✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️موانع فهم قرآن (بخش اول)
🔹خدای سبحان میفرمايد «سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ؛ [اعراف، ۱۴۶] بزودی کسانی را که در روی زمین بناحق تکبّر میورزند، از (ایمان به) آیات خود، منصرف میسازم!». «ثُمَّ انْصَرَفُوا صَرَفَ اللهُ قُلُوبَهُمْ» [توبه، ۱۲۷] چون آنها نخست به دليل ضعف درونی خود از آيات الهی رويگردان شدند، خدا نيز قلوب آنان را از ادراك مفاهيم قرآن منصرف كرد، و چنين گروهی نه قرآن را میفهمند و نه بر فرض فهميدن، از آن بهرهمند ميشوند. آنها هميشه در فكر متاع زودگذر دنيا هستند. «يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى» [اعراف، ۱۶۹] يعنی متاع پست دنيا را میگيرند و در مقابلش عقل و فطرت پاك و الهی را میدهند و به #كوردلی مبتلا میشوند.
🔹قرآن كريم به همه انسانها هشدار میدهد كه اگر غرق در امور مادی باشيد، جان پاك خود را در طبيعت دفن كرده و خسران ديدهايد. اگر كسی عقل و فطرت خود را در غريزهها و هدف های طبيعی دفن كند، منبع الهام درونی و تشخيص حق و باطل و تقوا و بدی را نيز دفن كرده است. «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها؛ [شمس، ۸] سپس فجور و تقوا (شرّ و خيرش) را به او الهام كرده است». و هيچگاه نمیتواند معارف جدای از طبيعت و بلند قرآن كريم را بفهمد. كسانی كه لزوم وحی را نمیفهمند و در برابر انبياء مقاومت میکنند؛ جاهلان و تكبّر كنندهگانند. چون جاهلند، ذهن علمی ندارند و اهل تفكّر نيستند، و به همين جهت قابليت فهم رهآورد انبياء را ندارند، و چون تكبّر كنندهگانند، در ساحت حق فروتنی و تواضع ندارند و در برابر آن قيام میکنند.
🔹چنين كسانی نه زبانشان به علم و حق گوياست و نه گوش شنوايی برای شنيدن حق دارند، و نه تنها خود به آيات زنده كننده قرآن كريم گوش فرا نمیدهند، بلكه ديگران را نيز از گوش دادن به آن باز میدارند «وَ هُمْ يَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ يَنْؤَوْنَ عَنْهُ؛[انعام، ۲۶] آنها ديگران را از آن باز میدارند؛ و خود نيز از آن دوری میکنند». هم ديگران را از فيض الهی نهی میکنند و هم خود آنان محرومند؛ «وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فِيهِ؛ [فصلت، ۲۶] كافران گفتند گوش به اين قرآن فرا ندهيد و به هنگام تلاوت آن جنجال كنيد». به اين قرآن گوش ندهيد و اين سخنان را نپذيريد و در آشوبگری و ياوه سرايی و بيهوده گويی بكوشيد و به اين وسيله به مبارزه با قرآن برخيزيد.
🔹خدای سبحان اينان را كسانی میداند كه از درون تهی هستند و جوشش درونی ندارند، و از بيرون نيز كانال ورودی قلبشان به منبع زندگی بسته است، و لذا تهی مغز و درون پوچند؛ «وَ أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ؛ [ابراهیم، ۴۳] دلهايشان (فرو میریزد، و از انديشه و اميد) خالی میگردد». تمام سعی انبيای الهی اين بوده كه با شكوفا ساختن فطرت مردم به آنها دلی عميق، ذهنی علمی، گوشی حق شنوا، و زبانی حقگو بدهد. كافران میگفتند: «وَ قالُوا قُلُوبُنا فِی أَكِنَّةٍ مِمَّا تَدْعُونا إِلَيْهِ وَ فِی آذانِنا وَقْرٌ وَ مِنْ بَيْنِنا وَ بَيْنِكَ حِجابٌ؛ [فصلت، ۵] قلب ما در غلاف و در پوشش است نسبت به آنچه تو ما را بدان میخوانی، و در گوشهايمان وقر و سنگينی وجود دارد و منطق تو را نمیفهمیم؛ بين ما و بين تو حجاب و پرده ای است كه رابطه تفهيم و تفاهم دو طرفه را قطع میكند».
🔹حضرت نوح (ع) نيز از اين كبر ورزيدن و نفهمی كافران زمان خود، به درگاه خدای سبحان شكايت ميکند: «وَ إِنِّي كُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فِي آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِيابَهُمْ وَ أَصَرُّوا وَ اسْتَكْبَرُوا اسْتِكْباراً؛ [نوح، ۷] و هر چه آنان را به مغفرت و آمرزش تو خواندم انگشت بر گوش نهادند و جامه به رخسار افکندند (تا مرا نبینند و سخنم را نشنوند) و (بر کفر) اصرار و لجاج ورزیدند و سخت راه تکبر و نخوت پیمودند». #ادامه_دارد...
📕قرآن در قرآن (آیت الله جوادی آملی)
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#قرآن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️جلوهای از وجود مطلق در ملت
🔹«و لَا تَهِنُوا و لَا تَحْزَنُوا وَ اَنتُمُ الْاَعلَونَ إنْ کُنْتُم مُومِنینَ»؛ نه #سستی کنید و نه #محزون باشید، اگر #مومن هستید، #علو_رتبه دارید و از همه بالاترید؛ لکن مهم #ایمان است. و چطور تحصیل کنیم ایمان را؟ #اسلام شهادتین است. #ایمان حظ قلب است. آن چیزی را که زبان بگوید و تلقین کند به #قلب، و قلب قبول کند؛ باور کند. اگر باور کردید که #خدایتبارکوتعالی #قادر_مطلق است، #حیّ_مطلق است، #وجود_مطلق است، #قادر_عظیمالشان است، اگر باور کردید این معنا را، دیگر نه حزنی است و نه سستی...
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۳/۲۵
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روايات درباره «مکان استقرار امام مهدی» (عج) در عصر غیبت کبری چه بیانی دارند؟
🔹از روايات بسيارى استفاده مى شود كه #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه) نه تنها در سرداب مقدس مخفى نيست؛ بلكه هيچ مكان معينى ندارد. «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه) در خطاب خود به ابراهيم بن مهزيار فرمود: «پدرم مرا وصيت كرده كه در سرزمين هاى مخفى و دور سكنى گزينم، تا امر من از مردم مخفى بماند و محلم از كيدهاى اهل ضلالت و ارتداد و از حوادث امت هاى گمراه محفوظ بماند؛ لذا اين سفارش، مرا به تپه هاى بلند كشانده است». [۱]
🔹آرى مطابق برخى از روايات مكان خاصى براى حضرت وجود دارد كه تنها شيعيان خاصش از آن اطلاع دارند. اسحاق بن عمار از امام صادق (عليه السلام) نقل مى كند كه فرمود: «لِلْقَائِمِ غَيْبَتَانِ إِحْدَاهُمَا قَصِيرَةٌ وَ الْأُخْرَى طَوِيلَةٌ الْغَيْبَةُ الْأُولَى لَا يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلَّا خَاصَّةُ شِيعَتِهِ وَ الْأُخْرَى لَا يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلَّا خَاصَّةُ مَوَالِيهِ؛ براى #قائم دو غيبت است: يكى كوتاه و ديگرى طولانى؛ در غيبت كوتاه كسى غير از شيعيان خاصش از مكان او اطلاع ندارند و در غيبت طولانى نيز تنها خواص از دوستدارانش از مكان او آگاهند». [۲]
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربي، ۱۴۰۳ق، چ دوم، ج ۵۲، ص ۳۶، باب ۱۸
[۲] الكافی، كلينى، دارالكتب الإسلامية، ۱۴۰۷ ق، چ چهارم، ج ۱، ص ۳۴۰، ح ۱۹
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چ هفتم، ۱۳۹۰ ش، ص ۴۲۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_مهدی #امام_زمان #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️غیرت دینی
🔹 #غیرت_دینی این است که #مسلمان #دین خود را پاس بدارد، از #گناه خود و دیگران بدش بیاید، با #گناهکاران دوستی نکند، اهانت به دین و بزرگان دینی را برنتابد و با #بدعت_گزاران بستیزد. از نشانه های غیرت دینی و از آثار آن #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر است که از مهم ترین ارکان دین میباشد.
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراج السعادة)، ص ۱۶۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#غیرت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️تحول و دگرگونی
🔹من در گذشته چند بار در سخنرانی های عمومی راجع به #تحوّل در جامعه، در نظام، در کشور صحبت کردهام؛ امروز یک مقدار با خصوصیّات بیشتری در این زمینه صحبت میکنم... اوّلین مطلبی که باید عرض بکنم در این باب، تبیین مراد ما از «تحوّل» است. تحوّل یعنی چه؟ #تحوّل یعنی #دگرگونی. میخواهیم چه چیزی دگرگون بشود و تغییر پیدا کند؟ مهمترین مسئله این است. #دشمنان نظام اسلامی هم میگویند دگرگونی، آنها هم دنبال دگرگونی هستند، [امّا] دگرگونی مورد نظر آنها درست نقطهی مقابل آن چیزی است که مورد نظر ما است. آنها این دگرگونی را مطرح میکنند و متأسّفانه در داخل هم بعضیها به تبع آنها یا به تقلید آنها همان حرف را با تعبیرات دیگری بیان میکنند: مثلاً تغییر قانون اساسی یا تغییر ساختار نظام اسلامی؛ این همان حرف بیگانهها است، همان حرف دشمنها است، منتها عنصر داخلی گاهی از روی غفلت، از روی بیتوجّهی، گاهی هم با انگیزههای های دیگر، آن حرف را تکرار میکند.
🔹آنچه #دشمن دنبالش است و اسمش را دگرگونی میگذارد، عبارت است از تغییر هویّت جمهوری اسلامی. دشمنان ایران اسلامی #استکبار و #صهیونیسم هستند؛ اینها با هویّت جمهوری اسلامی مخالفند؛ اگر میگویند تغییر، تحوّل، تغییر ساختار، انقلاب و امثال اینها، مقصودشان این است که هویّت جمهوری اسلامی تغییر پیدا بکند. هدف آنها حذف همهی چیزهایی است که مردم را به یاد انقلاب و به یاد اسلام میاندازد؛ #اسلام_ناب و #اسلام_انقلابی. آنها با تکرار نام امام مخالفند، با مطرح شدن تعالیم امام مخالفند، با «مسئلهی ولایت فقیه» مخالفند، با بیستودوّم بهمن مخالفند، با روز قدس مخالفند، با انتخابات در جمهوری اسلامی و حضور پُرشور مردم مخالفند، با هر چیزی که نشانهای از اسلام انقلابی و جمهوری اسلامی در آن پُررنگ است مخالفند؛ نظرشان تغییر این چیزها است. اگر اسم تغییر ساختار میآورند، اسم تحوّل میآورند، مقصودشان این است که اینها را که اتّفاقاً اینها همه نقاط قوّت کشور ما است، نقاط قوّت جمهوری اسلامی است، میخواهند حذف کنند.
🔹به طور خلاصه، #هدف_دشمن تبدیل مردمسالاریِ اسلامی به یک حکومت باب میل استکبار است. آنها در ایران دنبال این هستند که یک حکومتی اینجا سر کار بیاید که باب میل استکبار باشد: یا یک حکومت فردی که یک فرد مطیعِ آنها بر سر کار باشد، یا یک حکومت بظاهر دموکراسی غربی که [در واقع] دموکراسی دروغ و فریب است، سر کار بیاید، منتها زیر نگین آنها، در مشت آنها که بر طبق میل آنها حرکت بکند و تحت فرمان آنها باشد؛ خواستار این هستند. استکبار در ایران خواستار یک حکومتی است که بتواند او را تهدید کند یا تطمیع کند و با تهدید و تطمیع بتواند خواستههای خودش را انجام بدهد، کشور را غارت کند، تسلّط سیاسی یا اقتصادی پیدا کند؛ دنبال این هستند. تغییری که دشمن [از آن] اسم میآورد، تحوّلی که #دشمنان جمهوری اسلامی مطرح میکنند، اینجور تغییری است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امیرالمومنین امام علی عليه السلام:
🔸«عَجِبتُ لِمَن يَقنَطُ و مَعهُ الاستِغفارُ!»
🔹در شگفتم از كسى كه #استغفار را با خود دارد و با اين وصف #نوميد مى شود!
📕نهج البلاغة، الحكمة ۸۷
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار صله رحم (بخش پنجم و پایانی)
🔸 #صله_رحم آثار فراوانی دارد و روايات صله رحم و رسيدگى به #خويشاوندان، متواتر و بسيار زياد است، كه ما فقط به دو روايت اكتفا مى كنيم. امام باقر (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و مرتفع ساختن احتياجات آنها، اعمال انسان را رشد و نمو داده [عاملى براى تكثير اعمال نيك است] و موجب زيادى اموال و رفع بلا و مصيبت گشته و محاسبه را آسان و اجل را به تأخير مى اندازد». امام صادق (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و رفع احتياجات آنها و رفتار نيكو با همسايگان، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند».
6⃣آبادى شهرها
🔹انفاق به محرومان و ناتوانان، اگر بطور فراگير بر تمام خانه ها و بر فرد فرد جامعه سايه بگستراند، و فقر به كلى از جامعه ريشه كن گردد، قهرى است، كه شهرها نيز آباد مى گردد. آرى جامعه همچون درختى است كه ثروت بايد به صورت مواد غذایى از آوندها و مجارى تغذيه آن بالا رفته و به تمامى سلولها، حتى سلول هایى كه در زواياى يك برگ لميده اند برسد، وگرنه به تدريج شاخه هاى آن، رو به زردى گرائيده و تمام درخت نابود مى گردد.
🔹در پايان به كلام امام علی (ع) در نهج البلاغه درباره رسيدگى به #نزديكان اشاره مى شود. «اَلَا لَا يَعْدَلَنَّ اَحَدُكُم عَنِ القَرَابَةِ يَرَى بِهَا الخَصَاصَةَ اَنْ يَسُدَّهَا بِالَّذِى لَا يَزِيدُهُ اِنْ اَمسَكَهُ وَ لَا يَنْقُصُهُ اِنْ اَهْلَكَهُ وَ مَنْ يَقبِضُ يَدَهُ عَن عَشِيرَتِهِ فَاِنَّمَا تُقْبَضُ مِنهُ عَنهُمْ يَدٌ وَاحِدَةٌ وَ تُقْبَضُ مِنهُم عَنهُ اَيْدٍ كَثِيرَةٌ وَ مَنْ تَلِنْ حَاشِيَتُهُ يَسْتَدِمُ مِنْ قَومِهِ المَوَدَّةَ؛ [۱] آگاه باشيد، نبايد يكى از شما از #نزديكان خود روى برگرداند، در حالى كه آنها گرفتار فقر و پريشانى هستند و [نبايد] امتناع كند از مالى كه اگر نگه دارد به مال او چيزى افزوده نمى شود، و اگر #انفاق كند چيزى از مال او كم نمى شود، ـ اگر از خويشان او تنگدست و محتاج اند، نبايد از #كمك_مالى دريغ كند، مالى كه اگر حفظ شود تأثيرى در ازدياد اموال نداشته و اگر تقديم مستحقّى گردد تأثير و كمبودى در ثروت احساس نمى شود و خداوند متعال جبران مى كند، و كسى كه دست از #ارحام خويش كشد، جز اين نيست كه او يك دست از آنها مى كشد، و در مقابل دست هاى زيادى از او كشيده مى شود؛ زيرا او يك نفر و جمعيت طایفه بسيار است و طبعاً جدا شدن يك نفر ضررى به ديگران نمى زند، ولى جدايى يك فاميل از يك فرد، مضرّ به حال او است و كسى كه [با خويشان خود] متواضع و مهربان و همراه باشد، دوستىِ هميشگىِ آنها را جلب كرده است، و هر وقت كمك و يارى بخواهد دستها و قدم هايى آماده، براى خدمت به او مهيّا خواهد بود».
پینوشت؛
[۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۶۵، خطبه ۲۳ (تأديب الأغنياء)
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، چ اول، ج ۱، ص ۳۳۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#صله_رحم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️شما در ماه رمضان مهمان خدا هستید
🔹ضیافتهای خدا با ضیافتهای مردم این است فرقش که وقتی شما را یک اشخاصی دعوت بکنند به یک مهمانی، وقتی بروید در آن مهمانی به حسب فراخور حال، یک چیزهایی برای خوردنی و یک چیزهایی برای تفریح و این چیزهاست. ضیافت خدا در #ماه_رمضان یک شعبهاش روزه است، آن ضیافت خداست؛ یک شعبهاش روزه است و یک امر مهمش که مائده غیبی و آسمانی است، #قرآن است. شما دعوت شدهاید به مهمانی خدا و شما در ماه رمضان مهمان خدا هستید.
بیانات حضرت امام ۵۹/۴/۲۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد