eitaa logo
تفسیر تسنیم (علامه جوادی آملی)
7هزار دنبال‌کننده
33 عکس
4 ویدیو
1 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (شروع از ابتدای مقدمات تا انتهای قرآن کریم) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات را با ما به اشتراک بگذارید: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ با توجه به عدم حل مشکل حذف صوتهای کانال سابق تفسیر تسنیم با ۷ هزار عضو، کانال جدید در اینستاگرام، تلگرام و ایتا راه اندازی شد. جهت انتشار بیشتر مطالب تفسیر علامه جوادی آملی لطفا دیگران را از طریق ارسال مطالب یا این پست، با کانال آشنا کنید. ✅تلگرام: T.me/tafsire_tasnim1 ✅ایتا: Eitaa.com/tafsire_tasnim1 ✅اینستاگرام: Instagram.com/tafsire_tasnim1
✅ طبق نظر دقیق دوستانی که پیشنهاد قرار گرفتن خلاصه را ارائه دادند قبل از شروع جلسات تفسیر، ۳۹ جلسه مقدماتی تفسیر که علامه جوادی از ابتدای سال ۶۳ شروع کردند همراه متن خلاصه شده، در کانال قرار میگیرد و در ادامه جلسات اصلی ارائه خواهد شد.
✅ فهرست سور قرآن کریم (دسترسی به شروع جلسات هر سوره) 🔺 لینک صوت جلسات از سایت بنیاد اسراء https://B2n.ir/g86686 🔺جلسات مقدماتی eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 🔺 جلسات سوره حمد eitaa.com/tafsire_tasnim1/141
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات 💠 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ فهرست کلیه سور قرآن ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1/27 🔴 فهرست جلسات مقدماتی قرآن: 1⃣ جلسه ۱ eitaa.com/tafsire_tasnim1/29 2⃣ جلسه ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim1/31 3⃣ جلسه ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim1/34 4⃣ جلسه ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim1/36 5⃣ جلسه ۵ eitaa.com/tafsire_tasnim1/39 6⃣ جلسه ۶ eitaa.com/tafsire_tasnim1/41 7⃣ جلسه ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim1/45 8⃣ جلسه ۸ eitaa.com/tafsire_tasnim1/50 9⃣ جلسه ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim1/52 0⃣1⃣ جلسه ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim1/56 1⃣1⃣ جلسه ۱۱ eitaa.com/tafsire_tasnim1/58 2⃣1⃣ جلسه ۱۲ eitaa.com/tafsire_tasnim1/60 3⃣1⃣ جلسه ۱۳ eitaa.com/tafsire_tasnim1/62 4⃣1⃣ جلسه ۱۴ eitaa.com/tafsire_tasnim1/64 5⃣1⃣ جلسه ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim1/66 6⃣1⃣ جلسه ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim1/68 7⃣1⃣ جلسه ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim1/70 8⃣1⃣ جلسه ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim1/75 9⃣1⃣ جلسه ۱۹ eitaa.com/tafsire_tasnim1/79 0⃣2⃣ جلسه ۲۰ eitaa.com/tafsire_tasnim1/81 1⃣2⃣ جلسه ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim1/84 2⃣2⃣ جلسه ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim1/86 3⃣2⃣ جلسه ۲۳ eitaa.com/tafsire_tasnim1/92 4⃣2⃣ جلسه ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim1/94 5⃣2⃣ جلسه ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim1/96 6⃣2⃣ جلسه ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim1/98 7⃣2⃣ جلسه ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim1/101 2⃣8⃣ جلسه ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim1/104 2⃣9⃣ جلسه ۲۹ eitaa.com/tafsire_tasnim1/106 3⃣0⃣ جلسه ۳۰ eitaa.com/tafsire_tasnim1/112 3⃣1⃣ جلسه ۳۱ eitaa.com/tafsire_tasnim1/115 3⃣2⃣ جلسه ۳۲ eitaa.com/tafsire_tasnim1/118 3⃣3⃣ جلسه ۳۳ eitaa.com/tafsire_tasnim1/120 3⃣4⃣ جلسه ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim1/126 3⃣5⃣ جلسه ۳۵ eitaa.com/tafsire_tasnim1/128 3⃣6⃣ جلسه ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim1/130 3⃣7⃣ جلسه ۳۷ eitaa.com/tafsire_tasnim1/132 3⃣8⃣ جلسه ۳۸ eitaa.com/tafsire_tasnim1/134 3⃣9⃣ جلسه ۳۹ eitaa.com/tafsire_tasnim1/139 ❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
94-01.mp3
14.44M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱ (شروع جلسات تفسیر) تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۱ «۱۳۶۳/۲/۱» 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺ماه رجب ماه بعثت است. ماه رمضان ماه قرآن است. چون آغاز وحی است که اولین آیه در آن روز نازل شده ما هم تفسیر را تبرکاً از این روز شروع میکنیم تا توفیق دهد که قرآن در جان ما مانوس شود. کسی بی وضو در جلسات شرکت نکند. باید با قرآن مانوس شد چون ابدی است، چه در دنیا چه در آخرت همیشه با ماست. 1⃣تفسیر قرآن مقدماتی دارد. مقدمه اول: اگر کتاب و رشته ای برای مطلب مخصوصی باشد فقط اهل آن گروه یا رشته باید به محتوا و زبان کتاب آشنا باشند و فقط هم برای آنها نافع است. لازم نیست همه بفهمند. همه علوم عقلی و نقلی دنیا چنین است همچون فقه و فلسفه. اما اگر کتابی برای بود اول زبانش باید طوری باشد که همه بفهمند و دوم به حال همه نافع باشد و هیچکس از آن بی نیاز نباشد. نه کسی بگوید من از فهمش عاجزم و نه کسی بگوید من بی نیازم. مثل آب که همه میفهمند، در دسترس همه است و همه هم محتاجند. 2⃣قرآن اول ادعا میکند که برای و همه هست. لازمه این ادعا این است که همه بفهمند و برای همه نافع باشد. درحالیکه این کتاب عربی است. منظور از اینکه همه بفهمند این است که به همه مردم باشد و برای فرهنگ خاصی نباشد نه اینکه به همه باشد چون مردم زبان مشترکی ندارند. فرهنگ اگر به نژاد و اقلیم و قوم برگردد مشترک نیست اما اگر به فطرت برگشت مشترک است چون تنها زبان مشترک جهانیان، است. قرآن میخواهد به احتیاج صادق فطرت انسان پاسخ دهد نه احتیاج کاذب. 3⃣چون قرآن برای بشر است باید همه بفهمند، همه نیاز داشته باشند و چون برای زبان مشترک انسانی یعنی است باید برای همه زمانها باشد. قرآن جهانی است که در آیه ۳۱ مدثر که اوایل بعثت آمده ذکر شده است «و ما هی ذکری الا للبشر». (ترتیب و شماره سوره ها را جوانها یاد بگیرند. کلا دو صفحه و حفظش عبادت است.) در آیه ۲۸ سبا نیز آمده «ارسلنا... الا کافة للناس». آیه اول سوره فرقان نیز گوید «پیامبر بیم دهنده جهانی است». اطلاق و عدم قید در همه این آیات نشان از این دارد که برای گذشته و حال و است. 4⃣دوم اینکه قرآن زبانش نباید پیچیده و دارای اصطلاحات خاص ریاضی و فقهی و ... باشد. منظور از زبان هم است نه اشتراک در زبان چون شدنی نیست. قرآن است و برای دیدن نور نیاز به غیر نیست اگرچه شدت نور را همه درک نمیکنند اما اصل قرآن و ««محتوای ضروری» آن را همه درک میکنند. همه آیات، نور و قابل فهمند. حتی «حروف مقطعه» ابتدای برخی سور نیز محصول آیات همان سوره است همچون علامت و نشان موسسات. 5⃣نه اینکه تا گفتند قرآن نور است نیاز به روایات نباشد چون پیامبر گفت کلید این نور، و اهل بیت است که برای فهم نور باید به آنها مراجعه کرد یعنی قرآن حداقل نور را به همه میرساند و برای فهم بیشتر پیامبر را هم قرآن معرفی کرده که به او مراجعه کنند. پس قرآن ادعا دارد که هیچ جای تیره و مبهم ندارد. نور برای همه قابل فهم است و نیاز به پیش زمینه و پیش داوری ندارد. برای نیز محکمات را معین کرده چنانکه فرزندان در دامن مادر رشد میکنند. تفسیر قابل فهم است اما تاویلش با خداست. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-02.mp3
15.25M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۲ تاریخ: اردیبهشت ۱۳۶۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣گفتیم این کتاب برای است نه نژاد خاص. پس باید همه آنرا با فطرتشان بفهمند و همه به آن نیازمند هم باشند. این کتاب جهانیست پس باید به زبان مشترک انسانها که است باشد نه اینکه زبان لفظی و ادبی مشترک باشد چون چنین چیزی ممکن نیست. گنگ و مبهم هم نباید باشد چون به فرهنگ خاصی برای تفسیر نیاز پیدا میکرد. همه آیات قابل فهمند اما درجات باطنی آن در دسترس همه نیست. 🔺2⃣گفتیم قرآن است. آیه ۱۷۴ نساء خطاب به مردم گوید:« یا ایها الناس قد جائکم برهان من ربکم و انزلنا الیکم نوراً مبینا» همه چیز را روشن کرده چه اخلاق چه علم و عمل و .... در آیه ۸ تغابن قرآن را نور دانسته «و آمنوا بالله و رسوله و نور الذی انزلنا» نوری که در کنار پیامبر ذکر شود همان قرآن است زیرا در آیه ۱۵۷ اعراف گوید از نوری تبعیت کنید که با پیامبر نازل شده است. 🔺3⃣آیه ۸۹ نحل این است «و انزلنا علیک الکتاب تبیاناً لکلّ شیء» نمیشود قرآن مبین و همه چیز باشد و خودش روشن نباشد! آیات متشابه نیز با آیات محکم تبیین میشود. پس آیه مبهم نداریم. گوید و انزلنا الیک لتبیّنه. یعنی گوید آنرا برای تو نازل کردیم تا تو مفسرش باشی. آیه ۳۰ روم گوید دین مطابق فطرت است و فطرت نیست «فطرت الله الذی فطر الله علیها». 🔺4⃣قرآن غیر از دستور به ، خودش نیز سعی میکند در تفسیر قرآن جدال احسن کند مانند آیه ۱۲۵ نمل. و گوید اگر شخصی با استدلال نمیفهمید با و پند و اندرز برایش توضیح بده. چون قرآن برعکس همه کتابهای علمی، نور است و باید همه بفهمند. مثلا در مورد اصل توحید که قرآن برای اثباتش برهان تمانع وجود دو خدا در یک زمان مطرح میکند «فی خلق السماوات و الارض ما تری من تفاوت» گوید در نظام آفرینش هیچ چیز فوت نشده و خلل و گسیختگی نیست. هر جا شکافی بود گوید این است. میفرماید دوباره نگاه تا ببینی که هیچ فطوری نیست. منظور از بار دیگر، غیر از بار اول است یعنی هزار بار هم نگاه کنی غیر از نظم نمیبینی. 🔺5⃣کسی که عربی بلد نیست همینکه برایش ترجمه شود مفهوم را میفهمد و نیاز ندارد مفاهیم ظاهری قرآن برایش تفسیر شود. پس همه به محتوا و معنای ظاهری قرآن دسترسی دارند. بعلاوه اینکه بعد هم با مثال خیلی چیزها را توضیح می دهد. مقداری که همه از آیه بفهمند قابل فهم است و نیاز به علوم خاص یا پاکی دل و یقین و ایمان دارد. همزمان که آسان است و سخت نیست (چون فطرت تمامش را میفهمد)، سنگین است و سست نیست (چون مطلب سست و بی محتوا ندارد.) 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1