eitaa logo
تفسیر آموزشی و احادیث کافی- راسل
173 دنبال‌کننده
76 عکس
28 ویدیو
84 فایل
سلام بر شما از ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ تفسیر آموزشی جلد ۱ و درس حدیث(برگزیده فضل قرآن کافی) در حال تدریس است. این کانال پل ارتباطی ماست
مشاهده در ایتا
دانلود
از امروز به بعد بگویید که فتحه این 8 حرف (ص ض ط ظ غ ق خ ر) مفخم است و الف این 9 حرف (ص ض ط ظ غ ق خ ر ل(در الله) وقتی قبلش زبَر باشد) مفخم است. جلسه 22و23 یعنی 5 اردیبهشت 99: 1. تنها در آیات 245 سوره مبارکه بقره و 69 اعراف این دو جا سینِ کلمه «بسط» به جهت مجاورت با «طاء» جوازاً به «صاد» تبدیل شده. رک: علامتی که در قرآن عثمان طه روی این دو کلمه است. 2. هادی منقوص است ولی «مهدیّ» شبه صحیح مثل «دَلو، ظَبی، نبیّ، مدعُوّ» لذا در هر سه حالت اعرابی، اعرابش آشکار می شود. 3. استفاده از شعر شیخ بهایی برای یافتن کلمات بسیار کاربردی است. مثلا وقتی برای افعال اجوف واوی، "نوس" داریم و برای اجوف یای "سیض"، هنگامی که با فعل مضارع اجوفی در وزن یفعُل مواجه شدیم، حتما اجوف واوی است و دیگر احتمال یایی آن را در معجم جست و جو نمی کنیم. همینطور اگر مضارعش «یَفعِلُ» باشد حتماً اجوف یایی است. فقط اگر مضارعش «یفعَلُ» بود باید هر دو احتمال را بررسی کرد. 4. در لغت الوسیط، غیر از "اِلی" که حرف است، الی دیگری داریم یا نه؟ سپس آیه «الی ربّها ناظرة»(سوره قیامت) را بنگرید و سپس مجمع البیان را مشاهده کنید. 5. آیه 15 سوره حج، آیه 29 سوره بقره، معنای "سماء" را بیابید. در آنجا به معنای «آسمان» نمی تواند باشد. 6. قدیم لغت نامه خوانی می کردن و حدود 30 هزار لغت می خواندند که وقتی به روایات و قرآن رجوع می کنند معانی نامانوس را احتمال دهند. الان از این ناحیه در حوزات، ضعف جدی داریم.
7. قاضی - قضاة، داعی-دعاة، باغی- بغاة، وزن شان فُعَلَه است. جمع اسم فاعل ناقص اکثرا بر این وزن است و تشدید هم ندارد(قُضّات که در فارسی گفته می شود غلط است). 8. تشدید در کلمه شدت و قوت به واژه می دهد و نزّل تاکیدی دارد که اَنزَلَ ندارد. 9. فُعّال، فُعَّل، فَعَلَه از اوزان غالب جمع مکسر غیر ناقص اند[مثل «طالب»: طُلاّب، طُلَّب، طَلَبة و مثل جمعِ «عابد»]. 10. متاسفانه برخی واژگان پرکاربرد را الوسیط جا انداخته است. مانند عِباد و استبدل ! اینها نقص است. 11. بسیاری از جملات استیناف بیانی با "اِنّ" یا "لعلّ" شروع می شوند. 12. نعت وقتی برای انسان ها می آید معمولا غرض تحدید کردن است مثل اینکه بگویی فلانی دانشمند بردبار است. یعنی از نوع دانشمندان بردبار است. یا به این معناست که «بردبار بودن» به «علم و دانش» او حدّ زده. برای خداوند اگر بخواهیم نعت را به عنوان «قید» بیاوریم صحیح نمی نماید، چراکه یک صفت الهی را به صفتی دیگر قید زده ایم حال آنکه خدای متعال، هر وصفی را «علی الاطلاق» دارند.لذاست که «خبیرٌ بصیرٌ» دو خبرند نه «منعوت و نعت». 1. همه یک نقشه از آیه 24 سوره توبه بسازند(آن را نموداری کنند) مثل آیه 164 و 177 بقره.
برنامه شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹ که قبل از شروع کلاس توسط شما انجام می شود: ۱. قرائت نیمه دوم جزء ۱۲: صفحه ۲۳۲ تا ۲۴۱ مصحف ۲. مرور حفظ موضوعی ۱۶ تا ۲۵ و حفظ موضوعی شماره ۲۶ و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر آموزشی و احادیث کافی- راسل
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی ۲۶ تا انتهای مرحله سوم یعنی آیه ۲۱۶ بقره شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹: قسمت اول کلاس👇
قسمت دوم کلاس(تکمیل مرحله 3 فهم ادبی و اتمام مرحله 4) و بیان نکته مهمی درباره تأثیر «اعراب آیه» در فهم دقیق آیه:
برنامه یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹ که قبل از شروع کلاس توسط شما انجام می شود: ۱. قرائت نیمه اول جزء ۱۳: صفحه ۲۴۲ تا ۲۵۱ مصحف ۲. مرور حفظ موضوعی ۱۷ تا ۲۶ و حفظ موضوعی شماره ۲۷ و ۲۸ و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی آیه ۲۸ 👇
تفسیر آموزشی و احادیث کافی- راسل
کلاس ۶ اردیبهشت ۹۹: 1. اضافه کردن بررسی مصادر قیاسی به مرحله ی دوم فهم ادبی(مثل "قتال") و نیز افعال ثلاثی مجرد(مثل "تَکرَهوا") 2. در بیان صیغه امر افعال مضاعف (در صورت استعمال های مختلف) فکّ ادغام را مقدم کنید، سپس با فتحه و سپس کسره و سپس اگر ضمه داشت(دلیل این امر در کلاس بیان شد). 3. غالبا "محبّ-محبوب" استفاده می شود. یعنی اسم فاعل را از باب افعال و اسم مفعول را از ثلاثی مجرد می گیرند. 4. (مو) در الوسیط یعنی برای دوران فصاحت نیست و مولَّد است لذا با آن معنا نمی شود آیه و حدیث نبوی و علوی را فهم کرد. ۵. خوب و بد// خوب تر و بدتر// خوب ترین و بدترین معانی خیر و شرّ هستند. 6. الوسیط را خوب مطرح نکرده. لذا باید کتابی مانند را محکم خواند. عسی: للترجی فی المحبوب و الاشفاق فی المکروه(مثل ۲۱۶ بقره که هر دو استعمالش آمده به همین ترتیب). 7. چه مناطی باعث مي شود 7 جمله از 14 نوع جمله در زبان عربي، محل اعرابي پيدا مي كنند؟ پاسخ: چون مي توان بجاي آن جملات، مفردي را قرار داد. 1. سوره مبارکه جّن ص573 قرآن آیه 16، موارد تاثیر تجوید در اعراب 2. حکمت 420 نهج البلاغه (صبحی صالح) با توجه به استعمال "قاتله الله ما افصحه" در الوسیط چرا اصحاب حضرت از این جمله عصبانی شدند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی ۲۸ تا انتهای مرحله سوم یعنی آیه ۱۹۶و۱۹۷ آل عمران یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹: قسمت اول کلاس👇
قسمت دوم کلاس(تکمیل مرحله 3 فهم ادبی و بیان مرحله ۴تا۷)
جلسات ۷ اردیبهشت ۹۹ 1. اعراب تقدیری فرعی: مررتُ بموسی، موسی غیرمنصرف است. لذا فتحه (اعراب فرعی) در تقدیر است. اما در مررت بقاضٍ، اعراب تقدیری اصلی است. 2. معنای "مَعاد" برای "ماوا" در آیه 197 آل عمران معنای قرآنی تری نسبت به "مَنزل" و "ملجا" دارد. آیات 48سوره توبه(جهنم لمحیطه بالکافرین) و ۱۰ نساء (یاکلون فی بطونهم نارا) را بنگرید. 3. اسم مکان و زمان ثلاثی مجرد بر وزن مَفعَل و مَفعِل است. اگر فعل بر وزن یَفعِل و صحیح اللام باشد مانند رجع و مثال واوی بر وزن یفعَل باشد مثل وضع، اسم مکان و زمان بر وزن مَفعِل است. وگرنه بر وزن مَفعَل است. 1. به ریشه "ء ن ف" الوسیط مراجعه کنید. معنای "مُستانَفة" و "مستانِفة" را بررسی کنید. 2. با توجه به آیات 68 انعام، 140 نساء، به دست آورید که خطابات قرآن به رسول خدا ص در واقع خطاب به مومنان است مگر دلیل خاص داشته باشیم.
برنامه فردا دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹ که قبل از شروع کلاس توسط شما انجام می شود: ۱. قرائت نیمه دوم جزء ۱۳: صفحه ۲۵۲ تا ۲۶۱ مصحف ۲. مرور حفظ موضوعی ۱۸ تا ۲۸ و حفظ موضوعی شماره ۲۹ و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی ۲۹ تا اواخر مرحله سوم یعنی آیه ۱۸۲و۱۸۳ اعراف دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹: قسمت اول کلاس👇
قسمت دوم کلاس(تکمیل مرحله 3 فهم ادبی و بیان مرحله ۴تا۷)