eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 64 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ فلسفه در اسلام: در روایت است که خداوند قبل از اینکه جاهل را خلق کند عالم را خلق کرد (لأنّ الحجّة قبل الخلق). خداوند یادگیری دانش را بر انسان واجب کرده است. اما خداوند از جاهلان و یادگیری نگرفت مگر اینکه از عالمان، و یاددادن گرفت. اگر کسی گفت که من عمری زحمت کشیدم ودرس خواندم سخنی صحیحی نگفته است چون عده زیادی هم زحمت کشیدند و این درسها را به ما آموختند. مگر ما به اساتیدمان چیزی دادیم که اینها را به ما آموختند؟ ♦️ما رایگان یاد گرفتیم و الان ما است که اینها را به به دیگران تعلیم دهیم وگرنه ممکن است که خداوند این علم را از ما یا از خاندان ما بگیرد چنان که خیلی ها مایلند فرزندشان اهل شود اما خدا این توفیق را نمی دهد. با علم نمی شود به عنوان یک برخورد کرد. علم قبل از یادگیری خلق شده است چنانکه امام قبل از امّت. 🔴ضمیمه: باید دقت کرد که کالا فرض کردنِ همه چیز در جهان، همان نظریه است. این نظریه، با کالا فرض کردن هر چیزی اعم از اشیا یا خدمات انسانی و حتی فکر و اندیشه، برای هر چیزی تعیین میکند. برای دانش نیز، امروزه رشته تئوریزه شده است که استفاده دیگران از علم یا ایده دیگری را مستلزم پرداخت هزینه منصفانه به مالک آن علم یا ایده میداند. این عمیقترین وجه معاصر است که باید زدوده شود. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 65 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠سوال: آیا قران، افعال را به موجوداتی که کننده کارند استناد می دهد یا به خود؟ 🔷در اینجا ما با مبحثی به نام سرو کار داریم. قران این توحید افعالی یا در وقوع اتفاقات و افعال را در سه بخش توضیح می دهد. 1⃣گوید هر اتفاقی که در جهان رخ می دهد به یعنی موجوداتی که آن فعل را انجام داده اند مستند هستند چون حقیقتاً اینهایند که آن عمل را انجام داده اند. 2⃣گوید همه اتفاقات به خداست و بدون اذن او عملی رخ نمی دهد. 3⃣ گوید هم موجودات و هم خود افعال همگی شأنی از شئون فاعلیت خدا هستند. هر یک، حلقه ای از حلقات هستند که خداوند این حلقات را به جنبش در می آورد تا فعلی صورت گیرد. ♦️لذا ربوبیت تنها مخصوص خداست (الحمد لله رب العالمین) و جایی برای ربوبیت دیگری باقی نمی‌ماند زیرا همه چیز فانی در فعل خداست. بدین صورت به رسیده ایم. تمام کارها و که کمال آفرین هستند به خدا استناد دارد و تمام یا نقصانی که کاهنده کمال است به خداوند استناد ندارد مثل شرور. 🔰لذا گوید: همه نعمتها از خداست. «و ما ربکم من نعمةٍ فمن الله/نحل_۵۳» یعنی هیچکس نمی تواند بگوید من خودم زحمت کشیدم و این نعمت و کمال را برای خود فراهم کردم. قران گوید این است چون قارون می گفت این ثروت را بوسیله دانشی که نزد من است به دست آورده ام«قال انّما اوتیته علی علمٍ عندی/قصص_۷۸» 🔰اما این توحید سبب نمی شود که بگوییم موجودات تنها ابزار فاعلیت خدا هستند و هر فعلی که صورت می گیرد، خود موجود در آن تاثیر گذار نیست و موجودات را مانند آستینی بدانیم که دست خدا در درون آن، سبب تغییر در عالم می شود. قران در مورد فرشتگان، پیامبران، موجودات زمین و غیره این فاعلیت قریب را نشان داده است. در مورد فرشتگان گوید اینها مدبّران امر خدا هستند برای جهان(نازعات_۵) اگرچه به اذن ماست و خودشان حلقه ای از حلقات فاعلیت خدایند. در مورد گوید تو پرنده را بخوان تا این پرنده زنده شود و به سوی تو بیاید «ثمّ ادعهنّ یأتینک سعیاً/بقره_۲۶۰» ✅بحث بعدی این است که هیچوقت شکست نمی خورد چه در گذشته چه حال و چه آینده. خداوند می فرماید رسالت من هیچگاه شکست نمی خورد اگرچه رسولان مرا به قتل برسانند. «کتب الله لأغلبنّ انا و رسلی انّ الله قویٌّ عزیزٌ/مجادله_۲۱» ♦️توضیح اینکه بشر تمام چیزهایی که می کند مشابهش در و خلقت خدا وجود داشته و انسان با دیدن آن به فکر ساختن چیزی شبیه آن می افتد لذا اگر چیزی در طبیعت نباشد انسان در انجام آن لنگ می زند. ♦️در این عالم چیزی نیست که شکست نخورد. کوه را با تیشه، آتش را با آب می توان شکست داد. کتاب مشهور الغارات که یک قرن قبل از نهج البلاغه تالیف شده و بسیاری از روایات نهج البلاغه از آنجا گرفته شده گوید: انسان نیز با شکست خورده و دشمن خواب، است که انسان را بیخواب می کند. اما معجزه از این قانون مستثنی است چون خرق عادت است و هیچگاه نمی توان مثلش را آورد که قابل شکست دادنش باشد. ♦️در علوم، ایمان مهم نیست و با درس خواندن قابل فراگیری است اما معجزه نیاز به قدرت و خودسازی درونی دارد. لذا اگرچه همه چیز به خدا تکیه دارد اما معجزه چون از یک نفس پاک انسانی در قالب نشأت گرفته است قابل شکست نیست. اگر همان عمل را کسی غیر از پیامبر انجام دهد اعجاز نمیکند! هر چیز به و اندازه خاصی از منشا گرفته و نازل می شود «و ان من شیءٍ الّا عندنا خزائنه و ما ننزّله الّا بقدرٍ معلومٍ/حجر_۲۱» اما پیامبران و معصومین خودشان یا مخزنند یا کلیددار مخزن؛ پس فرض شکست برای اینها غیر ممکن است. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰علامه جوادی آملی: ♦️مسوولان قانونگذار با هماهنگی فرهنگ عمومی، را سامان دهند... ♦️رفتند جلوی ازدواج موقت را بگیرند را ترویج کردند! ✅ @tafsire_tasnim1
💢فتوایی راهبردی و تاریخی برای پایان #بانک ✔️گزیدۀ نامۀ اقتصاددانان در مورد خلق پول و فتوای آیت الله مکارم شیرازی : 🔹بانک به منزله ماشینی است که "پول اعتباری" را از طریق سازوکار "خلق پول" به چند برابر پول منتشره اولیه تبدیل می کند و این سیکل مخرب همواره ادامه دارد، به گونه ای که سود نقدینگی نصیب بانک می شود و هزینه های متعدد آن دامنگیر مردم میگردد. در نتیجه ؛👇 اولاً موجب تداول ثروت بین اغنیا می گردد، ثانیاً به بی عدالتی در جامعه منجر می شود، ثالثاً اسباب اخلال به نظام اقتصادی جامعه اسلامی را فراهم می سازد، رابعاً پیامدها و تبعاتی برخلاف مصالح جامعه و مسلمانان به بار می آورد. ⁉️آیا عملیات یاد شده : 1- اکل مال به باطل از سوی بانک ها نیست؟ 2- موجب ضرر و ضرار به جامعه و مسلمانان نمی شود؟ 3- موجب غبن و غرر جامعه و مسلمان نمی شود؟ 4- برخلاف موازین شرع مقدس اسلام نیست؟ 5 - سبب تقویت زمینه رباخواری در سیستم اقتصادی نمی گردد؟" 🔸آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ بیان داشتند : " با توجه بر آنچه موقوم داشته‌اید این کار مصداق بارز "اکل مال به باطل" است، زیرا سرمایه ای وجود ندارد که آنها به وسیله آن معامله می‌کنند و از سوی دیگر باعث تورم و ضرر و زیان جامعه است و در مجموع بی‌شباهت به یک نوع کلاهبرداری نمی‌باشد که آن هم "حرام" است و اگر روزی سپرده‌گذاران بخواهند سپرده‌ خود را بگیرند آن بانک مسلما ورشکسته خواهد شد؛ چون چند برابر موجودی خود مصرف کرده است. 💠مشروح استفتا و پاسخ را در لینک زیر بخوانید: 👉 fna.ir/bq69s8 ✅ تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی ❎ @tafsire_tasnim1
‼مبنای تمام دردهایی که علامه جوادی در مورد ربای بانکی بیان میکنند و اعتبار در سیستم منحط بانکی است. بانی تورم و ربا، خلق پول است. این فتوای تاریخی، ضربه ای پرشتاب جهت پیشبرد حرکتیست که علامه جوادی در این چند سال در مورد براه انداخته اند. 🔴این فتوا باید به گوش همه برسد...
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 66 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠تفاوت معجزه با امور غیر عادی دیگر مانند و شعبده: 1⃣ سحر و سایر علوم غریبه راه دارند و با یادگرفتن آنها می توان انجامشان داد اما معجزه راه فکری نداشته و انسان ها نمی توانند آنرا بفهمند چون مربوط به پیامبر است. 2⃣ معجزه هرگز نمی خورد. منطق انبیا هرگز شکست نمی خورد (مجادله_۲۱) اگرچه پیامبران را به قتل برسانند زیرا نه یک شکست، که یک کمال است. ♦️خداوند اصل کلی شکست ناپذیری پیامبران و معجزه را بصورت جزیی نیز در مورد برخی پیامبران توضیح داده است. در آیات ۶۴ به بعد طه به موسی گوید: نترس، عصایت را بنداز که تو قطعاً پیروزی! حضرت امیر در اوایل نهج البلاغه گوید ترس موسی هنگام انداختن چوبها و ریسمانها توسط ساحران، بخاطر خودش نبود بلکه می ترسید مردم در باشند و نتوانند فرق بین سحر و معجزه را فهمیده و را از هم تشخیص دهند. 🔴زمانی ایجاد می شود که هم حق باشد و هم باطل. اولیای خدا به مرحله ای از و خیال می رسند که در آن شیطان راه ندارد و لذا وهم و خیال و باطل را به آن راهی نیست پس براحتی می توانند حق و باطل را از هم بشناسند و لذا هیچگاه در شک نمی افتند. پیامبران نیز به همین صورت در میابند که به مقام نبوت رسیده اند و در آن شک نمی کنند. 🔰اصل مسیر همه انبیا یکی است و آن است «انّ الدین عند الله الاسلام/آل عمران_۱۹» اما فروعاتی که پیامبران می آوردند فرق داشت که این تفاوت ها نیز به و تناسب وضعیت زمان آنها بر می گشت نه اینکه فروع بعدی، فروع قبلی را کند و بگوید آنها از اصل حق نبوده است.(حق در برابر باطل است.) 🔰چرا معجزه شکست ناپذیر است؟ اگرچه همه چیز متکی به خداست اما معجزه متکی به حقیقتی خاص یعنی است(طلاق_۳) که در آن جایی برای نیست و همه موجودات با هم هماهنگند لذا چیزی که در مقابل معجزه ایستاده و آنرا شکست دهد وجود ندارد چنانکه معیت عامّه خداوند شامل همه موجودات است اما او تنها به مومنین می رسد و آنها را شکست ناپذیر می کند.(هدیً للمتّقین/بقره_۲) 🔰ارتباط معجزه با صدق گفته پیامبر چیست؟ چه ارتباطی بین مار شدن عصا با خداوندی خدا و رسالت پیامبر وجود دارد؟ هر پیامبر یک دعوت دارد و یک دعوا. پیامبر به قیامت و عبادت و غیره کرده و از سوی ادعا و رسالت و ارتباط با وحی را دارد. دعوت با اثبات شده و ادعا با . اگر ادعای رسالت پذیرفته شد به مرحله دعوت می رسد وهمگی به دعوت او گوش می دهند زیرا اکثر انسانها اگر در برابر عمل غیر قابل شکست قرار بگیرد تسلیم می شود. لذا معجزه با صدق دعوت رابطه ای ندارد بلکه اثبات صدق دعوای آنهاست. 🔰چرا غیر از پیامبر نمی توانند معجزه بیاورد؟ این چرایی یک دارد و یک که قبلاً ذکر شد. اگر خلاف این باشد با حکمت خداوند ناسازگار است. البته امامان معصوم نیز می توانند مانند پیامبران معجزه بیاورند اما نامش کرامت است. اگر امر خارق عادتٍ شکست ناپذیر همراه با دعوای رسالت باشد نام داشته و اگر بدون دعوای رسالت باشد نام دارد اما در هر صورت برای ابد، «شکست ناپذیر» است. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔰علاوه بر دسترسی به صوت جلسات تفسیر تسنیم در پایگاه رسمی موسسه بین المللی اسراء، امکان دسترسی به این فایلهای صوتی در کانالهای زیر نیز فراهم است: ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim_mediasapp.ir/tafsire_tasnim_mediagap.im/Tafsir_Tasnim_DLt.me/Tafsir_Tasnim_DL 🔰نشانی صفحه دانلود جلسات تفسیر تسنیم از سایت رسمی پایگاه اسراء ✅ https://goo.gl/JGxVQB 🆔 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙درس اخلاق اول آذر 97 ♦️ علامه جوادی آملی ⏱ 29 دقیقه 📱 @tafsire_tasnim1 ◀️ ارتباط با ما: 👤 @j_akbari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 67 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠: آیا معجزه دلیلی است و مانند قران نیست که عقلی باشد؟ 👈خیر، قران هم، معجزه است و معجزه چه علمی باشد چه عملی هر دو عقلی و حقند نه عوام فریبانه اما بیشتر مورد پسند عوام جامعه است که اکثریت جامعه محسوب می شوند و تاثیر بیشتری رویشان دارد. در مقابل، یا علمی مانند قران بیشتر مورد پذیرش خواص است چون می دانند صدها بار بیشتر از این معجزاتِ فعلی، ممکن است چون پیامبر به خزینه الهی متصل است. 🔷گروه سومی که به پیامبر ایمان می آورند کسانیند که به هیچ معجزه ای نیاز ندارند و به صرف دعوت ایشان، ایمان می آورند مانند علی (ع) زیرا اینها دارند و حق را با چشم دل می بینند و می پذیرند. ✅راه‌های انبیا در آیه ۱۲۵ نحل ذکر شده است که گوید ای پیامبر، تو جز از این سه راه نمی توانی دعوت کنی: یا با حکمت و عقلی، یا از راه و اندرز و یا از راه . این سه راه ترتیب دارند و جدال که آخرین مرحله است تنها در صورتی مجاز است که در تو شروع کننده جدال نباشی و تنها جواب دهی. جدالت نیز باید باشد نه باطل. پس کار عامیانه ای در میان نیست. ❌اگر دین عوام فریب بود می گفت «هدف وسیله را توجیه می کند» و از هر راه نادرستی باید برای ترویج دین استفاده کرد همانند بهره‌گیری از جهالت انسانهای عوام اما اینطور نیست و دین همیشه در برابر این کارها ایستاده است. گوید بین علت و معلول، همیشه رابطه مستقیم برقرار است و حق جز از راه حق بدست نمی آید و نمی توان از راه باطل به حق رسید. اگر راه باطل بود سرانجامش تزلزل و است. 🚸🚸🚸🚸 ⁉️خداوند می فرماید اتفاقاً حرف مخالفان ما عوامانه است چون یا افراط می کنند یا تفریط. 1⃣ ی آنها گویند بجای انسان عادی، باید یک را پیامبر می کردی و بر ما نازل می کردی! (فرقان_۲۱) اما خداوند گوید اگر فرشته را هم پیامبر می کردیم مجبور می شد روی زمین و به شکل انسان ها حاضر شود تا انسانها بتوانند او را دیده و حرفش را بشنوند (انعام_۹) و (فرقان_۷) اگر می خواهید فرشته را با همان خصوصیات همیشگیش ببینید صبر کنید تا خواهید دید اما آن روز دیگر برایتان بسیار سخت است. (فرقان_۲۲) 2⃣ یشان نیز گویند که بجای یک انسان عادی، باید یک را پیامبر می کردی(زخرف_۳۲) این همان است که همین حرف را درباره پیامبری حضرت موسی زد(زخرف_۵۱ به بعد) 🔴خداوند در پاسخ به این دو گروه می گوید که مگر نبوت به دست اینهاست که می خواهند آنرا تقسیم کنند و می گویند چرا فرشته ای یا سرمایه داری را پیامبر نکردی (زخرف_۳۲) سپس به پیامبرش گوید ببین اینها چقدر سخن می گویند «انظر کیف ضربوا لک الامثال/فرقان_۹» در حالیکه قران، و سنگینی است (مزّمّل_۵) ♦️معجزه دو گونه است: که پیامبران با آن مبعوث می شوند و که زمانی است که قومش، معجزه اش را نمی پذیرند و پیشنهاد می کنند کار خارق العاده ای را به عنوان معجزه انجام دهد و او با اذن خدا انجام می دهد. ام هر کدام که باشد باز هم است نه عوام فریبانه. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 68 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠معجزه برعکس سایر علوم غریبه و غیر غریبه راه فکری ندارد لذا هم ندارد، بلکه انسان در اثر قداست نفس و عظمت روح و ارتباط روح با ماورای طبیعت، در طول علل قرار گرفته و به این دلیل در جهان، هر کار را که خدا بخواهد انجام می دهد. اما شخص مادی فقط محسوسات را موجود می داند و آنچه حس نشود را غیر موجود و می داند که از آن جمله، معجزه است.(بقره_۵۵) ❌موجود از نظر قران دو قسم است: ۱. قسم (شهادت): که احکام عامه ماده بر آن جاری است. ۲. قسم (غیب): که هیچ یک از احکام ماده بر آن جاری نیست.(عالم الغیب و الشهادة/رعد_۹) 🍄بحث در غیر قابل حس بودن است نه اینکه به میزان قدرت حس مربوط باشد. غیبها دو نوعند: یا تنها در این عالم و از چشم سر غایبند مانند فرشتگان که در قیامت همه انسان ها آنها را می بینند و دیگر، غیب همیشگی یعنی خداوند که حتی در قیامت نیز قابل دیدن نیستند. از جنس آتش است پس ماده ای خارجی و قابل دیدن با چشم خارجیست اما تنها قابل دیدن با چشم قسم مجرد انسان است(فصلت_۳۰) 🍀البته اینجا استثنائاتی نیز وجود دارد چنانکه خداوند می فرماید گنهکاران در قیامت نیز از خداوند .(مطففین_۱۵) مفهوم مخالف این آیه این است که عده ای نیز وجود داند که می توانند خدا را در آن روز ببینند. اما کفار مایل بودند که فرشته ها را با چشم دنیوی ببینند (فرقان_۲۱). این نگاه مادی گرایانه زمان موسی بود که گفتند تا خدا را آشکارا نبینیم ایمان نمی آوریم(بقره_۵۵) 🌓علت محجوب بودن این افراد در قیامت نیز در آیه، چرک، تیرگی و است که بواسطه انجام گناهان، بر قلبهای اینها نشسته است.«کلّا بل ران علی قلوبهم/مطففین_۱۴» اینها در قیامت نیز تنها قهر و عذاب خدا را می بینند نه لقای حق و نعمات او را(انشقاق_۶) ♦️♦️♦️♦️♦️ 🔴✅رد به قرآن: (برای نمونه آیا بحث تطبیقی با دین در انتهای تمام ، پذیرفته است؟) 1⃣آنهایی که با بینش مادی با قران روبرو می شوند کارشان صحیح نیست چون اند؛ یعنی پیشرفت صنایع آنها را متحیّر کرده است. 2⃣اگر علمی در یک بعدی پیشرفت کند فوراً سعی می کنند آیات قران را بر آن علم پیشرفته تطبیق کنند در حالیکه بسیاری از علوم پیشرفته، به متکی هستند و پایگاه ثابتی ندارند چون فرضیه در آینده دور یا نزدیک عوض خواهد شد و با عوض شدن آن، مبانی آن علم برهم می خورد. 3⃣حال اگر ما قران را بر آن علم حمل کنیم لازمه اش این است که خود قران هم معاذالله دستخوش تحولات و حوادث گردد و بدین صورت در آن راه خواهد داشت در حالیکه در قران شکی نیست.(لا ریب فیه/بقره_۲) اگر علمی، مبادی بدیهی داشت مانند که عقلاً راه دیگری وجود ندارد، می توان قران را با آن تطبیق داد اما قران قابل تطبیق بر که غالباً مبتنی بر فرضیه هستند نیست. 🔰یک انسان مادی، را مادی دانسته، را انسانی نابغه و را نوشته ای از سر نبوغ می داند و را نیز تکامل یافته در طول تاریخ فرض می کند که امکان تغییر و تحول در آن هست در حالیکه اینها امور غیبی هستند که قابل بررسی با حس نیست لذا نبوغ در رسالت راه ندارد چون راه فکری ندارد. ♦️هر آیه محتوایی دارد که دلیل آن محتوا، اسم یا ی خداوند است که در پایان همان آیه آمده است و با آیه هماهنگ است. مثلاً آیات توبه در انتها با رحمت و غفران خدا پایان می یابد(ان الله غفور رحیم) ✅امیرالمومنین در نهج البلاغه گوید در قران همه چیز هست اما شمایید که باید او را به دربیاورید و از او حرف در بیاورید اما شما نمی توانید بلکه من به حرف در می آورم چون هستم(و لن ینطق و اخبرکم عنه) پس فرمود من تا نبینم عبادت نمی کنم پس انسان جانی نامحسوس نیز دارد که می تواند خدای نامحسوس را ملاقات کند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅ بخش دوم: راه رسیدن به معجزه یا کرامت، نه علم و دانش بلکه است «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورة من مثله/بقره۲۳» 🔰خداوند در آیه مورد بحث بجای نام پیامبر از کلمه استفاده کرده است و باید توجه داشت که خداوند هر جا که از کلمه عبد برای پیامبری استفاده کرده همراهش نام آن رسول را آورده «عبدنا ایّوب_عبدنا داوود» اما برای پیامبر خاتم، صرفاً کلمه عبد را آورده است که نشان دهد او و محض بوده و هیچ خطا و اشتباه و کندروی و تندروی نداشته است. «نزّلنا علی عبدنا – سبحان الّذی اسرا بعبده» 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅ آیا بحث تطبیقی با فقه و اسلام در انتهای ، جهت تایید نظریات مادی غربی، مورد قبول قرآن است؟ 🔰علامه جوادی آملی: 1⃣آنهایی که با بینش مادی با قرآن روبرو می شوند کارشان صحیح نیست چون اند؛ یعنی پیشرفت صنایع آنها را متحیّر کرده است. 2⃣اگر علمی در یک بعدی پیشرفت کند فوراً سعی می کنند آیات قران را بر آن علم پیشرفته تطبیق کنند در حالیکه بسیاری از علوم پیشرفته، به متکی هستند و پایگاه ثابتی ندارند چون فرضیه در آینده دور یا نزدیک عوض خواهد شد و با عوض شدن آن، مبانی آن علم برهم می خورد. 3⃣حال اگر ما قران را بر آن علم حمل کنیم لازمه اش این است که خود قران هم معاذالله دستخوش تحولات و حوادث گردد و بدین صورت در آن راه خواهد داشت در حالیکه در قران شکی نیست.(لا ریب فیه/بقره_۲) اگر علمی، مبادی بدیهی داشت مانند که عقلاً راه دیگری وجود ندارد، می توان قران را با آن تطبیق داد اما قران قابل تطبیق بر که غالباً مبتنی بر فرضیه هستند نیست. ♦️: اولین اصل بدیهی در علوم انسانی، عدم قطعیت نظریات است. (جلسه ۶۸ تفسیر سوره مبارکه بقره) ✅ @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 69 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها النّاس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🚸🚸🚸🚸 💠گفتیم که معجزه یک کار حکیمانه و است نه عوامانه اگرچه مردم عوام گرایش بیشتری به آن دارند چون هضم معجزه برایشان از هضم برهان های عقلی راحتتر است. اکنون نکات دیگر این دو آیه را بررسی می کنیم. 🔰«عبدَنا» به پیامبر بر میگردد. در مورد هیچ پیامبر دیگری نشده که بدون اینکه نام پیامبر را ببرد از لفظ عبد استفاده کند. 🔰فاتوا بسورةٍ: ، قطعه ای از کلام و سلسله ای از معارف است که محتوای خود را جمع کرده باشد همانطور که سورِ بَلَد(دیوار شهر) شهر را در بر می گیرد. همچنین سوره به معنای و رتبه است به این معنا که هر سوره درجه ای از درجات معارف الهی است. 🔰من مِثله: آیا «مِثل» به مُنزَل(قرآن) بر می گردد یا به عَبد(پیامبر)؟ عده ای گویند به بر می گردد چون در دیگر آیات مانند آیه ۳۸ یونس، مثل به قران برگشته است. در مقابل باید گفت که در آن آیات وجود نداشت. اما از جهتی بازهم می توان گفت که مثل به منزَل بر می گردد زیرا اگر به عبد برگردد معنایش این است که سوره ای از امثالِ این عبد که «شخصی امّی و بیسواد» است بیاورید؛ درحالیکه در ادامه آیه آمده که بروید شهدائتان را نیز با خود همراه کنید و آیه ۱۳ هود بجای عبارت «و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین» گفته «و ادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صادقین» پس به معنای هر کسی غیر از خداست نه اینکه فقط به اشخاص امّی اشاره داشته باشد. بعلاوه اینکه آیات ۳۸ یونس و ۱۳ هود نیز «مثل» را به منزل و قران برگردانده اند. ♦️سوره فیل و لایلاف قریش یکی نیستند چنانکه ضحی و الم نشرح نیز یکی نیستند اگرچه عده ای گفته اند اینها یکی هستند.(توضیح در صوت) ✅حال که شرح آیه ۲۳ بقره به پایان رسید در آیه ۲۴ باید بگوییم که قران است نه صرفاً علمی؛ لذا بجای اینکه در یک متن کاملاً عقلی بگوید «اگر نتوانستید مانند قران بیاورید پس این کلام، غیر بشری و الهی است» می گوید «اگر نتوانستید مثل قران بیاورید که نخواهید توانست پس از آتش جهنم بپرهیزید!» 1⃣این آیه خطاب به کفار و وثنیین حجاز و بتهایشان گوید همگیتان خواهید سوخت. اما چیزی شما را نمی سوزاند بلکه خودتان، هیزم آتش جهنمید «وقودها النّاس و الحجارة/بقره_۲۳». گوید و که همان سنگ کبریت(همانند گوگرد) است آتش جهنم را تشکیل می دهد. 🔰اما که در آیه مورد بحث ذکر شد، آتشی است که هم خودش را می سوزاند هم دیگران را. آیه گوید خودتان هیزم آتش جهنمید لذا این سوختن از بیرون بدن و روحتان نیست که بتوانید از آن فرار کنید بلکه از آتش می گیرید و راه فراری نیست. برخی گویند وقود به عابد یعنی مشرکین بر می گردد و برخی معتقدند عابد و معبود که بتها را نیز شامل می شود را در بر می گیرد چون بتها از جنس بودند. 2⃣ در جای دیگر گوید ، آتش جهنمند. لفظ قاسِط دو معنا دارد. یکبار قاسط از کلمه «» گرفته شده که به معنای جور و ظلم است این قاسطون، آتش جهنمند «القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً/جن_۱۵» و یک جای دیگر قاسِط از لفظ «» می آید که به معنای است. و کسی که سهم دیگران را بدهد «مُقسِط» است و مامور خدا «انّ الله یحبّ المقسطین/مائده_۴۲» 3⃣ از سویی خداوند، آتش جهنم را از های سرمایه داران می داند. می فرماید ما در قیامت بر پیشانی و پهلو و پشت داران مُترَف که حق محرومین و خداوند را بصورت زکات و خمس و غیره نمی دهند با نقره و طلاهایشان مهر می زنیم.(توبه_۳۵) دلیلش این است که وقتی که اینها فقرا را می بینند ابتدا چهره عبوس می کنند سپس به صورت نیم رخ و از روی بی اهمیتی به آنها می نگرند و نهایتاً به آنها پشت می کنند. ❌این آتش اگرچه در آیات مختلف مانند آیه مورد بحث برای آماده شده است (اعدّت للکافرین/بقره_۲۴) اما این ها تنها نمونه بارز کسانیند که در آتش می سوزند لذا اگر مسلمانان نیز گناه کنند در همین آتش خواهند سوخت. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190‍
🔴متخصصان #علم_بانکداری، مجنونند. آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر: ✅گاهی خود علم، ابزار جنون قرار می‌گیرد. 🔷آن که دارای اخلاق اسلامی است عاقل است و آن که دارای اخلاق اسلامی نیست، دیوانه است؛ #جنون در برابر #عقل است نه در برابر «علم». گاهی خود علم، ابزار جنون قرار می‌گیرد. ♦️شما ببینید چرا قرآن #رباخوار را دیوانه می‌داند؟ بعضی سالیان متمادی درس خواندند، کیفیت سود، کیفیت درآمد، کیفیت وام دادن، کیفیت وام گرفتن، را آموختند تا شدند متخصص فنّ #بانکداری_ربوی!. اینها در رشته خود عالم هستند. اما خداوند در سوره مبارکه «بقره» می فرماید این مخبّطانه دارد زندگی می‌کند، چون حرف خدا و پیغمبر را گذاشته زمین، و دنبال #سود_حرام رفته است. 🔺منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔴 #غیرت چیست؟ 🔰«وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیرَتِهِ»؛ این کلمه غیرت از آن واژه‌های کم‌نظیر است که ما در فارسی هیچ معادلی نداریم. ما غیر را هر چه بخواهیم معنا کنیم ناچاریم سه چهار کلمه بیاوریم تا کلمه غیرت را معنا کنیم. غیرت از پرفضیلت‌ترین فضایل نفسانی است و حضرت امیر می‌فرماید به اینکه #عفت هر کسی به اندازه غیرت اوست، غیرت یک واژه‌ای است که از سه عنصر دقیق تشکیل می‌شود؛ یعنی تا این سه عنصر پیدا نشود معنای غیرت ظهور نمی‌کند. غیرت یعنی (۱)آدم در حریم غیر دخالت نکند، (۲)غیر را به حریم خود دخالت ندهد و مجموع این جمع‌ها هم متفرع است بر اینکه (۳)حریم‌شناسی کند. این سه عنصر که جمع شد، این مرد می‌شود #اهل_غیرت. 🔷اگر کسی بیگانه را به داخل منزل راه دارد غیرت ندارد و اگر خود از حریم خود تجاوز کرد غیرت ندارد. این است که حضرت در نهج البلاغه فرمود: «مَا زَنَی غَیورٌ قَطُّ»؛ هرگز آدم باغیرت نامحرم را نگاه نمی‌کند. این یعنی چه؟ یعنی دارد از مرز خودش تجاوز می‌کند. اینکه حضرت فرمود ارزش هر کسی به اندازه غیرت اوست، شخص تا سه این اصل را نشناسد غیور نیست و اگر غیور نبود، از بسیاری فضایل که برای غیرتمندان است محروم خواهد شد. 🔺منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 70 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها النّاس و الحجارة اعدّت للکافرین» 🔰آتش قیامت امری است که در حال حاضر هست.(اعدّت للکافرین) بر اساس این آیه است و گوییم که ظاهر آیات اگر قرینه ای مخالف نداشت، حجت است. ♦️برای آتش گرفتن، سه چیز لازم است که هر سه، خود است: ۱. آنچه باید آتش بگیرد و بسوزد(وقود) ۲. هیزم و آنچه آتش را زنده میکند(حطب) ۳. چیزی که از ترکیب این دو بوجود می آید و مشتعل است(مسجور) این آتش، نه تنها جسم را که را هم میسوزاند چون انسان هم جسم دارد هم روح(التی تطلع علی الافئده) 🔰جهنم فقط برای کافر نیست بلکه برای نیز آماده است. آنکه نمیسوزد، است زیرا گفتیم که خداوند در ابتدای بقره مردم را به سه بخش کافر، منافق و مومن تقسیم کرده است اما در برابر دعوت الهی مردم دو دسته اند که یا مومنند یا غیر مومن که شامل کفار و منافقین میشود لذا غیر مومن در آتش میسوزد اگرچه مسلمان گنهکار باشد، اما کافرین در پایینترین مراتب جهنم قرار دارند. در این جا ملائکه نیز معصومند. ♦️قرآن گوید به ظالمان (میل قلبی کم) پیدا نکنید. همین مقدار که به او میل داشته باشید و علاقه داشته باشید که ظالم باشد و باقی بماند، همین سبب لمس آتش است. پس عذاب قیامت مخصوص کافر نیست. 🔰آیه گوید در این آتش جز انسان اشقی کسی نمیرود. (لا یصلاها الا الاشقی) نار، درجات مختلف دارد که آیات مختلف در مورد برخی درجات صحبت میکنند و همه درجات را شامل نمیشود. ♦️وزن و میزان در قیامت یکیست و آن، است. اگر عمل، حقیقت داشت وزن خواهد داشت وگرنه بی وزن است. اساس کار، است. بحث بر سر تطابق درون و برون است. اگر کسی ظاهرش روشنتر و قویتر از درون بود و به بیرون خود بیشتر توجه کرد او سبک شده و او را به آتش میسپارند! (فامّه هاویه) 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
بعد از تصمیم به خروج آمریکا از سوریه نیاز است که بار دیگر به این آیه و تفسیرش دقت کنیم.👆 ♦️یادمان باشد که تا سال قبل، ایران را به هیچ مساله ای در مورد سوریه راه نمیدادند!
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 71 🔖 آیه: ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۵ بقره: «وبشر الذین آمنوا وعملوا الصالحات ان لهم جنات تجری من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل واتوا به متشابها ولهم فیها ازواج مطهرة وهم فیها خالدون» به کسانی که ایمان آورده، و کارهای شایسته انجام داده‌اند، بشارت ده که باغهایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. هر زمان که میوه‌ای از آن، به آنان داده شود، می‌گویند: «این همان است که قبلا به ما روزی داده شده بود. (ولی اینها چقدر از آنها بهتر و عالیتر است.)» و میوه‌هایی که برای آنها آورده می‌شود، همه (از نظر خوبی و زیبایی) یکسانند. و برای آنان همسرانی پاک و پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود. 🔰جهنم مخصوص کافران نیست بلکه مشرکان و مسلمانان عاصی نیز وارد آن میشوند اما همیشه در جهنمند و متقین همیشه در بهشت. مسلط بر کافران است و آنهارا محاصره کرده است(حصیراً) جهنم در کمین کافران است(کانت مرصاداً). 🔴پس: ۱. عمل از بین نمیرود ۲. عمل به غیر عامل ارتباط ندارد. ۳. به عامل وابسته است. ✅قرآن، بشیر و نذیر است. پس از توضیح توحید، نبوت و جدا کردن انسانها به سه قسم و آنگاه انذار به جهنم، حالا به بشارت میدهد. در قرآن، بهشت برای کسیست که و را با هم داشته باشد(ایمان و عمل صالح) یعنی هم و مومن باشد و هم به فروع و کار خوب کند ❌لذا اگر فقط مومن بود یا فقط کار خوب انجام داد اما نه برای و بلکه برای شهرت یا نوع دوستی بود، به بهشت نمیرود چون را قبول ندارد و کارش جز تا انتهای همین زندگی دنیوی نیست. (انعام_۱۵۸) لذا از نظر قرآن تنها عملی صالح است که مطابق باشد. 🔰روایتی عجیب وجود دارد. گوید چون اصول دین و ۴ تاست(تسبیحات اربعه) پس تعداد خدا هم چهار تاست، هم چهار دایه دارد و تعداد هم چهار تاست! () ✅ممکن است کسی مکه برود و فقط همین ۴ ضلعی کعبه را ببیند دیگری تا بیت المعمور، دیگری به زیارت عرش خدا برسد و دیگری بدون رفتن به مکه به کلمات و اصول دین برسد! ♦️، عرش خداست و فرشتگان خدمه مومنین اما مصالح این خانه های بهشتی، «اعمال انسان» است که این را در معراج به پیامبر گفتند. 💠در بهشت فقط حاکم است زیرا در آنجا، انسانها به نفس و وجود خود پی برده اند. لذا برای اینکه چیزی بخواهند فقط خدا میکنند و آن چیز فراهم میشود و در آخر نیز حمد خدا میکنند و دعوایی هم با هم ندارند چون تعارضی نیست. (دعواهم فیه سبحانک الله) تسبیح بر بهشت حاکم است. 🔰در بهشت همه چیز از است. نور از مومن است وگرنه خورشید و ماهی نیست! زیرِ آن کلاً آب است (من تحتها الانهار) نه اینکه آب از جایی بیاید یا تنها زیر درختان باشد. عقل در مقابل است. آن چیزی است که خداوند بوسیله آن عبادت شود (العقل ما یعبد به الرحمان) لذا خداوند را مجنون دانست البته فقط مخصوص رباخواران نیست، این یک مثال از سوی قرآن است. مجنون در دنیا معذب نیست چون فقط آشنایانش میفهمند که او مجنون است! اما در قیامت دیوانگان میفهمند که دیوانه اند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190