بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 583
1* انگور در میان میوهها جایگاه خاصّى دارد و لذا به صورت جداگانه ذكر شده است. «حدائق و اعناباً»
2* جلساتى كه در آن لغو و دروغ نباشد، جلسات بهشتى است. «لایسمعون فیها لغواً و لا كذّاباً»
3* پاداشهاى الهى، عطا و تفضّل اوست نه اینكه ماطلبى داشته باشیم.«جزاءً من ربّك عطاءً»
4* در قیامت شفاعت منوط به اذن خداوند است. «لایتكلّمون الاّ من أذن لَه الرّحمنُ و قال صوابا»
5* انسان در انتخاب راه آزاد است. «فمن شاء»
6* براى افراد غافل، هشدار و انذار مهمتر از بشارت است. «انّا انذرناكم»
7* دلیل غفلت آن است كه مردم، قیامت را دور مىپندارند. «عذاباً قریباً»
8* در قیامت، انسان ناظر بر عملكرد خویش است. «ینظر المرء ما قدّمت یداه»
9* سرنوشت اخروى هر كس به دست خود اوست. «ینظر المرء ما قدّمت یداه»
10* به فرموده حضرت علىعلیه السلام، فرشتگان با آرامى و رفاقت جان مؤمنین را مىگیرند. «یقبضون ارواح المومنین یسلّونها سلاً رفیقا»(تفسیر نورالثقلین)
11* هر كس دل بستهتر به مادیات باشد، دل كندنش از آن سختتر خواهد بود. «والنازعات غرقا»
12* نشاط داشتن در انجام مأموریّت یك ارزش است. «والناشطات نشطا»
13* فرشتگان در انجام مأموریّت الهى بر یكدیگر سبقت مىگیرند. «فالسابقات»
14* تدبیر و مدیریّت امور، نیازمند نشاط و سبقت و چابكى است. «الناشطات، السابحات، السابقات، المدبّرات»
15* دلهایى كه در دنیا از خوف خدا لرزان باشد «وجلت قلوبهم»(انفال، 2) در آخرت در امان است. «لاخوف علیهم و لا هم یحزنون»(یونس، 62) و دلهایى كه در دنیا آرامش غافلانه دارند، آنجا مضطربند. «قلوب یومئذ واجفة»
16* زلزلههاى قیامت در یك مرحله نیست، پىدرپى هستند. «الراجفة... الرادفة»
17* ارتباط عمیقى بین روح و جسم برقرار است.«قلوب... واجفة، ابصارها خاشعة»
18* آغاز سخن با سؤال، شوق شنیدن را در افراد زیاد مىكند. «هل اتاك»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_583
#انگور
#جلسات_بهشتی
#پاداش
#شفاعت
#دلیل_غفلت
#قیامت
#مادیات
#نشاط_داشتن
#فرشتگان
#ماموریت
#تدبیر
#خوف
#روح
#جسم
#سوال
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 584
1* «خشیت» به ترسى گویند كه ناشى از ایمان به عظمت خداوند باشد.
2* جایگاه گفتگو با خداوند باید پاك و مقدّس باشد.
3* رهبران الهى قبل از مبارزه با طاغوتها، ارتباط خود را با خداوند محكم مىكردند. «اذ ناداه ربّه... اذهب الى فرعون انه طغى»
4* در نهى از منكر به سراغ ریشهها بروید. «اذهب الى فرعون»
5* از هدایت هیچكس حتى فرعون مأیوس نباشید و لااقل، سخن حق را به او ابلاغ كنید تا اتمام حجّت شده باشد. «اذهب الى فرعون... فقل هل لك الى ان تزكّى»
6* در نهى از منكر، حتى با طاغوتها به نرمى سخن بگویید. «انه طغى فقل هل لك...»
7* با سؤال، فطرتها را بیدار كنید. «هل لك الى ان تزكّى»
8* در شیوه تبلیغ، لحن عاطفى و نرمش در گفتار را فراموش نكنید. «هل لك»
9* در دعوت و تبلیغ مردم، از كلماتى استفاده كنید كه همه انسانها بپذیرند و بپسندند. (دعوت به پاكى و دورى از ناپاكى) «الى ان تزكّى»
10* نشانه هدایتپذیرى، خوف و خشیت است. «اهدیك... فتخشى»
11* پیامبران مردم را به سوى خدا دعوت مىكردند نه خود. «الى ربّك»
12* طاغوتها براى حفظ كیان خود از منحرفان استمداد مىكنند. «فحشر فنادى»
13* تكذیب انبیا، براى نافرمانى از تعالیم آنان و آزاد بودن از قید و بندهاى دینى است. «فكذّب و عصى»
14* جوّ سازى و شعار و هیاهو، از ابزار فرعونهاست. «فحشر فنادى»
15* بهترین راه خداشناسى، توجّه به نعمتهاى اوست. باید از محسوسات براى پى بردن به معقولات استفاده كرد. «رفع سمكها فسوّاها»
16* دنیا براى ماست، نه ما براى دنیا. «متاعاً لكم»
17* در كامیابىهاى مادى، انسان و چهارپا در كنار هم هستند. (آنچه مایه امتیاز انسان است كمالات معنوى است.) «متاعاً لكم و لانعامكم»
18* نعمتها براى بهرهگیرى انسان است، تحریمها و ریاضتهاى نابجا بىمعنا است. «متاعا لكم و لانعامكم»
19* قیامت، بزرگترین و فراگیرترین حادثه است كه تمام حوادث دیگر را تحت الشعاع خود قرار مىدهد. «الطامّة الكبرى»
20* انسان در قیامت، دائماً متذكّر كارهایش در دنیا مىشود. «یتذكّر الانسان ما سعى»
21* ریشه طغیان، دنیاپرستى است. «طغى و آثر الحیاة الدنیا»
22* دنیا بد نیست، ترجیح آن بر آخرت بد است. «آثر الحیاة الدنیا»
23* خداوند كه ترس ندارد، مقام اوست كه مایه ترس انسان مىشود. مثل اینكه انسان از قاضى مىترسد، زیرا مىداند اگر جرمى مرتكب شود، با او سر و كار دارد. «خاف مقام ربّه»
24* ریشه مبارزه با نفس، خوف الهى است. «خاف مقام ربّه و نهى النفس عن الهوى»
25* قانون الهى براى همه افراد یكسان است. «من طغى... من خاف»
26* آنچه مهم است ایمان به وقوع قیامت است نه دانستن زمان وقوع آن.
27* گفتگو در امرى كه به بشر مربوط نیست، معنا ندارد. «فیم انت من ذكراها»
28* علم بشر محدود است و نمىتواند به انتهاى علم كه مخصوص خداوند است دست یابد. «الى ربّك منتهاها»
29* وظیفه پیامبر، انذار مردم است، نه الزام و اجبار به پذیرش. «انّما انت منذر»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_584
#خشیت
#جایگاه
#رهبران_الهی
#نهی_از_منکر
#فطرت
#تبلیغ
#طاغوت
#تکذیب_انبیا
#جوسازی
#خداشناسی
#ریاضت
#قیامت
#ریشه_طغیان
#دنیا
#آخرت
#قانون
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 585
1* نقص عضو نشانه نقص شخصیّت نیست. (احترام نابینایان و معلولین و افراد ناقص الخلقه لازم است.) «عبس و تولّى أن جائه الاعمى»
2* اسلام با روحیه استكبار و تحقیر دیگران مخالف است. «ما یدریك لعلّه یزّكى»
3* به ظاهر افراد نمىتوان قضاوت كرد. (گاهى نابینا، از افرا بینا طالبتر است) «الاعمى... لعلّه یزكّى»
4* تذكّر دادن، بى نتیجه نیست و اثر خود را مىگذارد. «یذّكر فتنفعه الذكرى»
5* اصل، ایمان انسانهاست نه ثروت و سرمایه آنها. «امّا من استغنى امّا من... یخشى»
6* در شیوه تبلیغ برخورد دوگانه با فقیر و غنى جایز نیست. «فانت له تصدّى - فانت عنه تلهّى»
7* قرآن را باید در جایگاه بلند قرار داد. «مرفوعة»
8* قرآن باید از هر آلودگى حفظ شود. «مطهّرة»
9* انسان، مأمور به تفكر در غذا، به عنوان یكى از نعمتهاى خداست، خوردن بىفكر كار حیوان است. «فلینظر الانسان الى طعامه»
10* انگور، زیتون و خرما، از میوههاى مورد سفارش قرآن است. «عنباً... زیتوناً و نخلاً»
11* قیامت، روز فرار است. فرار برادر از برادر، فرزند از پدر و مادر، مرد از همسر، پدر از پسر. «فاذا جاءت الصاخة یوم یفرّ...»
12* روابط خویشاوندى، در قیامت گسسته مىشود.«یفرّ المرء من اخیه و...»
13* در قیامت، هركس به فكر نجات خویش است. «لكلّ امرىء... شأن یُغنیه»
14* چهره باز و خندان یك ارزش است. «مسفرة، ضاحكة»
15* آلودگى به گناه در دنیا، سبب آلودگى چهره در قیامت مىشود. «ترهقها قَتره اولئك هم الكَفَرةُ الفجرة»
16* صورتِ اهل ایمان و تقوا، شاد و خندان است. (به قرینه اینكه صورتِ اهل كفر و فجور، دود آلود است) «وجوه یومئذ مسفرة... وجوه یومئذ علیها غبرة»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_585
#نقص_عضو
#استکبار
#تحقیر
#تذکر
#اصل
#تبلیغ
#قرآن
#تفکر
#انگور
#زیتون
#خرما
#قیامت
#خندان
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 586
1* هستى، محكوم اراده خداوند است و هرگاه او اراده كند، نظام عالم به هم مىخورد. «اذا الشمس كوّرت و...»
2* «موؤدة» به معناى دختر زنده به گور شده است. یكى از عادات بسیار بد جاهلیّت این بود كه به خاطر فقر یا احساس ننگ، گاهى دختران خود را زنده به گور مىكردند.
ولایت والدین بر فرزند محدود است و آنان حق گرفتن حقوق طبیعى فرزند همچون حقّ حیات را ندارند. پدر نمىتواند بگوید فرزند خودم است و حق دارم هر تصمیمى راجع به او بگیرم، چنانكه مادر نمىتواند بگوید من نمىخواستم بچهدار شوم و حق دارم فرزند در شكم را سقط كنم.
3* دفاع از مظلوم، اسلام و كفر ندارد. با اینكه دختران زنده به گور شده مسلمان نبودند، ولى قرآن از حقّ آنان دفاع مىكند. «و اذا الموؤدة سئلت»
4* دفاع از مظلوم، زن و مرد، كوچك و بزرگ و فرد و جمع ندارد، حتى از یك دختر كوچك باید دفاع كرد. «باىّ ذنب قتلت»
5* در قیامت، انسان به جزئیّات كار خود آگاه مىشود. «ما احضرت»
6* شكر علم، بازگویى آن است و بخل علمى، امرى ناپسند است. «و ما هو على الغیب بضنین»
7* انسان بىهدف و بىمكتب نداریم، حتى كفار ومشركان براى خود راه و مرامى دارند، «لكم دینكم» آنچه مهم است، انتخاب راه درست است. «این تذهبون»
8* قرآن، بهترین وسیله پند، تذكّر و موعظه است. «ان هو الاّ ذكر»
9* قرآن، براى همه جهانیان است و به زمان و مكان و نژاد خاصى وابسته نیست. «للعالمین»
10* در شیوه تبلیغ، تذكّر آرى ولى اجبار نه. «ذكر للعالمین لمن شاء منكم ان یستقیم»
11* راهیابى به راه راست و پایدارى در آن، در گرو خواست خود انسان است. «لمن شاء منكم ان یستقیم»
12* انسان، نه بى اراده است و نه خود مختار. «و ما تشاؤن الاّ ان یشاء اللّه»
13* چون خداوند ربّ العالمین است و بر همه امور تسلّط دارد، پس خواست انسان نیز مشروط به خواست اوست. «و ما تشاؤن الاّ ان یشاء اللّه ربّ العالمین»
مثلاً در ماشینهاى تعلیم رانندگى، دو دستگاه گاز و ترمز وجود دارد؛ یكى زیر پاى كارآموز و دیگرى زیر پاى مربّى. در این ماشین كارآموز مىتواند از گاز و ترمز سمت خود استفاده كند، ولى به شرط آنكه مربّى هم بخواهد. یا نظیر چكهاى دو امضائى كه هر یك از دو صاحب امضا مىتواند امضا كند، اما اثر و پرداخت چك زمانى است كه دیگرى نیز آن را امضا كرده باشد.
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_586
#اراده_خداوند
#جاهلیت
#زنده_به_گور
#سقط
#دفاع_از_مظلوم
#قیامت
#شکر
#قرآن
#اراده
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 587
1* پیوند میان آسمان و زمین و دریا و خشكى به گونهاى است كه هرگاه نظام یكى از آنها به هم بخورد، نظام همه چیز به هم مىخورد.
2* به هم ریختن نظام هستى، مقدّمه رستاخیز و رستاخیز، براى حساب و كتاب و جزاى اعمال انسانهاست. «علمت نفس ما قدّمت...»
3* در قیامت ظرفیّت انسان توسعه مىیابد و همه كارهاى گذشته را به یاد مىآورد. «علمت نفس ما قدّمت»
4* انسان، هم باید به فكر گذشته خود باشد، تا اگر خلافى كرده توبه كند و هم به فكر پس از مرگ خود باشد تا یادگار خوبى از خود بجاى گذارد. «ما قدّمت و اخّرت»
5* در قیامت، انسان هم به آنچه عمل كرده آگاه مىشود و هم به آثار خوب یا بد اعمال خود. «ما قدّمت و اخّرت»
6* در قیامت، انسان به كارهایى كه مىتوانسته بكند و به تأخیر انداخته و انجام نداده پى مىبرد. «علمت... ما اخّرت» و شاید مراد از «اخّرت» كارهایى است كه بازدهى آن پس از مرگ به ایشان مىرسد. مانند تألیف كتاب یا بناى فساد.
7* خداوند كریم است؛ هم گناهان را مىبخشد، هم عیبها را مىپوشاند و هم پاداش را چند برابر مىدهد.
8* انسان، موجودى غافل و فریب خورده است و خود را از عواقب كار و قهر خدا در اَمان مىپندارد. «یا ایّها الانسان ما غرّك بربّك»
9* بدترین نوع كبر و غرور، آن است كه در برابر پروردگار كریم و هستى بخش باشد. «غرّك بربّك الكریم الّذى خلقك»
10* غرور و غفلت انسان، سوء استفاده از لطف و كرم و پردهپوشى خداست. «ما غرّك بربّك الكریم»
11* لطف و كرم ابتدایى خدا تنها نسبت به مؤمنان نیست، بلكه نسبت به همه انسانهاست. «یا ایّها الانسان.... بربّك الكریم»
12* براى شكستن غرور، باید نعمتهاى الهى را پىدرپى گوشزد كرد. «خلقك، سوّاك، عدلك، ركّبك»
13* كسى كه به دنیا مغرور شود، آخرت را انكار مىكند. «غرّك - تكذّبون»
14* فرشتگان، مسئول ثبت و ضبط كارهاى انسانند. «كراماً كاتبین»
15* فرشتگان هم متعدّدند، هم تیزبین و هم ریزبین. «یعلمون ما تفعلون»
16* توجّه به ثبت اعمال توسط فرشتگان معصوم، سبب حیا و تقواى انسان مىشود. «یعلمون ما تفعلون»
17* در قیامت، همه امور به دست خداست و این به معناى نفى شفاعت نیست، چون شفاعت نیز از امورى است كه خداوند فرمان داده است.(تفسیر مجمع البیان)
18* در تربیت و تبلیغ، سرنوشت خوبان و بدان را مقایسه كنید. «انّ الابرار لفى نعیم - انّ الفجّار لفى جحیم»
19* مسائل قیامت را با عقل عادى نمىتوان درك كرد، بلكه باید از طریق وحى بپذیریم. «ما ادراك ما یوم الدین»
20* پیدایش قیامت براى جزا و كیفر عملكرد دنیوى ماست. «یوم الدّین»
21* مجرمان براى همیشه در دوزخند. «ما هم عنها بغائبین»
22* قیامت روز سلب مالكیّت و اختیار از همه انسانهاست. «یوم لا تملك نفس لنفس شیئاً»
23* قیامت، تجلّى حاكمیّت مطلقه خداوند است. «و الامر یومئذ للّه»
24* كم فروشى هر صنفى متناسب با خودش مىباشد: معلم، كارگر، نویسنده، فروشنده، مهندس، دكتر و دیگر مشاغل، هر كدام در انجام وظیفه خود كوتاهى كنند، كم فروشند.
25* كمفروش، خود را زرنگ مىداند، مردم را دوست ندارد، خدا را رازق نمىداند و ظلم اقتصادى به جامعه مىكند.
26* كم فروشى از گناهان كبیره است، زیرا وعده عذاب براى آن آمده است.
27* در روایات مىخوانیم: هرگاه مردم گرفتار گناه كمفروشى شوند، زمین روئیدنىهاى خود را از مردم باز مىدارد و مردم به قحطى تهدید مىشوند.(تفسیر المیزان)
28* خطر را با كلماتِ هشدار دهنده اعلام كنید. «ویل للمطفّفین»
29* مال حرام از راه كمفروشى، عامل سقوط انسان است. «ویل للمطفّفین»
30* كم فروشى نسبت به هر كس، گرچه مسلمان نباشد، نارواست. «على الناس»
31* بالاتر از گناه، انس گرفتن با گناه است، به گونهاى كه كم فروشى شغل انسان شود. «یخسرون» (فعل مضارع، نشانه استمرار است.)
32* براى جلوگیرى از مفاسد اقتصادى، باید یاد معاد را در دلها زنده كنیم. «الا یظنّ اولئك انّهم مبعوثون»
33* اعتقاد به معاد حتّى در حدّ گمان بازدارنده است. «الا یظنّ اولئك انّهم مبعوثون»
34* حوادث روز قیامت، بزرگ و هولناك است. «لیومٍ عظیم»
35* براى كمفروشى و حق الناس باید پاسخگو باشیم. «یقوم النّاس لربّ العالمین»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_587
#قیامت
#مغرور
#غافل
#غفلت
#لطف
#فرشتگان
#شفاعت
#تربیت
#کم_فروش
#گناهان_کبیره
#سقوط_انسان
#بالاتر_از_گناه
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 588
1* در تاریخ عاشورا مىخوانیم كه امام حسینعلیه السلام چندین مرتبه لشگر یزید را موعظه كرد و از آنان اقرار گرفت كه مگر من فرزند فاطمه دختر پیامبر شما نیستم، مگر حلالى را حرام یا حرامى را حلال كردهام؟ مگر شما با هزاران نامه از من دعوت نكردید؟ و... در پایان فرمود: «قد مُلئت بطونكم من الحرام» شكمهاى شما از حرام پر شده و دیگر سخن حق در روح شما اثرى ندارد.
امروزه هیچ یك از دانشكدههاى علوم تربیتى و روانشناسى دنیا، سخنى از تأثیر لقمهى حلال و حرام در تربیت و روح انسان مطرح نمىكنند و دانشمندان شرق و غرب عالم از تأثیر تغذیه بر تربیت غافلند.
2* كم فروش، فاجر است و پرده دیانت را مىدرد. «للمطفّفین... الفجّار»
3* گناه، انسان را به كفر و انكار حقایق وامىدارد. «و ما یكذّب به الاّ كُل معتد اَثیم»
4* رفتار انسان، در عقائد و باورهاى او اثر مىگذارد. تجاوز و گناه پىدرپى، انسان را به تكذیب وامىدارد. «و ما یكذّب به الاّ كلّ معتد اثیم»
5* به یك تذكّر و انذار نباید قناعت كرد، تذكّر و تلاوت باید دائمى باشد. «تُتلى علیه آیاتنا» (فعل مضارع، نشان استمرار است.)
6* امام باقر علیه السلام فرمود: هیچ بندهاى نیست مگر آنكه قلبش سفید است. با انجام هر گناه، در آن سفیدى نقطهى سیاهى پدید مىآید و اگر توبه كند، آن سیاهى محو مىشود و اگر اصرار بر گناه كند، سیاهى توسعه یافته و تمام سفیدى قلب را فرامىگیرد و دیگر انسان به خیر و سعادت برنمىگردد.(تفسیر نور الثقلین)
7* گناه، روح انسان را دگرگون و از درك حق باز مىدارد. «بل ران على قلوبهم ما كانوا یكسبون»
8* فطرت انسان سالم است، آنچه آن را مىپوشاند، گناه است. «ران على قلوبهم»
9* در فرهنگ قرآن، قلب و روح مركز درك حقایق است. «ران على قلوبهم»
10* اصرار و تداوم بر گناه، سبب زنگار قلب است. «ما كانوا یكسبون»
11* عمل، سرمایه انسان است كه با آن، خوبىها یا بدىها را كسب مىكند. «كانوا یكسبون»
12* زنگار گناه كه در دنیا مانع درك حقیقت است، در آخرت نیز مانع دریافت الطاف الهى مىشود. «انهم عن ربّهم یومئذ لمحجوبون»
13* امام باقرعلیه السلام فرمود: تسنیم، بهترین نوشیدنى بهشت است و مخصوص پیامبر و اهل بیت اوست و از بالا مىریزد و در منزلهاى آنان جارى است.(تفسیر برهان)
14* دریافت نعمت در حضور دیگران، لذّت را چند برابر مىكند. «یشهده المقرّبون»
15* حالات روحى و روانى انسان، بر جسم او تأثیرگذار است. «تعرف فى وجوههم» (درخشندگى صورت بهشتیان براى انسان مشهود است.)
16* لذّتهاى بهشتى، عوارض ندارد. «ختامه مسك»
17* در فرهنگ اسلام، دنیا، میدان مسابقه و رقابت است، البتّه رقابت براى به دست آوردن نعمتهاى اخروى. «و فى ذلك فلیتنافس المتنافسون»
18* بهشتیان، درجات و مراتبى دارند. «الابرار - المقربون»
19* مؤمنان باید آماده برخوردهاى نارواى گنهكاران و مجرمان باشند. «انّ الّذین اجرموا»
20* تمسخر و تحقیر، روش دیرینه مجرمان است. «كانوا... یضحكون»
21* مجرم به گناه خود قانع نیست، پاكان را تحقیر مىكند و به آنان ضربه روحى مىزند. «یضحكون، یتغامزون»
22* ساختن طنز و فكاهى براى تمسخر مؤمنان از شیوههاى مجرمان است. «انقلبوا فكهین»
23* مؤمنان، نباید انتظار تأیید مخالفان را داشته باشند. «و ما ارسلوا علیهم حافظین»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_588
#امام_حسین_علیه_السلام
#کم_فروش
#گناه
#عقائد
#فطرت
#زنگار_قلب
#بهشتی
#فرهنگ_اسلام
#مومنان
#تمسخر
#تحقیر
#مجرم
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)