#صوت #تفسیر_آموزشی
#جلسه19
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی 21 تا انتهای مرحله سوم
یعنی آیه 30 شوری
دوشنبه 1 اردیبهشت 99:
برنامه ۳شنبه 2 اردیبهشت 99
که قبل از شروع کلاس توسط شما انجام می شود:
۱. قرائت نیمه اول جزء 11: صفحه 202 تا 211 مصحف
۲. مرور حفظ موضوعی 12 تا 21
و حفظ موضوعی شماره 22 و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه 👇
#نکات
1. آمدن ة مربوطه عوض از حذف حرف عله، غالبی است. در هنگام مضاف شدن غالبا ة می افتد. بعنوان مثال در اقام الصلاه (سوره نور37) افتاده است اما در اناره العقل ... (نامه 31 نهج البلاغه) نیافتاده است.
2. یک طلبه باید این شعار تحصیل حوزوی را نصب العین خود قرار دهد: الدرس حرف، و التکرار الف. درس یکبار تعلیم می شود اما تکرار (تمرین، مباحثه، مرور، تعلم) هزار بار، باید آنقدری که مرور کرد تا مباحث ملکه شوند.
3. به ة موجود در مصیبة، تای ناقله گفته می شود زیرا یک اسم مشتق را به اسم جامد تبدیل می کند در واقع گویی معنا را از معنای هیئت مشتق خارج کرده و به هیئت جامد منتقل کرده است. مانند: سیّارة، مصیبة، جریدة
4. واو عفو در عفا و اعفی:
الف) در عفا، الف منقلب از واو است فلذا با الف ممدود نوشته می شود.
ب) در اعفی، الف منقلب از ی است. زیرا واو حرف 4ام به بعد از و به ی قلب می شود. لذا الف را بر پایه ی می نویسیم.
ج) صرف صیغه های عفا مانند دعا-یدعو و صرف صیغه های اعفی مانند هدی-یهدی می باشد
#تحقیقات و پرسش
1. وضعیت "واو" و "یاء" را بعد از همزه بررسی کنید؟ در وزن "مفاعل" چه اتفاقی می افتد؟ به طور مثال: مصاوب(قیاسی)-مصائب(غیر قیاسی) منبع:معجم الوسیط
2. در آیه 77 سوره کهف، مرجع ضمیر "ه" در علیه را بررسی کنید.
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
#قرائت_قرآن
10 فروردین 69
«اين مكتب خانه هايى كه رژيم منحوس پهلوى، شجاعت و شهامت به خرج داد(!) و رعد و برق كرد و آنها را برچيد، خانه هايى براى تعليم قرآن بودند ... .
بايد همه قرآن را بلد باشند. امروز، فردى داراى تحصيلات عاليه و احياناً قادر به نطق به چند زبان بيگانه، بلد نيست يك سطر قرآن را بخواند! ... انسان مى بيند كه كاسب، تاجر، كارگر، دانشجو، حتّى طلبه، در صحيح خوانى قرآن كمبود دارند. اين، نقص بزرگى است؛ اين را بايد برطرف كنيم ... .
همت را بر اين مسئله بگماريد كه تمام مردم بتوانند قرآن را ياد بگيرند. ... اين، مقدمه براى فهم قرآن است. آن وقتى كه انس عمومى با قرآن باشد، فهم قرآن ممكن و آسان است».
تفسیر آموزشی و احادیث کافی- راسل
#صوت #تفسیر_آموزشی
#جلسه20
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی 22 تا انتهای مرحله سوم
یعنی آیه 42 انعام
سه شنبه 2 اردیبهشت 99:
برنامه ۴شنبه 3 اردیبهشت 99
که قبل از شروع کلاس توسط شما انجام می شود:
۱. قرائت نیمه دوم جزء 11: صفحه 212 تا 221 مصحف
۲. مرور حفظ موضوعی 14 تا 23
و حفظ موضوعی شماره 24 و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه 👇
آیت الله دکتر احمد #عابدی
پس:
1⃣ یکی این که زیاد قرآن بخوانیم،
2⃣ دوم روخوانی درستی داشته باشیم
3⃣ و سوم ترجمه قرآن.
💠 لااقل ما که کمی عربی بلدیم، ترجمهها را دقت کنیم و با هم مقایسه کنیم؛ خدا میداند که چقدر ترجمههایی که از قرآن نوشته شده ولی غلط است! من ترجمهای را سراغ دارم که "بسم الله الرحمن الرحیم" را طوری ترجمه کرده که دقیقاً عین عبارت اوستا، کتاب زرتشتیان است!
💠 چقدر جای تأسف است که تورات و انجیل ترجمه رسمی دارد(ترجمه رسمی کتاب مقدس)، ولی قرآن ترجمه رسمی ندارد. اگر کسی به من بگوید که یک ترجمه بیغلط نام ببر، اصلاً سراغ ندارم. کم غلط سراغ دارم.
👈خیلی بد است که طلبه جزء آخر قرآن را بخواند و معنای کلمات و مفاهیم را نفهمد. اگر ما مفسر هم نمیخواهیم بشویم، لااقل باید ترجمه قرآن را بلد باشیم.
✅ اهمیت تفسیر:
💠 نکته بعدی در مورد تفسیر است. حداقل هر کدام از ما باید یک دوره تفسیر خوانده باشیم. کسانی مثل آیت الله جوادی آملی و حسن زاده آملی، بیجهت آدمهای بزرگی نشدند. آیت الله حسن زاده میفرمود که مجمع البیان را از باء بسم الله تا تاء تمّت، 10 جلد را، کلمه به کلمه پیش آقای شعرانی خواندم، بعد که 10 جلد تمام شد، آقای شعرانی سؤالی از من پرسید، بعد از جوابی که دادم، آقای شعرانی فرمود یک دور دیگر باید بخوانی. دوباره مجمع را از اول تا اخر درس داد. مجمع البیان کتاب کوچکی نیست!
💠 امام خمینی(ره) تفسیر صافی فیض کاشانی را پیش آیت الله اراکی درس گرفته است.
آیت الله خوانساری تا اواخر عمرش هر روز صبح که قرآن میخواند، تفسیر بیضاوی جلویش بوده و قرآن را با تفسیر بیضاوی میخواند.
💠 چقدر علمایی بودند که تفسیر کشاف را کتاب درسی کرده بودند.
💠 مطالعه تفسیر خیلی برای ما لازم است. اینها را برای کسی میگویم که نمیخواهد مفسر باشد! یعنی اگر مثلاً بخواهید مورّخ شوید، لااقل باید چند تفسیر را خوب خوانده باشید.
💠 علامه مجلسی در هر بحث بحار که وارد میشود، آیات قرآن را ذیل بحث میآورد؛ به قدری این مرد در تفسیر تسلط داشته که اگر یک آیه طبق یک تفسیر، مربوط به موضوع بشود و طبق یک تفسیر، مرتبط نباشد، متذکر میشود؛ با اینکه علامه مفسر نبوده است.
✅💠پس روخوانی، ترجمه و تفسیر برای ما لازم است. اینها همه میشود یک مرتبه از حفظ ظاهری قرآن.
حفظ باطنی هم یعنی عمل به قرآن.
توجه به #ترجمه_قرآن
اهمیت #تفسیر_قرآن
#حفظ_باطنی_قرآن
#عمل_به_قرآن
......................................................
مطالب فوق خلاصه ای بود برگرفته از
کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🆔 @Ahmad_aabedi
〰〰〰〰〰〰〰
http://eitaa.com/joinchat/72613891C1fde7e4ca3
------------------------------------------
تفسیر آموزشی و احادیث کافی- راسل
#نکات مطرح شده در جلسه امروز ۹۹/۲/۲
۱- حرف راء در کلمه "فِرقَهِِ" در آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه تفخیم می شود چرا که بعد از راء ساکن(با آنکه ما قبل مکسور است) حرف استعلاء آمده است.(حروف استعلاء عبارتند از: ص،ض،ط،ظ،غ،ق،خ)
۲- اگر بر "نون" و "میم" وقف کنیم، اظهار می شوند.
۳- اسم مبالغه معنای فاعلی می دهد همراه با زیادت و تکثیر. صفت مشبهه گاه معنای فاعل و گاه معنای مفعولی را با عنایت به معنای ثبوت می رساند.
۴- تاثیر قرائن متصله در فهم آیه:
در آیه ۴۲ سوره مبارکه انعام برای یافتن معنای کلمه های "البَاسَآءِ" و " الضَّرَّآءِ" باید از دو آیه ۴۳ و ۴۴ کمک گرفت تا به معنای صحیح برسیم.
۵-حرف "لام" در "لَقَد" و "لَئِن" همیشه لام مُوذنه(موطّئه) قسم است که به جای یک "و الله" آمده است.
این مطلب در #مغنی بحث #لام_مفرده آمده.
تفسیر آموزشی و احادیث کافی- راسل
#صوت #تفسیر_آموزشی
#جلسه ۲۱
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی ۲۴ تا انتهای مرحله سوم
یعنی آیه ۷۵ مومنون
چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۹۹:
فردا پنجشنبه کلاس نیست.
ان شاء الله و به یاری خدای متعال
جلسه بعد در روز جمعه ساعت ۲۲:۳۰
یعنی شب اول رمضان خواهد بود.
فردا پنجشنبه: مرور ۲۴ آیه حفظ موضوعی که تا کنون حفظ کرده اید.
#مرور_محفوظات اصل مهم تر از حفظ
یک #نکته که امروز به پاسخ آن نرسیدیم:
سؤال آقای نظری این بود: با توجه به اینکه #لو در آیه 75 مؤمنون، وُصلیّه است به معنای #اگرچه
آیا باز عنوان حفظ موضوعی 24(بلا: عامل جلوگیری از طغیان و سرکشی بندگان) صحیح است؟
چون وقتی مضمونِ معنای آیه این می شود: «اگرچه که به اینها عطوفت می کردیم، باز هم لجاجت و طغیان می کردند» پس اگر این عطوفت را هم نمی کردیم، باز هم لجاجت می کردند.
#پاسخ:
#لو وصلیه نوعاً اینطور است که #اولویت می سازد:
اگر عطوفت می کردیم، باز هم طغیان می کردند
لذا عطوفت نکردیم چون اگر می کردیم، به طریق اَولی طغیان می کردند.
نتیجه: بالاخره گرفتاری به #ضُرّ از طغیان می کاهد.
لذا عنوان حفظ موضوعی این آیه #صحیح است.
برنامه جمعه ۵ اردیبهشت ۹۹
که قبل از شروع کلاس توسط شما انجام می شود:
۱. قرائت نیمه اول جزء ۱۲: صفحه ۲۲۲ تا ۲۳۱ مصحف
۲. مرور حفظ موضوعی ۱۵ تا ۲۴
و حفظ موضوعی شماره ۲۵ و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه 👇