eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️چگونگی مواجهه با ! ۱. وظیفه انسان در برابر شایعات این است که قبل از پخش خبر، آنرا با در میان بگذارند. ۲. اولی الامر کسانیند که قدرت تشخیص و احاطه کلی بر مسایل مختلف را داشته و میتوانند را از شایعات تشخیص دهند. ۳. شایعات پیرامون افراد ، آنها را از خدمات خود دلسرد میکند و گاهی حیثیتشان را بر باد میدهد. ۴. اگر فردی خود را از دست داد دیگر چیزی برای از دست دادن نخواهد داشت. ♦️ (منبع: تفسیر نمونه) 🔴پس در مواجهه با شایعات باید بسیار دقت کرد زیرا آبروی مومن از که خانه خداست بالاتر است. ✅ @tafsire_tasnim1
✳️هيچ كس به اندازه ی حضرت امام راحل (قدس سره) خطر استكبار را درك نكرد. او كفر را محكوم می كرد، ولی می فرمود: اگر «كافر» از مرز كفرش نگذرد، می توان با او زندگی مسالمت آميز داشت؛ چون كافر به خود ستم می كند، امّا «مستكبر» را هرگز نمی توان تحمّل كرد. قرآن كريم در باب استكبار زدايی می فرمايد: با سران كفر بجنگيد: امّا نه چون آنها كافرند، بلكه چون قدرتهای استكباری تابع احترام قطعنامه ها، سوگندنامه ها، قراردادها و پيمانها نيستند. 📚آیت الله العظمی جوادی آملی، بنیان مرصوص، ص275 🆔 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 59 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🔰🔰🔰🔰 ♦️بحث در خصوصیات قران بود که قران، شکاکان در الهی بودن قران را به آوردن کتابی با این خصوصیات به مبارزه فرامی خواند. پس از بررسی تحدی به علم و عدم اختلاف، اکنون به تحدی به می پردازیم. ♦️جهان از نظر قران دو نوع است: که در آن، اشیا حس می شوند و که در آن اشیا، حس شدنی نیستند. ❌غیب نیز خود به دو گونه تقسیم می شود: ۱. : شی ذاتاً در جهان مادی حضور ندارد و در جهانی دیگر است مانند جهان ارواح و جهان فرشتگان لذا با حواس مادی درک نمی شوند. ۲. : شی، مادی و قابل ادراک است اما تنها در زمان و مکان خاص. لذا اگر افراد، در آن زمان یا مکان نباشند آن را حس نخواهند کرد مانند حوادث گذشته یا آینده. لذا اگرچه انسانها این چیزها را غیر موجود می دانند اما باید دانست که اینها ذاتاً غایب نیستند بلکه بیننده یا عالِم، غایب بوده و قادر به درک آن نیست. ♦️همه چیز برای خدا حاضر و است. اگرچه در قران گوید که او دانای غیب و آشکار است «عالم الغیب و الشهادة/انعام_۷۳» اما این به معنای این نیست که چیزی وجود دارد که برای خدا غیب بوده اما خدا می تواند او را ببیند بلکه به این معناست که در برابر خدا غیبی وجود ندارد «انّ الله علی کلّ شیء شهید/حج_۱۷» ♦️اصولاً غیب، امری است یعنی شی نسبت به بیننده، به غایب و شاهد تقسیم می شود وگرنه شیء ذاتاً موجود و شاهد است. تقسیم جهان به غیب و شاهد نیز، نسبت به انسان هاست نه خداوند. خداوند می فرماید غیب را به هر نشان نمی دهم مگر پیامبری باشد که مرضیّ من باشد «الّا من ارتضی من رسولٍ/جن_۲۷» 🚸🚸🚸🚸🚸 🔴نمونه های آیاتی که قران در آن، از غیب خبر می دهد: 1⃣ آیه ۴۴ آل عمران: ای پیامبر، تو زمانی که برای حضرت قرعه می زدند نبودی اما ما کل جریان را برایت گفتیم. حتی غیر از تو، هیچ نیز الان نیست که این داستان را برایت بگوید زیرا عهدین نیز، مخلوط با هستند و مریم در این کتابها همانند حضرت عیسی، مقدس و الگو نیست بلکه گناهان کبیره مرتکب شده است! 2⃣ آیه ۶۷ مائده: در جریان ابلاغ حضرت علی (ع) توسط پیامبر، خداوند به رسولش گوید این پیام را ابلاغ کن که خدا تو را از حفظ می کند «و الله یعصمک من النّاس» در حالیکه در آن زمان، مکه توسط مسلمانان فتح شده و خطری نظامی، رسول خدا را تهدید نمی کرد و او نیز از مرگ ترسی نداشت بلکه این خطر، بوده است! که به واقعیت پیوست و حفظ شد. 3⃣ آیه ۴۹ هود: خداوند گوید جریان فرود آمدن بر زمین را هیچ کس نمی دانست و اصلا توان دانستن آن را نیز نداشت اما ما اکنون این ماجرا را به تو گفتیم. 4⃣ آیه ۱۲۰ یوسف: پس از نشان دادن اقتدار حضرت و نشان دادن پایان قصه این پیامبر الهی، به رسول اکرم اسلام می فرماید این جریانات یوسف از بود و تو زمان نجات دادن یوسف از چاه توسط ما، آنجا نبودی که ببینی اما ما تو را آگاه کردیم. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 59 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی بخش دوم👇 5⃣ آیات ۳۳ و ۳۴ مریم: پس از جریان مسیح (ع) آمده که: پسر مریم را ما به شما معرفی کردیم. لذا اگر نیامده بود ادیان مسیحیت و یهودیت از بین می رفت زیرا آنقدر تحریف شده بود که دیگر دینی نبود که مردم آن را بپذیرند لذا قران آنها را معرفی کرد و حقایق و عظمت عیسی و موسی را به مردم شناساند. 6⃣ آیه ۵۵ نور: در این آیه، وعده حکومت را در آینده و جانشینی آنها بر پیامبران و کامل شدن دینشان را می دهد «لیسخلفنّهم فی الارض کما استخلفنّ الذین من قبلهم و لیمکّننّ لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم امناً» اما آیه ۲ مائده این وعده را تحقق می بخشد بدین صورت که به پیامبر گوید امروز جانشینی علی را اعلام کن بعد گوید امروز دینتان را برایتان کردم و امروز کافران از دینتان ناامید شدند. پس وعده خود را انجام داد چون خدا حکیم و عالم غیب است و خلف وعده نمی کند. 7⃣ آیه ۸۵ قصص: خداوند به پیامبرش که به اجبار در حال از مکه به سمت مدینه بود وعده داد که تو بالاخره فاتحانه مکه را خواهی کرد و وارد آن میشوی «انّ الذی فرض علیک القران لرادّک الی معادٍ» با حروف تاکید نیز این وعده را می دهد و این امر بعداً تحقق یافت. 8⃣ آیه ۲۷ فتح: گوید آن رویایی که خداوند به رسول خود در مورد و داخل شدن به مسجد الحرام نشان داد واقعیت خواهد یافت چون رویای پیامبر نیز مانند بیداریش حق است. «لقد صدق الله رسوله الرؤیا بالحقّ لتدخلنّ المسجد الحرام» پیامبر گفت «من می خوابم اما قلبم هرگز نمی خوابد» یعنی روحم همیشه بیدار و است درحالیکه قلب کفار و منافقین بخاطر ، در بیداری ظاهری نیز خواب است لذا قلب معصوم بخاطر عدم نفوذ غفلت، همیشه بیدار است. 9⃣ آیه ۲ و ۳ روم: این آیات جریان شکست از امپراتوری را بیان می کند و در ادامه وعده می دهد که رومیها ایرانیان را در چند سال آینده (بضع=۳ تا ۱۰ سال) شکست خواهند داد «و هم من بعدِ غلبهم سیغلبون فی بضع سنین» زیرا مشرکان در برابر مسلمانان می گفتند همانطور که رومیها که بودند از ایرانیها که بی کتاب بودند شکست خوردند ما نیز شما را شکست خواهیم داد. لذا قران در این آیات وعده داد که ایرانیها در جنگ بعدی شکست می خورند که شکست نیز خوردند. 0⃣1⃣ آیات ۱۱ به بعد فتح: عده ای که حاضر به جنگیدن همراه سپاه پیامبر نبودند مرتباً می آوردند که ما زن و بچه و کار داریم. خداوند گوید اینها اعتقادی به تو ندارند اما وقتی که شما در جنگ پیروز شدید خواهند گفت اجازه دهید ما نیز در با شما شریک باشیم. قران در آیه ۱۲ گوید علت اینکه رهبر مسلمانان را یاری نکردید این است که گمان می کردید مسلمانان شکست خورده و در میدان جنگ می میرد! شما این را از روی خود دانسته و به خود افتخار می کردید «و زیّن ذلک فی قلوبکم» اما شما بودید «کنتم قوماً بوراً» در نگاه قران چه زمین مادی و چه زمینه های زندگی انسان به دایر و بایر تقسیم می شود. خلاصه: خداوند فرمود اگر می خواهید شبیه سوره های قران بیاورید بدانید که یکی از ویژگی هایش خبر دادن از گذشته، حال و آینده است. پس نباید فکر کنید اگرچند کلمه عربی بگویید مثل قران آورده اید لذا چون منافقین خود را از آوردن شبیه آیات الهی عاجز می دیدند به پیامبران می گفتند تو یا یا «کذلک ما اتی الذین من قبلهم من رسولٍ الّا قالوا ساحرٌ او مجنونٌ/ذاریات_۵۲» 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌هشدار آیت الله جوادی آملی در مورد ♦️اگر آمریکا بگوید گزینه نظامی روی میز من است برخی ها حساب میبرند اما خداوند صریحاً گفته (ربا) روی میز قرآن من است (فأذنوا بحربٍ من الله) اما ما حساب نمیبریم! ♦️این (قراردادهای بانکی) ست. بصورت مضاربه درست کردند اما همان رباست. الان پولی که میدهید میگویند چه تورم، رکود یا تحریم باشد و چه نباشد ۲۰٪ سود دارد! ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 60 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🔰🔰🔰🔰 ♦️در مورد تحدی و شناخت شاخصه های قران برای آوردن سوره ای مثل سوره های آن، به شاخص فصاحت و قرانی می رسیم. آیاتی مانند آیه ۳۸ یونس یا ۱۳ هود که به تحدی می پردازند غالباً در زمان پیامبر گمان مردم این بود که این تحدی در مورد بلاغت این کتاب است. مساله 1⃣ : غالباً سوال می شد که چگونه ممکن است که ساخت فکر بشر بوده و یک حقیقت ثابت نیست را یک انسان طوری بیاورد که دیگران نتوانند بیاورند! توضیح آنکه علوم ادبی از و امور قراردادی برای انتقال مفاهیم می باشند. یعنی رابطه بین کلمه و معنا برقرار نیست که بگوییم در همه جا، این کلمه این معنا را می رساند و آن معنا با این کلمه فهم می شود لذا برای مثال حقیقت آب در زبان های مختلف، الفاظ گوناگونی دارد یا اینکه یک کلمه مانند شیر حتی در یک زبان واحد دارای معانی گوناگون است. 🔷اما باید دانست که تنها یک بخش از عناصر علوم ادبی در همه انسان ها وجود دارد و این تفاوت سبب تحدی است. سه رکن دارند که عبارتند از: فهم اشیا و حقایق خارجی، وضع کلماتی برای بیان این حقایق خارجی و تفسیر حقایق و اشیا با زیباترین کلمات. انسانها تنها در رکن دوم مشابهند. مانند اینکه سوال شود چرا انسان شمشیر می سازد اما در جنگ ها شکست می خورد؟ پاسخ این است که زمانی به پیروزی ختم می شود که در دست انسانی شجاع قرار بگیرد لذا بلاغت نیز که نحوه بهره برداری از علوم ادبی برای بیان حقایق است به گوینده بستگی دارد. مساله 2⃣ : «» این قانون گوید حکم موارد مشابه شبیه همست حال چه در موارد مجاز و ممکن باشد چه در غیر مجاز و غیر ممکن. یعنی اگر یک نفر انسان کاری کرد دیگر انسان ها نیز باید بتوانند آن کار را انجام دهند اگرچه تعداد کمی بتوانند. این یک است که همگی قبول دارند بطوریکه کفار بنابر این قانون می گفتند اگر ما نیز مانند پیامبر انسانیم پس چرا وحی و قران بر ما نازل نشده است (آیه ۱۵۴ شعراء) و پیامبر نیز می گفت من هم مانند شما انسانم (آیه ۱۱۰ کهف) 🔰کفار طبق این قانون در آیه ۱۲۴ انعام اعتراض می کنند که تا خداوند چنین کتابی را بر ما نیز نازل نکند ایمان نمی آوریم! خداوند می فرماید اولا خدا بهتر می داند که را بر چه کسی نازل کند «الله یعلم حیث یجعل رسالته» ثانیاً غیر از و افراد مطهر کسی نمی تواند قران خداوند را درک کند «لا یمسّه الّا المطهّرون/واقعه_۷۹» این افراد مطهر نیز خداوند هستند. «انّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیراً/احزاب_۳۳» 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 60 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی بخش دوم👇 ✅خداوند طبق بخش دوم استدلال، تنها کسانی را برای دریافت وحی و انتقال آن به مردم انتخاب می کند که در هیچ یک از زمینه های وحی، از آن تخطّی نکنند و لذا معصومین در ۳ مرحله است: 1⃣مرحله دریافت وحی و آن است یعنی معصوم وحی را نه تنها دریافت کرده که آنرا می بیند اما باقی مردم تنها به ملاقات می روند نه . «انّک لتلقی القران من لدن حکیمٍ علیم/نمل_۶» 2⃣مرحله حفظ و نگهداری وحی و آن است که از موارد دیگر عصمت است «سنقرئک فلا تنسی/اعلی_۶» 3⃣مرحله آخر که مرحله و رساندن پیام است که باز هم مصون از اشتباه است «ما ینطق عن الهوی إن هو الّا وحیٌ یوحی/نجم_۳و۴» ✅در بحث تحدی به اخبار به غیب، آیه ۵۴ مائده نیز مورد بحث ماست که گوید اگر شمایی که به جنگ رفتید از جنگ و دین خدا روی برگردانید خداوند از خود دست نمی کشد بلکه کسانی را که خدا را دوست داشته و خدا نیز آنها را دوست دارد را انتخاب کرده و برای مبارزه می آورد. ویژگی این افراد جدید این است که نسبت به خاضع و «ذلیل» و نسبت به «عزیز» و نفوذ ناپذیرند «من یرتدد منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقومٍ یحبّهم و یحبّونه أذلةٍ علی المؤمنین أعزّةٍ علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومة لائم» نام این جنگ در جلسه بعد ذکر می شود. 🔰معیار این افراد که حبیب و محبوب خدا هستند این است که محض از رسول خدا دارند «قل ان کنتم تحبّون الله فاتّبعونی یحببکم الله/آل عمران_۳۱» پس محور ، وجود «رسول خدا» و پیروی از اوست. خداوند به این مبارزان گوید که به کشتن دشمنان نبالید زیرا شما نبودید که آنها را کشتید بلکه من شما را به جنگ آوردم و وسایل را آماده کردم تا دشمنان کشته شوند و به پیامبر نیز با تعارف بیشتر گوید آن تیری که تو پرتاب کردی را در اصل من پرتاب کردم. «و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی/انفال_۱۷» لذا فکر نکنید اگر شما از جنگیدن سر باز زدید دین خدا تنها می ماند! 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 61 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠بحث در تحدّی و شناخت بود. علامه طباطبایی آیه ۵۴ مائده را نیز از اخبار غیبی می داند که گوید روزی می آید که اسلام بالاخره بر تمام مذاهب و مکاتب فکری پیروز شده و حاکم جهان می شود. حکومت حضرت امیر نمونه ای کوچک از این آیه بود چنانکه رسول اکرم دست بر شانه گذاشته و فرمود این آیه مربوط به اقوام تو در آینده است. اما هنوز این آیه کاملاً محقق نشده چون حکومت فراگیر مسمانان به وقوع نپیوسته است. ♦️علت حکومت نهایی اسلام و قران این است که قران متکی به یک حقیقت الهی بوده و بازگشت به همان دارد «انّه لقران کریم فی کتاب مکنون/واقعه_۷۷ و ۷۸» یعنی قران، خود در خزانه ای دیگر است که پنهان است ودر آیه بعد گوید تنها افراد پاک که دارند به آن دسترسی دارند. (لا یمسّه الّا المطهرون) 🔰هر تفکر و مکتب فکری که در بین انسان ها تا قیامت ظهور کند قران درباره اش از قبل داوری کرده است «انّه لقولٌ فصلٌ/طارق_۱۳» قران است و حق و باطل را همیشه از هم جدا می کند این هم صفت دیگر قران است. قران گوید اگر تردید کنندگان در قران می دانستند که قران متکی به و خزینه ای دیگر است هیچگاه انکارش نمی کردند «تنزیل من ربّ العالمین افبهذا الحدیث انتم مدهنون/واقعه_۸۰ و ۸۱» 💠در آیاتی که خداوند به آسمان و زمین و کائنات و غیره قسم میخورد و سپس موضوعی را بیان می کند بدان معنا نیست که همانند دادگاههای بشری، قران نیز در اینجا ودلیل ندارد و بجایش از استفاده کرده است بلکه در قران قسم در کنار بینه و کامل کننده آن است. ♦️صفت دیگر قران این است که ثقیل و در عین حال یسیر است. است «انّا سنلقی علیک قولاً ثقیلاً/مزّمّل_۵» زیرا تمام آیاتش مبرهن و دارای برهان است. و آسان است «و لقد یسّرنا القران لذّکر/قمر_۱۷» چون بر فطرت تحمیل نشده، با سازگار است و لذا فطرت از آن اثر می پذیرد حال اگر انسان با ذکر و عبادت مانوس شد قران برایش دشوار نیست. این همان سهل ممتنع است. ✅ منکران رسالت پیامبر دو گروه بودند: 1⃣ منکر بودند که نمی پذیرفتند بشر هم می تواند رسول خدا باشد و لذا می گفتند خداوند باید فرشته ای را به سوی ما نازل کند تا مطمئن شویم اما خدا گوید اگر اینکار را نیز می کردیم باز هم ایمان نمی آوردند «و لو نزّلنا الیهم الملائکة ... ما کانوا لیؤمنوا الّا ان یشاء الله/انعام_۱۱۱» 2⃣ گروه دوم امکان رسالت بشر را قبول داشتند اما یعنی رسالت پیامبر اسلام را نمی پذیرفتند. در اینجاست که قران تحدی کرده و گوید قران به حقیقت و خزینه الهی دیگری تکیه دارد. لذا در آیات ۴۷ به بعد قصص گوید برای اینکه شخصی که گناه کرده در آینده ادعا نکند که چرا خداوند رسولی نفرستاده که آنها را از بدی حفظ کند، ما پیامبران را فرستادیم. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 61 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی بخش دوم👇 ✅ برخی از این منکران رسالت، می گفتند چرا پیامبر اسلام همانند موسی، کتابی که روی یک شی مانند سنگ نوشته شده باشد نیاورده بلکه بصورت الفاظی را میگفته و دیگران می نوشتند؟ خداوند در برابر اینها نیز می گوید که اینها دنبال بهانه برای انکار رسالت پیامبر اسلام هستند چنانکه اینان همانند گذشتگان خود هستند که آنچه را که موسی آورده بود را نپذیرفته بودند. 🔷«اولم یکفروا بما اوتی موسی من قبل قالوا ساحران تظاهرا و قالوا انّا بکلٍّ کافرون/قصص_۴۸» یعنی اینها گفتند که موسی و هارون یا موسی و محمد هر کدام یک آوردند که ظهیر و پشتوانه یکدیگرند پس ما به همه اینها کافریم. 💠خداوند در برابر اینها تحدی می کند و گوید اگر راست میگویید کتابی بیاورید که از نزد خدا بوده و بیشتر از قران انسان باشد. «قل فاتوا بکتاب من عند الله هو اهدی منهما/قصص_۴۹» این تحدی به محتوای قران است یعنی این قران است که و را زنده کرد و اگر در دنیا دینداری وجود دارد و روبه گسترش است بخاطر اسلام است. ✅عکس العمل حجاز(قائلین به وجود دو خدا) در برابر تحدی قران نیز در آیه ۵ هود گوید اینها که در این تحدی، شکست می خوردند سرشان را در گریبانشان فرو کرده یا یقه شان را روی سرشان میکشیدند و از مجلس خارج می شدند.«الا انّهم یثنون صدورهم لیستخفوا منه الا حین یستغشون ثیابهم...» باید دانست که این تحدی به آوردن مثل، امروز هم توسط قران مبارز می طلبد. 💠بحث اعجاز را بیشتر باز می کنیم. چیست؟ یعنی کاری که ممکن است بشود یا نشود را فرستادگان الهی، از طرق انجام بدهند اما بشر از ایتان مثل آن، عاجز باشد اگرچه با کمک همه انسان های دیگر باشد. ♦️معجزه تنها در مورد موجودات است لذا باید توسط بشر در جهان مادی حس شود. لذا معجزه نمی تواند ۲*۲ را ۵ کند! اگر معجزه بخواهد ممتنع الوجود یا واجب الوجود را موجود کند راه ابزار بسته می شود چون عقل نمی پذیرد و اگر اینطور شد دیگر بحث از تحدی و رسالت و خدا نیز ممکن نیست زیرا ابزار عقل است که باید اینها را بفهمد که ما آن را بیهوده ساخته ایم. 🔰در معجزه، پابرجاست. اصل علیت یعنی هر چیزی که هستی آن عین ذاتش نیست نیازمند غیر است. این اصل را امیر المومنین با عبارت روبرو به ما فهماند «کلّ قائمٍ فی سواه معلولٌ» یعنی هر چیزی که در وجودش به غیر تکیه دارد بوده و علت می خواهد. 🔰چون در زمانهای گذشته این بیانات فلسفی وجود نداشت و بعداً از آمد عالمان و مردم فکر می کردند که این گونه روایات بی معناست و از حضرت امیر نیست و سید رضی اینها را از خودش جمع اوری کرده است درحالیکه عقل خود سید رضی نیز آن زمان به اینها نمی رسیده بلکه دانشمندان بعدا این مفاهیم فلسفی را فهمیدند. این روایات که خدا را و نامتغیر می دانند اصول دیالکتیک را رد می کنند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 62 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠پس از اثبات بودن قران باید محدوده معجزه و ارتباط اعجاز با سبق مدعی رسالت را بررسی کرد. 🔰 اعجاز: اعجاز تنها تا حد محالات عادی و قابلیت دارد. یعنی نمی تواند آنچه را که عقلا وجودش ممکن نیست را ممکن کند و همچنین چیزی را که عقلاً وجودش ضروری است را از وجود ساقط کند. بدین صورت معجزه، ۲*۲ را نمی تواند ۵ کند. ♦️ در روایتی مشهور، شخصی از معصوم پرسید آیا خدا می تواند جهان را در تخم مرغی جای دهد؟ معصوم پاسخ داد خداوند می تواند اما این چیز قابلیت وجود ندارد و است لذا نقصان در خود شیء است نه در توانایی خدا. خداوند تنها قادر بر اشیا است نه بر غیر اشیا که ذاتاً امکان وجود ندارند «انّ الله علی کلّ شیء قدیر/بقره_۲۰» ♦️نکته دیگر در است که گوید هر چیز که ذاتش عین وجودش نیست نیاز به غیر دارد. این اصل در مورد همه چیز صادق است حتی در جهان آخرت؛ لذا اتفاق و در دو جهان، ممکن نیست. 🔰اصل علیت یک است که قابل اثبات با یا تجربه نیست زیرا تجریه تنها با دیدن دو اتفاق پشت سر هم به رابطه بینشان پی برده و گوید اولی علت دومی بوده است اما نمی تواند بگوید که سلسله علل این اتفاق را رقم زده است و اصل علیت را بصورت کلی اثبات کند. تنها خداست که علتی ندارد زیرا از تعریف اصل علیت خارج است چون ذاتش عین وجودش است. 🚸🚸🚸🚸 ✅قواعد کلی در آیات قرآن کریم: 1⃣ آیه ۶۲ زمر: «الله خالق کل شی» یعنی هر چیزی که لفظ شیء بر او صادق است مخلوق خداست. 2⃣ آیه ۳ طلاق: «قد جعل الله لکلّ شیءٍ قدراً» یعنی خداوند برای هر چیزی و اندازه ای قرار داده است که از آن محدوده خارج نمی شود. این بحث در آیه ۴۹ قمر نیز آمده که گوید «انّا کلّ شیءٍ خلقناه بقَدَرٍ» .کلمه عربی از لفظ اَندَزِه که همان فارسی است گرفته شده لذا در روایات گوید خداوند مهندس نظام هستی است یعنی هر چیزی را بر حسب اندازه و آفریده است که از آن خارج نمی شود. 3⃣ آیه ۲۲ حدید: «ما اصاب من مصیبةٍ فی الارض و لا فی انفسکم الّا فی کتابٍ من قبل ان نّبرأها، انّ ذلک علی الله یسیر» خداوند گوید اشیا در اندازه ندارند اما وقتی به و حضور نزول می کنند اندازه پیدا میکنند. ♦️آیه گوید ما قبل از اینکه باری و خالق باشیم مقدّریم یعنی ما قبل از آفرینش، هندسه کلی تمام اشیا را در مخزن الهی درست کرده ایم و بعد بر اساس آن هندسه، اشیا را در جهان حضور، می آفرینیم. 4⃣ آیه ۲ فرقان: «و خلق کلّ شیءٍ فقدّره تقدیراً» یعنی در خلق هر شیئی و اندازه ای برایش قرار داده است. این بحث را آیه ۸ رعد نیز بیان داشته است که می فرماید «و کلّ شیءٍ عنده بمقدارٍ» 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 62 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی بخش دوم👇 5⃣ آیه ۲۱ حجر: «و إن من شیءٍ عندنا خزائنه و ما ننزّله الّا بقدرٍ معلومٍ» یعنی هیچ چیزی وجود ندارد مگر اینکه پیش ماست و این یعنی اینکه هر شیء، چندین خزینه دارد و خزائنش نزد خداست. اما خدا جز به اندازه معلوم، آن چیز را از خزائنش به تنزل نمی دهد. 🔴معنای این است که هر چیز با چیزهای دیگری ارتباط دارد و با چیزهایی ندارد یا با گذشته یا آینده ارتباط خاصی دارد. همچنین در آیه ۵۶ هود می فرماید «ما من دابّةٍ الّا هو آخذٌ بناصیتها انّ ربّی علی صراطٍ مستقیم» هیچ چیزی نیست مگر اینکه افسارش به دست خداست و کار خدا جز بر صراط مستقیم و و اندازه نیست. 6⃣ آیه ۴۳ فاطر: «و لن تجد لسنّة الله تبدیلاً و لن تجد لسنّة الله تحویلاً» هیچ گاه تغییر نمی کند و حتی خود خدا نیز آنرا تغییر نمی دهد. مثلاً یکی از همین سنتها، وجود حیات و ممات برای انسانها و امتها در زمان خاص است که هیچگاه از آن زمان به تاخیر نمی افتد «لکلّ امّةٍ اجلٌ اذا جاء اجلهم فلا یستأخرون ساعة و لا یستقدمون/یونس_۴۹» 🔰باید توجه داشت که اصل علیت در نیز حاکم است اما فرقش این است که آنجا می فهمیم همه کارها خدا بوده است. خدا در سنتی دیگر گوید ما نعمتی که به امتی دادیم را تا زمانی که افراد آن امت تغییر کنند از آنها نمی گیریم. «ذلک بأنّ الله لم یک مغیّراً نعمةً انعمها علی قومٍ حتّی یغیِر ما بانفسهم/انفال_۵۳» 7⃣ آیه ۱۲۳ نساء: «لیس بأمانیّکم و لا امانیّ اهل الکتاب» یعنی جهان بر اساس آرزوهای شما مومنین یا آرزوهای اهل کتاب نمی چرخد بلکه بر اساس نظمی است که خداوند قرار داده است پس بر اساس زندگی کنید. 8⃣ آیه ۱۲۴ نساء: «و من یَعمَل من الصالحاتِ من ذکرٍ او انثی و هو مؤمنٌ فاولئک یدخلون الجنّة و لا یظلمون نقیراً» گوید خداوند به اندازه نقیری که بسیار ریز است نیز به هیچ کس و هیچ شیئی نمی کند زیرا ظلم کوچک خداوند، بسیار بزرگ است چون این ظلم باعث می شود مظلوم در نظم جهان عقب یا جلو شود درحالیکه قبل و بعد از او، جایگاه شیئی دیگر است لذا خودبخود باعث ظلم به تمام موجودات جهان می شود. 🔷در شرح نهج البلاغه ابن هیثم (جلد ۴، ص ۱۴۶) آمده که امیر المومنین در خطبه ای بلند، می فرماید «کل قائم فی سواه معلولٌ» مرحوم کلینی گوید اگر تمام انسان ها غیر از پیامبر وامام دور هم جمع شوند نمی توانند مانند این خطبه بگویند زیرا گوید «هر چه که قائم به ذات نیست به غیر وابسته است و لذا معلول است.» اما خداوند موجودی است نه ساکن زیرا خداوند منزه از حرکت و سکون است و لذا قانون علیت در او نیست. 🚸🚸🚸🚸 خداوند گوید اگر من در قران به زمان یا زمینی قسم میخورم نه بخاطر این خشت و گل بلکه به خاطر وجود است که در آن است لذا می فرماید ای محمد اگر تو در مکه نبودی هرگز به این شهر قسم نمی خوردم «لا اقسم بهذا البلد و انت حلٌّ بهذا البلد/بلد_۱ و ۲» معصوم به زمین و زمان خود و شرف می بخشد 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
💐💐💐عید امامت حضرت ولی عصر بر عاشقان راهش مبارک... 🍀🍀 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 63 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠در ادامه بحث از و حاکم بودن اصلِ عقلیِ علیت بر معجزات باید گفت که معجزه در بوده و تنها تفاوتش با دیگر چیزها این است که معجزه راههای عادی را طی نمی کند و اسباب و عللی در آن دخیل هستند که انسان ها آنها را نمی شناسند یا ندیده اند. ♦️مثلاً همه موجودات از و آبند و لذا ماری که از همان خاک و آبست توسط عصای حضرت موسی راه چند ملیون ساله را در چند ثانیه طی می کند تا به مار بالغ تبدیل شود اما از بین نمی رود و مار از عدم بوجود نمی آید. یا اینکه ایشان با عصایش آبهای گذشته را از بین برده و جلوی آبهای جدید را می گیرد تا در وسط دریا یک باریکه خشکی برای عبور ایجاد شود یعنی همان کاری که سد می کند اما با عللی دیگر و در زمان کوتاهتر. 🍀معجزه پیامبران همیشگی است یعنی تا قیامت کسی نمی تواند آن معجزات را انجام دهد زیرا معجزات متکی به وجود خداوند هستند و علل و اسبابش توسط خداوند با این سرعت کنار هم می آیند. علت دیگر این است که خطوط کلی دین رسولان گذشته همگی واحد است و آن است اما خطوط جزیی ادیان تغییر می کند لذا دین اسلام به علت تکامل، بر ادیان قبلی مسلط و است. (مائده_۴۸) ♦️ اصلی است نه حسی و تجربی زیرا تجربه و مشاهده تنها تاثیر و رابطه دو چیز بر هم را کشف می کند نه سلسله علل را. لذا تنها عقل می تواند از این سلسله علل، اصل علیت را برای همه موجودات جهان استنباط کند. 🔰طبیب و مهندس جهان بین نیسنند و تنها است که در مورد ابتدا و انتها و هدف جهان صحبت می کند. فلذا افرادی که با سرو کار دارند اولین افرادی هستند که معجزه را نمی توانند بپذیرند اما فلاسفه معجزه را رد نمی کنند. 🔴علم مادی فقط در اشیا سخن می گوید نه سیر عمودی؛ یعنی سه سوال می کند (این چیز قبلاً چه بوده؟ الان چیست؟ بعداً چه خواهد شد؟) اما علم عقلی به این می پردازد که چه کسی این موجودات را ایجاد کرد و چرا اینکار را کرد؟ لذا علوم عقلی به سلسله علل توجه دارند و گویند مبدأ و معاد چیست؟ لذا علوم عقلی از دو سیر عمودی صحبت می کنند: یک سیر که از خدا شروع می شود و سیر دیگر که به خدا ختم می شود! (هو الاول و الآخر/حدید_۳) ✅خداوند به عالمان مادی گوید شما به جهان افقی نگاه کرده اید در حالیکه در همان هم به همه جهان آگاه نبودید و فکر کردید چوب نمی تواند به مار تبدیل شود. شما در علم، بُعد اثباتی را نشان داده اید اما نمی توانید بعد سلبی را نیز نشان دهید یعنی می توانید بگویید امکان وجود اشیا از این راهی که ما آنرا دیده ایم و به آن داریم وجود دارد اما نمی توانید بگویید غیر از این راه ، هیچ راه و علت دیگری برای موجود شدن اشیا وجود ندارد. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 63 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی بخش دوم👇 5⃣ قرآن، در سلسله علل ۴ امر را بیان می کند: ۱. علل قریب (نزدیک) را می گوید مانند نقش باران در حیات جهان. ۲. علل بعید را میگوید یعنی همه چیز را به خود خدا نسبت میدهد. ۳. معجزات را به عنوان خرق عادت به انبیا نسبت می دهد. ۴. گوید علت اصلی آنچه انبیا انجام داده اند نیز خداست. 🔰فهم چگونگی جمع کردن این ۴ امر به فهم خداوند بستگی دارد. اگر درک کردیم که ربوبیت و مالکیت خدا مطلق است دیگر جایی برای ربوبیت دیگری باقی نمی ماند مانند اینکه بگویید یک اقیانوس نامحدود است حال آیا می توان گفت غیر از این اقیانوس، یک رود کوچک نیز وجود دارد؟ خیر زیرا جایی نماند که این اقیانوس نامحدود وجود نداشته باشد و جا برای حضور آن رود باشد. 🔷بدین صورت خداوند در بیان دو امر ابتدایی گوید آیا شما کشاورزید یا من که همیشه بیدارم (لا سنة و لا نوم/بقره_۲۵۵) و هر لحظه در حال رویاندن آن هستم؟! «أانتم تزرعونه ام نحن الزارعون/واقعه_۶۴» من هستم که دانه و هسته را می شکافم تا گیاه از آن رشد کند «فالق الحبّ و النّوی/انعام_۹۵» 🔰خداوند علت همه چیز است نه اینکه در ، او تنها سر حلقه آخر باشد. اما وقتی به سر حلقه آخر می رسیم در میابیم که او علت همه چیز بوده و همه حلقه ها در دست او بوده است. او نور السماوات و الارض است و به هر طرف که سر بچرخانیم او را می بینیم «فاینما تولّوا فثمّ وجه الله/بقره_۱۱۵» ♦️تمامی اشیا یک دارند و یک . «تبارک الذی بیده المُلک/ملک_۱» ملک در اینجا هم مالکیت است و هم ملکوت یعنی هم جسم و هم نفس انسان در ید قدرت اوست و هرچه داریم مال خداست. «فسبحان الذی بیده ملکوت کل شی/یس_۸۳» ، همان چهره ارتباط اشیا با خداست که با علوم تجربی قابل درک نیست. ♦️مشاهده این جهان و انسان، برای انسانها محال نیست چون خدا انسان ها را به گذر از عالَم مُلک به عالم ملکوت دعوت می کند. «اولم ینظروا فی ملکوت السماوات و الارض و ما خلق الله من شیء/ اعراف_۱۸۵» لذا خدا غایب نیست اما ما چون خود را در برابر مُلکی و مالکیتی خود خوار کرده ایم نمی توانیم او را دیده یا صدای معصومین و شهدا و غیره را بشنویم. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استاد حسن عباسی: از من میپرسند چرا پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری دانشجویان شما این قدر "قرآنی" است؟ 🔻میگویم چون دانشجویان ما ملزمند حداقل ۱۵۰۰ جلسه گوش بدهند. 🔰 توصیه میشود حتما ببینید‼️ 🗃تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
🌺میلاد با سعادت نبی اکرم «ص» و بنیانگذار شیعه جعفری، امام جعفر صادق «ع» بر تمام مسلمانان، خصوصاً شیعیان آن حضرت مبارک🌹🌹 🍀 @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️آیت الله جوادی آملی: 💰قرآن گوید قیام یک ملت به این است که جیبش پُر، کیفش پُر باشد. (نساء_۵) 🚨اما ، مُخَبَّطانه (دیوانه وار و مَست گونه) است. (بقره_۲۷۵) ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 64 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠بحث بر سر تعارض یا عدم تعارض استناد به خدا در عین استناد به موجودات است. خداوند هر کاری را که به موجودات نسبت می دهد همان کار را به خود نیز نسبت می دهد. حال این چگونه ممکن است؟ ♦️باید دانست که خداوند مطلق است و لذا جایی برای ربوبیت غیر او باقی نمی ماند که بگوییم در یک فعل، غیر از ربوبیت خدا، شاهد ربوبیت دیگری نیز هستیم. اما نباید فراموش کرد که ربوبیت موجودات در انجام افعالشان در ربوبیت خداوند در آن عمل است. ❌ خدا غیر از خداست که خاص اوست و مظهر ندارد اما اسماء فعلیه می طلبد مانند شفاء که هم کار دارو است و هم کار حضرت عیسی. ♦️به عبارت دیگر اگرچه هر یک از اندامهای انسان وظیفه ای دارد اما وقتی در همکاری با هم، کاری را انجام می دهند این کار را به «انسان» نسبت می دهیم در حالیکه نمی توانیم انکار کنیم این عمل به آن «اندامها» نیز استناد دارد اما این استناد، است یعنی اگر انسان نخواهد آن اندامها نیز کاری نمی کنند. 🌏به همین نسبت در مجموعه جهان نیز هر موجودی وظیفه ای دارد اما در کل، جهان به سمت آغاز خود یعنی می رود لذا تمام افعال موجودات نیز به اذن و خواست خدا انجام می گیرد تا در حرکت جهان سهیم باشد. لذا خدا آنها را جلو برده و هر یک از موجودات، سرباز و مامور خداوندند. (و لله جنود السماوات و الارض/فتح_۷) 🍀در همین راستا، تمام نیز در عین استناد به پیامبران به خدا مستندند. در سطحی بالاتر، کار نیز در طول فعل و ربوبیت خداست چون این موجود نیز از سپاه خداست.(فتح_۷) 🍄در زمینه استناد افعال، سه نگاه در قران وجود دارد که جهان بینی قران را نشان می دهد که ابتدا اعمال فرشتگان را مثال میزنیم: ۱. فرشته ای که امین است، وحی را آورده است. (شعراء_۱۹۳) ۲. هر چه را که فرشتگان آورده اند به اذن خداست. (قدر_۴) ۳. خداوند، قران را نازل کرده است. (زمر_۲۳) 🌳در اینجا یکبار نزول وحی را به فرشته نسبت داده ، یک بار به خود و یک بار نیز به هر دو. اما در جایی که میگوید فرشتگاه به اذن من نازل می شود فهمیده می شود که در فرشته وجود دارد و خداوند تنها با اذن، مانع نزول وحی را برمی دارد. 🍀در مورد انبیا نیز همین سه نگاه وجود دارد اما اصل را در آیه ۷۸ غافر که در آیه ۳۸ رعد نیز تکرار شده آورده است که گوید هیچ پیغمبری آیه(معجزه)ای نمی آورد مگر به . این اصل را در آیه ۱۱۰ مائده باز کرده و به حضرت عیسی می فرماید تو زنده می کنی اما به اذن من. 🍄هر موجودی هر کاری بخواهد بکند با اذن خداست و این تازه نیمه راه است. قران جلوتر می رود و گوید اینطور نیست که مقتضی عمل در موجودات باشد و من تنها با اذن، مانع را بردارم بلکه اقتضای اشیا مانند گرمی آتش را نیز من خلق کرده و در درون آن قرار داده ام. ♦️قران گوید ای انسانها، شما از خاکید یعنی شما نیز همانند درختان، یک قرن قبل در بودید. بعداً جذب گیاهان و درختان شده و پدر و مادرانتان شما را از طریق خوردن میوه و گیاه وارد بدن خود کردند و نیرو گرفته و منی تولید شد. آنگاه با امتزاج این مایع در زن و مرد شما بوجود آمدید. لذا خداوند به انسان ها گوید بدانید که شما تنها کرده اید نه خلق؛ بلکه خالق انسان که سازنده منی و رشد دهنده آن است خداست. (افرأیتم ما تمنون-أانتم تخلقونه ام نحن الخالقون/واقعه_۵۸ و ۵۹) 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 64 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ فلسفه در اسلام: در روایت است که خداوند قبل از اینکه جاهل را خلق کند عالم را خلق کرد (لأنّ الحجّة قبل الخلق). خداوند یادگیری دانش را بر انسان واجب کرده است. اما خداوند از جاهلان و یادگیری نگرفت مگر اینکه از عالمان، و یاددادن گرفت. اگر کسی گفت که من عمری زحمت کشیدم ودرس خواندم سخنی صحیحی نگفته است چون عده زیادی هم زحمت کشیدند و این درسها را به ما آموختند. مگر ما به اساتیدمان چیزی دادیم که اینها را به ما آموختند؟ ♦️ما رایگان یاد گرفتیم و الان ما است که اینها را به به دیگران تعلیم دهیم وگرنه ممکن است که خداوند این علم را از ما یا از خاندان ما بگیرد چنان که خیلی ها مایلند فرزندشان اهل شود اما خدا این توفیق را نمی دهد. با علم نمی شود به عنوان یک برخورد کرد. علم قبل از یادگیری خلق شده است چنانکه امام قبل از امّت. 🔴ضمیمه: باید دقت کرد که کالا فرض کردنِ همه چیز در جهان، همان نظریه است. این نظریه، با کالا فرض کردن هر چیزی اعم از اشیا یا خدمات انسانی و حتی فکر و اندیشه، برای هر چیزی تعیین میکند. برای دانش نیز، امروزه رشته تئوریزه شده است که استفاده دیگران از علم یا ایده دیگری را مستلزم پرداخت هزینه منصفانه به مالک آن علم یا ایده میداند. این عمیقترین وجه معاصر است که باید زدوده شود. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190