eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
771 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
آداب و اقتضائات جنگ؛ درایت، سرعت، استقامت 🔶 جنگ و درگیری با دشمن، آداب و لوازم خود را دارد. از جنگ های ساده و مقطعی بگیرید، تا نبردهای طولانی و پیچیده (ترکیبی)؛ درست مانند رقابت های ورزشی. مسابقه سنگین کُشتی، فقط ۶ دقیقه طول می کشد. رقابت فوتبال ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه، مصاف والیبال بعضا بیش از دو ساعت، و رقابت تنیس حتی بیش از ۴ ساعت. بنابراین، حریفان در هر کدام از این مصاف ها باید به شکل متفاوت، توانمندی های خود را مدیریت و هزینه کنند. 🔶 دوی ماراتُن حتما آداب و لوازمش با دوی سرعت فرق می کند. رقابت دوی ۱۰۰ متر در کمتر از ده ثانیه انجام می شود و اگر فقط همین رقابت مبنای محاسبه باشد، دوی ماراتن ۱۰ هزار متری حداکثر باید ظرف هزار ثانیه (۱۶ دقیقه) به پایان برسد! اما آنها که سرآمد دوی اسقامت هستند، بیش از دو ساعت، آهسته و پیوسته می دوند، تا قبل از همه به خط پایان برسند. مبارزان ناشی، ابتدا با هیجان و سرعت می دوند و سپس در همان هزار متر اول نفس کم می آورند. 🔶 درگیری و جنگ، آداب و اقتضائات خود را دارد. از خط مقدم تا عمق جبهه و اتاق فرماندهی دشمن؛ از آفند تا پدافند؛ از طراحی تا اقدام؛ از عملیات ایذایی و فریب، تا عملیات اصلی. از کشاندن نبرد به میدان حریف، تا بازی اقتضایی در زمین او. جنگ، ساده اش هم پیچیده است، چه رسد به نبردهای چند وجهی. اهل فن قطعا می توانند مبتنی بر رفتار و گفتار امیر مومنان (ع) چند جلد کتاب مفصل درباره قواعد جنگ به نگارش در آورند. اینجا به اقتضای ضیق مجال و دانش، چند نمونه را یادآور می شویم. 🔶 حضرت به فرزند عزیزش امام حسن (ع) فرمود: "لَا تَدْعُوَنَّ إِلَى مُبَارَزَةٍ، وَ إِنْ دُعِيتَ إِلَيْهَا فَأَجِبْ؛ فَإِنَّ الدَّاعِيَ إِلَيْهَا بَاغٍ، وَ الْبَاغِيَ مَصْرُوعٌ. هرگز كسى را به رزم و مبارزه دعوت نكن (آغازگر جنگ نباش) اما اگر به مبارزه فرا خوانده شدی، اجابت كن (سستى نكن)، زيرا دعوت كننده، ستمكار است، و ستمكار، زمین خورده و مغلو". (حکمت ۲۳۳ نهج البلاغه). حساس بود که دشمن، نقشه داشته باشد، و جبهه خودی بی نقشه بماند: «تکادون و لا تکیدون... لا یُنام عنکم و انتم فی غفلهًْ ساهون... برای شما نقشه می‌کشند و شما نقشه نمی‌کشید» (خطبه ۳۴). 🔶 معتقد بود بهترین دفاع، پیشدستی بر دشمن است: "اُغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا... با دشمنان بجنگید، پيش از آن كه با شما بجنگند. به خدا سوگند، با هيچ قومى در خانه شان نجنگیدند، مگر آنكه آنها را خوار ساختند". (خطبه ۲۷). در عین حال بارها (از جمله در خطبه های ۳۴ و ۱۹۲ نهج البلاغه)، نیروهای خود را از "تخاذل" و "تخاذل ایدی" (رفتار مبتنی بر تفرقه، دست از یاری هم کشیدن، و یکدیگر را خوار ساختن) بر حذر داشت: "غُلِبَ و الله المُتَخاذِلون. به خدا سوگند، آنها که یکدیگر را خوار کردند، مغلوب شدند". 🔶 پیوسته، به شکیبایی امر کرد و فرمود: "العمل العمل، ثم النهایهًْ النهایهًْ، و الاستقامهًْ الاستقامهًْ، ثم الصبر و الورع... پشتکار داشته باشید و به سرانجام برسانید و استقامت و مداومت به خرج دهید و آن را به چاشنی شکیبایی و پارسایی بیامیزید". (خطبه ۱۷۶). روز جنگ جمل، در حالی که پرچم را به دست محمّد حنفیّه می داد، امر کرد: "اَرْمِ بِبَصَرِکَ اَقْصَى الْقَوْمِ". یعنی در جنگ فقط پیاده‌ نظام را نبین، بلکه نگاهت را تا عمق فرماندهی دشمن و نقشه و تحرکاتش بیفکن. و از کم و کیف نقشه ها و محاسباتش آگاه باش". 🔶 جنگ ما با اسرائیل و آمریکا، جنگ ترکیبی و روندی است، نه موضعی و نقطه ای و مقطعی. در این مصاف، اهل تکلیف تا عمق جبهه دشمن پیش تاخته و ضربات راهبردی ترمیم ناپذیر زده اند؛ و اهل غفلت یا خیانت، برای نفوذ و ضربه زدن دشمن معبر و منفذ باقی گذاشته اند. در جنگ ترکیبی باید تمرکز حریف را بر هم زد و ابتکار عمل را به دست گرفت؛ و در عین حال، تحرکات میدانی او را از آنچه در عمق اتاق فرماندهی اش می گذرد، باز شناخت. شجاعت و سلحشوری و رزمندگی، هیچ منافاتی با درایت و تدبیر و طراحی ندارد. 🔶 به تعبیر شهید ابومهدی مهندس "در مواقع بحران، به عقلی سرد و قلبی گرم نیاز داریم...اگر جای این دو بر عکس شود، هرج و مرج می‌شود". قطعا، حتما و فورا باید سرانگشتان مزدوران پیاده‌ دشمن را زد؛ در عین حال باید اهتمام عمده بر رصد اتاق فرماندهی او و زدن ضربات راهبردی پیاپی باشد، چنان که به فضل الهی در مقاطع بسیاری طی چند دهه اخیر در عراق و سوریه و لبنان و یمن و فلسطین [و...] رخ داده است. 🔸 : آقای محمد ایمانی 🆔 @tahlil_shjr
راهبردِ «جنگ» در سیاست خارجیِ جمهوری اسلامی ایران 🔶 نظام در شرایط جنگی چه راهبردی را در حوزۀ سیاست خارجی پیش می‌گیرد؟ در مواجهه با تهدید و پاسخِ تهدید، در مواجهه با خرابکاریِ داخلی توسّط دشمن خارجی (مانند عملیات تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان) و برای پاسخ به آن، چه راهبردی را پی میگیرد؟ آیا باید کاملاً علنی و پرسروصدا اقدام قاطع بکند تا افکار عمومی راضی شوند؟ «پیچیدگیِ ذاتیِ سیاست خارجی» چه اقتضائی دارد؟ 🔶 جمع پارادوکسیکال! مسلّماً اولویّت هیچ کشور و نظام و مردمی ورود سریع و بی‌مهابا به صحنۀ درگیریِ نظامی با دشمن خارجی نیست. چرا که تبَعات آن میتواند تا سال‌ها فرایند پیشرفت کشورها را دچار اخلال کند. بنابراین در صحنۀ سیاست خارجی باید طوری عمل کنیم که در عین اینکه احتمالِ ورود به درگیری مستقیم نظامی در کمترین حدّ ممکن است، بیشترین ضربه و آسیبِ ممکن را به دشمن وارد کند و این ضربه چنان دردآور باشد که او را پشیمان کرده و محاسباتش را برای آینده دستخوش تغییر کند. سؤال این است که این چگونه ممکن است؟ جمع بین این دو با چه راهبردی امکانپذیر است؟ 🔶 پاسخ را قاعدتاً باید در سخنان «معمارِ نوین امنیت‌ملّی ایران طی چهار دهۀ اخیر» جستجو کرد. یعنی کسیکه در عین اینکه توانسته در بحرانی‌ترین شرایط بین‌المللی (که کشور پیوسته از طرف مرزهایش تهدید میشد)، امنیّت ملّی کشور را در بالاترین سطح ممکن تأمین کند، در متن همین امنیّت داخلی، در بیرون مرزها هم در بالاترین سطح ممکن با دشمن خارجی درگیر شده و در میدان‌ها مختلف او را شکست داده است. (فقط دو قلم آن، شکست آمریکا در صحنۀ سوریه و شکست عربستان در صحنۀ یمن است) 🔶 کسی که توانسته در تجربه‌ای 35 ساله بین این دو امرِ به‌ظاهر متضادّ را جمع کند، قاعدتاً از هوشمندی و ذکاوت بالایی در حوزۀ امنیّت ملّی و سیاست خارجی برخوردار است. فعلاً در صدد تبیین و شرح این موضوع نیستیم؛ بلکه فقط میخواهیم نگاهی از دور، به آن «راهبرد کلان»ـی داشته باشیم که ایشان برای سیاست خارجی طی این سال‌ها پیش گرفته است. 🔶 «تقیّه» به‌مثابه یک راهبرد تمدّنی رهبر معظم انقلاب در اوّلین سال رهبری‌ یعنی تاریخ 1368/11/09 راهبرد و سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران (آنچنانکه هم منافع ملّی را در این «نظام سلطه» تأمین کند و هم جهتگیری انقلابیِ نظام را بتواند حفظ کند) اینطور بیان کرده اند: 🔶 «سياست خارجى ما به سه اصل عزت و حكمت و رعايت تقيّه- در آن مواردى كه بايد تقيّه كرد- متكى باشد... وقتى از تقيّه صحبت مى‌كنيم، ممكن است بگوييد تقيّه متعلق به آن زمانى بود كه دولتِ مسلّطى بر سركار بود و ما هم مخفى بوديم و از ترس او چيزى نمى‌گفتيم. نه، همان وقت هم تقيّه مسئله‌ى تَرس نبود. 🔶 «التّقيّة تُرسُ المؤمن» تقيه سپر مؤمن است. سپر را كجا به كار مى‌برند؟ سپر در ميدان جنگ مورد استفاده قرار مى‌گيرد و به هنگام درگيرى به كار مى‌آيد. پس، تقيّه در زمينه‌ى درگيرى است؛ چونان تُرس و حرز و سنگر و سپر است. همان وقت هم اين‌گونه بود. وقتى تقيه مى‌كرديم، معنايش اين بود كه ضربه‌ى شمشير را بر پيكر نحس دشمن وارد مى‌كرديم؛ اما طورى كه او نه شمشير و نه دستى كه شمشير را گرفته و نه بلند كردن و نه فرود آمدن آن را ببيند و بفهمد، بلكه فقط دردش را احساس كند. تقيه، اين بود. 🔶 آن‌هايى كه در آن روز (مبارزاتِ انقلاب اسلامی) تقيه مى‌كردند، همين‌طور تقيه مى‌كردند. آن‌ها مخفيانه و دور از چشم دشمن، در خانه‌هاى پنهان، با هزار ملاحظه و مراقبت، مثلاً اعلاميه تنظيم مى‌كردند كه وقتى پخش مى‌شد، به‌كلى آبروى نظام طاغوتی را مى‌برد. 🔶 اين كار، مثل ضربه‌ى شمشير بود كه وقتى بلند مى‌شد، بر كمر و فرق دشمن مى‌خورد. بنابراين، تقيه مى‌كرديم؛ يعنى نمى‌گذاشتيم كه دشمن بفهمد چه كارى انجام مى‌گيرد. تقيه سپر بود و تقيه‌كننده پشت سپر مخفى مى‌شد. معناى تقيه اين است. الآن هم همين معنا را مى‌دهد.» 🔶 یکبار دیگر سیاست های جمهوری اسلامی ایران طی دهه‌های اخیر را مرور کنیم: اساساً ایجاد و تقویتِ جبهۀ مقاومت (چه عراق و سوریه، چه حزب‌الله لبنان و چه حماسِ فلسطین و چه الحوثیِ یمن) که امروز گلوی اسرائیل و آمریکا را در منطقه دارد می‌فشارد، بر اساس همین راهبرد پیش رفته است. پس نباید توقّع داشته باشیم نظام از این سیاستی که طی این سالها اینچنین «جواب داده» دست بردارد. 🔸 : آقای علی‌رضا ملااحمدی 🆔 @tahlil_shjr
حماس، ناشر فکر انقلابی در جهان اسلام 🔶 حماس محبوب است چون به نماد مقاومت و ایستادگی در برابر دیکتاتوری جهانی و استکبار سیاسی در مقابل تحقیر جهان اسلام بدل شده است. از طرف دیگر حماس صاحب اندیشه اسلام گرای اخوانی و در عمل نه از نوع مسامحه طلب و سازشکار که از مدل مقاوم و انقلابی است و حضور این جریان در هر کشوری منجر به توسعه این فکر در آنجا می‌شود. 🔶 چه فرصتی بالاتر از این برای ما؟! برای ما که هنوز نتوانستیم ادبیاتی خلق کنیم که در جهان اهل سنت بر اساس مشترکات، نگاه ظلم ستیز سازش ناپذیر که روح انقلاب اسلامی امام بوده را بیان و عرضه کنیم، چه چیزی بهتر از حماس که در واقع دارد هدفی که ما داریم را محقق می‌کند. حضور پررنگ حمساوی ها در برخی کشورها مثل ترکیه و مالزی و... می‌تواند نشانه مثبتی از آینده انقلابی تر برای مردم و جریانات فکری این کشورهای مهم و موثر باشد. 🔶 هر چه حماس در جهان پررنگ تر باشد گویی شعارهای امام پررنگ تر شده است چرا که آن مرد الهی برخلاف برخی، از دعواهای مذهبی عبور کرده بود و بجای دوگانه شیعه سنی، پیروی دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی بود که بر استضعاف و استکبار و همراهی یا مبارزه با طاغوت سوار است. 🔸 : آقای علیرضا کمیلی 🆔 @tahlil_shjr
✅ ورای سادگی 🔶 فقط کافیست نگاه کنیم صحنه چقدر پیچیده است؛ آن وقت دیگر بر سر راه حل ها یا تحلیل های ساده نزاع نخواهیم کرد. هر کسی یک تکه از داستان را می گوید غافل از اینکه فقط نسخه کامل داستان به درد تصمیم گیری می خورد. اسرائیل شکست بزرگی خورده اما این بدان معنا نیست که از درگیری بیشتر ناتوان است. هر ضربه ای که می زند پاسخش را پیشاپیش در نبرد طوفان الاقصی دریافت کرده اما اگر پاسخ معادل، پس از ضربه، دریافت نکند، طبیعی است که سراغ ضربه های بزرگ تر برای ترمیم زخمی که خورده خواهد رفت. 🔶 اسرائیل می خواهد آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند اما نه آمریکا و نه اسرائیل هیچ یک خود داوطلب جنگ با ایران نیستند و بیش از هر چیز از چنین رویارویی می ترسند. اگر آمریکا می خواست با ایران بجنگند، هیچ وقت بهانه ای بهتر از طوفان الاقصی پیدا نمی کرد. ضربات کنونی چند جبهه ای به آمریکا و اسرائیل بسیار ارزشمند است اما زیر آستانه ای قرار دارد که آنها را به تغییر محاسبه درباره تداوم کمپین ترور وادار کند. ضربات قوی تر لازم است و همزمان باید این پیش فرض را داشت که آمریکا و اسرائیل آستانه خود برای ورود به درگیری بزرگ را هم بسیار بالا برده اند و بنابراین تهدید به جنگ بزرگ فعلا فاقد ارزش راهبردی است و نباید آن را از هیچ طرفی جدی گرفت. 🔶 ضربه درون سرزمین های اشغالی از هر ضربه ای به اسرائیل کارآمدتر است اما اگر موازنه ضربات درون و بیرون سرزمین های اشغالی به هم بخورد، ضربات درونی به اسرائیل هم رو به افول خواهد رفت. قصد تطویل ندارم. خواستم بگویم مفاهیم حمله، دفاع، عملیات اطلاعاتی، عملیات نظامی، بازدارندگی و موازنه چنان تغییر ماهیت داده اند که به آسانی می توان با متغیرهای درست معادلات غلط ساخت. هوشیار باشیم. 🔸 : آقای مهدی محمدی 🆔 @tahlil_shjr
شهید حاج قاسم سلیمانی امتی‌ترین یا ملی‌ترین فرد؟ 🔶 ۲ سال پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتی شهید قاسم سلیمانی را امتی‌ترین و ملی‌ترین فرد نامیدند. شخصیت امتی حاج قاسم را از رسانه‌ها و تریبون‌ها و مکتوبات زیاد دیده، شنیده و خوانده‌ایم، اما شخصیت ملّی حاج قاسم را چطور؟ اگر امروز از دانشجویان و دانش آموزان بپرسیم یک شخصیت ملی گرا را نام ببرند، آیا حاج قاسم هم در میان گزینه‌های آنها هست یا فقط دکتر مصدق و امثال او را نام خواهند برد، چرا؟ غیر از این است که در سریال‌ها، کتب تاریخی مدرسه و غیره همین را به آنها گفته ایم؟ 🔶 اگر ۱۰ سال بعد هم در دانشگاه و دبیرستان این سوال را تکرار کنید جواب همان است، چون ما از کارهایی که شهید سلیمانی برای امنیت ایران و منافع ملی کشورش انجام داده است چیزی نمی‌گوییم. لذا اگر تلویزیون‌های معاند بگویند امثال شهید سلیمانی و سید رضی و ...، سرداران ایرانی نیستند بلکه برای کشورهای دیگر جنگیده اند، نباید انتظار داشته باشیم نوجوانان و جوانان ما ۱۰ سال بعد شهید حاج قاسم سلیمانی را ملی‌ترین فرد بدانند. برای پردازش و تصویرگری صحیح و جامع شخصیت امتی‌ترین و ملی‌ترین فرد ایرانی یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی باید از هم اکنون کار کرد هرچند ۴ سال دیر شده...! 🔸 : آقای دکتر قاسم حبیب زاده؛ کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
به‌سوی نهضتِ تکریم مادران؛ کلیشه‌زدایی از ذهنیت مردان درباره کار خانه 🔶 در یک ارزیابی کلان می‌توان گفت ذهنیت عمومی مردان درباره نقش‌های زنان در خانه این است که کار خانه یک فعالیت ساده، راحت، بسیط و بدون نیاز به صرف زمان طولانی است. براساس همین تصور نیز کار خانگی زنان را در مقایسه با فعالیت شغلی بیرون از خانه خود بی‌ارزش‌تر و کم‌اثر تلقی می‌کنند. اینجا سعی دارم با یادآوری برخی از صدها مشقتِ فعالیت‌های زنان در خانواده در حد چند یادداشت به تعدیل این ذهنیت در مردان و جامعه بپردازم. 🔶 زنان نقش‌های متعدد و متکثری در خانه دارند که یکی از آنها مادری‌ست. مادری در کنار شیرینی‌ها و رشدی که برای زن دارد، سختی‌ها و مشقت‌ها و استرس‌های بسیاری را نیز به آنها تحمیل می‌کند. یکی از کوچکترین مؤونه‌های مادری برای زنان، مختل شدن تمام لحظات شیرینی‌ست که سهم عادی تمام افراد از زندگی به شمار می‌رود. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنم. خوابِ شب ابتدایی‌ترین سهم یک انسان از زندگی‌ست که مادران (به‌ویژه مادران چند فرزند) از آن برخوردار نیستند. شب‌بیداری در دوران بارداری، شیردهی و بیماری فرزند که واقعیتِ روتین زندگی مادران است، در غیر این شرایط نیز رسیدگی‌های مادرانه مانند آب دادن نصف شب به بچه، کشیدن پتو روی بچه و... معمولا خواب راحت و بدون وقفه را از زنان سلب می‌کند. 🔶 غذا خوردنِ بدون مزاحم یکی دیگر از لحظاتی‌ست که همه افراد از آن برخوردارند به جز مادران. همه افراد دوست دارند لحظه‌ای سر سفره نشسته‌اند (مخصوصا وقتی غذای مورد علاقه‌شان در سفره است) بدون دغدغه و مزاحم با دل سر غذا بخورند. اما این خواسته برای مادران قفل است. زیرا همواره کسانی هستند که مادر مجبور به شِیر کردن لحظات سفره خود با آنهاست. 🔶 صرف نظر از زحمت آنها برای آماده‌سازی غذا، چیدمان سفره و جمع کردن آن پس از اتمام غذا، همین که در لحظه سرو غذا آنها باید یک قاشق به سمت دهان خود ببرند و یک قاشق به سمت دهان بچه، خودش به تنهایی برای سرد شدن غذا و ایجاد اختلال در فرآیندِ لذت‌بخشِ خوردنِ غذای مورد علاقه کافی‌ست. مادران حتی این وضعیت را موقعیت‌هایی چون رستوران، مهمانی و... نیز تجربه می‌کنند. 🔶 داشتن لحظات اختصاصی برای تجربه‌ی امر دینی و اتصال به عالم معنا که برای ما مذهبی‌ها در مراسمات مذهبی و هیات اتفاق می‌افتد برای مادران بسیار سخت و دور از دسترس است. لحظات حضور مادران در هیئات مذهبی عزا یا جشن غالبا معطوف به نگهداری یا رسیدگی به فرزندان است. برای مادرانی که فرزند زیر 2 سال دارند که حتی نماز خواندن‌شان نیز غالبا با استرس و مزاحمت کودک همراه است. 🔶 تفریح، مطالعه، همراهی با دوستان و رفقای سابق و بسیاری دیگر از اموری که به راحتی در زندگی اکثر مردان جای خاص خود را دارند در زیست مادران مفقودند. مادری تنها شغلِ بدون رخصت در جهان است که هیچ لحظه و ساعتی رهایی از وظایف و بایدهای آن امکان ندارد. در نظر داشته باشید که موارد ذکر شده در این یادداشت صرفا بخش کوچکی از مشقت‌های فعالیت زن در خانواده است که از منظر یک مرد به عنوان شاهد از دور و نه تجربه زیسته ذکر شدند. 🔶 در پایان باید گفت که تقدیر و تکریم مادران جز با شالوده‌شکنی و کلیشه‌زدایی از ذهنیت مردان درباره کم‌ارزشی فعالیت زن در خانه محقق نمی‌شود. باید به نهضتِ اجتماعیِ تقدیر و تکریم مادران از رهگذر تغییر فاهمه عمومی مردان اندیشید. ضمنا ماموریت این یادداشت، ذکر مشقت‌های مادری برای مردان بود وگرنه لیست مفصلی از لحظات شیرین تجربه مادری (که تجربه زیسته مردان فاقد آن است) و آثار و نتایج مادری برای رشد فردی زنان قابل ذکر است. 🔸 : آقای دکتر ابوالفضل اقبالی؛ پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده 🆔 @tahlil_shjr
✅ رسالت کشف حجاب در ایران 🔶 با به پایان رسیدن تاریخ مصرف استبداد سنتی قجری، ایران وارد فاز جدیدی از سلطنت به نام " استبداد مدرن" شد. برای رسیدن ایرانیان به این برهه زمانی، منورالفکران داخلی و استعمار خارجی به ویژه بریتانیا بیش از یک دهه با تبلیغات رسانه ای همان زمان از تلگراف و روزنامه تا سخنرانی ها و گردهمایی ها، اذهان ایرانیان را برای ورود به عرصه جدیدی از حاکمیت آماده کردند. طوری که تحمیل رضاخان به ایران با ممانعت اقشار مردم روبه رو نشود. 🔶 از مهمترین گزاره های استبداد مدرن، رشد و توسعه به سبک فرنگ، منهای هویت دینی و اسلامی و عرفی جامعه بود. طوری که تنها راه حل برون رفت کشور از بحران عقب ماندگی و جهل سیاسی، نوگرایی و غرب زدگی بود! بدون در نظر گرفتن هویت و تاریخ دینی ایرانیان. اما نکته حائز اهمیت اینجا بود که از مدرنیته و توسعه به سبک غرب بیش از آنکه اقتصاد و شاخص رشد و رفاه اجتماعی آن به ایرانیان برسد، ظواهر ضد دینی و تشریفات آن به ایران رسیده بود. به نوعی به جای غرب، غرب زدگی آن به ما رسیده بود! 🔶 رضاخان که در سیاست، لائیسیته و در فرهنگ، سراپا غرب زدگی را به نام "نوگرایی" به خرد ایرانیان داد، یکی از گزاره های توسعه و ترقی ایرانیان رامفهوم جدیدی از نگاه به زن می دانست که باید از پستوها بیرون آمده و مسیر ترقی را طی کنند و این مهم گویا میسر نبود جز با کشف حجاب زنان! با همه این اوصاف در همان برهه زمانی بر همگان معلوم شد رضاخان مهره انگلیس برای اسلام زدایی در ایران بود و این را خود نوگرایان ضد دین هم می‌دانستند که هیچ رابطه ای بین کشف حجاب زنان با ورود آنان به عرصه اجتماع وجود ندارد. 🔶 نتیجه آنکه بنا نبود کشف حجاب در خودش باقی بماند، هدف اساسی، حذف تدریجی اسلام بود که خوشایند انگلیسی ها نبود. انگلیسی ها هرجا با لو رفتن سیاست هایشان توسط علما، کینه ای به دل می گرفتند با یک مهره ایرانی آن را پاسخ می دادند. مقوله "کشف حجاب" نیز یک سیاست جدید بود که رسالت آن در کمرنگ کردن "عفاف و حیا" به عنوان بخش مهمی از هویت ایرانیان بود. خوش رقصی استبداد و غرب زدگان داخلی برای غرب، اجازه داد به ازای ابقاء تاج و تخت ملوکانه، غرب چندصد ساله برای ایران چندهزارساله نسخه فرهنگی بپیچد. 🆔 @tahlil_shjr
✅ بی‌بی‌سی: انصارالله می‌تواند اشک اقتصاد غرب را دربیاورد 🔶 شبکه دولتی انگلیس می‌گوید: در صورت انسداد تنگه باب‌المندب و دریای سرخ از سوی انصارالله یمن، اشک اقتصاد غرب درخواهد آمد. 🔶 وب‌سایت بی‌بی‌سی نوشت: آنچه در هفته‌های اخیر در دریای سرخ رخ داده، زورآزمایی کم‌سابقه و خطرآفرینی است که یک طرف آن «محور مقاومت» به رهبری ایران قرار گرفته و طرف دیگر، قدرت‌های غربی مثل آمریکا و بریتانیا هستند. هدف تهدیدهای بریتانیا، بازداشتن انصارالله از ادامه حملاتش است. اما این گروه می‌گوید که نه‌تنها به حملاتش ادامه می‌دهد، بلکه مشخصا به آمریکا نیز پاسخی سخت خواهد داد. 🔶 چرا این منطقه تا این حد حساسیت‌آفرین است؟ دریای سرخ، تنگه باب‌المندب را به کانال سوئز وصل می‌کند که یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های تجارت بین‌المللی جهان است و حدود ۱۰درصد از کل تجارت جهانی و ۳۰درصد از کل حمل‌ونقل کانتینری دریایی جهان از این مسیر عبور می‌کند. در ۲۵ سال اخیر، ظرفیت کشتی‌های باربری کانتینری، چهار برابر شده. به همین دلیل، دشوار نیست که از اهمیت امنیت کشتیرانی در این منطقه برای اقتصاد اروپا و جهان سخن گفت. 🔶 در سال ۲۰۲۱، وقتی کانال سوئز به دلیل اشتباه یک کشتی باربری به مدت شش روز مسدود شد، گزارش‌هایی تکان‌دهنده‌ درباره میزان خسارت مالی مسدود ماندن این کانال منتشر شدند. شرکت بیمه «آلیانز» تخمین زد هر روز بسته بودن سوئز، ۶ تا ۱۰میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضرر زده است. همچنین رسانه‌های تخصصی تجارت جهانی به نام «لویدز لیست» تخمین زد که روزانه کالاهایی با ارزش نزدیک به ۱۰میلیارد دلار از کانال سوئز عبور می‌کنند. 🔶 همه کشتی‌ها، برای انتقال بارشان، ناچارند سراسر دریای سرخ را طی کنند و از تنگه باب‌المندب بگذرند؛ که یک طرف آن در کنترل یمن است. اخلال در این مسیر بدین معناست که کشتی‌های باربری به جای مسیر بسیار کوتاه‌تر موجود باید کل قاره عظیم آفریقا را در زمانی نزدیک به دو هفته دور بزنند؛ که می‌توند اشک اقتصاد جهان [غرب] را دربیاورد. 🔶 گروه حوثی‌ها که در ابتدای جنگ داخلی یمن با تسلیحاتی نه‌چندان مؤثر به برخی کشتی‌ها حمله می‌کردند، حالا به یک نیروی نظامی بسیار مجهز‌تر تبدیل شده‌اند. آنها این پیشرفت نظامی را به رقابت ایران و عربستان مدیونند که موجب شد تهران در حمایت از حوثی‌ها، امتیازهای بالایی ببیند. از دیرباز راه‌حل قدرت‌های بزرگ برای حفظ امنیت مسیر کشتیرانی دریای سرخ، حضور پررنگ نظامی بود. 🔶 تلاش غرب برای تسلط کامل بر منطقه به حدی جدی بود که وقتی در سال ۱۹۵۶، عبدالناصر رئیس‌جمهور مصر با الهام از نهضت ملی‌شدن نفت در ایران، کانال سوئز را ملی اعلام کرد، بریتانیا، فرانسه و اسرائیل به مصر حمله کردند وکانال به مدت پنج ماه بسته شود. اما اکنون، اهمیت سوئز و دریای سرخ به حدی است که بسته ماندن پنج ماهه آنه، اقتصاد جهانی را به زانو درمی‌آورد. 🔶 دریای سرخ دیگر یک حیاط‌خلوت دورافتاده برای امپراتوری‌های اروپایی محسوب نمی‌شود. وضعیت منطقه به شکلی است که می‌تواند شبیه به چند نقطه استراتژیک دیگر مانند دریای جنوبی چین، خلیج‌فارس و مدیترانه، به یکی از شلوغ‌ترین دریاها از نظر حضور نظامی تبدیل شود. 🆔 @tahlil_shjr
با بیانیه داعش اسرائیل تبرئه می‌شود؟.pdf
91.6K
با بیانیه داعش، اسرائیل تبرئه می‌شود؟ 🔶 پس از آنکه داعش طی بیانیه‌ای مسئولیت اقدام تروریستی در کرمان را برعهده گرفت یک گزارش در رسانه‌ها منتشر شد که با استناد به برخی استدلال‌ها نقش داعش را منکر شده و انتشار این بیانیه را تحت هدایت رژیم‌صهیونیستی عنوان کرده بود. ازجمله این استدلال‌ها این بود که استفاده از نام ایران در بیانیه با متون سابق داعش که از عنوان خراسان یا بلاد فارس استفاده کرده تطابق ندارد. بیانیه با تاخیر منتشر شده و عکس‌ها شطرنجی بودند. منتقدان این استدلال‌ها اما معتقدند هم تاخیر و هم استفاده از نام ایران امری بی‌سابقه در بیانیه‌های داعش نیست و نمونه عینی آن نیز بیانیه این گروه در مورد اقدامات تروریستی شاهچراغ است. 🔸 : آقای محسن فائضی؛ کارشناس مسائل فلسطین 🆔 @tahlil_shjr
۱۰ شاخصه جهاد تبیین 🔶 اخیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مداحان اهل بیت (ع) و شاعران آیینی، فرمودند: مداحان و ستایش‌گران مکتب اهل بیت علیهم‌السلام با تأسی به این سنت نورانی و درس بزرگ فاطمی، جهاد تبیین را با دو شاخص «توانایی برانگیختن دل‌ها و حرکت‌آفرینی» و «جهت‌گیری درست و دقیق» وظیفه اصلی خود بدانند. با بهره‌گیری از این دو شاخصه کلان، می‌توان ده مولفه مبنایی و عملیاتی جهاد تبیین را احصاء کرده و مورد تاکید قرار داد. 1⃣ موضوع شناسی: بی‌شک مهم‌ترین‌اصل در جهادتبیین، بصیرت‌ کافی به مفاهیم و موضوعات و اشراف به مقومات و زمینه‌هاست. فقدان تسلط بر مبحث تبیینی، مصداق عینی ضد‌تبیین و ضد‌تبلیغ است. دراین چارچوب، پرداختن به «معلول» به‌جای «علت» از مصادیق بی‌بصیرتی است. 2⃣ مخاطب شناسی: شناخت جامعه هدف و مهم‌تر از آن، مخاطب شناسی از ارکان جهاد تبیین است. در اینجا ویژگی‌های کلان اجتماعی، محیطی، سن مخاطبان و زمینه پذیرش آن‌ها نسبت به مقوله تبیینی موردنظر، جملگی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار خواهد بود. باید زبان مخاطب را فهمید و به لسان قوم سخن گفت. 3⃣ شیوه نو در بیان: برای کارآمد‌سازی امر تبیین، می‌بایست به مساله روزآمدی توجه داشت. نمی‌شود از شیوه‌های قدیمی که کارآمدی خود را از دست داده‌اند، انتظار نتیجه داشت. استفاده از ابزار روز که برد مناسب و تاثیر عمیق‌تری داشته باشد یک ضرورت است. 4⃣ گفتمان‌سازی: تکرار و ریشه‌دار کردن و ابتنای به محکمات در امر تبیین و تبدیل آن به یک منظومه مقبول فکری، از شروط تبیین درست و صحیح است. فقط در این صورت می‌توانیم از مسیر تبیین به گفتمانی غالب در جامعه برسیم. 5⃣ امید بخش بودن: توجه به خروجی‌ها و نتایج حاصله از تبیین بسیار حائز اهمیت است. تبیین باید روشنگرانه و امید‌آفرین باشد. این مهم، فقط از طریق باز کردن گره‌های ذهنی مردم امکان‌پذیر خواهد بود. به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، داشتن «گوش شنوا و زبان اقناع‌گر» در این مسیر ضروری است. 6⃣ اتخاذ موضع آفندی و پیش‌دستانه: در ادبیات نظامی تعبیری وجود دارد که می‌گوید: حمله، بهترین دفاع است. فارغ از برخی شبهات در این تعبیر از این واقعیت نمی‌توان گذر کردکه اگرهمیشه منتظر طرح شبهات باشیم و سپس به پاسخ بیندیشیم، همواره در موضع انفعال هستیم. طرح مباحث تبیینی، قبل از ایجاد شبهه و انجام اقدامات پیش‌دستانه به‌ویژه در جایی که رقبا و معارضین خود دچار ضعف و مشکلات عدیده هستند ما را از انفعال خارج می‌کند. 7⃣ روند پژوهی دقیق عرصه تبیین: تبیین یک مقوله، یک پروژه یا اتفاق نیست، بلکه ابعاد پیشینی و پسینی دارد؛ بنابراین در این خصوص باید از نگاه پروژه محور پرهیز کرد. 8⃣ اقدام به موقع: تبیین اگر به موقع انجام نشود، تاثیرکافی نخواهدداشت. روایت اول اهمیت فراوانی دارد. اگربه دشمن فرصت تحریف، کتمان و جعل حقایق داده شود، غلبه دادن روایت حقیقی، کار دشواری خواهد بود. 9⃣ تمرکز بر ۲ مولفه تاب‌آوری و برانگیختگی: همان گونه که اشاره شد، عرصه تبیین مبتنی بررصدگری، محاسبه، درک صحنه و عملیات موثر است. محاسبه دقیق تاب‌آوری (ظرفیت تبیینی مخاطبان) و سنجش کیفی برانگیختگی ذهنی آن‌ها (در قبال درک مقوله تبیینی) باید به خوبی صورت گیرد تا در روند تبیین دچار افراط یا تفریط نشویم. 🔟 آینده‌پژوهی تبیین: داشتن برآوردی از روند‌های تاثیرگذار برآینده جوامع، پیامد‌های ناشی از آن، طراحی الگو‌های جدید تعامل با مخاطبان و نهایتا، ترسیم منظومه‌ای عملیاتی (براساس نگاه کمی و کیفی) درراستای تثبیت و بسط مباحث تبیینی در جوامع هدف، امری اجتناب‌ناپذیر است. 🔸 : آقای محمدمهدی ایمانی‌پور 🆔 @tahlil_shjr
شکست همزمان در جنگ غزه و عرصه داخلی/ دومین سکته نتانیاهو 🔰 قسمت اول 🔶 در حالی که نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و کابینه جنگی وی روز به روز بیشتر خود را در جنگ غزه مستاصل و شکست خورده می‌بینند، مخالفت جدید دیوان عالی رژیم صهیونیستی با اصلاحات قضایی جنجالی نتانیاهو، وی را تبدیل به یک بازیگر شکست خورده در داخل و خارج از اراضی اشغالی نموده است! با حکم اخیر دیوان عالی رژیم صهیونیستی، عملا نتانیاهو باید اصلاحات قضایی خود را به فراموشی بسپرد، زیرا هرگونه اقدامی در این خصوص منوط به تشکیل مجدد کنست (برگزاری انتخابات دوباره در اراضی اشغالی) شده که قطعا مترادف با شکست نتانیاهو و حزب لیکود خواهد بود. در چنین شرایطی به طور طبیعی، درخواستی برای اصلاحات جنجالی نتانیاهو دیگر وجود نخواهد داشت. 🔶 شکست پس از شکست برای نتانیاهو دیوان عالی رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد یکی دیگر از قوانین کلیدی مربوط به اصلاحات قضایی نتانیاهو تنها بعد از آغاز دوره جدید کنست ممکن خواهد بود. دیوان عالی اسرائیل در همین راستا، دومین ضربه را به طرح «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم برای اصلاحات قضائی وارد کرد. بسیاری از تحلیل‌گران نگران آن هستند که تداوم حمله اسرائیل به غزه پای سایر قدرت‌های بزرگ خاورمیانه و جهان به این جنگ را به صورت مستقیم و رسمی باز کند. به عبارت بهتر، برخی تحلیلگران می‌گویند اقدام اخیر دیوان عالی، از سوی منتقدان سیاسی نتانیاهو در تل‌آویو راهبری شده تا وی را هر چه سریع‌تر به سوی استعفا از قدرت سوق دهد. محبوبیت نتانیاهو هم اکنون در نظرسنجی‌های صورت گرفته در اراضی اشغالی حدود ۲۵ درصد می‌باشد و حتی در میان اعضای حزب لیکود (حزب متبوع نتانیاهو) نیز این میزان ۳۹ درصد است. در چنین شرایطی حتی امکان کودتای درون حزبی علیه نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس نیز وجود دارد. حکم اخیر دیوان عالی رژیم اشغالگر قدس، نشان می‌دهد که حتی اگر جنگ غزه در همین نقطه نیزپایان پیدا کند، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس قادر به پیشبرد اصلاحات قضایی مدنظر خود نخواهد بود و باید در انتظار محاکمه و زندان بابت چهار پرونده خود باقی بماند. 🔶 کدام بخش از طرح جنجالی نتانیاهو لغو شد؟ طبق گزارش روزنامه اسرائیلی این دادگاه یکی دیگر از قوانین کلیدی مربوط به اصلاحات قضایی نتانیاهو تنها بعد از آغاز دوره جدید کنست (پارلمان اسرائیل) قابل اجرا خواهد بود. از میان ۱۱ قاضی ۶ قاضی حکم دادند که این قانون بایستی تا زمان آغاز به کار دور جدید پارلمان معلق‌شده باقی بماند. روزنامه هاآرتص نوشته هدف نتانیاهو از به تصویب رساندن این قانون این بود که هیچ یک از دادستان‌های اسرائیلی نتوانند حکم به عدم صلاحیت او برای ماندن در قدرت بدهند. دیوان عالی اسرائیل در حکم تصریح کرده که قانون مذکور «یک متمم شخصی است که مصداق سوءاستفاده از قدرت محسوب می‌شود.» 🔶 اجرایی شدن این قانون می‌توانست به نتانیاهو کمک کند بدون نگرانی از قاعده تعارض منافع، علی‌رغم تحت تعقیب بودن در چندین پرونده فساد مالی نظام قضائی را دچار تحول کند. نمایندگان پارلمان اسرائیل مارس ۲۰۲۳ این قانون را به تصویب رساندند. این قانون نخستین بخش از اصلاحات قضائی نتانیاهو بود. تنها ساعتی بعد از تصویب آن در کنست گروهی از فعالان شکایتی علیه آن نزد دیوان عالی تنظیم کرده و خواستار ابطال آن شدند. این دومین ضربه به نتانیاهو در بحبوحه جنگ غزه به شمار می‌رود. 🔸 : آقای فخرالدین اسدی؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#مرزبندی_با_دشمن #فلسطین #رژیم_صهیونیستی #طوفان‌_الاقصی ✅ شکست همزمان در جنگ غزه و عرصه داخلی/ دو
شکست همزمان در جنگ غزه و عرصه داخلی/ دومین سکته نتانیاهو 🔰 قسمت دوم 🔶 دومین ضربه به اصلاحات نتانیاهو این دادگاه روز دوشنبه گذشته هم قانونی جنجالی را که بخشی از طرح اصلاحات قضائی بود را لغو کرد. قانونی که لغو شد، توانایی دادگاه برای نظارت بر تصمیمات کابینه را محدود می‌کرد. تحلیلگران گفته‌اند این حکم که در بحبوحه بحران اسرائیل در جنگ غزه صادر شده تهدیدی برای آغاز مجدد جدال‌های قضائی و سیاسی در اسرائیل است. چناچه نتانیاهو و متحدان سیاسی راست‌گرای افراطی او واکنش تندی به تصمیم‌های دیوان عالی نشان دهند جنجال‌ها ممکن است «بنی گانتز»، وزیر جنگ سابق اسرائیل را به خروج از کابینه جنگی نتانیاهو که بعد از حملات ۷ اکتبر تشکیل شده سوق دهد. 🔶 خروج گانتز به عنوان یکی از اعضای حزب مخالف کابینه راست‌گرای نتانیاهو به معنای آن است که راست‌گرا‌ها بایستی درباره جنگ غزه تصمیم بگیرند و این بر حمایت آمریکا از این جنگ اثر خواهد گذاشت. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این از کابینه نتانیاهو خواسته به جای پیش بردن یکجانبه طرح اصلاحات قضائی بر سر آن به اجماع برسند. 🔶 نسبت دولت بایدن با حکم اخیر دیوان عالی رژیم صهیونیستی نتانیاهو در موضع گیری‌های علنی و غیر علنی خود، مقامات امریکایی را متهم به مداخله در امور داخلی اراضی اشغالی و کابینه خود نموده است. از این رو در جریان بروز دو مخالفت اساسی و تعیین کننده دیوان عالی اسرائیل با اصلاحات قضایی نتانیاهو، نمی‌توان نقش پشت پرده واشنگتن را نادیده انگاشت. دفتر بایدن یک روز قبل از رأی‌گیری ماه جولای بر سر این قانون در بیانیه‌ای از نتانیاهو خواسته بود «با توجه به مجموعه تهدید‌ها و چالش‌های پیش روی اسرائیل» از پیشبرد شتابزده این قانون خودداری کند. بعد از تصویب این قانون هزاران نفر از سربازان ذخیره ارتش اسرائیل از جمله خلبان‌ها و اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی، سایبری و یگان‌های عملیات ویژه از کارشان استعفا کردند. چند هفته قبل از تصویب آن قانون هم دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل به نتانیاهو چهار بار هشدار دادند که بحران‌های داخلی ایجادشده بعد از طرح اصلاحات قضائی به تضعیف بازدارندگی اسرائیل منجر شده و دشمنان رژیم اشغالگر صهیونیستی را برای حمله به این رژیم ترغیب خواهد کرد. 🔶بعد از عملیات موسوم به «طوفان‌الاقصی» در روز ۷ اکتبر نتانیاهو به شدت بابت پیش بردن طرح اصلاحات قضائی تحت انتقاد قرار گرفته است. منتقدان می‌گویند که تفرقه‌های ایجادشده در نتیجه این طرح باعث غفلت اسرائیل از تهدید‌های بیرونی شده و شکست اطلاعاتی ۷ اکتبر را ایجاد کرده است. آنچه مسلم است اینکه صهیونیست‌ها نه تنها در عرصه منطقه‌ای و بین المللی، بلکه در عرصه داخلی نیز قدرت مدیریت منازعات سیاسی را از دست داده اند. عملیات طوفان الاقصی تبدیل به اسم رمز نابودی و شکست نهایی رژیم اشغالگر قدس شده است. در این معادله، نتانیاهو تنها یکی از قربانیان عملیات مقاومت محسوب می‌شود! حتی گردش قدرت میان ائتلاف محافظه کار و لیبرال در تل آویو، تاثیری در استمرار روند حرکت سریع صهیونیست‌ها به سوی نقطه سقوط و زوال نخواهد داشت. 🔸 : آقای فخرالدین اسدی؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr