#معنویت_و_اخلاق
#انقلاب_اسلامی
#بعثت #عید_مبعث
✅ نهضتِ رهایی و نجات انسانها
🔰 قسمت اول
🔶 حضرت آیتالله خامنهای در خطبه اول نماز جمعهی تهران در تاریخ ۱۳۶۴/۱/۳۰، بحثی با عنوان رابطهی بعثت با انسانهای مخاطب بعثت را تبیین کردند که «خط حزبالله» برای اولین بار گزیدهای از این بیانات را منتشر میکند.
🔶 بعثت در زمانه اسارت انسانها...
آنچه من عرض میکنم، یک بُعد و یک گوشه از مسئلهى بعثت است و آن عبارت است از رابطهى بعثت با انسانهایى که مخاطب بعثتند. مطلب اوّلى که باید عرض کنم، این است که بعثتها، چه بعثت نبىّ اکرم اسلام و چه بعثت دیگر پیغمبران، همیشه در زمینهى اسارت انسانها بوده است. یعنى وقتى پیغمبران مبعوث میشدهاند، جامعهى انسانیّت در اسارت به سر میبرده است و بعثت رهاکنندهى انسان، رهانندهى انسان و آزادکنندهى انسان است. اسارت انسان در زمینهى بعثت پیغمبران، هم اسارت مادّى است، هم اسارت معنوى.
🔶 در عرصهى زندگى مادى، انسانها اسیر بودند؛ یعنى اقتصادشان، حکومتشان، مناسبات و روابط اجتماعىشان محکوم دست قدرتها و سلطههاى طاغوتى و شیطانى بود؛ فرعونها بر آنها حکومت میکردند، زندگى مادّى آنها سخت بود، آزادى نداشتند، استقلال نداشتند، نانِ بخور و نمیر را با زحمت به دست مىآوردند، با زحمت میخوردند، میان انسانها تبعیض بود، عدالت وجود نداشت، انسانها تحقیر میشدند، انسانها شکنجه میشدند، جامعه زیر انواع فشارهاى مادّى دست و پا میزد؛ این از جنبهى مادّى زندگى. در عرصهى معنوى و روحى زندگى هم باز انسانها اسیر بودند؛ اخلاق انسانها فاسد بود، به انسانها اجازه نداده بودند که فکر درست و اندیشهى درست را بیاموزند، انسانها غلط و کج مىاندیشیدند، فضیلت در جوامع انسانى وجود نداشت، کسى به کسى رحم نمیکرد، استعداد انسانها ناشکفته مانده بود، اجازه داده نمیشد که گنجینههاى درون ذات انسان شکوفنده شود و سرچشمههاى استعداد از وجود آدمى سرازیر شود؛ یک اسارت کامل. پیغمبران در یک چنین زمینههایى ظهور میکردند و بعثت به وجود مىآمد...
🔶 رهایی مردم از اسارت معنوی و مادی
بعثت پیغمبر یعنى برانگیختگى پیغمبر؛ آن انسان والایى که خدا او را از میان انسانها بر طبق معیارها و ملاکها انتخاب کرده است، با نهیب الهى بلند میشود، بیدار میشود، برانگیخته میشود، بعد او نهیب میزند تا انسانها بیدار بشوند، تا انسانها برانگیخته بشوند، مردم را از همهى آن اسارتها آزاد میکند؛ وَیَضَعُ عَنهُم اِصرَهُم وَالاَغلٰلَ الَّتی کانَت عَلَیهِم. در این آیه، اسارتهاى مادّى و معنوى هر دو را میگوید؛ زنجیرها را، غلها را از دست و پاى انسانها پیغمبر باز میکند؛ اسارت معنوى را از مردم میگیرد. وَ یُعَلِّمُهُمُ الكِتٰبَ وَ الحِکمَةَ وَ یُزَکّیهِم؛ مردم را تزکیه میکند، اخلاق به مردم میدهد، آموزش به مردم میدهد، جهالت را از مردم میگیرد، انسان را از محدودهى تنگ دیدگاه مادّى بیرون مىآورد...
🔶 همه شیاطین با پیام بعثت مخالفند
بزرگترین دشمنى که در مقابل پیغمبران و پیغمبر ما ایستادگى و مقاومت میکردند، همان کسانى بودند که انسانها را به آن اسارتها دچار کرده بودند. همهى کسانى که شهوت را در انسانها تحریک میکنند، انسانها را به شهوترانى دعوت میکنند، با بعثت پیغمبران مخالفند؛ همهى کسانى که اموال مردم را غارت میکنند، با بعثت پیغمبران معارضند؛ همهى آن حکّام و زمامدارانى که میخواهند بر مردم بِزور حکومت کنند و نظام سیاسى جوامع را در اختیار بگیرند، با پیغمبران دشمنند؛ همهى طاغوتها، همهى شیطانهاى بزرگ و کوچک با پیام بعثت و پیام اسلام مخالفند.
🔶 حرکت الهیِ بشر برای رها شدن از طاغوتها
بعثت یعنى حرکت الهى بشر براى رها کردن خود، براى رستگار کردن خود از زندانهایى که قدرتها و طاغوتها و شیطانها براى او به وجود آوردند... بعثت را به عنوان نهضت رهایى و نجات انسان میشود نامگذارى کرد؛ منتها رهایى و نجات همهجانبه، نه فقط به معناى به دست آوردن نان. آن نهضتهایى که میخواهد مردم را فقط از چنگ فقر نجات بدهد، خوب است امّا محدود است، کوچک است. آن نهضتهایى که میخواهد انسانها را فقط از شرّ یک رژیم یا چند نفر آدمِ خاص که ظلم میکنند، خلاص کند، البتّه خوب است امّا محدود است.
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#انقلاب_اسلامی
#بعثت #عید_مبعث
✅ نهضتِ رهایی و نجات انسانها
🔰 قسمت دوم
🔶 نهضت حقیقى و شایسته و بزرگ، آن نهضتى است که میخواهد انسانها را به شکل همهجانبهاى آزاد کند؛ هم از لحاظ مادّى، تا در میان مردم دیگر فقر نباشد، تبعیض نباشد، استثمار نباشد، بدبختى نباشد، وابستگى نباشد، مردم آزاد باشند، مستقل باشند، باشخصیّت باشند، تحقیر نشوند؛ و هم از لحاظ معنوى، یعنى انسانها فکر درست داشته باشند، بینش و بصیرت کامل داشته باشند، جهانبینى صحیح الهى را فرا گرفته باشند، راه زندگى را از فرستادگان خدا و مبعوثان الله تعلیم گرفته باشند و داراى اخلاق و فضیلت باشند؛ این نهضت حقیقى است.
🔶 مخاطب بعثت: همه انسانها در طول تاریخ
البتّه [فرق] بعثت پیغمبر با بعثتهاى دیگر که قبل از پیغمبر در طول تاریخ بشر اتّفاق افتاده، این است که مخاطبان این بعثت، زمان معیّنى از تاریخ ندارند. بعثت حضرت موسىٰ بعثتى بود که مخاطبانش فقط آن مردمانى بودند که تا قبل از نبوّت عیسىٰ به این دنیا آمده بودند؛ و مخاطبان بعثت حضرت عیسىٰ آن مردمى بودند که تا قبل از ظهور نبوّت خاتمالانبیا در این دنیا آمده بودند. امّا مخاطبان بعثت پیغمبر اسلام حد و مرز ندارند؛ نه طبقهى خاصّى از مردم، نه کشور خاصّى از کشورهاى دنیا، و نه زمان خاصّى از زمانها؛ مال همهى انسانها است در طول تاریخ.
🔶 امروز، مخاطبِ پیام بعثت از همیشه بیشتر است. خب، بعثت پیغمبر بعد از آنکه تحوّلى در عالم در همان زمان ایجاد کرد و البتّه الگویى براى آیندهى تاریخ باقى گذارد، به وسیلهى تحریفها و انحرافها، آن جریان صاف و زلال، از آن صافى و زلالى افتاد. سرگذشت چهارده قرن زندگى مسلمانان که امّت پیغمبر خاتم بودند، یک سرنوشت غمانگیزى است که تحلیل قطعهقطعهى زندگى این چهارده قرن نشان میدهد که دشمنان اسلام چه کسانى هستند و چگونه با اسلام دشمنى و خصومت میکنند. امّا در هر دورهاى یک عدّه از مردم بودهاند که پیام پیغمبر را به گوش جان بشنوند و بخواهند آن پیام را بپذیرند؛ و در زمان ما آن کسانى که پیام بعثت پیغمبر را باید بشنوند و شایسته است بشنوند، از همیشه بیشتر است. علّت این است که اسارت در زمان ما ــ هم اسارت معنوى و هم اسارت مادّى ــ از همیشه بیشتر است.
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#مرزبندی_با_دشمن
#بعثت #اسلام #فلسطین
✅ مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
🔶 تبریک عرض میکنم عید سعید مبعث را به شما حضّار محترمی که اینجا تشریف دارید، به همهی ملّت ایران، به همهی مسلمانان جهان و به همهی حقطلبان عالم که اگر ندای بعثت به گوش دل حقطلبان عالم برسد، قطعاً مجذوب آن خواهند بود.
🔶 درباره گنجینههای بعثت نبیّ اعظم
💎بعثت نبیّ اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بزرگترین هدیهای است که خداوند متعال به مجموع بشریّت عنایت کرده. علّت هم این است که بعثت حامل گنجینههایی است برای بشر که این گنجینهها تمامنشدنی است.
🔶 این گنجینهها میتواند سعادت بشر را در زندگی خودش، در همین زندگی دنیا ــ تا قبل از آخرت ــ تأمین کند.
🔶 این گنجینهها چه چیزهایی است؟
1️⃣ توحید و نفی عبودیّت غیر خدا
📌عبودیّت خدا بشر را از بردگی و بندگی دیگران خلاص میکند.
📌گرفتاری بشر، اسیر بودن در چنگ دیگران است.
2️⃣ تزکیه جامعه و انسان از انواع فسادهای اخلاقی
💠یُزَکّیهِم💠
3️⃣ تعلیم کتاب و زندگی را تحت ادارهی هدایتِ الهی قرار دادن
💠وَ يُعَلِّمُهُمُ الكِتاب💠
4️⃣ تعلیم حکمت و اداره جامعه با عقل، خردمندی و فرزانگی
💠يُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَ الحِكمَة💠
5️⃣ تعلیم استقامت برای رسیدن به مقصود
💠فَاستَقِم كَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَك💠
6️⃣ قسط و عدالتِ بدون تبعیض، اداره زندگی با قسط توسط خود بشر
💠لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسط💠
7️⃣ سخت بودن و غیر قابل نفوذ بودن در مقابل بدخواهان
💠اَشِدّاءُ عَلَى الكُفّار💠
📌«اَشِدّاء» به معنای شدّت عمل نیست.
📌«اَشِدّاء» یعنی سخت بودن، محکم بودن، غیر قابل نفوذ بودن.
8️⃣ مهربانی و صمیمیّتِ بین افراد جامعه
💠رُحَمآءُ بَينَهُم💠
9️⃣ کنارهگیری از طغیانگران و اشرارِ عالم
💠اِجتَنِبُوا الطّاغوت💠
0️⃣1️⃣ رهایی از جهل و تعصب
💠وَ يَضَعُ عَنهُم اِصرَهُم وَ الاَغلالَ الَّتی كانَت عَلَیهِم💠
🔺بعضی از ما مسلمانها این گنجینهها را اصلاً نمیشناسیم؛
🔺بعضی از ما آن را انکار میکنیم، کفران میکنیم این هدیههای عظیم الهی را؛
🔺بعضی از ما به آنها افتخار میکنیم منتها عمل نمیکنیم.
🔶 نتیجه این است که دنیای اسلام دچار اینها میشود:
🚨تفرقه
🚨عقبماندگی
🚨ضعف علمی و عملی
🌐در قرن سوم و چهارم قمری مسلمانها با عمل کردن نصفهنیمه به این گنجینههای عظیم توانستند بزرگترین تمدّنهای زمان خودشان را ایجاد کنند. ما میتوانیم با رجوع به گنجینههای بعثت، ضعفهای دنیای اسلام را برطرف کنیم.
🏷ضعف دنیای اسلام در مورد فلسطین
🔶 امروز یکی از مسائل مهمّ ما مسئله فلسطین است.
‼️یک کشور به طور کامل در قبضهی انسانهای وحشی قرار گرفته، دنیای اسلام هم تماشا میکند!
⚠️این به خود دنیای اسلام هم ضربه زده
🔻همین که کشورهای اسلامی در مقابل یک چنین تجاوزی سکوت کردهاند و در مواردی، بخصوص در این اواخر متأسّفانه با آن همراهی کردهاند، این کشورها را هم تضعیف کرده، این وضعیّت را برایشان پیش آورده و دشمن را بر اینها مسلّط کرده.
🔶 امروز قدرتهای دنیا برای خودشان حق قائلند که در کشورهای اسلامی دخالت کنند؛ آمریکا یک جور، فرانسه یک جور، آن یکی یک جور.
🔶 مشکلات خودشان را در کشورهای خودشان نتوانستهاند حل کنند، میخواهند بیایند کشورهای اسلامی را تصرّف کنند و به ادّعای خودشان مشکلات اینها را حل کنند!
🔶 اگر در قضیّهی فلسطین از روز اوّل، دولتهای اسلامی محکم میایستادند، قطعاً امروز وضعِ منطقهی غرب آسیا، منطقهی ما، وضع دیگری بود؛ امروز ما قدرتمندتر و متّحدتر بودیم و از جهات گوناگون، وضعمان بهتر بود.
🔶 امروز جمهوری اسلامی حرف دل مسلمانان مظلومِ فلسطین را صریح و علنی بیان میکند. همین موجب شده دشمنان متمرکز بشوند و ایرانهراسی راه بیندازند و آن کسانی که خودشان هم موظّفند که لااقل به اندازهی ما به فلسطین کمک کنند، با آنها همصدا بشوند در مورد ایرانهراسی.
❇️راهِحلّ همهی این مشکلات، برگشت به اسلام است.
✅همهی اجزای امّت اسلامی احتیاج دارند به اینکه با هم همکاری کنند.
🔶 امیدواریم خدای متعال کمک کند، همهی ما بتوانیم از بعثت به معنای واقعی کلمه استفاده کنیم و مبعث پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را به معنای حقیقی کلمه عید دنیای اسلام و امّت اسلامی قرار بدهیم.
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#انقلاب_اسلامی
#بعثت #عید_مبعث
✅ نهضتِ رهایی و نجات انسانها
🔰 قسمت سوم
🔶 با اینکه تاریخ دورانهاى سخت و تلخى را گذرانده امّا من میخواهم بگویم هر چه بشریّت تکامل پیدا کرده است، شیوههاى اسیر کردن انسان هم تکامل پیدا کرده؛ طاغیان و شیطانها هم در کنار همهى پیشرفتهاى بشرى، پیشرفت کردهاند؛ آنها هم راههاى پیچیدهاى را براى اسارت انسانها پیدا کردهاند...
🔶 ملّت ایران ندای پیغمبر را لبیک گفت...
آن حقیقتى که ما ملّت ایران باید به آن کاملاً توجّه داشته باشیم، این است که قیام و انقلاب ملّت ایران یک چیزى جداى از گذشتهى تاریخى خودش نیست و نبوده است. ما فریاد پیغمبر را لبّیک گفتیم، ما نداى پیغمبر را جواب دادیم؛ لذا در جامعهى ما و براى انقلاب ما دو هدف وجود دارد: یکى آزادى از اسارت در عرصهى مادّى زندگى، و دیگرى آزادى از اسارت در عرصهى معنوى و اخلاقى زندگى.
🔶 امروز «یُعَلِّمُهُمُ الكِتٰبَ وَ الحِکمَةَ وَ یُزَکّیهِم» براى ما یک دستور است؛ همچنان که امروز «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط» براى ما یک دستور است. این دو چیز همان دو چیزى بود که پیغمبران و پیغمبر اسلام میخواستند به مردم هدیه کنند. لذا بعثت براى ما به معناى واقعى کلمه یک عید است.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#اقتصاد #عید_مبعث
#تولید_ملی
✅ نهضت رهایی و نجات انسانها
🆔 @tahlil_shjr
A4380.pdf
2.17M
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#اقتصاد #عید_مبعث
#تولید_ملی
✅ نهضت رهایی و نجات انسانها
🔶 خط حزبالله، به مناسبت فرارسیدن عید سعید مبعث، بیانات سال ۱۳۶۴ آیتالله خامنهای، درباره پیامهای بعثت پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم را منتشر میکند.
🔶 سخن هفته این شماره خط حزبالله با عنوان «حرکت انقلابی در مسیر پیشرفت و علاج ضعفهای اقتصادی» پاسخی به این سوال است که تنها راهکار ترمیم اقتصادی و بهبود معیشت و رفاه مردم چیست و چگونه محقق خواهد شد؟
🌷شماره این هفتهی خط حزبالله به روح مطهر شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس، علیرضا بادرام تقدیم میشود.
🔸 خط حزبالله؛ شماره ۳۸۰
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#تولید_ملی #دانش_بنیان
✅ حرکت انقلابی در مسیر پیشرفت و علاج ضعفهای اقتصادی
🔰 قسمت اول
⁉️ تنها راهکار ترمیم اقتصادی و بهبود معیشت و رفاه مردم چیست و چگونه محقق خواهد شد؟
🔶 نیاز کشور به تقویت تولید ملّی
🔹 انقلاب اسلامی که پیروزی شد و پیام استقلال خواهی ملت ایران به گوش جهانیان رسید، دشمنان این آب و خاک تصور کردند با توطئههای رنگارنگ میتوانند آرمانها و اهداف نهضت مردم، به رهبری امام خمینی را به شکست بکشانند.برای حمله به استقلال و تمامیت ارضی کشور، گروههای تجزیهطلب را تجهیز و از رژیم بعثی در یک جنگ هشت ساله و تمام عیار نظامی علیه ایران، پشتیبانی کردند. با ترور دانشمندان برجسته، پیشرفتهای علمی ایران را نشانه گرفتند و به مقابله با عزم دانشجویان و اساتید ایرانی برای آبادی کشور برخاستند. اما این کینهورزی و دشمنیها نتوانست مسیر استقلالخواهانه ملت را متوقف و مانع رشد علمی و حفظ ثبات و امنیت ایران عزیز شود. در دهه اخیر جبهه استکبار و در رأس آنها آمریکا، برای مهار قدرت روز افزون جمهوری اسلامی، عرصه معیشت مردم و اقتصاد را هم آماج توطئههای خود قرارداد و با ابزار تحریم برای اعمال فشار اقتصادی حداکثری بر کشور، از هیچ اقدامی چشمپوشی نکرد، سیاستی که به اعتراف خود مقامات رژیم آمریکا شکست مفتضحانهای خورد.
🔹 اگرچه باید دانست، راه مقابله با همه نقشههای اقتصادی اتاق فکرهای آمریکایی، خودکفایی و اقتصاد مقاومتی است. بدون شک امروز مهمترین اولویت کشور، تلاش شبانهروزی مسئولان در جهت رشد اقتصادی، مهار تورم، بالابردن سطح رفاه جامعه و رفع کاستیهای معیشتی خانوارها است. میتوان گفت بعد از استقلال سیاسی، یکی از مهمترین کارها در گام دوم انقلاب، تحقق استقلال اقتصادی است. «از این[ استقلال سیاسی] مشكلتر، استقلال اقتصادى است. استقلال اقتصادى، یعنى ملّت و كشور، در تلاش اقتصادى خود روى پاى خود بایستد و به كسى احتیاج نداشته باشد.» ۱۳۷۲/۲/۱۵ مقاومسازى پایههاى اقتصاد، راه مقابله با تکانههای خارجی است و"تولید ملّی" نقش محوری و جایگاه اصلی، در مسیر رسیدن به این هدف را دارد. چنانچه رشد تولید و ازدیاد ثروت ملّی نقطه کانونی برنامهها قرار گیرد و به درون زا بودن اقتصاد توجه شود، کشور در مقابل دشمنیهای استکبارجهانی مقاوم شده و زندگی مردم به رفاه پایدار، خواهد رسید اما «اگر تولید ثروت نشود؛ اگر ارزشافزوده در كشور بالا نرود، ما نمیتوانیم محرومیّت را برطرف كنیم؛ نخواهیم توانست فقر را برطرف كنیم» ۱۳۸۵/۱۱/۳۰
🔶 تقویت تولید ملّی چگونه محقق خواهد شد؟
🔹 بدون شک، یک اقتصاد پویا، با تقویت تولید ملّی و حمایت از تولیدکنندگان محقق خواهد شد. تولیدات صنعتگران داخلی و ابتکارات شرکتهای دانشبنیان میتواند سهم صادرات را بالا برده و علاوه بر حل مشکلات اقتصادی، کشور را در مصاف با بیگانگان نیز، قوی کند. «اگر ما توانستیم تولید داخلى را رونق ببخشیم، مسئلهى تورّم حل خواهد شد، مسئلهى اشتغال حل خواهد شد، اقتصاد داخلى به معناى حقیقى كلمه استحكام پیدا خواهد كرد و اینجا است كه دشمن با مشاهدهى این وضعیّت، مأیوس و ناامید خواهد شد.» ۱۳۹۱/۱/۱ در وضعیت کنونی «ما به طور محسوس مشکل معیشت مردمی و رفاه خانوار را داریم در کشور که این بدون رشد اقتصادی علاجپذیر نیست. ما اگر بخواهیم فقر را برطرف بکنیم، اگر بخواهیم رفاه خانوار را در کشور رشد بدهیم، این احتیاج دارد به رشد اقتصادی در کشور.» ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ سوال مهم این است که رفاه و معیشت مردم و رشد اقتصادی چگونه محقق خواهد شد و راهکار ارتقاء و جهش تولید ملّی چیست؟
🔶 مردمیسازی اقتصاد
🔹 تولید ملّی با مشارکت مردم در عرصه اقتصاد و توانمندسازی تشکلهای دانشبنیان شکل میگیرد و دولت موظف است، ضمن حمایت و نظارت، شرایط لازم برای ورود سازنده مردم در این عرصه را فراهم کند. «اقتصاد مقاومتی شرائط و ارکانی دارد؛ یکی از بخشهایش همین تکیهی به مردم است... از هر طریقی که لازم است، کاری کنید که بخش خصوصی، بخش مردمی، فعال شود.» ۱۳۹۱/۶/۲ یعنی حرکت اصلی در این اقتصاد «بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتى نیست، اقتصاد مردمى است؛ با ارادهى مردم، سرمایهى مردم، حضور مردم تحقّق پیدا مىكند. امّا «دولتى نیست» به این معنا نیست كه دولت در قبال آن مسئولیتى ندارد؛ چرا، دولت مسئولیت برنامهریزى، زمینهسازى، ظرفیتسازى، هدایت و كمك دارد.» ۱۳۹۳/۱/۱ در این راهبرد، میدان دادن به جوانان و بهرهگیری از هوش سرشار و توان آنان، اهمیت دوچندان دارد.
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#تولید_ملی #دانش_بنیان
✅ حرکت انقلابی در مسیر پیشرفت و علاج ضعفهای اقتصادی
🔰 قسمت دوم
🔶 حمایت از شرکتهای دانش بنیان
🔹 دانش، مؤلفه اصلی قدرت در همه عرصهها، ازجمله اقتصاد است. «تولید، چه در عرصهی صنعت، چه در عرصهی کشاورزی، از اهمیت درجهی اول برخوردار است. کشوری که تولید نداشته باشد، خواهی نخواهی وابسته است... باید تولید در کشور - بخصوص تولید دانشبنیان، متکی به دانش و مهارتهای علمی و تجربی - پیش برود؛ این به دست کارگر و کارفرماست. مدیریت آن هم با دولت است؛ بایستی سازماندهی کنند، کار کنند.»۱۳۸۹/۲/۸ رونق و حمایت از شرکتهای دانش بنیان، میتواند مشکلات بزرگ اقتصادی از جمله بیکاری را علاج کند. «یکی از چیزهایی که میتواند این فرصتهای شغلی را زنده کند، [توسعهی] همین شرکتهای دانشبنیان است» ۱۴۰۱/۲/۱۹و از سوی دیگر«دانشبنیان کردن تولید، بهرهوری فعّالیّتهای اقتصادی را ارتقاء میدهد.» ۱۴۰۱/۱/۱
🔶 مبارزه اساسی با فساد
🔹 شرط دیگر پیشرفت اقتصادی، مبارزه با مفسدین و زمینههای فسادزا در کشور است. «واقعاً نمیشود ما كار اقتصادىِ درست و قوى بكنیم، امّا با مفاسد اقتصادى مبارزه نكنیم؛ این واقعاً نشدنى است... تصوّر نشود ما میتوانیم سرمایهگذارى مردمى و كار سالم مردمى داشته باشیم، بدون مبارزهى با مفاسد اقتصادى؛ و تصوّر نشود كه مبارزهى با مفاسد اقتصادى موجب میشود كه ما مشاركت مردم و سرمایهگذارى مردم را كم داشته باشیم» ۱۳۹۱/۶/۲ افزایش تولید، سطح رفاه عمومی را بالا میبرد. در این شرایط، با هدایت ثروت جامعه به سمت تولید و توجیهپذیری مالی این مسئله برای مردم، نقدینگی بجای افزایش نرخ تورم، میتواند به افزایش تولید کمک کند. با شکلگیری چرخه تولید و ثروت، اشتغال جوانان رونق گرفته و آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ناشی از بیکاری نیز کاهش مییابد.
🔶 نگاه و حرکت انقلابی در مسیر ثبات اقتصادی
🔹 در امتداد این تلاشها برای رونق اقتصاد، سؤال مهم این است که غلبه بر مشکلات اقتصادی، با چه نگاهی امکان پذیر خواهد بود؟ باید دانست مسائل و مشکلات، عوارض طبیعی مسیر پیشرفت هستند و نگاه به کاستیها و ضعفها باید به برنامهریزی برای حل مسائل و تصحیح اشتباهات گذشته در ادامه مسیر کمک کند. در این نگاه بهجای ایجاد ناامیدی و نقد بدون ارائه راهکار و صرفا نقزدن، حرکت، جایگزین سکون و نگاه ارتجاعی است.«یک طرف، پیشرفتها، موفّقیّتها، دستاوردها است، یک طرف هم ضعفها است؛ دو جور میشود نگاه کرد: یک جور این است که به دستاوردها نگاه کنیم، بفهمیم که ما توانش را داریم و بگوییم: خیلی خب، با همان همّتی که اینها را به دست آوردیم، این ضعفها را هم با همان همّت برطرف خواهیم کرد؛ این یک جور نگاه است؛ این نگاه، نگاهِ انقلابی است. یک نگاه دیگر این است که به ضعفها نگاه کنیم و بگوییم: «آقا! فایدهای ندارد. نگاه کن، ببین ما چه ضعفهایی داریم؛ فایده ندارد، نمیشود کاری کرد»؛ یا بنشینیم، دست روی دست بگذاریم، یا نق بزنیم یا فریاد علیه این وضع بزنیم یا ضعفها را با صدای بلند، چند برابر بزرگ کنیم؛ این نگاه، نگاه ارتجاعی است. بله، ضعف هست منتها شما با نگاه انقلابی به ضعفها نگاه کنید، چرا با نگاهِ ارتجاعی نگاه میکنید؟» ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
🔹 سخن پایانی اینکه همانطور که تا امروز کلید دستاوردهای کشور، وجود روحیه و بینش انقلابی و جهادی در کارها بوده است، مسئولان و دستگاهها برای حل مشکلات اقتصادی نیز باید با همین نگاه و روحیه انقلابی وظایفشان را انجام دهند. «امروز مهمترین کارهای ما کارهای اقتصادی است...رشد اقتصادی اگر بخواهد پیدا بشود، تولید اگر بخواهد افزایش پیدا کند، باید ثبات اقتصادی باشد، تورّم باید مهار بشود... اینجور نیست که علاج نداشته باشد؛ راه دارد، باید راهش را پیدا کنند. علاج کنند تورّم را؛ این ثبات اقتصادی، ثبات قیمتها، کشور را پیش میبرد.» ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
🔶 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
🆔 @tahlil_shjr
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#سبک_زندگی
#مسائل_اولویتدار
✅ گروگانگیری با اخبار حاشیه ای
🔶 کسی هست خبر خانم معلم قائم شهری و خبر کشف حجاب نامزد نظام مهندسی را نشنیده باشد؟
🔶 درست یا غلط محتوای این اخبار بماند. از واکنش مسوولین نیز عبور کنیم. اما به واقع چه بر سر خود و افکارعمومی با این اخبار می آوریم؟ از ایندو خبر بگذریم؛ از مهمترین دستاوردهای سفر دوروزه آقای رئیس جمهور به چین چه می دانیم؟ از تولید مشترک هواپیما با چین با خبر شدیم؟ از امضای سند 3.5 میلیاردی سرمایه گذاری صنعتی چه؟ از توافق 12 میلیارد دلاری در صنعت حمل و نقل و ساخت خودرو چطور؟ از بسته 40 میلیارد دلاری در صنعت نفت خبر گرفتیم؟ مشکل کجاست؟
🔶 قدیم اتاق های شیشه ای رسانه ها محل تشکیل شورایی بود تا ضرائب اخبار را تعیین کنند. کدام خبر تیتر یک شود و کدام تیتر دوم و کدام گوشواره ها وغیره. به این فهم مهمترین ویژگی سردبیر یک رسانه، ضریب دهی اخبار است.
🔶 اما امروز ضرائب اخبار را شبکه های اجتماعی تعیین می کنند. کدام بیشتر لایک خورده و بیشتر به اشتراک گذاشته شده و بیشتر واکنش گرفته است. اما آیا هر خبری بیشتر دست به دست شد یعنی مهمتر است؟
🔶 ثمره این ضرائب غیرواقعی چیست؟
اول مساله سازی برای مسوولین و ورود آنها به چرخه باطل واکنش های شتابزده است؛ یکبار خانم معلم اخراج و یکبار مورد پادرمیانی و یکبار گذشت و ...
🔶 مهمتر از این افکار عمومی است که ضرر می کند و از اخبار اصلی فاصله می گیرد. ما کم کم گرفتار یک بی خبری مدرن شده ایم. بی خبری ناشی از شبکه ها. همه می دانند و نمی دانند. باخبرند و بی خبر. به واقع فکر می کنند می دانند و باخبرند. مخاطب در گروگان اخبار حاشیه ای و بی ثمر است.
🔶 اساسا چرا باید خبر یک کلاس درس، مدیر و مسوول و امام جمعه و استاندار را بخط کند؟ اساسا این خبر چه نسبتی از واقعیت مدارس ما دارد؟ چرا فکر کردیم خطای خانم معلم انقدر بزرگ است که لازم است همه مسوولین شهر درگیر شوند؟
🔶 مساله این مصداق مشخص نیست. مساله دوران بی خبری جدید است که کم کم در حال شکل گیری است. وقتی افکار عمومی را از اخبار اصلی دور نگه داشتیم و درگیر حواشی و اخبار زرد و بی ثمر کردیم طبیعی است که رسانه دشمن رهزن ذهن های بی خبر می شود. چنانچه جنون وار می نویسند کیش و دریای خزر را به چین فروختند و ایران طی یک قرارداد 25 ساله مستعمره چین شد و عده ای چنان مسخ می شوند که علیه این خبر اعتراض خیابانی به راه می اندازند. این ثمره عصر بی خبری است.
🔶 نسبت به پرسش ذهن مخاطب در هر سطحی سکوت نکنیم و پاسخگو باشیم. اما مراقبت کنیم هیجان اخبار حاشیه ای، مسوولین و رسانه های مرجع را به گروگان نبرد و به انفعال نکشد.
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
اخراج غاصب.pdf
80.9K
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#انقلاب_اسلامی #فلسطین
✅ اخراج غاصب
🔶 «در همان روزهای مشرِف به پیروزی انقلاب اسلامی، سفارت فلسطین را که دست رژیم غاصب بود، از او گرفتند و دادند به فلسطینیها که مالک فلسطینند». رهبر انقلاب اسلامی این جمله را درباره اخراج رژیم غاصب صهیونیستی از سفارت این رژیم در تهران و تحویل آن توسط مردم به فلسطین بیان کردند.
🔸 #به_قلم_اساتید : آقای محسن فائضی؛ کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ سیاست های داخلی و خارجی از دید رهبری
🔶 یک بحث مهم در رابطه سیاست خارجه و سیاست داخله را رهبری در سخنان عیدمبعث اشاره کردند. درگیری با دشمن خارجی و مبارزه بیرونی با ظلم وقتی کم میشود، نفوذ دشمن در داخل و ضعف حکمرانی داخلی بیشتر میشود. بین «مبارزه خارجی» و «اداره درونی» رابطه است.
🔶 کشورهایی که در قصه فلسطین سکوت میکنند و تماشا، در حال استحاله اند. دشمن درشان نفوذ میکند. در حال ضعف درونی اند. ابتدای دولت حسن روحانی، رهبری تاکید جدی کرد بر مقوله نفوذ. نفوذ دشمن در فرهنگ و سیاست و تصمیم گیری ها نتیجه کرنش و کوتاهی در مبارزه است.
🔶 ابتدای سوره بقره بین زیاد شدن بیمار قلبی در درون و همراهی با شیاطین خارجی رابطه ای توضیح داده شده. همانطور که در آیت الکرسی بین ازدیاد کفر درونی و تابعیت از طاغوت رابطه روشنی تصویر شده. در مقابل نیز در آیات بین جهاد و هدایت رابطه روشنی بیان شده. همینطور بین نصرت الهی و ثبات قدم. در روایات نیز بین جهاد و آرزوی آن و کم شدن نفاق رابطه روشنی بیان شده.
🔶 این نکته مهمی است که حکومت و دولتی که در مبارزه جدی تر است در اداره درونی کشور موفق تر است و راه را بر نفوذ اندیشه دشمن در تصمیماتش میبندد. در زندگی شخصیمان نیز هر اندازه بیشتر خود را در وضعیت جهاد جدی تر کنیم در رشد روحی و معنوی و جامع خود موفق تر خواهیم بود.
🔸 #به_قلم_اساتید: علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
نشانههای خروج از رکود اقتصادی دهه نود قابلمشاهده است.pdf
76.4K
#عزت_ملی
#اقتصاد
#تحلیل_و_تبیین
✅ نشانههای خروج از رکود اقتصادی دهه نود قابلمشاهده است.
🔶 با زیرساختهایی که در دوره سازندگی به وجود آمده بود، علیرغم همه مشکلات اقتصادی، نوعی از جهش اقتصادی را با شتاب و نرخ رشد مناسب در اقتصاد ایران داشتیم.در دهه نود، توجه بیشازحد به متغیرهای بیرونی باعث شد که این دهه یکی از ضعیفترین برهههای اقتصاد ایران نامبرده شود.
🔶 دولت قبلی علیرغم ادعایی که درباره تخصص در بعد بینالمللی داشتن میکرد در مراودات و آوردن درآمد نفتی به کشور بسیار ضعیف عمل کرد؛ دولت فعلی شعاری درباره مذاکرات بینالمللی نداشت اما میبینیم عملکردش بهتر بوده.
🔶 باتجربه به عملکرد دولت در کوتاهمدت و رشد اقتصادی فعلی، میتوانیم آغاز روند خروج از رکود را اعلام کرده و امیدواریم در سال آینده که خروج از رکود نتایج خود را نشان دهد بهنوعی بهبود نسبی در زندگی افراد را مشاهده کنیم.
🔶 برای پیشرفت و درآمدن از تلههایی که اقتصاد ایران در آن افتاده حداقل باید یک دوره بیش از ۱۰ سال، متوسط رشد اقتصادی حدود پنج درصد و بیشتر را نشان دهد.
🔶 رهبر انقلاب در تمام سالهای دهه نود با قرار دادن شعارهای سال اقتصادی بر همین نقیصه تأکید داشتند که در دهه نود فرصتهای اقتصادی را از دست دادیم.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر عادل پیغامی؛ استاد اقتصاد و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر #ساواک
✅ از اختناق تا دخالت
🔰 انتقادات رئیس ضدجاسوسی ساواک از عملکرد ساواک در داخل کشور
🔶 ساواک، ادارهکلهای مختلفی داشت که ادارهسوم(امنیتداخلی) معروفترینش است. ادارهکل دوم مسئولیت جمعآوری اطلاعاتخارجی، ادارههفتم مسئولیت تحلیل و بررسی اطلاعات جمعآوری شدهی خارجی و ادارههشتم مسئولیت ضدجاسوسی را عهدهدار بودند.
🔶 آن چه مردم در آن سالها به عنوان ساواک میشناختند و با زندگی اغلب آنها در تماس و تعامل بود، همان ادارهکل امنیتداخلی بود. واقعیت آن است که شدتِ عمل و خشونت امنیتداخلی که از سال ۵٢ #پرویز_ثابتی رئیسش بود، همیشه مورد انتقاد مسئولان و مدیران سایر قسمتها که کارشان ناظر به خارج از مرزها بود قرار داشت. از نظر آنها، عملکرد ادارهسوم، ساواک را به موجودی بدنام، ترسناک و نهایتا غیرقابل دفاع تبدیل کرده بود که نامش مترادف با سرکوب و بازداشت و شکنجه بود. به خصوص کمیته مشترک ضد خرابکاری که رسما کارویژه اش شکنجه بود. این اما، همهی انتقادات آنها به مشی پرویز ثابتی نبود.
🔶 منوچهر هاشمی، سالها مسئولیت ادارهکل هشتم (ضدجاسوسی) را عهدهدار بود. او در کتاب خاطراتش که سال ١٣٧٣ در لندن منتشر شده نتیجهی عملکرد خشن اداره امنیت داخلی را با تعبیر «اختناق شدید که خشک و تر را با هم میسوزانید» توصیف میکند. یکی از مهمترین انتقادات دیگر او، «دخالتهای غیر مجاز اداره امنیت داخلی در امور مختلف مملکت که ساواک را از وظیفه اصلی خود دور کرد» است. او اگرچه از شکنجه «اگر حیات و استقلال و تمامیت ارضی مملکت در بین باشد» دفاع کرده و آن را «تا حدودی قابل توجیه» میداند، اما «مهمترین عامل ضدیت و نفرت مردم از ساواک» را «دخالت در وظایف سازمانها و نهادهای دیگر» معرفی میکند.
🔶 مهمترین مثالهای او «دخالت در استخدام و انتصاب افراد»، «دخالت در انتخابات»، «دخالت در امور دانشجوئی و دانشگاهها و مدارس»، «دخالت در امور دانشجویان خارج از کشور»، «دخالت در امور مطبوعات و إعمال سانسور» و «اجرای منویات اشخاص و افرادِ بهخصوص» است. او معتقد است دخالتهای ساواک «بتدریج از عوامل بازدارنده پیشرفت، بخصوص در زمینههای مربوط به دموکراسی و عدالت اجتماعی شد.»
🔶 هاشمی نهایتا این مساله را اینگونه جمعبندی میکند: «نظایر این قبیل مداخلات فراوان و موارد آن، آنچنان زیاد بوده که هیچ عمل و اقدام و حرکتی در پهنهی کشور، بدون تصویب ساواک یا به بهانه تصویب ساواک صورت نمیگرفت، حتی انتخاب مدیر یک مدرسه در یک نقطه دورافتاده.»
🔸 #منبع:موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#فمنیسم #حقوق_زنان
#تاریخ_معاصر
✅ بزرگ مدافعِ حقوق زنان
🔶 شاید در دنیای مدرن و دهه های اخیر مدافع حقوق زنان شدن مُد شده است! عده ای با شعار مبارزه و دفاع از حقوق زنان برای خود اعتبار جمع می کنند، برای دهه ها حقِ زنان را پایمال کردند و از دل آن سرکوب نحله افراطی دیگری به نام فمینیسم شکل گرفت که از وَر دیگر بوم افتاد. اما همگی عمر کوتاهی دارند، در عمل صادق نبوده اند، بقول همین فمینیست های افراطی غرب با شعار "حقوق زن" زن را به کالا تبدیل کرد.
🔶 هم کالای جنسی برای مردان و هم ابزار تولید ارزانتر از مردان برای راه افتادن چرخ دنده های سرمایه داری، تاریخ راه افتادن سرمایه داری در کشور آقای مکرون یا تاریخ برده داری زنان در کشور آقای جو بایدن را بخوانید. چگونه زنان باردار در اثر شدت کار پشت چرخ های تولید جان میدادند! چگونه زنان برده را بعنوان صنعت پول ساز در همین آمریکا دست به دست می کردند .گمان نکنید اینها نقل دو سه هزار سال پیش است! خیر؛ نقلِ وقایع معاصر ماست. روز بعثت پیامبر، روزی است که در ابتدا ماموریت مبارزه با شرک را داشت.
🔶 اولویت این بود که به مردم بفهماند بُت را شریک خدا نگیرید. همزمان از نخستین دستورات خدا به او، و تلاش مهم او در ۱۴۰۰ سال پیش دفاع عملی از حقوق زنان بود. وقتی پدران تولد دختر را عامل فقر خانه می دانستند، تولد دختر را نحسی و شرم می خواندند، دست به قتل و زنده به گور کردنشان میزدند پیامبر ما از زن دفاع کرد. آیه نازل شد. عتاب کرد. تلاش کرد.
🔶 فرهنگزنده به گور کردن دختران را به مرور تغییر داد. احکام متعددی صادر شد، خود را مدیون خدیجه(س) خواند. از محبت و احتران دست بوس دختر جوانش فاطمه(س) شد، آنچه در دنیای جهل عرب ها سابقه نداشت. حالا جاهلیت مدرن غربی ها جای جاهلیت کهنه عربها را گرفته است و هنوز دستورات پیامبر اسلام در دفاع از حقوق زنان مترقی و زنده است.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#اغتشاشات
✅ انتقال «اینترنشنال» از لندن به واشنگتن/ ناامنی یا پایان تاریخمصرف؟!
🔶 در پی پایان تاریخمصرف شبکه تروریستی اینترنشنال و پذیرفتن شکست پروژه آشوبها توسط آمریکا، انگلیس و حتی عربستان سعودی، این شبکه حالا دنبال سرپناه است.
🔶 طبق پیگیریها از منابع موثق از حدود ۲ ماه پیش، شبکه امنیتی پشتیبان اینترنشنال به دلایل روشن از جمله، شکست پروژه اغتشاشات، تصمیم و رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده و حتی مسئولیت همکاری با این شبکه را نیز انکار کرده و میکنند.
🔹اینترنشنال میگوید، پیام «لندن را باید تخلیه کنید» را دریافت کرده و میخواهد به واشنگتن نقلمکان کنند. به مدیر داخلی شبکه پیشنهاد دادند ممکن است در جریان مذاکرات احیای برجام، ماجرای لندن در واشنگتن تکرار شود پس بهتر است به خانه یعنی همان ریاض برگردند.
🔶 بر اساس خبر تائید شده از سوی ایران و آمریکا، کاخ سفید هماکنون در حال مذاکره غیررسمی با تهران برای تبادل زندانیان در اثر یک توافق سیاسی است؛ انگلیس هم در حال میانجیگری برای این مذاکره و البته پیام برای احیای برجام است.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#ارز #دلار
✅ قیمت دلار امروز!
🔶 امروز با افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا که مستقیما زیر نظر بانک مرکزی کار میکند قیمت دلار به ۴۱ هزار ۵۰۰ رسید. سوال مهم این است: قرار چیست؟ چه معنایی دارد؟
🔶 قرار است از این به بعد تعیین کننده و توزیع کننده بانک مرکزی باشد. حتی افراد برای مسافرت به خارج کشور پای گیت خروج فرودگاه ارز دریافت میکنند. در یک بازه سه تا شش ماهه این مرکز در صورت عملکرد مناسب میتواند مسیر مبادله ارز را شفاف کند و از حضور و دخالت دلال جلوگیری کند. اما بدون شک دلالان بزرگ صاحب نفوذ ساکت نخواهند ماند.
🔶 اما معنای این ریزش قیمت چیست؟
معنای واضح این ریزش قیمت این است که بار دیگر اثبات شد صعود دلار و سقوط ریال دلیل اقتصادی درونی ندارد. این یک عقبه سیاسی و روانی سنگین است و مرکز مبادله میتواند علت اقتصادی را رفع کند اما جریان بیرونی سیاسی و روانی ادامه خواهد داشت.
🔶 دولت می بایست از ابتدای امسال چنین مرکزی را ایجاد می کرد. البته الان برای ارزیابی زود است اما وجود چنین مرکزی بدون تردید لازم است.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی.pdf
66.2K
#عزت_ملی
#انقلاب_اسلامی
#روایت_دیدار
✅ آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی
🔰 روایتی از دیدار مردم آذربایجان شرقی با رهبر انقلاب، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
🔶 همسر شهید مهدی باکری صندلی کنارم نشسته است. ذوقزده سلام کردم و از این همجواری تا جایی که میتوانستم استفاده کردم.
🔶 از آخرینباری که به دیدار آقا رفته بودم ۱۲ سال میگذشت. آنزمان نوجوانی دبیرستانی بودم. بخاری ماشین زورش به هوای یخ جاده بیرون نمیرسید. ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه رسیدیم.
🔶 در حسینیه بازار شعارهای ترکی حسابی داغ شده بود، هم تُن صدای شعاردهنده و هم معنای آن، سالن را به وجد میآورد.
🔶 ریحانه ۹ساله یکی از دخترهایی بود که همراه مادر و پدرش از عجبشیر تبریز آمده بود. دوست داشت شعری را که آماده کرده بود برای آقا بخواند.
🔶 صدای تکبیرها بلند شد. سخنان آقا تمام شده بود و لحظات آخر را با قلبمان ثبت میکردیم تا این صحبتها و لحظات از خاطرمان پاک نشود.
🔸 #به_قلم_اساتید : سرکار خانم فاطمه اکبری اصل
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر #پهلوی
✅ آقای پهلوی؛ عملکرد پدرتان را گردن میگیرید؟
🔶 در مونیخ آلمان یک خبرنگار مستقل سوال خوبی از شاهزاده می پرسد!عامیانه اینکه آیا عملکرد پدر و پدربزرگتان را گردن میگیرید!؟ پاسخ رضا پهلوی در نوع خود جالب و کم سابقه است. می گوید مرا با عملکرد و اقدامات خودم بسنجید! حرف خوبی است. بالاخره تاریخ عملکرد پدر و پدربزرگتان به ویژه در زمینه نفی آزادی را تجریه کرده است. اما یک سوال باقی می ماند: جناب شاهزاده وقتی گذشته خود را نفی می کند و اذعان دارد به خودم بنگرید دیگر هویت و اعتبار او از کجاست؟
🔶 مگر او هویت و اعتباری به جز شاهزاده بودن دارد؟! مگر او بغیر اینکه پسر فردی که شاهنشاه بوده، اعتبار و وزنه دیگری هم دارد که امروز جامعه ایرانی به او بنگرد! بنا به سنت ارث بَری شاهزاده ها از پدر تاجدار ایشان فردای فوت پدر سوگند پادشاهی یاد کرد و الان بیش از ۴۰ سال است که در آب نمک پادشاهی خوابیده است. پس این پاسخ رضا پهلوی برای او چوب دو سر نجس است. هر دو سر آن باخت است. نه میتواند از گذشته استبدادی پدر و پدربزرگش فرار کند و نه میتواند بدون آنان اعتباری کسب کند!
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
116 (1).pdf
2.42M
#ولایت_فقیه
#دیدارنگار
#عزت_ملی
#استقامت
✅ با «استقامت» پیروزی قطعی است
🔰 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
🔶 «سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژههای مهم»، «جملات طلایی»، «برشمردنیها»، «نظام فکری»،«آیات و روایات»، «یادآوری» و «دعا» از جمله بخشهای «دیدارنگار» است.
🔶 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «با استقامت، پیروزی قطعی است»، برخی از نکات مهم رهبر انقلاب درباره موضوع استقامت و ثمرات آن مرور شده است.
🔸 دیدار نگار؛ شماره ۱۱۶
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر #پهلوی
✅ صد و دو سال گذشت
🔶 سوم اسفند یادآور یک رویداد مهم تاریخی است. کودتای رضامیرپنج فرمانده بریگاد قزاق در سوم اسفند ۱۲۹۹، حرکت او همراه با قزاقهای تحت امر از #قزوین به سمت تهران در آن تاریکی شب، با اندک درگیری وارد تهران شدند. محافظین و نیروهای نظامی دستور داشتند درگیر نشوند. کودتا با کمترین هزینه به پیروزی رسید. احمدشاه قاجار جوانک چاق و بی لیاقت با ترس و هراس از اوضاع خبردار شد اما سفارت بریتانیا تضمین داده بودند که رضاخان بدنبال خلع سلطنت قاجار نخواهد بود. در ابتدا هم اینگونه بود. کودتا ۱۲۹۹ به پیروزی رسید و رضاخان به سردار سپه و بعدتر به رئیس الوزرایی دست یافت اما تاسیس سلطنت پهلوی پاییز ۱۳۰۴ با خلع قاجاریه اعلام شد.
🔶 برخلاف حکومتهای تاریخ ایران که در بستر داخلی و نزاع های داخلی بین اقوام و طوایف بوجود می آمدند، حتی حکومت ها و اقوام مهاجم به ایران که در فرهنگ ایرانی هضم شدند، حکومت پهلوی تنها حکومت تاریخ ایران است که بعد از جنگ جهانی اول و ناکامی انگلستان در اجرای قرارداد ۱۹۱۹ توسط خارجی ها تاسیس شد.
🔶 رئیس کمیته شرق وزارت خارجه انگلستان، لُرد کرزن و وزیرمختارش در تهران کاکس، در ۱۹۱۹ پیش تر از معرفی رضاخان بدنبال برپایی حکومت مرکزی و مقتدر در ایران بودند. به سه دلیل ایران اهمیت داشت:
1⃣ نفت و مسیر دستیابی به قفقاز، سوخت بهینه برای نیروی دریایی بریتانیا نفت بود
2⃣ کنترل رقیب سنتی انگلستان، روسیه انقلابی
3⃣ کنترل سرحدات و امنیت با ارزش ترین مستعمره انگلستان یعنی، هند
🔶 راه حفظ این سه عامل، ایران و جغرافیا ایران بود. پس از جنگ جهانی اول، بریتانیا نمی توانست ایران را به حال خود رها سازد. لُرد کرزن، قرارداد ۱۹۱۹ را با صدارت #وثوق_الدوله مطرح ساخت اما جامعه ایرانی قرارداد ننگین را برنتافت. پروژه انگلستان در ایجاد دولت جدید و مقتدر شکست خورد و وثوق الدوله کنار رفت با این حال #روباه_پیر نمی توانست تماشاچی از دست دادن ایران باشد. نیاز جدید با کودتای رضاخانی و تامین امنیت ایجاد شد.
🔶 حیات و شکل گیری سلطنت جدید، وابسته به خارجی بود. اگر پروژه قرارداد ۱۹۱۹ در ایران اجرا می شد و منافع بریتانیا کبیر تامین می گردید کشور به سمت کودتا و به قدرت رسیدن رضاخان نمیرفت. حیات و ممات این حکومت جدید وابسته به خارجی بود. وقتی در شهریور ۱۳۲۰ متفقین رضاخان را از ایران اخراج کردند همین شرط و شروط را برای پسر ۲۱ ساله اش وضع کردند تا با سلطنت او موافقت کنند.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
اقتصاد دههی شصت و آنچه نباید رخ میداد.pdf
82.8K
#عزت_ملی
#اقتصاد
#تحلیل_و_تبیین
✅ اقتصاد دههی شصت و آنچه نباید رخ میداد
🔶 در آن سالها تفکری بر ذهن برخی مسئولان حاکم بود که تفکرش نزدیک به اقتصاد سوسیالیستی بود و معتقد بود که دولت باید زمام همه اقتصاد کشور را در دست خود داشته باشد.
🔶 حضرت امام (ره) هم با رفتار آن دولت ازاینجهت موافق نبودند و تذکر میدادند این عبارت را به خاطر میآورم که حتماً در کتاب صحیفه نور امام (ره) هست که فرمودند: «کارهایی که هم دولت میتواند انجام بدهد و هم مردم میتوانند انجام بدهند، مردم را آزاد بگذارید که آنها بکنند، خودتان هم بکنید، جلوی مردم را نگیرید. فقط یک نظارتی بکنید که مبادا انحراف پیدا بشود.» دولت باید شرایط را فراهم کند و از مردم بخواهد که در اقتصاد فعال باشند.
🔶 حتی در مورد واردات و صادرات با توجه به اینکه در قانون اساسی تصویب شده بود و اصل چهلوچهار قانون اساسی تجارت خارجی در عرصه مدیریت دولتی دیده شده بود؛ حضرت امام (ره) هم فرمودند که دولت خود اقدام به واردات نکند، بلکه اجازه بدهد کسانی که قبلاً وارد میکردهاند، وارد کنند و دولت مراقبت و نظارت کند که آنچه نباید وارد شود، وارد نشود؛ اما در دولت نگاهی وجود داشت که مدیریت اقتصاد کشور را در دست خود بگیرد.
📜 پرونده #عبرتهای_اقتصاد_دهه_شصت
🔸 #گفتگو_با_اساتید: حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحیمقدم؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
🆔 @tahlil_shjr
#مسائل_اولویت_دار
#سبک_زندگی
#خانواده
✅ درباره هیزی مردان
🔶 سر یکی از کلاسهای دوران ارشد بحثی درباره نگاههای هیز و جنسی مردان به زنان در معابر و مترو و... در گرفت. همه همکلاسیها(که غالبا خانم بودند) از آزاردهنده بودن این وضعیت میگفتند. استاد آن کلاس یک خانم میانسال بود که پس از دو دهه زندگی در اسپانیا به تازگی به ایران بازگشته بود و صریحا نیز خودش را فمینیست مینامید (تقریبا هیچ جلسهای بدون کلکل با هم در طول ترم نداشتیم). در حین این بحث من کاملا ساکت بودم و استاد هم این سکوت من برایش عجیب بود. از من پرسید آقای اقبالی نظر شما درباره این بحث چیه؟
🔶 من گفتم نگاه هیز مردان از دو منظر قابلیت تحلیل دارد. یکی از منظر خرد و سطح رفتار فردی و دوم از منظر کلان و سطح رفتار اجتماعی. از منظر خردنگری با صحبتهای دوستان مبنی بر آزاردهنده بودن این نگاهها موافقم و آن را مصداق تعرض به امنیت و آسایش زنان میدانم. اما اگر بخواهم در مقیاسی کلانتر به این پدیده بنگرم، آن را بهمثابه فرصتی بکر و زمینهای مهیا برای تضمین نهاد خانواده در ایران میفهمم. جملهام که تمام شد صدای غر و اعتراض همکلاسیها بلند شد! استاد کلاس را آرام کرد و به من گفت اگر ممکن است کمی بیشتر در این باره توضیح بده.
🔶 گفتم من دلیل اعتراض دوستان را میدانم و میپذیرم. نگاه هیز مردان به هیچ وجه مورد تایید نیست. من هم آن را تایید نمیکنم اما در مقام یک کارشناس اجتماعی سعی میکنم رهیافتهای مختلفی را نسبت به یک پدیده اجتماعی اتخاذ کنم و آنها را تحلیل و ارزیابی نمایم. اگر از همه این بانوان محترم که اکثرا هم متاهل هستند درباره ویژگی مرد مطلوب و دلخواهشان سوال کنید، اگر خودسانسوری نکنند و راحت به شما پاسخ دهند، یقینا «ولع جنسی» در رابطه زناشویی را به عنوان یکی از آن ویژگیها ذکر خواهند کرد.
🔶 مردی که در خانه همواره پتانسیل قرار گرفتن در موقعیتِ making love را دارد و با کوچکترین سیگنالهای جنسی همسرش on میشود، قطعا مطلوبتر از مردی است که نسبت به این مسائل سرد و خاموش بوده و باید با زور انواع و اقسام قرصها و داروهای تقویتی و محرّک او را در موقعیت کنش عاطفی و جنسی با همسر قرار داد. از نظر علمی نیز دسته اول مردانی هستند که از سلامت جنسی (به معنای فیزیکال آن) برخوردارند و دسته دوم در زمره اختلالات جنسی و نیازمند درمان قرار میگیرند. یکی از همکلاسیها گفت: خب این چه ربطی به نگاه هیز کردن به زن و بچه مردم تو مترو داره؟
🔶 گفتم: نگاه هیز مردان در خیابان اگرچه در سطح رفتار فردی مذموم است اما از یک منظر کلاننگر نشانه سلامت جنسی(Sexual Health) مردان(تاکید میکنم به معنای Physical) است که اگر با سیاستگذاری درست در مسیر اصیل خودش قرار گیرد، قویترین ضمانت را برای نهاد خانواده خواهد داشت. اما واضح است که در شرایط موجود که خبری از سیاستهای تسهیلگر در امر ازدواج نیست و از سوی دیگر اختلاط بیحدوحصر در فضاهای عمومی وجود دارد و زنان هم روزبهروز نسبت به افزایش جذابیت جنسی خود اهتمام بیشتری میورزند، نباید منتظر نتیجهای غیر از چشمچرانی باشیم. مگر اینکه شما قائل باشید توصیه به تقوای فردی زورش به ساختارها میچربد!
🔶 صحبتهای من که تمام شد جو سنگینی در کلاس حاکم شده بود. استاد اما برای اولین بار صحبتهای مرا تایید کرد و گفت: آقای اقبالی یک بار تو این کلاس حرف حساب زد! آروم گفتم شرمندم نکنید استاد! استاد اینطور ادامه داد: این نکتهای که آقای اقبالی گفتند را من در اسپانیا به چشم خودم دیدهام. الان یکی از مسائل و چالشهای اصلی این کشور بحث سردی مردان است.
🔶 مصرف داروهای جنسی در این کشور غیرعادی است. بحث دوباره بالا گرفت و برخی از دوستان با استاد همراه شدند و برخی هم بر همان مخالفت خود پافشاری کردند. اما غرض از بیان این خاطره چه بود؟
🔶 خواستم این نکته را عرض کنم که «خانه گرم» مهمترین هدفی است که اسلام در تشریع احکام و قواعد جنسیتی خود به دنبال آن است و این خانه گرم هم مطلوب زنان است هم مطلوب مردان. اما گاهی ما در تشخیص علایق و مطلوبهای خود عمدا یا سهوا دچار اشتباه میشویم.
🔸 #به_قلم_اساتید: ابوالفضل اقبالی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر #پهلوی
✅ آزادی بالاتر از کمر!
🔶 در دوره رضاشاه مرکزی برای نظارت بر مطبوعات و نشر کتاب ایجاد شد: اداره سانسور! رسما نام اداره، اداره "سانسور" بود! صادق هدایت سال ۱۳۱۴ به این اداره تعهد داد که هیچگونه اثری منتشر نکند و به هندوستان رفت! صادق هدایت ضد دین هم در حکومت رضاشاه آزادی نداشت! چرا به نسل جوان نمی گویید! نیما یوشیج در دوره رضاشاه هیچ کتابی منتشر نکرد.
🔶 انتشار آثار بزرگ علوی متوقف شد. جمالزاده بعد از کتاب "یکی بود یکی نبود" تا پایان دوره رضاشاه کتابی ننوشت! ماموران رسمی اداره سانسور در دوره ریاست سرپاس مختاری مانع چاپ کتب بودند! حالا طرفداران چنین حکومتی شعار آزادی میدهند!
🔶 روشنفکرانی که رضاخان را به رضاشاهی رساندند، همان هایی که در جلسات هفتگی برایش شاهنامه می خواندند یک به یک حذف، تبعید، زندان و یا کشته شدند، چه رسد به نیروهای مخالف او! اگر تعریف آزادی در برهنگی، پوشش و روابط خلاصه شود در دوره پهلوی آزادی بود! اما اگر دایره آزادی به کمر بالاتر و حوزه فکر و اندیشه برسد، طرفداران سلطنت شرمسار خواهند بود به همین دلیل در این باره هیچ نمیگویند!
🔶 حکومتی که خودش ضددین بود، صادق هدایت بی دین هم در آن آزادی نداشت.....به نسل جوان اینها را بگویید.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#مسائل_اولویت_دار
#سبک_زندگی
#خانواده #زن
✅ زنان و تعرض جنسی
🔰 سخنی در نفی کلیشه مرد/ متجاوز و زن/ قربانی
🔶 بنده در مذمّت تعرض جنسی به زنان در هر سطحی(از متلک تا رِیپ) با تمام بیانیهها، هشتکها، تحلیلها، تجمعات و اعتراضات فمینیستها همراهم. کاملا هم داوطلبانه و از روی غیرت دینی با مصادیق آن در صورت مشاهده برخورد میکنم. جوانتر که بودم بابت این موضوع بسیار دعوا کرده و گاهی کتک هم خوردم! :) اما به شدت نسبت به کلیشه مرد/متعرض و زن/قربانی اعتراض دارم و در این یادداشت درصدد نفی این انگارهی فراگیر هستم.
🔶 تعرض جنسی انواع و سطوح مختلفی دارد که براساس منطق خاصی دستهبندی میشوند. در این منطق دستهبندی، مقیاسها و مولفههای متعدد تعیینکننده سطح تعرض هستند که مهمترین آنها اِعمال خشونت و زور و سطح آسیب جسمی نسبت به قربانی است. لذا بالاترین سطح تعرض جنسی در این منطق رایج، تجاوز به عنف(Rape) است. از آنجا که «اعمال زور» (به معنای کاملا جسمانی) برای تجاوز جنسی غالبا توسط مردان صورت میگیرد، باعث شده است که مفهوم تعرض جنسی امری مردانه تلقی شود.
🔶 اما آیا به راستی تعرض جنسی امری مردانه است؟ خیر. بنده عمیقا معتقدم تعرض جنسی در دنیای امروز سویههای زنانهای دارد که گستردهتر و عمیقتر از تجاوز جنسی مردانه هستند. استدلال من برای اثبات این مدعا دو مقدمه و یک نتیجه دارد که خواهشمندم نسبت به آن دقت و تامل بیشتری داشته باشید.
🔶 مقدمه اول: زن و مرد نسبت به یکدیگر تمایل جنسی دارند. زن برای مرد و مرد برای زن جذابیت جنسی دارند. این وضع طبیعی بشر است و هر کسی اینگونه نیست قطعا بیمار است!
مقدمه دوم: تعرض یعنی زیرپا گذاشتن حقوق دیگری. تعرض جنسی یعنی پایمال کردن حقوق جنسی دیگری. از جمله حقوق جنسی هر فردی، آرامش و سکون جنسی اوست. من به عنوان یک شهروند جامعه حق دارم که در عرصه عمومی جامعه لحظاتی عاری از اروتیسم جنسی و تلاطم غریزه را تجربه کنم.
🔶 نتیجه: هرگونه زمینهسازی برای برهم زدن آرامش جنسی شهروندان جامعه، تعرض جنسی است. چه کسی که ناخواسته و به زور با کسی وارد رابطه جنسی میشود و چه کسی که با نمایش جذابیتهای جنسی خود زمینه تحریک و تلاطم غریزه جنسی در دیگری را فراهم میکند. هر دو نیز به یک میزان واجد خشونت و زور در تعرض به حقوق دیگری هستند. در اولی خشونت جنبه جسمانی دارد و در دومی جنبه روانی
من همانطور که گفتم با تمام اشکال تعرض جنسی نسبت به زنان نه تنها مخالفم که با آن در حد بضاعت خودم مقابله میکنم. اما سوالم از فعالان حقوق زنان این است که چرا صرفا از «زن بهمثابه قربانی» سخن میگویند؟ چرا کمی هم درباره پدیده رایج «زن بهمثابه متعرض» تامّل و قلمرانی نمیکنند؟ آیا منکر برهم خوردن آرامش روانی مردان توسط زنان تننما و متبرج در جامعه هستند؟
🔶 اگر منکر این برهم خوردن آرامش جنسی و روانی مردان در مواجهه با زنان تننما در جامعه هستند که به نظر میرسد باید کمی هم تجربه زیسته مردان را در فهم این پدیده لحاظ کنند. دانشجویان، سربازان، کارگران و به طور کلی جوانانی که از شهرستانها به تهران یا کلانشهرها مهاجرت میکنند، کیسهای مطالعاتی خوبی برای فهم عمق این بحران و اذیت و آزار جنسی که عرض کردم، هستند.
🔶 تننمایی در عرصه عمومی جامعه اگرچه در ظاهر فاقد اعمال خشونت است اما در کُنه خود اقدامی بهغایت سرکوبگر و مستبدانه است. زیرا تعادل ذهنی و آرامش جنسی مردان مختل نموده و در نهایت به صورت غیرمستقیم آرامش ذهنی و جنسی زنان دیگر را نیز سلب میکند. تننمایی در عرصه عمومی از آن جهت که مرز میان اتاق خواب و محیط کار و تحصیل را برای مردان از بین میبرد واجد خشونتی بس عمیق است.
🔶 کسانی هم که در این مواقع سخن از «مردان دائمالتحریک»، «مردان بیجنبه»، «مردسالاری جنسی» و... میکنند از نظر من ماقبلِ گفتگو هستند! دلیلش را در پست دیگری درباره ماهیت غریزه جنسی خواهم گفت.
🔸 #به_قلم_اساتید:ابوالفضل اقبالی
🆔 @tahlil_shjr