✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ نرم، جنگ سایبری، و تکنیک ها (بخش پنجم)
🔸با پیشرفت روز افزون امکانات و تکامل علمی جوامع، #جنگها نیز روز به روز پیشرفته تر و پیچیده تر شد و گونه های مختلفی به خود گرفت. در دنیای امروز یکی از مؤثرترین، خطرناک ترین و فعال ترین انواع جنگ، #جنگ_نرم است. این جنگ، #سلاحی_برنده است که با بهره گیری از علوم دنیای مدرن مانند روانشناسی، جامعه شناسی و... توانسته است، با کمترین امکانات و تجهیزات، تأثیرگذاری بسزایی در جوامع داشته باشد.
💠تکنیک ها و روشهای اجرایی جنگ نرم
🔹تمام روش های اجرایی و تاکتیک های #جنگ_نرم مبتنی بر اصول شناخته شده روانشناسی و نظریه های مورد قبول آن علم است. هر متخصص #جنگ_نرم باید بر دانش روانشناسی و جامعه شناسی تسلط داشته باشد تا بتواند نیازهای بشری، انگیزه ها و واکنش های افراد و جوامع را شناسایی کند؛ اینکه یک انسان در هنگام غلبه ترس چگونه عمل میکند، عصبانیت در چه زمانی سودمند و در چه زمانی زیانبار است، علل اضطراب و احساس عدم اطمینان و از دست دادن امنیت چگونه در انسان شکل میگیرد، و یا برطرف میشود،
🔹عوامل و اثر هیجان هایی چون خشم، نفرت و... چه می باشد، عوامل ایجاد کننده شجاعت یا ترس در انسان چیست، نشانه های نزدیک بودن فروپاشی عصبی چه می باشد، راه های جلوگیری از آن چیست، آداب و رسوم و تعصبات قومی هر ملتی چیست و میزان پایبندی افراد به آن آداب به چه میزان است و... که تمام آنها به حالت های روانی و درونی انسان ها و جوامع مختلف برمیگردد و #تکنیکهایجنگنرم براساس آن ها طراحی و اجرا می شود. در بخش های بعدی این نوشتار به چند تکنیک عمده و اصلی اشاره میشود. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت حوزه نت به نقل از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
#جنگ #جنگ_نرم #جنگ_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️نباید به خود تکیه کنیم...
🔹یک #امضاء از روی #غفلت و اشتباه و یا در اثر فریب خوردن که از انسان صادر می شود، خدا می داند که چقدر آثار زیانبار بر او مترتب میشود؛ نباید به خود تکیه کنیم، باید در هر حال به خدا پناه ببریم.
📕در محضر بهجت، ج ۲، ص ۳۷۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️زنده کردن هویت ایرانی و اسلامی و شخصیّت ملی
🔹یکی از چیزهایی که از #معلّمین عزیز و محترم انتظار میرود این است که «احساس #هویّت #ایرانی و #اسلامی و #شخصیّت_ملّی» را در #کودکان این کشور باید زنده کنید. «مسئلهی #زبان» مهم است، «مسئلهی #ملّیّت» مهم است، «مسئلهی #پرچم» مهم است؛ دلبسته باید باشد؛ اینها چیزهای لازمی است، اینها #اساسی است.
🔹بایستی این #شناخت را، این #هویّتشناسیملّی و شخصی را در #دانش_آموز زنده کنید؛ [دانشآموز] باید به #ایرانی_بودنِ خودش #افتخار کند. البتّه افتخار هم دارد. فقط هم با اینکه [بگوییم] «افتخار کنید»، با توصیه، درست نمیشود... #مفاخر_ملّی، #سابقه_فرهنگی، #عزّت_تاریخی، وقتی که به #نوجوان و #جوان نشان داده بشود، در او #احساس_عزّت به وجود میآید.
🔹دیگران تاریخی ندارند، برای خودشان تاریخ درست میکنند، فیلمش را هم میفرستند اینجا در تلویزیون ما پخش می شود؛ نه چنان قهرمان هایی دارند، نه چنان آدم هایی دارند، [ولی] درست می کنند؛ هنر است، هنر فیلمسازی است. ما این همه #گذشته_تاریخیِ پُر از #حماسه و پُر از #شجاعت و پُر از #صفاتعالیهبشری و انسانی و اجتماعی داریم، اینها مسکوت میماند.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️به چه دلیل همسران پيامبر اكرم (ص) مشمول «آیه تطهير» نمی شوند؟
🔹درست است كه اين آيه در لابلاى آيات مربوط به همسران پيامبر (ص) است، ولى #آيه_تطهير لحن جداگانه اى دارد و نشان مى دهد #هدف_ديگرى را دنبال مى كند؛ چرا كه آيات قبل و بعد همه با ضميرهاى جمع مؤنت است، ولى آيه مورد بحث با #ضمائرجمعمذكر آمده است! اين آيه در آغاز همسران پيامبر (ص) را مخاطب ساخته و به آنها دستور مى دهد كه در خانه هاى خود بمانيد و همچون دوران جاهليت نخستين در [ميان مردم] ظاهر نشويد و نماز را بر پا داريد و زكات را بپردازيد، و خدا و پيامبرش را اطاعت كنيد؛ «وَ قَرْنَ فى بُيُوتِكُنَّ وَ لاتَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجاهِليَّةِ الاوُلى وَ اَقِمْنَ الصَّلوةَ و آتينَ الزَّكاةَ وَ اَطِعْنَ اللهَ وَ رَسُولَهُ». [احزاب، ۳۳]
🔹تمام شش ضميرى كه در اين بخش از آيه آمده است همه به صورت جمع مؤنت است. (دقت كنيد) سپس لحن آيه طور ديگرى مى شود، و مى فرمايد: «اِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِرَّكُمْ تَطْهيراً؛ خداوند فقط مى خواهد پليدى [گناه] را از شما اهل بيت دور كند و شما را كاملا پاك سازد». همانطور که می بینید در اين بخش از آيه، دو ضمير جمع به كار رفته است كه هر دو به صورت #جمع_مذكر آمده است. درست است كه صدر و ذيل يك آيه معمولا يك مطلب را دنبال مى كند، ولى اين سخن در جايى است كه قرينه اى بر خلاف آن وجود نداشته باشد؛
🔹بنابراين كسانى كه اين قسمت از آيه را نيز ناظر به همسران پيامبر (ص) دانسته اند سخنى بر خلاف ظاهر آيه و قرينه موجود در آن، يعنى تفاوت ضميرها، گفته اند. از اين گذشته در مورد اين آيه دسترسى به #روايات_متعددى داريم كه علماى بزرگ اسلام اعم از اهل تسنن و شيعه، آن را از شخص #پيامبر_اكرم (ص) نقل كرده اند و در معروف ترين منابع فريقين كه مورد قبول آنها است اين روايات به وفور و كثرت آمده است. اين روايات همگى حاكى از آن است كه #مخاطب در اين آيه، #پيامبر_اسلام (ص) و #امام_على و #فاطمه_زهرا و #امام_حسن و #امام_حسين (عليهم السلام) مى باشند.
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۸۶، چاپ نهم، ج ۹، ص ۱۳۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#آیه_تطهیر #اهل_بیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اسلام میخواهد که استقلال محفوظ باشد
🔹 #توجهبهخداست که یک نفر را از آن صحرای گرم عربستان و از آن مرکز همه #جهالتها #منبعث میکند و یک همچو بساط عادی و یک همچو #انسان هایی را #تربیت میکند و یک همچو #ملتی را ایجاد میکند. از شاهنشاهی این چیزها نمیآید. شبان [۱] است که میتواند راه بیفتد و در مقابل #فرعون بایستد.
🔹از یک نفر نظیر خود فرعون این کار نمیآید. ما باید #آدم تربیت کنیم، نه #شکمباره. #اسلام میخواهد #انسان درست کند. #اسلام میخواهد که #استقلال محفوظ باشد، و استقلال با توجه به #دنیا ممکن نیست حاصل بشود. این هایی که الآن هم برای #ملتهای_خودشان آنطور #تباهی ایجاد میکنند اینهاییاند که در #کاخ نشستهاند و نمیدانند گرسنگی یعنی چه،
🔹فقط توجه به #منافع_خودشان دارند و می بینند که #آمریکا منافع خودشان را حفظ میکند، #منافع_خودش را حفظ میکند و منافع اینها هم تا آن حدودی که اینها محفوظ باشند برای خودش، حفظ میکند. یک همچو اشخاصی نمیتوانند به فکر ملت و #استقلال_ملت باشند.
پی نوشت؛
[۱] منظورحضرتموسیعلیهالسلاممیباشد
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امپریالیسم فرهنگی با سلاح فضای مجازی (بخش ششم)
🔸 #امپریالیسم_فرهنگی را می توان شکل حساب شده تلاش غرب برای تسخیر #فضای_فکری و #فرهنگی سایر ملت ها و به ویژه ملت های مسلمان ارزیابی کرد. به واقع «امپریالیسم فرهنگی»، ظریف ترین نوع سیاست امپریالیستی به شمار می آید که هدف آن، تصرف ارضی یا کنترل حیات اقتصادی نیست، بلکه می کوشد تا در #ذهن_انسان نفوذ کرده، آن را به کنترل درآورد. یکی از ابزارهای مهم غرب برای رسیدن به این گونه از امپریالیسم، #فضای_مجازی است.
💠در برابر این موج عظیم و تلاش غرب برای حاکم شدن بر افکار و فرهنگ جوامع با سلاح فضای مجازی، چه باید کرد؟ (۱)
🔹پیش از پاسخ به این پرسش باید به این نکته اشاره شود که امروزه در بسیاری از کشورها به ویژه همان #کشورهای_غربی، قوانین محکمی در برابر نفوذ #فضای_مجازی، وضع می کنند. برای نمونه، باید به کشور #فرانسه اشاره کرد که با تعصب شدید نسبت به هویت فرهنگی خود، همواره با تلاش ها برای تضعیف ویژگی های فرهنگی اش در کنار گسترش فزاینده فرهنگ آمریکایی و زبان انگلیسی به مبارزه پرداخته است. فرانسه، گسترش #فرهنگ_آمریکایی را نماد #امپریالیسم و اینترنت را آخرین و زیانبارترین شکل امپریالیسم فرهنگی آمریکامدار می داند و به طور معمول، آن را با واژه هایی چون بی فایده، پیچیده و ابزار دیگر امپریالیسم فرهنگی آمریکا توصیف می کند.
🔹از نگاه برخی توده ها، حفظ #هویت_فرهنگی ملی مهم ترین انگیزه کنترل و اداره محتوای اینترنت است. سلاح ترجیحی فرانسه علیه امپریالیسم فرهنگی، وضع تعرفه ورود محصولات فرهنگی غیراروپایی (بخوانید آمریکایی) است. در ضمن قوانینی نیز برای حمایت از جایگاه زبان فرانسه در چند سال اخیر وضع شده؛ زیرا حفظ خلوص و یکپارچگی زبان فرانسوی، عنصری اساسی در حفظ هویت فرهنگی فرانسه به شمار می آید. در بحث نظارتی نیز، کشور فرانسه با تصویب قانون LSQ در سال ۲۰۰۱، کلیه ISP های این کشور را موظف کرد تا فعالیت های اینترنتی و پیام های پست الکترونیک مشتریان خود را حداقل به مدت یک سال، ذخیره و نگهداری کنند.
🔹این قانون همچنین به قضات و پلیس این کشور اجازه می داد تا در پیام های شخصی کاربران به منظور کشف یا اثبات جرم، به تفحص بپردازند. در کشور #چین که مقام اول جهان را از نظر تعداد کاربران اینترنت داراست، #نظارت_گستردهای بر محتوای اطلاعات سیاسی صورت می گیرد و کنترل جدی بر اندیشه های متضاد با حکومت کمونیستی چین در وب حاکم است، و به این منظور «پلیس اینترنت» در این کشور شکل گرفته است. در خود #آمریکا محدود سازی دسترسی کاربران به محتوای اینترنت از نظام قانونی ویژه ای برخوردار است، ولی به روش های کاملاً حرفه ای و نامحسوس صورت می گیرد و از دسترسی اقشار مختلف جامعه به برخی تارنماهای خاص جلوگیری می شود. در این میان، سیاست های کلان ایالات متحده در عرصه بین المللی نیز تاثیرگذار است. #ادامه_دارد...
برگرفته از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
منبع؛ حوزه نت
#امپریالیسم #فرهنگ #فضای_مجازی #اینترنت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام موسی كاظم عليه السلام:
🔸«اَلْمَغْبُونُ مَن غَبَنَ مِنْ عُمْرِهِ ساعَةً».
🔹#زيـانـكار، كسى است كـه ساعتى از #عمر خويش را باخته است.
📕حياة الامام موسى بن جعفر عليه السلام، ج ۱ ص ۲۸۰
#امام_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا آیه «قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماء مَعِین» بر ظهور حضرت مهدى (عج) دلالت دارد؟
🔹در روایاتى که از ائمه اهل بیت (علیهم السلام) به ما رسیده، آیه ۳۰ سوره «ملک» که مى فرماید: «قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماء مَعِین؛ به آنها بگو به من خبر دهید اگر آب هاى مورد استفاده شما در زمین فرو رود چه کسى مى تواند آب جارى در دسترس شما قرار دهد؟!»، به #ظهور_امام_مهدى (عج الله تعالی فرجه الشریف) و عدل جهان گستر او تفسیر شده است؛
🔹از جمله، در حدیثى از امام باقر (علیه السلام) در تفسیر این آیه مى خوانیم: «نُزِلَتْ فِى الاِْمامِ الْقائِمِ (علیه السلام) یَقُولُ إِنْ أَصْبَحَ إِمامُکُمْ غائِباً عَنْکُمْ، لا تَدْرُونَ أَیْنَ هُوَ؟ فَمَنْ یَأْتِیْکُمْ بِإِمام ظاهِر یَأْتِیْکُمْ بِأَخْبارِ السَّمواتِ وَ الاْ َرْضِ، وَ حَلالِ اللهِ وَ حَرامِهِ، ثُمَّ قالَ: وَ اللهِ ما جاءَ تَأْوِیْلُ هذِهِ الاْ یَةِ، وَ لابُدَّ أَنْ یَجِىءَ تَأْوِیْلُه؛ [۱] این آیه درباره امامى نازل شده است که، قیام به عدل الهى مى کند، [حضرت مهدى (علیه السلام)] مى گوید: اگر امام شما پنهان گردد، و ندانید کجاست؛ چه کسى براى شما امامى مى فرستد، که اخبار آسمان ها و زمین، و حلال و حرام خدا را براى شما شرح دهد؟. سپس فرمود: به خدا سوگند، تأویل این آیه هنوز نیامده و سرانجام خواهد آمد».
🔹روایات در این زمینه فراوان است، باید توجه داشت که، همه از باب «تطبیق» است، و به تعبیر دیگر، ظاهر آیه مربوط به آب جارى است، که مایه حیات موجودات زنده است، و باطن آیه، مربوط به وجود امام، علم و عدالت جهان گستر او است، که آن نیز مایه حیات جامعه انسانى است. آیات قرآن معانى متعدد، ظاهر و باطن دارد، و باید گفت: پى بردن به بطون آیات، جز براى پیامبر و امام معصوم ممکن نیست، و هیچ کس حق ندارد چیزى به عنوان باطن آیه از پیش خود مطرح کند، آنچه ما مى گوييم، مربوط به ظواهر آیات است، و آنچه مربوط به بطون آیات است، فقط باید از معصومین بشنویم.
پی نوشت:
[۱] «نورالثقلین»، ج۵، ص۳۸۷
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج ۲۴، ص ۳۶۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد