eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️ در زندگی دنیوی و اخروی انسان (بخش اول) 🔶امام علی(ع) در تفسیر آیه شریفه «وَ لا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیا» فرمودند: «لَا تَنْسَ صِحَّتَکَ وَ قُوَّتَکَ وَ فَرَاغَکَ وَ شَبَابَکَ وَ نَشَاطَکَ؛ و توانایی، و آسایش خاطر، و جوانی، و نشاط خویش را فراموش مکن و با این ها را به دست آور». 💠بدن برای کسب توانایی، سلامت و سعادت، احتیاج به دارد 🔷 برای تکامل خود و تا فرا رسیدن زمان مرگ، به بدن نیاز دارد. پس انسان باید در حفظ به وسیله بکوشد. روح انسان در قالب جسم او و در تعلق به جسم او تکامل پیدا مى‏‌کند. اگر انسان بدنِ سالم نداشته باشد، او نیز سالم نخواهد بود. بنابراین، نقش دوگانه دارد: هم در سلامت جسم موثر است و هم در سعادت روح. روستاییها و عشایر و صحرانشینان با کار سنگین کشاورزی و دامداری، بدن سالمی دارند و کمتر مریض میشوند، اما شهرى‏ ها که به خاطر تکنولوژى و پیشرفت صنعت کمتر کار مى‏ کنند، عضلات شان شل میشود و اینجاست که انواع بیماریها و مشکلات سراغ آنان می آید، زیرا قوام بدن به عضلات است. 🔷بنابراین، باید جزء لاینفک زندگى شهرى باشد. به هر حال بدن، در زندگى شهرى، اگر بخواهد سعادت انسان را تأمین کند، باید نگه داشته شود. بدن اگر سالم نباشد، خیلى از امور را انسان نمیتواند انجام بدهد و بدنی که ضعیف است، آمادگى زیادى براى پذیرش و مبتلا شدن انواع بیمارى ‏ها دارد. شخص با بدن ضعیف و بیمار، توانایی انجام کارهای شخصی نسبتا سنگین خود را ندارد. او نمیتواند بارهای سنگین را جابجا کند. برای کسب روزى اهمیت زیادى دارد. حتى امروزه در شغل ‏هایى که بدنى نیستند، اولین شرطِ گزینش، داشتن سلامت کامل است. برای ازدواج نیز انسان نیاز به سلامت بدنی دارد. کسى که سلامتى دارد، از نظر ازدواج موفق‏تر مى ‏تواند عمل کند تا کسى که سالم نیست.   🔷بین روح و جسم پیوند محکمى وجود دارد. انسان تا وقتى که در این دنیا زنده است، باید این پیوند را بشناسد و براساس نیازهای آنها عمل کند. اگر بدن مریض شود، روح هم مریض میشود و متقابلاً ناراحتی روح روی سلامت بدن اثر میگذارد. اگر دل درد داشته باشى، تمام وجودت درد می‏گیرد. (چو عضوى به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار). وقتی شما زیاد غصه میخورید، زخم معده میگیرید. اگر زیاد عصبانى شوید، اثنى ‏عشرتان زخم میشود. مشکلات روحى، جسم را ضعیف و بیمار مى‏ کند. امروزه در زندگى شهرى آمار بیمارى های جسمى و روحى بالا رفته است. هرچه جامعه رو به تکنولوژى و صنعت پیش میرود، این آمارها بالاتر میروند. هواى آلوده و بدن های ضعیف که عادت به کار سنگین ندارند، مزید بر علت شده اند. در روایت داریم که صحت و سلامتى بدنها از شیرین ‏ترین نعمت‏هاست. : راسخون به نقل از سایت منتظران منجی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️دیدگاه مقام معظم رهبری پیرامون امر به معروف و نهی از منکر (بخش دوم) 💠خلاف ها 🔷«گناهکار هم فقط بدحجاب نیست که بعضی فقط به مسئله ی بدحجابی چسبیده اند. این، یکی از گناهان است و از خیلی از گناهان کوچک تر است. خلاف های فراوانی از طرف آدم های لاابالی در جامعه وجود دارد: خلاف های سیاسی، خلاف های اقتصادی، خلاف در کسب و کار، خلاف در کار اداری، خلاف های فرهنگی. این ها همه خلاف است. کسی غیبت می کند، کسی دروغ می گوید، کسی توطئه می کند، کسی مسخره می کند، کسی کم کاری می کند، کسی ناراضی تراشی می کند، کسی مال  مردم را می دزدد، کسی آبروی مردم را بر باد می دهد. این ها همه منکر است. در مقابل این منکرات، ، نهی است؛ . بگویید: «آقا، نکن». این تکرار «نکن»، برای طرف مقابل، شکننده است  با عواملی که محیط را از شکل اسلامی خارج می کنند، مقابله کنید». 💠خانواده 🔷«در محیط هم می شود نهی از منکر کرد. در بعضی از خانواده ها حقوق زنان رعایت نمی شود؛ در بعضی از خانواده ها حقوق جوانان رعایت نمی شود؛ در بعضی از خانواده ها، به خصوص حقوق کودکان رعایت نمی شود. این ها را باید به آن ها تذکّر داد و از آن ها خواست. حقوق کودکان را تضییع کردن، فقط به این هم نیست که انسان به آن ها محبّت نکند؛ نه. سوء تربیت ها، بی اهتمامی ها، نرسیدن ها، کمبود عواطف و از این قبیل چیزها هم ظلم به آن هاست». 💠منکرات جامعه 🔷«منکراتی که در سطح جامعه وجود دارد و می شود از آن ها نهی کرد و باید نهی کرد، از جمله این هاست: اتلاف منابع عمومی، اتلاف منابع حیاتی، اتلاف برق، اتلاف وسایل سوخت، اتلاف مواد غذایی، اسراف در آب و اسراف در نان. ما این همه ضایعات نان داریم؛ اصلًا این یک منکر است؛ یک منکر دینی است؛ یک منکر اقتصادی و اجتماعی است؛ نهی از این منکر هم لازم است» : پرسش ها و پاسخ های دانشجویی، دفتر پنجاه و هشتم، امر به معروف و نهی از منکر، تدوین: سیدحسن موسوی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دفتر نشر معارف‌ برگرفته از وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄⭐️ ⭐️ ⭕️اخلاق، به جای دین! 🔶آیا با تکامل اخلاق بشر، نیاز او به باقی است؟ 💠در کشورهایى که مردم آنها روابط اجتماعى خوبى دارند و به حقوق یکدیگر تجاوز نمى کنند، عدالت و حسن تفاهم در میان آنان برقرار است؛ در چنین کشورهایى چه نقشى را مى تواند به عهده بگیرد؟ 🔷اخلاق تا شعاع معيّنى میتواند جلوی مفاسد را گرفته و نظمی ظاهرى برقرار نمايد که براى اصلاح يک جامعه کافى نيست، کما اينکه امروز در جوامع متمدّن و اخلاق مدار، آمار کودکان نامشروع، انتحار، طلاق، ترور و... بالاست. اما علاوه بر اصلاح روابط ميان افراد اجتماع، را که مايه تکامل انسان و جامعه در تمام جنبه هاى معنوى و مادّى است بر قرار مينمايد. منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آیین رحمت) @tabyinchannel
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ علیه ملت ایران (بخش پنجم) 🔶تاریخ معاصر کشور ما سندی گویا بر توطئه ها، اقدامات خصمانه و دخالت های می باشد که نگاهی گذرا به آنها کافی است تا این کشور را به نمایش بگذارد و نقاب فریب از چهره آن کنار زند، از مهمترین توطئه ها و دشمنیهای آمریکا بر علیه کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات زیر است. 💠فضاسازى سیاسى و تبلیغاتى و علیه نظام جمهورى اسلامى 🔷از دیگر ابعاد اقدامات مداخله جویانه ، فضا سازی و جنجال تبلیغاتی گسترده و تمام عیار بر علیه نظام اسلامی و اتهامات و ادعاهای واهی و بی اساس به کشورمان با هدف تخریب چهره نظام است. اتهاماتی همچون «نقض حقوق بشر»، «حمایت از تروریسم و گروه هاى تروریستى»، «تلاش براى دستیابى به سلاحهاى کشتار جمعى» و... که هر از گاهی در قالب سناریوهای مختلف و با ابعاد گسترده رسانه ای اجرا میگردد؛ اتهاماتی که واقعیت آن در خود و رفتار این کشور کاملاً آشکار است. 💠اختصاص بودجه های کلان برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی 🔷از اقدامات خصمانه علیه نظام جمهوری اسلامی، در نظر گرفتن بودجه های کلان، برای مقابله و به جمهوری اسلامی است. نگاهی به بودجه های مصوب سنای آمریکا در پنج سال گذشته، گویای آن است که در سال ۲۰۰۷ مبلغ ۶۶ میلیون دلار برای «برای گسترش دموکراسی در ایران»، سال ۲۰۰۹ مبلغ ۵۵ میلیون دلار برای «جنگ نرم با ایران»، سال ۲۰۱۰ مبلغ ۵۵ میلیون دلار برای «نفوذ در ایران، مقابله با فیلترینگ سایت‌های ضد ایرانی، تحریک قربانیان سانسور در ایران، آموزش الکترونیکی ایرانیان مخالف نظام برای براندازی نرم و شبکه سازی اینترنتی برای اغتشاشگران بعد از انتخابات ریاست جمهوری، ارائه آموزش‌های لازم رسانه‌ای و کامپیوتری برای راه اندازی سایت‌ها جهت اطلاع رسانی» و مبلغ ۲۰ میلیون دلار بودجه تکمیلی برای «مبارزه با ایران از طریق فعالیتهای اینترنتی» و در سال ۲۰۱۱ مبلغ ۲۵ میلیون دلار برای «حمایت از هکرها برای تخریب فضای سایبری ایران»، تخصیص یافته است. 🔷در گزارش عملکردهای بودجه ای آمریکا چنین آمده که همه ساله مبالغی به «صندوق دمکراسی خواهی در ایران» واریز شده، مبالغ دهها میلیون دلاری صرف برنامه‌های حقوق بشر در ایران شده و آنگونه که کاندولیزا رایس وزیر وقت امور خارجه آمریکا هم در گزارش سالانه خود اعلام میکرد، مبالغی هم برای هیأت کارفرمایان پخش رادیو تلویزیونی (شامل هزینه‌های صدای آمریکا به فارسی، رادیو فردا و رادیو آزادی) هزینه میشد. البته در سالهای اخیر و در دولت اوباما بخش اعظمی از این بودجه، صرف برنامه‌های اینترنتی و اقدامات آموزشی و مراودات فرهنگی شده است. کما اینکه هیلاری کلینتون، وزیر وقت امور خارجه آمریکا گفته بود بودجه ۲۵ میلیون دلاری پنتاگون علیه ایران را به مخالفان نظام سیاسی ایران اختصاص میدهد که به اصطلاح او به «قاتلان، هکرها و سانسورچیان» حمله کنند. این اقدام در واقع گامی عملی است در جهت آنچه در سالهای گذشته تحت عنوان «دستور کار آزادی اینترنت» از سوی وی مطرح شده بود، به شمار میرود. (وبسایت خبر آنلاین) 💠مقابله با دستیابی جمهوری اسلامی به فناوری هسته ای 🔷در حالی که پیش از انقلاب اسلامی از برنامه هسته ای ایران حمایت میکرد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود رعایت تمامی موازین و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی از سوی کشور ما، به دلیل ناهمخوانی سیاست این کشور با کشور ما، تلاش نمود تا با استفاده از ابزارهای مختلف، مانع دستیابی جمهوری اسلامی به گردد و در این راه از هیچ کوششی فرو گذار ننموده است. از صدور قطعنامه‌ ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گرفته تا فرستادن گزارش پرونده‌ هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و صدور قطعنامه برای اعمال فشار مضاعف علیه ایران و گسترش تحریم ها در قالب اقدام های رسمی و اقدام‌های غیر رسمی چون ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و استفاده از ویروس «استاکس نت» برای تخریب سیستم رایانه‌ی مرکزی تأسیسات هسته‌ای بوشهر و... . (برنامه‌ی هسته‌ای ایران (واقعیت‌های اساسی) کاظم غریب آبادی، تهران، مرکز چاپ و انتشارات وزارت امورخارجه، پاییز ۱۳۸۷، ص ۱۶۰- ۲۶۸) : وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ ⚡️ ⭕️منظور از معجزات علمى چیست؟ 🔹 یک کتاب علوم طبیعى نیست؛ بلکه و انسان سازى است. با این حال گاه براى رسیدن به این هدف، اشاراتى به پاره اى از اسرار آفرینش دارد و مسائلى را فاش می کند که در آن عصر و آن محیط، حتّى براى دانشمندان ناشناخته بود. 🔹اینگونه بیانات قرآن، مجموعه اى را تشکیل مى دهد که ما آن را میخوانیم. چنانکه قرآن مجید بیش از هزار سال قبل از نیوتن، در آیه ۲ سوره رعد، به نیروی جاذبه و در سوره نمل، آیه ۹۰ به حرکت زمین، به روشنی اشاره کرده است. 🌐وبسایت آیت الله مکارم (بخش آیین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️ در زندگی دنیوی و اخروی انسان (بخش دوم و پایانی) 🔶امام علی(ع) در تفسیر آیه شریفه «وَ لا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیا» فرمودند: «لَا تَنْسَ صِحَّتَکَ وَ قُوَّتَکَ وَ فَرَاغَکَ وَ شَبَابَکَ وَ نَشَاطَکَ؛ و توانایی، و آسایش خاطر، و جوانی، و نشاط خویش را فراموش مکن و با این ها را به دست آور». 🔷 علاوه بر این که مزایای زیادی برای سلامت بدن دارد، آفاتی نیز دارد. یکی از آفاتش این است که در حالی که ما ورزش را برای سلامت جسم انجام میدهیم، بعضی ها میروند سراغ ورزش که جسم را سالم کنند، اما را خراب میکنند. گاهی حرص و جوش ‏هاى مسابقات، امور خیالى و وهمى هستند که گریبانگیر افراد میشوند و سلامت جسم و روح شان را به خطر می اندازند. در مسابقات مى ‏بینیم که فرد به خاطر ورزش و بُردن یک مسابقه، از مرز اخلاق خارج میشود و حتی تا مرز خودکشى هم پیش میرود. پس بنا نیست ما به هر قیمتی ورزش کنیم. 🔷اگر بنا باشد ورزش، مان را از بین ببرد، این ورزش عاقلانه‏ نیست. عصبانیت ‏هایى که در ورزش‏ها سراغ مان مى‏ آید، بد اخلاقى‏ ها، فحاشى ‏ها، قطع ارتباطات، بدبین شدن به افراد، از بین رفتن وحدت و صفاى بین دوستان و برادران، همه اینها چه از لحاظ دنیایى و چه از لحاظ آخرتى برای ما گران تمام مى ‏شود. بعضی ها در این مسابقات و بُرد و باخت ها دشمن خونی همدیگر می شوند. اینها کارهای جاهلانه، منیت ها و خودخواهی هایی است که هدف ما از ورزش را زیر سؤال می برد. نباید سوژه ای برای انحراف اخلاقی افراد شود.  🔷امروزه اعتبار ورزش را با مسایل مبتذل خراب کرده اند. از ورزش بهره بردارى سیاسى مى‏ کنند. قدیم ها اینگونه نبود، به خصوص ورزش هاى بومى مثل کُشتى که در آن اخلاق، معرفت، جوانمردى، صبر و گذشت، سرلوحه ی کار ورزشکاران بود. یک نفر که وارد گود مى ‏شد، با امام على ‏(ع)، با خدا، نماز اول وقت، نماز جماعت و با قرآن پیوند برقرار میکرد. توجه به پیش‏کسوت، ادب به پیرمرد، توجه به زیردست و ضعفا، حامى مستضعفین بودن، مسائل مهمی بود که به ورزشکار آموزش میدادند. ورزشکار یکپارچه ادب میشد. مثل پوریای ولی که داستانش را همه میدانند. 🔷امام حسین(ع) نیز در خصوص می‏فرمایند: «بادروا فی مدته الاعمار بصحه الاجسام؛ در تمام مدت عمرتان مبادرت کنید به این که را سالم نگه دارید». «مبادرت کردن» یعنى اقدام عملی کردن؛ نه اینکه بخواهید و بگویید؛ بلکه باید عملاً کنید. رابطه با جسم، قانون دارد؛ با قانون نمیشود هر طورى که دلت میخواهد برخورد کنی. زیرا بازتاب خوبی نخواهد داشت. به خصوص قوانین الهى که تخلف ‏ناپذیر است. 🔷قوانینی برای حفظ سلامت بدن وجود دارد، مثلاً بعد از حمام باید مدتی سر را بپوشانیم. به خصوص در فصل پاییز و زمستان. گوش خیلی حساس است. زیرا مجرای غذای روح است. (آدمی فربه شود از راه گوش). آدمیت آدم از راه گوش تأمین میشود. اولین عضو از نظر اهمیت که قرآن هم از آن اسم می برد، گوش است. «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا؛ انسان در مورد گوش و چشم و قلب مسوول است».[اسراء،۳۶] پس به سلامت گوش خیلی اهمیت بدهید، اگر خوب نشنویم، نمى‏ توانیم درست رشد انسانى کنیم. نباید فکر کنیم که این ضرب ‏المثل که می گوید: «عقل سالم در بدن سالم است»، یک شعار است. : راسخون به نقل از وبسایت منتظران منجی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ علیه ملت ایران (بخش ششم) 🔶تاریخ معاصر کشور ما سندی گویا بر توطئه ها، اقدامات خصمانه و دخالت های می باشد که نگاهی گذرا به آنها کافی است تا این کشور را به نمایش بگذارد و نقاب فریب از چهره آن کنار زند، از مهمترین توطئه ها و دشمنیهای آمریکا بر علیه کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تهاجم فرهنگی و جنگ نرم است. 💠تهاجم فرهنگی و جنگ نرم 🔷ابعاد توطئه های آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی تنها به جنگ سخت علیه نظام جمهوری اسلامی محدود نبوده، بلکه گستره آن ریشه های فرهنگی و فکری نظام جمهوری اسلامی را به عنوان پایه های اصلی انقلاب اسلامی در برگرفته و شاهد تهاجم گسترده فرهنگی و این کشور بر علیه نظام جمهوری اسلامی میباشیم. ادوارد شرلی نظریه پرداز آمریکایی میگوید: «کلید اصلی برای ایجاد یک تغییر بنیادین در سیاست های ایران از بین بردن خصوصیات انقلابی ایران است و باید عقاید انقلاب را از درون تهی کرد». (نفوذ و استحاله -معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه ثارالله-، ص۹۶) دیوید کیو مأمور وقت سازمان سیا و رابط آن با برخی گروههای و عناصر ضد انقلاب میگوید: «مهم ترین حرکت در جهت براندازی جمهوری اسلامی تغییر فرهنگ جامعه فعلی ایران است و ما مصمم به آن هستیم». (هویت دینی و انقطاع فرهنگی -حمید نگارش- نمایندگی ولی فقیه در سپاه ص ۱۸۰) 🔷ابعاد جنگ نرم بر علیه نظام جمهوری اسلامی به گونه ای است که بیش از شصت بنیاد و مؤسسه در زمینه جنگ نرم بر علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت داشته و یا دارند که از جمله میتوان به بنیاد سوروس یا بنیاد جامعه باز، مرکز وودرو ویلسون، خانه آزادی، صندوق اعانه ملی برای دموکراسی، مؤسسه دموکراتیک ملی، مؤسسه جمهوری خواه ملی، بنیاد فورد، بنیاد برادران راکفلر، بنیاد کارنگی، مؤسسه آمریکن اینترپرایز، بنیاد دموکراسی در ایران، انستیتو آلبرت انشتین، کمیته خطر حاضر، انستیتو بروکینگز، مرکز سابان وابسته به بروکینگز، دیده بان حقوق بشر، موسسه کاتو، مرکز هیستینگز، مرکز بین المللی تحقیقات بر روی زنان، و... اشاره نمود.(کانون های فکری استکبار (معرفی و بررسی عملکردهای بنیادهای جنگ نرم)،‌ فاطمه مرسلی، ص۸۶) 🔷فعالیت شبکه های فارسی زبان از جمله بی بی سی، وی او ای، رادیو فردا، رادیو زمانه، رادیو رژیم صهیونیستی، شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب مانند منافقین، گروه‌های سلطنت‌طلب، پارس، رنگارنگ، فیس بوک، توئیتر و... بیانگر تلاش همه جانبه دنیای استکبار و به ویژه و جنگ نرم این کشور به منظور براندازی نظام جمهوری اسلامی است. اینها تنها نمونه هایی از فهرست بلند توطئه ها و اقدامات خصمانه آمریکا بر علیه نظام جمهوری اسلامی میباشد که به خوبی بیانگر و دشمنی این کشور با نظام جمهوری اسلامی است. 🔶«دلایل دشمنی و خصومت آمریکا با ایران» در بررسی مهمترین دلایل و عوامل دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی با نظام جمهوری اسلامی و استمرار و دست برنداشتن از این دشمنی و عناد، میتوان به این موارد به طور گذرا اشاره نمود: 💠اسلامی بودن نظام جمهوری اسلامی 🔷یکی از مهمترین عوامل دشمنی استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا با نظام جمهوری اسلامی، بلکه ریشه اصلی تمامی دشمنیها، انقلاب و شکل گیری انقلاب بر پایه اسلام ناب است. انقلاب اسلامی که بر پایه فرهنگ غنی اسلام شکل گرفت، فرهنگ غرب و مبانی آن را به چالش کشیده و زیر سوال برد. ریچارد نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا میگوید: «جهان اسلام در قرن بیست و یکم یکی از مهمترین میدانهای زور آزمایی سیاست خارجی آمریکاست». هانتینگتون نظریه پرداز مشهور آمریکایی میگوید: «تقابل اصلی آینده جوامع بشری برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است». 🔷مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: «امروز دشمنی اردوگاه استکبار با ایران اسلامی به خاطر اسلام است. آن ها با دشمن هستند که بر جمهوری اسلامی ایران فشار وارد میکنند. والله که آمریکا از ملت ایران، از هیچ چیز شان به قدر مسلمان بودن و پایبند به اسلام ناب محمدی بودن ناراحت نیست، او میخواهد شما از این پایبندی دست بردارید». : وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️تعیین وقت برای ظهور از آسیب های مهدویت 🔶تعیین وقت برای جایز نیست و براساس روایات معصومین علیهم السلام ما وظیفه داریم کسانی را که به تعیین وقت برای ظهور می پردازند تکذیب کنیم. 💠اثرات پرهیز از تعیین وقت برای ظهور 🔷 از سویی عاملی برای پایداری و شکیبایی در برابر سختی ها و مشکلات عصر غیبت و از سوی دیگر عاملی برای پویایی و تحرک شیعیان و آماده باش همیشگی آنان است. بر اساس تعالیم ائمه معصومین علیهم السلام، باید هر لحظه باشد و زندگی خود را چنان سامان دهد که هر زمان اراده خدا به ظهور تعلق گرفت، بتواند با سربلندی در پیشگاه حجت خدا ظاهر شود. 🔷به عبارت دیگر انتظار ظهور حجت در آینده ای نامشخص، هم بیم دهنده و هم نوید بخش است. است؛ زیرا منتظر با خود میگوید شاید همین سال، همین ماه و یا همین روز ظهور رخ دهد، پس باید آماده حضور در پیشگاه حجت خدا و ارائه اعمال خود به آن حضرت باشیم؛ و است؛ چرا که منتظر، می اندیشد شاید در آینده ای نزدیک ظهور رخ دهد و سختی ها و مشکلات او به پایان برسد و لذا باید پایداری و مقاومت ورزید و تسلیم جریان هایی نشد که در پی غارت سرمایه های ایمانی و اعتقادی اند. 🔷با توجه به مطالب یاد شده، میتوان گفت که تعیین زمان برای ظهور بر خلاف مفهوم و است و چه بسا منتظر را به سستی یا ناامیدی بکشد؛ زیرا وقتی گفته شد که تا فلان زمان مشخص، هر چند آینده ای نه چندان دور، ظهور به وقوع نخواهد پیوست، ما به طور طبیعی دچار سکون و رکود میشویم و به این بهانه که هنوز تا ظهور فاصله داریم، از به دست آوردن آمادگی لازم برای ظهور خودداری میکنیم. از سویی دیگر اگر ظهور به هر دلیل در زمانی که به ما وعده داده شده رخ ندهد، ما دچار ناامیدی و یأس میشویم و چه بسا که در اصل اعتقاد به ظهور منجی آخرالزمان نیز دچار تردید شویم. این نکته ای است که در روایات نیز مورد توجه قرار گرفته است. 🔷از جمله در روایتی که فضیل بن یسار از امام محمد باقر(ع) نقل کرده، آن حضرت در پاسخ به این پرسش که «آیا برای این امر (برخاستن قائم علیه السلام)، وقت (مشخص) وجود دارد، فرمودند: کسانی که برای این امر وقت تعیین میکنند، دروغ میگویند (آن حضرت سه مرتبه این سخن را تکرار کرد و آنگاه فرمود:) زمانی که موسی(ع) قومش را برای رفتن به قراری که با پروردگارش داشت ترک کرد، به آن ها وعده داد که تا سی روز دیگر برمی گردد، اما زمانی که خداوند ده روز دیگر بر آن سی روز افزود، قومش گفتند: موسی خلاف وعده کرد پس آن کردند که کردند.[۱] داستان ارتداد قوم یهود و گوساله پرست شدن آن ها در پی تأخیر ده روزه موسی در تاریخ مشهور است و این هشداری است به همه کسانی که در پی تعیین وقت برای ظهورند. 🔷آنچه در روایات امام باقر(ع) در مورد فلسفه تعیین نشدن وقت ظهور آمده بود، به بیانی دیگر در روایتی که از امام موسی کاظم(ع) نقل شده، آمده است. آن حضرت در این زمینه می فرمایند: اگر به ما گفته می شد: این امر [ظهور قائم] تا دویست سال یا سیصد سال دیگر واقع نمی شود، دل ها سخت می شد و بیشتر مردم از اسلام برمی گشتند. اما گفته اند: این امر چه با شتاب پیش می آید و چه نزدیک است! تا دل های مردم الفت گیرد و فرج نزدیک احساس شود.[۲] بنابراین همه باید تلاش خود را متوجه اصل قضیه انتظار فرج، منتظر نگهداشتن مردم، حفظ شادابی و سرزندگی انتظار در آنها و یادآوری وظایف منتظران کنند و از تعیین وقت برای ظهور خودداری نمایند.[۳] پی نوشت ها : [۱] محمد بن یعقوب الکلینی، ج۱، ص ۳۶۸-۳۶۹ [۲] همان، ص۳۶۹، ح ۶ [۳] برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک: ابراهیم شفیعی سروستانی، «زمزمه های ظهور» : راسخون به نقل از وبسایت وعده صادق @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ تا چه حدّ است؟ 🔷جواب اين سؤال را میتوان با تأمل در آيه ۱۰۸ سوره انبياء به دست آورد. از آنجا كه مهم ترين مظهر رحمت و محكمترين پايه و اساس آن، و جلوه هاى آن است، خداوند چنين میفرماید: «قُلْ إنّما يُوحى اِلىَّ انّما اِلهُكُمْ اِلهٌ واحدٌ؛ به آنها بگو تنها چيزى كه به من وحى میشود اين است كه معبود شما معبود واحدى است».[۱] 💠در واقع در اين آيه ۳ نكته بنيادى مطرح شده است: 🔷نخست اين كه پايه اصلى توحيد است و به راستى هر چه بيشتر بينديشيد وجود اين رابطه نيرومند روشنتر میشود، توحيد در اعتقاد، در عمل، توحيد در كلمه، توحيد در صفوف و توحيد در قانون و در همه چيز. نكته ديگر اينكه به مقتضاى كلمه «انّما» كه دليل به حصر است، تمام دعوت پيامبر اسلام(ص) در اصل توحيد خلاصه میشود؛ مطالعات دقيق نيز نشان میدهد: اصول حتى فروع و احكام نيز، در پايان به باز میگردد و به همين دليل توحيد تنها يك اصل از اصول نيست، بلكه بعنوان است كه دانه هاى يك تسبيح را به هم پيوند میدهد و يا روحى است كه در كالبد دين دميده شده. 🔷و آخرين نكته اينكه مشكل اصلى تمام جوامع و ملل، آلودگى به شرك در اشكال مختلف است زيرا جمله «فَهَل انتُم مُسلِمُونَ؛ آيا تسليم در برابر اين اصل میشويد»، كه در ادامه آيه است میرساند كه مشكل اصلى بيرون آمدن از شرك و مظاهر آن و بالا زدن آستين براى شكستن بتها است، نه فقط بتهاى سنگى و چوبى، كه بتها از هر نوع مخصوصاً طاغوتهاى انسانى.[۲] پي نوشتها ۱. سوره انبياء،آيه۱۰۸ ۲. تفسير نمونه، ج۱۳،ص۵۷۳ منبع:سایت انوار طاها @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ ⚡️ ⭕️ در قرآن کريم (بخش اول) 🔶«يا ايها النبي، قل لازواجک و بنائک و نساء المؤمنين يدنين عليهنّّ من جلابيبهنّ ذلک ادني ان يعرفن فلا يؤذين و کان الله غفوراً رحيماً؛ اي پيامبر به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو روسريهای بلند بر خود بيفکنند، اين عمل مناسب تر است، تا (به عفت و پاکدامني) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند و خداوند آمرزنده ی مهربان است».[احزاب،۵۹] [۱] در اين نوشته، بر آنيم که آيه مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و برخی از نکات پيرامون آن را که نتيجه مطالعه کتب تفسيری ميباشد، به رشته تحرير درآوريم. شايسته يادآوري است که اين نوشته، قصد تفسير آيه را ندارد و تنها به بيان نکات اجمالی آن بسنده ميکند، اما پيش از طرح نکات، لازم است مفهوم حجاب بررسی گردد. 💠مفهوم حجاب 🔷 ، در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است. حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ايجابی و سلبی است. بعد ايجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن، حرام بودن خودنمايی به نامحرم است و اين دو بعد بايد در کنار يکديگر باشند تا محقق شود. گاهی ممکن است يک بعد باشد، ولی ديگری نباشد که در اينصورت، نميتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است. اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بناميم، حجاب ميتواند اقسام متفاوتي داشته باشد، از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی، علاوه بر اين، در قرآن از انواع ديگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی ميکند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصيه شده است. 🔷«جلابيب» جمع ، به معنای مقنعه ای است که سر و گردن را ميپوشاند[۲] و يا پارچه بلندی است که تمام بدن و سر و گردن را ميپوشاند.[۳] مرحوم امين الاسلام طبرسی، در «مجمع البيان» در ذيل آيه مينويسد، «جلباب» عبارت از روسری بلند است که هنگام خروج از خانه، زنان به وسيله آن، سر و صورت خود را ميپوشانند... مقصود اين است که با روپوشی که زن بر تن ميکند، محل گريبان و گردن را بپوشاند. با توجه به معانی جلباب و از جمله، اين معنی که پارچه بلندی برای پوشانيدن تمام بدن و سر و گردن است، در معنای امروزی، ميتوان پوشش را با «جلباب» همانند و مشابه در نظر گرفت و از آنجا که در اين آيه، به طور مشخص به استفاده زنان و دختران از جلباب اشاره شده است، ميتوان نتيجه گرفت که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، چادر به عنوان يک مطرح شده است. 🔷پوشش، معرف شخصيت و عفت زن مؤمن است و موجب ميگردد که افراد لاابالی جرأت نکنند به او جسارت کرده و به ديد شهوت و هوسرانی به او بنگرند. اين آيه، بيان ميدارد: زنان مؤمن برای اين که مورد آزار افراد هرزه قرار نگيرند، به گونه ای خود را بپوشانند که زمينه ای براي بی حرمتی به آنها فراهم نگردد. خداوند در اين فرموده اش، ابتدا را تبيين ميکند و با تهديد و زور، دستور حجاب را مطرح نميکند و سپس، به بيان ، يعنی جلباب که پوشش خاص آن زمان بوده است، اشاره ميکند. در اينجا ميتوان نتيجه گرفت که برای ايجاد فرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه، بايد ابتدا پايه های اعتقادی و بينش افراد را نسبت به اين موضوع، محکم کنيم و اين، يعنی نهادينه سازی باورهای درست و فرهنگ سازی دقيق. بنابراين، تهديد و اجبار، هيچگاه به عنوان اولين راهکار، اثر بخش نخواهد بود. 🔷اين آيه، به پيامبر فرموده است که ابتدا، به زنان و دختران خود و بعد، به زنان مؤمن بگو که حجاب را رعايت کنند. يعنی در ، اول از خوديها و نزديکان شروع کنيم، سپس به سراغ ديگران برويم. همچنين در احکام الهی تفاوتی ميان همسران و دختران پيامبر، با ديگر زنان وجود ندارد. احکام دينی بايد مورد توجه و استفاده همه قرار گيرد.[۴] هر پديده اي، آثار و پيامدهايي را به دنبال خواهد داشت. حجاب نيز، به عنوان يک راهکار عملي، آثار فردي و اجتماعي مختلفي را به دنبال خواهد داشت. 💠آثار و پيامدهای رعايت حجاب 🔹الف- آثار فردي: در خصوص آثار فردی رعايت حجاب، ميتوان به موارد ذيل اشاره کرد: ۱- احترام به شخصيت زن، به واسطه رعايت حجاب؛ ۲- مصونيت ارتباطات زن با مردان غريبه؛ ۳- حفظ اعتقادات مذهبی برای افراد؛ ۴- حفظ عفت زن و جلوگيری از فساد و ناهنجاری. 🔹ب - آثار اجتماعی: آثار اجتماعی رعايت حجاب فراوانند که برخی از آنها عبارتند از: ۱- سلامت نسل جديد جامعه؛ ۲- پيشگيری از فساد اخلاقی؛ ۳- مبارزه با مظاهر بی دينی؛ ۴- حفظ کيان خانواده. پی نوشتها: ۱. تفسير نور، ج ۸ ۲. مجمع البيان، ذيل آيه. ۳. تفسير الميزان. ۴. تفسير نور،ج ۸ نويسنده:نفيسه زروندی برگرفته از نرم افزار درّ وصدف منبع: وبسایت اهل البیت @tabyinchannel
⭕️ تاثیر خانواده بر 💠میزان بر فرزندان به چه اندازه است؟ 🔷یقینا فرزندان آینه‌ی رفتار اطرافیان و خصوصا والدین خود می‌باشند. در محیط خانه، را در دارد و باید توجّه داشت که فرزندان معمولا آنچه را می‌بینند، آموخته و عمل خواهند کرد. نمی‌توان انتظار داشت در خانواده‌‌هایی که والدین از آموزه‌های تربیتی استفاده نکرده و به عنوان مثال الفاظ رکیک، دروغ، تهمت و غیبت و... را بر زبان جاری می‌کنند و یا اهل دیدن تصاویر و فیلم‌های مبتذل هستند، فرزندانی مؤدب و پاک، پرورش یابد. 🔷با توجه به این‌که هرچه سن فرزندان کمتر باشد، تاثیرپذیری آنها بیشتر و عمیق‌تر خواهد بود، و اولین الگوهای رفتاری برای کودک به شمار می‌روند، نقش ایشان در تربیت فرزندان موثرتر است. از این‌رو در روایات نیز به مسائل تربیتی در این سنین، بیشتر تاکید شده است؛ چنانکه امام علی(ع) به فرزند خود می‌فرمایند: «دل نوجوان، مانند زمين كشت نشده است؛ آنچه در آن کاشته شود، مى‌پذيرد؛ لذا پيش از آن كه دلت سخت و فکرت مشغول شود، به تربيّت تو همّت گماشتم.»[۱] پی‌نوشت: [۱]. سیّد رضی، نهج البلاغه(صبحی صالح)، نامه ۳۱ منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«ماه رمضان»، ماه محاسبه نفس 🔹یکی از گام‌های اساسی در مسیر پاکسازی نفس از هواهای نفسانی و شیطانی «محاسبه» است. منظور از محاسبه این است که هر کس در پایان هر سال یا ماه و هفته و حتی در پایان هر روز به محاسبه کارهای خویشتن بپردازد، و عملکرد خود را در زمینه خوبی‌ها و بدی ها، اطاعت و نافرمانی، خداپرستی و هواپرستی دقیقا مورد بررسی قرار دهد، و درست مانند تاجر موشکاف و دقیقی که همه روز و هر هفته و هر ماه و هر سال به حسابرسی تجارت خانه خود می‌پردازد و سود و زیان خویش را از دفاتر تجاری بیرون می‌کشد و ترازنامه و بیلان مالی تنظیم می‌کند، به یک «محاسبه الهی و معنوی» دست زند و اعمال و اخلاق خویش را مورد بررسی قرار دهد.   💠محاسبه در امر دین یا دنیا 🔹پر واضح است «محاسبه» در امر دین یا دنیا، یکی از دو فایده مهم را داراست: اگر صورتحساب، سود کلانی را نشان دهد، دلیل بر صحت عمل و درستی راه است و انسان، همان شیوه و روش را ادامه می‌دهد؛ و اگر زیان مهمی را نشان دهد دلیل بر وجود بحران و خطر و احتمالا وجود افراد مغرض و دزد و خائن و یا خطاکار و ناآگاه در تجارتخانه یا نفس اوست که باید هر چه زودتر برای اصلاح آن وضع بکوشد. اهمیت این مهم تا جایی است که قرآن مجید یکی از نام‌های روز قیامت را نیز «یوم الحساب» معرفی می‌کند، و در آیات متعددی از حساب دقیق آن روز خبر می‌دهد. چنان که از زبان لقمان حکیم خطاب به فرزندش چنین نقل می‌کند: پسرم! اگر به اندازه سنگینی دانه خردلی کار نیک یا بد باشد و آن کار در دل سنگی یا در گوشه‌ای از آسمانها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را در «قیامت» برای حساب می‌آورد؛ خداوند دقیق و آگاه است. 🔹رسول خدا (ص) در یکی از وصایای خود به ابوذر غفاری می‌فرماید: «ای اباذرا پیش از آنکه مورد محاسبه قرارگیری، به «حساب نفس» خود رسیدگی کن؛ زیرا این کار حساب قیامت تو را آسانتر می‌کند و قبل از آن که تو را ارزیابی کنند، خود را ارزیابی کن... ای اباذر هیچکس از پرهیزکاران محسوب نمی‌شود، جز این که نفس خود را محاسبه کند، سخت‌تر از حسابرسی شریک نسبت به شریک خود». همچنین آن حضرت میفرماید: «در روز قیامت هیچ انسانی قدم از قدم برنمی‌دارد تا از چهار چیز سؤال شود؛ از عمرش که در چه راهی آن را سپری نموده، و از جوانی اش که در چه راهی آن را کهنه کرده، و از مالش که از کجا به دست آورده و در چه راهی مصرف نموده و از محبت ما اهل بیت (علیهم السلام) که آیا حق آن را ادا کرده یا نه. بنابراین انسان در طول عمر خویش سرمایه های مهمی دارد که خواسته یا ناخواسته در حال هزینه کردن آن است. 🔹محاسبه، آن است که مراقب باشد در مقابل هزینه نمودن این سرمایه های مهم چه چیزی به دست می‌آورد؟ آیا سرمایه های باارزشی همچون عمر، عقل، مذهب، ایمان و مانند آن را خوب به کار می‌گیرد؟ چقدر به مردم خدمت کرده است؟ چه اندازه از حق و حقوق خود گذشت کرده است؟ آیا حق و حقوقی از دیگران پایمال نموده است؟ آیا به دیگران بدهکار نیست و یا حق الناسی به ذمه ندارد؟ و صدها سؤالی که اگر در این دنیا مورد بررسی قرار نگیرد، در دنیای دیگر مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت. امام علی (ع) در بیان آثار محاسبه می‌فرماید: «کسی که محاسبه نفس خویشتن کند، بر عیوب خویش واقف می‌شود، و از گناهانش با خبر می‌گردد و به دنبال آن از گناه توبه می‌کند، و عیوب را اصلاح می‌نماید». گرچه محاسبه اعمال منحصر به زمان خاصی نیست، اما «ماه مبارک رمضان»، فرصت مناسبی برای حسابرسی اعمال و عملکرد سالیانه است. 🔹از سید بن طاووس - از علمای قرن ششم و هفتم هجری - نقل شده است که فرمود: «عده‌ای اول سال شان اول فروردین است، اول سال یک نوجوان نیز، اول فروردین است که تلاش می‌کند لباس نو بر تن کند؛ اول سال یک کشاورز اول پاییز است که درآمد مزرعه را مورد حسابرسی قرار می‌دهد؛ یک تاجر، اول سال را در فرصت دیگری تعیین می‌کند؛ اما آنها که اهل سیر و سلوک اند، اول سال شان، «ماه مبارک رمضان» است؛ حساب‌ها را از ماه مبارک تا ماه مبارک بررسی می‌کنند که ماه رمضان گذشته، چه درجه ای داشته اند و امسال چه درجه ای دارند؟ چقدر مطلب فهمیده و چقدر مسائل برای آن‌ها حل شده است؟ چقدر در برابر گناه قدرت تمکین داشته و چقدر در برابر دشمن، قدرت تصمیم دارند». خلاصه آنکه اهمیت محاسبه به حدی است، که امام کاظم می‌فرماید: «کسی که همه روز به حساب خویش نرسد از ما نیست! پس اگر در این محاسبه عمل نیکی انجام داده است، افزودن بر آن عمل را از خداوند طلب نماید، و اگر عمل بدی از او سرزده است از آن گناه استغفار کرده و توبه نماید».   📕فرصت‌های از ماه خدا، محمدمهدی فجری، ص ۷۶-۸۱ منبع؛ وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ علیه ملت ایران (بخش هفتم) 🔶«دلایل دشمنی و خصومت آمریکا با ایران» در بررسی مهمترین دلایل و عوامل دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی با نظام جمهوری اسلامی و استمرار و دست برنداشتن از این دشمنی و عناد، میتوان به این موارد به طور گذرا اشاره نمود: 💠زیر سؤال بردن نظام استکباری 🔷موجودیت نظام جمهوری اسلامی و حرکت با صلابت و مقتدرانه آن، بنیان نظام استکباری را به خطر انداخته است و همین مسأله از استکبار جهانی و آمریکا با انقلاب اسلامی است. ریچارد مورفی معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در گزارشی خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا گفت: «اولویتهای آمریکا مبتنی بر حفظ جریان آزاد نفت از خلیج فارس، مهار کردن نفوذ روسیه و جلوگیری از رادیکالیسم اسلامی است. پدیده انقلاب اسلامی ایران دیگر تنها یک مسأله استراتژیک متعارف نیست، مسأله امواجی است که این انقلاب پدید آورده و بنیادهای تمدن معاصر کاپیتالیستی و سوسیالیستی غرب را به لزره انداخته است» (ایران و آمریکا - حسن واعظی - ص ۳۱۴) 🔷مقام معظم رهبری فرمودند: «موضع انقلاب اسلامی موضع هجومی است، هجوم علیه سیستم ظالمانه و ستمگرانه ای که امروز بر دنیای سیاست در سراسر عالم و بر زندگی واقعی مردم حاکم است، یعنی هجوم بر نظام سلطه... انقلاب اسلامی، فریاد و نهیبی است علیه چنین نظام های ظالمانه ای در دنیا. علت این هم که نظام اسلامی و انقلاب اسلامی در چشمها و کامهای ملتها شیرین بوده و همچنان هست، همین است. این هم که می بینید در دنیا سیاستهای گوناگون با شیوه های مختلف مرتب روی جمهوری اسلامی فشار می آورند تا در قضایای گوناگون مثلاً در قضیه فلسطین موضع نگیرد، بعضی ساده لوح ها خیال میکنند که مشکل فقط این است که جمهوری اسلامی در فلان قضیه موضع تندی دارد، لذا میگویند شما موضع تند نگیرید، در صورتی که مسأله این نیست؛ مسأله این است که مواضع اصولی جمهوری اسلامی، اصل سیاستهای سلطه را در دنیا تهدید و ملت ها را امیدوار میکند». (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری/بیانات معظم له ۸۱/۵/۱۷) 💠به مخاطره انداختن منافع ابرقدرتها در منطقه حساس خاورمیانه 🔷انقلاب اسلامی منافع غرب و به ویژه را در منطقه استراتژیک خاورمیانه به خطر انداخته است و این یکی از عوامل دشمنی با آن است. برژنسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی میگوید: «تجدید حیات اسلام بنیادگرا در سراسر منطقه با سقوط شاه و تشنجات ناشی از ایران (امام) خمینی (ره) یک مخاطره مستمر برای منافع ما در منطقه ای که حیات جهان غرب کاملاً به آن وابسته است ایجاد کرده است. بنیادگرایی اسلامی پدیده ای است که امروزه آشکار نظم و ثبات موجود را تهدید میکند». (ستیز غرب با آنچه بنیادگرایی اسلامی می نامد - محسن داودی - دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی،ص ۸۰) 🔷مقام معظم رهبری فرمودند: «اینکه ملاحظه میکنید بعد از پیروزی انقلاب تاکنون از دشمنی با ملت و کشور و نظام جمهوری اسلامی هرگز دست نکشیده اند و یک لحظه از دشمنی باز نایستاده اند، علّت همین است، اینجا پایگاه سیاسی و اقتصادی امن و امان آمریکاییها بود، اما فکر اسلامی و ایمان اسلامی این ملت را بیدار کرد و آنها توانستند به برکت اسلام دست این سلطه طلبِ زیاده خواهِ زورگوی چپاولگر را کوتاه کنند. در حقیقت اسلام در کشور ما بزرگترین ضربه را به زده است، بنابراین آنها هم بزرگترین کینه را دارند و بی مهار اقداماتی میکنند». (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری/بیانات معظم له ۱۳۸۱/۰۹/۰۱) : وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️هنر در قرآن (بخش اول) 🔶در مطلبی كه مستقيماً به اشاره‌اي داشته باشد نيست، ولی با توجّه به سوره‌ها و آيه ‌های آن، قرآن سراسر از هنر است و مصداقاً به هنر ميپردازد و چه بسا به آن جهت ميدهد. مثلاً در مورد شعر كه قرآن «شعر عرب را به عنوان هنر محكوم نميکند، چرا كه همين هنر اگر در اختيار افراد مؤمن و صالح قرار گيرد ارزشمند و به سود جامعه و مورد ستايش و تكريم است»[۱] و در قرآن كريم آن دسته از شاعرانی مورد سرزنش هستند كه پيشوای گمراهی ميباشند و آن شاعراني كه به خدا ايمان آورده و عمل نيكو انجام ميدهند و هميشه به ياد خداوند هستند از آن گروه استثنا ميباشند.[۲] و به همين خاطر است كه اسلام از آغاز در قالب هنر ارائه شد، چون در آن زمان شاعران و سخنوران توانا و قدرتمند، فراوان بودند، در بلندترين، عاليترين و كامل‌ترين شكل بيان هنری بر سينه نبی اکرم محمد مصطفی(ص) فرود آمد. قرآن از لحاظ زبان هنری بي‌ نظير و استثنایی است و يكی از وجوه اعجاز و ماندگاری آن همين قالب هنری آن است.[۳]   💠هنر صوت در قرآن 🔷عالیترين هنر در پيوند با صوت و صدا در اسلام تلاوت قرآن است. گرچه هرگز نام موسيقی بر آن اطلاق نشده، تلاوت قرآن با صداي خوش همواره مورد ستايش پيشوايان دين قرار گرفته است.[۴] و در خود قرآن نيز تأكيد شده كه آن را به لحنی خوش و با حالت ترتيل بخوانيد.[مزمل،۴]   💠هنر بيان در قرآن 🔷خداوند در قرآن ميفرمايد: «انسان را آفريد و به او و سخن گفتن را آموخت.»[الرحمن،۳-۴] علامه طباطبایی در تفسير الميزان در ذيل اين آيه مباركه ميفرمايد: «بيان قدرت بر سخن از اعظم نعمت و آلای ربانی است، كه براي بشر موقف انسانيش را حفظ نموده، به سوی هر خيری هدايش ميکند».[۵]   پی نوشت ها: ۱. مجله فقه، شماره ۴و۵، ويژه هنر، تابستان و پائيز ۷۴، ص۱۳ ۲. به سوره شعراء آيات ۲۲۴ تا آخر سوره نگاه شود. ۳. مجله فقه، شماره ۴و۵، ويژه هنر، تابستان و پائيز ۷۴، ص ۱۲ ۴. همان، ص ۱۴ ۵. ترجمه تفسير الميزان (مترجم سيدمحمد باقر موسوی همدانی)، ناشر دفتر انتشارات اسلامي، ‌ج۱۹، ص۱۵۹، برای اطلاع بيشتر از تفسير آن به صفحه ۱۵۷ و ۱۵۸ همين جلد رجوع شود. نویسنده: مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگی حوزه علميه منبع: وبسایت اندیشه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا