eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
761 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. تبادل: @shahid_bakrii ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
سیاست های داخلی و خارجی از دید رهبری 🔶 یک بحث مهم در رابطه سیاست خارجه و سیاست داخله را رهبری در سخنان عیدمبعث اشاره کردند. درگیری با دشمن خارجی و مبارزه بیرونی با ظلم وقتی کم میشود، نفوذ دشمن در داخل و ضعف حکمرانی داخلی بیشتر میشود. بین «مبارزه خارجی» و «اداره درونی» رابطه است. 🔶 کشورهایی که در قصه فلسطین سکوت میکنند و تماشا، در حال استحاله اند. دشمن درشان نفوذ میکند. در حال ضعف درونی اند. ابتدای دولت حسن روحانی، رهبری تاکید جدی کرد بر مقوله نفوذ. نفوذ دشمن در فرهنگ و سیاست و تصمیم گیری ها نتیجه کرنش و کوتاهی در مبارزه است. 🔶 ابتدای سوره بقره بین زیاد شدن بیمار قلبی در درون و همراهی با شیاطین خارجی رابطه ای توضیح داده شده. همانطور که در آیت الکرسی بین ازدیاد کفر درونی و تابعیت از طاغوت رابطه روشنی تصویر شده. در مقابل نیز در آیات بین جهاد و هدایت رابطه روشنی بیان شده. همینطور بین نصرت الهی و ثبات قدم. در روایات نیز بین جهاد و آرزوی آن و کم شدن نفاق رابطه روشنی بیان شده. 🔶 این نکته مهمی است که حکومت و دولتی که در مبارزه جدی تر است در اداره درونی کشور موفق تر است و راه را بر نفوذ اندیشه دشمن در تصمیماتش میبندد. در زندگی شخصیمان نیز هر اندازه بیشتر خود را در وضعیت جهاد جدی تر کنیم در رشد روحی و معنوی و جامع خود موفق تر خواهیم بود. 🔸 : علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
نشانه‌های خروج از رکود اقتصادی دهه نود قابل‌مشاهده است.pdf
76.4K
نشانه‌های خروج از رکود اقتصادی دهه نود قابل‌مشاهده است. 🔶 با زیرساخت‌هایی که در دوره سازندگی به وجود آمده بود، علی‌رغم همه مشکلات اقتصادی، نوعی از جهش اقتصادی را با شتاب و نرخ رشد مناسب در اقتصاد ایران داشتیم.در دهه نود، توجه بیش‌ازحد به متغیرهای بیرونی باعث شد که این دهه یکی از ضعیف‌ترین برهه‌های اقتصاد ایران نام‌برده ‌شود. 🔶 دولت قبلی علی‌رغم ادعایی که درباره تخصص در بعد بین‌المللی داشتن می‌کرد در مراودات و آوردن درآمد نفتی به کشور بسیار ضعیف عمل کرد؛ دولت فعلی شعاری درباره مذاکرات بین‌المللی نداشت اما می‌بینیم عملکردش بهتر بوده. 🔶 باتجربه به عملکرد دولت در کوتاه‌مدت و رشد اقتصادی فعلی، می‌توانیم آغاز روند خروج از رکود را اعلام کرده و امیدواریم در سال آینده که خروج از رکود نتایج خود را نشان دهد به‌نوعی بهبود نسبی در زندگی افراد را مشاهده کنیم. 🔶 برای پیشرفت و درآمدن از تله‌هایی که اقتصاد ایران در آن افتاده حداقل باید یک دوره بیش از ۱۰ سال، متوسط رشد اقتصادی حدود پنج درصد و بیشتر را نشان دهد. 🔶 رهبر انقلاب در تمام سال‌های دهه نود با قرار دادن شعارهای سال اقتصادی بر همین نقیصه تأکید داشتند که در دهه نود فرصت‌های اقتصادی را از دست دادیم. 🔸 : دکتر عادل پیغامی؛ استاد اقتصاد و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 🆔 @tahlil_shjr
از اختناق تا دخالت 🔰 انتقادات رئیس ضدجاسوسی ساواک از عملکرد ساواک در داخل کشور 🔶 ساواک، اداره‌کل‌های مختلفی داشت که اداره‌سوم(امنیت‌داخلی) معروف‌ترینش است. اداره‌کل دوم مسئولیت جمع‌آوری اطلاعات‌خارجی، اداره‌هفتم مسئولیت تحلیل و بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده‌ی خارجی و اداره‌هشتم مسئولیت ضدجاسوسی را عهده‌دار بودند. 🔶 آن چه مردم در آن سالها به عنوان ساواک می‌شناختند و با زندگی اغلب آنها در تماس و تعامل بود، همان اداره‌کل امنیت‌داخلی بود. واقعیت آن است که شدتِ عمل و خشونت امنیت‌داخلی‌ که از سال ۵٢  رئیسش بود، همیشه مورد انتقاد مسئولان و مدیران سایر قسمت‌ها که کارشان ناظر به خارج از مرزها بود قرار داشت. از نظر آنها، عملکرد اداره‌سوم، ساواک را به موجودی بدنام، ترسناک و نهایتا غیرقابل دفاع تبدیل کرده بود که نامش مترادف با سرکوب و بازداشت و شکنجه بود. به خصوص کمیته مشترک ضد خرابکاری که رسما کارویژه ‌اش شکنجه بود. این اما، همه‌ی انتقادات آنها به مشی پرویز ثابتی نبود. 🔶 منوچهر هاشمی، سالها مسئولیت اداره‌کل هشتم (ضدجاسوسی) را عهده‌دار بود. او در کتاب خاطراتش که سال ١٣٧٣ در لندن منتشر شده نتیجه‌ی عملکرد خشن اداره امنیت داخلی را با تعبیر «اختناق شدید که خشک و تر را با هم می‌سوزانید» توصیف می‌کند. یکی از مهمترین انتقادات دیگر او، «دخالت‌های غیر مجاز اداره امنیت داخلی در امور مختلف مملکت که ساواک را از وظیفه اصلی خود دور کرد» است. او اگرچه از شکنجه «اگر حیات و استقلال و تمامیت ارضی مملکت در بین باشد» دفاع کرده و آن را «تا حدودی قابل توجیه» می‌داند، اما «مهمترین عامل ضدیت و نفرت مردم از ساواک» را «دخالت در وظایف سازمانها و نهادهای دیگر» معرفی می‌کند. 🔶 مهمترین مثالهای او «دخالت در استخدام و انتصاب افراد»، «دخالت در انتخابات»، «دخالت در امور دانشجوئی و دانشگاه‌ها و مدارس»، «دخالت در امور دانشجویان خارج از کشور»، «دخالت در امور مطبوعات و إعمال سانسور» و «اجرای منویات اشخاص و افرادِ به‌خصوص» است. او معتقد است دخالت‌های ساواک «بتدریج از عوامل بازدارنده پیشرفت، بخصوص در زمینه‌های مربوط به دموکراسی و عدالت اجتماعی شد.» 🔶 هاشمی نهایتا این مساله را اینگونه جمع‌بندی می‌کند: «نظایر این قبیل مداخلات فراوان و موارد آن، آنچنان زیاد بوده که هیچ عمل و اقدام و حرکتی در پهنه‌ی کشور، بدون تصویب ساواک یا به بهانه تصویب ساواک صورت نمی‌گرفت، حتی انتخاب مدیر یک مدرسه در یک نقطه دورافتاده.» 🔸 :موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
بزرگ مدافعِ حقوق زنان 🔶 شاید در دنیای مدرن و دهه های اخیر مدافع حقوق زنان شدن مُد شده است! عده ای با شعار مبارزه و دفاع از حقوق زنان برای خود اعتبار جمع می کنند، برای دهه ها حقِ زنان را پایمال کردند و از دل آن سرکوب نحله افراطی دیگری به نام فمینیسم شکل گرفت که از وَر دیگر بوم افتاد. اما همگی عمر کوتاهی دارند، در عمل صادق نبوده اند، بقول همین فمینیست های افراطی غرب با شعار "حقوق زن" زن را به کالا تبدیل کرد. 🔶 هم کالای جنسی برای مردان و هم ابزار تولید ارزانتر از مردان برای راه افتادن چرخ دنده های سرمایه داری، تاریخ راه افتادن سرمایه داری در کشور آقای مکرون یا تاریخ برده داری زنان در کشور آقای جو بایدن را بخوانید. چگونه زنان باردار در اثر شدت کار پشت چرخ های تولید جان میدادند! چگونه زنان برده را بعنوان صنعت پول ساز در همین آمریکا دست به دست می کردند .گمان نکنید این‌ها نقل دو سه هزار سال پیش است! خیر؛ نقلِ وقایع معاصر ماست. روز بعثت پیامبر، روزی است که در ابتدا ماموریت مبارزه با شرک را داشت. 🔶 اولویت این بود که به مردم بفهماند بُت را شریک خدا نگیرید. همزمان از نخستین دستورات خدا به او، و تلاش مهم او در ۱۴۰۰ سال پیش دفاع عملی از حقوق زنان بود. وقتی پدران تولد دختر را عامل فقر‌ خانه می دانستند، تولد دختر را نحسی و شرم می خواندند، دست به قتل و زنده به گور کردن‌شان می‌زدند پیامبر ما از زن دفاع کرد. آیه نازل شد. عتاب کرد. تلاش کرد. 🔶 فرهنگ‌زنده به گور کردن دختران را به مرور تغییر داد. احکام متعددی صادر شد، خود را مدیون خدیجه(س) خواند. از محبت و احتران دست بوس دختر جوانش فاطمه(س) شد، آنچه در دنیای جهل عرب ها سابقه نداشت. حالا جاهلیت مدرن غربی ها جای جاهلیت کهنه عرب‌ها را گرفته است و هنوز دستورات پیامبر اسلام در دفاع از حقوق زنان مترقی و زنده است‌. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
انتقال «اینترنشنال» از لندن به واشنگتن/ ناامنی یا پایان تاریخ‌مصرف؟! 🔶 در پی پایان تاریخ‌مصرف شبکه تروریستی اینترنشنال و پذیرفتن شکست پروژه آشوب‌ها توسط آمریکا، انگلیس و حتی عربستان سعودی، این شبکه حالا دنبال سرپناه است. 🔶 طبق پیگیری‌ها از منابع موثق از حدود ۲ ماه پیش، شبکه امنیتی پشتیبان اینترنشنال به دلایل روشن از جمله، شکست پروژه اغتشاشات، تصمیم و رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده و حتی مسئولیت همکاری با این شبکه را نیز انکار کرده و می‌کنند. 🔹اینترنشنال می‌گوید، پیام «لندن را باید تخلیه کنید» را دریافت کرده و می‌خواهد به واشنگتن نقل‌مکان کنند. به مدیر داخلی شبکه پیشنهاد دادند ممکن است در جریان مذاکرات احیای برجام، ماجرای لندن در واشنگتن تکرار شود پس بهتر است به خانه یعنی همان ریاض برگردند. 🔶 بر اساس خبر تائید شده از سوی ایران و آمریکا، کاخ سفید هم‌اکنون در حال مذاکره غیررسمی با تهران برای تبادل زندانیان در اثر یک توافق سیاسی است؛ انگلیس هم در حال میانجیگری برای این مذاکره و البته پیام برای احیای برجام است. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
قیمت دلار امروز! 🔶 امروز با افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا که مستقیما زیر نظر بانک مرکزی کار می‌کند قیمت دلار به ۴۱ هزار ۵۰۰ رسید. سوال مهم این است: قرار چیست؟ چه معنایی دارد؟ 🔶 قرار است از این به بعد تعیین کننده و توزیع کننده بانک مرکزی باشد. حتی افراد برای مسافرت به خارج کشور پای گیت خروج فرودگاه ارز دریافت میکنند. در یک بازه سه تا شش ماهه این مرکز در صورت عملکرد مناسب میتواند مسیر مبادله ارز را شفاف کند و از حضور و دخالت دلال جلوگیری کند. اما بدون شک دلالان بزرگ صاحب نفوذ ساکت نخواهند ماند. 🔶 اما معنای این ریزش قیمت چیست؟ معنای واضح این ریزش قیمت این است که بار دیگر اثبات شد صعود دلار و سقوط ریال دلیل اقتصادی درونی ندارد. این یک عقبه سیاسی و روانی سنگین است و مرکز مبادله میتواند علت اقتصادی را رفع کند اما جریان بیرونی سیاسی و روانی ادامه خواهد داشت. 🔶 دولت می بایست از ابتدای امسال چنین مرکزی را ایجاد می کرد. البته الان برای ارزیابی زود است اما وجود چنین مرکزی بدون تردید لازم است. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی.pdf
66.2K
آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی 🔰 روایتی از دیدار مردم آذربایجان شرقی با رهبر انقلاب، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ 🔶 همسر شهید مهدی باکری صندلی کنارم نشسته است. ذوق‌زده سلام کردم و از این هم‌جواری تا جایی که می‌توانستم استفاده کردم. 🔶 از آخرین‌باری که به دیدار آقا رفته بودم ۱۲ سال می‌گذشت. آن‌زمان نوجوانی دبیرستانی بودم. بخاری ماشین زورش به هوای یخ جاده بیرون نمی‌رسید. ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه رسیدیم. 🔶 در حسینیه بازار شعارهای ترکی حسابی داغ شده بود، هم تُن صدای شعاردهنده و هم معنای آن، سالن را به وجد می‌آورد. 🔶 ریحانه ۹ساله یکی از دخترهایی بود که همراه مادر و پدرش از عجب‌شیر تبریز آمده بود. دوست داشت شعری را که آماده کرده بود برای آقا بخواند. 🔶 صدای تکبیرها بلند شد. سخنان آقا تمام شده بود و لحظات آخر را با قلب‌مان ثبت می‌کردیم تا این صحبت‌ها و لحظات از خاطرمان پاک نشود. 🔸 : سرکار خانم فاطمه اکبری اصل 🆔 @tahlil_shjr
آقای پهلوی؛ عملکرد پدرتان را گردن می‌گیرید؟ 🔶 در مونیخ آلمان یک خبرنگار مستقل سوال خوبی از شاهزاده می پرسد!عامیانه اینکه آیا عملکرد پدر و پدربزرگتان را گردن میگیرید!؟ پاسخ رضا پهلوی در نوع خود جالب و کم سابقه است. می گوید مرا با عملکرد و اقدامات خودم بسنجید! حرف خوبی است. بالاخره تاریخ عملکرد پدر و پدربزرگ‌تان به ویژه در زمینه نفی آزادی را تجریه کرده است. اما یک سوال باقی می ماند: جناب شاهزاده وقتی گذشته خود را نفی می کند و اذعان دارد به خودم بنگرید دیگر هویت و اعتبار او از کجاست؟ 🔶 مگر او هویت و اعتباری به جز شاهزاده بودن دارد؟! مگر او بغیر اینکه پسر فردی که شاهنشاه بوده، اعتبار و وزنه دیگری هم دارد که امروز جامعه ایرانی به او بنگرد! بنا به سنت ارث بَری شاهزاده ها از پدر تاج‌دار ایشان فردای فوت پدر سوگند پادشاهی یاد کرد و الان بیش از ۴۰ سال است که در آب نمک پادشاهی خوابیده است. پس این پاسخ رضا پهلوی برای او چوب دو سر نجس است. هر دو سر آن باخت است. نه می‌تواند از گذشته استبدادی پدر و پدربزرگش فرار کند و نه میتواند بدون آنان اعتباری کسب کند! 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
با «استقامت» پیروزی قطعی است 🆔 @tahlil_shjr
116 (1).pdf
2.42M
با «استقامت» پیروزی قطعی است 🔰 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ 🔶 «سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژه‌های مهم»، «جملات طلایی»، «برشمردنی‌ها»، «نظام فکری»،«آیات و روایات»، «یادآوری» و «دعا» از جمله بخش‌های «دیدارنگار» است. 🔶 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «با استقامت، پیروزی قطعی است»، برخی از نکات مهم رهبر انقلاب درباره موضوع استقامت و ثمرات آن مرور شده است. 🔸 دیدار نگار؛ شماره ۱۱۶ 🆔 @tahlil_shjr
صد و دو سال گذشت 🔶 سوم اسفند یادآور یک رویداد مهم تاریخی است. کودتای رضامیرپنج فرمانده بریگاد قزاق در سوم اسفند ۱۲۹۹، حرکت او همراه با قزاق‌های تحت امر از به سمت تهران در آن تاریکی شب، با اندک درگیری وارد تهران شدند. محافظین و نیروهای نظامی دستور داشتند درگیر نشوند. کودتا با کمترین هزینه به پیروزی رسید. احمدشاه قاجار جوانک چاق و بی لیاقت با ترس و هراس از اوضاع خبردار شد اما سفارت بریتانیا تضمین داده بودند که رضاخان بدنبال خلع سلطنت قاجار نخواهد بود. در ابتدا هم اینگونه بود. کودتا ۱۲۹۹ به پیروزی رسید و رضاخان به سردار سپه و بعدتر به رئیس الوزرایی دست یافت اما تاسیس سلطنت پهلوی پاییز ۱۳۰۴ با خلع قاجاریه اعلام شد. 🔶 برخلاف حکومت‌های تاریخ ایران که در بستر داخلی و نزاع های داخلی بین اقوام و طوایف بوجود می آمدند، حتی حکومت ها و اقوام مهاجم به ایران که در فرهنگ ایرانی هضم شدند، حکومت پهلوی تنها حکومت تاریخ ایران است که بعد از جنگ جهانی اول و ناکامی انگلستان در اجرای قرارداد ۱۹۱۹ توسط خارجی ها تاسیس شد. 🔶 رئیس کمیته شرق وزارت خارجه انگلستان، لُرد کرزن و وزیرمختارش در تهران کاکس، در ۱۹۱۹ پیش تر از معرفی رضاخان بدنبال برپایی حکومت مرکزی و مقتدر در ایران بودند. به سه دلیل ایران اهمیت داشت: 1⃣ نفت و مسیر دستیابی به قفقاز، سوخت بهینه برای نیروی دریایی بریتانیا نفت بود 2⃣ کنترل رقیب سنتی انگلستان، روسیه انقلابی 3⃣ کنترل سرحدات و امنیت با ارزش ترین مستعمره انگلستان یعنی، هند 🔶 راه حفظ این سه عامل، ایران و جغرافیا ایران بود. پس از جنگ جهانی اول، بریتانیا نمی توانست ایران را به حال خود رها سازد. لُرد کرزن، قرارداد ۱۹۱۹ را با صدارت مطرح ساخت اما جامعه ایرانی قرارداد ننگین را برنتافت. پروژه انگلستان در ایجاد دولت جدید و مقتدر شکست خورد و وثوق الدوله کنار رفت با این حال نمی توانست تماشاچی از دست دادن ایران باشد. نیاز جدید با کودتای رضاخانی و تامین امنیت ایجاد شد. 🔶 حیات و شکل گیری سلطنت جدید، وابسته به خارجی بود. اگر پروژه قرارداد ۱۹۱۹ در ایران اجرا می شد و منافع بریتانیا کبیر تامین می گردید کشور به سمت کودتا و به قدرت رسیدن رضاخان نمیرفت. حیات و ممات این حکومت جدید وابسته به خارجی بود. وقتی در شهریور ۱۳۲۰ متفقین رضاخان را از ایران اخراج کردند همین شرط و شروط را برای پسر ۲۱ ساله اش وضع کردند تا با سلطنت او موافقت کنند. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
اقتصاد دهه‌ی شصت و آنچه نباید رخ می‌داد.pdf
82.8K
اقتصاد دهه‌ی شصت و آنچه نباید رخ می‌داد 🔶 در آن سال‌ها تفکری بر ذهن برخی مسئولان حاکم بود که تفکرش نزدیک به اقتصاد سوسیالیستی بود و معتقد بود که دولت باید زمام همه اقتصاد کشور را در دست خود داشته باشد. 🔶 حضرت امام (ره) هم با رفتار آن دولت ازاین‌جهت موافق نبودند و تذکر می‌دادند این عبارت را به خاطر می‌آورم که حتماً در کتاب صحیفه نور امام (ره) هست که فرمودند: «کارهایی که هم دولت می‌تواند انجام بدهد و هم مردم می‌توانند انجام بدهند، مردم را آزاد بگذارید که آن‌ها بکنند، خودتان هم بکنید، جلوی مردم را نگیرید. فقط یک نظارتی بکنید که مبادا انحراف پیدا بشود.» دولت باید شرایط را فراهم کند و از مردم بخواهد که در اقتصاد فعال باشند. 🔶 حتی در مورد واردات و صادرات با توجه ‌به اینکه در قانون اساسی تصویب شده بود و اصل چهل‌و‌چهار قانون اساسی تجارت خارجی در عرصه مدیریت دولتی دیده شده بود؛ حضرت امام (ره) هم فرمودند که دولت خود اقدام به واردات نکند، بلکه اجازه بدهد کسانی که قبلاً وارد می‌کرده‌اند، وارد کنند و دولت مراقبت و نظارت کند که آنچه نباید وارد شود، وارد نشود؛ اما در دولت نگاهی وجود داشت که مدیریت اقتصاد کشور را در دست خود بگیرد. 📜 پرونده 🔸 : حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 🆔 @tahlil_shjr
درباره هیزی مردان 🔶 سر یکی از کلاس‌های دوران ارشد بحثی درباره نگاه‌های هیز و جنسی مردان به زنان در معابر و مترو و... در گرفت. همه همکلاسی‌ها(که غالبا خانم بودند) از آزاردهنده بودن این وضعیت می‌گفتند. استاد آن کلاس یک خانم میانسال بود که پس از دو دهه زندگی در اسپانیا به تازگی به ایران بازگشته بود و صریحا نیز خودش را فمینیست می‌نامید (تقریبا هیچ جلسه‌ای بدون کل‌کل با هم در طول ترم نداشتیم). در حین این بحث من کاملا ساکت بودم و استاد هم این سکوت من برایش عجیب بود. از من پرسید آقای اقبالی نظر شما درباره این بحث چیه؟ 🔶 من گفتم نگاه هیز مردان از دو منظر قابلیت تحلیل دارد. یکی از منظر خرد و سطح رفتار فردی و دوم از منظر کلان و سطح رفتار اجتماعی. از منظر خردنگری با صحبت‌های دوستان مبنی بر آزاردهنده بودن این نگاه‌ها موافقم و آن را مصداق تعرض به امنیت و آسایش زنان می‌دانم. اما اگر بخواهم در مقیاسی کلان‌تر به این پدیده بنگرم، آن را به‌مثابه فرصتی بکر و زمینه‌ای مهیا برای تضمین نهاد خانواده در ایران می‌فهمم. جمله‌ام که تمام شد صدای غر و اعتراض همکلاسی‌ها بلند شد! استاد کلاس را آرام کرد و به من گفت اگر ممکن است کمی بیشتر در این باره توضیح بده. 🔶 گفتم من دلیل اعتراض دوستان را می‌دانم و می‌پذیرم. نگاه هیز مردان به هیچ وجه مورد تایید نیست. من هم آن را تایید نمی‌کنم اما در مقام یک کارشناس اجتماعی سعی می‌کنم رهیافت‌های مختلفی را نسبت به یک پدیده اجتماعی اتخاذ کنم و آنها را تحلیل و ارزیابی نمایم. اگر از همه این بانوان محترم که اکثرا هم متاهل هستند درباره ویژگی مرد مطلوب و دلخواه‌شان سوال کنید، اگر خودسانسوری نکنند و راحت به شما پاسخ دهند، یقینا «ولع جنسی» در رابطه زناشویی را به عنوان یکی از آن ویژگی‌ها ذکر خواهند کرد. 🔶 مردی که در خانه همواره پتانسیل قرار گرفتن در موقعیتِ making love را دارد و با کوچک‌ترین سیگنال‌های جنسی همسرش on می‌شود، قطعا مطلوب‌تر از مردی است که نسبت به این مسائل سرد و خاموش بوده و باید با زور انواع و اقسام قرص‌ها و داروهای تقویتی و محرّک او را در موقعیت کنش عاطفی و جنسی با همسر قرار داد. از نظر علمی نیز دسته اول مردانی هستند که از سلامت جنسی (به معنای فیزیکال آن) برخوردارند و دسته دوم در زمره اختلالات جنسی و نیازمند درمان قرار می‌گیرند. یکی از همکلاسی‌ها گفت: خب این چه ربطی به نگاه هیز کردن به زن و بچه مردم تو مترو داره؟ 🔶 گفتم: نگاه هیز مردان در خیابان اگرچه در سطح رفتار فردی مذموم است اما از یک منظر کلان‌نگر نشانه سلامت جنسی(Sexual Health) مردان(تاکید می‌کنم به معنای Physical) است که اگر با سیاست‌گذاری درست در مسیر اصیل خودش قرار گیرد، قوی‌ترین ضمانت را برای نهاد خانواده خواهد داشت. اما واضح است که در شرایط موجود که خبری از سیاست‌های تسهیل‌گر در امر ازدواج نیست و از سوی دیگر اختلاط بی‌حدوحصر در فضاهای عمومی وجود دارد و زنان هم روزبه‌روز نسبت به افزایش جذابیت جنسی خود اهتمام بیشتری می‌ورزند، نباید منتظر نتیجه‌ای غیر از چشم‌چرانی باشیم. مگر اینکه شما قائل باشید توصیه به تقوای فردی زورش به ساختارها می‌چربد! 🔶 صحبت‌های من که تمام شد جو سنگینی در کلاس حاکم شده بود. استاد اما برای اولین بار صحبت‌های مرا تایید کرد و گفت: آقای اقبالی یک بار تو این کلاس حرف حساب زد! آروم گفتم شرمندم نکنید استاد! استاد اینطور ادامه داد: این نکته‌ای که آقای اقبالی گفتند را من در اسپانیا به چشم خودم دیده‌ام. الان یکی از مسائل و چالش‌های اصلی این کشور بحث سردی مردان است. 🔶 مصرف داروهای جنسی در این کشور غیرعادی است. بحث دوباره بالا گرفت و برخی از دوستان با استاد همراه شدند و برخی هم بر همان مخالفت خود پافشاری کردند. اما غرض از بیان این خاطره چه بود؟ 🔶 خواستم این نکته را عرض کنم که «خانه گرم» مهمترین هدفی است که اسلام در تشریع احکام و قواعد جنسیتی خود به دنبال آن است و این خانه گرم هم مطلوب زنان است هم مطلوب مردان. اما گاهی ما در تشخیص علایق و مطلوب‌های خود عمدا یا سهوا دچار اشتباه می‌شویم. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
آزادی بالاتر از کمر! 🔶 ‏در دوره رضاشاه مرکزی برای نظارت بر مطبوعات و نشر کتاب ایجاد شد: اداره سانسور! رسما نام اداره، اداره "سانسور" بود! صادق هدایت سال ۱۳۱۴ به این اداره تعهد داد که هیچگونه اثری منتشر نکند و به هندوستان رفت! صادق هدایت ضد دین هم در حکومت رضاشاه آزادی نداشت! چرا به نسل جوان نمی گویید! نیما یوشیج در دوره رضاشاه هیچ کتابی منتشر نکرد. 🔶 انتشار آثار بزرگ علوی متوقف شد. جمالزاده بعد از کتاب "یکی بود یکی نبود" تا پایان دوره رضاشاه کتابی ننوشت! ماموران رسمی اداره سانسور در دوره ریاست سرپاس مختاری مانع چاپ کتب بودند! حالا طرفداران چنین حکومتی شعار آزادی مید‌هند! 🔶 روشنفکرانی که رضاخان را به رضاشاهی رساندند، همان هایی که در جلسات هفتگی برایش شاهنامه می خواندند یک به یک حذف، تبعید، زندان و یا کشته شدند‌، چه رسد به نیروهای مخالف او! اگر تعریف آزادی در برهنگی، پوشش و روابط خلاصه شود در دوره پهلوی آزادی بود! اما اگر دایره آزادی به کمر بالاتر و حوزه فکر و اندیشه برسد، طرفداران سلطنت شرمسار خواهند بود به همین دلیل در این باره هیچ نمیگویند! 🔶 حکومتی که خودش ضددین بود، صادق هدایت بی دین هم در آن آزادی نداشت.....به نسل جوان اینها را بگویید. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
زنان و تعرض جنسی 🔰 سخنی در نفی کلیشه مرد/ متجاوز و زن/ قربانی 🔶 بنده در مذمّت تعرض جنسی به زنان در هر سطحی(از متلک تا رِیپ) با تمام بیانیه‌ها، هشتک‌ها، تحلیل‌ها، تجمعات و اعتراضات فمینیست‌ها همراهم. کاملا هم داوطلبانه و از روی غیرت دینی با مصادیق آن در صورت مشاهده برخورد می‌کنم. جوان‌تر که بودم بابت این موضوع بسیار دعوا کرده و گاهی کتک هم خوردم! :) اما به شدت نسبت به کلیشه مرد/متعرض و زن/قربانی اعتراض دارم و در این یادداشت درصدد نفی این انگاره‌ی فراگیر هستم. 🔶 تعرض جنسی انواع و سطوح مختلفی دارد که براساس منطق خاصی دسته‌بندی می‌شوند. در این منطق دسته‌بندی، مقیاس‌ها و مولفه‌های متعدد تعیین‌کننده سطح تعرض هستند که مهمترین آنها اِعمال خشونت و زور و سطح آسیب جسمی نسبت به قربانی است. لذا بالاترین سطح تعرض جنسی در این منطق رایج، تجاوز به عنف(Rape) است. از آنجا که «اعمال زور» (به معنای کاملا جسمانی) برای تجاوز جنسی غالبا توسط مردان صورت می‌گیرد، باعث شده است که مفهوم تعرض جنسی امری مردانه تلقی شود. 🔶 اما آیا به راستی تعرض جنسی امری مردانه است؟ خیر. بنده عمیقا معتقدم تعرض جنسی در دنیای امروز سویه‌های زنانه‌ای دارد که گسترده‌تر و عمیق‌تر از تجاوز جنسی مردانه هستند. استدلال من برای اثبات این مدعا دو مقدمه و یک نتیجه دارد که خواهشمندم نسبت به آن دقت و تامل بیشتری داشته باشید. 🔶 مقدمه اول: زن و مرد نسبت به یکدیگر تمایل جنسی دارند. زن برای مرد و مرد برای زن جذابیت جنسی دارند. این وضع طبیعی بشر است و هر کسی اینگونه نیست قطعا بیمار است! مقدمه دوم: تعرض یعنی زیرپا گذاشتن حقوق دیگری. تعرض جنسی یعنی پایمال کردن حقوق جنسی دیگری. از جمله حقوق جنسی هر فردی، آرامش و سکون جنسی اوست. من به عنوان یک شهروند جامعه حق دارم که در عرصه عمومی جامعه لحظاتی عاری از اروتیسم جنسی و تلاطم غریزه را تجربه کنم. 🔶 نتیجه: هرگونه زمینه‌سازی برای برهم زدن آرامش جنسی شهروندان جامعه، تعرض جنسی است. چه کسی که ناخواسته و به زور با کسی وارد رابطه جنسی می‌شود و چه کسی که با نمایش جذابیت‌های جنسی خود زمینه تحریک و تلاطم غریزه جنسی در دیگری را فراهم می‌کند. هر دو نیز به یک میزان واجد خشونت و زور در تعرض به حقوق دیگری هستند. در اولی خشونت جنبه جسمانی دارد و در دومی جنبه روانی من همانطور که گفتم با تمام اشکال تعرض جنسی نسبت به زنان نه تنها مخالفم که با آن در حد بضاعت خودم مقابله می‌کنم. اما سوالم از فعالان حقوق زنان این است که چرا صرفا از «زن به‌مثابه قربانی» سخن می‌گویند؟ چرا کمی هم درباره پدیده رایج «زن به‌مثابه متعرض» تامّل و قلم‌رانی نمی‌کنند؟ آیا منکر برهم خوردن آرامش روانی مردان توسط زنان تن‌نما و متبرج در جامعه هستند؟ 🔶 اگر منکر این برهم خوردن آرامش جنسی و روانی مردان در مواجهه با زنان تن‌نما در جامعه هستند که به نظر می‌رسد باید کمی هم تجربه زیسته مردان را در فهم این پدیده لحاظ کنند. دانشجویان، سربازان، کارگران و به طور کلی جوانانی که از شهرستان‌ها به تهران یا کلان‌شهرها مهاجرت می‌کنند، کیس‌های مطالعاتی خوبی برای فهم عمق این بحران و اذیت و آزار جنسی که عرض کردم، هستند. 🔶 تن‌نمایی در عرصه عمومی جامعه اگرچه در ظاهر فاقد اعمال خشونت است اما در کُنه خود اقدامی به‌غایت سرکوب‌گر و مستبدانه است. زیرا تعادل ذهنی و آرامش جنسی مردان مختل نموده و در نهایت به صورت غیرمستقیم آرامش ذهنی و جنسی زنان دیگر را نیز سلب می‌کند. تن‌نمایی در عرصه عمومی از آن جهت که مرز میان اتاق خواب و محیط کار و تحصیل را برای مردان از بین می‌برد واجد خشونتی بس عمیق است. 🔶 کسانی هم که در این مواقع سخن از «مردان دائم‌التحریک»، «مردان بی‌جنبه»، «مردسالاری جنسی» و... می‌کنند از نظر من ماقبلِ گفتگو هستند! دلیلش را در پست دیگری درباره ماهیت غریزه جنسی خواهم گفت. 🔸 :ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
چرا وضعیت اقتصادی اینطوری شد؟ 🔶 بیاید برگردیم به اول اغتشاشات زمانی که فضا غبار آلود بود، شبهه‌ها از همه طرف از طریق رسانه‌ها به مردم هجوم میاورد وخیلیامون تو شک و شبهه افتاده بودیم. تشخیص حق و باطل برای خیلیا سخت شده بود. تا اینکه کم کم دست دشمن برای خیلیا رو شد و دروغها و شایعاتشون معلوم شد و اقداماتشون علیه امنیت و هدف اصلیشون که تجزیه و تضعیف ایران بود رو علنی کردن. اون زمان بود که تکلیفمون مشخص شد. 🔶 اغتشاشات طولانی و طولانی‌تر شد روزبه‌روز حالمون بد و بدتر می‌شد. چقدر ناراحت بودیم، چقدر از ته دل حرص میخوردیم بابت نامردی‌هایی که علیه کشورمون میشه؟ چقدر دوست داشتیم زودتر این بساط تموم بشه و برگردیم به زندگی معمولمون، با خیال راحت بریم تو خیابون و بچرخیم و بگردیم و نگران هیچی نباشیم. دوست داشتیم بیایم تو فضای مجازی و خبرای بد، خبرای دروغ و شایعه نبینیم. خبر کشته شدن آرمان‌هامون رو نشنویم. 🔶 گذشت و گذشت اغتشاشات تموم شد و ظاهرا اوضاع آروم شد. همه به زندگی معمولمون برگشتیم و فکر کردیم دیگه کار تموم شد، جنگ با دشمن تموم شد به همین راحتی. ولی یادمون رفت که امیرالمؤمنین فرمود: مَن نامَ لَم يُنَمْ عَنهُ اگر تو سنگر جلوی دشمن خوابت برد، دلیل نمیشه دشمن هم خوابش برده باشه 🔶 اگه الان در ظاهر اوضاع آروم شده، دلیل نمیشه دشمن بیخیال شده باشه. دشمن ایران و ایرانی هیچوقت بیخیال نمیشه، روشش رو تغییر میده. سه ماه قبل میدیدی داره چیکار میکنه، میدیدی با کار رسانه‌ایش کاری کرده که یه عده با قمه و سنگ و چوب و چماق افتادن به جون آرمان علی‌وردی و روح الله عجمیان و باشکنجه شهیدشون کردن، لمسش میکردی، با دوتا چشمای خودت میدیدی و تو دلت هرچی بود نثارش میکردی. ولی الان کاری که داره میکنه رو نمیبینی فکر میکنی بیخیال شده. سه ماه پیش کار دشمن اغتشاش و آشوب میدانی و امنیتی بود که کاملا قابل رؤیت بود اما الان اغتشاش اقتصادیه. هرکاری میتونن دارن میکنن ولی نمیبینی و متوجه نمیشی. 🔶 شرایط الان به‌شدت سختتر از سه ماه قبله، چون سه ماه قبل کارش رو میدیدی علنا و به خودش فحش میدادی ولی الان نمیفهمی داره چیکار میکنه و فکر میکنی همه مشکل از دولته و به دولت فحش میدی اونم دقیقا همینو میخواد که مردم به ناکارآمدی دولت و نظام برسن. 🔶 درسته ما همیشه مشکل اقتصادی داشتیم، همیشه رشد دلار داشتیم، مشکل معیشت و گرونی داشتیم، عوامل مختلفی هم داشته این مشکلات اقتصادی ولی شیب این گرونی‌ها این چند وقته خیلی عجیب و غریب بالا رفته. 🔸به این اعداد دقت کنید: آقای رئیسی دلار رو ۲۵ هزار تومن تحویل گرفت،یکسال و نیم بعد تو شهریور امسال دلار ۲۸ تومن شده بود، یعنی تو یک سال و نیم دلار ۳ هزار تومن رفت بالا، حدود ۱۰درصد از مهر امسال با شروع اغتشاشات تا الان از ۲۸ تومن به نزدیک ۵۰تومن رسید نزدیک ۸۰درصد 🔶 اتفاقا این شیب تند رشد دلار بعد از اغتشاشات شروع شد. درحالیکه منطقی‌تر اینه‌که در ایام اغتشاشات دلار بره بالا و بعدش بیاد پایین چرا اینطوری شد؟ چون تو ایام اغتشاشات کاری که دشمن داشت علیه مملکت ما میکرد اقتصادی نبود، امنیتی بود. وقتی ناامید شد از این مسیر، از اقدامات امنیتی رفت سراغ مسائل اقتصادی. ⁉️ شاید بپرسید دشمن؟؟ ؟بله ایران خیلی دشمن داره، هیچ کشوری تو دنیا نیست براش بی‌بی‌سی و اینترنشنال،صدای آمریکا و رادیو فردا و صدتا شبکه ماهواره‌ای و... راه بندازن با هزینه‌های چند میلیارددلاری و انقدر علیه‌ش فعال باشن. جالبه بدونید اکانت‌های توئیتر و اینستاگرام بی‌بی‌سی و اینترنشنال و دیگر رسانه‌های معاند بالای صدهزار پست علیه ایران و در راستای اغتشاشات و امنیت ملی تو اون سه ماه زدن. و این اتفاقات اخیر نشون داد همه کشورهای مستکبر و استعمارگر شمشیر رو از رو بسته بودن و دنبال زمین زدن ایران بودن و هستن و این ساده‌انگاریه که فکر کنیم اینها الان بیکار نشستن 🔶 اینارو خواستم بگم که فقط دولت رو عامل این اتفاقات نبینید. به‌امید خدا این اقدامات اقتصادی دشمن هم مثل همون اقدامات امنیتی باموفقیت پشت سر گذاشته میشه و طبق کارهای زیرساختی که من دارم میبینم و تو جلسات مختلفمون میشنوم مثل همین بازار ارز و... اوضاع به روال قبل برمیگرده و ان شاء الله بهتر از قبل میشه. فقط زمان نیاز داره 🔶 فقط باید کمی مقاومت کرد ما ملت مقاومتیم... الاستقامه ثم الاستقامه و الصبر ثم الصبر.. انّ النصر قریب✋ 🔸 : حسین دارابی 🆔 @tahlil_shjr
فقها آرایش جنگی بگیرند به واقع پربسامدترین مفهوم راهبردی در سخنان یک سال اخیر رهبرانقلاب، جهاد تبیین است. رهبرانقلاب در دیدار با اقشار مختلف نسبت به ضرورت و اهمیت جهاد تبیین تذکر دادند. از نیروهای مسلح گرفته تا پرستاران و مداحان و دانشجویان و فعالان رسانه ها و نمایندگان مجلس و مسوولین و اخیرا هم فقهای مجلس خبرگان. اما درباره دیدار اخیرشان با خبرگان ذکر چند نکته ضروریست. 1⃣ اولا خطاب سخنان رهبری انقلاب در موضوع جهاد تبیین تنها اعضای مجلس خبرگان نبود و همه علما و فقها را خطاب قرار دادند. حوزه های علمیه نیز مخاطب این دیدار بودند. 2⃣ رهبرانقلاب در سفارش به جهاد تبیین از کلیات و نصیحت عبور و راهبرد عملیاتی ارائه کردند؛ مثل اینکه فرمودند حلقه های معرفتی از فضلای جوان با محوریت علمای بزرگ تشکیل شود. از این هم جلوتر رفتند و برای توفیق اقدامات، معیار و میزان تعیین فرمودند. مثل اینکه یکی از ثمرات جهاد تبیین صرفا در حوزه این مجلس، باید رشد مشارکت در انتخابات بعدی خبرگان باشد. 3⃣ رهبر انقلاب در باب اجرا و روش هم توصیه هایی داشتند؛ مثل اینکه تاکید داشتند بر حرف نو، بیان نو و منطق نو. یا اینکه از شبهه نهراسیم و نرنجیم. اگر پاسخ هم نداشتیم اشکال ندارد؛ صادقانه بیان کنیم و دنبال پاسخ رویم. در نهایت اینکه نفیا هم فرمودند حرف سست و بی منطق نزنیم. 🔹این سه بسیار مهم، اما حرف تمام در بند چهارم است. 🔸ماجرای جهاد تبیین را نباید صرفا در حد شبهه و شایعه دید. نباید تنها در موضوعات خبری و در مقابل دروغ پراکنی ها دید. جهاد تببین اصل اساسی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است که شاید مهمترین مخاطب آن علما و فقها هستند. به تعبیر رهبرانقلاب هم خود ورود کنند و هم باید از جهادگران جوان عرصه جهاد تببین با پشتوانه های نظری حمایت کنند.   4⃣خلاصه بند چهارم چنین است: دشمن امروز دقیقا چه می کند؟ سیاست های راهبردی انقلاب را هدف گرفته است. مثل تضعیف مردمسالاری و تخریب اعتماد مردم به حاکمیت. یا ایجاد ناامیدی از آینده و یا پشیمانی از راه طی شده و یا تضعیف دلبستگی مردم به دین و اخلاق و معنویت. 🔶 از سوئی دیگر هیچ امری در انقلاب اسلامی پیش نمی رود مگر با گفتمان سازی و ایجاد فرهنگ و نهادسازی اجتماعی. چرا؟ چون هیچ فضیلتی قرار نیست اجباری باشد و باید با خواست و اراده مردم محقق شود. 🔶 با این توضیح، زمینه و مقدمه تحقق سیاست های راهبردی انقلاب جهاد تبیین است. جهاد تبیین به معنای گفتمان سازی و تقابل با تخریب های ذهنی و روانی دشمن است. ❇️مساله روشن است. ✅علما و فقها نیز باید آرایش جنگی بگیرند و مثل همیشه پیشرو باشند. 🔸 : محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
خیانت عادی‌سازی.pdf
77.7K
خیانت عادی‌سازی 🔰 گزارشی درباره نحوه شکل‌گیری رژیم غاصب صهیونیستی و خیانت عادی‌سازی 🔶 رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی که به مناسبت مبعث نبیّ ‌مکرّم اسلام (ص) برگزار شد با اشاره به مسئله فلسطین و جنایت‌هایی که در این کشور توسط صهیونیست‌ها در جریان است فرمودند: «یک ملّت، یک کشور به طور کامل در قبضه‌ی انسانهای وحشی، خبیث، شرور ــ نه انسانهای عادی ــ قرار گرفته، دنیای اسلام هم نگاه میکند، تماشا میکند... 🔶 ما ملاحظه‌ی هیچ‌‌کس را نمیکنیم، حقیقت را با صدای بلند بیان میکنیم: از ملّت فلسطین حمایت میکنیم، دفاع میکنیم، میگوییم هم که دفاع میکنیم؛ به هر طریقی بتوانیم از ملّت فلسطین دفاع میکنیم. همین موجب شده دشمنان متمرکز بشوند و ایران‌هراسی راه بیندازند و آن کسانی که خودشان هم موظّفند که لااقل به اندازه‌ی ما به فلسطین کمک کنند، با آنها هم‌صدا بشوند در مورد ایران‌هراسی.» ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ 🔸 : آقای پوریا سلطانی زاده 🆔 @tahlil_shjr
اگر روشنگری امام حسین نبود، از ظاهر اسلام هم چیزی باقی نمی‌ماند.pdf
87.5K
اگر روشنگری امام حسین نبود، از ظاهر اسلام هم چیزی باقی نمی‌ماند. 🔶 در دوره یزید اگر حرکت روشنگری‌ای صورت نمی‌گرفت دیگر از ظواهر اسلام هم اثری نمی‌ماند. اینجا باید یک حرکتی انجام می‌شد که در تاریخ باقی بماند. 🔶 بعضی‌ها شاید نگاهشان به حرکت اباعبدالله (سلام‌الله‌علیه) یک نگاه ظاهری است که مثلاً یک حرکتی انجام شد و شکست خورد. درحالی‌که آثار حرکت اباعبدالله (علیه‌السلام) یک اثر ماندگار با آثار درازمدت تاریخی است. 🔸 : حجت‌الاسلام‌والمسلمین، دکتر محمدرضا جباری از اساتید حوزه علمیه و محققان تاریخ اسلام 🆔 @tahlil_shjr
جامعه به پناهگاه معنوی،به نفس وحیانی به دم روح افزا 🔶 در هر لحظه، در بحران‌ها در سختی ها در تنهایی ها نیاز دارد‌. خاصیت مدرنیته تشویق فردیت و منفعت فرد محور است. منفعتی که فقط سود فرد را ملاک قرار میدهد. این گمان که جامعه ثروتمند با اقتصاد قوی دیگر معضل روحی و روانی ندارد خطاست‌. تجربه غرب نشان داد قدرتمندترین ممالک از جهت توان معیشتی و اقتصادی در زندگی شخصی و نیازهای روحی خود با خلا روبرو هستند. خلا نیاز روحی با سرکوب یا دیده نشدن آن رفع نمیشود. بهرحال ساخت و ذات انسان محتاج معنویت است. این معنویت را با پاسخ های کاذب جهان مدرن نمیتوان تامین کرد. 🔶 جامعه به پناهگاه معنوی نیاز دارد و در این عصر آخرالزمانی محبت مشترک به امام حسین(ع)، پناهگاه ماست. 🔶 تبریک این اعیاد زنده نگه داشتن این پناهگاه عظیم است. باید در فضای مجازی این شعله پر محبت را روشن نگه داشت. کم کاری نکنیم. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
💢دعوت به همکاری ✅جذب نیرو جهت پیاده سازی صوت و ویراستاری به صورت مبتدی برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام دهید 👇🏻 👤 @ad_shajar 🆔 @tahlil_shjr
A4381.pdf
5.1M
راهبرد اتحاد ملی برای ایران قوی 🔶 یادداشت هفته خط حزب‌الله، با عنوان «استقامت رمز پیروزی» به مناسبت اعیاد شعبانیه، به این سوال پاسخ داده است که امام حسین و امام سجاد علیهماالسلام چگونه با مجاهدت و مقاومت موجب هدایت جامعه و غلبه بر دشمنان شدند؟ 🔶 سخن هفته این شماره خط حزب‌الله با عنوان «راهبرد اتّحاد ملی برای ایران قوی» دلایل تأکید رهبر انقلاب اسلامی در این مقطع زمانی بر موضوع تقویت وحدت ملی و پرهیز از اختلاف را بررسی کرده است. 🌷 شماره‌ این هفته‌ی خط حزب‌الله به روح مطهر شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس، یونس یوسف‌زاده تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب‌الله؛ شماره ۳۸۱ 🆔 @tahlil_shjr
استقامت رمز پیروزی قسمت اول 🔰 امام حسین و امام سجاد علیهماالسلام چگونه با مجاهدت و مقاومت، موجب هدایت جامعه و غلبه بر دشمنان شدند؟ 🔺 استمرار حرکت در خط مستقیم 🔶 ائمه معصومین‌چگونه توانستند در برابر تحریف‌ها، جریان‌های فساد و دشمنی‌های طاغوت، به پیروزی و موفقیت برسند؟ نعمت بزرگ اسلام ناب و معارف دینی، چگونه نسل به نسل به دست ما رسیده است؟ پاسخ این است که «استقامت ائمه‌ى ما در مقابل آن جريانهاى فساد موجب اين شد كه امروز ما ميتوانيم اسلام حقيقى را پيدا كنيم. امروز نسلهاى مسلمان و نسلهاى بشرى ميتوانند چيزى به نام اسلام، به نام قرآن، به نام سنت پيغمبر در كتب پيدا كنند، اعم از كتب شيعه و حتى در كتب اهل تسنن.» ۱۳۶۴/۱/۲۳به ‌عبارت بهتر «اگر اين حركت مبارزه‌جويانه‌ى سرسخت ائمه در طول اين دويست و پنجاه سال نبود، بدانيد كه قلم به مزدها و زبان به مزدهاى دوران بنى‌اميه و بنى‌عباس اسلام را تدريجاً آنقدر عوض ميكردند و ميكردند كه بعد از گذشتن يكى دو قرن از اسلام هيچى باقى نمى‌ماند؛ يا قرآنى نمى‌ماند، يا قرآن تحريف‌شده‌اى ميماند.» ۱۳۶۴/۱/۲۳ 🔺 امام حسين(ع) مظهر بصيرت و استقامت 🔶 استقامت «یعنی آن خطّ مستقیمی را که انسان پیدا کرده، ادامه بدهد؛ نگذارد زاویه پیدا بشود.» ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ «امام حسين مظهر بصيرت و استقامت است.» ۱۳۸۶/۱۰/۱۹ که البته منظور از «استقامت امام حسين در ميدان جنگ، كه شمشير بزند تا هفتاد و چند زخم به بدنش بنشيند، نيست... استقامت امام حسين در آنجاست كه مى‌بيند با كار او، بناست گلوى طفلى مثل على‌اصغر هم از تشنگى دريده شود... استقامت حسينى اين است كه وقتى هدف را شناخت و آن را تقويم كرد و فهميد كه چقدر عظمت دارد، براى آن ايستاد.»(آفتاب در مصاف، ص۵۱۴) 🔶 قطعا در حادثه عاشورا «اگر كس ديگرى غير از امام حسين بود، ميگفت: بالاخره من كه حاضر بودم جانم را بدهم، اما اينجا، در اين بيابان و با اين تشنگى، پاى يك بچّه‌ى شيرخوار، پاى بانويى مجلّل و... در ميان است. چطور بايستم‌؟!» (آفتاب در مصاف، ۵۱۴) در اینگونه حوادث «آن كسى پايش نمى‌لرزد كه اوّلاً در حدّ اعلى بصيرت داشته باشد و بفهمد چه كار بزرگى انجام مى‌دهد. ثانياً قدرت نفس داشته باشد و ضعفِ نفس نگيرد. اين دو خصوصيّت را امام حسين در كربلا نشان داد.» (۷۲سخن عاشورایی، ص ۱۵۵) به طور خلاصه «روح كار امام حسين اين بود كه حرف حق و راه حقّى را اجرا كند و در مقابلِ تمام قدرتهايى كه در اين راه دست به هم دادند، استقامت بورزد.» (آفتاب در مصاف، ص۱۱۱) 🔺 بردباری و استقامت امام سجاددر طول ۳۵سال امامت 🔶 «آغاز امامت امام سجّاد، آغاز تحوّلى در تاریخ شیعه است. امام سجّاد نقطه‏ى عطفى در تاریخ تشیّع است. امام سجّاد سامان‏دهنده‏ى حزب نیرومند شیعیان است.» (حماسه امام سجاد، ص۱۲۷) دلیل این سخن آن است که اوضاع فرهنگی و اجتماعی دوران ایشان به‌ شدت نامناسب‌تر از دوران امام حسین بود: «عامّه‏ى مردم دچار یک بى‏ایمانى و ضعف و اختلال اعتقادى شدید شده بودند. کار به جایى رسیده بود که حتّى بعضى از ایادى دستگاه خلافت، نبوّت را زیر سؤال میبردند.» (انسان۲۵۰ساله، ص ۱۸۱) خواص جامعه نیز «اغلب شخصیّت‌های بزرگ، سر در آخور تمنّیّات مادّی‌ای که به‌وسیله‌ی رجال حکومت برآورده میشد، داشتند.» ۱۳۶۵/۴/۲۸ 🔶 در توصیف وضعیت دوران امام سجاد، امام صادق میفرمایند: «‌‌اِرتَدَّ النّاسُ بَعدَ الحُسَینِ اِلّا ثَلاثَة» (الإختصاص، ص۶۴) «بعد از واقعه‏‌ى کربلا و بعد از شهادت امام حسین همه‌‏ى مردم مرتد شدند؛ مرتد نه اینکه از دین برگشتند... نه، مرتد یعنى برگشته؛ از راه برگشتند... به‏ طرف دنیا رفتند.» (حماسه امام سجاد، ص ۹۳) اما در همین شرایط بسیار بد، امام سجاد با استقامت و خستگی ناپذیری خود چنان کاری کرد که «همين سه نفر را زياد كرد و گسترش داد و شيعه را مجدّداً متشكّل كرد و تحويل امام باقر داد.» (دو امام مجاهد، ص ۳۱۴) تا جایی که در ادامه همان روایت میفرماید «ثمّ إنّ النّاس لحقوا و كثروا؛ بعدها كم‌كم و تدريجاً مردم ملحق شدند و زياد شدند و زياد شدند و جمعيت شيعه سر و سامانى گرفت. بر اثر همين گفته‌هاى گرم امام چهارم كه مثل تازيانه‌اى بر دوش فكر و روح مردم نواخته ميشد... عدّه‌ى زيادترى شدند.» (همرزمان حسین، ص ۱۶۰) 🆔 @tahlil_shjr
استقامت رمز پیروزی قسمت دوم 🔶 در حقیقت‌« اختناق در آن دوران و نامناسب بودن وضع، اجازه نمی‌داد که امام سجاد بخواهند با آن مردم بی‌پرده و صریح و روشن حرف بزنند؛ نه فقط دستگاه‌ها نمی‌گذاشتند، مردم هم نمی‌خواستند. اصلاً آن جامعه یک جامعه نالایق و تباه‌شده و ضایع‌شده‌ای بود که باید بازسازی می‌شد.» ۱۳۶۵/۴/۲۸ اما هیچکدام از اینها امام سجاد را نا‌امید نکرد. حضرت، با تلاشهای خستگی ناپذیر خود چنان هویتی به همان مردم داد که «همین مردمى که اینجا این‏جور دشمن خاندان پیغمبر و نقطه‏ى مقابل امام سجّاد بودند، در قضیّه‏ى نهضت بنى‏عبّاس به‏خاطر انتقام خون پدر امام‌سجّاد، بنى‏امیّه را تارومار کردند.» (حماسه امام سجاد، ص۱۲۲) 🔶 در حقیقت فعالیت امام سجاد بود که چنین استقامتی در مردم پدید آورد و استقامت نقش اساسی در تمام زمان‌ها دارد، «هر ملّتی، در سایه‌ی استقامت و ایستادگی، هویّت پیدا میکند. آن چیزی که به ملّتها هویّت میدهد، شخصیّت میدهد، عظمت میدهد، به حفاظت از خود ملّتها و فرهنگ آنها کمک میکند، استقامت آنها و ایستادگی آنها است.» ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ این‌چنین بود که امام سجاد «دو مسئولیّت و وظیفه‌‏ى بزرگ دارد؛ دو بار سنگین؛ هرکدام به سنگینى زمین و آسمان: اوّل، بیان کردن اسلام و تشریح مکتب الهى اسلام است؛ دوّم، هدایت کردن جامعه‌‏ى اسلامى به سوى نور و صلاح و حکومت «اللّه‏» و‌ ایجاد حکومت اسلامى. این دو بار سنگین در دستهاى قدرتمند امام سجّاد است و باید اینها را به سرمنزل برساند... و ۳۵ سال در این عمل عمرش را با بردبارى کامل گذرانده است.» (حماسه امام سجاد، ص ۸۳) و «اسلام را همين مقاومتها بود كه تا امروز نگه داشت.» ۱۳۶۴/۱/۲۳ 🔺 استقامت، راز رسیدن به مقصود 🔶 کلام پایانی اینکه «استقامت، راز و رمز رسیدن به مقصود است. شما هر مقصودی دارید ــ مقصود دنیوی، مقصود اخروی ــ با ایستادگی، با استقامت، با پیگیری ممکن است به آن برسید؛ بدون آن نمیشود به این رسید.» ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ و این درس جاودانه‌ی امام سجاد امروز پیش‌روی ملت ایران در مسیر حرکت به سوی ایران قوی است: « وَاَن لَوِ استَقاموا عَلَی الطَّریقَةِ لَاَسقَینهُم ماءً غَدَقًا. «ماء غدق» یعنی سیراب کردن از آب فراوان و آب زلال که مفسّرین میگویند کنایه از حلّ همه‌ی مشکلات زندگی است. اگر در این راه پافشاری کنید، استقامت کنید -استقامت یعنی منحرف نشدن- درست حرکت کنید، در همین طریق مستقیم حرکت بکنید، مسلّماً مشکلات زندگی هم حل خواهد شد، گرفتاری‌ها برطرف خواهد شد، ضعفها برطرف خواهد شد.» ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 🆔 @tahlil_shjr