eitaa logo
شجر
1.1هزار دنبال‌کننده
778 عکس
38 ویدیو
1.7هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
ایران قوی؛ از دخالت آمریکا تا دخالت در آمریکا 1⃣ سکانس اول: محمدرضا پهلوی برای برکناری دکتر امینی، نخست وزیر خودش مجبور می شود در فرودین ۱۳۴۱ به آمریکا سفر کند تا با دادن تضمین و قول های فراوان به کندی رئیس جمهور جدید آمریکا، بتواند اینکار را انجام دهد که موفق می شود این تأییدیه را که اوج دخالت آمریکا در ایران است، بگیرد. 2⃣ سکانس دوم: در شهریور ۱۴۰۳ گارلند، دادستان کل آمریکا: «ما در برابر تهاجم و تلاش هر بازیگر خارجی دیگری همچون ایران که در پی مداخله در انتخابات ما هستند بی واکنش باقی نخواهیم ماند و بی‌امان با آن کشورها مقابله خواهیم کرد و برای تأثیرگذاری ایران بر کارزارهای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هشدار می‌دهم.» حالا شما بگویید کدام نظام سیاسی قدرتمندتر بوده و بیشتر حافظ استقلال و آزادی ایران می باشد؟ 🔸 : آقای سید محسن هاشمی 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#ولایت_فقیه #خط_حزب_الله #نشریه #سبک_زندگی #دوقطبی #تاریخ_معاصر #دشمن_شناسی #شهدا #وحدت #دفاع_مقدس
خط‌حزب‌الله۴۶۱.pdf
3.84M
تببین «دوقطبی‌سازی کاذب» از نظر رهبر انقلاب 🔶 چهارصد و شصت و یکمین شماره‌ی هفته‌نامه‌ی «خط حزب‌الله» با تبیین ابعاد موضوع «دوقطبی‌سازی کاذب» از منظر رهبر معظّم انقلاب با عنوان «سازِ دشمن پسندِ دوقطبی سازی» منتشر شد. 🔶 این هفته نامه همچنین در آستانه هفته دفاع مقدس در گزارش هفته خود، نگاهی کرده است به تأکیدات رهبر انقلاب درباره لزوم ثبت‌وضبط، نشر و مطالعه‌ی خاطرات و زندگی شهدای انقلاب اسلامی. 🔶 «خط حزب‌الله» در این شماره با انتشار یک عکس، از غبارروبی مضجع مطهر حضرت امام رضا (علیه‌السلام) با حضور رهبر انقلاب خبر داده است. 🔸خط حزب‌الله؛ شماره ۴۶۱ 🆔 @tahlil_shjr
تغییرات در راهبرد‌های سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده 🔶 بر خلاف تحلیل های مختلف قلم‌های کارشناسان بعد از اولین مناظره در آمریکا، مبنی بر تفاوت سیاست هریس و ترامپ اما باید اذعان داشت که عموما جایگزینی افراد تغییری در راهبرد‌های ایالات متحده در کلیات سیاست داخلی و خارجی ایجاد نمی کند. چرا که لابی صهیونیستی به دلیل قدرت، کارایی و توانایی در شکل بخشی به سیاست داخلی و خارجی آمریکا نقش اساسی را ایفاء می کند. 🔶 سازمان آیپک شورای یهودیان آمریکا، صندوق جوانان آمریکاییِ صهیونیست، آمریکایی‌ها برای امنیت اسرائیل، آمریکایی‌ها برای صلح، اصلاحات صهیونیسم در آمریکا و... از جمله سازمان‌های صهیونیستی در آمریکا هستند که تحت نظارت لابی‌های رژیم‌صهیونیستی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و تاثیر زیادی بر محافل تصمیم‌گیری در واشنگتن دارند. علاوه بر آن لابی‌های صهیونیستی نقش پررنگی در انتخاب رئیس جمهور در آمریکا دارند و با وجود اینکه درصد بسیار کمی از جامعه آمریکا را تشکیل می‌دهند حضور بالایی در انتخابات دارند و بیشتر کمپین‌های انتخاباتی در آمریکا نیز متعلق به یهودیان است. پس نمی‌توان استقلال و تفاوت خاصی در سیاست‌های دموکرات یا جمهوری خواهان به خصوص در حوزه بین الملل شاهد بود! 🔸 : سرکار خانم مهدیه شادمانی 🆔 @tahlil_shjr
✅ سازِ دشمن پسندِ دوقطبی سازی 🔰 قسمت اول 🔶 «خطّ حزب‌اللّه» ابعاد موضوع «دوقطبی‌سازی کاذب» را از منظر رهبر معظّم انقلاب تبیین می‌کند. 🔶 تنها چند روز پس از برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره‌ی ریاست جمهوری، رهبر معظّم انقلاب اسلامی یک راهبرد مهم را پیش روی فعّالان و کنشگران سیاسی قرار دادند: «افرادی در انتخابات، در دو طرف قضیّه قرار میگیرند، چالشهایی به وجود می‌آید؛ نباید به وسوسه‌های دوقطبی‌سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد؛ این توصیه‌ی مؤکّد بنده است. نباید احساساتی که افراد را در دوره‌ی انتخابات وادار به مجادله‌ی با یکدیگر میکرد ادامه پیدا کند؛ نگذارید ادامه پیدا کند. ... این نباید موجب اختلاف و شکاف و جدایی بشود.» ۱۴۰۳/۵/۷ 🔶 دوقطبی‌سازی، به عنوان رفتاری غلط و انحرافی، از منظر حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای چگونه تعریف می‌شود؟ مرز دوقطبی‌سازی با اختلاف‌نظر متعارف سیاسی چیست؟ چگونه گروه‌های سیاسی می‌توانند در عین پایبندی به دیدگاه‌های خاصّ خود، از درافتادن به وادی دوقطبی‌گری رهایی یابند؟ 🔹تبدیل اختلاف‌نظر به دعوا 🔸اوّلین نکته در این زمینه تمایز بین رفتار و کنش دوقطبی‌ساز با رفتار صحیح سیاسی است. از نگاه رهبر انقلاب، می‌توان اختلاف‌نظر داشت با وجود دسته‌بندی‌های مختلف سیاسی، به چاه دوقطبی‌سازی سقوط نکرد: «معنای دوقطبی اختلاف سلیقه نیست ... معنای دوقطبی این است که وقتی این اختلاف سلیقه به وجود آمد، در هر تصمیمی به جای اینکه به حق و مصلحت فکر کنیم، به جایگاه این دسته‌بندی فکر میکنیم؛ دسته‌ی ما این‌جوری میخواهد، پس باید این بشود؛ حالا حق هست یا نیست، مصلحت هست یا نیست، [فرقی نمیکند].» ۱۴۰۲/۳/۳ 🔶 در واقع، مرز رفتار دو‌قطبی‌ساز با اختلاف، به معنای متعارف و معمولش، مرز روشنی است: «اختلاف دو جور است: یک وقت دو نفر با هم اختلاف سلیقه دارند، در فلان مسئله‌ی سیاسی، در فلان حُب و بغض؛ با همدیگر هم دوستند، رفیقند ... اختلاف نظر هم دارند؛ یک وقت [هم] هست اختلاف نظر جوری است که هر چیزی از یک طرف صادر بشود ــ هرچه میخواهد باشد: فکر، عمل، خوب، بد ــ از سوی این طرف دیگر محکوم است، از این هم هرچه صادر میشود از طرف او محکوم است؛ اسم این "دوقطبی" است.» ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ 🔶 از نگاه رهبر انقلاب، رفتار دوقطبی‌ساز رفتاری است که «شکاف اجتماعی» و «تنش و تشنّج» ایجاد می‌کند که نقطه‌ی مقابل آرامش و امنیّت روانی افکار عمومی است: «یکی جناح "الف" است، یکی جناح "ب" است، یکی جناح فلان است، خب باشند، اشکالی هم ندارد. امّا اگر چنانچه این به یقه‌گیری و کشمکش زبانی [منجر شد] که کشمکش زبانی هم گاهی به کشمکش یدی منتهی میشود ... [ایراد دارد]. ... هیچ اشکال ندارد که شما در مجلس در فلان قضیّه‌ی سیاسی، طبق همان نگاه و بینش سیاسی خودت رأی بدهی، دیگری هم طبق سیاست خودش؛ امّا این را به دعوا نکشانید، به اختلاف نکشانید. ... این را مراقب باشید ... این آرامش خیلی مهم است؛ هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایمانًا مَعَ ایمانِهِم.» ۱۳۹۵/۳/۱۶ 🔶 لذا «اختلاف نظر باشد؛ امّا