eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت کامل درس اخلاق آیت الله جوادی آملی ۹۷/‌۶/۸ ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۱۹ و ۲۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 46 🔖 آیه: ۱۹ و ۲۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه 19 بقره: 《اَو کصیّبٍ من السماء فیه ظلماتٌ و رعدٌ و برقٌ یجعلون اصابعهم فی آذانهم من الصّواعق حذر الموتِ و الله محیطٌ بالکافرین》 سرگذشت آنان مانند سرگذشت {دچارشدگان به} رگباری شدید از آسمان است که در آن تاریکی ها و رعد و برقی است، آنها انگشتهایشان را از صدای مهیب صاعقه به خاطر بیم از مرگ در گوشهایشان می گذارند و خدا بر کافران احاطه دارد. ✅آیه 20 بقره: 《یکاد البرق یخطَف ابصارهم کلّما اضاء لهم مّشَوا فیه و اذا اضلَم علیهم قاموا و لو شاء الله لذهب بسمعهم و ابصارهم ان الله علی کلّ شیءٍ قدیر》 نزدیک است که آن برق چشمهای آنها را ربوده {کور سازد} هر زمان که به آنها روشنی دهد در آن روشنی {چند قدمی} راه می روند و چون محیط را بر آنان تاریک کند می ایستند و اگر خدا می خواست گوش و چشمشان را نابود نمی کرد لذا خدا بر هر کاری تواناست. 🔹🔹🔹🔹 💠قران پس از استدلال بر عدم هدایت اهل نفاق دو مثال مطرح کرد که اولی راجع به عدم و دومی مربوط به عدم است. در مقابل برای موحدانی چون ابراهیم و یعقوب فرمود آنها هم عمل درست دارند و هم بینش درست «اولی الایدی و الابصار». در مثال اول مشخص شد که منافق بینش و شناخت ندارد که راه را بفهمد پس حرکت نمی کند و است. در مثال دوم هم نشان داده که اینها قدرت رفتن هم ندارند «و اذا اظلم علیهم قاموا» مثال دوم گوید اگر تمام آسمان نیز برای منافق باران ببارد او جز ظلمت و تاریکی، و رعد و برق خطرناک نفعی نمی برد. 🔹🔹🔹🔹 ❌حال سه سوال مطرح است: منافق با این رعد چه میکند؟با برق چه میکند؟ با ظلمت و تاریکی چطور؟ 🔰قران در پاسخ به این سه سوال سه مبحث مطرح می کند: 1⃣جریان : قران گوید منافقین از شدت رعد، دستهایشان (اصابعهم) را در گوش می گذارند. زمخشری گوید این عبارت که آنها دستهایشان را بجای انگشتهایشان در گوششان می گذارند مبالغه است و نیز به این خاطر است که سبب میشود سعی می کند از هر کلمه ای که در آن حرف بد باشد اجتناب کند. ⭕️حال چون غالبا انسان انگشت را در گوش می گذارد و سب به معنای دشنام بوده و آن انگشت برای دشنام استفاده می شد، قران بجای آن از «دست» استفاده کرده است. البته باید دانست که پس از غلبه اسلام، انگشت سبابه موقعیتی عالی پیدا کرد و حالا علامت تسبیح خداست. ♻️قران در ادامه گوید: تشرِ خداوند همه گیر است و بر احاطه دارد «و الله محیط بالکافرین» با اینکه بحث از منافقین بود اما در اینجا از کافرین استفاده کرده چون کافر، منافق را نیز شامل می شود اما برعکسش درست نیست. 2⃣جریان : گوید برق برای منافق در این مسیر، بجای اینکه راه را نشان دهد، باعث آنها می شود. «یکاد البرق یخطف ابصارهم» هر وقت که این برق تابید آنها چند قدمی جلو میروند «کلّما اضاء له مشوا فیه» تا اینکه دوباره ظلمت همه جا را فرا میگیرد. 3⃣جریان : تا برق تمام می شود منافقین از حرکت باز می ایستند این بدان جهت است که اینها در اسلامی و در کافرند و این ظاهر اسلامیشان برایشان ایجاد می کند که راه به جایی نمی برند بلکه باعث کوریند. «و اذا اظلم علیهم قاموا». ‼️قاموا دو معنی دارد. در مورد مومنان معنای و قیام داده «اَن تقوموا لله مثنی و فرادی» و در مورد منافقان معنای و توقف. قیام مومنان، ایستادگی است و قیام منافقین، ایستایی. 💢در ادامه گوید اگر ما به برق و رعد دستور سرعت و قدرت می دادیم گوش و چشم منافقین را در اولین بار کر و کور می کردند اما برای آنان، این رعد و برق را با شدت کمتر و به دفعات فرستادیم شاید بازگردند اما اینطور نکردند. پس خدا هر جور بخواهد می تواند جان اینها را بگیرد. «ان الله علی کل شیء قدیر» 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 46 🔖 آیه: ۱۹ و ۲۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♦️بخش دوم: 💠حضرت امیر فرموده همه در قران هست. پس می گویند «تنطقوا و لن ینطق» یعنی قران را به دراورید زیرا خودش حرف نمی زند اما من زبان قرانم و با شما سخن می گویم. 🔰ایشان در خطبه 9 در این مورد می فرماید منافقان رعد و برقشان فراوان اما است اما ما معصومین رعد و برقی نداریم مگر اینکه اول باران فراوان برای حیات بشریم که راه می اندازد و پس از آن، رعد و برقی کوچک هستیم. ♦️ایشان رعد و برق خود را اینطور نمایش می دهند که می فرمایند: اگر در برابر من بایستید با این شمشیر شما را می زنم و کسی با شمشیر من کشته نشد مگر اینکه مستقیماً وارد آتش شد. 🔷علی (ع) گوید اصولاً جز رعد و برق چیزی نیست لذا عطش کسی را رفع نمی کند. ایشان در خطبه 191 در مورد دنیا می فرماید: خود را در دنیا کنید. دنیا همان لهو و لعب کودکان و تکاثر اموال و ... است. پس برای کارهایی که شما را به سمت آخرت و بهشت می برد داشته باشید نه اینکه عادی باشید. ❌کسی که ، او را بالا برده را بزرگ ندانسته و به او تعظیم نکنید و انسانی را که با بلند مرتبه شده تحقیر ننمایید. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴پخش جلسات سخنرانی علامه جوادی آملی در دهه اول 📺 شبکه ۱ سیما ⏲هر روز ساعت ۱۳.۵۰ ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 47 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ بقره: «یا ایّها الناس اعبدوا ربّکم الّذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلّکم تتّقون» ای مردم، پروردگارتان را که شما و پیشینیان شما را خلق کرده است بپرستید تا بدین وسیله شاید پرهیزگار شوید. 💠💠💠💠💠 🍀خداوند وقتی صفات مومنان، منافقان و کافران را ذکر کرد به اصل قضیه یعنی هدایت قرآن برای همه مردم برمی گردد ک همان است. گوید ای مردم مانند کافران و منافقان نباشید که یک خدا برای جهان قائلند و خدایان دیگری برای و اداره جهان! خدای واحد را بپرستید زیرا شما و قبل از شما را خلق کرده است و همانست که جهان را تربیت و اداره می کند و لذا مقام ربوبی دارد. 🔹🔹🔹🔹 🍁تقوا هدف است نه هدف خالق. «لعلّکم تتّقون» ما خلق شده ایم که خدا را عبادت کنیم و بدین وسیله به و خشوع برسیم تا کمال پیدا کنیم وگرنه خالق نیازی به این تقوا ندارد. «و ماخلقتُ الجنّ و الانس الّا لیعبدون» 🔰چون خدا است پس کار بدون حکمت و بیهوده انجام نمی دهد. بعلاوه اینکه چون خدا محض است کاری را برای هدف انجام نمی دهد زیرا نقصی ندارد که با ایجاد هدف برای خود بخواهد نقصش را برطرف کند. 🔹🔹🔹🔹 🎯دو دلیل برای چرایی عبادت در آیه ذکر شده است: 1⃣خدا است. هر خالقی باید عبادت شود پس خدا باید عبادت شود. 2⃣تقوا است. تقوا حاصل نمی شود مگر با عبادت پس برای رسیدن به کمال راهی به جز عبادت وجود ندارد. 🔵در تایید نظر بالا آیه ۱۸۳ بقره گوید: روزه بر شما واجب شد همانطور که بر پیشینیانتان واجب شده بود تا شاید باتقوا شوید «کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلّکم تتّقون» لذا تقوا نتیجه عبادت است. پس هم خلقت و هم تقوا به صدر جمله یعنی عبادت بازمی گردد. خلق شده ایم برای عبادت و عبادت می کنیم برای رسیدن به تقوا. عبادت زمینه تقوا است اما ممکن است موانع زیادی در کار باشد. کسی که نماز می خواند اینطور نیست که حتماً با تقوا شود. 🔹🔹🔹🔹 🔴آیا بت پرستان را واقعا خدا می دانستند؟ ایشان برای خلقت تنها خدای واحد را قبول داشتند اما در پرورش و اداره جهان، اربابی دیگر قائل بودند لذا برای در دسترس بودن خداوند جهت درخواست حاجت و بتهایی را ساختند تا دستشان به او برسد. کم کم این بتها جایگاهی بزرگ یافتند و حقیقتاً خدا تلقی شدند. 🔴آیه گوید خدای واحد را که خالق و رب جهان است بپرستید. «اعبدوا ربکم الذی خلقکم» اگر پیدا کردید و تربیت و پرورش و اداره جهان را به خدایانی دیگر نسبت دادید این شرک به نیز می انجامد و در عبادت نیز چند خدایی خواهید شد. ♦️بدانید که خلقت و ربوبیت دو چیز مستقل نیستند بلکه یک چیز واحدند زیرا اولاً وقتی مدبر چیزی را اداره می کند، و کمالی به آن چیز می دهد و لذا این دادن کمال، خودش رابطه ای بین دو طرف ایجاد می کند که است. ثانیاً خدا که به موجودات می دهد حقیقتاً در حال خلق است چون رزق دادن مانند انتقال مال توسط انسانها نیست که اعتباری بوده، مالکیت مال تغییر کند اما واقعیت و جایگاه مال تغییر نکند بلکه رزاقیت خدا، است و حقیقتاً رزق می رساند. 📢خلاصه: آیه گوید عبادت کنید ربی را که خالقتان است زیرا و یکی هستند و بتان و خدایان دیگر، دروغین هستند. ثانیاً اگر ربتان را عبادت کردید امید است که شوید اما الزاماً عبادت موجب باتقوا شدن نمی شود. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 48 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🔰آیه ۲۱ بقره: «یا ایّها الناس اعبدوا ربّکم الّذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلّکم تتّقون» ای مردم، پروردگارتان را که شما و پیشینیان شما را خلق کرده است بپرستید تا بدین وسیله شاید پرهیزگار شوید. ♦️♦️♦️ ❌تاکنون صحبت از دیگری و غایب بود اما اکنون بوسیله خطاب «ای انسان»، تغییر از به صورت گرفته که دلیلش چشاندن شیرینی حضور به انسان است تا عبادت او را خسته نکند. این ندای خطاب، مخصوص انسانهای 1400 سال پیش نیست بلکه همیشگی است و همین حالا خدا در حال خطاب ماست تا اینکه تا قیامت انسان ها لبیک گویند. ❎قران در مورد غالبا برهان می آورد اما در برهانی ارائه نمی کند و اگر هم دلیلی ارائه کرد نکات اخلاقی و مربوط به فطرت است. 