94-29.mp3
14.43M
🎙صوت تفسیر قرآن
🔺 جلسه مقدماتی ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
♻️ادامه استدلال به #حدیث_ثقلین جهت اثبات عدم تحریف قرآن کریم.
🔺1⃣استدلال اصلی برای عدم تحریف قرآن، #دلیل_عقلی است که در جلسات پیش بحث آن گذشت؛ در عین حال از روایات نیز میشود در بحث عدم تحریف قرآن، کمک جست:
🔰به این صورت که ابتدا رسالت رسول خدا را از راه دیگری غیر از قرآن، یعنی با معجزات دیگر پیامبر، اثبات میکنیم؛ آنگاه وقتی ثابت شد که او رسول خداست و رسول هم صادق است و مصدق؛ پس یک #صادق_مصدّق به ما فرمود که:
«إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ»
🔺2⃣ این دو حقیقت، یعنی #قرآن و #عترت، برای همیشه خواهند ماند و شما موظفید به این دو حقیقت تمسک کنید؛ زیرا باید خود را از ضلالت برهانید و این دو حقیقت هم مستقل و جدای از هم نیستند و متحدند، یعنی امام سخنی نمیگوید که مخالف قرآن کریم باشد و قرآن کریم هم مردم را بدون راهنما و سرپرست رها نکرده است.
🔺3⃣ از طرف دیگر، چون برای اعتبار روایات، ابتدا محتوای آنها را با محتوای قرآن کریم میسنجیم و اگر موافق با قرآن کریم بود، میگوییم این روایت سنداً معتبر است. بنابراین در بین این دو ثقل، قرآن کریم اصل و #ثقل_اکبر است و اگر قرآن تحریف شده بود یا باشد، آنگاه نمیتوان گفت که این کتاب انسان را تا ابد از ضلالت میرهاند.
🔰اما این بحث نکاتی دارد:
1⃣این حدیث چون متواتر است، سندش قطعی است و میتوان از آن برای استدلال در عدم تحریف قرآن کریم استفاده نمود.
2⃣ توجه بفرمایید که مقام شامخ امام معصوم در عَرض قرآن کریم است، اما در حدیث ثقلین که فرمود این دو برای همیشه با هم میمانند و جدا نمیشوند (إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ) ؛ منظور شخصیت حقوقی اهل بیت علیهم السلام است، یعنی #امامت و نه شخصیت حقیقی آنها. و رجوع به امامت یعنی رجوع به افکار، عقاید، اخلاق و اعمال آنان یعنی #روایات آنان.
✅دلیل روایی دیگر بر صیانت قرآن کریم از تحریف، #روایات_عرضه_بر_قرآن است که معصومین در خلال این روایات که به حد تواتر نیز رسیده است فرمودهاند:
از آنجایی که به نام ما احادیث جعل میکنند و دشمنان ما باطل را به ما نسبت میدهند، شما موظفید هر چه که از ما نقل کردهاند بر کتاب خدا عرضه کنید؛ اگر موافق با کتاب خدا بود اخذ کنید و اگر مخالف با کتاب خدا بود ترکش کنید، چون باطل است و ما هرگز حرفی که مخالف با قرآن است، نمیگوییم.
🔺بنابراین وقتی خود روایات فرمودند به نام ما خیلی جعل میکنند، چون شبیه سخن ما میتوانند سخن بگویند، ولی شبیه قرآن نمیتوانند سخن بگویند؛ پس هر چه از ما رسیده است را بر قرآن عرضه کنید؛ حال اگر این میزان الهی یعنی قرآن کریم، تحریف شده باشد، آیا میتوان روایات را با میزان و ترازوی تحریف شده سنجید؟
🔰توجه بفرمایید که روایاتی که مساله عرضه بر قرآن را مطرح میکنند، این چنین نیست که فقط مخصوص صدر اسلام باشند یا مربوط به آیات الاحکام یا مربوط به زمان حکومت حضرت امیر و مانند آن باشند؛ بلکه یک اصل کلی را تذکر میدهند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
🔸@tasnim_quran_karim
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
✅سال نوی شمسی را به اعضای کانال تفسیر تسنیم تبریک عرض میکنم.
انشالله که سال جدید، سالی مبارک و شاد برای همه خصوصا مومنان باشد و همه در مسیر حق گام بردارند.
🙂🌹
✅همچنین از خانم حیدری که از اعضای قدیمی کانال بوده و با سعه صدر و دقت فراوان، لوگوی کانال را طراحی کردند تشکر و قدردانی میکنم.
انشالله که در تمام مراحل عمر موفق و سعادت مند باشند.
✅@HnegahenoH
94-30.mp3
10.29M
🎙صوت تفسیر قرآن
🔺 جلسه مقدماتی ۳۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۳۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
✅ #ادله_صیانت_قرآن_از_تحریف شامل دلیل عقلی، آیات قرآن، تواتر قطعی و یک قسمت هم روایات است. این ادله ارتباطی به شیعه و سنی ندارد
🔰روایات چند دسته اند:
1⃣ روایات متواتر: مثل حدیث ثقلین که هر مسلمانی چه سنی چه شیعه میتواند به آن استناد کند.
2⃣ روایات #عرضه_بر_قرآن: که شیعه به آن بیشتر استناد میکند چون ما این روایات را به حد تواتر در میان ائمه داریم اما علمای سنی این را ندارند. این روایات، از مزایای مکتب تشیع است.
🔺اگر این روایات عرضه بر قرآن از پیامبر هم رسیده از طریق ائمه رسیده است اما اهل سنت اگر این روایات از طریق ائمه شیعه برسد نمیتوانند به آن استناد کنند. همچنین لسان این روایات برای تشخیص حجت از غیر حجت است نه تشخیص یک حجت از حجت دیگر.
🔺این روایات گویند هر حقی، حقیقتی دارد و هر ثوابی، نوری. #حقیقت_هر_حقی، قرآن است و #نور_هر_ثوابی، قرآن. «انّ علی کل حقّ حقیقة و علی کل ثوابٕ نوراً فما وافق کتاب الله فخذوه و ما خالف کتاب الله فدعوه» این تفریع فرع بر اصل نشان میدهد که حقیقت و نور همان #قرآن است.
3⃣ روایاتی با این محتوا که در فتنه ها به قرآن پناه ببرید: این دسته از روایات را فریقین نقل کردند. اگر مخالفان هم میخواستند از قرآن چیزی را کم کنند میخواسند #اصول_کلی و معارفش حذف شود نه چیز کوچک و بدون اهمیت. حالا اگر قرآن خودش نقصان پیدا میکرد و کم میشد خودش فتنه زده میشد و نمیتوانست فتنه ها را حل کند.
4⃣ روایاتی با این منطوق که در نماز، قرائت هر سوره کامل قرآن، لازم و کافی است: در شیعه قرائت سوره کامل چه اجبارا چه استحباباً لازم است. اگر در قرآن دست برده شده و کاسته شده چطور ائمه گفته اند که در نماز بعد از حمد، یک سوره کامل قرائت کنید؟!
برخی در پاسخ به این استدلال به «قاعده میسور» استناد کرده اند که فحوایش این است که (در زمان عسر میتوان به کمتر قناعت کرد و لذا در اینجا قرائت سوره ناقص هم کافیست). اما این هم جوابگو نیست چون این قاعده برای زمانیست که هیچ سوره کاملی نباشد درحالیکه سوره قدر و توحید و ... که همگی آنها را مصون از تحریف میدانند وجود دارند. پس تمام سوره های قرآن، کامل و تحریف نشده است.
✅یک سلسله #ادله_تاریخی هم هست که دلیل عقلی نیست بلکه مبتنی بر تاریخ بوده و صرفا طمانینه ای برای انسان می آورد:
🔺1⃣ چه داعی و انگیزه ای وجود داشته کهقرآن را تحریف کنند؟
🔺2⃣ امام علی هیچگاه نگفت که فلان آیه تحریف شده و به آن استناد نکنید، حال آنکه حضرت در برابر هیچ گونه تحریفی در دین حتی کوچکترین تحریفها ساکت ننشست.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
94-31.mp3
15.42M
🎙صوت تفسیر قرآن
🔺 جلسه مقدماتی ۳۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۳۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
♻️ یکی از ادله های #عدم_تحریف_قرآن این بود که روایت فراوانی بر «وجوب خواندن سوره در قرآن» وجود دارد. از مجموع روایات فراوان که برخی به استحباب سوره در قرآن، برخی به فضایل آن و برخی به خواص آن میپردازند بدست می آید که سور تحریف نشده اند زیرا نمیشود برخی سوره ها تحریف شده و برخی دست نخورده باشند و روایات به خواندن سوره در قرآن ترغیب کنند.
🔰دلیل دیگر بر #صیانت_قرآن_از_تحریف که آنرا به اشتباه، دلیلی عقلی دانسته اند درحالیکه تحلیلی تاریخی است این است که بررسی قرآن در زمان نزول و خلافت شیخین و خلافت عثمان و خلافت امام علی نشان میدهد تغییری نکرده است.
1⃣🔺پیامبر اکرم غیر از اینکه در خواندن سور بر مردم و دقت در حفظ سور از تحریف، سور مختلف را در قرآن میخواند تا مردم مرتب آنها را بشنوند. مساله قرائت قرآن هم چنان اهمیت داشت که خود قرآن فرموده بود وقتی قرائتش را میشنوید ساکت شوید و گوش کنید. خصوصا در نماز که همگی فقها گفته اند استماع سوره، واجب است اگرچه در وجوب آن در غیر نماز اختلاف است. همچنین اگر فرمود کتاب خدا و عترتم را در میان شما گذاشتم منظورش این است که «کتاب عینی خارجی» که تمام سور در آن نوشته شده و در دسترس همه شما هست را در میان شما گذاشتم.
♻️مردم مکه زمانی که میخواستند مهاجرت کنند نه توان ماندن در مکه داشتند و نه خانهشان را کسی میخرید تا با پولش بتوانند هزینه های سفر را جبران کنند. در اینجا قرآن فرمود که آن جنبنده ای که غذایش را ذخیره سازی نمیکند نیز رزقش با خداست! در این لحظه مسلمانان انگیزه گرفتند و بدون هیچ توشه ای راهی مدینه شدند.
🔰مردمی که فقط بخاطر دینشان از زندگیشان گذشتند و مهاجرت کردند و دینشان نیز صرفا در قرآن خلاصه میشد (چون هنوز روایات زیادی نبود) این مردم آمادگی کامل برای فهم قرآن داشتند، هوش زیادی هم داشتند که اشعار طولانی را حفظ میکردن . پس آن #ایمان_قوی بعلاوه این #هوش_سرشار، باعث میشد که قرآن را براحتی حفظ کنند.
📜اگر امروز کسی شهید شود بازماندگانش گل سرسبد این کشور میشوند اما در صدر قرآن اگر کسی شهید میشد خانواده اش را به اسیری میبردند! این ایمان قوی مسلمانان صدر اسلام را میرساند که باعث میشد با یک آیه قرآن زندگی خود را رها کنند و براه بیفتند. کسی هم قدرت دست بردن در کتاب را نداشت این تحلیلی تاریخی در عصر خود حضرت بود که نشان میدهد امکان تحریف نبود.
2⃣🔺مقطع دوم، زمان «خلافت شیخین» است. اگر در این کتاب آیه ای بود و شیخین به جهت شک در اینکه جزو قرآن است میخواستند بردارند امکان نداشت. چون طبق توضیحات قبل مشخص شد که تلاشهای پیامبر و ایمان و هوش قوی مردم باعث میشد که کسی در بخشهای قرآن شک نکند.
🔰اگر هم میخواستند عمدا آیه ای را بردارند یا جزو مسائل حکومت بود و یا نبود. آیه ای که در مورد حکومت نباشد آنها انگیزه تحریف نداشتند و اگر در مورد حکومت هم بود قدرتش را نداشتند چون مردم آنقدر برایشان مهم بود که برای حفظ یک واو در قرآن، شمشیر میکشیدند.
♻️اگر آیه ای بود که مخالف خلافت شیخین بود دیگر حضرت امیر و مخالفانشان دست به دامان احادیث نمیشدند و صریحا به همان آیه اشاره میکردند حال آنکه ابدا چنین چیزی را در کتب احتجاج نمیبینیم. #تقیه هم برای این است که دین بماند، اما اگر قرار باشد با حذف آیه ای، اصل دین در خطر قرار بگیرد دیگر حضرت امیر ساکت مینشست؟ دین تحریف شده که دیگر دین اولیه نیست.
3⃣🔺در مقطع سوم یعنی زمان «عثمان» نیز همانند زمان شیخین است و همان استدلالها با شدت بیشتر پابرجاست و امکان تحریف نبود. چون دیگر فتوحات اسلامی بسیار گسترده تر شده بود و از فلات آسیا تا فرانسه فعلی یک قرآن را میخواندند.
4⃣🔺در مقطع چهارم که زمان «خلافت حضرت امیر» بود که دیگر ذره ای امکان تحریف نبود چون اون اندک مسامحه ای با هیچکس نداشت. اما حتی یک کلمه ای هم در مورد تحریف در قرآن نگفت با اینکه قدرت کامل در دست او بود. شاید در زمان قبل خلافت امکان #تقیه بود اما در زمان حکومتش که دیگر شمشیر به دست بود و اگر تحریفی بود حتما میگفت. فقط یک مریض العقل ممکن است چنین توهمی درباره حضرت امیر بکند.
5⃣🔺در مقطع پنجم که ««پس از خلافت حضرت امیر» است نیز که دیگر اصلا امکان تحریف عمدی نبود چون دیگر قرآن کاملا در فتوحات گسترده اسلامی منتشر و حفظ شده بود و ائمه نیز دیگر ساکت نمی ماندند حال آنکه اصلا چنین سخنی نگفته اند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
94-32.mp3
14.06M
🎙صوت تفسیر قرآن
🔺 جلسه مقدماتی ۳۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۳۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
✅ تحریفی که مورد بحث است، #نقیصه است یعنی کم شدن برخی آیات یا سور. اما معانی دیگر تحریف مورد بحث نیست:
۱. «زیاد شدن قرآن» که اصلا ممکن نیست چون آوردن شبیه کلام خدا، ممکن نیست.
۲. تحریف به معنای «تفسیر به رای» هم همیشه بوده است و ربطی به متن قرآن ندارد.
۳. تحریف به معنای «اختلاف در قرائات و اعراب» هم خیلی مهم نیست چون تاثیر زیادی در معنا ندارد.
۴. تحریف به معنای «جابجا شدن آیات» نیز مهم نیست چنانکه آیات مکی را مدنی دانسته باشند یا برعکس، چون در هر صورت مفسر باید به کل قرآن اشراف داشته باشد.
🔺اگر روایتی #خبر_واحد بود در مباحث عقیدتی حجت نیست. خبر واحد در زمان تعیین تکلیف مکلف حجت است چون در عمل اگر مردد شدیم باید مشکل را حل کرد اما زمانی که بحث از عقیده میشود دیگر حجت نیست چون عقیده، مبادی دارد. اگر عقل است باید «برهان عقلی» باشد و اگر نقل است باید «متواتر یا خبر واحد محفوف به قرائن» باشد. در این صورت به جان شخص مینشیند. اعتقاد دست انسان نیست بلکه باید به جان انسان بنشیند.
🔰شبهات #قائلین_به_تحریف:
1⃣گویند حضرت فرموده هر چه بر بنی اسراییل وارد شده شما هم انجام میدهید. یکی از کارهایی که بر بنی اسراییل وارد شده تحریف تورات و انجیل است پس مسلمانان هم قرآن را تحریف میکنند.
✅پاسخ:
🔺اولا تواتر اجمالی دارد که در اینجا باید اشتراک بین روایات متواتر اجمالی را گرفت و آن حجت است. #مضمون_مشترک هم این است که هر چه بنی اسراییل کردند شما هم میکنید. اما این عامی است که قابل تخصیص است که نمونه اش همین عدم امکان تحریف بنابه نص قرآن است. اگر بگویند که این عام قابل تخصیص نیست گوییم بنی اسراییل در تورات تحریف به زیاده و نقیصه کردند حال چگونه ما تحریف به زیاده را در قرآن غیرممکن میدانیم اما تحریف به نقیصه را ممکن؟!
🔺برخی دیگر در جواب گفتند ظاهرِ عدم امکان تخصیص این روایات، با قرآن در تضاد است. چنانکه بنی اسراییل گرفتار انواع عذابها بودند اما در قرآن در مورد مسلمانها گفته تا زمانی که پیامبر اسلام بینشان است به آنها عذاب نمیرسد.
📜اما پاسخ اخیر کامل نیست چون #مضمون_مشترک این روایات این است که هر چه بنی اسراییل کردند شما هم میکنید نه اینکه هر چه بر سر آنها آمد بر شما هم وارد میشود! ثانیا این روایات مربوط به بعد از ارتحال پیامبر است که گوید بعد از من چنین میکنید نه در زمان خود پیامبر، که بگوییم با وجود پیامبر، عذابی بر سر مسلمانان نمی آید.
🔺پاسخ دیگر است که بر فرض تسلیم، این روایات گویند هر چه کردند شما میکنید اما آیا تاریخش را هم گفتند؟ ممکن است بعدا پیش بیاید. خود این جوابی است برای ساکت کردن مدعی تحریف نه دلیلی بر تحریف در گذشته.
🔺پاسخ دیگر اینکه خود این روایات باید بر قرآن #عرضه شوند. حال وقتی تحریف را بر قرآن عرضه میکنیم میبینیم مخالف قرآن است.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
94-33.mp3
12.47M
🎙صوت تفسیر قرآن
🔺 جلسه مقدماتی ۳۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1