eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
577 عکس
80 ویدیو
490 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
اردوی جهادی فرهنگی-درمانی گروه جهادی راه سلیمانی استان بوشهر شهرستان دیّر همزمان با ایام رحلت امام خمینی(ره) لینک ثبت نام: b2n.ir/b99745 شماره تماس: ۰۹۹۰۱۸۰۰۰۷۴ @Raah_ir
◾️ قال الصادق علیه السلام: الحمد لله الذی جعل فی الناس من یفد الینا و یمدحنا و یرثی لنا. ◾️امام صادق علیه السلام فرمود: خدا را سپاس که در میان مردم، کسانی را قرار داد که به سوی ما می آیند و بر ما وارد می شوند و ما را مدح و مرثیه می گویند. 📚وسائل الشیعه، ج 10، ص .469 ➖ ➖ 🏴 ایام شهادت شیخ الائمه امام صادق(علیه السلام) تسلیت باد ➖ ➖ 🌐 @maana_hamandishi
💢 فن ترجمهٔ تخصصی انگلیسی؛ به روش چامسکی ✅ مدرس دوره: دکتر امین صیدی عضو گروه فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت مدرس و پژوهشگر فلسفه ♻️ پیش‌نیاز: آشنایی مقدماتی با زبان انگلیسی 🚻 مخاطبین دوره: علاقه‌مندان به ترجمهٔ تخصصی متون انگلیسی/ داوطلبانِ آزمون‌های زبان انگلیسی ( IELTS، TOEFL, MSRT و...) و شرکت‌کنندگان در کنکورهای سراسری (کارشناسی/ ارشد و دکتری) 🔴 تعداد جلسات: ۲۰ جلسهٔ ۲ ساعته (مجموعاً ۴۰ ساعت) 🕰 زمان: پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ - ۱۸ و ۱۸ - ۲۰ 📍 شروع دوره پنجشنبه چهارم خرداد ۱۴۰۲ 🌐 کلاس به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و فایل صوتی هر جلسه، در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت. 💰 هزینهٔ دوره: یک‌میلیون تومان 🆔 برای ثبت‌نام، هزینهٔ دوره را به شماره کارت 6037-9981-3525-3440 به نام امین صیدی واریز کرده و فیش واریزی را به آی‌دی @Drseidi_admin در شبکه‌های مجازی (تلگرام، واتساپ، ایتا) ارسال کنید. در صورت داشتن هرگونه سوالی با آی‌دی مذکور یا شماره‌تماسِ 09908449658 در ارتباط باشید. به کانال «بیت الحکمه» بپیوندید: http://eitaa.com/joinchat/2021720078Ca11a226d8b @tafaqqoh
مدرسه مجازی و انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می‌کنند: 🌿 وبینار آموزش (برای مقاله و پایان نامه) 🌿 : جمعه ۵ اردی‌بهشت، دو جلسه: ساعت ۱۷ و ۱۸:۳۰، آنلاین (اسکای روم) 🌿 : سرکار خانم باغبان (دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی و مدرس دوره‌های آموزش جستجوی منابع علمی) 🌿 سرمایه‌گذاری شما: ۷۹ هزار تومان ✨با کیفیت آموزش (بازگشت وجه در صورت عدم رضایت) 🌿 همراه با 🌿 ظرفیت محدود 🌿 ثبت‌نام برای عموم پژوهشگران، طلاب و دانشجویان خواهر و برادر امکان‌پذیر است 🌐 کانال اطلاع‌رسانی دوره: https://eitaa.com/mroyesh_ir 🌐 و توضیحات تکمیلی: https://eseminar.tv/wb86421 👥کارشناسان پاسخگو: @mroyesh 🌱مدرسه مجازی رویش، رویش استعدادهای پژوهشی @mroyesh_ir
سلسله مباحث خارج فقه استاد رفیع پور طهرانی برسی مسائل مستحدثه ( نوظهور ) چهارشنبه ها ساعت ۱۶:۳۰ ثبت نام در ایتا @hadi6761 جلسه اول چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ موضوع : رمز ارزها (ویژه طلاب _ حضور دانشجویان ارشد و دکترا رشته های مرتبط با ثبت نام بلامانع مییاشد؛ ) طهران خیابان پیروزی ۴راه کوکا کولا خیابان دهقان مسجد زینب کبری سلام الله علیها https://eitaa.com/masjed_hazratezeynab https://eitaa.com/andisheh_eslami_moaser https://t.me/hadis_keramat https://eitaa.com/Menhajalsalehin
🔖 رویکرد شیخ صدوق و شیخ مفید [اعلی الله مقامهما] درباره اعتبار اخبار آحاد ضعیف در حوزه اعتقادیات 🌐 http://pnmag.ir/article-1-1190-fa.html&sw=%D8%B5%D8%AF%D9%88%D9%82 🌐 http://pnmag.ir/article-1-1190-fa.pdf ✔️ اعتبار اخبار آحاد در از بحث­ برانگیزترین مسائل در میان عالمان در حوزه است. حجیّت این قبیل اخبار در نگاه با دو مشکل اساسی روبه‌روست: عدم در روایات که این دسته روایات را در مقابل در طبقه قرار می­‌دهد و فقدان در عقاید. پژوهش حاضر که با بهره‌مندی از روش توصیفی - تحلیلی انجام شده، در پی بررسی عوامل رویکرد اختلافی و ، پیرامون عمل بر پایه خبرهای واحد ظنّی (ثقه)، در حوزه است که در ظاهر یکی به حجیّت این گونه خبر باور دارد و دیگری هیچ‌گونه اعتباری برای آن قائل نیست. در این راستا برخی عوامل، زمینه‌ساز تفاوت رویکرد در رویارویی با حدیث آحاد و در پی آن و اعتبار آن‌ها محسوب می­‌شود: ۱. شیخ صدوق به مستنداتی در باب مفهوم و مصادیق خبر آحاد دست یافته که بر شیخ مفید، مجهول مانده است. ۲. شیخ مفید نیز برای اخبار آحاد، اعتبار قائل بوده، مگر اخبار آحادی که از سوی عامّه وضع شده بود. ۳. شیخ صدوق نظیر متکلّمان شیعی زمان خود خبر واحد را نمی‌دانسته و اعتقادی به خبر آحاد نداشته است. ۴. یکی از مفاهیم خبر آحاد ثقه، خبر ضعیف است و این مفهوم در منظر شیخین به سبب قرائن مورد توجه شیخین متفاوت بوده و بدیهی است، این رویکرد اختلافی در مفهوم حدیث ضعیف در پذیرش اعتبار و یا عدم اعتبار خبر آحاد از سوی ایشان تأثیر گذار خواهد بود. @tafaqqoh
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ پاسخی به ادعای دکتر خدایاری فرد برای آزادگذاشتن حجاب ۱ 🖋 جلال الدین احمدی 🔸 این روزها همزمان با بررسی لایحه عفاف و حجاب، سخنانی توسط یکی از اساتید روانشناسی دانشگاه مطرح شده است با این مضمون که الزام به حجاب توسط حاکمیت، سبب از بین رفتن سلامت روانی جامعه می گردد و در نهایت پیشنهاد می دهند که در شیراز به عنوان، نمونه حجاب اجباری برداشته شود تا الگویی برای ایران و جهان شود!! 🔺 فارغ از اینکه برخی از اساتید صاحب‌نظر روانشناسی در دانشگاه، این سخن را از نگاه علم روانشناسی هم مورد نقد قرار داده اند، کلام ایشان از جنبه های دیگر نیز قابل اشکال است: 1️⃣ آیا این نظریه در جایی از دنیا اجرا شده و جواب داده است؟ آیا آمریکا و اروپا در این زمینه الگوی مناسبی به حساب می آیند؟ در بعضی کشورهای غربی که مهد این آزادی‌ها هستند امروزه بسیاری از دانشمندانشان به این نتیجه رسیده اند که باید برای جلوگیری از فروپاشی جامعه و از بین رفتن نهاد خانواده، محدودیتهایی توسط حکومتها در مسائلی همچون پوشش و روابط زن و مرد اعمال شود. مردم ما به چه دلیلی به نظریات شما اعتماد کنند؟ اگر عمل به این پیشنهاد حضرتعالی سبب شد فرهنگ دینی و اخلاقی که در کشور ما حاکم است از بین رفته و دچار انحراف گردد چه کسی جوابگوست؟ 2️⃣ بر فرض این فرضیه درست باشد و ممانعت از هنجارشکنی عده‌ای در مسأله حجاب سبب شود سلامت روانی آنها به خطر بیفتد، اگر در جامعه ای اکثریت مردم، دینی را انتخاب کرده اند که یکی از اصول مترقی آن که موافق عقل نیز هست، حفظ فضای جامعه نسبت به مسائل و تحریکهای جنسی است و از انسانها می خواهد برای تحکیم نهاد خانواده و ایجاد آرامش در جامعه، خارج از خانه و غیر از روابط همسران، هیچ گونه تحریک شهوی در جامعه وجود نداشته باشد، آیا حاکمیت در مورد این اکثریت وظیفه ای ندارد؟ آیا باید برای حفظ سلامت عده ای هنجار شکن، سلامت روانی دیگران را کنار بگذارد؟ این استاد بزرگوار روانشناسی، برای سلامت روانی جوانانی که می خواهند سالم و آرام و دور از تحریکات جنسی در جامعه زندگی کرده و به کار و رشد علمی و شغلی خود بپردازند چه نظری دارند؟ چرا فقط ما باید مراقب سلامت روانی بی حجابان و هنجارشکنان باشیم؟ 3️⃣ این مسأله تا کجا ادامه پیدا میکند؟ آیا این استاد تضمین می دهند که اگر ما الزام به حجاب را به خاطر حفظ سلامت روانی این افراد کنار گذاشتیم، آنها سراغ مرحله بعدی و برهنگی بیشتر و بعد از آن روابط جنسی در فضای باز جامعه و بعد از آن همجنس بازی و ... نروند؟ طبق منطق ایشان باز باید الزام را کنار گذاشت تا نکند سلامت روان این افراد به هم بخورد. سؤال دیگر این است که اگر عده ای از جامعه خواستند به چاقو کشی و دزدی و یا مصرف مواد مخدر بپردازند و برای خود هم تشکلهایی درست کردند و اعلام کردند که اگر با ما برخورد کنید سلامت روان ما به هم می خورد، آیا این استاد باز شعار حفظ سلامت روان سر می دهند و برای دفاع از آنها به پا می خیزند؟ چرا این نظریه قطعی خود را در مواردی مانند مبارزه با ویروس کرونا و یا الزام به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و ... مطرح نمی کنند؟ 4️⃣ شیطان در علم شما چه جایگاهی دارد؟ سؤال بنده از ایشان این است که در محاسبات علمی شما و نظریه پردازی‌هایتان به عنوان یک روانشناس مسلمان، شیطان چه نقشی دارد؟ آیا برای او سهمی قرار داده اید؟ حتما قرآن را مطالعه می کنید، خداوند در قرآن می فرماید «اى مؤمنان! همگى به فرمانبردارى (خداوند) درآييد و از گام‏هاى شيطان پيروى نكنيد كه او براى شما دشمنى آشكار است. بقره ۲۰۸» و نیز می فرماید: «شيطان شما را از تنگدستى مى‏هراساند و به كار زشت وا مى‏دارد... بقره ۲۶۸» و نیز «اى فرزندان آدم! شيطان شما را نفريبد! چنان كه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون راند. اعراف ۲۷» اگر ما به عنوان مسلمان، بپذیریم که دشمنی چنین فریبکار و پر حیلت در برابر ما قرار دارد که به اشکال مختلف اعمال زشت و ناپسند را برای ما زینت می دهد و زیبا جلوه می دهد (سوره نمل آیه ۲۴) و چنان وانمود می کند که اگر تو با این پوشش خاص بیرون نیایی، از همه خوشبختی‌ها و لذائذ دنیا محروم شده ای، و سبب شود که عده ای از جوانان ما نسبت به این دستور مسلم خداوند متعال یعنی حجاب کم توجه شوند، باز شما می گویید باید برای سلامت روان آنها، آنها را به خودشان واگذار کنیم؟ اگر وساوس شیطان را باور کنیم و آن را همچون ویروسی خطر ناک که نابودکننده دین جوانان ماست بشناسیم، باز هم الزام به حجاب را اینقدر بد می دانیم؟ 📌 ادامه در فرسته‌ی بعد... @Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ پاسخی به ادعای دکتر خدایاری فرد برای آزادگذاشتن حجاب ۲ 🖋 جلال الدین احمدی 5️⃣ اما نکته آخر و مهمترین نکته؛ مراد از سلامت روان چیست و چه مرجعی صلاحیت این تشخیص را دارد که سلامت روانی جامعه چگونه تضمین می شود؟ اگر ما انسانها با عقل خود و به قطع نظر از دین الهی و وحی می توانستیم تشخیص دهیم که چه رفتارهایی سبب سلامت روانی ماست وچه رفتارهایی مضر به آن، دیگر چه نیازی به دین بود؟ مسلمانی چه معنایی داشت؟ 🔺 استاد عزیز؛ شما مسلمانید و اساس اسلام بر تسلیم است چنانچه در کلام نورانی امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است (الکافی 2/45) و تسلیم یعنی اینکه علم خداوند را بر فهم خود ترجیح دادن و مطیع دستور او بودن، زیرا او عالِم به همه امور و همه پیچیدگیهای وجودی انسان است و گذشته و آینده را می بیند، اگر او دستور به حجاب داده است (سوره احزاب آیه 52 و سوره نور آیه 31 و ...) و به حاکم اسلامی دستور داده است که آن را در جامعه محقق کند و نگذارد دستورات دین معطل و مطرود بمانند، (مطالعه) یعنی اینکه او به عنوان خالق ما و خدای ارحم الراحمین سلامت روانی جامعه ما را در این امر می بیند. اگر در مغرب زمین، بر اساس انحرافات و تحریفاتی که در دینشان رخ داده و عملا دستشان از منبع زلال وحی کوتاه شده است و به دامن علوم انسانی پناه برده اند و خواسته اند مشکلات خود را خود و با تجربه خود حل کنند دلیل خوبی نیست که ما با داشتن دینی کامل و قرآنی متقن این منبع معرفتی را کنار گذاشته و تنها به یافته های تجربی بشر و فرضیه ها یا نظریات غیر مسلم بشری بسنده کنیم. 🔻 البته مسلما هیچ انسان فهمیده ای برخوردهای بی منطق و خشن و دور از قانون را در برابر هیچ متخلف و مجرمی نمی پذیرد اما الزام حکومت اسلامی به عمل به دستورات نورانی اسلام از جمله حجاب، خود بر گرفته از دین و منطق و عقل است. @Tanbiholomah
هدایت شده از 
🌸بعونه تعالی🌸 📚 مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام راه اندازی گردید. 🔷 علاقه مندان می توانند برای دسترسی به آرشیو مقالات، به کانال مداد العلماء رجوع نمایند. 📡https://eitaa.com/Research_archive
شروع مجدد درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در روزهای پنجشنبه 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه (حکمت 108) ـ پنج شنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. اولین جلسه درس معظم له از همین هفته روز پنجشنبه 1 تیرماه برگزار خواهد شد. علاقه مندان می توانند از طریق لینک های ذیل به صورت زنده در درس معظم له شرکت نمایند. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
📣📣📣 با عرض سلام و ادب و احترام محضر طلاب و فضلای ارجمند؛ ✅ پیشنهاد می‌شود جهت آشنایی با طرح جهاد مهارت افزایی و ثبت نام در کارگاه‌های مهارت‌افزایی پژوهشی، از کانال معاونت پژوهش سطوح عالی حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام بازدید فرمایید. ♨️ کارگاه‌های در حال ثبت نام: 1️⃣ کارگاه آموزش مجازی نگارش علمی 2️⃣ کارگاه آموزش مجازی روش تفکر و حل مسأله 3️⃣ کارگاه آموزش مجازی ورد 4️⃣ کارگاه آموزش مجازی روش تحقیق 5️⃣ کارگاه آموزش مجازی مقاله نویسی 6️⃣ کارگاه آموزش مجازی فن‌آوری پژوهش 7️⃣ کارگاه آموزش مجازی تندخوانی 8️⃣ کارگاه آموزش مجازی پایان نامه نویسی (از 11 تیرماه، ساعت 15:30 ؛ 100هزارتومان) 9️⃣ کارگاه آموزش مجازی فتوشاپ (مقدماتی ـ متوسطه) 🔟 کارگاه آموزش مجازی استخراج مقاله از پایان‌نامه (از 17 تیرماه، ساعت 17 ؛ 50 هزار تومان) 1️⃣1️⃣ کارگاه آموزش حضوری ـ عملیاتی مقاله‌نویسی فشرده (از 10 الی 22 تیر ماه؛ 450 هزار تومان ـ جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @pheekq مراجعه فرمایید) ♦️ نحوه ثبت نام: بعد از اطلاع از زمان برگزاری دوره، به پیام سنجاق در کانال معاونت پژوهش مراجعه فرمایید. ┅┅❀🔆🔸💠🔸🔆❀┅┅ 🔷 معاونت پژوهش سطوح عالی حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام: https://eitaa.com/joinchat/1895825422Ce681497775 حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام: 🆔👉@Hemamkazem
💢🔰 پذیرش دکتری 1402 از طریق برگزاری آزمون اختصاصی ویژه طلاب 🔸رشته روان شناسی فقط دانشجوی خانم 🔸رشته های جامعه شناسی، مدیریت ، فلسفه تعلیم و تربیت و علوم اقتصادی فقط دانشجوی آقا 🔰مشروح : https://rihu.ac.ir/fa/news/38055 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir https://ble.ir/rihu_ac_ir
🔰گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) برگزار می کند: 🔷نشست علمی فقه جمعیت (بررسی فقهی روایات جمعیت) 🔸ارائه دهنده : حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی فقیهی (مدرس خارج فقه جمعیت ) 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین سعید فاقدی (دبیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام)) زمان : دوشنبه، 12 تیرماه ، ساعت : 10:30 مکان : میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) طبقه 2 ، سالن جلسات 📎لینک حضور مجازی : www.markazfeqhi.com/live 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
هدایت شده از تنبیه الأمة
تأملی در رابطه دین و آزادی.pdf
1.31M
❇️ جزوه «تأملی در رابطه دین و آزادی» 📝 پژوهشی مستدل و فقهی ✅ پاسخ به برخی شبهاتی که پیرامون آزادی در دین مطرح می‌شود: 1⃣ آیا الزامات حکومت نسبت به امور دینی، سلب حق آزادی مردم و ظلم به آنهاست؟ 2⃣ آیا الزامات حکومتی با کرامت و ارزش انسان منافات دارد؟ 3⃣ آیا آیات قرآن، نافی الزامات حکومتی در امور دینی هستند؟ https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
🔖 پژوهشی در اندیشه‌های عالمان دینی در تبیین آیه ﴿لایُسئَلُ عَمّا یَفعَلُ وَ هُم یُسئَلُونَ﴾ 🌐 https://jcst.atu.ac.ir/article_10583.html 🌐 https://jcst.atu.ac.ir/article_10583_145f912e63635b387f2c1a965b5aa831.pdf ✔️ آیۀ شریفۀ ﴿لایُسئَلُ عَمّا یَفعَلُ وَ هُم یُسئَلُونَ﴾ (انبیا /۲۳) از جمله آیات قرآن است که محل بحث و نظر عالمان دینی قرار گرفته­ است. مهم­‌ترین سؤال در مواجهه با این آیه شریفه سؤال از چرایی و دلیلِ مورد سؤال واقع نشدن خدای تعالی است. ملاحظۀ آراء عمده در تبیین این آیه شریفه، حکایت از مبانی گوناگون ، و در پاسخ از پرسش مذکور دارد. برخی متکلمین، نفی پرسش از خداوند را به نفی وجوب و یا ترک فعل بر خدای متعال ارجاع داده­‌اند و برخی دیگر ضمن قول به وجوب برخی از افعال بر خدای متعال، ابتناء فعل الهی بر حُسن و را دلیل نفی پرسش از خدای متعال دانسته­‌اند. برخی حکما نیز نفی پرسش از خداوند را به در فعل مطلق الهی و غایتِ اخیر در مخلوقات ارجاع داده­‌اند. نیز با تکیه بر علم و سرّ وحجت الهی به تبیین شریفه لایسئل عما یفعل پرداخته­‌اند. این مقاله در صدد است تا با تکیه بر یک شخصیت فکری از صاحبان آراء فوق (به ترتیب: ، ، و ) به بررسی و نقد آراء پرداخته و سپس در نگاهی مجدد به آیه شریفه به تبیین آن در دو جایگاه متفاوت یعنی در ربط با آیات قبل و بعد، و نیز در ربط با سایر آیات مرتبط بپردازد. @tafaqqoh
🔖 🔅 امام موسی کاظم علیه‌السلام 🌀 موسی‌بن‌جعفر یقیناً دورانی را در خفا زندگی می‌کرده. اصلاً زندگی زیرزمینی که معلوم نبوده کجاست. 🤔 که در آن زمان، خلیفۀ وقت افراد را می‌خواست، از آنها تحقیق می‌کرد که موسی‌بن‌جعفر را شما ندیدی؟ نمی‌دانی کجاست؟ و آنها اظهار می‌کردند که نه. ❇️ حتی آن‌طورکه در روایت هست موسی‌بن‌جعفر به یکی از افراد گفتند که تو را خواهند خواست. راجع‌به من از تو سؤال خواهند کرد که تو کجا دیدی موسی‌بن‌جعفر را، به‌کلی منکر بشو، بگو من ندیدم. 👌 همین‌طور هم شد، زندانش کردند، بردند برای اینکه از او بپرسند موسی‌بن‌جعفر کجاست. ❔ شما ببینید زندگی یک انسانِ این‌طوری، زندگی کیست؟ 👈 آدمی که فقط مسئله می‌گوید، معارف اسلامی بیان می‌کند، هیچ کاری به کار حکومت ندارد، مبارزۀ سیاسی نمی‌کند که زیر این‌چنین فشارهایی قرار نمی‌گیرد. ۶۴/۱/۲۳ 📚 کتاب حلقۀ دوم «انسان ۲۵۰ساله» ╭────── 📱 @sahba_nashr ╰────────────
شؤون و اختیارات ولی فقیه.pdf
3.1M
📙 کتابِ شئون و اختيارات ولی فقيه ✔️ ترجمه مبحث از كتاب البيع امام خمينی رحمه الله @tafaqqoh
🔖 چیستی عالم امر در آیات قرآن کریم 🌐 https://jqst.ut.ac.ir/article_35015_a2e12a58453ac0c3bd4e79f40f3178ec.pdf 🌐 https://jqst.ut.ac.ir/article_35015.html ✔️ برخی از مفس‍ِرّان در ذیل پاره‌ای از آیات قرآن که در آن‌ها واژه «امر» به کار رفته است، ‌از نظام معیّنی با عنوان سخن گفته‌اند که به کلّی از متمایز است. آیا می‌توان در عرض عالم خلق به وجود چنین عالَمی اذعان نمود؟ در صورتی که پاسخ مثبت باشد، ویژگی‌های آن عالَم چیست؟ و قرآن کریم برای شناخت آن چه اطلاعاتی را بر آدمیان عرضه کرده است؟ این نوشتار درصدد است با مراجعه به آیات وحی پاسخ‌های مستندی برای سئوالات مذکور ارایه نماید. بر اساس این تحقیق می‌توان اذعان نمود که در نگاه قرآن کریم در عرض نظام خلق که بر اسباب و مسببّات مادی استوار است نظام دیگری وجود دارد که به کلّی از مختصات جهان برکنار و صرفاً‌ مبتنی بر اراده خداوند می‌باشد؛ برخی از پدیده‌ها، فرایندها و حوادث پیرامون‌ ما متعلقّ به آن جهان است که با قواعد مادی و مأنوس آدمیان قابل شناخت نمی‌باشد. این جهان بخشی از عالَم غیب است که قرآن کریم به کراّت از آن سخن گفته و آدمیان را به ایمان به آن فراخوانده است. @tafaqqoh
بازشناسی شخصیت «ابن أبی جِید»، اثبات وثاقت و نقش آفرینی وی در انتقال تراث حدیثی.pdf
950.6K
📕مقاله 〽️ "بازشناسی شخصیت «ابن أبی جِید»، اثبات وثاقت و نقش آفرینی وی در انتقال تراث حدیثی" 👤 جواد نفری 👤 علی عندلیبی 👤 مهدی غلامعلی 🖇 فصلنامه علوم حدیث، دوره 28، شماره 1 - شماره پیاپی 107 📝 چکیده: کیستی علی بن احمد ابن ابی جِید، وثاقت و نقش آفرینی وی در انتقال تراث حدیثی در سده چهارم هجری مسأئلی است که این پژوهش را سامان داده است. جایگاه ویژه وی در تراث پژوهی، حضورش در اسناد روایات مهمی چون زیارت عاشورا، پرورش شاگردانی بسانِ نجاشی و طوسی و فقدان توثیق خاص بر اهمییت این پژوهش می‌افزاید. این نوشتار به شیوه کتابخانه ای و روش تحلیلی و تطبیقی، با مطالعه موردی فهارس نجاشی و طوسی سامان یافته است. دستاورد این پژوهش را می توان نخست در شناسایی نقش ابن ابی جید در انتقال افزون بر سیصد اثر حدیثی از یکصد و وسی شش راوی و اجازه نقل دویست کتابِ مشهور از چهل و چهار راوی دانست. همچنین برای نخستین بار با تکیه بر سه قاعده از قواعد توثیقات عام ـ توثیق مشایخ نجاشی، توثیق مشایخ اجازه و اکثار أجلاء ـ ، روش فهرستی و مسأله شهرت راوی، وثاقت ابن ابی جید را اثبات و نقش پر رنگ وی را در انتقال تراث حدیثی بَر نموده ایم. 🆔 طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث
هدایت شده از انقلاب علمی
5⃣ پزشکی و فقه ✍️✍️ کلمه اصول آب درمانی را بیان می کند. 1️⃣ فرو رفتن(غ): آب درمانی باید به گونه ای باشد که در آب فرو برود. اگر این معنا برای او امکان نداشت کف دست را پر از آب کند به اندازه ای که وقتی روی عضو میریزد، عضو را بپوشاند و در خود فروببرد. بنابراین مقدار کم آب فائده مورد نظر را نخواهد داشت. 2️⃣ سکونت(س): حرکاتی که در آب صورت می گیرد باید همراه با سکونت و آرامش باشد. 3️⃣ لطافت(ل): حرکاتی که در آب انجام میشود باید همراه با لطافت باشد. ✍️✍️ کلمه "مسح" بیان گر اصول ماساژ درمانی است. (ماساژها انواع مختلفی دارند، مثلا برخی به صورت ضربه زدن است. چگونه میتوان از کلمه مسح اصول ماساژ را استنباط کرد؟) 1️⃣ مد و امتداد(م): ماساژ درمانی باید با صفت امتداد و کشیدن همراه باشد. 2️⃣ سکونت(س): ماساژ باید به صورت آرام و در حال سکونت باشد. 3️⃣ حفظ و حکم(ح): ماساژ باید همراه با گرفتگی (و فشار) باشد. https://eitaa.com/joinchat/1348010001Ca7116ed3ed
هدایت شده از انقلاب علمی
5️⃣ علم فقه بر اساس حروف ابجد 〽️ ابتدا باید کلمه "صلاة" را معنا کنیم. چهار دیدگاه درباره معنای "صلاة" رو بیان می کنیم: 1. قول صحیح 2. لغویین 3. فقها 4. مفسرین ✍️ : کلمه صلاه دارای دو حرف اصلی است:(مانند آیه "صلّ علیهم" که دارای دو حرف صاد و لام است) 1️⃣ ص: حرف صاد به معنای شدت و صلابت و پری است. زیرا هوا در تلفظ آن دارای صفت شدت و صلابت و پری است. بنابراین معنای حرف صاد مطابق صفتی است که هوا در قراءت حرف صاد دارد. 2️⃣ ل: حرف لام به معنای لطافت است. زیرا هوا در تلفظ آن دارای ویژگی لطافت است و به صورت نازک خارج میشود. بنابراین در اینجا نیز معنای حرف لام با صفتی که هوا در قراءت حرف لام دارد مطابق است. ✅ معنای ترکیبی: 👈 حرف صاد و لام وقتی ترکیب میشوند معنای مفردی خود را حفظ میکنند. بنابراین کلمه "صل" به معنای "شدت، پری و صلابتی است که دارای لطافت است". 🔴 اما اینکه پری و صلابت همراه با لطافتی که در نماز وجود دارد چگونه است، در پیامهای بعدی در حد امکان توضیح می دهیم. https://eitaa.com/joinchat/1348010001Ca7116ed3ed
❌ منظورشون از این چرندیات چیه؟!! ⁉️ چرا به زور می‌خوان حرفِ غیر متعارف بزنن؟!! 😳 اسمِ مطالبِ دُرربارشون رو هم گذاشتن «انقلاب علمی»!!! @tafaqqoh
📚 البحوث الاصولیة ٫ الآخوند الخرسانی قدّس سرّه ٫ ۴ مجلد ✍🏻 سید محمدحسن موسوی طباطبایی حائری قزوینی مشهور به «آقامیر قزوینی» رحمه الله @tafaqqoh
البحوث الأصولية، تقريرات الآخوند الخراساني - السيد محمد حسن القزويني - ج1.pdf
16.33M
📚 البحوث الاصولیة ٫ تقریرات الآخوند الخرسانی قدّس سرّه ٫ ج ۱ ✍🏻 سید محمدحسن موسوی طباطبایی حائری قزوینی مشهور به «آقامیر قزوینی» رحمه الله دریافت از مدیافایر دریافت از گوگل درایو @tafaqqoh