] دشمنان خدا می‌خواهند انوار مقدسه الهی را با تبلیغات و ترفندهای مختلف خویش خاموش نمایند، و لکن خداوند (عز و جل) نور خویش را کمال خواهد بخشید گرچه مشرکان را ناخوشایند آید». 🔹خداوند سبحان جهت تحقق این آرمان بلند (انسجام امت اسلامی) در رأس هرم جامعه نورانی، خود و سپس پیامبرش و جانشینان معصوم را مطرح نموده، بطوری که هرکس در دائره حاکمیت الهی و جامعه نورانی است باید در اطراف این محورها بچرخد که در آن صورت خوشبختی و سعادت برای افراد و جامعه تضمین شده است. «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ؛ [مائده، ۵۵] همانا ولایت و حاکمیت شما از آن خدا و پیامبر اوست و نیز کسانی که ایمان آورده‌اند، اینان نماز را به پا می‌دارند و در حالت رکوع به فقرا صدقه می‌دهند». آیه کریمه فوق را جهت مردم معرفی می‌کند: خدا، پیامبر، اولوالامر. در محور اول و دوم هیچگونه بحثی وجود ندارد، و لکن نسبت به که بعد از رسول خدا (ص) مطرح است، شأن نزول آیه فوق و روایات فراوان دالّ بر آن است که شخصیت معصوم و منحصر بفرد (‌ع) مقصود می‌باشد که می‌توان به کتاب «شواهد التنزیل» مراجعه نمود. ... منبع: وبسایت رشد @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️ و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش ششم و پایانی) 🔶اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش قدرت نظامی را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد میکردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از ، پشت تانک نشسته است. 💠«هجوم فرهنگی» (۲) 🔷اینک به شکل مصداقی‌تر شرق و غرب را مقایسه میکنیم. «یک آمریکایی به طور متوسط روزانه در معرض بیش از ۳۰۰۰ آگهی تبلیغاتی است و در طول زندگی به اندازه ۳ سال پیام بازرگانی تلویزیونی می‌بیند». بنابراین، حداقل سه سال از زندگی یک آمریکایی صرف جامعه پذیری به سبک آمریکایی میگردد. چنین امکانی هرگز برای یک کشور جهان سوم فراهم نیست و سبک زندگی بومی در این مقیاس عظیم برای شهروندان این کشور مورد تبلیغ قرار نمیگیرد. این تصور که ، فارغ از است، بسیار ساده‌لوحانه است. این نوع تبلیغات خواه‌ناخواه یک‌ است. غالب‌ شرکتهای‌ چندملیتی که اقدام به تبلیغ مینمایند، هستند و لزوما را ترویج میکنند. «از میان ۴۰ برند بسیار معروف جهانی چون ای‌بی‌ام، سونی، پورشه، کوکاکولا، هوندا، مک‌دونالد، نستله و... که نخستین مارکهای جهانی محسوب میشوند، غالب آنها آمریکایی و بقیه موارد اروپایی و ژاپنی است. 🔷در ادامه، نیم نگاهی نیز به کشورهای جهان سومی داشته و خیلی کوتاه بررسی می کنیم که آیا این کشورها توانایی دفاع در برابر را دارند؟ آفریقا قاره ای است که نه تنها کمترین میزان استفاده از رایانه را دارد، بلکه از حداقل امکانات زیربنایی لازم برای استفاده از نوع امکانات نیز برخوردار نیست. تعداد خطوط تلفنی منطقه منهتن نیویورک و یا توکیو بیش از خطوط تمام کشورهای آفریقایی زیر خط صحرا است. تا چند سال قبل آفریقا تنها ۲ درصد خطوط تلفن دنیا را در اختیار داشت. در ۱۹۹۵ نیمی از کشورهای آفریقا به اینترنت متصل نبودند و به طور کلی، آفریقا هنوز هم تنها منطقه ای در جهان است که بخش اعظم آن به اینترنت متصل نیست. باید انصاف داد که با این امکانات نمی‌توان را حفظ کرد و یا دم از ارتباط فرهنگیِ برابر میان شرق و غرب زد. اگر هنوز شک دارید که ، ابزاری برای است، به آمار زیر توجه نمایید: فرانسوی ها سالانه تقریبا ۳ میلیارد دلار صرف امور فرهنگی می کنند. 🔷این آمار مربوط به اوایل دهه نود است و امروزه چندین برابر بیشتر هزینه می شود. این کشور سردمدار یک نهضت جهانی است که اصرار دارد فرهنگ باید از موافقت نامه های مربوط به تجارت آزاد مستثنا شود. اسپانیا، کره جنوبی و برزیل سهم مشخصی از سینماهای خود را به ارائه تولیدات داخلی اجبار کرده اند. هند تا چند سال پیش مجوز ورود کوکاکولا را به این کشور صادر نکرده بود. تمام این اقدامات برای جلوگیری از آسیب دیدن فرهنگ بومی و نشانه ای برای وجود در است. اگر مسأله یک تبادل فرهنگی ساده بود، فرانسه که در تمام اروپا به فرهنگ به اصطلاح غنی خود مباهات می کند، ناچار نمی شد در مقابل فرهنگ آمریکایی حالت تدافعی بگیرد. همه کشورهای شرق و غرب متوجه وجود شده اند و برای آن برنامه ریزی دارند. باید اذعان کرد که در با شدت تمام جریان دارد. این نظریه ناشی از توهم توطئه نیست و شواهد کاملاً آشکاری بر این امر وجود دارد. منبع: حوزه‌ نت‌ به‌ نقل‌ از فصلنامه‌ ره‌آورد نور، شماره ۳۲، ص ۲ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️روش‌های نهادینه‌ کردن‌ حجاب‌ در فرزندان (بخش دوم) 🔶 به معنای رهایی از دام شیطان و فرار از هر پلیدی است. یعنی از زشتی ها گذشتن، و درون را پاک کردن؛ دژ مستحکم زن و مرد است در برابر هزاران تیر زهر آلود دشمن. 💠از سه سالگی تربیت آموزه‌های دینی را درفرزندان تقویت کنید 🔹از آن‌جا که از همین سنّ کم، پذیرای نکات مثبت و منفی می‌باشد، پس در کودکان امری مهم است. از این‌رو ابتدا با تهیّه‌ی یک یا او را به این امر تشویق کنید. و تشویق در این مسئله بسیار نتیجه‌ بخش می‌باشد. کودک‌ به‌ حجاب، بسیار مهم است، ما نمی‌توانیم را به صورت فشرده اعمال کنیم. ملایمت و لطافت و عادت دادن او بسیار اهمیّت دارد.   💠روش محبّت 🔹در به عنوان اساس‌ و رکن‌ در جذب‌ و مطرح است. یکی از ابزارهایی که می‌تواند در نهادینه کردن این مسئله، مؤثّر باشد، محبّت است. امام علی (ع) می‌فرمایند: «دوستی ورزیدن، پیوند با مردم را فراهم می‌آورد». [۱] از نظر تربیتی، و کارساز است و آن است که بدین روش تحقّق یابد؛ زیرا محبّت با فطرت و سرشت آدمی سازگاری زیادی دارد و پذیرش، درونی و بدون هیچ تحمیلی است. 🔹ضرورت و اهمیّت به کارگیری روش محبّت از این‌رو است که اطاعت‌ آور است و سبب همسانی و همراهی فرزند با والدین و مربّی می‌شود. از امام علی (ع) نقل شده که: «از رسول خدا (ص) درباره‌ی سنّت و روش آن حضرت پرسیدم، فرمود: ، بنیاد و اساس(روش و سنت) من است». [۲] ... پی نوشت‌ها: [۱] نهج البلاغه، نامه ۳۱، حکمت ۲۱۱ [۲] المستدرک الوسایل و مستنبط المسایل، ج۱۱، ص۱۷۳ منبع: راسخون به نقل سایت شمیم نرجس @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش هشتم) 💠ویژگی‌های جامعه نورانی در قرآن 🔶از خلال آیات گوناگونی که درباره بحث می‌کند و آن را مطرح می‌نماید، اوصاف و ویژگی‌های برجسته‌ای به چشم می‌خورد که می‌توان آنها را صفات ممتاز جامعه نورانی شمرد تا در تحقق آن تلاش بیشتر شود و مردم بدان توجّه کنند. ◽️ج) گسترش علم و آگاهی 🔹در و دانش، جایگاه بسیار رفیعی دارد و برای استادان و دانشجویان آن منزلت والایی در نظر گرفته شده است، بویژه آنکه علم و دانشی باشد که آثار مثبت در امور مادی و معنوی مردم ایجاد کند. در سیره عملی پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده است: یک سوم از تمام وقت خویش را در منزل برای عبادت و استراحت و اهل و عیال و دیدارهای خصوصی قرار داده بود، در این ملاقات‌های خصوصی چنانچه ملاقات کننده عالم و دانشمندی بود برای او وقت بیشتری قرار می‌داد و احترام بیشتری می‌گذاشت. [سنن النبی (ص)، علامه طباطبایی، ص ۲۵] 🔹 در دیدگاه خود برای و دانشمندان فرهیخته‌ای که روشنی‌بخش اجتماع خود هستند، فضایل زیادی را مطرح می کند و برای آنان حقوق حساب شده را قائل است که مردم وظیفه دارند آنها را ادا کنند و به هنگام ورود آنان در مجالس و محافل عمومی مناسب‌ترین جایگاه را جهت آنان در نظر بگیرند و همانند پدر خویش احترام نمایند. قرآن می‌فرماید: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ وَاللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ؛ [مجادله، ۱۱] خداوند آنانی را که ایمان آورده‌اند و نیز آنانی را که عالم شده‌اند مراتب (والایی) و فضائلی عنایت کرده است، و خدا به کارهایی که می‌کنید آگاه است». و نیز در جهت تشویق و ترغیب جامعه به علم و آگاهی و دانش‌اندوزی می‌فرماید: «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الأَْلْبابِ؛ [بقره، ۲۶۹] (خدا) و را به هر کس بخواهد (و شایسته بداند) می‌دهد؛ و به هر کس داده شود، داده شده است. و جز خردمندان، (این حقایق را درک نمی‌کنند، و) متذکر نمی‌گردند». ◽️د) امیدواری به آینده‌ای درخشان و پرتوان 🔹حاکمیت و زیبای ، استعدادها را شکوفا می‌کند و به آنان برای آینده‌ای بهتر امید و نوید می‌بخشد و در آن، آرمان‌های انسان‌های فرهیخته و پاک را محقق می‌داند. در آن جامعه نورانی و بر دل و گل انسان‌ها حاکم خواهند بود و همه جا را فرا خواهد گرفت، چنانچه در کتاب سراسر حکمت خود فرمود: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَْرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً… ؛ [نور، ۵۵] خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین [دیگران] کند، همان گونه که پیشینیان آنان را جانشین [دیگران] کرد، و قطعاً دینشان را که برای آنان پسندیده به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً ترس و بیمشان را تبدیل به امنیت کند...». ... منبع: وبسایت رشد @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️رابطه تقوا و بصیرت (بخش سوم) 🔹 برای گمراه ساختن هر گروه از انسان ها از آنچه در نظرشان ارزش محسوب می شود، استفاده می كند. برای اینكه را نیز گمراه سازد، از دین آن ها استفاده می كند. شیطان، لباس دین را بر تن مصادیق باطل می پوشاند، تا آسان تر بتواند را دهد. اگر فرد دیندار نتواند را در پس این لباس ببیند، قطعا فریب خورده و در گرفتار میشود. اینجاست كه در زندگی انسان دوچندان احساس میشود. بسیاری از بلاهایی كه بر سر مسلمانان، چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی، وارد میشود، به دلیل آنها در این مواقع است. 🔹ضربه ای كه از این طریق به اسلام وارد می شود، گاهی صدها برابر ضرباتی است كه كفار به اسلام وارد میكنند. دردناكترین و خونین ترین حادثه تاریخ، یعنی ، همین است. سی هزار نفری كه از كوفه و اطراف آن، برای جنگ با (ع) آمده بودند، همان هایی بودند كه سالیان متمادی پای منبر امام علی (ع) نشسته بودند. اینان به زعم خود، برای رضای خدا آمدند، فقط سران آنها كه میدانستند چه خبر است، برای حكومت ری و امثال آن آمده بودند، وگرنه این جمعیت عظیم، فقط برای رضای خدا و رفتن به بهشت! را به شهادت رساندند. اینها واقعاً از را از دست داده بودند. [قسمتی از بیانات آیه الله جوادی آملی، ره توشه راهیان نور ویژه تابستان ۸۱] 🔹در این واقعه سران باطل خوب توانسته بودند اهداف و و باطل خویش را در لباس دین به مسلمانان عرضه كنند. مسلمانان هم، با حادثه ای دردناك آفریدند، كه تا به حال هیچ گروه كافر یا مشركی نظیر آن را به وجود نیاورده است. سوگند خورده كه تا روز قیامت، همه انسانها را میكند. او تا انسان را گمراه نكند و دین را از او نگیرد، دست بردار نیست، به همین دلیل، حتی به مسلمانان هم سفارش شده كه همیشه مراقب دشمنان درونی و بیرونی باشید. گستره وسیع حق و باطل و ظاهر شدن باطل در لباس حق، نه تنها را در زندگی انسان آشكار میكند، بلكه به وضوح نشان می دهد، است، زیرا اولا ، منشأ به وجود آمدن دیگر آثار تقواست. ثانیاً سایر آثار تقوا، تنها برای بخشی از زندگی انسان مثمرثمر هستند، ولی اثری است كه فایده آن تمام ابعاد زندگی انسان را دربرمیگیرد. ... تنظیم: جهرمی زاده، گروه دین و اندیشه تبیان منبع: تبیان به نقل از رادیو قرآن @tabyinchannel
⭕️قدر دل نورانی و پاکیزه جوانی را دانستن 🔹این دل نورانی و پاکیزه را که در شما هست، قدر بدانید. نه اینکه من بخواهم برای خوشامد شما حرف بزنم؛ نه، جوان های عالَم که فقط شما نیستید؛ خاصیتش این است. دلتان پاکیزه است. حالا چون برای شما قابل مقایسه نیست، نمی توانید این موضوع را احساس کنید. در طول زمان، گرفتاری‌ ها، غبارها، لجنها و زنگارها دل را می پوشاند. در روایت دارد که وقتی گناهی می کنید، یک نقطه سیاهی در قلب شما به وجود می‌ آید - البته اینها زبان نمادین است، زبان سمبلیک است - گناه دوم را که می کنید، این نقطه‌ی سیاه دو برابر می شود. 🔹هرچه بکنید، این نقطه‌ها هی اضافه می شود، تا اینکه همه‌ی قلب را سیاهی می گیرد. ترجمه‌ی مفهوم عرفی‌اش همین است که من گفتم؛ یعنی شما الان دل و جان و روح آماده‌ای دارید، به مرور گناهان، گرفتاری‌ها و مشکلات فراوانی که در مسیر مبارزات زندگی انسان به وجود می‌آید - در سیاست، در اقتصاد، در یک لقمه نان، در به دست آوردن امکانات زندگی - چنانچه انسان از حالا تمرین نکرده باشد، اینها گرفتاری‌ ها را زیاد می کند، دل را تاریک می کند. پس عرض اول ما و حرف اصلی ما این است. شما مثل فرزندان من هستید. من اگر بخواهم به بچه‌ های صلبی و نسبیِ خودم بهترین سفارشها را بکنم، همینی که به شما عرض کردم، به آنها خواهم گفت. بیانات‌مقام‌‌معظم‌رهبری‌ ۸۹/۵/۳۱ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
  ⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️روش‌های نهادینه‌ کردن‌ حجاب‌ در فرزندان (بخش سوم) 🔶 به معنای رهایی از دام شیطان و فرار از هر پلیدی است. یعنی از زشتی ها گذشتن، و درون را پاک کردن؛ دژ مستحکم زن و مرد است در برابر هزاران تیر زهر آلود دشمن. 💠روش قصّه‌گویی 🔷قصّه‌ی غیر مستقیم می‌تواند در روح کودک و نوجوان تأثیرگذار باشد. افلاطون که ارزش و اهمیّت داستان‌ها و افسانه‌ها را در تربیت کودک دریافته، می‌گوید: «پس باید پرستاران و مادران را وادار کنیم که فقط حکایاتی را که پذیرفته‌ایم، برای کودکان نقل کنند و متوجّه باشند، پرورشی که روح اطفال به وسیله‌ی حکایت حاصل می‌کند، به مراتب بیشتر از تربیتی است که جسم آن‌ها به وسیله ورزش پیدا می‌کند»‌. [۱] 🔷 و می‌توانند با بیان داستان‌های مربوط به امام زمان (عج) و یاورانش، زمینه‌ی رشد و شناخت کودک را فراهم سازند. با و جذّاب به ساخت آنان بپردازند و زمینه‌ی علاقه و انگیزه‌ی آنان را در انجام مسائل معنوی فراهم آورند. در این صورت، نوعی در او ایجاد می‌شود و در نتیجه از احساس رضایت می‌کند، که این رضایت باعث درونی شدن عمل اخلاقی در وجودش می‌شود.   💠ارائه‌ی حجاب در قالبی زیبا 🔷همزمان با تکلیف دختران، بلوغ جسمانی هم اتّفاق می‌افتد. این امر او را درگیر ظاهرش خواهد کرد. باید با لباس‌های شاد و متفاوت در رنگ‌های متنّوع و استفاده از خلاّقیت به او بفهمانند که حجاب، زیبایی‌های او را کم نکرده است.   💠شناساندن الگوهای والا 🔷متأسّفانه دختران مسلمان آن‌چنان که بایسته و شایسته با چهره‌های بلند تاریخ اسلام آشنا نیستند. زندگی و سلام الله علیهما و دیگر چهره‌های والای تاریخ گذشته و معاصر باید برای دختران ما نشان داده شود، تا بدانند چگونه با و و متانت می‌توانند در جامعه حضور داشته و ایفای نقش نمایند. ... پی نوشت: [۱] محمدرضا عطاران، آرای مربیان بزرگ مسلمان در باره کودک، ۱۳۸۳، ص ۱۲۳ منبع: راسخون به نقل سایت شمیم نرجس @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ‍⭕️جنگی نامرئی با بی‌نهایت سناریو 🔷دو مؤلفه «نامرئی بودن» و «نداشتن محدودیت در طراحی سناریو» از امتیازات ویژه است. جنگ شناختی است، نه نقشه آن معلوم است و نه آرایش نیروها در آن قابل‌ مشاهده عینی است. شوالیه‌ها و سربازان این عرصه بدون هیچ محدودیتی وارد بخش‌های مختلف خود می‌شوند و و رفتارهای او را و کنترل خود درمی‌آورند. تا جایی که حتی کنش‌های او را به نفع خود مصادره کرده و خود را به مکمل‌ بخشی از پازل خود تبدیل می‌کنند. 🔷بسیاری از کشورها امروز به دلیل نداشتن درک درستی از مفهوم و قلمرو آن، به فراهم کردن زیرساخت‌ها و مستقر کردن سامانه‌ های دفاعی و پدافندی در مرزها و نقاط استراتژیک این قلمرو بی‌توجه‌اند. همین امر موجب می‌شود بتواند به‌راحتی و بدون مواجه شدن و مقابله با هیچ مرزبانی، وارد این قلمرو شود و به‌ راحتی کنترل مراکز فرماندهی و مراکز استراتژیک که همان قلمرو شناخت باشد را به دست گیرد. 🔷علاوه بر نامرئی بودن، امتیاز دیگر داشتن و عدم محدودیت از این لحاظ است. در هر جنگی سناریوها و عملیات‌های احتمالی آن جنگ تقریبا مشخص و قابل پیش‌بینی است. به‌ عنوان‌ مثال در جنگ نظامی سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی و در کنار این‌ها یگان‌های سایبری و جنگ الکترونیک و نهایتا عملیات‌های روانی پشتیبانی‌کننده عملیات‌های جنگی، عرصه جنگ را به‌ طور کلی تشکیل می‌دهند و یگان‌ها و تیپ‌های انسانی، زرهی، الکترونیک و... نیز تقریباً مشخص و قابل شناسایی هستند. در نهایت ترکیبی از این نیروهای مشخص، عملیات‌ها و سناریوهای جنگی را انجام می‌دهند. 🔷اما در عرصه شناخت، توسط بی‌نهایت کنشگر می‌تواند اتفاق بیفتد که به ‌هیچ‌ عنوان قابل پیش‌بینی و تخمین نیست. به‌ هیچ ‌وجه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه اقداماتی، توسط کدام کنشگران، در چه زمانی و برای تکمیل پازل‌های چه سناریویی قرار است انجام پذیرد، بلکه تنها بعد از انجام عملیات می‌توان آن را تحلیل کرد و متوجه شد که چه سناریوی شناختی‌ای در دستور کار بوده است. منبع: کانال‌عصرهوشمندی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش نهم) 💠ویژگی‌های جامعه نورانی در قرآن 🔶از خلال آیات گوناگونی که درباره بحث می‌کند و آن را مطرح می‌نماید، اوصاف و ویژگی‌های برجسته‌ای به چشم می‌خورد که می‌توان آنها را صفات ممتاز جامعه نورانی شمرد تا در تحقق آن تلاش بیشتر شود و مردم بدان توجّه کنند. ◽️هـ) دوری از تهمت، منکرات، فحشاء و… 🔹در پیشگیری از جرم و تنبیه مجرم و گناهکاری که جامعه را فاسد می‌کند، در سرلوحه برنامه‌های آن قرار دارد، از این رو تهمت، غیبت، زنا، فحشا، بدبینی، دروغ، برهم زدن امنیت جامعه، خیانت و بر هم زدن تعهدها و قراردادها، تخلف و مراعات ننمودن ، نه تنها ممنوع است، بلکه برای برخی از آنها تعیین شده که در صورت وقوع آن، تشکیلات قضایی و حاکمیت ملزم به اجرای آنهاست. قوانین در و سایر همانند حدود، دیات، قصاص، تعزیر و… برای همین هدف والا تدوین گردیده و پیامبر اسلام و امامان معصوم (علیهم صلوات الله) بدان اهمیت می‌دادند تا جایی که فرمود: «برکات و ثمرات اجرا و یک حد از (همانند اجرای ۱۰۰ تازیانه برای مرد و زن زناکار و یا اجرای‌ قصاص و…) بیشتر از چهل روز بارانی است که زمین‌ها را سرسبز می‌کند و مواد اولیه مردم همانند گندم، جو و میوه و… می‌رویاند». 🔹جالب توجه اینکه بسیاری از احکام همانند قصاص در اعضاء و جوارح و اجرای حدود در میان ادیان مشترک است. جهت تأیید مطالب فوق به دو آیه از قرآن کریم توجه کنید: «وَالَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ثُمَّ لَمْ یَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانِینَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أَبَداً وَ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ؛ [نور، ۴] کسانی که زنان پاکدامن و عفیف را به زنا متهم می‌کنند و چهار شاهد نمی‌آورند هشتاد ضربه شلاق بزنید و از آن به بعد هرگز شهادت و گواهی آنان را نپذیرید،‌ آنان مردمی فاسق (بی‌اعتبار) هستند». «وَ کَتَبْنا عَلَیْهِمْ فِیها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَالأَْنْفَ بِالأَْنْفِ وَ الأُْذُنَ بِالأُْذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفَّارَةٌ لَهُ وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ [مائده، ۴۵] و ما در تورات بر بنی اسرائیل لازم و مقرّر داشتیم که [در قانون قصاص] جان در برابر جان، و چشم در مقابل چشم، و بینی به عوض بینی، و گوش به جای گوش، و دندان در برابر دندان، و زخم ها را قصاصی است. و هر که از آن قصاص گذشت کند، پس آن گذشت کفّاره ای برای [خطاها و معاصیِ] اوست. و آنان که بر طبق آنچه خدا نازل کرده داوری نکنند، هم اینانند که ستمکارند». ... منبع: وبسایت رشد @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️رابطه تقوا و بصیرت (بخش چهارم) 💠رابطه تقوا و بصیرت 🔹یكی از این است كه میشود. حال ممكن است این سؤال پیش آید كه چگونه ممكن است كه یك فضیلت اخلاقی است و به عمل انسان مربوط میشود، در دستگاه عقل و قوه قضاوت انسان تأثیر داشته باشد و این امر سبب شود كه انسان به دریافت حكمت هایی نائل گردد كه بدون داشتن تقوا موفق به دریافت آن حكمت ها نمیشد. در پاسخ به این سؤال ابتدا باید بگوییم كه ارتباط میان تقوا و بصیرت یكی از اصول مسلم قرآن است. اصول قرآن نیز همگی عین حقیقت هستند. علاوه بر این، با سه روش دیگر نیز میتوان این اصل مسلم را ثابت كرد. این سه روش عبارتند از: روایات، علم - فلسفه و تجربه. 1⃣روایات 🔹از جمله قرائن قطعی كه آیات قرآن را تفسیر می كند، است. احادیث معتبر بسیاری در منابع روایی وجود دارد كه همگی ارتباط میان و را تأیید میكند. این احادیث گاهی به شكل مستقیم، تقوا و پاكی از گناه را در و روشن بینی روح مؤثر دانسته اند. در این باره میتوان به حدیثی از (ص) اشاره كرد كه میفرمایند: «لولا أنَّ الشَّياطينَ يَحُومونَ على قُلوبِ بَني آدمَ لَنَظَروا إلى مَلَكوتِ السَّماءِ؛ اگر نبود كه بر گرد دل هاى آدميان مى چرخند، هر آينه آنان ملكوت آسمانها را مى ديدند». [۱] 🔹گاهی نیز احادیث به طور غیرمستقیم این مطلب را بیان می كند. مثل این كه و از كف دادن زمام تقوا را در ، تیرگی دل و خاموش شدن نور عقل موثر دانسته اند. در این باره می توان به حدیثی از امام علی (ع) اشاره كرد كه می فرماید: «هركس از پیروی كند، او را كور و كر می كند و ذلیل و گمراه می سازد». در حقیقت ارتباط میان و ، در است؛ حتی ادیبان مسلمان هم این حقیقت آشكار را از معارف اسلامی اقتباس كرده و در آثار خود به كار برده اند. نظیر آنجا كه حافظ میگوید: جمال یار ندارد نقاب و پرده، ولی غبار ره بنشان تا نظر توانی كرد. ... پی نوشت‌ها: [۱] المحجّة البيضاء: ۲/۱۲۵، و فی هامشه: أخرجه أحمد عن أبي هريرة باختلاف، و قوله: «يحومون»: حامَ الطائرُ حولَ الشيء حوما إذا دار (مجمع البحرين: ۱/۴۷۷) [۲] عبدالواحد تمیمی آمدی، تصنیف غررالحكم و دررالكلم تنظیم: جهرمی زاده، گروه دین و اندیشه تبیان منبع: تبیان به نقل از رادیو قرآن @tabyinchannel
⭕️ امام خمینی (رضوان الله علیه): 🔹اکیداً توصیه می کنم که به بوق های تبلیغاتی مخالفان اسلام و جمهوری اسلامی گوش فرا ندهید، که همه کوشش دارند که اسلام را از صحنه بیرون کنند که منافع ابرقدرت ها تأمین شود. 📕صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۱۸۲ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️روش‌های نهادینه‌ کردن‌ حجاب‌ در فرزندان (بخش چهارم و پایانی) 🔶 به معنای رهایی از دام شیطان و فرار از هر پلیدی است. یعنی از زشتی ها گذشتن، و درون را پاک کردن؛ دژ مستحکم زن و مرد است در برابر هزاران تیر زهر آلود دشمن. 💠آشنایی با پیامدهای شوم بی‌حجابی و بدحجابی 🔷شناخت و آگاهی کافی از جنبه‌های مختلف می‌تواند و تأثیرات معنوی زیادی در رشد شخصیت فردی داشته باشد. با شناساندن برخی از پیامدهای و ، از جمله: سقوط شخصیت انسانی زن، انحطاط اخلاقی، فروپاشی نظام خانواده، عقوبت اخروی بی‌حجاب و... در قالب روایات و داستان‌های زیبا، می‌توانیم دختران‌مان را از آسیب‌های این پدیده‌ی اجتماعی آگاه کنیم. ایفای این نقش توسّط ، و میسّر می‌باشد.   💠گسترش حجاب توسّط مساجد و نهادهای مذهبی 🔷 باید در برنامه‌ریزی مسئولان مساجد و نهادهای مذهبی گنجانده شود؛ چرا که حجاب‌ و عفاف به عنوان دو نماد فرهنگی و منادی گویا و صادق، از تعهّد و اعتقادات افراد نسبت به فرهنگ عمومی جامعه است و از نتایج و  محسوب می‌شود. بنابراین در درجه‌ی اوّل باید بر و تقویت‌ باورهای‌ دینی‌ افراد جامعه توجّه کنیم و به همین دلیل باید آگاهی‌ها را بالا ببریم. در این راستا اگر جوانان، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده و مفید در مساجد و نهادهای مذهبی، از نظر آموزش مورد نیاز جوانان، کارهای فرهنگی و اقتصادی و... پرورش یابند، می‌توان امیدوار بود که هیچ تبلیغات منفی‌ای نتواند آنان را از دین دور کند. منبع: راسخون به نقل سایت شمیم نرجس @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش اول) 🔸با مطالعه تاریخ و نگاهی به تحولات متعددی که در دوره های متفاوت و در مکان‎های مختلف به وقوع پیوسته، می‎توان دریافت، و جایگاه او همواره در تمامی این تحول ها ـ چه از نوع اصلاحی و چه از نوع انقلابی آن ـ یکی از ویژگی ‎های مهم تغییرهاست. در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ‎ترین ویژگی ‎های آن، تحول در موقعیت و بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی‎های زن در جوامع غربی، آنها با مقوله مواجه شدند. بر آنیم تا نشان دهیم چگونه در فرهنگ مدرن غربی، مجدد زنده به گور شد و ریشه های این مسئله کدام اند؟ نحوه این زنده به گوری چیست؟ پیامدهای آن کدام است؟ 💠بهره ­کشی از زنان با شعار پیشرفت زنان 🔹غرب تحول هایی را پیمود که ریشه در دارد. سرمایه داری باعث صنعتی شدن یا همان شد. انقلاب صنعتی نیاز به کارگر داشت و مردها پاسخگوی این نیاز نبودند، لذا در انقلاب صنعتی و کودکان نیز در بدترین شرایط به کار گرفته شدند. طبق این ویژگی، دیگر موجودی محصور در خانه نبود، و این حق را داشت که به اندازه مردان، پا به عرصه اجتماع بگذرد. در این میان، نقش‎های سنتی مرتبط با جنسیت از میان برداشته و تلاش‎هایی شد تا با دورکردن از فضای سنتی، و وارد کردن آنها از فضای خانه به فضای اجتماع، هویتی به اصطلاح مدرن به آن ها بدهند. 🔹در همین رابطه روشنفکران غربی، ایده استقلال زنان را طرح کردند و این باور را گسترش دادند که اگر جامعه ‎ای بخواهد مستقل باشد، ابتدا باید زنان آن مستقل شوند و سرنوشت جامعه را به سرنوشت زنان گره زدند. از سوی دیگر، انقلاب صنعتی به قدرتمند شدن کشورهای غربی انجامید، که نتیجه این افزایش قدرت، جنگ ‎های جهانی اول و دوم بود که در مجموع بیش از پنجاه میلیون کشته داشت که غالب آن ها، مردهای سربازی بودند که در نبرد حضور داشتند و در این دوره، افراد بی پناهی شدند که ناچار بودند خودشان، زندگی خود را اداره کنند و نیز دچار بحرانی جدی شد؛ بنابراین، در دنیای مدرن و صنعتی شده، که شعار اصلی آن پیشرفت بود، اتفاق هایی شکل گرفت که اگر در جوامع دیگر رخ می‎داد، به عقب ماندگی و مدرن نبودن آن جوامع نسبت داده می‎شد. ... منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا