🔻علامه جوادی آملی:
ما در «الفبای دين» مشكل داريم، اگر كسی دروغ نگويد، تجاوز نكند، تهمت نزند، كم فروشي نكند، گران فروشی نكند، هتک حرمت نكند، ما مشكل پروندههای قضايی نداريم. اين #نماز_شب ها، نماز وترها و قرآن به سرها برای این است که ما را «بيدار» كند، ما باطل را حق ننگريم.
✅ @tafsire_tasnim1
🔴هم اکنون:
پخش تفسیر سوره مبارکه قدر (جلسه اول)
🔹علامه جوادی آملی
🔹شبکه قرآن و معارف سیما
✅ @tafsire_tasnim1
♦️چگونه بفهمیم در زندگی، در مسیر درست قدم برمیداریم؟ «مسیر درست» کدامست؟
✅خداوند در آیه آخر سوره عنکبوت میفرماید کسانی که (به اندازه توانشان) در راه ما با مال و جانشان #جهاد میکنند ما قطعاً مسیر درست را به آنها نشان داده و به راه خودمان #هدایت میکنیم.
🔺شهید والامقام، «سردار سلیمانی» میفرمود اگر تنها ۵٪ کار از دست ما برمی آید همان را باید انجام دهیم و باقی را به خدا #توکل کنیم، خودش درست میکند.
🆔 @tafsire_tasnim1
✅پخش تفسیر سوره مبارکه #قدر در شبکه های تلویزیونی
تفسیر سوره مبارکه قدر #علامه_جوادی_آملی در روزهای جمعه و شنبه این هفته، همزمان با ایام و لیالی قدر از شبکه های مختلف سیما پخش می گردد.
📆 زمان: جمعه و شنبه این هفته
✅شبکه قرآن سیما ساعت ۱۳:۳۰
✅شبکه چهار سیما ، ساعت ۱۷:۴۵
✅شبکه دو سیما ، ۲۱:۱۵
🆔 @tafsire_tasnim1
❇️ میراث #علامه_طباطبایی (رض) بیش از آن که «تفسیر المیزان» باشد، #علامه_جوادی_آملی شاگرد اعظم ایشان است.
🔸و حاصل عمر علامه جوادی آملی نیز، #تفسیر_تسنیم است.
🗓 بیست و سوم ماه رمضان، سالروز پایان تألیف تفسیر شریف المیزان در ۱۳۹۲ هجری قمری است.
✅ @tafsire_tasnim1
💎 ( #نیت برتر از #عمل است)
🔺 «وَ النِّیةُ أَفْضَلُ مِنَ الْعَمَلِ»؛ نیت از کار بهتر است، چون نیت اگر خالص و قوی بود انسان را به کار وادار می کند. نیت مشکل تر از کار است.
🔺اینکه گفتند «نِیةُ الْمُؤْمِنِ خَیرٌ مِنْ عَمَلِهِ»؛ نیت انسان مومن از عمل او بالاتر است و با اینکه گفتند «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها»؛ هر عملی که دشوارتر باشد ثوابش بیشتر است، این نه برای آن است که نیت با اینکه آسان است از عمل ثوابش بیشتر است، این دو اصل دینی را که وقتی کنار هم بررسی می کنید می بینید نتیجه اش آن است که #نیت بسیار مشکل است.
🔺یک اصل این است که «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها»؛ یعنی همهٴ اعمال حسنه که دارای فضیلت هست هرکدام که دشوارتر باشد فضیلت و ثوابش بیشتر است، این یک اصل؛ اصل دیگر اینکه «نِیةُ الْمُؤْمِنِ خَیرٌ مِنْ عَمَلِهِ» در تعبیرات دینی معصومین (علیهم السلام) فرمودند که #نیت مومن از عمل او بهتر است.
🔻خب اگر بهترین عمل آن است که دشوارترین عمل باشد، نیت چگونه بهتر از عمل هست؟! مگر نیت آسان نیست؟ می فرمایند نه، نیت «أَحْمَزُ الأَعْمالِ»است. از عمل سنگین تر #نیت است. انسان ممکن است در جبهه ها شرکت بکند و کشته هم بشود، کشته شدن خیلی سخت نیست آن «إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ» سخت است!
🔺مگر خلوص ضمیر و نیت طاهر تهیه کردن مثل کشتن است که آسان باشد؟! کشته شدن آسان است اما آن زیر نفس و شیطان را رها کردن سخت است، آن #نیت_خالصه از هر عملی سخت تر است؛ لذا در این روایت حضرت فرمود: «وَ النِّیةُ أَفْضَلُ مِنَ الْعَمَلِ»، چون نیت جان عمل است.
🔸 اینکه می گویند در «هنگام عبادت» نیت کنید، نه یعنی هنگام نماز مثلاً این معنا را در ذهن ترسیم کنید که چهار رکعت نماز ظهر بجا می آورم «قُرْبَةٌ إِلَى اللَّهِ»، این به تعبیر اهل معنا نیت است به حمل اولی و غفلت است به حمل شایع! اینکه نیت نیست! نیت آن انبعاث و #پرش_روح است، آن را نیت می گویند. اگر انسان از طبیعت پر کشید و بالا آمد می گویند نیت کرده، چون به حمل شایع است.
🔺این برای همین حداقل عبادت ماست که واجب انجام بشود و اعاده و قضا نخواهد، همین! اما آن نیتی که #باطن_عمل به او بسته است و از عمل بالاتر است، آن «انبعاث روحی» است که روح پرواز کند، آن را می گویند نیتی که افضل از عمل است، با این نیت گفتند از خدای سبحان مسئلت کنید.
📚سخنرانی ماه مبارک رمضان، جلسه ۱۱
📆 تاریخ: سال ۱۳۶۳
✅ @tafsire_tasnim1
#روز_قدس
🔹علامه جوادی آملی:
🇵🇸 جريان قدس مخصوصاً جريان ننگين معامله قرن، دو خطر را و دو غدّه بدخيم را به همراه دارد: يکي «ستم به مظلومان» و يکي «اهانت به مکتب»؛
هم نسبت به فلسطيني هاي آسيب ديده ستم روا داشتند، هم نسبت به اصل مکتب يعني اسلام اهانت کردند.
🚩 بر همه لازم است که هم حق مسلّم فلسطيني ها را حفظ کنيم و هم حق مسلّم اسلام را که قدس متعلق به اسلام و مسلمين است مغتنم بشماريم.
📆 مصاحبه در روز قدس ـ 1398
✅ @tafsire_tasnim1
🔺فوری
فردا يكشنبه، عید فطر نیست!
🔺دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی اعلام فرمودند که یکشنبه، سی ماه مبارک رمضان خواهد بود.
💎حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در معيار تحقق اول ماه قمري در توضيح المسائل خود بيان مي دارند: معيار اول ماه قمري آن است که 1. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، 2. [فاصله و نسبت] ماه و زمين و 3. مجموع دو نسبت ياد شده به قدري باشد که رؤيت ماه به صورت عادي امکانپذير باشد.
آنچه طريق ثبوت اول ماه است امکان ديدن با چشم غير مسلح است و آنچه موضوع اصيل [اول ماه] است تحقق نسبتهاي سه گانه است.
بنابراين با توجه به اينكه رويت هلال ماه شوال در روز شنبه با چشم غير مسلح نزد آيت الله العظمي جوادي آملي ثابت نگرديد بنابراين فردا يكشنبه سي ام ماه مبارك رمضان و دوشنبه 5 خرداد اول ماه شوال و عيد سعيد فطر خواهد بود.
✅ @tafsire_tasnim1
🍀 الهی لا تکلنی:
خدا یا مرا به خودم وانگذار!
🌺 #عید_فطر بر همه مسلمین جهان مبارک.
🔺 توجه: بنابر نظر آیت الله جوادی آملی و برخی دیگر از مراجع عظام، دوشنبه ۵ خرداد، عید فطر می باشد.
✅ @tafsire_tasnim1
🛑 فرق #هنرمند و #بازیگر
🔺 علامه جوادی آملی:
🔹 اگر انسان شده ابدی، از «آثار ابدی» چیزی را در كارگاه خیالش می آورد و این را می پروراند، بعد خروجیش هم می شود «جمال محسوس»، #هنر جایش اینجاست! وگرنه آن بازی است و واقعاً هنرمندان ما دیگر حیف است كه كلمه #بازیگر روی خودشان [بگذارند]، مگر اینكه خدایی ناكرده بازی بكنند.
🔸 اگر كسی خواست مثلاً جریانی كه برای وجود مبارک حضرت امیر در جریان غزوه خندق پیش آمد عرضه كند، یك جنگ به نام خندق بود، این عمربنعبدود از آن لبه خندق پرید این طرف و با حضرت امیر درگیر شد، خب این قصه را كه جناب مولوی نقل كرد! حالا اگر یك #هنرمندی به صورت حضرت امیر درآمد و آن عمر بن عبدود را خاك كرد و در حساس ترین موقع از سینه او برخاست، همه تعجب كردند كه الآن موقع برخاستن نیست! ایشان اگر بلند شود چكار بكند؟!
🔹بعد از حضرت سؤال كردند كه چرا برخاستی، فرمود: او لج كرد و عصبانی شد، «او خدو انداخت بر روی علی» من دیدم الآن اگر سر او را جدا بكنم برای عصبانیت خود من است، من كه نمی خواهم این كار را بكنم، «بنده حقم» و برای او دارم شمشیر می زنم باید «قربةً الی الله» باشد! خب این می شود #هنر!
🔺 این را می شود نشان داد، امّا آن كه در قصّه جنگ صفین و مالك اشتر و آنها این مرحله متوسطی است، اگر كسی آن را بتواند هنرمندانه عرضه كند دیگر «بازی» نیست، حیف است كه بگوید بازیگر فلان صحنه فلان شخص بود، او #هنرمند است نه #بازیگر!
📚 فلسفه هنر ـ جلسه 2
⏰ تاریخ: 1390/11/04
✅ @tafsire_tasnim1
💎 علامه جوادی آملی:
همانطور که «لباس» عیوب انسان را می پوشاند و آبرو حفظ می کند. «زن و شوهر» نیز باید #عیوب هم را بپوشانند و #آبروی_اجتماعی یکدیگر را حفظ کنند.
لباس، انسان را از گرما و سرما و ... حفظ می کند. زوجین نیز باید در حوادث تلخ و شیرین و گرم و سرد زندگی، موجبات دلگرمی هم را فراهم کنند.
📚 منبع: کتاب تفسیر تسنیم، جلد ۹
✅ @tafsire_tasnim1
💠 آیه #استقامت مرا پیر کرد!
✅ آیت الله جوادی آملی:
🔹 مرحوم بوعلی را خدا رحمت كند! ابنسینا یك رساله ای نوشته به نام رسالة البر، مهمترین كتاب ایشان در فلسفه همان الاهیات شفاست، ایشان هم در الهیات شفا این فرمایش را دارند هم در آنجا گفتند من در این زمینه یك رساله جداگانه نوشتم.
🔹فرمود «هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة» فرمود اینها #متفلسف اند نه #فیلسوف! آن كه می گوید نماز استسقاء چه اثری دارد؟! آن كه می گوید دعای باران چه اثری دارد؟! آن كه نمیتواند ثابت كند بین #عبادت مردم و آمدن باران اثری ندارد او كه فیلسوف نیست! این شخص #متفلسف است.
🔺فرمود ما در این زمینه رساله نوشتیم که دعا اثر دارد، قربانی اثر دارد؛ این را اكثر تعبیر كردند نه همه. فرمود درست است در بین كارهای مردم بعضی از كارهاست كه قابل دفاع نیست، خب بالأخره عوام چهارتا خرافات هم دارند، فرمود اكثر كارهایی كه مسلمان ها می كنند قابل دفاع است! اینها سنت هایی است که از طرف رهبران الهی به اینها رسیده است.
🔸نگویید صدقه چه اثری دارد! نگویید صله رحم چه اثری دارد! نگویید نماز استسقاء چه اثری دارد! نگویید نماز باران چه اثری دارد! نگویید ما اگر خوب بودیم چه كار به این توده ابری دارد كه از كنار دریای مدیترانه می آید! بالأخره او یك راهنمایی دارد و بین ما و او یك پیوند ناگسستنی است! چون همه «إِلَیهِ رَاجِعُون» هستیم. فرمود «و اعلم أن أكثر ما یقربه الجمهور و یفزع إلیه و یقول به فهو حق»، البته در دست مردم چهارتا كار عوامی غیر قابل دفاع هم هست.
🔹 خب همین آیه سند است، اینهاست كه #حكیم_پرور است. (وَ أَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَینَاهُمْ مَاءً غَدَقاً)
حالا گاهی انسان مضطر می شود و نماز استسقاء هم می خواند، ولی نیازی به نماز استسقاء نیست، اگر نیاز بود خب برای ما واجب میكرد! فرمود شما مستقیم باشید (مأموران ما می دانند چقدر باران به شما بدهند!) چقدر آب به شما بدهند، چقدر هوای آزاد به شما بدهند، شما این را هدر ندهید!
🔹پس استقامت هم «بركات ظاهری» دارد، هم «بركات باطنی» دارد، هم فرشته ها نازل می شوند، هم باران نازل می شود، هم معارف قرآنی تأمین می شود؛ منتها هم علمای شیعه نقل كردند، هم علمای سنی نقل كردند، هم مرحوم ابوالفتوح رازی نقل كرده است، هم قرطبی در جامع خود ذكر كرده، هم در بیان السعاده آمده از ابن عباس نقل كردند كه به وجود مبارك پیغمبر (ص) عرض كردند كه «مَا اَسْرَعَ اِلَیكَ اَلشَّیب» چرا زود پیر شدی؟ فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ».[امالی صدوق،ص ۲۳۳]
🔹 قرطبی از ابوعلی سری نقل میكند كه من وجود مبارك پیغمبر (ص) را در عالم رویا دیدم ـ گرچه خواب حجت نیست، ولی خب شواهدی آن را تأیید می كند ـ حضرت را خواب دیدن به حضرت عرض كردم شما كه فرمودی #سوره_هود مرا پیر كرده منظورتان كدام آیه است؟
🛑 حضرت فرمود اینكه خدای سبحان دستور دارد (فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ) [هود/۱۲] این من را پیر كرده، برای اینكه من چقدر باید جان بكنم تا همراهانی داشته باشم كه خلاف نكنند! به اینها بگویم بالأخره آنچه كه رهزن شماست نه برای شما می ماند نه شما برای او می مانید، خودتان را ارزان نفروشید! این #بازیگری های دنیا شما را ارزان نخرد! من به تك تك اینها باید سفارش بكنم، لحظه لحظه باید دنبال اینها باشم كه آن جا اشتباه نكنید، آن جا باهم درگیر نشوید، آن جا دنبال هوس نروید، یك كاری كه زید دارد می كند تقویتش كنید، كارهای خیر فراوان است شما یك كار دیگر انجام بدهید، من در لحظه لحظه باید دنبال اینها بروم، این مرا پیر كرده است. فرمود آنچه كه من را پیر كرده همان است كه فرمود (وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ).
🔹 گرچه در طلیعه سوره مباركه هود این مطلب اشاره شده که سیدنا الاستاد این را نقل می كند و بعد می فرماید در بحث روایی ما خواهیم گفت كه این جمله نمی تواند عامل پیری حضرت باشد، برای اینكه وجود مبارك حضرت فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ»، در روایت دیگر فرمود «سوره واقعه» هم من را پیر كرده و در سوره واقعه كه اصلاً سخن از امر به استقامت نیست! معلوم می شود آنچه كه پیر كننده است #یاد_معاد است كه مشترك بین این دو سوره است و قیامت هم روزی است كه آدم را پیر می كند كه (یوْماً یجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِیباً) [مزمل/۱۷]
این در طلیعه بحث سوره مباركه هود گفته شد، این فرمایش فرمایشِ خوبی است؛ ولی منافات ندارد كه هم این عامل پیری باشد كه بالأخره توان فرساست، هم آن عامل.
📚 تفسیر سوره مبارکه هود، جلسه ۱۱۰
⏰ تاریخ: سال ۱۳۸۳
✅ @tafsire_tasnim1
🔹آیت الله جوادی آملی:
🔺اگر كسی [عالِم به زمان باشد و حوادث بر او مشتبه نشود]، نه از تبعید شدن و #شهید دادن هراسی دارد، نه از #تهمت و اهانت شنیدن رنج می برد، بلكه همة این مسایل برای او با «لذّت درونی» همراه است. اینكه می بینید ما در برابر چند تهمت می رنجیم، و در مقابل رنج، صحنه را رها می كنیم، برای آن است كه اوّلاً از بیرون رنج می بریم، و ثانیاً از درون لذّت نمی بریم؛ لذا صحنه را ترك می نماییم. ولی عالمان راستین، اوّلاً از درون لذّت می برند، و ثانیاً رنج بیرون را احساس نمی كنند؛ لذا تا آخرین لحظه ایستاده اند. (1)
🔹شهید بهشتی تمام قد #مدیر بود...من می دیدم در درس خصوصی مرحوم علامه، او تنها می تواند جوابگو باشد، باهوش! بافهم! باادب!...
جای #شهید_بهشتی به واقع خالی است، سر تا پا «ادب» بود، سر تا پا محبت بود، مدیریت او هم ممتاز بود ... (2)
پ. نوشت:
1. کتاب بنیان مرصوص، ص198
2. درس خارج فقه،1396/11/15
✅ @tafsire_tasnim1
💠 چیزی بنام طبیعت نداریم!
🎙علامه جوادی آملی:
🔹 خیلی ها خیال می كنند که علم و دانش صنعتی #سكولار است؛ می گویند صنعت و تولید، اسلامی و غیر اسلامی ندارد! زمین شناسی سكولار است، #اسلامی و غیر اسلامی ندارد! معدن شناسی سكولار است، دینی و غیر دینی ندارد!
🔺خب این فكر یك سم است، خیال می كنند به اینكه عالم همین طور خودساخته است و زمین، #طبیعت است، كوه طبیعت است، معدن طبیعت است. می گویند #طبیعت_شناسی كه اسلامی و غیر اسلامی ندارد؛ حالا این آقا چون مسلمان است، ممكن است ایام فاطمیه روضه خوانی هم داشته باشد و جامهٴ مشكی بپوشد، امّا بیرون محدودهٴ كار دارد دینداری می كند!
💎این درونش مشكل جدّی دارد! وقتی درونش اصلاح می شود و وقتی فرهنگ در درون صنعت راه پیدا می كند كه این آقا متوجّه باشد ما چیزی به نام طبیعت نداریم، هر چه هست #خلقت است.
✅طبیعت بی طبیعت! چیزی به نام #طبیعت نداریم زمین مخلوق خداست، آسمان مخلوق خداست، كوه مخلوق خداست، معدن مخلوق خداست. یك زمین شناس، یك معدن شناس و یك كوه شناس دارد #خلقت _شناسی می كند! او در تمام حالات مثل اینكه دارد ذكر می گوید.
♦️ #خلقت_شناسی معنایش این است كه خدا چنین كرد! این معدن سنگ مرمر كه الآن در دسترس است، چند میلیون سال قبل خاك عادی بود، با نظم و تدبیر الهی، تابش آفتاب، بارش باران، كمكم منجمد شد، سنگ شد، ماند و ظریف شد و تنظیم شد و شده سنگ مرمر. اگر آن بزرگوار گفت كه سال ها باید كه مثلاً یك تكه سنگ «لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن»، اینطور نبود كه اوّل كسی در این كوه ها عقیق گذاشته باشد؛ این خاك بود، خاك را مدبّر اساسی و آن «ربّ العالمین»، آن حكیم، آن آگاه مطلق، خاك ها را شناسایی می كند، می داند كدام خاك می تواند بدخشان بشود و كدام خاك می تواند عقیق بشود، كدام خاك در كوه های نیشابور می تواند فیروزه بشود، همان طوری كه می داند كدام خاك طلا می شود، كدام خاك نقره می شود، او طلا می سازد، او نقره می سازد، او فیروزه می سازد، او عقیق می سازد.
💎 اگر ما باور كردیم چیزی به نام #طبیعت نداریم، اگر باور كردیم چیزی بهعنوان شانس نداریم و اینها خرافات و افسانه هست همین طوری كه صبر و جَخد افسانه است «طبیعت افسانه است»، همان طوری كه طبیعت افسانه است شانس افسانه است، یك مدبّر دارد اداره می كند! یك حكیم دارد اداره می كند! آن كه آفرید دارد می پروراند!
🔹قرآن کریم فرمود: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَیءٍ﴾(رعد/۱۶) هر چه هست و مصداق شیء است مخلوق او خداست، او آفرید، دارد می پروراند، با نظم هم می پروراند، همان طوری كه انسان را آفرید با نظم می پروراند؛ این #مثلث كار خداست: (جهان، انسان، پیوند انسان و جهان)
هر سه ضلع را او آفرید و دارد اداره می كند.
#نظریه_علم_دینی
📚 دیدار مدیران شهرک های صنعتی با علامه جوادی
📅 تاریخ: 1391/02/07
🆔 @tafsire_tasnim1
💠 #تفکر_یهودی !
📣علامه جوادی آملی:
♦️ مرحوم صدوق در کتاب شریف توحید از وجود مبارک امام رضا (ع) نقل میکند، در آن گفتگو و مناظره حضرت فرمود:
«أَحْسَبُكَ ضَاهَیتَ الْیهُودَ»؛(توحید، ص ۴۴۴)
مگر تفکر یهودی داری؟ در خراسان که با حضرت بحث می کرد، فرمود این تفکر تفویضی یا تفکر نفی بدائی یا #تفکر_جبری یا تفکرات دیگر، این همان (تفکرات یهودیت) است که دامنگیر شما شد «أَحْسَبُكَ ضَاهَیتَ الْیهُودَ»، فرمود اسلامی حرف می زنی ولی یهودی فکر می کنی!
♦️مثل خود قرآن ﴿یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾(فرقان/۳)
حدیث مهجور است، علم مهجور است، عقل مهجور است! کلام مهجور است، تفسیر مهجور است! فرمود تو اسلامی حرف می زنی، یهودی فکر می کنی.
‼️خیلی ها هم هستند اسلامی حرف می زدند، #کانْتی فکر می کنند، #دکارتی فکر می کنند. فرمود شما دلتان می خواهد همیشه زلزله بیاید، همیشه صاعقه بیاید، همیشه شهابسنگ بیاید؟! همین که به جان هم افتادید هر کدام از شما دارید دیگری را لعن می کنید، ما شما را به جان هم انداختیم.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه ذاریات ـ جلسه 13
📅 تاریخ: 1395/10/27
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_147L.mp3
4.72M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_147
🔖 آیه: ۵۷ - ۶۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 147
🔖 آیات: ۵۷ - ۶۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۷ سوره بقره:
« وظللنا علیکم الغمام وانزلنا علیکم المن والسلوی کلوا من طیبات ما رزقناکم وما ظلمونا ولکن کانوا انفسهم یظلمون»
و ابر را بر شما سایبان قرار دادیم؛ و «منّ» [شیره مخصوص و لذیذ درختان] و «سلوی» [مرغان مخصوص شبیه کبوتر] را بر شما فرستادیم؛ (و گفتیم:) «از نعمتهای پاکیزهای که به شما روزی دادهایم بخورید!» (ولی شما کفران کردید!) آنها به ما ستم نکردند؛ بلکه به خود ستم مینمودند
✅ آیه ۵۸ سوره بقره:
«واذ قلنا ادخلوا هذه القریة فکلوا منها حیث شئتم رغدا وادخلوا الباب سجدا وقولوا حطة نغفر لکم خطایاکم وسنزید المحسنین»
و (به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتیم: «در این شهر [= بیت المقدس] وارد شوید! و از نعمتهای فراوان آن، هر چه میخواهید بخورید! و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید! و بگویید: «خداوندا! گناهان ما را بریز!» تا خطاهای شما را ببخشیم؛ و به نیکوکاران پاداش بیشتری خواهیم داد.»
✅ آیه ۵۹ بقره:
«فبدل الذین ظلموا قولا غیر الذی قیل لهم فانزلنا علی الذین ظلموا رجزا من السماء بما کانوا یفسقون»
اما افراد ستمگر، این سخن را که به آنها گفته شده بود، تغییر دادند؛ (و به جای آن، جمله استهزاآمیزی گفتند؛) لذا بر ستمگران، در برابر این نافرمانی، عذابی از آسمان فرستادیم
✅ آیه ۶۰ سوره بقره:
«واذ استسقی موسی لقومه فقلنا اضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عینا قد علم کل اناس مشربهم کلوا واشربوا من رزق الله ولا تعثوا فی الارض مفسدین»
و (به یاد آورید) زمانی را که موسی برای قوم خویش، آب طلبید، به او دستور دادیم: «عصای خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه آب از آن جوشید؛ آنگونه که هر یک (از طوایف دوازدهگانه بنی اسرائیل)، چشمه مخصوص خود را میشناختند! (و گفتیم:) «از روزیهای الهی بخورید و بیاشامید! و در زمین فساد نکنید!»
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 147
🔖 آیات: ۵۷ - ۶۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ نعمات الهی بر بنی اسراییل به ترتیب شمرده میشود. بحث روی نعمت #تظلیل_غمام است که خدا برای نجات بنی اسراییل از حرارت آفتاب ابری را همیشه روی سرشان قرار میداد تا سایه ایجاد کند. این نعمت در آیات دیگر قرآن هم آمده است همچون سوره اعراف.
2⃣ دأب بنی اسراییل این بود که کلام الهی را #تحریف کنند. البته گروه اندکی هم اهل تقوا بودند. احبار و رهبان که اهل تفکر بودند کلام الله را تحریف میکردند و مردم عادی، کلام حضرت موسی را.
3⃣خداوند به بنی اسراییل گوید وارد این قریه (ارض مقدس) شوید که سلیمان معبدی برای عبادت در آن (اورشلیم) ساخته است. اما بنی اسراییل که عادتاً مردمی #رفاه_طلب بودند به خدا گفتند گروهی ظالم در آنجا هستند.
4⃣خدا گفت یهودیان وگروهی از مشرکین از همه مردم به زندگی دنیا حریصترند! اینها میخواهند هزار سال زندگی کنند اما باز هم از عذاب خدا در امان نخواهند بود. اصطلاح «هزار سال ماندن» احتمالا از ایران به آنجا رفته است.
5⃣همین علاقه به دنیا باعث میشد یهودیان کلام الهی را که با #تفکر_مادیشان مخالف بود تغییر دادند. بهمین خاطر بود که خدا طبق قرآن، بنی اسراییل را علاوه بر امور معنوی آن سرزمین، به امور مادیش هم ترغیب میکند و گوید میوه های زیادی مانند منّ و سلوی دارد، بروید و هر چه خواستید بخورید.
6⃣ چون این سرزمین، هم مملو از امکانات معنوی مانند «معبد سلیمان» بوده و هم امکانات مادی فراوانی داشته و دارد خدا از آن به #مکان_صدق یاد میکند که آنرا به بنی اسراییل داده است. این سرزمین «صادق» است. جایگاه صدق این است که از نظر امکانات نقصان نداشته و دارای امکانات مادی و معنوی باشد.
7⃣خدا به بنی اسراییل فرمود بعد از این ۴۰ سال سرگردانی در بیابان، با خضوع وارد این سرزمین شوید و از خدا درخواست عفو کنید. درخواست عفو شما هم بدین صورت است که با هم بجنگید و از هم تعدادی را بکشید تا بقیتان پاک شوید!
8⃣گفتیم که قرآن به «من هو» قضیه یا جزییات قصه کاری ندارد بلکه ماهیت قصه برایش مهم است.
9⃣وقتی موسی برای قوم طلب آب کرد خدا فرمود عصایت را به سنگ بزن تا ۱۲ چشمه بجوشد تا هر قبیله چشمه خود را داشته باشد یعنی با این همه اعجاز باز هم #اختلاف داشتند و خدا بهمین خاطر چشمه های جدا ایجاد کرد اما این موضوع هم برای بنی اسراییل یک چیز عادی بود و تاثیری در آنها نگذاشت.
0⃣1⃣این اختلاف میان بنی اسراییل، اختلاف قبل از علم نبود که خوب باشد بلکه بعد از علم و پی بردن به حقیقت بود لذا این اختلاف مذموم است. اگر انسان در همین اوایل تحصیل حقیقت را نپذیرد بعدا که حتما نخواهد پذیرفت لذا اولین مصیبت این است که انسان نساخته، مسوول کاری شود.
1⃣1⃣بنی اسراییل همیشه بعد از فهم حقیقت راه باطل پیمودهاند در #اختلاف بوده اند و در قضیه چشمه ها هم با هم اختلاف داشتند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
❗️عالِمان گمنام جزو شهدای گمنام هستند!
🔻علامه جوادی آملی:
🔹 شهیدان دو قسم اند: بعضی شهید معروف و نامدار هستند که قبرشان معلوم است، بعضی ها هم #گمنام هستند؛ «عالمان دین» هم همین طور هستند.
💎بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) كه فرمود ـ در بسیاری از جوامع روایی ما آمده مرحوم ابن بابویه قمی (رض) در كتاب امالی نقل كرده ـ وجود مبارك پیغمبر (ص) فرمود در صحنه قیامت وقتی كه ترازو نصب می كنند، خون شهید را در یك كفّه و مركّب عالم را در كفه دیگر می گذارند، مركّب عالِم سنگین تر از خون شهید است.[امالی،ص ۵۲۱]
🔰این شهدای ما بعضی نامدارند, معروف هستند, مزاری دارند و بعضی هم #گمنام هستند، عالمان دین هم همین طور هستند بعضی ها معروف هستند بعضی ها هم گمنام هستند، اینها جزء مجاهدان گمنام و جزء #شهدای_گمنام هستند.
🔹 اثر شهید گمنام كمتر از اثر شهید معروف و مشهور نیست! به این فكر نباشید كه ـ خدای ناكرده ـ لقبی به شما بدهند و بگویند العظمی یا آیت یا حجّة, اینها بازی است و هیچ چیزی در آن نیست ـ خدای ناكرده ـ به این فكرها نباشید. حیف آن عظمتی است كه انسان برای این بازی ها ببازد! حیف آن دهن كه این حرف ها را بزند! حیف این گوش كه این حرف ها را بشنود! بازی است, مبادا ـ خدای ناكرده ـ به این فكر باشیم! اثر شهید گمنام كمتر از اثر شهید معروف نیست, اثر عالمان گمنام كمتر از اثر عالمان معروف نیست.
🔺دو مكتب را ذات اقدس الهی در قرآن كریم بیان كردند. فرمود یك عدّه چشم دارند كه چیزهای دیگر را ببینند, یك عدّه چشم دارند می بینند كه آیا #خدا آنها را می بیند یا نه؟ این دو نگاه است, آن كه به دنبال این حركت می كند كه مقبول جامعه بشود, نگاه او به «خلق» است. آن كه تلاش و كوشش می كند كه مقبول الله بشود, نگاه او به «خالق» است.
🔸فرمود خدا بعضی ها را نگاه می كند و بعضی ها را نگاه نمی كند؛ با بعضی ها حرف می زند و با بعضی ها حرف نمی زند. در جریان قیامت فرمود خدا یك عدّه را نگاه نمی كند و با یك عدّه حرف نمی زند، با اینكه او ﴿بِكُلِّ شَیءٍ بَصیرٌ﴾[ملک/۱۹] است! ﴿لا یكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا ینْظُرُ إِلَیهِمْ﴾.[آل عمران/۷۷]
❎پس انسان كه بینا شد یك وقت خلق را می بیند, یك وقت كوشش او این است كه ببیند خدا او را می بیند یا نمی بیند. ما كه اهل مدرسه هستیم سعی كنیم این چنین باشیم كه خدا ما را ببیند، خدا كه ما را دید جامعه قبول می كند و جامعه هم می بیند, چون آنها #جنود_الهی هستند! مقبولیت نزد مردم را ذات اقدس الهی باید تأمین کند.
📚 مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه دماوند
📆 تاریخ: 1393/06/15
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_148L.mp3
4.21M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_148
🔖 آیه: ۵۸ - ۶۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 148
🔖 آیات: ۵۸ - ۶۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۸ سوره بقره:
«واذ قلنا ادخلوا هذه القریة فکلوا منها حیث شئتم رغدا وادخلوا الباب سجدا وقولوا حطة نغفر لکم خطایاکم وسنزید المحسنین»
و (به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتیم: «در این شهر [= بیت المقدس] وارد شوید! و از نعمتهای فراوان آن، هر چه میخواهید بخورید! و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید! و بگویید: «خداوندا! گناهان ما را بریز!» تا خطاهای شما را ببخشیم؛ و به نیکوکاران پاداش بیشتری خواهیم داد.»
✅ آیه ۵۹ بقره:
«فبدل الذین ظلموا قولا غیر الذی قیل لهم فانزلنا علی الذین ظلموا رجزا من السماء بما کانوا یفسقون»
اما افراد ستمگر، این سخن را که به آنها گفته شده بود، تغییر دادند؛ (و به جای آن، جمله استهزاآمیزی گفتند؛) لذا بر ستمگران، در برابر این نافرمانی، عذابی از آسمان فرستادیم
✅ آیه ۶۰ سوره بقره:
«واذ استسقی موسی لقومه فقلنا اضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عینا قد علم کل اناس مشربهم کلوا واشربوا من رزق الله ولا تعثوا فی الارض مفسدین»
و (به یاد آورید) زمانی را که موسی برای قوم خویش، آب طلبید، به او دستور دادیم: «عصای خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه آب از آن جوشید؛ آنگونه که هر یک (از طوایف دوازدهگانه بنی اسرائیل)، چشمه مخصوص خود را میشناختند! (و گفتیم:) «از روزیهای الهی بخورید و بیاشامید! و در زمین فساد نکنید!»
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 148
🔖 آیات: ۵۸ - ۶۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ در بیان نعمتهای خدا بر بنی اسراییل بودیم و به ورود به سرزمین پربرکت فلسطین رسیدیم. #برکت این سرزمین هم معنوی بود چون انبیای زیادی در آنجا متولد، مبعوث و متوفی شدند و هم مادی بود چون حاصلخیز بود. قرآن از زمان ابراهیم خلیل و لوط تا کنون، این سرزمین را پربرکت و#مبارک نامیده است. چنانکه در قضیه داوود پیامبر تا حتی پیامبر اسلام همین لفظ مبراک را بکار برده است.
2⃣قرآن به این سرزمین #قریه گوید اما در زمان موسی، این سرزمین، شهر بود نه روستا. چون بنی اسراییل به موسی گویند در این سرزمین، عمالقه زندگی میکنند پس شهر بوده و ثانیا موسی به این جمعیت فراوان بنی اسراییل گوید وارد این سرزمین شوید پس شهر بوده است. شاید هم چون یک جباری مانند عمالقه در آنجا زندگی میکردند گفته «قریه» نه #مدینه، زیرا جایی که جبار باشد با مدنیت هماهنگ نیست. لذا قریه به معنای محل اجتماع است نه روستا. در سوره یاسین چون مصر محل حکومت جبار بود قریه نام گرفته و وقتی بخواهد بگوید مردی الهی از دور آمد تا به موسی بگوید فرار کن گوید از جایی دور در #مدینه آمد!
3⃣قرآن گوید پذیرش این قضیه بسیار بزرگ و سنگین است مگر بر خاشعان. زیرا ممکن است کسی در کُشتی بسیار استاد باشد اما نتواند نفسش را به خاک بمالد و در برابر خدا کرنش کند.
4⃣خدا به مسمانان صدر اسلام گوید که در برابر پیامبر نگویید #راعِنا زیرا یهود از این کلمه برداشت بدی دارد به این معنا که (بشنو اگرچه ناشنوایی و توان شنیدن نداری!) و ممکن است #یهود این کلمه را تحقیر پیامبر بدانند و شاد شوند. لذا فرمود بجایش بگویید «اُنظرنا». پس یک لفظ ممکن است در زبانهای مختلف معانی مختلف داشته باشد و انسان باید الفاظی را انتخاب کند که در زبانهای دیگر هم زشت نباشد.
5⃣گاهی یک لفظ در زبان بسیار سهل ولی در معنا بسیار سنگین است مثل #لاالهالّاالله ، زیرا با گفتن این لفظ، انسان باید هر بتی را بشکند و نفی کند. لذا در صدر اسلام، کفار و مشرکان حاضر نبودند بگویند چنانکه مارکسیستها هم نمیگفتند. لذا قرآن فرمود ظالمان قوم یهود سخنان و احکامی را که برایشان سنگین یا به ضررشان بود را عوض میکردند و آنگاه به مردم منتقل میکردند!
6⃣در قرآن داستان بنی اسراییل به ترتیب تاریخ و زمان نیست زیرا قرآن کتاب #تاریخ و #قصه نیست و زمانها را ذکر نمیکند بلکه «حکمت» است. مثلا در اینجا طلب آب از موسی کلیم، قبل از ورود به نزدیکی قریه و در بیابان بود اما این را حالا و بعد از آن میگوید. حتی داستان حضرت یوسف هم چون یک حکمت است مطرح شده. اگر گوید قرآن، #احسن_القصص است بخاطر این است که واقعی و حکمت است نه اینکه چون تاریخ را خوب میگوید.
7⃣فرمود اوست که آب را به دل خاک برد و در مسیرهایی جاری کرد. اگر شما مستقیم باشید و مواظب حلال و حرام باشید ما آب بموقع و فراوان بر شما نازل میکنیم. یکی از این مصادیق مستقیم بودن هم #نماز_استسقا (طلب آب) است اما اگر مستقیم بودید اصلا نیاز به نماز استقسا نیست.
8⃣انسان مهره ای از مهره های جهان است لذا افعال و گناهان انسان در نظام جهان تاثیر دارد و وضعیت جهان هم بر ما تاثیر دارد.
9⃣در بیابان خشک، بنی اسراییل از موسی تقاضای آب کردند و خدا به عصا دستور داد هر جا که موسی تو را به آنجا زد همانجا منفجر شده و چشمه شود تا ببینیم که بنی اسراییل دیگر چه درد و بهانه ای دارند! اما باز هم #اختلاف کردند و کافر شدند. معلوم میشود آب و خوراکی و ... جامعه را آرام نخواهد کرد، آنچه کشور را اداره میکند #خضوع در برابر خداست. کسی که به قسط دیگران احترام بگذارد میشود «قاسط» اما اینها برخلاف قاسط، «فاسد» بودند که در انتهای آیه گوید.
0⃣1⃣کسی که عادت کرد #ظلم ببیند و تحت ظلم باشد تمرین میکند که خود هم «ستمگر» شود اما تا وقتی توانش را نداشته باشد فقط تمرین میکند لذا بنی اسراییل چون در مصر چیزی جز ستم ندیدند لذا تا آرامش یافتند و آزاد شدند شروع به ستم به دیگران کردند. بهمین جهت بود که خدا اینها را چهل سال در بیابان گمراه کرد تا این نسل از بین برود و نسل جدیدی ایجاد شود که ستمگر نباشد.
1⃣1⃣بنی اسراییل با آنکه معجزات مادی و ظاهری فراوانی همچون شکافتن دریا و ید بیضاء و ... را دیدند اما چون خوی #بت_پرستی (علاقه به گوساله زرین) در دلشان بود باز هم مشرک شدند. یعنی به هیچ صورتی قابل هدایت نبودند لذا تنها راه ورود به سرزمین پربرکت فلسطین و برچیدن حکومت عمالقه و ایجاد حکومت دینی، منقرض شدن نسل فعلی بنی اسراییل و #تولد_نسلی_جدید بود که با گمراهی چهل ساله در بیابان حاصل شد.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
جلسه آخر.mp3
1.29M
🎙 صوت جلسه آخر تفسیر
ﺣﻀﺮﺕ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺟﻮﺍﺩﯼ ﺁﻣﻠﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ #ﺷﺮﻭﻉ_ﺩﺭﺱ_ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ.
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_149L.mp3
4.18M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_149
🔖 آیه: ۶۰ - ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media