eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_50L.mp3
3.73M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 50 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ و ۲۲ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون-الذی جعل لکم الارض فراشاً و السّماء بناءً و انزل من السّماء ماءً فاخرج به من الثمرات رزقاً لکم فلا تجعلوا لله انداداً و انتم تعلمون» ای مردم کسی را عبادت کنید که شما و پیشینیان شما را خلق کرد شاید باتقوا شوید- کسی که زمین را برای شما بستری گسترده و آسمان را سقف و خیمه ای افراشته قرارداد، از آسمان آبی نازل کرد پس بوسیله آن از میوه های گوناگون، رزق و روزی برای شما بیرون آورد پس برای خدا شریکان و همتایانی قرار ندهید در حالیکه به اینها علم دارید. 🔹🔹🔹🔹 ♦️تنها کسی می تواند به توحید ربوبی رسیده و را درک کند که با تحقیق به آن رسیده باشند لذا خداوند برای اثبات آنها، ۲ آیه انفسی و ۳ آیه آفاقی ذکر می کند. 💠 همان خلق انسان و پیشینیانش توسط خداوند است. اگر انسان خود را بشناسد خدا را شناخته است چون میداند خالقی دارد. اما در مورد پیشینیان اگرچه یک آیه آفاقی می تواند محسوب شود اما چون به برمی گردد در ادامه آیات انفسی آمده است چون آیات آفاقی نه به خلق انسان، که به تربیت او میپردازند. لذا به گذشتگان نیز نباید اقتدا کرد چون آنها نیز مخلوق خداوندند. 💠 در این رابطه به خلق آسمان، زمین و موجودات بین اینها از خاک می پردازد. اگر زمین نباشد برای حیات نخواهد بود. اگر آسمان نباشد باران و گرما و نوری نخواهد بود که هرکدام سبب مرگ است. تمام موجودات نیز اعم از جمادات و نباتات و حیوانات از همین خاک و آب بارانند. ♦️خداوند در آیه مورد بحث را هدف عبادت ذکر کرده است. باید دانست که تقوا نه هدف اصلی آفرینش بلکه و توشه ای برای طی سفر به سوی لقای الهی و رسیدن به سعادت است «اتقوا الله لعلکم تُفلحون/آل عمران_۲۰۰» «و من ... یتّقهِ فاولئک هم الفائزون/نور_۵۲» خداوند وقتی که در آیه ۵ تکاثر از درک که نهایت مسیر تقوا است صحبت می کند آن را وسیله ای برای دیدن جهنم در دنیا می داند. «لترونّ الجحیم» ❎زاد و توشه برای است پس انسان سالک و متقی هنوز به مقصد نرسیده است. آیه ۱۹۷ بقره بیان میدارد «و تزوّدوا فإنّ خیر الزّاد التّقوی» تقوی، توشه راه است لذا انسانی که اهل سفر نیست زاد نمی خواهد. او یا در همان اول راه مانده و شده است «فهی کالحجارة أو اشدُّ قسوة/بقره_۷۴» ویا اینکه به مقصد یعنی رسیده است که دیگر قلب و روحش در دنیا زندگی نمی کند که نیاز به زاد داشته باشد اگرچه بدنش هنوز در دنیاست و نقس می کشد. ❌تقوا که زاد مسافر است بنابر مسافران به سه گونه تقسیم می شود: 1⃣ و خوف: برای مسافرانی است که در تلاش برای نجات از جهنمند. «فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجاره/بقره_۲۴» 2⃣ و شوق: برای مسافرانی که به دنبال بهشتند. «و اُزلفت الجنّة للمتقین/شعراء_۹۰» 3⃣:برای گروهی از مسافران که از بهشت و جهنم گذر کرده و لقای حق را می جویند. «و اتّقون یا اولی الالباب/بقره_۱۹۷» 🛐ممکن نیست کسی لذت تقوای الهی را بچشد و بعدش بدنبال لذت های دیگر برود! در مورد همین تقوای الهی است که گوید همان مقام موسای کلیم است. این مناجات، توشه راه انسان است لذا باید با آن حشر و نشر داشته باشد. ❗️بهترین زاد، است «فانّها من تقوی القلوب» تقوای قلب نیز همان است بطوریکه در قلب چیزی جز خدا را راه ندهد. اگر برای کاری به دیگران متوسل شد موحّد نیست بلکه موحّد باید تنها از خداوند بخواهد که اسباب رفع مشکلات را به او برساند. 🔰تقوا نه برای بدن که برای است. انسان با قلب (و جان) سفر می کند نه با بدن؛ لذا خدا گوید تقوا زادی برای قلب انسان است «تقوی القلوب». در مورد حضرت ابراهیم نیز آمده «و اذ جاء ربه بقلبٍ سلیم/صافات_۸۴» همان قلب باتقواست و تنها قلب سلیم است که به مقصد می رسد «الّا من اتی الله بقلبٍ سلیمٍ/شعراء_۸۹» پس بطور خلاصه تنها یک انسان محقق است که با شناخت این ۵ برهان به سوی تقوای الهی می رود تا به قلب سلیم برسد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_51L.mp3
3.58M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 51 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ و ۲۲ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون-الذی جعل لکم الارض فراشاً و السّماء بناءً و انزل من السّماء ماءً فاخرج به من الثمرات رزقاً لکم فلا تجعلوا لله انداداً و انتم تعلمون» 🔹🔹🔹 ♦️خداوند در این آیه، دلیل را و دلیل توحید ربوبی را می داند. بدین صورت که گوید خداوند می دانست شما به مسکن، خوراک، پوشاک و آسایش نیاز خواهید داشت پس با خلق آسمان و زمین و سپس ایجاد باران و تولید غذاها از دل خاک، در عین اینکه همه اینها را خلق می کرد، بین انسان و اینها را نیز که نیاز انسان به اینها و رفع این نیازها باشد را نیز خلق کرده است و لذا این خلق، خود، و پرورش انسان محسوب می شود چون نیازهایش را با خلق موجودات دیگر، رفع کرده است. ❌پس آیه گوید اگر شما مشرکان، خدا را قبول دارید، که دارید، باید بدانید که این خالقیت، خودبخود خدا نیز هست و اگر ربوبیت را پذیرفتید پس راهی جز او ندارید که تنها رب شماست. ❎اثبات، مقدم بر نفی بوده و اصل محسوب می شود. در این معنا، ، اصل و ، فرع بوده و تحمیلی بر فطرت است لذا نباید ابتدا طاغوت را نفی کرده و سپس حق را کنیم. باید دانست که عبارت«لا اله الّا الله» شامل یک نفی اولیه و اثبات ثانویه نیست زیرا «الّا» به معنای بوده و معنای آن عبارت می شود: «غیر از الله که فطرت، آن را پذیرفته است دیگران نه». ❌توضیح آنکه ، خالی نبوده که لازم باشد ابتدا با برهان، شرک را نفی کنیم و سپس با برهان، توحید را برایش اثبات کنیم بلکه فطرت انسان از هنگام تولد، بوده است و شرک روی آن را گرفته است. لذا ابتدای آیه ۲۱ بقره گوید ربتان را عبادت کنید و انتهای آیه ۲۲ گوید برای الله شریکی قرار ندهید «و لا تجعلوا لله انداداً». ♦️همچنین آیه ۳۶ نحل گوید: ما به همه رسولان گفتیم که الله را عبادت کنید و از طاغوت دوری کنید. «و لقد بعثنا فی کل امة رسولاً ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» این آیه ازین جهت که ابتدا ثبوت خدا و سپس نفی دیگران(طاغوت) را مطرح کرده با روح «لا اله الّا الله» هماهنگ است زیرا انبیا نیامده اند که بگویند شرک نورز و موحّد شو بلکه گفته اند تو بوده ای و هستی پس شرک تحمیلی بر این تو شده است پس آنرا کنار بگذار تا به اصل برگردی. ♦️با شکسته شدن بت ظاهری و بتهای پنهانی پول، مقام، قدرت و شهوت، انسان فطرت توحیدی خود را باز می یابد لذا ابراهیم آنگاه که بتهای ظاهری را شکست، مردم به فطرتشان بازگشتند و از خود پرسیدند چه شد که به سوی پرستش این و رفتیم؟! ♦️خداوند زمانی به خود گفت «فتبارک الله احسن الخالقین» که خود را در انسان خاکی دمید نه آن زمان که انسان از خاک ساخته شد یا از یک قطره ، دست و پا دراورد و کامل شد زیرا اینها تبریک ندارد. قران هم گوید این تبریک زمان دمیدن روح که دارای فطرت توحیدی و بوده انجام شده است «ثم خلقنا النطفة ف... ثم انشاناه خلقاً آخرَ فتبارک الله احسن الخالقین/مومنون_۱۴» ♦️در سوره شمس هم گوید ما از همان اول به انسان تمام چیزها را یاد دادیم «فالهمها فجورها و تقواها» و لذا روح، به علت آگاهی به بدی ها و خوبی ها، مستوی و هماهنگ خلق شده است «و نفسٍ و ما سوّاها/شمس_۷» پس انسان باید مراقب باشد تا از بیرون، چیزی را که مزاحم این فطرت توحیدی (صاحبخانه) است را وارد خود نکند چون این دیده ها و شنیده ها که زمان تولد نبوده و ایجاد می کنند مهمانند و ممکن است صاحبخانه را بیرون کنند. ✅باید دانست که شریک قرار دادن برای خدا تنها مخصوص جهان نیست بلکه اگر انسان چیزی را در حد خدا بدارد آنرا شریک خدا قرار داده است «و من الناس من یتّخذُ من دون الله انداداً یحبونهم کحبّ الله/بقره_165» لذا اگر پول یا قدرت مورد حب انسان قرار گرفت در حقیقت آنها جای خدا را میگیرند اگرچه معبودِ انسان، یا الله است یا هوا و هوس او؛ و لذا پول و غیره همگی ذیل هوا و هوس انسان قرار میگیرند. ❌اما ادامه آیه گوید روزی روشن می شود که همه چیز تحت خدا بوده و از خود هیچ قدرتی نداشته اند «اذ یرون العذاب أنّ القوة لله جمیعاً» در آن روز همه انسانها دوباره به خود رجوع خواهند کرد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
تفسیر تسنیم
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره 📆 جلسه: 51 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ و ۲۲ سوره بقره
✅عناوین مطالب این جلسه: ۱. وابستگی توحید عبادی به توحید ربوبی و وابستگی توحید ربوبی به توحید خالقی ۲. مقدم بودن اثبات بر نفی و اصل بودن اثبات و تاثیر آن بر فهم نسبت توحید و شرک ۳. وجود توحید در فطرت اولیه و تبریک خداوند به خود به سبب دمیدن روحی که دارای این فطرت است در انسان ۴. انواع شرک به خدا
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_52L.mp3
3.52M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 52 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ و ۲۲ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون-الذی جعل لکم الارض فراشاً و السّماء بناءً و انزل من السّماء ماءً فاخرج به من الثمرات رزقاً لکم فلا تجعلوا لله انداداً و انتم تعلمون» 🔋🔋🔋🔋 🔰: انسان ذاتاً موجودی است. آیه ۶ انشقاق این را اثبات می کند و گوید ای انسان تو با تلاشی سخت به سوی ربّت در حال حرکتی «یا ایها الانسان انّک کادحٌ الی ربّک کدحاً فمٌلاقیه» ♦️، زاد سفر به سوی خداست. برخی گفته اند که از ریشه زَیَدَ به معنای زیادی است یعنی تقوا یک چیز زیادی است که می تواند برای رسیدن انسان به خدا کمک کند درحالیکه تقوا، تنها زاد و توشه راهی است و اگر نباشد انسان هیچگاه به مقصد نمی رسد. ♦️آیه ۳۷ حج به زیبایی نشان می دهد که تقوا انسان را خودبخود به مقصد می رساند! آیه گوید در عرب جاهلی وقتی حیوانی را می کردند تکه ای از گوشتش را به دیوار کعبه آویزان می کردند که به خدا برسد. این همان نگاه و مادی است که همه چیز را م می بیند. اسلام که آمد این را منع کرد و گفت شما با تقوا قربانی کنید این به خدا می رسد. «من ینال الله لحمومها و لا دمائها و لکن یناله التقوا منکم» ❌آیه ۳۷ حج از لطیفترین و زیباترین آیات قران است که از «و ادخلی فی عبادی و ادخلی جنّتی» زیباتر است زیرا صفت و در رهن است و آیه گوید تقوا به خدا می رسد. مشخص است که اگر تقوا به خدا رسید حتما متقی نیز به خدا رسیده است زیرا تقوا جز برای متقی نیست! تقوا زادی نیست که در بین راه تمام شود بلکه خود می رود و متقی را نیز با خود می برد. 🔷اگر انسان تقوا پیشه کرد، راه خوب و بد را نیز تشخیص 6می دهد. «یا ایها الذین آمنوا إن تتّقوا الله یجعل لکم فرقاناً/انفاق_۲۹» ، نوری است که خدا به انسان می دهد و بواسطه آن، و را تشخیص می دهد. این نور نیز مانند علم مدرسه نیست که با درس خواندن فرا گرفته شود بلکه با به دست می آید و خود زادی برای راه می شود. ❎خداوند آنگاه که با مردم(الناس) سخن می گوید از سخن گفته و می گوید ما به شما زمین و آسمان و باران و غیره دادیم اما وقتی با مومنین و دین داران سخن می گوید از حرف میزند مانند اینکه ما به شما پیامبر، خلافت خدا، فرقان و غیره دادیم. ❎: اگر خدا با انسان صحبت می کند آنها را با ها مقایسه می کند و گوید این خوراک و پوشاکی که ما به شما دادیم را به دامتان نیز دادیم پس به حیوانات نیز از غذایتان بدهید «کلوا و ارعوا انعامکم» اما اگر بخواهد با مومنین و دینداران سخن بگوید آنها را با مقایسه می کند وگوید علما و شهدا و مومنان راستین، همانند ملائکه به وحدانیت خدا شهادت می دهند. «شهد الله انّه لا اله الّا هو و الملائکة و اولوا العلم قائماً بالقسط.../آل عمران_۱۸» ♦️اینکه در آیه ۲۲ بقره، کلمه سماء تکرار شده و بجایش ضمیرنیاورده به این دلیل است که آسمانی که از آن می بارد همین ابرهای بالای سر ماست اما آسمانی که برای امنیت انسان است همان آسمان کیهانی است که کهکشانها در آنند و طبق قران، طبقه طبقه است. ❌اگر خدا بخواهد بصورت عادی سخن بگوید باران را از آسمان و روییدن را از زمین می داند اما وقتی در مورد صحبت می کند گوید همه این روییدنی ها و غیره از خداست. گوید گیاهان انسان نیست، بلکه خداست چون انسان تنها بذرپاشنده و است و خداست که در دل خاک آنرا به گیاه تبدیل می کند. ♦️ربوبیت نباید محدود باشد. یعنی اینکه در همین کارهای ظاهر نیز انسان را ببیند نه اینکه سلسله علل و حتی سرحلقه این سلسله را نگاه کنیم بلکه باید دید به دست کیست. خداست که هم سرحلقه و هم تمام حلقات بعدی وابسته به اوست. «و لا تجعلوا لله انداداً» 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_53L.mp3
4.22M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 53 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون» ای مردم، عبادت کنید کسی را که خلق کرد شما و پیشینیانتان را، شاید متقی و پرهیزگار شوید. 💠💠💠💠 🔰خداوند گاهی به دعوت می کند و گاهی به . گاهی به که سبب و ایجاد کننده تقواست دعوت می کند (بقره_21) و گاهی به دعوت می کند که مسبب بوده و ملکه ای نفسانی است که با تمرین و تکرار ایجاد می شود. (فاتقوا الله) ♻️قران تقوا را اساس کار می داند و تقوا مجموعه ای از ، و است. عبادت نیز که سبب ایجاد تقوا است به همین نسبت به سه بخش تقسیم می شود: عبادت فکری، عبادت خلقی، عبادت عملی. ❌آیه ۲۷ مائده قصه تعلیمِ نحوه ی دفنِ جسد توسط آن پرنده یا انسان به قابیل را قصه ای «» می داند. «نبأ ابنی آدم بالحق/مائده_۲۷» امکان ندارد قران قصه ای را نقل کند و نگوید که این قصه حق است یا باطل چون قران، و است .اگر قصه ای بحق بود آنرا مدح کرده و اگر باطل و مبتنی بر ظلم بود به آن می تازد مانند ماجراهای . هیچ افسانه ای در قران نیست بلکه همه داستانهایش واقعی است. () 🛐تقوا در متن عمل، شرط است و در خارج عمل، شرط . اگر نفس عمل با تقوا انجام نشد است و مورد قبول نیست اما اگر نفس عمل تقوا داشت اما انجام دهنده اش در مراحل و اعمال دیگرش تقوا نداشت قبول همان عمل مذکور نیز کامل نخواهد بود. لذا تقوا پایه عمل انسان است که قران می فرماید انسان باید زندگیش را بر پایه استوار کند.«افمن اسّس بنیانه علی تقوی من الله و رضوانٍ خیرٌ اَم من اسّس بنیانه علی شفا جُرُفٍ هارِ.../توبه_109» 🔴تقوا زادِ مسافر است و عمل را بالا می برد تا آن را به برساند. این تقوا وقتی به خداوند که کریم است رسید را برای انسان به همراه می آورد. پس باید تقوایی تحصیل کنیم که به کرامت رسیده و انسان را کریم کند. 🔷امام رضا بنا به تفسیر نور الثقلین فرموده: انسان عبادت می کند تا را فراموش نکند. عبادت برای این است که انسان از خداوند اعراض نکند و به اشتغال نورزد. اگر انسانها دستورات خداوند را از یاد ببرند کم کم خاطرات و افکار بد، در دل رسوب می کند و صفحه دل را می بندد تا و سنگ شود. «فقست قلوبهم/حدید_16» اگر اعمال انسان زلال و خالص نبود و املاح داشت رسوب کرده و راه انسان را می بندد مانند رسوبات چشمه ها در کوه ها که سبزه را به سنگ تبدیل می کند. ♦️امام رضا فرمود اولین و برجسته ترین نوع عبادت، خداست «اوّل عبادت الله معرفته و اصل معرفه الله توحیده و نظام توحید الله تعالی نفی الصفات عنه» امام صادق نیز می فرماید: عبادت این است که انسان دائماً به فکر خدا باشد پس عبادت فقط عملی نیست بلکه ، مهمتر از عبادت عملی است. لذا ذکر شد که افضل عبادات، عبادت احرار است یعنی با عشق و علاقه برای خدا عبادت کند. ♦️رسول خدا می فرماید: عبادت خدا ۷۰ جزء است که بهترین جزء آن، است. طلب حلال علاوه بر درامد و وسایل، شامل علم نیز می شود پس علم هم حرام و حلال دارد و باید کسب کنیم. مهم یاد خداست و به همین جهت است که نگاه به چهره و حتی در خانه عالِم، عبادت است چون انسان را به یاد خدا می اندازد. ♦️امام علی (ع) در نامه به فرزند خردسالش امام حسن (ع) می فرماید: فرزندم حرفی نزنی که دیگران را بخندانی! یعنی برای خنداندن دیگران حرفی نزن بلکه تنها سخنی بگو که سنجیده و باشد. اگر کسی حرفی خنده دار زد بخند اما برای خنداندن سخن نگو که تو را می سازد. ♦️خداوند به انسان گوید اگر عبادت را برای من بجا آوردی و با آن لذت بردی تو را از فارغ می سازم تا در دنیا باشی اما هیچ دلبستگی و دلمشغولی به ام‌ور آن نداشته باشی اما اگر عبادت را برای بهشت و جهنم واز روی انجام دادی قلبت را پر می کنم از دلمشغولی به امور دنیایی و این امور را بر عهده نمی گیرم. ♦️پیامبر فرموده: بهترین مردمان کسانیند که عاشق عبادت باشند. بهترین این عاشقان نیز کسانیند که عبادت را برای بهشت و جهنم دوست ندارند بلکه برای خود عبادت و خداوند، عاشقانه عبادت کنند. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 53 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 📋بخش دوم ♦️پیامبر فرموده: بهترین مردمان کسانیند که عاشق عبادت باشند. بهترین این عاشقان نیز کسانیند که عبادت را برای بهشت و جهنم دوست ندارند بلکه برای خود عبادت و خداوند، عاشقانه عبادت کنند. ♦️چرا گوید بهترین مردمان، عاشقان عبادتند؟ عَشَق همان گیاه پیچک در زبان فارسی است. پیچک کم کم دور درخت را گرفته بالا می رود تا آنرا به تدریج در بر گرفته و راه تنفسش را می بندد تا اینکه برگان درخت می شود. عاشق نیز اینگونه است وقتی که به جایگاه عبودیت رسید. 🔷در علم طب به عشق، جنون نیز گویند اما این عشق همان عشق مادی است و با عشق معنوی که در اخلاق و عرفان است متفاوت است. فرق عشق مادی و الهی این است که در و زمینی هر چه عاشق به معشوقش نزدیکتر می شود عطش عشقش کم می شود اما در و الهی عاشق به معشوق نیز که برسد لحظه لحظه شیفتگی و از خودبیگانگیش بیشتر می شود تا جایی که دیگر چیزی به نام «خود» را نمی شناسد و تنها معشوق را میبیند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
‼️توجه: و اکنون میتوانید به صوت و خلاصه متن تفسیر سوره مبارکه به سرعت دسترسی پیدا کنید... 🔴 مفسر: علامه ❇️جلسات مقدمات تفسیر قرآن👈 💠yun.ir/97i50a ♻️ شروع تفسیر قرآن👇 جلسه ۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/7 جلسه ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/10 جلسه ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/16 جلسه ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/23 جلسه ۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/23 جلسه ۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/29 جلسه ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/36 جلسه ۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/51 جلسه ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/56 جلسه ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/59 جلسه ۱۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/65 جلسه ۱۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/70 جلسه ۱۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/73 جلسه ۱۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/77 جلسه ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/83 جلسه ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/90 جلسه ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/93 جلسه ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/96 جلسه ۱۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/106 جلسه ۲۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/113 جلسه ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/117 جلسه ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/120 جلسه ۲۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/128 جلسه ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/131 جلسه ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/134 جلسه ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/139 جلسه ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/144 جلسه ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/180 جلسه ۲۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/193 جلسه ۳۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/201 جلسه ۳۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/217 جلسه ۳۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/230 جلسه ۳۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/241 جلسه ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/256 جلسه ۳۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/268 جلسه ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/276 جلسه ۳۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/285 جلسه ۳۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/299 ❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات تفسیر سوره مبارکه (بخش ۱) 💠 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ آیه: ۱ - ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/310 2⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/351 3⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/365 4⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/378 5⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/409 6⃣ آیه: ۲ - ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/422 7⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/442 8⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/453 9⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/476 0⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/484 1⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/505 2⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/528 3⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/538 4⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/560 5⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/568 6⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/582 7⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/761 8⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/776 9⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/791 0⃣2⃣ آیه: ۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/817 1⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/819 2⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/831 3⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/843 4⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/845 5⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/862 6⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/872 7⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/874 8⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/878 9⃣2⃣ آیه: ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/888 0⃣3⃣ آیه: ۹ - ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/915 1⃣3⃣ آیه: ۱۰ - ۱۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/929 2⃣3⃣ آیه: ۱۱ - ۱۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/952 3⃣3⃣ آیه: ۱۱ - ۱۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/971 4⃣3⃣ آیه: ۱۳ - ۱۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/974 5⃣3⃣ آیه: ۱۴ - ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/979 6⃣3⃣ آیه: ۱۴ - ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/996 7⃣3⃣ آیه: ۱۴ - ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1008 8⃣3⃣ آیه: ۱۵ - ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1016 9⃣3⃣ آیه: ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1022 0⃣4⃣ آیه: ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1029 1⃣4⃣ آیه: ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1033 2⃣4⃣ آیه: ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1035 3⃣4⃣ آیه: ۱۷ - ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1039 4⃣4⃣ آیه: ۱۷ - ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1041 5⃣4⃣ آیه: ۱۸ - ۱۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1050 6⃣4⃣ آیه: ۱۹ - ۲۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1064 7⃣4⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1073 8⃣4⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1080 9⃣4⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1090 0⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1096 1⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1099 2⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1108 3⃣5⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1111 4⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1125 5⃣5⃣ آیه: ۲۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1130 6⃣5⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1138 7⃣5⃣ آیه: ۲۳ -۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1146 8⃣5⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1152 9⃣5⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1167 0⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1189 1⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1254 2⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1264 3⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1273 4⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1299 5⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1315 6⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1322 7⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1347 8⃣6⃣ آیه: ۲۳ -۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1354 9⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1365 0⃣7⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1377 1⃣7⃣ آیه: ۲۴ و ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1382 2⃣7⃣ آیه: ۲۴ و ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1393 3⃣7⃣ آیه: ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1409 4⃣7⃣ آیه: ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1429 5⃣7⃣ آیه: ۲۵ - ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1432 6⃣7⃣ آیه: ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1442 7⃣7⃣ آیه: ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1466 8⃣7⃣ آیه: ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1473 9⃣7⃣ آیه: ۲۶ - ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1483 0⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1501 1⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1507 2⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1511 3⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1517 4⃣8⃣ آیه: ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1522 5⃣8⃣ آیه: ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1529 🔰 جلسات 6⃣8⃣ به بعد: eitaa.com/tafsire_tasnim2/1542 ❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_54L.mp3
4.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 54 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون» ای مردم، عبادت کنید کسی را که خلق کرد شما و پیشینیانتان را، شاید متقی و پرهیزگار شوید. 💠💠💠💠 🔷خداوند تنها با خلوص را می پذیرد. در این خصوص گاهی عبادت و خلوص را یکجا ذکر کرده مانند آیه ۳ زمر که از عبارت «دینً خالص» نام برده است و این خلوص یعنی غیر در عبادات راه نیابد. گاهی آنها را در کنار هم بکار برده مانند آیه ۵۵ نور که می فرماید: عبادت کنید مرا آن عبادتی که در آن شرکی نباشد «یعبدوننی لا یشرکون بی شیئاً». گاهی نیز این دو معنا در جمله از هم جدا هستند که نمونه آن، همین آیه مورد بحث یعنی آیه ۲۱ و ۲۲ بقره است که گوید «اعبدوا الذی ... فلا تجعلوا لله انداداً» ♦️سیر الی الله دو نوع است. که زاد مسافر برای حرکت در مسیر رسیدن به خداست گاهی آنقدر قوی است که مسافرش را به سوی مقصد «می برد» و گاهی تنها به قدری است که مسافر می تواند بوسیله آن به سوی مقصد «برود». ♦️بین پیامبران نیز از جهت درجه تقوا فرق است «تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعضٍ/بقره_253». حضرت کلیم الله و حضرت خلیل الله به سمت خدا رفتند اما حضرت (ص) محبوب خدا شد و خداوند او را به سمت خود برد. 💠لذا قران در مورد حضرت موسی گوید موسی به سوی وعده گاه ما آمد «فلمّا جاء موسی لمیقاتنا/اعراف_143» و سپس از قول حضرت ابراهیم می فرماید: ابراهیم گفت که همانا من به سوی پروردگارم در حرکتم «و قال انّی ذاهبٌ الی ربّی/صافات_99» اما در مورد حبیب خود، پیامبر اسلام گوید: خداوند عبدش محمد را شبانه از به سوی برد. «سبحان الله اسرا بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله/سرا_1» 💠در مورد عبادت روایات فراوانی وجود دارد که برخی از آنهایی که در کتب جامع احادیث الشیعه مرحوم بروجردی آمده است ذکر می شود: 1⃣ پیامبر می فرماید: هیچ عملی جز با قبول نیست و هیچ عبادتی جز با پذیرفته نمی شود و کرامتی جز با بدست نمی آید. «لا عمل بالنیّه و لا عبادة الّا بالیقین و لا کرم الّا بالتقوا» 2⃣ حضرت محمد فرمود: اگر شخصی به سوی خدا و رسولش کند بدون شک به مقصدش می رسد و اگر به سوی دنیا هجرت کرد به آن خواهد رسید لذا اگر کسی به سوی دنیا حرکت کرد تنها به اندازه همان دنیا می ارزد. «فمن کان هجرته الی الله و رسوله فهجرته الی الله و رسوله فمن کان هجرته الی الدنیا یصیبها فهجرته الی ما هاجر الیه» 3⃣حضرت امیر به مالک اشتر تذکر می دهد که هر کار که می خواهی بکنی با انجام بده. مثلا باید غذا را با هدف نیرو گرفتن برای عبادت و کمک به خلق خورد. 4⃣ امام باقر فرموده اند: هیچ نعمتی بالاتر از نیست یعنی حالتی که در قلب مومن چیزی جز خدا نباشد. ایشان بیان می دارد که قلبی است که درونش جز خدا نباشد و اگر بود می شود . ❌خداوند بارها در قران خطاب به انسان وعده داده که اگر شما کارتان را خالص انجام دادید من بهشت و لقای خودم را به شما خواهم داد اما علت اینکه به این وعده ها اعتماد نداریم این است که در ما وجود ندارد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🎭 پاسخ به این سوال که «برای انقلاب کردن در هنر جدید چه چیزیهایی نیاز است؟» 🔰ﺍﻭﻝ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﺍ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﺪ، ﺷﻮﺩ . ﺑﻌﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺴﻠﻂ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ . ﺧﻄﯿﺒﯽ ﮐﻪ ﺷﯿﻮﻩ ﺑﯿﺎﻥ ﺑﻠﺪ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺩﺍﻧﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺣﺮﻓﺶ ﺭﺍ ﺑﺰﻧﺪ. 🔰ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﺎﯼ ﺻﺤﺒﺖ ﺁﻗﺎﯼ ﻧﻤﯽ ﻧﺸﯿﻨﻨﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﺨﻦ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﻄﯿﺐ ﻧﯿﺴﺖ . ﺧﻄﺎﺑﻪ ﯾﮏ ﻓﻦ ﺍﺳﺖ . ﺁﻗﺎﯼ ﺧﻄﯿﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮐﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺎ ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﻏﯿﺮ ﺧﻄﯿﺐ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ . ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﯾﮕﺮ، ﮐﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺁﻗﺎﯼ ﺟﻮﺍﺩﯼ ﺁﻣﻠﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻫﯿﭻ ﺧﻄﯿﺒﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﮑﻨﺪ. ❎ادامه یادداشت شفاهی شهید اهل قلم، مرتضی آوینی در سال ۷۱: http://cinemapress.ir/news/96165/چگونه-هنرها-را-در-خدمت-اسلام-درآوریم-سخت-است-اما-می-شود@tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_55L.mp3
6.09M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 55 🔖 آیه: ۲۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۳ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین» (و اگر نسبت به آنچه که بر بنده مان نازل کردیم در تردیدید پس سوره ای مانند آن بیاورید و شاهدانتان غیر از خدا را نیز دعوت کنید اگر راست می گویید.) 🚸🚸🚸🚸🚸 🔰سوره بقره ابتدا گروه های سه گانه مومنان، کافران و منافقان را بررسی کرد. سپس به پرداخت. ابتدا اصل توحید را شکافت و اکنون اصل و را مطرح می کند. ❎آغاز آیه بصورت شرط بیان شده است. شرط گاهی نشان از مردد بودن می دهد و گاهی نشان از مردد بودن . فرق شک و ریب این است که ، شکّ همراه با تهمت است یعنی اگر کسی به چیزی شک داشت و آنرا قبول نیز نداشت در حقیقت در ریب است نه در شک. آیه گوید اگر به پیامبر شک داشته و تهمت می زنید که قران را از نزد خدا نیاورده و حرف خودش است پس شبیه آن را بیاورید. 🚸🚸🚸🚸 ‼️در اینجا سه مطلب آورده شده است. ♦️اول اینکه اصول دین یعنی توحید، معاد و نبوت(وحی) قابل تردید نیست. در مورد آیه ۱۰ ابراهیم گوید: «أفی الله شکٌ فاطر السماوات و الارض». عدم شک در را در آیات ۹ آل عمران «إنک جامع الناس لیومٍ لا ریب فیه»، ۲۵ آل عمران، ۸۷ نساء و ۲۱ کهف ذکر شده و شک در و نیز در آیه ۲ بقره نفی شده است «ذلک الکتاب لا ریب فیه» ♦️مطلب دوم اینکه با وجود عدم امکان شک در اصول دین اما عده ای همیشه وجود دارند که به اینها شک می کنند. شک این افراد در را آیات ۶۲ هود و ۹ ابراهیم نشان داده، شک در در آیات ۳۲ جاثیه و ۲۱ سبأ و شک در و نبوت نیز بواسطه آیات ۸ ص و ۳۴ غافر تذکر داده شده است. اما مطلب سوم جمع کننده دو مطلب قبل است با این توضیح که آن کسانی که در اصول دین شک می کنند بخاطر این نیست که این اصول بحث های نظری و پیچیده دارد بلکه به این خاطر است که تردید کنندگان در اینها، کورند و را نمی بینند. آیه ۶۶ نحل این قضیه را اینطور روشن می کند که اینها کورند «بل هم فی شکٍ منها بل هم عمون» مانند تاریکی شب که قابل انکار نیست اما شخص کور در آن شک می کند. ❗️قران کسی را کور می داند که و درونیش را از دست داده و این چراغ درونیش خاموش شده است. «فإنّها لا تعمی الابصار و لکن تعمی القلوب التی فی الصدور/حج_۴۶» لذا کور بودن در قرآن، به معنای کور بودن چشم ظاهر نیست. اگر شخص عقل داشت می فهمد که که کلام الهی و کلام بشری کدامست و فرقشان چیست و اگر عقل نداشت کور است. ❎شکها دو دسته اند: 1⃣ برخی قابل درمانند. آنهایی که پس از شک و دیدن حقیقت آنرا می پذیرند پس درمانش با و مطالعه است. 2⃣ برخی غیر قابل درمانند. گروهی حتی پس از دیدن حقیقت نیز آنرا نمی پذیرند. قران در مورد اینها گوید «فی ریبهم بتردّدون» یعنی در شکشان مدام دارند اما همیشه به در بسته می خورند. اینها عمری را در شک خواهند گذرانید و قابل هدایت نیز نیستند. راه درمان این افراد جز این نیست که را در قیامت بشکافند «الّا أن تقطّع قلوبهم» 🔰کافران در قیامت خودشان حق را خواهند دید اگرچه ایمان نیاورند. توضیح اینکه امری اختیاری است و لذا بین ایمان و نفس، فاصله انداخته است و تنها با اراده است که انسان، ایمان یا هوای نفس را انتخاب می کند. اما اختیاری نیست بلکه با حاصل شدن مقدمات، خود بخود علم حاصل می شود و دیگر نفس نمی تواند بگوید که من نمی خواهم بفهمم. پس مرددان در قیامت، اگرچه علم پیدا می کنند اما دیگر نمی توانند ایمان بیاورند زیرا نیاز به اراده دارد و دیگر اراده از آنها گرفته شده و زمان گذشته است. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 55 🔖 آیه: ۲۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ بخش دوم: 🔰در باب سوالاتی مطرح است: 1⃣ تحدی چیست؟ تحدی یعنی طلب مبارز کردن. قران در آیات تحدی، می کند نه مبارزه نظامی. گوید اگر در شکید که قران از سوی خداست پس باید بدانید که اگر چیزی از سوی خدا باشد دیگران توان آوردن مثل آن را نخواهند داشت. حال بروید تمام دانشمندانتان را جمع کنید ببینید آیا می توانید سوره ای مانند آنچه که پیامبر بی سوادتان از سوی ما آورده بیاورند. 2⃣ قرآن به چه چیزی تحدی می کند؟ قران گاهی به تحدی می کند و گوید اگر با پشتیبانی یکدیگر، کتابی مانند قران آوردید نشان داده اید که قران الهی نیست. «لئن اجتمعت الانس و الجنّ علی أن یأتوا بمثل هذا القران لا یأتون بمثله و لو کان بعضهم لبعضٍ ظهیراً/اسراء_۸۸» گاهی به از قران تحدی می کند «قل فأتوا بعشرِ سورٍ مثله/هود_۱۳» و گاهی نیز تنها به از قران تحدی کرده است. «قل فأتوا بسورةٍ مثله/یونس_۳۸» 3⃣ شناخت از چه راههایی است؟ یک راه اینست که انسان به نهایت انسانیت رسیده باشد. حقیقت وحی را با جان خود درک می کند لذا از پیامبر تقاضای معجزه نمی کند. امام علی در نهج البلاغه می فرماید روزی به پیامبر گفتم این صدای افسوس چیست که من می شنوم؟ فرمودند این صدای افسوس شیطان است که مطمئن شده در این سرزمین دیگر جای شرک نیست. آنگاه به علی فرمود هر آنچه که من میشنوم و می بینم تو نیز میشنوی و میبینی و تنها فرقمان این است که تو نیستی بلکه من هستی. ♦️از معصوم پرسیدند که پیامبران و امامان از کجا میفهمند که به نبوت یا امامت رسیده اند و این یکی از نیست؟ فرمود معصوم قلبش بیناست و خود در است و آن را می بیند و لذا تردیدی برایش باقی بوجود نمی آید. 4⃣سوره های قران مِثل ندارد یا اینکه مثل دارد اما کسی نمی تواند مانند مثل آن را بیاورد؟ امین الاسلام گوید اصلا مِثل ندارد. اما باید گفت در مواردی که قران گوید مثل قران را بیاورید یعنی مثلی ندارد اما در جایی مانند آیه ۲۳ بقره که مورد بحث ماست گوید «ممّا نزّلنا علی عبدنا قأتوا بسورةٍ من مثله» باید گفت که در اینجا مثل دارد چون مثل به برمیگردد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
چیستی و انواع جهاد و شهادت در آنها @tafsire_tasnim1
🎯 دسترسی به صوت و متن جلسات جدید تفسیر تسنیم و نیز خلاصه تصویری آن در کانال موسسه اسرا فراهم شده و روزانه قرار میگیرد: 🆔 @esratveitaa 🔰 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_56L.mp3
5.47M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 56 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۲۳ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین» 🚸🚸🚸 ♦️گفتیم که ریب و شک در قران نه به خاطر مشکوک بودن الهی بودن آن، بلکه به خاطر بودن شخص است. در این جلسه ابتدا بودن قران، سپس دلالت آن بر پیامبر و آنگاه اصل وجود را اثبات میکنیم. 🔷کفار برای ریب و شک در قران، دو بهانه می آورند: 1⃣ بهانه به مبدأ قابلی: گویند چرا قران مستقیماً بر خود انسان ها نازل نشده است و تنها بر پیامبر نازل شده است. آیه ۵۲ مدثر می گوید: «بل یریدُ کلّ امرءٍ منهم أن یؤتی صحفاً منشّرة» یعنی اینها انتظار دارند که هر کدامشان نامه هایی سرگشاده از سوی خدا دریافت کنند! خداوند در برابر این بهانه می فرماید هر کسی دریافت آیات الهی را ندارد و ما محلِّ شایستگی را می دانیم و شما نمی دانید. «الله أعلم حیث یجعل رسالته/انعام_۱۲۴» 2⃣ بهانه به مبدأ فاعلی: گویند از کجا معلوم است که این کلام از خداست؟ ما هم می توانیم آن را بیاوریم. مبدأ فاعلی که مورد بحث ماست در دو آیه ذکر شده است. اول آیه ۹۳ انعام که بیان می دارد: «و من أظلمُ ممّن ... و من قال سَاُنزلُ مثلَ ما انزل الله» چه کسی ظالمتر از آن کس است که می گوید مثل آنچه خدا نازل کرده نازل خواهم کرد؟! آیه دوم نیز آیه ۳۱ انفال می باشد. «و اذا تُتلی علیهم آیاتُنا قالوا قد سمعنا لو نشاءُ لقلنا مثلَ هذا» یعنی زمانی که آیاتمان بر آنها خوانده می شود گویند شنیدیم و اگر بخواهیم حتماً مثل این را خواهیم گفت! 🔴در مقابل بهانه دوم، خداوند را مطرح کرده و بهانه جویان کوردل را دعوت به آوردن سوره ای حتی به اندازه کوچکترین سوره قران با همه فصاحت و بلاغت و توان علمی و غیره می کند. «فاتوا بسورةٍ من مثله». باید گفت که دو اصل بر قران حاکم است: اول «» یعنی برای همه بشر است و دوم «» یعنی تا روز قیامت با انسان سخن می گوید. کلام شبیه آن باید این دو اصل را دارا باشد. 📚قران می فرماید اگرچه رسول ما از و درس نخوانده ها بود اما اگر شما فکر می کنید که این آیات الهی نیست و می توان شبیه آنرا آورد، بیاورید. اگر هم از عوام جامعه هستید که فنون ادبی و علمی و غیره را نمی دانید به سراغ خواص و دانشمندانتان بروید تا ببینید که آنها هم نمی توانند چنین آیاتی را حتی به بیاورند. بدین صورت دیگر در قیامت این بهانه را نیز نخواهید داشت که چون ما کافی نداشتیم نتوانستیم شبیه قران را بیاوریم وگرنه امکانش بود و بدین جهت ما از کفار پیروی کردیم! 📘چرا نشانه بیرونی بر اعجاز قران وجود ندارد؟ اثبات کلام الهی نیاز به نشانه دیگری ندارد زیرا قران به علت تک و خارج از بودن، ذاتاً نشانه کلام الهی است و این اعجاز برای همیشه وجود دارد. 📗چه رابطه ای بین عجز بشر از آوردن شبیه آیات قران و الهی بودن این آیات است؟ فرض میگیریم که این کلام محصول افکار یک باشد. با توجه به اینکه همه انسان ها از نوع بشرند پس خصایص بشر در همه انسان ها هست و ممکن نیست که یک شخص کاری بکند و امکان انجام آن کار از سوی انسانی دیگر تا ابد وجود نداشته باشد. اما این کلام به گونه ای است که در طول این ۱۴ قرن با همه تلاش هایی که شده هیچکس مثل آن را نیاورده و همه شکست خوردند که این شکست ها را نشان داده است. پس این کلام انسان نیست و بالاتر از آن است. لذا پیامبر، مجرای این کلام از سوی شخصی بالاتر از انسان یعنی خدا می باشد. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 56 🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی بخش دوم👇 📙آیا نمی توان گفت که خداوند یک فرد را آنچنان قوی آفرید که دیگر هیچکس به او نمی رسد؟ به چند دلیل خیر. اول اینکه طبیعت با برخوردهای گوناگون نمی کند و اگر یک شخص بتواند به جایی برسد حتماً در آینده افرادی بالاتر از او خواهند آمد که همه دانشمندان جهان نیز اینگنه بوده اند. دوم اینکه اگر شخصی با نبوغ بی نظیر کلامی را مانند قران به خدا نسبت داده و آن کلام مایه همه انسان ها باشد خدا حتماً جلوی آن را می گیرد زیرا این با خداوند که هدایت انسان ها را می طلبد سازگار نبوده و خداوند همه انسان ها را به سمت مقصد می کند. «أیحسب الانسانُ أن یُترک سدیً/قیامت_۳۶» 📔رابطه کلام الهی بودن قران و رسالت پیامبر چیست؟ اگر پذیرفتیم که قران بالاتر از کلام بشر است و هیچکس مانند آنرا نمی تواند بیاورد و اینکه رسول اکرم ادعای آوردن آن را از سوی خداوند را داشته و نیز اینکه خداوند نمی گذارد چیزی که به او نسبت داده شده همه را کند پس این فرد حتماً پیامبر خداست. ❌در مقابل بهانه های دوگانه کفار، تحدّی قران نیز به دو چیز است: گاهی تحدی به خود است که نمی توان مثلش را آورد (آیه ۸۸ اسراء، آیه ۱۳ هود، آیه ۳۸ یونس) گاهی نیز تحدی به قران است که بی سواد و درس نخوانده بوده و چنین بشری نمی توانسته این کتاب را بیاورد. 💠آیه ۱۶ یونس از زبان پیامبر می گوید: همانا من مدتها پیش از نزول قران در میان شما بودم (و ادعای پیامبری نداشتم و شما مرا می شناختید) آیا نمی اندیشید؟! «فقد لبثتُم فیکم عمراً مّن قبله افلا تعقلون». گوید شما همیشه در کنار من بودید و میدیدید که من در طول ۴۰ سال که هنوز پیامبر نبودم اهل و بحث نبودم. دو سفر نیز بیشتر نرفته ام که برخی از شما نیز در آن سفرها با من بودید و لذا نمی توان گفت که پیامبر قران را از یا مسیحیان مناطق دیگر آموخته است. افزون بر آن، تورات و انجیل را نیز قران زنده کرد وگرنه از آنها با آن همه چیزی باقی نمی ماند. البته اگر پیامبر امّی نیز نبود باز هم قران معجزه بود و نمی شد همانند آن را آورد اما در آن صورت افراد باطل گرا بهانه پیدا کرده و در قران تردید می کردند. ❌آیات ابتدایی سوره الرحمن گوید «الرحمن علّم القرآن» یعنی آن کسی که به انسان قران را می آموزاند رحمان است نه پیامبر یا افراد دیگر. لذا اولاً معلمِ قران، خداست و تقدم این آیه بر آیات نعمت های بهشتی نشان از اهمیت بیشتر این قضیه دارد و ثانیاً اگر کسی خواست پای بیاید باید با وضو و این نیت که قران را از الرّحمن می آموزد حاضر شود زیرا کتاب و درس و غیره همگی از خداست. 📗در انتها باید تاکید کرد معجزه بودن قران، اصل را نیز ثابت می کند. معنای اعجاز، وقوع امری خارج از توان بشر توسط خداست. این، یعنی قران بعنوان یک معجزه همیشگی که در دسترس همگان است اصل اعجاز را به همگان نشان می دهد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیت الله جوادی آملی: ♦️اگر این #نظام_اسلامی کمترین آسیبی ببیند تمام لعنتهای گذشته الی یوم القیامه دامنگیر ما میشود. ♦️حفظ این نظام #واجب_عینی است. ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_57L.mp3
5.44M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media