✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و ضرورت غرب شناسی (بخش سوم)
🔸 #غرب_شناسی به معنای شناخت فرهنگ ساری و جاری غرب است، که از آغاز حیات فرهنگی سیاسی غرب تاکنون در ارتباط با مجموعه های متشکلی از انسان ها، با مواضع ویژه جغرافیایی، با مقاطع برجسته تاریخی و با دوره های خاصی از سیاست و حاکمیت، همواره در تحول و دگرگونی بوده است. هدف از مطالعات #غرب_شناسی بازشناسی محورها، اصول و #مبانی_اندیشه_غرب است. لذا مطالعات #غرب_شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است و آثار و فواید فراوانی را به همراه خواهد داشت.
💠دشمن شناسی و آشنایی با اهداف، شیوه ها و نقشه های غرب در قبال اسلام و نظام اسلامی و برخورد منطقی با آن و خنثی نمودن توطئه ها
🔹اکنون بیش از هر دوره دیگر، کانون فرهنگ و ارزشهای الهی - انسانی ما در تیررس نقشه های شوم #فرهنگ_غرب قرار گرفته است، به گونه ای که با اندک بی توجهی و #غفلت، ممکن است در کام فرهنگ غرب #استحاله گردیم و در چرخش سیاست جهانی کردن فرهنگ، نسبت به اصالت ارزش های خویش بیگانه شویم. به یقین در کنار آگاهی و شناخت از مبانی دینی، شناخت مبانی فکری و نظری غرب و آشنایی با اهداف آنان در برخورد منطقی با آن و خنثی نمودن تأثیرات آن، بسیار راهگشا خواهد بود.
🔹در شرایطی که #استکبار_جهانی، فرهنگ و به ویژه نسل جوان ما را هدف قرار داده است، و با ترویج و تحمیل #فرهنگ_غربی با ابزارهای گوناگون سعی در تخریب هویت فرهنگی، ملی و ایمانی جوانان و جایگزین کردن آن با هویت غربی دارد، جوانان ما باید با حفظ هوشیاری کامل آگاهی لازم را نسبت به توطئه های فرهنگی - سیاسی غرب به دست آورند. بنابراین #شناخت_غرب و مبانی فکری و نظری و راهکارهای عملی آن برای مقابله با نظام اسلامی ضرورتی انکار ناپذیر است، و در مقابله با #دشمن، اولین گام شناخت دشمن و اهداف و شیوه های او به منظور مقابله با آن است.
🔹مقام معظم رهبری فرمودند: «سیستم تبلیغاتی دشمنان، رادیوهای بیگانه و اذناب و دنباله های آنها در داخل تلاش میکنند با ممزوج کردن حق و باطل، ملت ایران را در مورد آینده مأیوس کنند و از الگو شدن نظام اسلامی جلوگیری نمایند و در برابر این هجوم، باید با شناخت زمان، درک زبان ارتباطاتی روز و آگاهی به نیازهای مخاطب، به روشنگری صحیح و اقناع کننده پرداخت و با دفع مستدل و مستحکم، شبهه ها را زدود». [۱] مقام معظم رهبری در جای دیگری فرمودند: «ملت و دولتی تسلیم میشود که #دشمن را درست نشناسد یا دچار فساد و بدبختی باشد، اما اگر #دشمن_شناسی بود آن وقت شعارها، شعارهای روشن و آگاهانهای خواهد بود». [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] دشمن شناسی از دیدگاه مقام معظم رهبری - انتشارات سطر، ص۲۶؛ بیانات معظم له ۷۹/۷/۱۱
[۲] پرسش و پاسخ از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی - مؤسسه فرهنگی قدر ولایت - ص ۱۶۴؛ بیانات معظم له ۷۸/۸/۱۲
منبع: پرسمان
#غرب #غرب_شناسی #دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ امام خمینی (ره):
🔹 #فضيلت_بانوان در درجه اول از اهميت است؛ براى اينكه فضيلت بانوان به اين #بچههايى كه در دامن نشانده اند، سرايت مى كند. آن مقدارى كه فضيلت از بانوان سرايت به اطفال و بچه ها مى كند، آن مقدار در مدارس حاصل نمى شود. بچه ها آن علاقه اى كه به #مادر دارند به هيچ كس ندارند. آن چيزى كه از دهان مادر و از زبان مادر مى شنوند در قلبشان ثابت مى ماند.
🔹در جاهاى ديگر به اين طور ثبوت ندارد؛ نقش نمى بندد. اگر #مادرها، مادرهاى با فضيلت باشند، #اولادهاى_با_فضيلت تحويل مى دهند. اولاد با فضيلت كشور را درست مى كند. درست شدن كشورها مرهون شماهاست. مرهون شما مادرهاست. خرابى و آبادى كشورها تابع شماهاست. اگر شما بچه هایی با فضیلت، به ملت تحويل داديد، بچه هايى كه از اول در دامن شما خوب بار آمده اند، كشور شما آباد مى شود؛ از دست اجانب نجات خواهد پيدا كرد.
📕صحیفه امام خمینی(ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیطان چگونه باطل را برای انسان تزیین می کند؟ (بخش سوم)
🔹همچنین در آیات ۳۶ و ۳۷ سوره زخرف، به صورت يك حكم كلّى، سرنوشت كسى را كه از ياد خدا، رویگردان مى شود بازگو مى كند؛ و مى فرمايد: «وَ مَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ * وَ إِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ؛ ما #شيطان را بر او مسلّط مى سازيم كه همواره همنشين او خواهد بود. و آنها [شياطين] اين گروه را از راه [خدا] باز مى دارند، در حالى كه گمان مى كنند هدايت يافتگان [حقيقى] آنها هستند».
🔹مفسّران و ارباب لغت براى جمله «يَعْشُ» دو معنا ذكر كرده اند: بعضى گفته اند از مادّه «عَشَى» به معناى تاريكى خاصّى است كه در چشم پيدا مى شود، و بر اثر آن چشم بينايى خود را از دست مى دهد يا شبكور مى شود، لذا «عشوآء» به شترى گفته مى شود كه پيش روى خود را نمى بيند و به هنگام راه رفتن، پيوسته اشتباه مى كند (خبط عشوآء نيز اشاره به همين است) و «اعشى» به كسى مى گويند كه نابينا يا شبكور است.
🔹بنابراين معناى آيه شريفه اين است: كسى كه آيات الهى را با چشم خود در جهان آفرينش نبيند و از زبان پيامبران الهى نشنود، گرفتار دام شيطان و تسويلات (فریب، مکر و اغوا) او مى گردد. بعضى ديگر آن را از مادّه «عَشْو» (بر وزن نَشْو) دانسته اند كه وقتى با «الى» ذكر مى شود به معناى هدايت يافتن با چشمانى ضعيف است؛ و هنگامى كه با «عن» ذكر مى شود، به معناى اعراض و رویگردانى است. بنابراين معناى آيه چنين مى شود: كسانى كه از ياد خدا رويگردان شوند؛ #شيطانى را بر آنها مسلّط خواهيم ساخت. [۱]
🔹امّا جمله «نُقِيَّض» از مادّه «قَيْض» (بر وزن فَيْض) در اصل به معناى پوست تخم مرغ است؛ سپس به معناى مسلّط ساختن آمده است. اين تعبير در مورد آيه بسيار قابل توجّه است، و نشان مى دهد كه #شيطان چنان بر اينگونه افراد مسلّط مى شود كه از هر سو آنها را احاطه كرده و رابطه آنان را از جهان خارج به كلّى قطع مى كند، و اين بدترين حجاب براى يك انسان در برابر معرفت است. اين تعبير در كلمات عرب نيز به صورت ضرب المثل به كار مى رود كه مى گويند «اِسْتِيْلاءُ الْقَيْضِ عَلَى الْبَيْضِ؛ تسلّط پوست، بر تخم مرغ». از آن بدتر آنكه اين تسلّط و احاطه ادامه مى يابد و شيطان همچنان در كنار او است، و عاقبت او به جايى مى رسد كه به #گمراهى خود افتخار مى كند و گمان دارد كه در طريق هدايت است؛ «وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُّهْتَدُونَ». #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] به لسان العرب، ابن منظور، محمد بن مكرم، دار صادر، بيروت، ۱۴۱۴ق، چ سوم، ج۱۵، ص۵۶؛ المفردات فی غريب القرآن، راغب اصفهانى، حسين بن محمد، تحقيق: صفوان عدنان داود، دارالعلم - الدار الشامية، دمشق، بيروت، ۱۴۱۲ق، چ اول، ص۵۶۷؛ الجامع لأحكام القرآن، قرطبى، محمد بن احمد، انتشارات ناصر خسرو، تهران، ۱۳۶۴ش، چ اول، ج۱۶، ص۷۷؛ تفسير روح البيان، حقى بروسوى، اسماعيل، دارالفكر، بيروت، بى تا، ج۸، ص۳۶۹، سورة زخرف، آية۳۶؛ الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، سيد محمد حسين، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم، ۱۴۱۷ق، چ ۵، ج۱۸، ص۱۰۲، بيان مراجعه شود.
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۱، ص ۴۰۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #وسوسه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیره قرآنی حضرت فاطمه (س) - (بخش اول)
🔹 #حضرت_فاطمه_زهرا (س) در آموزشگاه شخصیت ساز رسالت درس خواند و از دانشگاه وحی و نبوت فارغ التحصیل شد. از آنجا که طول عمر گل یاس پیامبر (ص) بسیار کوتاه، ولی #فضایل او بسیار عمیق است، هنوز جز معصومان کسی نتوانسته به ژرفای وجودی آن حضرت پیببرد و فضایل او را بشناسد. #حضرت_فاطمه (س) فرزند پدری است که نظام هستی به خاطرش پدید آمد «لو لاک لما خَلَقْتُ الأفلاک» [۱] و مادرش اولین زن است که شهد اسلام را چشید و در میان نامردان، با مال و جان خود از اسلام و آورنده آن دفاع کرد. نطفه پاک حضرت صدیقهی طاهره (س)، پس از چهل روز عبادت شبانه روزی و بهرهمندی پدر بزرگوارش از فیوضات غیبی و تناول میوههای بهشتی منعقد گشت.
🔹نور پاک آن حضرت قبل از خلقت آسمان و زمین خلق شده بود. حدیث از پیامبر اکرم (ص) است که فرمود: «خُلِقَ نور فاطمه قَبْلَ أن یخْلُقَ الارضَ و السماء؛ [۲] نور #فاطمه قبل از آفرینش زمین و آسمان آفریده شد». #حضرت_فاطمه (س) در دورانی قدم به عرصه این جهان نهاد که پدرش به رسالت مبعوث گشته بود. او از مادری گرانقدر شیری آمیخته با ارزشها و فضیلتها نوشید و در خانهای که محل نزول قرآن بود، مراحل رشد و کمال را پیمود. معلم و مربی او پیامبر گرامی اسلام بود که در معارف الهی و آشنایی با اصول تربیتی، پیشوای همه انسانهاست و در عمل، الگوی همه جهانیان به شمار میآید؛ چنان که قرآن کریم میفرماید:
«لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...». [انبیاء، ۲۱]
🔹 #حضرت_فاطمه (س) در کنار پدر و مادر ایثارگرش شایستهترین درسهای توحیدگرایی و برترین دانشهای ایمان و یقین را فرا گرفت و از هر فرصتی برای آشنایی و انس با عالم غیب و معارف قرآنی استفاده کرد. بین او و پدر چنان انس و الفتی بود که پیامبر اکرم (ص) وقتی به سفر میرفت، #فاطمه (س) آخرین کسی بود که از پیامبر جدا میشد و وقتی از سفر بازمیگشت، فاطمه (س) اولین کسی بود که پدر با او دیدار میکرد. او نور چشم و میوه دل پدر و عزیزترین فرد در نزد پیامبر(ص) بود. پیامبر در بارگاه الهی در مورد دخترش میفرمود: «اللهم هذا ابنَتی وَ اَحبُّ الخَلق إلَّی؛ [۳] بار خدایا! این دخترم #فاطمه است و محبوبترین خلق در نزد من». #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] خداوند به پیامبرش فرمود: ای احمد! اگر تو نبودی، کران هستی را خلق نمیکردم و اگر علی نبود، تو را نمیآفریدم و اگر به خاطر عظمت فاطمه نبود، شما دو نفر را نمیآفریدم. [مستدرک سفینة البحار، ماده خلق و قطم؛ ملتقی البحرین، ص۱۴]
[۲] بحارالانوار، ج۴۲، ص۲۲
[۳] همان، ج۴۳، ص۹۶
منبع؛ وبسایت عرفان به نقل از پایگاه حوزه
#حضرت_فاطمه #فاطمه #زهرا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و ضرورت غرب شناسی (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #غرب_شناسی به معنای شناخت فرهنگ ساری و جاری غرب است، که از آغاز حیات فرهنگی سیاسی غرب تاکنون در ارتباط با مجموعه های متشکلی از انسان ها، با مواضع ویژه جغرافیایی، با مقاطع برجسته تاریخی و با دوره های خاصی از سیاست و حاکمیت، همواره در تحول و دگرگونی بوده است. هدف از مطالعات #غرب_شناسی بازشناسی محورها، اصول و #مبانی_اندیشه_غرب است. لذا مطالعات #غرب_شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است و آثار و فواید فراوانی را به همراه خواهد داشت.
💠حفظ هویت دینی و ملی
🔹با مطالعات #غرب_شناسی و آشنایی با تمدن غربی، میتوان نقطه کانونی تلاش تمدن غرب را برای بی هویت نمودن سایر کشورها، به ویژه #کشورهای_اسلامی بازشناسی نمود، و با شناخت آن از یک سو و معرفی آن به عموم جامعه و به ویژه نسل جوان، در حفظ هویت دینی و ملی گام برداشت. براستی اگر جوان مسلمان ایرانی بداند که از چه گوهر گرانبهایی برخوردار است، و #تمدن_غربی چه آثار مخرب و زیانباری را برای فرد و جامعه به ارمغان آورده است و انسان را از جایگاه رفیع خویش، با نگاه مادی و تک بعدی به آن به جایگاه حیوانیت تنزل داده است، و آنچه دست پرورده #غرب و تمدن غربی است، یک حیوان متمدن است، نه تمدنی که شایسته مقام انسانی، هیچگاه فریفته این به اصطلاح تمدن نخواهد شد و هویت دینی و ملی خود را رها نخواهد نمود.
💠آسیب شناسی غرب و عبرت آموزی از بحران های آن
🔹 #مطالعه_غرب و آشنایی با آن، زمینه شناسایی آسیب های غرب و چالشها و بحران هایی که با آن دست به گریبان است، ضمن اینکه بیانگر #ناتوانی_غرب در ارائه الگویی برای اداره صحیح بشریت است و حرکت آن را مناسب با زندگی شایسته مقام انسانیت، ارزیابی نمیکند، میتواند ما را به سمت ترسیم الگوی مناسب و بدیل و جایگزینی شایسته برای توسعه و پیشرفت مادی و معنوی رهنمون سازد و از پیروی از الگوها و مدلهای پیشرفت غربی باز دارد.
💠بهره گیری از دستاوردهای مثبت و تجارب غرب
🔹تمدن غربی علیرغم پاره ای مشکلات و بحرانها، دارای دستاوردهای مثبتی نیز بوده که میتوان با بهره گیری از آن، زمینه رشد و پیشرفت جامعه اسلامی را فراهم نمود، که این امر در سایه شناخت غرب و تمدن آن و شناسایی آثار مثبت و منفی آن امکان پذیر خواهد بود. امام خمینی (ره) فرمودند: «ما پیشرفتهای دنیای غرب را میپذیریم، ولی مفاسد غرب را که خود از آن ناله میکنند، نه». [۱] مقام معظم رهبری نیز فرمودند: «نفی غرب به هیچ وجه به معنای نفی تکنولوژی و علم و پیشرفت و تجربه های غرب نیست، نفی غرب به معنای نفی سلطه غرب است». [۲]
💠برخورد منطقی و به دور از افراط و تفریط با غرب
🔹یکی از نتایج #غرب_شناسی و شناخت صحیح آن، این است که با شناخت غرب، برخورد مناسب و منطقی با آن داشته و از هرگونه افراط در شکل نفی کامل تمدن غرب و تفریط در قالب پذیرش کامل غرب و غربزدگی جلوگیری به عمل خواهد آمد.
پی نوشتها؛
[۱] صحیفه نور، ج ۵، ص ۱۲۹
[۲] بیانات مقام معظم رهبری ۷۸/۱۱/۱۳
منبع: وبسایت پرسمان
#غرب #غرب_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️در مشکلات باید با هم تفاهم کنیم
🔹در مشکلات باید بنشینیم و با هم #تفاهم کنیم و نتیجه صحیح را بگیریم. اگر میخواهیم در زندگی به تفاهم برسیم، باید بنشینیم با هم تفاهم کنیم و هر کس عقل و فهم و شعور بیشتر دارد باید جور نادان را بکشد و او را به راه صحیح راهنمایی کند.
📕در محضر بهجت، ج٣، ص ۱۸۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیره قرآنی حضرت فاطمه (س) - (بخش دوم)
🔸 #حضرت_فاطمه_زهرا (س) در آموزشگاه شخصیت ساز رسالت درس خواند و از دانشگاه وحی و نبوت فارغ التحصیل شد. از آنجا که طول عمر گل یاس پیامبر بسیار کوتاه، ولی #فضایل او بسیار عمیق است، هنوز جز معصومان کسی نتوانسته به ژرفای وجودی آن حضرت پیببرد و فضایل او را بشناسد.
💠گستره علم حضرت فاطمه (س)
🔹 #حضرت_زهرا (س) در آموزشگاه شخصیت ساز رسالت درس خواند و از دانشگاه وحی و نبوت فارغ التحصیل شد. #پیامبر_اکرم (ص) با تمام توان در تأدیب و تعلیم او کوشید و شهد شناخت معارف قرآنی را به کامش ریخت و احکام دین را یکایک به او آموخت؛ چنان که تاریخ بشریت چنان بانویی را از نظر فرهنگ و ادب و دانش و بینش به خود ندیده و نخواهد دید. #فاطمه (س) تمام ارزشها و دانشها را از پدر گرانمایهاش شنید و بسیاری از مقررات، احکام، دعاها و حکمتها را فراگرفت. خطبه آتشین او در آن شرایط سخت و شکننده، نشان دهنده دریای بیکران علم اوست. او در سراسر عمر پر برکتش تنها دو ساعت فرصت یافت تا باران معرفت و دانش خود را بر مزرعه بباراند.
🔹او پس از حمد و سپاس الهی و شهادت به واجب دین، از مبدأ تا معاد، و تصریح به تمام واجبات و مستحبات به معرفی خود پرداخت و از حق غصب شده شوهرش دفاع کرد و خلیفه مسلمین را از تحریف و تفسیر نادرست آیات قرآن درباره پیامبر و نسبت دروغ به آن حضرت برحذر ساخت، و پس از آن سه بار با استناد به قرآن و حدیث، حقانیت خود را ثابت و انحراف اصحاب سقیفه را در تفسیر آیات الهی گوشزد کرد. پیامبر درباره توانایی علمی #فاطمه (س) میفرماید: «إِنَّ اللهَ جَعَلَ عَلِیاً وَ زَْوْجَتَهُ وَ أَبنائه وَ حُجَجَاً علی خَلْقِهِ وَ هُمْ أَبْوابُ العِلْمِ فِی أُمَّتی مَنِ اهْتَدی بِهِمْ هُدِی إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیم؛ [۱] خداوند علی و همسر و فرزندانش را حجت مردم قرار داده و آنان درهای علم و آگاهی در میان امت من هستند. هر کس به آنان تمسک جوید، به راه راست هدایت یابد».
🔹این حدیث، #حضرت_فاطمه (س) را مانند امیرالمؤمنین (ع) و سایر معصومین، دروازه علم و وسیله هدایت مردم شناسانده است؛ اما با تأثر و تاسف، از آن اقیانوس گسترده دانش و بینش، به دلیل شرایط ناهنجار و ظالمانه حاکم و تحولات نامطلوب پس از رحلت پیامبر (ص)، استفاده نشد و بشر از دریای علمش محروم ماند. اگر جامعه زمینه لازم را در اختیارش قرار میداد، جهان از دانش، فرهنگ و بینش او لبریز میشد، و این بیعنایتی در حق فاطمه (س) پس از رحلت پیامبر (ص) ظلمی عظیم بر بشریت بود که جامعه را از حکمت و دانش، عدل و رفاه تشنه گذاشت و به جای توجه به کمال و آسایش، جنگ و درگیری را به ارمغان آورد، چنان که سلمان پس از غصب حق امام علی (ع) میفرماید: مردم با چنین کاری درهای رحمت و حکمت را بروی خود بستند و خود را از کمال و آسایش محروم ساختند. [۲]
🔹حافظ محمد بن موسی شیرازی از ابن عباس نقل میکند مراد از اهل ذکر در آیه «فاسَأَلوا اَهْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَموُن؛ [نحل، ۴۳ و انبیاء، ۷] از اهل ذکر بپرسید، اگر نمیدانید»، رسول خدا (ص) علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) هستند؛ اینان اهل ذکر و عقل و بیانند». [۳] یک وجه نامگذاری #فاطمه (س) به این اسم، آن است که خداوند از علم خود آنقدر به او نوشاند که از هر استادی بینیاز شد. [۴] نیز #فاطمه (س) را بدان سبب #بتول نامیدند که از حیث فضل و دین و حسب، سرآمد تمامی زنان بود: «سمیت فاطمة (س) البتول لانقطاعها عن نساء زمانها فضلاً و دیناً و حسباً». [۵] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] عوامل، ج۱۱، ص۷۸؛ تحلیل سیره فاطمه الزهرا، علی اکبر بابازاده، انصاریان، ص۱۴۰
[۲] الاحتجاج، طبرسی، ج۱، ص۱۵۲؛ بحارالانوار، ج۲۹، ص۸۱
[۳] مجموعه مقالات الزهرا، سید عبدالرزاق حسینی، علی اکبر نهاوندی، میقات تهران، ص۱۱۳
[۴] بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۲
[۵] همان، ص۱۵
منبع؛ وبسایت عرفان به نقل از پایگاه حوزه
#حضرت_فاطمه #فاطمه #زهرا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امنیت در فرهنگ قرآنی (بخش سوم)
🔹 #امنیت، زوایای زندگی فردی و اجتماعی و سطوح روانی و فرهنگی و اخلاقی، تا رفتارهای اجتماعی را شامل می شود و در حوزه های فردی و اجتماعی تأثیرگذار است. در فرهنگ اسلامی به ابعاد آن توجه شده و واژه رهب، رهبت، ارهاب (ترسِ توأم با دلهره و اضطراب و احتیاط) به کار رفته و این بدان معناست که #دشمن همواره از اقتدار، هوشیاری، تسلط و ابتکار عمل مسلمانان واهمه دارد و جانب احتیاط را در برخورد با آنان در پیش می گیرد. این موضوع به ثبات، پایداری و همسویی عوامل و عناصر تعیین کننده وحدت، اقتدار و امنیت در جامعه اسلامی مربوط می شود و هرچه بر انسجام، اعتماد و اعتصام به حبل الله افزوده شود، بر اقتدار امت اسلامی در برابر بیگانگان افزوده خواهد شد.
🔹 #امنیت_ملی برآیند امنیت داخلی و اقتدار اجتماعی است و نتیجه پویایی و تحول و سامان و ارتباط دولت و مردم و تحکیم پیوندهای درونی امت موحد است و در حقیقت استفاده مطلوب و بهینه از فرصتها، جهت کاهش خطرات و تهدیدات و تمهیدی برای کاهش تشنّج و مقابله با تهدیدات اجانب و توطئه های دشمنان و فتنه گری منافقان است. واژه حذر و فرمان قرآن که «یا ایُّها الَّذین آمنوا خُذُوا حِذرَکُم...» [نساء، ۷۱] دستور به آمادگی، احتیاط، هوشیاری، به دست گرفتن سلاح و کوچ در راه خدا دارد، و آیه ۸۳ سوره نساء با بیان حفظ اسرار و اطلاعات و ارجاع مسایل حساس به والی و مراجع ذیربط و دارای قدرت استنباط، به بخشی دیگر از این امور مهم می پردازد.
🔹این موضوعات به بحث حکومت، ولایت، اطلاعات و امنیت و حفظ آن و ارجاع مسایل به فقیه صاحب نظر و به امام یا رسول، پرهیز از شایعه پراکنی، عدم تأثیرپذیری از شیاطین، جمع بندی مسایل و تحلیل صحیح قضایا توأم با درک و بینش عمیق اسلامی و سیاسی و فهم دقیق از حوادث و جریانات به عهده حاکم اسلامی است و همه باید اطلاعات را به کانون اصلی بدهند و بر اساس تصمیمات اولی الامر اقدام نمایند. موضوعات مربوط به جهاد، دفاع، مقابله با باغیان و خوارج و محاربان و مفسدان و دزدان مسلح و توطئه گران، جنایتکاران، اراذل و اوباش، متجاوزان به حقوق دیگران مانند: قصاص، حدود، تعزیرات، قضاوت و احقاق حقوق مردم و خدا، موضوعاتی مانند امر به معروف و نهی از منکر، حقوق اهل ذمّه و امان دادن به آنان، حقوق شهروندی، آزادی مخالفان و حدود آن، مقابله با دشمنان و جاسوسان، برقراری نظم، جلوگیری از هرج و مرج و شرارت و ناامنی و قراردادهایی مانند: صلح، پیمان، عدم تعرض، ترک مخاصمه و موضوعات دیگر. #ادامه_دارد...
منبع؛ حوزه نت
#امنیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیطان چگونه باطل را برای انسان تزیین می کند؟ (بخش چهارم)
🔹در آیه ۱۱۲ سوره انعام نیز سخن از گروه #شياطين انس و جن است؛ آنها كه به #دشمنى_پيامبران كمر بسته اند و براى خنثى كردن تعليمات و تبليغات آنها آماده اند، يك مشت سخنان فريبنده و بى اساس را براى اغفال مردم و پرده پوشى بر حقايق به طور مرموز به يكديگر مى گويند و طرق فريب و نيرنگ را به هم مى آموزند تا پرده بر چهره حقايق بيفكنند و مردم را از تعليمات انبياء دور سازند.
🔹خداوند در این آیه می فرماید: «وَ كَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَ لَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مَا يَفْتَرُونَ؛ اینگونه در برابر هر پیامبرى، دشمنى از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم؛ آنها بطور سرّى سخنان ظاهرفریب و بى اساس [براى اغفال مردم] به یکدیگر القا مى کردند؛ و اگر پروردگارت مى خواست، چنین نمى کردند؛ [ولى ایمان اجبارى سودى ندارد] بنابراین، آنها و تهمت هایشان را به حال خود واگذار».
🔹قابل توجّه اينكه در اين آيه «شياطين» به صورت جمع ذكر شده در حالى كه «عدوّ» به صورت مفرد است. اين تعبير ممكن است به خاطر آن باشد كه همه شياطين در طريق اغواى مردم متّحد و متفق اند؛ و همچون يك دشمن عمل مى كنند. بعضى نيز گفته اند كه «عدوّ» در اين جا به معناى «اعدا» است (معناى جمعى دارد). [۱] بعضى نيز تصريح كرده اند كه عدو بر مفرد و تثنيه و جمع هر سه اطلاق مى شود. [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشت ها
[۱] روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، آلوسى، ج ۴، ص ۲۵۰، سوره أنعام، آيات ۱۱۱ الى ۱۲۸
[۲] تفسير القرآن الحكيم (تفسير المنار)، محمد رشيد بن علی رضا، ج ۸، ص ۵
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، چ ۹، ج ۱، ص ۴۰۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #وسوسه #وسوسه_هاى_شيطان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیره قرآنی حضرت فاطمه (س) - (بخش سوم)
🔸 #حضرت_فاطمه_زهرا (س) در آموزشگاه شخصیت ساز رسالت درس خواند و از دانشگاه وحی و نبوت فارغ التحصیل شد. از آنجا که طول عمر گل یاس پیامبر بسیار کوتاه، ولی #فضایل او بسیار عمیق است، هنوز جز معصومان کسی نتوانسته به ژرفای وجودی آن حضرت پیببرد و فضایل او را بشناسد.
💠مصحف فاطمه
🔹در قسمتی از وصیتنامه امام خمینی (ره) آمده است: «ما مفتخریم که #صحیفه_فاطمیه که کتاب الهام شده از جانب خداوند متعال به زهرای مرضیه (س) است، از ماست». ارتباط قلبی و عرفانی #حضرت_فاطمه (س) با خداوند در حیات پدر و حشر و نشر با فرشته وحی، جبرئیل امین، موجب شد تا پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، با توجه به مقام و عظمت #حضرت_زهرا (س) در نزد حق تعالی، این ارتباط استمرار یابد و بنا به نقل امام صادق (ع)، #فاطمه (س) بعد از رحلت پیامبر (ص) بیش از ۷۵ روز زنده نماند و غم جانسوز داغ پدر قلب او را لبریز کرده بود. از این رو، جبرئیل امین، پی در پی به حضورش میآمد و او را در عزای پدر سلامت باد میگفت و گاه از حوادثی که بعد از رحلت او بر ذریهاش وارد میشود، خبر میداد و امیرمؤمنان (ع) نیز آنچه جبرئیل املا میکرد، همه را مینوشت که این سخنان #مصحف_فاطمه (س) نامیده شد. [۱]
🔹نزول جبرئیل بر #حضرت_فاطمه (س) نشان از عظمت و وسعت روحی و علوّ معنوی او دارد. امام خمینی (ره) با اشاره به این امر میفرماید: «مسئله آمدن جبرئیل برای کسی یک مسئله ساده نیست؛ خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی میآید و امکان دارد، بیاید، این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل میخواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است... و این از فضائلی است که از مختصات #حضرت_صدیقه (س) است». [۲] چنین کسی که فرشته وحی بر او نازل میشد، در صورت فراهم آمدن شرایط اجتماعی برای استمرار سیره نبوی، میتوانست جامعهای نمونه و آشنا به احکام نورانی قرآن پرورش دهد که نتیجه آن سعادت و رفاه، امت محمد (ص) بود و زمینه اقتدار حاکمان ستمگر اموی و عباسی فراهم نمیآمد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] کافی، ج۱، ص۲۴۱
[۲] صحیفه نور، ج۱۹، ص۲۷۸-۲۷۹
منبع؛ وبسایت عرفان به نقل از پایگاه حوزه
#حضرت_فاطمه #فاطمه #زهرا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸مَن صاحَبَ النّاسَ بِالَّذی يُحِبُّ أن يُصاحِبُوهُ كانَ عَدلاً؛
🔹هر كه با مردم چنان رفتار كند كه دوست دارد آنها با او آنگونه رفتار كنند، #عادل است.
📕كنزالفوائد، ج ۱، ص ۱۶۲
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از آثار وضعى گناه چيست؟
🔹 #گناه داراى #آثار_وضعى است، يعنى بسيارى از گناهان مكافاتى در اين جهان دارند. به تعبير ديگر يكى از حكمت هاى الهى در نظام آفرينش اين است كه نظام هستى نسبت به كردارهاى انسان بى تفاوت نيست و در برابر نيك و بد اعمال آدمى واكنش مناسب نشان میدهد. قرآن مجيد مى فرمايد: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ...؛ [اعراف، ۹۶] اگر اهل شهرها و آبادى ها، ايمان مى آوردند و تقوا پيشه میكردند، بركت هاى آسمان و زمين را بر آنها مى گشوديم...». بنابراين در نظام علت و معلول كنش هاى نيك و بد آدمى در تعيين نيكبختی و نگون سازى انسان در همين دنيا نيز مؤثر است و بازگشت نتايج اعمال انسان به وى، اختصاص به سراى آخرت ندارد.
🔹يكى از پيامدهاى #گناه، پوچ شدن اعمال نيك است. در قرآن كريم ۱۶ بار سخن از حبط اعمال به ميان آمده و از مجموع آنها استفاده مى شود كه گناهان بزرگى چون: كفر، شرك، تكذيب آيه هاى الهى، انكار معاد و... موجب از بين بردن اعمال نيك مى شود. براى نمونه، تكبر و سركشى ابليس از فرمان الهى درباره سجده كردن آدم، موجب پوچى شش هزار سال عبادتش شد. [۱] در روايات به برخى از #آثار_وضعى و دنيوى #گناهان اشاره شده: قساوت قلب [كافى، ج ۲، ص ۲۷۱]؛ سلب نعمت [همان، ص ۲۷۳]؛ به اجابت نرسيدن دعا [همان، ص ۲۷۱]؛ الحاد و انكار [بحار، ج ۷۳، ص ۳۶۰]؛ قطع روزى [كافى، ج ۲، ص ۲۷۱]؛ محروميت از نماز شب، [همان]؛ ناامنى از حوادث [همان، ص ۲۶۹]؛ قطع باران؛ فقر عمومى؛ كوتاهى عمر؛ اندوه.
پي نوشت:
[۱] نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲
📕گناه و توبه، گروه مولف
منبع: وبسایت انوار طاها
#گناه #گناهان #معصیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️دانشگاه باید دانشگاه متدین باشد
🔹اگر #دانشگاه ما یک دانشگاه علمیِ محض باشد، اما تویش #دین و #اخلاق نباشد، همان بلایی بر سر جامعهی ما و کشور ما و آیندهی ما خواهد آمد که بر سر جامعهی #دانشمند_غرب آمد. #غرب جامعهی دانشمندی است، اما جامعهی خوشبختی نیست. در آنجا امنیت اخلاقی نیست، امنیت روانی نیست، انسجام خانوادگی نیست، اخلاق نیست، معنویت نیست. خلأهای عمدهی بشر اینهاست. اینها خوشبختی نیست؛ ما این را نمیخواهیم.
🔹ما #خوشبختی میخواهیم، ما #امنیت حقیقی و معنوی میخواهیم. بدون علم نمیشود، با علم بدون دین هم نمیشود؛ دین لازم است. جامعه باید جامعه دینی باشد؛ در رأس آن هم #دانشگاه است. دانشگاه باید #دانشگاه_متدین باشد. در مفهوم «متدین» از عرایض من تلقی غلط نشود. تدین به معنای معرفت عمیق دینی، ایمان عمیق و باور ژرف به دین و معارف دینی است، که طبعاً عمل به دنبالش میآید؛ باید دنبال این باشیم. این وظیفهی همه است...
بیانات مقام معظم رهبری ۹۰/۶/۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیطان چگونه باطل را برای انسان تزیین می کند؟ (بخش پنجم و پایانی)
🔹در سوره محمّد (ص) نیز به حجاب هاى متعدّدى از حجاب هاى معرفت، اشاره شده است؛ گاهى فساد در ارض و قطع رحم را سبب كورى و كرى باطنى آنها مى شمرد (آيه ۲۳)، و گاه ترك تدبر در قرآن را هم رديف قفل بر دل ها (آیه ۲۴). در آیه ۲۵ این سوره، وسوسه ها و تزيينات و تسويلات (فريب، مکر و اغوا) #شيطان را سبب ارتداد گمراهان مى شمرد. به اين معنا كه در آغاز راه حق را پيدا مى كنند و بعد بر اثر تسويلات شيطانى منحرف مى شوند؛ تا آنجا كه انحراف را براى خود افتخار مى شمرند. در این آیه چنین آمده است: «إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِهِم مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشَّيْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلَىٰ لَهُمْ؛ به یقین کسانى که بعد از روشن شدن راه هدایت براى آنها، پشت به آن کردند، #شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و آنان را با آرزوهاى طولانى فریفته است».
🔹در اينكه اين آيه اشاره به قوم يهود است كه قبل از قيام پيامبر (ص) به واسطه نشانه هايى كه از آن حضرت در كتب خود ديده بودند به او ايمان آوردند، امّا به هنگام ظهورش راه مخالفت پيش گرفتند و اين خود نوعى ارتداد محسوب مى شود، و يا اشاره به منافقانى است كه حق را در آغاز پذيرا شدند و بعد پشت كردند، يا در ظاهر پذيرفتند و در باطن مخالفت كردند، در ميان مفسّران گفتگو است. ولى با توجّه به اين كه آيات قبل و بعد بيشتر ناظر به منافقين است به نظر مى رسد كه اين آيه هم اشاره به منافقان باشد، منافقانى كه در آغاز حق را شناختند و بعد به آن پشت كردند. «اُمْلى لَهُم» از مادّه «املأ» به معناى طولانى كردن و مهلت دادن است [۱] و در اينجا منظور ايجاد طول امل و آرزوهاى دور و دراز از ناحيه شيطان است. آرزوهايى كه انسان را به خود مشغول مى دارد و باطل را در نظرش زينت مى دهد و از حق باز مى دارد.
🔹در آیه ۵ سوره فاطر نیز با آهنگى رسا به همه مردم هشدار مى دهد كه وعده خداوند حق است؛ سپس دو عامل براى انحراف از حق و فريب خوردن و بازماندن از معرفت ذكر مى كند. نخست دنيا است. مى فرمايد: «مبادا زندگى دنيا شما را بفريبد» و ديگر شيطان است، مى فرمايد: «مبادا شيطان فريبكار شما را نسبت به [كرم] خدا فريب دهد [و مغرور سازد!]»؛ «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَ لَا يَغُرَّنَّكُم بِاللهِ الْغَرُورُ». گاهى شما را به كرم او اميدوار سازد و از خشم او بى خبر كند، و گاه آنچنان سرگرمتان سازد كه اصلا به خدا و فرمان او نينديشيد، يا دستورهاى او را دگرگون در نظرتان جلوه دهد. «غَرور» (بر وزن شرور) به هر چيز فريبنده، خواه مال و مقام و شهوات باشد، يا انسان فريبكار و شيطان اطلاق مى شود؛ ولى از آنجا كه فرد واضح آن #شيطان است غالباً به او تفسير مى شود. [۲]
🔹تعبير به «لاَ يَغُرَّنَّكُمْ بِاللهِ الْغَرُورُ» به اعتقاد بسيارى از مفسّران اشاره به مغرور ساختن انسان از سوى شيطان نسبت به عفو و كرم الهى است. آنچنان او را به عفو خداوند مغرور مى سازد كه آلوده هر گناهى مى شود، و عجب اين كه خيال مى كند اين دليل كمال ايمان و معرفت او است كه خدا را با اين صفات شناخته! اين درست به آن مى ماند كه انسانى را به اميد اين كه مزاج قوى دارد و انواع سم را دفع مى كند و يا ضد سم را در اختيار دارد بفريب اند و مسموم و هلاك سازند. اين نيز يكى از حجاب هاى معرفت است.
پی نوشت ها؛
[۱] بايد توجّه داشت كه اين ماده از ريشه «مَلو» (بر وزن سرو) مى باشد نه از ريشه «مَلأ» (با همزه)
[۲] «غرور» صيغه مبالغه است.
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۱، ص ۴۰۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ نزدیک بودن انسان به مرگ
🔹انسان چقدر به #مرگ نزدیک است و در عینِحال، چقدر آن را دور میپندارد و از آن #غافل است!
📕نکتههای ناب، ص۳۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیره قرآنی حضرت فاطمه (س) - (بخش چهارم)
🔸 #حضرت_فاطمه_زهرا (س) در آموزشگاه شخصیت ساز رسالت درس خواند و از دانشگاه وحی و نبوت فارغ التحصیل شد. از آنجا که طول عمر گل یاس پیامبر بسیار کوتاه، ولی #فضایل او بسیار عمیق است، هنوز جز معصومان کسی نتوانسته به ژرفای وجودی آن حضرت پیببرد و فضایل او را بشناسد.
💠عمل به قرآن
🔹بزرگترین خدمت به قرآن، عمل به فرامین و احکام نورانی آن است و فاطمه زهرا (س) نمونهای کامل در این زمینه بود. او مهمترین شرط احیای قرآن و باقی ماندن احکام آن را، استمرار نبوت و ولایت میدانست و برای حفظ آن دو، از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نمیورزید. زمانی که طفل سه ساله بود و دشمن به اذیت و آزار پیامبر(ص) میپرداخت، پشتیبان پیامبر در خانه بود و با دستان کوچک خود خار و خاشاکی را که مشرکان از روی طعن و آزار بر سر و روی پیامبر(ص) میپاشیدند، کنار میزد و او را نوازش میکرد و دلگرمی میداد. به حدی این دلگرمی در روحیه پیامبر(ص) تأثیر میگذاشت که پیامبر او را در بغل میگرفت و به او میفرمود: «ام ابیها؛ یعنی ای مادر پدرش».
🔹در دوران سخت مکه و به هنگام ستیزه و جنگ مدینه، او همیشه آرامش بخش پیامبر بود، با دستان خود زخمهای پیامبر را مداوا میکرد و چهره مبارکش را که آغشته به خون بود، میشست. در عصر فقر و تنگدستی جنگ احزاب به ویژه هنگام کندن خندق، لقمه نانی که برای فرزندان دلبندش تدارک دیده بود، به پیامبر(ص) تقدیم میکرد و پیامبر آن لقمه را پس از سه روز گرسنگی تناول فرمود. مهرورزی فاطمه (س) به پدر بزرگوارش فراتر از رابطه فرزند و پدر بود؛ او به پیامبر به عنوان مراد و پیشوا مینگریست و برای حفظ این نگرش، بسیار تلاش میکرد؛ زیرا پیامبر(ص) آورنده قرآن و مجری آن در جامعه، و راه سعادت، اطاعت از پیامبر ذوب شدن در او بود.
🔹در دفاع از ولایت نیز فاطمه(س) تلاش جانانهای کرد. او خوب میدانست که انحراف از مسیر ولایت برای امت مصیبتهایی به بار خواهد آورد و نهال کاشته شده به دست پیامبر(ص) جز با ولایت ثمر نخواهد داد. زمین شور و لم یزرعی که با کوششها و تلاشهای طاقتفرسای پیامبر به زمینی سرسبز و خرم تبدیل شده بود، باغبانی شایسته لازم داشت و این جز با ولایت میسر نبود. لذا فاطمه (س) برای حفظ و استمرار آن بسیار کوشید و حتی جان عزیزش را در این راه فدا کرد. گریهها و نالههای فاطمه، مناظرهها و قهرهای او با حاکمیت، همه سلاحهای برندهای بود که فاطمه (س) در دفاع از ولایت به کار برد. آخرین دفاع او، وصیت به غسل و کفن و دفن شبانه بود تا در طول تاریخ سندی برای دفاع از ولایت باقی بماند. زهرا(س) ولایت را تنها راه حاکمیت قرآن میدانست؛ چون قرآن بدون عترت به تفسیر رأی و تأویل منجر میشود.
🔹پس از #رحلت_پیامبر_اکرم (ص) جریان سقیفه با تظاهر به پاسداری از قرآن و با شعار «حسبنا کتاب الله؛ کتاب خدا ما را بس است»، به اغفال مردم و منزوی کردن حاملان دین و پاسداران واقعی قرآن پرداختند و در نتیجه بازار تفسیر به رأی، اظهار نظر شخصی و تغییر احکام الهی با تفسیرهای دروغین رونق گرفت. در این میانه، تنها یادگار پیامبر(ص) بود که وقتی دید دستاوردهای پدرش به فراموشی سپرده میشود و به یغما میرود، با استدلالهای محکم و قرآنی، مدعیان دروغین تفسیر قرآن رسوا کرد و با بیان جدایی ناپذیر بودن قرآن و عترت و به بازگویی خطرات جدایی آن دو، به دفاع از ولایت و عترت پرداخت. آن حضرت بدین طریق میخواست از شکاف به وجود آمده که تمدن و سعادت امت اسلامی را به مخاطره انداخته بود، جلوگیری نماید؛ ولی یاران اندک، فریبکاری دشمنان و بیتوجهی امت به خواستههای او، باعث شد تا کار او راه به جایی نبرد. با وجود این، او به تنهایی راه خود را ادامه داد تا نزد خدا و رسولش مسئول نباشد. #ادامه_دارد...
منبع؛ وبسایت عرفان به نقل از پایگاه حوزه
#حضرت_فاطمه #فاطمه #زهرا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد