✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاکتیک های جنگ روانی (بخش ششم)
🔸#جنگ_روانی از واژه هایی است که تاکنون تعریف های متنوع و گوناگونی براساس شرایط استفاده از آن، ارائه شده است. در یک تعریف «جنگ روانی» عبارت است از استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
9⃣«کلی بافی»
🔹#تاکتیک_کلیبافی، تاکتیکی است که در آن جزئیاتی را که ممکن است مخالفت اداری یا سیاسی را برانگیزد، با لعابی از #مطالب_غیرواقعی، میپوشانند. در پخش این تاکتیک، سعی میشود بدون توجه به مسائل اصلی و عمیق در خبر و بدون ریشه یابی موضوعی که منعکس میشود، به #حواشی آن پرداخته شده، به خبر #لعاب بزنند و #شاخوبرگ آن را اضافه کنند، و خواننده را در #سطح، نگه دارند و توجه وی را کمتر معطوف به عمق مطالب نمایند. این تاکتیک، بیشتر در پخش «بیانیه های وزارت امور خارجه» و یا «دستگاه دیپلماسی خارجی کشورها» مورد استفاده قرار می گیرد که در آنها، از شیوه #بیحسسازیمغزی استفاده میشود.
🔟«زمان بندی»
🔹مرسوم ترین مصداقی را که میتوان برای #تاکتیک_زمانبندی مثال زد، تاخیر در پخش خبر میباشد، به نحوی که دیگر پیامگیر نتواند کاری بکند. این شیوه در بسیاری از موارد، التهاب و #اشتیاق_مخاطبین را برای شنیدن خبر از منابع موثق، مهیا نموده، در بخشی دیگر، زمینه پخش #شایعات را نیز فراهم میکند. «تافلر» میگوید: «پیچیدگی #افکار_عمومی به گونه ای است که استفاده از یک تاکتیک به شکل مجزا و مجرد، نمیتواند کاربرد لازم را داشته باشد».
1⃣1⃣«حذف»
🔹براساس این تاکتیک، «قسمتهای مهمی از خبر»، به دلایلی که از پیش طراحی شده و به شکلی هدفمند #حذف میشود، تا زمینه را برای #تاکتیک_پخششایعه، مهیا نماید. در این تاکتیک، #پخشکنندهخبر (رسانه) میداند که با پخش قسمت ناقصی از خبر، سؤالاتی در ذهن مخاطبان ایجاد میکند و این سؤالات، چنانچه پاسخ گفته نشود، زمینه پخش #شایعات را فراهم میکند. در وسایل ارتباط جمعی، معروف است که #شایعه، جایی پخش میشود که خبر نباشد. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️بنده مطیع و بنده عاصی
🔹به حسب ظاهر #بنده_مطیع، پشتیبانش (خداوند متعال)، مثل کوه، محکم و استوار و منبع همه خیرات است، و #بنده_عاصی پشتیبانش (شیطان)، محتاجتر از او و دشمن دانایی است که از دوست نادان، بدتر است و صلاحدیدش تمام به زیان اوست.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۱۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از «غیرت دینی» چیست؟
🔹منظور از #غیرت_دینى این است که #انسان در برابر #تخلّفاتى که از مسیر حق و عدالت و احکام الهى مى شود، خاموش ننشیند و #بىتفاوت از کنار آنها نگذرد، بلکه تخلّف هر چه شدیدتر باشد #جوشوخروش او بیشتر گردد. کسانى که خونسرد و بى رمق از مقابل این امور مى گذرند فاقد #غیرت_دینى هستند. #قرآن_مجید درباره بعضى از جنگجویان با ایمان که فاقد وسائل لازم براى شرکت در میدان جنگ بودند مى فرماید:
🔹«وَ لا عَلَى الَّذینَ اِذا ما أَتَوْکَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لاَ أَجِدُ ما أَحْمِلُکُمْ عَلَیْهِ تَوَلَّوا وَ أَعْیُنُهُمْ تَفیضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَناً أَلاّ یَجِدُوا مایُنْفِقُونَ» [۱] (و نیز بر کسانی که هنگامی که نزد تو آمدند تا آنان را [برای رفتن به سوی نبرد] سوار مرکبی کنی، گفتی: [به سبب نبود امکانات] بر مرکبی دسترسی ندارم تا شما را به جهاد برم، هیچ مؤاخذه و سرزنشی نیست؛ [از نزد تو] بازگشتند در حالی که به خاطر غصه و اندوه از دیدگانشان اشک می ریخت که چرا چیزی نمی یابند تا [در نبرد با دشمنان] هزینه کنند).
🔹این چه عاملى است که فردى را که ابزار و وسایل جهاد را نمى یابد چنان منقلب مى کند که بى اختیار مانند ابر بهار، اشک بریزد؟ توجه داشته باشید #تفیض در اینجا به معناى (فرو ریختن فراوان) است؛ آن چیزى جز #غیرت_دینى نیست. در خطبه ۲۷ #نهج_البلاغه نیز به یکى از مظاهر آن ـ که در بالاترین حدّ قرار دارد ـ اشاره شده است. حضرت مى فرماید: «اگر مسلمانى، به خاطر این حادثه (بسیار دردناک) [۲] از شدّت تأسّف بمیرد، جاى سرزنش ندارد، بلکه به نظر من سزاوار است». #غیرت_دینى عامل بسیار مهمّى براى دفاع از حریم #قوانین_اسلام و احیاى #معروف و از میان بردن #منکر است.
🔹جالب این که در حدیثى از #امام_صادق (علیه السلام) آمده است که خداوند، دو #فرشته را براى #عذاب قومى مأمور کرد؛ هنگامى که آنها به سراغ این #مأموریت خود رفتند، #مردى به ظاهر نورانى را که #آثار_پارسایى و صلاح از او آشکار بود دیدند که در حال #تضرّع و زارى به درگاه خدا است؛ یکى از آن دو، به دیگرى گفت: «این مرد دعا کننده را دیدى؟» دیگرى گفت: آرى، ولى من مأموریتم را انجام مى دهم»؛
🔹دومى گفت: من هیچ کارى نمى کنم، تا به پیشگاه خدا، پروردگارم باز گردم (و دستور جدیدى بگیرم)؛ هنگامى که به پیشگاه خداوند عرضه داشت که «پروردگارا! من به آن شهر که رسیدم، یکى از بندگان تو را دیدم که در حال دعا و تضرّع است» دستور آمد که برو و #مأموریتت را انجام ده (و شهر را زیر و رو کنید)؛ «فأِنَّ ذلِکَ رجُلٌ لَمْ یَتَغیَّرْ وَجْهُهُ غَضَباً لى قَطُّ» (او مردى است که هرگز، چهرهاش از #خشم در راه من متغیّر و #برافروخته نشده است، و ذره اى #غیرت_دینى نداشته). [۳]
پی نوشتها؛
[۱] سوره توبه، آیه ۹۲
[۲] منظور غارت زیور آلات یک زن مسلمان و یک زن غیر مسلمانِ در پناه اسلام در حمله سپاه معاویه به شهر انبار است.
[۳] بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۸۹، ح ۶۰
📕پيام امام امير المومنين عليه السلام، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۵ش، ج ۲، ص ۱۵۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#غیرت #غیرت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️سیدحسن نصرالله پرچم بلند مقاومت در برابر اهریمنان ستمگر و غارتگر بود
🔹ما همه در #شهادتسیّدعزیز، مصیبتزده و عزاداریم. این، #فقدان_بزرگی است و جدّاً ما را عزادار کرد. البتّه عزاداری ما به معنی افسردگی و پریشانی و نومیدی نیست؛ از جنس عزاداری برای #سیّدالشهدا حسینبنعلی (علیهما السّلام) است؛ #زندهکننده، و #درسدهنده، و #انگیزهبخش، و #امیدآفرین است.
🔹#سیّدحسننصرالله جسمش از میان ما رفته ولی شخصیّت حقیقی او، روح او، راه او، و صدای رسای او همچنان درمیان ماهست وخواهد بود. او #پرچمبلندمقاومت در برابر اهریمنان ستمگر و غارتگر بود؛ زبان گویا و مدافع شجاع مظلومان بود؛ مایه دلگرمی و جرئت مبارزان و حقطلبان بود.
🔹گستره محبوبیّت و تأثیرگذاری او از #لبنان و #ایران و کشورهای عربی فراتر رفته بود؛ واکنون #شهادت او این اثرگذاری را افزایش خواهد داد... #دشمن_پلید و زبون چون نمیتواند به تشکیلات مستحکم #حزب_الله یا #حماس یا جهاد اسلامی و دیگر سازمانهای مجاهد فیسبیلالله صدمه جدّی بزند، #ترور و #تخریب و #بمباران و کشتار غیر نظامیان و داغدارکردن غیر مسلّحین را نشانهی پیروزی خود قلمداد میکند. نتیجه چیست؟
🔹محصول این رفتار، #تراکم_خشم و افزایش انگیزه مردم و سر برآوردن #مردان و #سرداران و رهبران و از جانگذشتگان بیشتر، و تنگتر شدن حلقه محاصره #گرگخونآشام، و سرانجام، حذف وجود ننگین او از صحنه وجوداست، انشاءالله.
ترجمه بیانات رهبری در خطبه دوم نمازجمعه تهران ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاکتیک های جنگ روانی (بخش هفتم)
🔸#جنگ_روانی از واژه هایی است که تاکنون تعریف های متنوع و گوناگونی براساس شرایط استفاده از آن، ارائه شده است. در یک تعریف «جنگ روانی» عبارت است از استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
2⃣1⃣«قطره چکانی»
🔹#دادهها، #اطلاعات و #دانش به جای آن که در سندی واحد نوشته شوند، در این تاکتیک، #دستهبندی شده، در زمان های گوناگون و به #مقداربسیارکم، ارائه می شوند، تا هم #مخاطب نسبت به «منبع خبر»، #اعتماد پیدا کند و هم نسبت به آن، #اعتیاد پیدا کند و منتظر پخش اخبار از مجرای مورد نظر باشد. در این شیوه، الگوی رخدادها تجزیه میشود و از دید گیرنده، مخفی میماند.
3⃣1⃣«دروغ بزرگ»
🔹یا استفاده از #دروغ_محض. این تاکتیک، قدیمی و سنتی میباشد، اما هنوز هم مورد استفاده فراوانی در #رسانهها دارد و اغلب برای #مرعوب_کردن حریف و یا حتی برای «مرعوب کردن افکار عمومی» مورد استفاده قرار می گیرد؛ بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه #واقعیت ندارد، بیان می کنند.
🔹معروف ترین مورد استفاده ای که از این تاکتیک شده، در زمان هیتلر و توسط گوبلز بوده است. گوبلز میگوید: #دروغ، هر قدر بزرگتر باشد، باور آن برای توده های مردم، راحت تر است. تسخیر یک هفته ای #بغداد توسط نیروهای ائتلاف و استفاده از جنگ الکترونیک در بغداد، یکی از همین «تاکتیک های دروغ محض» بود. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پیشبرد آرمان های بزرگ اسلام
🔹شما #جوانان ارزنده اسلام - که مایه امید مسلمین هستید - لازم میباشد که ملتها را آگاه سازید و نقشه های شوم و خانمانسوز #استعمارگران را برملا نمایید، در «شناسایی اسلام» بیشتر جدیت کنید، تعالیم مقدسه #قرآن را بیاموزید و به کار بندید، با کمال #اخلاص در نشر و تبلیغ و معرفی #اسلام به ملل دیگر و پیشبرد آرمان های بزرگ اسلام بکوشید.
بیانات حضرت امام در پیام به دانشجویان مسلمان مقیم خارج ۵۱/۰۵/۱۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تفاوت معنای دو واژه «قسط» و «عدل»
🔹دو واژه #قسط و #عدل گاه به صورت جداگانه به كار مى روند، که تقريباً مفهومى معادل يكديگر دارند، و گاه در برابر هم واقع مى شوند، مانند حديث معروفى كه شيعه و اهل سنّت از #پيغمبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) نقل كرده اند كه فرمود: «لَوْ لَمْيَبْقَ مِنَ الدُّنْيا اِلاّ يَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى فَيَمْلأُها عَدْلا و قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً» [۱] (اگر از عمر جهان جز يك روز باقى نماند، خداوند آن روز را طولانى مى كند تا مردى از #فرزندانمن، #قيام نمايد و زمين را از #عدل و #داد پر كند آنگونه كه از ظلم و جور پر شده باشد).
🔹در اين روايت و مانند آن #عدل و #قسط در برابر هم قرار گرفته، همان گونه كه #جور و #ظلم در برابر يكديگر است. در اين كه ميان اين دو چه تفاوتى است؟ ممكن است چنين گفته شود: #قسط همان گونه كه در معنای لغوى آن آمده به معناى «تقسيم عادلانه» است و نقطه مقابل آن تبعيض است، بنابراين #قسط آن است كه حق هركس به او برسد و به ديگرى داده نشود؛ ولى #عدالت در مقابل جور و تجاوز به حقوق ديگران است، به اين صورت كه فردى حق ديگرى را غصب كرده و براى خود بردارد، و مى دانيم #عدالت_كامل در جامعه انسانى آن زمان برقرار مى شود كه نه كسى تجاوز به حقوق ديگرى كند و نه حق كسى را به ديگرى دهد.
🔹از تعبيرى كه در بعضى احاديث آمده تفاوت ديگرى نيز استفاده مى شود و آن اين است كه #عدالت در مورد حكومت و داورى است، و #قسط در مقابل تقسيم حقوق است. در «لسان العرب» مى خوانيم كه در بعضى از احاديث آمده: «اِذا حَكَمُوا عَدَلُوا وَ اِذا قَسَّمُوا اَقْسَطُو» (آنها هنگامى كه حكومت مى كنند، #عدالت پيشه مى كنند و هنگامى كه تقسيم مى نمايند رعايت #قسط مى كنند». [۲] اين احتمال نيز وجود دارد كه «عدل»، مفهومى وسيعتر و گسترده تر از «قسط» دارد؛ چرا كه #قسط در مورد تقسيم گفته مى شود و #عدل هم در آن مورد و هم در موارد ديگر.
پی نوشتها؛
[۱] من لا يحضره الفقيه، دفتر انتشارات اسلامى، چ ۲، ج ۴، ص ۱۷۷
[۲] لسان العرب، ابن منظور، دار صادر، بيروت، چ۳، ج ۷، ص ۳۷۷
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلاميه، چ۹، ج ۴ ص ۴۵۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#عدل #قسط #عدالت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام جعفر صادق (عليه السلام):
🔸«اِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْعَبْدَ الْمُفَتَّنَ التَّوّابَ وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ ذلِكَ مِنْهُ كانَ اَفْضَلَ».
🔹خداوند بنده به گناه افتادهی توبه كار را دوست دارد، ولى كسى كه گناه نكند، از او برتر است.
📕كافى، ج ۲، ص ۴۳۵، ح ۹
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد