برنامه ۴شنبه 3 اردیبهشت 99
که قبل از شروع کلاس توسط شما انجام می شود:
۱. قرائت نیمه دوم جزء 11: صفحه 212 تا 221 مصحف
۲. مرور حفظ موضوعی 14 تا 23
و حفظ موضوعی شماره 24 و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه 👇
آیت الله دکتر احمد #عابدی
پس:
1⃣ یکی این که زیاد قرآن بخوانیم،
2⃣ دوم روخوانی درستی داشته باشیم
3⃣ و سوم ترجمه قرآن.
💠 لااقل ما که کمی عربی بلدیم، ترجمهها را دقت کنیم و با هم مقایسه کنیم؛ خدا میداند که چقدر ترجمههایی که از قرآن نوشته شده ولی غلط است! من ترجمهای را سراغ دارم که "بسم الله الرحمن الرحیم" را طوری ترجمه کرده که دقیقاً عین عبارت اوستا، کتاب زرتشتیان است!
💠 چقدر جای تأسف است که تورات و انجیل ترجمه رسمی دارد(ترجمه رسمی کتاب مقدس)، ولی قرآن ترجمه رسمی ندارد. اگر کسی به من بگوید که یک ترجمه بیغلط نام ببر، اصلاً سراغ ندارم. کم غلط سراغ دارم.
👈خیلی بد است که طلبه جزء آخر قرآن را بخواند و معنای کلمات و مفاهیم را نفهمد. اگر ما مفسر هم نمیخواهیم بشویم، لااقل باید ترجمه قرآن را بلد باشیم.
✅ اهمیت تفسیر:
💠 نکته بعدی در مورد تفسیر است. حداقل هر کدام از ما باید یک دوره تفسیر خوانده باشیم. کسانی مثل آیت الله جوادی آملی و حسن زاده آملی، بیجهت آدمهای بزرگی نشدند. آیت الله حسن زاده میفرمود که مجمع البیان را از باء بسم الله تا تاء تمّت، 10 جلد را، کلمه به کلمه پیش آقای شعرانی خواندم، بعد که 10 جلد تمام شد، آقای شعرانی سؤالی از من پرسید، بعد از جوابی که دادم، آقای شعرانی فرمود یک دور دیگر باید بخوانی. دوباره مجمع را از اول تا اخر درس داد. مجمع البیان کتاب کوچکی نیست!
💠 امام خمینی(ره) تفسیر صافی فیض کاشانی را پیش آیت الله اراکی درس گرفته است.
آیت الله خوانساری تا اواخر عمرش هر روز صبح که قرآن میخواند، تفسیر بیضاوی جلویش بوده و قرآن را با تفسیر بیضاوی میخواند.
💠 چقدر علمایی بودند که تفسیر کشاف را کتاب درسی کرده بودند.
💠 مطالعه تفسیر خیلی برای ما لازم است. اینها را برای کسی میگویم که نمیخواهد مفسر باشد! یعنی اگر مثلاً بخواهید مورّخ شوید، لااقل باید چند تفسیر را خوب خوانده باشید.
💠 علامه مجلسی در هر بحث بحار که وارد میشود، آیات قرآن را ذیل بحث میآورد؛ به قدری این مرد در تفسیر تسلط داشته که اگر یک آیه طبق یک تفسیر، مربوط به موضوع بشود و طبق یک تفسیر، مرتبط نباشد، متذکر میشود؛ با اینکه علامه مفسر نبوده است.
✅💠پس روخوانی، ترجمه و تفسیر برای ما لازم است. اینها همه میشود یک مرتبه از حفظ ظاهری قرآن.
حفظ باطنی هم یعنی عمل به قرآن.
توجه به #ترجمه_قرآن
اهمیت #تفسیر_قرآن
#حفظ_باطنی_قرآن
#عمل_به_قرآن
......................................................
مطالب فوق خلاصه ای بود برگرفته از
کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🆔 @Ahmad_aabedi
〰〰〰〰〰〰〰
http://eitaa.com/joinchat/72613891C1fde7e4ca3
------------------------------------------
تفسیر آموزشی و احادیث کافی- راسل
#نکات مطرح شده در جلسه امروز ۹۹/۲/۲
۱- حرف راء در کلمه "فِرقَهِِ" در آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه تفخیم می شود چرا که بعد از راء ساکن(با آنکه ما قبل مکسور است) حرف استعلاء آمده است.(حروف استعلاء عبارتند از: ص،ض،ط،ظ،غ،ق،خ)
۲- اگر بر "نون" و "میم" وقف کنیم، اظهار می شوند.
۳- اسم مبالغه معنای فاعلی می دهد همراه با زیادت و تکثیر. صفت مشبهه گاه معنای فاعل و گاه معنای مفعولی را با عنایت به معنای ثبوت می رساند.
۴- تاثیر قرائن متصله در فهم آیه:
در آیه ۴۲ سوره مبارکه انعام برای یافتن معنای کلمه های "البَاسَآءِ" و " الضَّرَّآءِ" باید از دو آیه ۴۳ و ۴۴ کمک گرفت تا به معنای صحیح برسیم.
۵-حرف "لام" در "لَقَد" و "لَئِن" همیشه لام مُوذنه(موطّئه) قسم است که به جای یک "و الله" آمده است.
این مطلب در #مغنی بحث #لام_مفرده آمده.
تفسیر آموزشی و احادیث کافی- راسل
#صوت #تفسیر_آموزشی
#جلسه ۲۱
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی ۲۴ تا انتهای مرحله سوم
یعنی آیه ۷۵ مومنون
چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۹۹:
فردا پنجشنبه کلاس نیست.
ان شاء الله و به یاری خدای متعال
جلسه بعد در روز جمعه ساعت ۲۲:۳۰
یعنی شب اول رمضان خواهد بود.
فردا پنجشنبه: مرور ۲۴ آیه حفظ موضوعی که تا کنون حفظ کرده اید.
#مرور_محفوظات اصل مهم تر از حفظ
یک #نکته که امروز به پاسخ آن نرسیدیم:
سؤال آقای نظری این بود: با توجه به اینکه #لو در آیه 75 مؤمنون، وُصلیّه است به معنای #اگرچه
آیا باز عنوان حفظ موضوعی 24(بلا: عامل جلوگیری از طغیان و سرکشی بندگان) صحیح است؟
چون وقتی مضمونِ معنای آیه این می شود: «اگرچه که به اینها عطوفت می کردیم، باز هم لجاجت و طغیان می کردند» پس اگر این عطوفت را هم نمی کردیم، باز هم لجاجت می کردند.
#پاسخ:
#لو وصلیه نوعاً اینطور است که #اولویت می سازد:
اگر عطوفت می کردیم، باز هم طغیان می کردند
لذا عطوفت نکردیم چون اگر می کردیم، به طریق اَولی طغیان می کردند.
نتیجه: بالاخره گرفتاری به #ضُرّ از طغیان می کاهد.
لذا عنوان حفظ موضوعی این آیه #صحیح است.
برنامه جمعه ۵ اردیبهشت ۹۹
که قبل از شروع کلاس توسط شما انجام می شود:
۱. قرائت نیمه اول جزء ۱۲: صفحه ۲۲۲ تا ۲۳۱ مصحف
۲. مرور حفظ موضوعی ۱۵ تا ۲۴
و حفظ موضوعی شماره ۲۵ و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه 👇
تفسیر آموزشی و احادیث کافی- راسل
#صوت #تفسیر_آموزشی
#جلسه ۲۲
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی ۲۵ تا انتهای مرحله سوم
یعنی آیه ۲۷ شوری
جمعه ۵ اردیبهشت ۹۹:
کلاس در شبهای ماه رمضان، در دو جلسه برگزار می شود.
#جلسه اول امشب تقدیم به شما👇
#نکات جلسه ۳ اردیبهشت ماه
۱. چرا دو لجّ با یک معنا ولی با دو مصدر در معجم الوسیط آمده است؟
پاسخ: لجّ در دوباب سَمِعَ و ضَرَبَ بکار رفته است، لذا الوسیط دو بار لجّ را بیان کرده است، یک بار درسمع و یک بار در ضرب
۲. بقِی و بقَی هر دو وجود دارند، اما در قران فقط یکی بکار رفته است. سعی کنیم روایات را قرآنی بخوانیم
۳. تنوین آخر مصادر در بیان معجم ها، به علت بیان جمله وار معجم ها است که در این صورت مصادر مفعول مطلق هستند ولی طلبه باید در ذکر «مصادر» آنها را بدون تنوین فتحه بیان کند.
۴. به نگارش قران، #رسم_المُصحَف گفته می شود. کتبی با نام #المصاحف ، نوشته شده اند که المصاحب #سجستانی از معروف ترین آن هاست، به بررسی نگارش قرآن و اختلافات گزارش شده می پردازند.
۵. معیار ما در تعیین و تشخیص باب ثلاثی مجرد فعل مضاعف فتحه است. اگر عین الفعل مضارع فتحه نبود، عین الفعل ماضی، فتحه است. اگر عین الفعل مضارع فتحه بود، ماضی کسره است. سه فعل مضاعف فرّ-یفِرّ و مدّ-یمُدّ و عضّ-یعَضّ را باید بسیار تکرار کرد تا در ذهن ثبت شود.
۶. تقدم لجّ در باب ضرب بر لجّ در باب سمع بعلت تقدم فتحه بر کسره است. انتخاب لجّ در باب سمع به علت کثرت استعمال آن در زبان عرب بوده است.
۷. فعل جمله حالیه باید مضارع باشد.
#تجوید
از امروز به بعد بگویید که فتحه این 8 حرف (ص ض ط ظ غ ق خ ر) مفخم است و الف این 9 حرف (ص ض ط ظ غ ق خ ر ل(در الله) وقتی قبلش زبَر باشد) مفخم است.
#نکات جلسه 22و23 یعنی 5 اردیبهشت 99:
1. تنها در آیات 245 سوره مبارکه بقره و 69 اعراف این دو جا سینِ کلمه «بسط» به جهت مجاورت با «طاء» جوازاً به «صاد» تبدیل شده. رک: علامتی که در قرآن عثمان طه روی این دو کلمه است.
2. هادی منقوص است ولی «مهدیّ» شبه صحیح مثل «دَلو، ظَبی، نبیّ، مدعُوّ» لذا در هر سه حالت اعرابی، اعرابش آشکار می شود.
3. استفاده از شعر شیخ بهایی برای یافتن کلمات بسیار کاربردی است. مثلا وقتی برای افعال اجوف واوی، "نوس" داریم و برای اجوف یای "سیض"، هنگامی که با فعل مضارع اجوفی در وزن یفعُل مواجه شدیم، حتما اجوف واوی است و دیگر احتمال یایی آن را در معجم جست و جو نمی کنیم. همینطور اگر مضارعش «یَفعِلُ» باشد حتماً اجوف یایی است. فقط اگر مضارعش «یفعَلُ» بود باید هر دو احتمال را بررسی کرد.
4. در لغت الوسیط، غیر از "اِلی" که حرف است، الی دیگری داریم یا نه؟ سپس آیه «الی ربّها ناظرة»(سوره قیامت) را بنگرید و سپس مجمع البیان را مشاهده کنید.
5. آیه 15 سوره حج، آیه 29 سوره بقره، معنای "سماء" را بیابید. در آنجا به معنای «آسمان» نمی تواند باشد.
6. قدیم لغت نامه خوانی می کردن و حدود 30 هزار لغت می خواندند که وقتی به روایات و قرآن رجوع می کنند معانی نامانوس را احتمال دهند. الان از این ناحیه در حوزات، ضعف جدی داریم.
7. قاضی - قضاة، داعی-دعاة، باغی- بغاة، وزن شان فُعَلَه است. جمع اسم فاعل ناقص اکثرا بر این وزن است و تشدید هم ندارد(قُضّات که در فارسی گفته می شود غلط است).
8. تشدید در کلمه شدت و قوت به واژه می دهد و نزّل تاکیدی دارد که اَنزَلَ ندارد.
9. فُعّال، فُعَّل، فَعَلَه از اوزان غالب جمع مکسر غیر ناقص اند[مثل «طالب»: طُلاّب، طُلَّب، طَلَبة و مثل جمعِ «عابد»].
10. متاسفانه برخی واژگان پرکاربرد را الوسیط جا انداخته است. مانند عِباد و استبدل ! اینها نقص است.
11. بسیاری از جملات استیناف بیانی با "اِنّ" یا "لعلّ" شروع می شوند.
12. نعت وقتی برای انسان ها می آید معمولا غرض تحدید کردن است مثل اینکه بگویی فلانی دانشمند بردبار است. یعنی از نوع دانشمندان بردبار است. یا به این معناست که «بردبار بودن» به «علم و دانش» او حدّ زده.
برای خداوند اگر بخواهیم نعت را به عنوان «قید» بیاوریم صحیح نمی نماید، چراکه یک صفت الهی را به صفتی دیگر قید زده ایم حال آنکه خدای متعال، هر وصفی را «علی الاطلاق» دارند.لذاست که «خبیرٌ بصیرٌ» دو خبرند نه «منعوت و نعت».
#تحقیق
1. همه یک نقشه از آیه 24 سوره توبه بسازند(آن را نموداری کنند) مثل آیه 164 و 177 بقره.
برنامه شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹
که قبل از شروع کلاس توسط شما انجام می شود:
۱. قرائت نیمه دوم جزء ۱۲: صفحه ۲۳۲ تا ۲۴۱ مصحف
۲. مرور حفظ موضوعی ۱۶ تا ۲۵
و حفظ موضوعی شماره ۲۶ و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه 👇