🔹🔹🔹 🔴( ) انسان سه حیات دارد: حیات نباتی و گیاهی، حیات حیوانی و حیات انسانی. اگر تنها به فکر خوردن و پوشیدن بود تنها داشته و هنوز وارد حیات حیوانی هم نشده است. اگر علاوه بر اینها، به فکر مسایل عاطفی بود و علاقه به خانواده اش داشت یا خیانتکار نبود و امانت را رعایت می کرد، پیدا کرده و حیوان خوبی است. 🔷لذا اگر خیانت در امانت کرد حتی از حیوان هم پستتر است «کالانعام بل هم اضل سبیلا» چون حیوان خیانت نمی کند. اما آنکس که معارف بلند توحید را درک کرد و وارد میدان ایثار برای خدا شد و عبودیت را در زندگی پیشه خود کرد وارد حریم انسانیت شده و پیدا کرده است. 🔹🔹🔹🔹 ♦️اصل : عبادت برای انسان ضروری است مثل نفس کشیدن زیرا عبادت، نیاز است. انسان اگر بنده کسی نباشد ناچاراً مولی خواهد بود زیرا مولی نیاز به غیر ندارد. اما انسان است و اگر خدا را نپرستید را می پرستد «ارأیت من اتّخذ الهه هواه/فرقان_43» ⚠️پس نیازمند، برای رفع نیاز و نقصانش و رسیدن به نیاز به پرستش دارد. حال این معبود او کسی جز ربش نبوده و رب او نیز جز خالقش نیست.(بقره_21) ♻️آنکه است را باید پرستید نه آنکس که آفریده شده است زیرا آفریدگار، ما را پرورش می دهد و به کمال می رساند و نیازها را برطرف می سازد لذا آیه گوید نه گذشتگانتان را عبادت کنید نه روش و آنها را؛ زیرا هم شما و هم گذشتگانگان همگی آفریده خدا هستید. 🔹🔹🔹🔹 🅾آیاتی در مورد پرستش آفریدگار نازل شده است: 1⃣حضرت عیسی در آیه 72 مائده به کسانی که او را خدا می دانستند فرموده: ای بنی اسراییل خداوندی که پروردگار من و شماست را عبادت کنید (اعبدوا الله ربی و ربکم) من هم مثل شما هستم. 2⃣آیه 102 انعام بیان می دارد: خداوند یکتا خالق همه چیز است پس او را عبادت کنید. 3⃣همچنین قوم نیز در آیه 62 هود به حضرت صالح می گویند که آیا تو مارا از یعنی پرستش بتها باز میداری؟ اما خدا خالق این چوب و سنگ بتها بوده است. 4⃣خدا آیه 184 شعرا را به پاسخ به افرادی شبیه قوم ثمود اختصاص داده که بگوید: از آن کس که شما و امت های پیشین را آفرید پروا کنید. لذا اگر آغاز و انجام همه چیز از خداست پس باید او را پرستید وگرنه خواهیم شد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله جوادی آملی: چهارتا بانکی بی عُرضه، به نام دین جامعه را به هم زدند. بخش‌های وسیعی هم به عهده خود مردم است. ⏱۶ دقیقه ❎ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 49 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🔰آیه 21 سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون» ای مردم عبادت کنید آنکسی را که شما و پیشینیان شما را آفرید، شاید باتقوا شوید. ♦️قران انسان را مخاطب قرار می دهد «یا ایها الناس» زیرا قران رابطه مستقیم و است بهمین دلیل، نور بوده و مانند دیگر کتب نیست که معارفش به صورت قضایای اتفاق افتاده بیان شود زیرا در باقی کتابها، نویسنده با مخاطب سخن نمی گوید بلکه تنها یک سری اطلاعات می دهد اما قران، برای است و هر لحظه با مخاطب سخن می گوید. ♦️عبارت «یا ایها الناس» نشان می دهد این کتاب، کتابی است نه محصور به شبه جزیره عربستان لذا برای هر گروهی از مردم دلایلی می آورد تا ایمان آورند اعم از کافران و مشرکین، منافقین و حتی مومنان. 🔹استدلال خدا در برابر منکران خدا، این است که شما یا میگویید خالقی ندارید یا اینکه اگر دارید یا خالقتان خودتان هستید یا کسی همانند شما«ام خُلقوا من غیر شیءٍ ام هم الخالقون/طور_35». اگر بگویید خالقی ندارید پس باید خلق شده باشید که خلاف است و معلول بدون علت معنا ندارد. اما توضیح دو بخش دیگر در آینده مطرح می شود. ♦️جدال احسن: خداوند در برابر بت پرستان می کند. پروردگار، جدال را نهی و جدال احسن را امر کرده است. جدال احسن یعنی استفاده از مقدمات حقه که مورد قبول طرف مقابل است برای ارائه استدلال. در برابر جدال، است که در آن، موردِ پذیرش بودنِ این مقدمات از سوی طرف مقابل یا عامه مردم مورد بحث نیست و تنها نیاز به است. 🔹اگر مقدمات، حق نبود و حرام است. در جدال احسن، کافران، خدا را قبول دارند پس قران از همین مقدمه شروع کرده و خدا و سپس وجوب و بندگی او را اثبات می کند. ♦️ انسان: هر انسانی باید قوانین و مقرراتی را پذیرفته و به آن احترام بگذارد. اگر قانون الهی را نپذیرفت باید به احترام بگذارد. احترام به یک قانون، عبادت آن محسوب می شود لذا اگر خدا را نپرستید خود بخود در حال پرستش هوای نفس هستید. ( ، نافی حدود و قوانین الهی) ♦️چگونه ، استدلالی برای وجوب عبادت است که خدا در آیه مورد بحث گوید عبادت کنید شاید متقی شوید «اعبدوا الذی ... لعلکم تتقون» تقوا از ریشه وقی و وقایه است یعنی حفظ از . اگرچه به مومنان و بت پرستان می توان گفت که تقوا استدلالی برای عبادت است اما مادی گرایان و کافران که تقوا را قبول ندارند. خدا گوید حتی مادی گرایان نیز اگر به وجود خطر وجود جهنم و عذاب سخت آن توجه کنند می فهمند که تنها راه در امان ماندن، عبادت خالق است. ♦️علاوه بر استدلال به (خالقیت) خداوند در آیاتی به نیز استدلال کرده است زیرا مرگ در قران همیشه با لفظ آمده است که از مصدر وفی و استیفا شدن به معنی گرفتن تام و تمام، می آید یعنی ای انسان، تو هیچگاه نمی میری بلکه هنگام مرگ تمام هستی و روح شما از دنیا وارد آخرت می شود و هیچ چیزی از شما در دنیا گم نشده و باقی نیز نمی ماند پس خدا را عبادت کنید. 🔹حال، خدا چون خالق و متوَفّی است باید عبادت شود. کمونیست به مُرده می گوید شادروان! در حالیکه این جز لفظی بی معنا برای او نیست زیرا وی برای مرده اصلا و قائل نیست که شاد باشد یا نباشد. 🔹آیه 22 یس هم به مبدا فاعلی اشاره دارد هم به مبدا غایی. این کاملترین استدلال است که گوید شما نه به خواست خود به دنیا می آیید نه از دنیا خارج می شوید زیرا خدا خالق و میراننده انسان است. ♦️چرا در قرآن به کمتر توجه شده است؟ اگر قران بیشتر به مشرکین اشاره دارد و از مادیین و کافران زیاد صحبت نکرده است به این علت است که بیشتر افراد اطراف پیامبر اسلام و دیگر پیامبران از مشرکین و بت پرستان بودند نه از مادیین. علت دوم هم این است احکام مهم دین بین مادیین و مشرکین فرقی نیست. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله جوادی آملی: امام صادق کسی در بیابان سفره پهن می‌کرد فرمود این حیوانات می‌بینند تو غذا می‌خوری و گرسنه‌اند، برو خانه‌ات غذا بخور! آدم با این فکر احتکار می‌کند؟ ⏱۲ دقیقه ❎ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت کامل درس اخلاق آیت الله جوادی آملی 📆تاریخ: ۹۷/‌۷/۵ ⏱۱۶ دقیقه ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 50 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ و ۲۲ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون-الذی جعل لکم الارض فراشاً و السّماء بناءً و انزل من السّماء ماءً فاخرج به من الثمرات رزقاً لکم فلا تجعلوا لله انداداً و انتم تعلمون» ای مردم کسی را عبادت کنید که شما و پیشینیان شما را خلق کرد شاید باتقوا شوید- کسی که زمین را برای شما بستری گسترده و آسمان را سقف و خیمه ای افراشته قرارداد، از آسمان آبی نازل کرد پس بوسیله آن از میوه های گوناگون، رزق و روزی برای شما بیرون آورد پس برای خدا شریکان و همتایانی قرار ندهید در حالیکه به اینها علم دارید. 🔹🔹🔹🔹 ♦️تنها کسی می تواند به توحید ربوبی رسیده و را درک کند که با تحقیق به آن رسیده باشند لذا خداوند برای اثبات آنها، ۲ آیه انفسی و ۳ آیه آفاقی ذکر می کند. 💠 همان خلق انسان و پیشینیانش توسط خداوند است. اگر انسان خود را بشناسد خدا را شناخته است چون میداند خالقی دارد. اما در مورد پیشینیان اگرچه یک آیه آفاقی می تواند محسوب شود اما چون به برمی گردد در ادامه آیات انفسی آمده است چون آیات آفاقی نه به خلق انسان، که به تربیت او میپردازند. لذا به گذشتگان نیز نباید اقتدا کرد چون آنها نیز مخلوق خداوندند. 💠 در این رابطه به خلق آسمان، زمین و موجودات بین اینها از خاک می پردازد. اگر زمین نباشد برای حیات نخواهد بود. اگر آسمان نباشد باران و گرما و نوری نخواهد بود که هرکدام سبب مرگ است. تمام موجودات نیز اعم از جمادات و نباتات و حیوانات از همین خاک و آب بارانند. ♦️خداوند در آیه مورد بحث را هدف عبادت ذکر کرده است. باید دانست که تقوا نه هدف اصلی آفرینش بلکه و توشه ای برای طی سفر به سوی لقای الهی و رسیدن به سعادت است «اتقوا الله لعلکم تُفلحون/آل عمران_۲۰۰» «و من ... یتّقهِ فاولئک هم الفائزون/نور_۵۲» خداوند وقتی که در آیه ۵ تکاثر از درک که نهایت مسیر تقوا است صحبت می کند آن را وسیله ای برای دیدن جهنم در دنیا می داند. «لترونّ الجحیم» ❎زاد و توشه برای است پس انسان سالک و متقی هنوز به مقصد نرسیده است. آیه ۱۹۷ بقره بیان میدارد «و تزوّدوا فإنّ خیر الزّاد التّقوی» تقوی، توشه راه است لذا انسانی که اهل سفر نیست زاد نمی خواهد. او یا در همان اول راه مانده و شده است «فهی کالحجارة أو اشدُّ قسوة/بقره_۷۴» ویا اینکه به مقصد یعنی رسیده است که دیگر قلب و روحش در دنیا زندگی نمی کند که نیاز به زاد داشته باشد اگرچه بدنش هنوز در دنیاست و نقس می کشد. ❌تقوا که زاد مسافر است بنابر مسافران به سه گونه تقسیم می شود: 1⃣ و خوف: برای مسافرانی است که در تلاش برای نجات از جهنمند. «فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجاره/بقره_۲۴» 2⃣ و شوق: برای مسافرانی که به دنبال بهشتند. «و اُزلفت الجنّة للمتقین/شعراء_۹۰» 3⃣:برای گروهی از مسافران که از بهشت و جهنم گذر کرده و لقای حق را می جویند. «و اتّقون یا اولی الالباب/بقره_۱۹۷» 🛐ممکن نیست کسی لذت تقوای الهی را بچشد و بعدش بدنبال لذت های دیگر برود! در مورد همین تقوای الهی است که گوید همان مقام موسای کلیم است. این مناجات، توشه راه انسان است لذا باید با آن حشر و نشر داشته باشد. ❗️بهترین زاد، است «فانّها من تقوی القلوب» تقوای قلب نیز همان است بطوریکه در قلب چیزی جز خدا را راه ندهد. اگر برای کاری به دیگران متوسل شد موحّد نیست بلکه موحّد باید تنها از خداوند بخواهد که اسباب رفع مشکلات را به او برساند. 🔰تقوا نه برای بدن که برای است. انسان با قلب (و جان) سفر می کند نه با بدن؛ لذا خدا گوید تقوا زادی برای قلب انسان است «تقوی القلوب». در مورد حضرت ابراهیم نیز آمده «و اذ جاء ربه بقلبٍ سلیم/صافات_۸۴» همان قلب باتقواست و تنها قلب سلیم است که به مقصد می رسد «الّا من اتی الله بقلبٍ سلیمٍ/شعراء_۸۹» پس بطور خلاصه تنها یک انسان محقق است که با شناخت این ۵ برهان به سوی تقوای الهی می رود تا به قلب سلیم برسد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 51 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ و ۲۲ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون-الذی جعل لکم الارض فراشاً و السّماء بناءً و انزل من السّماء ماءً فاخرج به من الثمرات رزقاً لکم فلا تجعلوا لله انداداً و انتم تعلمون» 🔹🔹🔹 ♦️خداوند در این آیه، دلیل را و دلیل توحید ربوبی را می داند. بدین صورت که گوید خداوند می دانست شما به مسکن، خوراک، پوشاک و آسایش نیاز خواهید داشت پس با خلق آسمان و زمین و سپس ایجاد باران و تولید غذاها از دل خاک، در عین اینکه همه اینها را خلق می کرد، بین انسان و اینها را نیز که نیاز انسان به اینها و رفع این نیازها باشد را نیز خلق کرده است و لذا این خلق، خود، و پرورش انسان محسوب می شود چون نیازهایش را با خلق موجودات دیگر، رفع کرده است. ❌پس آیه گوید اگر شما مشرکان، خدا را قبول دارید، که دارید، باید بدانید که این خالقیت، خودبخود خدا نیز هست و اگر ربوبیت را پذیرفتید پس راهی جز او ندارید که تنها رب شماست. ❎اثبات، مقدم بر نفی بوده و اصل محسوب می شود. در این معنا، ، اصل و ، فرع بوده و تحمیلی بر فطرت است لذا نباید ابتدا طاغوت را نفی کرده و سپس حق را کنیم. باید دانست که عبارت«لا اله الّا الله» شامل یک نفی اولیه و اثبات ثانویه نیست زیرا «الّا» به معنای بوده و معنای آن عبارت می شود: «غیر از الله که فطرت، آن را پذیرفته است دیگران نه». ❌توضیح آنکه ، خالی نبوده که لازم باشد ابتدا با برهان، شرک را نفی کنیم و سپس با برهان، توحید را برایش اثبات کنیم بلکه فطرت انسان از هنگام تولد، بوده است و شرک روی آن را گرفته است. لذا ابتدای آیه ۲۱ بقره گوید ربتان را عبادت کنید و انتهای آیه ۲۲ گوید برای الله شریکی قرار ندهید «و لا تجعلوا لله انداداً». ♦️همچنین آیه ۳۶ نحل گوید: ما به همه رسولان گفتیم که الله را عبادت کنید و از طاغوت دوری کنید. «و لقد بعثنا فی کل امة رسولاً ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» این آیه ازین جهت که ابتدا ثبوت خدا و سپس نفی دیگران(طاغوت) را مطرح کرده با روح «لا اله الّا الله» هماهنگ است زیرا انبیا نیامده اند که بگویند شرک نورز و موحّد شو بلکه گفته اند تو بوده ای و هستی پس شرک تحمیلی بر این تو شده است پس آنرا کنار بگذار تا به اصل برگردی. ♦️با شکسته شدن بت ظاهری و بتهای پنهانی پول، مقام، قدرت و شهوت، انسان فطرت توحیدی خود را باز می یابد لذا ابراهیم آنگاه که بتهای ظاهری را شکست، مردم به فطرتشان بازگشتند و از خود پرسیدند چه شد که به سوی پرستش این و رفتیم؟! ♦️خداوند زمانی به خود گفت «فتبارک الله احسن الخالقین» که خود را در انسان خاکی دمید نه آن زمان که انسان از خاک ساخته شد یا از یک قطره ، دست و پا دراورد و کامل شد زیرا اینها تبریک ندارد. قران هم گوید این تبریک زمان دمیدن روح که دارای فطرت توحیدی و بوده انجام شده است «ثم خلقنا النطفة ف... ثم انشاناه خلقاً آخرَ فتبارک الله احسن الخالقین/مومنون_۱۴» ♦️در سوره شمس هم گوید ما از همان اول به انسان تمام چیزها را یاد دادیم «فالهمها فجورها و تقواها» و لذا روح، به علت آگاهی به بدی ها و خوبی ها، مستوی و هماهنگ خلق شده است «و نفسٍ و ما سوّاها/شمس_۷» پس انسان باید مراقب باشد تا از بیرون، چیزی را که مزاحم این فطرت توحیدی (صاحبخانه) است را وارد خود نکند چون این دیده ها و شنیده ها که زمان تولد نبوده و ایجاد می کنند مهمانند و ممکن است صاحبخانه را بیرون کنند. ✅باید دانست که شریک قرار دادن برای خدا تنها مخصوص جهان نیست بلکه اگر انسان چیزی را در حد خدا بدارد آنرا شریک خدا قرار داده است «و من الناس من یتّخذُ من دون الله انداداً یحبونهم کحبّ الله/بقره_165» لذا اگر پول یا قدرت مورد حب انسان قرار گرفت در حقیقت آنها جای خدا را میگیرند اگرچه معبودِ انسان، یا الله است یا هوا و هوس او؛ و لذا پول و غیره همگی ذیل هوا و هوس انسان قرار میگیرند. ❌اما ادامه آیه گوید روزی روشن می شود که همه چیز تحت خدا بوده و از خود هیچ قدرتی نداشته اند «اذ یرون العذاب أنّ القوة لله جمیعاً» در آن روز همه انسانها دوباره به خود رجوع خواهند کرد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅عناوین مطالب این جلسه: ۱. وابستگی توحید عبادی به توحید ربوبی و وابستگی توحید ربوبی به توحید خالقی ۲. مقدم بودن اثبات بر نفی و اصل بودن اثبات و تاثیر آن بر فهم نسبت توحید و شرک ۳. وجود توحید در فطرت اولیه و تبریک خداوند به خود به سبب دمیدن روحی که دارای این فطرت است در انسان ۴. انواع شرک به خدا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 52 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ و ۲۲ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون-الذی جعل لکم الارض فراشاً و السّماء بناءً و انزل من السّماء ماءً فاخرج به من الثمرات رزقاً لکم فلا تجعلوا لله انداداً و انتم تعلمون» 🔋🔋🔋🔋 🔰: انسان ذاتاً موجودی است. آیه ۶ انشقاق این را اثبات می کند و گوید ای انسان تو با تلاشی سخت به سوی ربّت در حال حرکتی «یا ایها الانسان انّک کادحٌ الی ربّک کدحاً فمٌلاقیه» ♦️، زاد سفر به سوی خداست. برخی گفته اند که از ریشه زَیَدَ به معنای زیادی است یعنی تقوا یک چیز زیادی است که می تواند برای رسیدن انسان به خدا کمک کند درحالیکه تقوا، تنها زاد و توشه راهی است و اگر نباشد انسان هیچگاه به مقصد نمی رسد. ♦️آیه ۳۷ حج به زیبایی نشان می دهد که تقوا انسان را خودبخود به مقصد می رساند! آیه گوید در عرب جاهلی وقتی حیوانی را می کردند تکه ای از گوشتش را به دیوار کعبه آویزان می کردند که به خدا برسد. این همان نگاه و مادی است که همه چیز را م می بیند. اسلام که آمد این را منع کرد و گفت شما با تقوا قربانی کنید این به خدا می رسد. «من ینال الله لحمومها و لا دمائها و لکن یناله التقوا منکم» ❌آیه ۳۷ حج از لطیفترین و زیباترین آیات قران است که از «و ادخلی فی عبادی و ادخلی جنّتی» زیباتر است زیرا صفت و در رهن است و آیه گوید تقوا به خدا می رسد. مشخص است که اگر تقوا به خدا رسید حتما متقی نیز به خدا رسیده است زیرا تقوا جز برای متقی نیست! تقوا زادی نیست که در بین راه تمام شود بلکه خود می رود و متقی را نیز با خود می برد. 🔷اگر انسان تقوا پیشه کرد، راه خوب و بد را نیز تشخیص 6می دهد. «یا ایها الذین آمنوا إن تتّقوا الله یجعل لکم فرقاناً/انفاق_۲۹» ، نوری است که خدا به انسان می دهد و بواسطه آن، و را تشخیص می دهد. این نور نیز مانند علم مدرسه نیست که با درس خواندن فرا گرفته شود بلکه با به دست می آید و خود زادی برای راه می شود. ❎خداوند آنگاه که با مردم(الناس) سخن می گوید از سخن گفته و می گوید ما به شما زمین و آسمان و باران و غیره دادیم اما وقتی با مومنین و دین داران سخن می گوید از حرف میزند مانند اینکه ما به شما پیامبر، خلافت خدا، فرقان و غیره دادیم. ❎: اگر خدا با انسان صحبت می کند آنها را با ها مقایسه می کند و گوید این خوراک و پوشاکی که ما به شما دادیم را به دامتان نیز دادیم پس به حیوانات نیز از غذایتان بدهید «کلوا و ارعوا انعامکم» اما اگر بخواهد با مومنین و دینداران سخن بگوید آنها را با مقایسه می کند وگوید علما و شهدا و مومنان راستین، همانند ملائکه به وحدانیت خدا شهادت می دهند. «شهد الله انّه لا اله الّا هو و الملائکة و اولوا العلم قائماً بالقسط.../آل عمران_۱۸» ♦️اینکه در آیه ۲۲ بقره، کلمه سماء تکرار شده و بجایش ضمیرنیاورده به این دلیل است که آسمانی که از آن می بارد همین ابرهای بالای سر ماست اما آسمانی که برای امنیت انسان است همان آسمان کیهانی است که کهکشانها در آنند و طبق قران، طبقه طبقه است. ❌اگر خدا بخواهد بصورت عادی سخن بگوید باران را از آسمان و روییدن را از زمین می داند اما وقتی در مورد صحبت می کند گوید همه این روییدنی ها و غیره از خداست. گوید گیاهان انسان نیست، بلکه خداست چون انسان تنها بذرپاشنده و است و خداست که در دل خاک آنرا به گیاه تبدیل می کند. ♦️ربوبیت نباید محدود باشد. یعنی اینکه در همین کارهای ظاهر نیز انسان را ببیند نه اینکه سلسله علل و حتی سرحلقه این سلسله را نگاه کنیم بلکه باید دید به دست کیست. خداست که هم سرحلقه و هم تمام حلقات بعدی وابسته به اوست. «و لا تجعلوا لله انداداً» 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 53 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون» ای مردم، عبادت کنید کسی را که خلق کرد شما و پیشینیانتان را، شاید متقی و پرهیزگار شوید. 💠💠💠💠 🔰خداوند گاهی به دعوت می کند و گاهی به . گاهی به که سبب و ایجاد کننده تقواست دعوت می کند (بقره_21) و گاهی به دعوت می کند که مسبب بوده و ملکه ای نفسانی است که با تمرین و تکرار ایجاد می شود. (فاتقوا الله) ♻️قران تقوا را اساس کار می داند و تقوا مجموعه ای از ، و است. عبادت نیز که سبب ایجاد تقوا است به همین نسبت به سه بخش تقسیم می شود: عبادت فکری، عبادت خلقی، عبادت عملی. ❌آیه ۲۷ مائده قصه تعلیمِ نحوه ی دفنِ جسد توسط آن پرنده یا انسان به قابیل را قصه ای «» می داند. «نبأ ابنی آدم بالحق/مائده_۲۷» امکان ندارد قران قصه ای را نقل کند و نگوید که این قصه حق است یا باطل چون قران، و است .اگر قصه ای بحق بود آنرا مدح کرده و اگر باطل و مبتنی بر ظلم بود به آن می تازد مانند ماجراهای . هیچ افسانه ای در قران نیست بلکه همه داستانهایش واقعی است. () 🛐تقوا در متن عمل، شرط است و در خارج عمل، شرط . اگر نفس عمل با تقوا انجام نشد است و مورد قبول نیست اما اگر نفس عمل تقوا داشت اما انجام دهنده اش در مراحل و اعمال دیگرش تقوا نداشت قبول همان عمل مذکور نیز کامل نخواهد بود. لذا تقوا پایه عمل انسان است که قران می فرماید انسان باید زندگیش را بر پایه استوار کند.«افمن اسّس بنیانه علی تقوی من الله و رضوانٍ خیرٌ اَم من اسّس بنیانه علی شفا جُرُفٍ هارِ.../توبه_109» 🔴تقوا زادِ مسافر است و عمل را بالا می برد تا آن را به برساند. این تقوا وقتی به خداوند که کریم است رسید را برای انسان به همراه می آورد. پس باید تقوایی تحصیل کنیم که به کرامت رسیده و انسان را کریم کند. 🔷امام رضا بنا به تفسیر نور الثقلین فرموده: انسان عبادت می کند تا را فراموش نکند. عبادت برای این است که انسان از خداوند اعراض نکند و به اشتغال نورزد. اگر انسانها دستورات خداوند را از یاد ببرند کم کم خاطرات و افکار بد، در دل رسوب می کند و صفحه دل را می بندد تا و سنگ شود. «فقست قلوبهم/حدید_16» اگر اعمال انسان زلال و خالص نبود و املاح داشت رسوب کرده و راه انسان را می بندد مانند رسوبات چشمه ها در کوه ها که سبزه را به سنگ تبدیل می کند. ♦️امام رضا فرمود اولین و برجسته ترین نوع عبادت، خداست «اوّل عبادت الله معرفته و اصل معرفه الله توحیده و نظام توحید الله تعالی نفی الصفات عنه» امام صادق نیز می فرماید: عبادت این است که انسان دائماً به فکر خدا باشد پس عبادت فقط عملی نیست بلکه ، مهمتر از عبادت عملی است. لذا ذکر شد که افضل عبادات، عبادت احرار است یعنی با عشق و علاقه برای خدا عبادت کند. ♦️رسول خدا می فرماید: عبادت خدا ۷۰ جزء است که بهترین جزء آن، است. طلب حلال علاوه بر درامد و وسایل، شامل علم نیز می شود پس علم هم حرام و حلال دارد و باید کسب کنیم. مهم یاد خداست و به همین جهت است که نگاه به چهره و حتی در خانه عالِم، عبادت است چون انسان را به یاد خدا می اندازد. ♦️امام علی (ع) در نامه به فرزند خردسالش امام حسن (ع) می فرماید: فرزندم حرفی نزنی که دیگران را بخندانی! یعنی برای خنداندن دیگران حرفی نزن بلکه تنها سخنی بگو که سنجیده و باشد. اگر کسی حرفی خنده دار زد بخند اما برای خنداندن سخن نگو که تو را می سازد. ♦️خداوند به انسان گوید اگر عبادت را برای من بجا آوردی و با آن لذت بردی تو را از فارغ می سازم تا در دنیا باشی اما هیچ دلبستگی و دلمشغولی به ام‌ور آن نداشته باشی اما اگر عبادت را برای بهشت و جهنم واز روی انجام دادی قلبت را پر می کنم از دلمشغولی به امور دنیایی و این امور را بر عهده نمی گیرم. ♦️پیامبر فرموده: بهترین مردمان کسانیند که عاشق عبادت باشند. بهترین این عاشقان نیز کسانیند که عبادت را برای بهشت و جهنم دوست ندارند بلکه برای خود عبادت و خداوند، عاشقانه عبادت کنند. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 53 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 📋بخش دوم ♦️پیامبر فرموده: بهترین مردمان کسانیند که عاشق عبادت باشند. بهترین این عاشقان نیز کسانیند که عبادت را برای بهشت و جهنم دوست ندارند بلکه برای خود عبادت و خداوند، عاشقانه عبادت کنند. ♦️چرا گوید بهترین مردمان، عاشقان عبادتند؟ عَشَق همان گیاه پیچک در زبان فارسی است. پیچک کم کم دور درخت را گرفته بالا می رود تا آنرا به تدریج در بر گرفته و راه تنفسش را می بندد تا اینکه برگان درخت می شود. عاشق نیز اینگونه است وقتی که به جایگاه عبودیت رسید. 🔷در علم طب به عشق، جنون نیز گویند اما این عشق همان عشق مادی است و با عشق معنوی که در اخلاق و عرفان است متفاوت است. فرق عشق مادی و الهی این است که در و زمینی هر چه عاشق به معشوقش نزدیکتر می شود عطش عشقش کم می شود اما در و الهی عاشق به معشوق نیز که برسد لحظه لحظه شیفتگی و از خودبیگانگیش بیشتر می شود تا جایی که دیگر چیزی به نام «خود» را نمی شناسد و تنها معشوق را میبیند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
‼️توجه: و اکنون میتوانید به صوت و خلاصه متن تفسیر سوره مبارکه به سرعت دسترسی پیدا کنید... 🔴 مفسر: علامه ❇️جلسات مقدمات تفسیر قرآن👈 💠yun.ir/97i50a ♻️ شروع تفسیر قرآن👇 جلسه ۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/7 جلسه ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/10 جلسه ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/16 جلسه ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/23 جلسه ۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/23 جلسه ۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/29 جلسه ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/36 جلسه ۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/51 جلسه ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/56 جلسه ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/59 جلسه ۱۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/65 جلسه ۱۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/70 جلسه ۱۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/73 جلسه ۱۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/77 جلسه ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/83 جلسه ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/90 جلسه ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/93 جلسه ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/96 جلسه ۱۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/106 جلسه ۲۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/113 جلسه ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/117 جلسه ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/120 جلسه ۲۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/128 جلسه ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/131 جلسه ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/134 جلسه ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/139 جلسه ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/144 جلسه ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/180 جلسه ۲۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/193 جلسه ۳۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/201 جلسه ۳۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/217 جلسه ۳۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/230 جلسه ۳۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/241 جلسه ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/256 جلسه ۳۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/268 جلسه ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/276 جلسه ۳۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/285 جلسه ۳۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/299 ❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.