این اختلاف نظر به شقاق، نفاق، دست‌به‌گریبان شدن، یکدیگر را بر زمین زدن، نباید برسد. در مقابل دشمن، همه باید متّحد و متّفق باشند. آنجایی که نظام با کلّیّتِ خود یک حرفی میزند، همه باید پشت سر آن حرف بِایستند.» ۱۳۸۵/۷/۱۸ بنابر‌این «جناح‌بندی‌های سیاسی اشکالی ندارد، امّا نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد.» ۱۳۹۳/۶/۵ 🔹دوقطبیِ اصیل دوقطبیِ انقلاب و استکبار است 🔸نکته‌ی دوّم اینکه در رقابت‌های سیاسی باید میان جریانات معتقد به اصل انقلاب و نظام با دیگران تفاوت قائل شد؛ در واقع، دوقطبیِ اصیل را شکل داد و در دام دوقطبی‌های انحرافی و دشمن‌پسند اسیر نشد: «در ایران اسلامی یک دوقطبی‌ای وجود دارد؛ دوقطبی انقلاب و استکبار. آن کسانی که تفاله‌های بازمانده‌ی از دوران غلبه‌ی استکبارند و هر کسی که دنبال آنها است، همفکر آنها است، بله، اینها با انقلاب بدند؛ این دوقطبی هست ... [بین] آن کسانی که به امام علاقه‌مندند، به انقلاب علاقه‌مندند، با کسانی که اصل انقلاب را قبول ندارند، اصل نظام را قبول ندارند، البتّه یک دوقطبیِ این‌جوری هست.» ۱۳۹۴/۱۲/۵ در حقیقت، نگاهِ درستِ انقلابی این است که «دو خط بیشتر نیست: یک خط، خطّ انقلاب و طرف‌داران انقلاب و امام است؛ یک خط هم خطّ دشمنان این انقلاب است.» ۱۳۶۹/۹/۱۴ 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#عزت_ملی #انسجام_ملی #وحدت #دشمن_شناسی #دوقطبی #انقلاب_اسلامی #استکبار ✅ سازِ دشمن پسندِ دوقطبی
سازِ دشمن پسندِ دوقطبی سازی 🔰 قسمت دوم 🔶 بر این اساس، از منظر رهبر انقلاب، معیارهای روشن و مشخّصی برای مرزبندی و تمایز قائل شدن میانِ دوقطبی‌سازیِ اصیل و دوقطبی‌سازیِ دروغین وجود دارد: «از دوقطبی‌های کاذب بپرهیزید. 🔶 در کشور مدام دوقطبی درست میکنند: طرف‌دار زید، طرف‌دار عمرو؛ طرف‌دار فلان فکر، طرف‌دار [فلان]؛ این حرفها چیست! آن کسانی که مبانی شما را، اصول شما را، دین شما را، انقلاب شما را، ولایت فقیه را، این چیزها را قبول دارند، برادر شما هستند، حالا گیرم یک اختلاف‌سلیقه‌ای هم با شما داشته باشند. یکی از چیزهایی که انسان واقعاً باید از آن شِکوه کند و گله کند، بعضی از اظهارات در این فضای مجازی است؛ سر یک چیز بیخود، این به آن میپرد، آن به این میپرد! پرهیز کنید؛ شما که بسیجی هستید [این کار را] نکنید.» ۱۴۰۲/۹/۸ 🔶 از این منظر، اصل در رفتار صحیح انقلابی حفظ و تقویت «اتّحاد و انسجام ملّی» با تأکید بر «اصول و منافع ملّی» است: «این تقسیم‌های غلط "چپ" و "راست" و امثال اینها را کنار بگذارند. آنچه مهم است آینده‌‌ی کشور است، آنچه مهم است آینده‌‌ی نسل ما است، آنچه مهم است نظام باعزّت اسلامی در کشور است؛ اینها مهم است ... البتّه سلیقه‌‌ها مختلف است؛ اختلاف سلیقه هست، اختلاف بینش سیاسی هست، اختلاف قومیّتها هست، اختلاف مذاهب هست ... [لکن] اینها باید وحدت ملّی را به هم نزند، یعنی آحاد ملّت را در مقابل هم قرار ندهد، کشور را دوقطبی نکند.» ۱۴۰۰/۱/۱ 🔹دشمن می‌خواهد گُسل‌های سیاسی و اجتماعی را فعّال کند 🔸نکته‌ی دیگر اینکه یکی از نقشه های دشمن بر ایجاد دوقطبی و شکاف و تشنّج در فضای سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی قرار دارد و این مهم باید همواره مورد توجّه بازیگران و فعّالان سیاسی و رسانه‌ای باشد: «ایجاد دوجریانی، دوفرقه‌ای و دوقطبی از ضربه‌های مهلکی است که دشمن به دنبال آن است.» ۱۳۹۵/۲/۱۹ «دشمن دارد زخمهایی را بر پیکر این انقلاب میزند ... یکی مسئله‌ی اختلافات جناحی است، یکی مسئله‌ی دوقطبی کردن‌های مصنوعیِ جامعه است ... باید اینها را التیام بخشید.» ۱۳۹۵/۳/۶ 🔶 لذا نباید جای دوست و دشمن را عوض کرد: «مبادا دشمن را با دوست اشتباه بکنیم. دوست را به خاطر یک خطا به جای دشمن بگیریم و از آن طرف یک عدّه‌ای هم دشمنِ خونی و معاند را دوست فرض کنند، به حرف او گوش کنند، توجّه بدهند.» ۱۳۸۸/۴/۱۵ و نباید اجازه‌ی فعّال‌سازی گُسل‌ها را به بدخواهان ملّت داد: «ما در داخل کشور یک گُسلهایی داریم ... گُسلهای جناحی داریم ... این گُسلها تا مادامی که فعّال نشده، زلزله به وجود نمی‌آید، اشکالی هم ندارد؛ بودن اختلافات اشکالی ندارد. اگر چنانچه این گُسلها فعّال شد، آن‌وقت زلزله به وجود می‌آید. سعی دشمن در فعّال کردن این گُسلها است؛ حواستان باشد. ... سعی کنید این اتّفاق نیفتد.» ۱۳۹۵/۳/۱۶ 🔶 در نقطه‌ی مقابل، «منطق این است که وقتی دشمن از دور نگاه میکند، احساس کند که اینجا یکپارچه است، احساس یکپارچگی بکند. اینکه حرفهایی زده بشود که از آن حرفها دوجریانی و دوجهتی و تخاصم و دوقطبی‌گری در داخل ملّت یا در مجموعه‌ی نظام استفاده بشود، به ضرر کشور است.» ۱۳۹۵/۳/۱۴ 🔶 البتّه خسارتِ دیگرِ دوقطبی‌سازی‌های کاذب و ایجاد تشنّج سیاسی در فضای سیاسی کشور نیز ضربه به روحیّه‌ی مردم است: «مردم در تاکسی و خانه و مغازه، رادیوها را باز میکنند؛ وقتی دیدند که در آنجا یک نفر ایستاده و به نحوی با طرف مقابلش حرف میزند که گویی با آمریکا یا با دشمنِ خونیِ خودش حرف می زند، و گویی پشت این دروازه‌ها دشمن با همه‌ی وجود نَایستاده است، قلبشان مجروح میشود.» 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 🆔 @tahlil_shjr
معضلی بنام "سقط جنین" در آمریکا..! 🔶 ‏یکی از محورهای کلیدی مناظره انتخاباتی ترامپ-هریس "سقط جنین" بود؛ اینکه چرا سقط جنین به معضلی برای جامعه آمریکا بدل شده، به نحوی که نامزدها مجبورند برایش راهکار بدهند و یا بابت آن یکدیگر را تخریب نمایند به ولنگاری، هرزگی و آزادی های بی قید و شرط در جوامع غربی برمیگردد. بجای اینکه مشکل را از ریشه بخشکانند، اجازه میدهند به دردسری بزرگ تبدیل شود و بعد از آن، تازه برای عواقبش و نه حتی اصل داستان برنامه بریزند! 🔶 ترامپ موافق سقط جنین نیست، اما هریس میگوید دختران حق دارند درباره بدن خود تصمیم بگیرند! در جوامع غربی روابط نامشروع به راحتی شکل میگیرد و فرزندان حاصل از آن اگر زنده بمانند به دردسری بزرگ برای دختران تبدیل میشوند، چرا که پدران این فرزندان نامشروع در غالب موارد از پذیرش مسئولیت شانه خالی میکنند. در این میان اخلافات زیاد و پرونده های متعددی نیز شکل میگیرد که دردسری بزرگ برای سیستم به حساب می آید؛ آنقدر بزرگ که همواره بعنوان دغدغه ای مهم در مناظرات انتخاباتی مطرح میشود، چون هرکدام از نظرات، موافقان و مخالفان انبوهی دارند و در جلب آرای آمریکایی ها به شدت تاثیرگذارند. 🔶 این مسئله نیز البته همانند بحث آزادی استفاده از سلاح صرفا در انتخابات ها برجسته میشود و پس از آن باز، بدون آنکه تعیین تکلیف گردد رها میشود! چیزی شبیه بحث فیلترینگ در ایران که بحثش در انتخابات ها داغ میشود، همه شعارش را میدهند و هیچگاه نیز تصمیم درستی درباره آن گرفته نمیشود! 🔸 : آقای عبدالرحیم انصاری 🆔 @tahlil_shjr
سفر پزشکیان به بصره و سیاست نگاه به جنوب 🔶 مسعود پزشکیان، رئیس‌‌جمهور ایران در نخستین سفر خارجی خود، وارد بغداد شد و با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، نائب‌رئیس پارلمان و سران چهارچوب هماهنگی شیعه در عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور همچنین با سفر به اربیل به گفت‌وگو با مقامات بلندپایه اقلیم کردستان عراق پرداخت. اما بخش مهم و متفاوت سفر پزشکیان به عراق حضور در بصره، به عنوان پایتخت اقتصادی این کشور است که نخستین سفر یک رئیس‌جمهور خارجی در ۱۰۰ سال گذشته به این شهر محسوب می‌شود. 🔶 سیاست نگاه به جنوب مهم‌ترین بعد اهمیت سفر رئیس‌جمهور به بصره، راهبرد نگاه به جنوب عراق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس این راهبرد، به موازات اهمیت اربیل در شمال عراق از منظر قومی و امنیتی؛ اهمیت کربلا، نجف و بغداد در مرکز عراق (به‌ترتیب) از منظر مذهبی و سیاسی؛ شهر بصره در جنوب عراق، به‌عنوان کانون توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی برای تهران مرکزیت خواهد داشت. در نتیجه این شهر با ایفای نقشِ مرکز ثقلِ روابط اقتصادی ایران با عراق، مکمل راهبرد همگرایی دوجانبه با این کشور خواهد بود. 🔶 شهر بصره از چند منظر واجد اهمیت راهبردی است: نخست اینکه این شهر نقطه ثقل فرهنگی، جمعیتی و اقتصادی منطقه جنوب و استان‌های واسط، ذی‌قار، مثنی و القادسیه است‌. 🔶 از منظر تولید و صادرات نفت، منطقه جنوب و بصره مهم‌ترین شهر عراق است و بیش از ۷۰٪ منابع و میادین نفتی عراق در این محدوده واقع شده است. بیش از ۹۰٪ از صادرات نفت‌خام و فرآورده عراق از طریق بندر فاو واقع در جنوب این شهر صورت می‌پذیرد. همچنین به دلیل نزدیک بودن این استان به مناطق ویژه صنعتی ایران نظیر منطقه ویژه امام خمینی (ره)، پیوند اقتصادی و صنعتی استان‌های بصره و خوزستان، می‌تواند منطقه جنوب را به قطب تولید محصولات پالایشی و پتروپالایشی تبدیل نماید. 🔶 از منظر تجارت کالایی، بصره تنها نقطه دسترسی عراق به آب‌های آزاد محسوب می‌شود و دارای بنادر مهمی چون خورالزبیر، ام قصر و فاو است. بندر خورالزبیر و شهرک صنعتی خورالزبیر که در مجاورت آن واقع شده است، نقش ویژه‌ای در توسعه صنعتی عراق دارند. بر این‌ اساس، بصره را می‌توان پایتخت اقتصادی عراق دانست. 🔶 با توجه‌ به اهمیت بصره در اتصال عراق به خلیج فارس، این شهر ریه لجستیک دریایی عراق محسوب می‌شود و به‌ همین دلیل طی سال‌های اخیر، همواره مورد توجه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس قرار داشته است. هم‌اکنون بصره و بندر فاو، نقطه آغاز «جاده توسعه» هستند که قرار است تا از دو مسیر ریلی و جاده‌ای، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را به ترکیه و سپس اروپا متصل کنند. علاوه‌ بر این، این شهر در معرض رقابت با بندر مبارک کویت نیز قرار دارد. 🔶 این شهر دربر دارنده مهم‌ترین طرح اتصال ایران به عراق، یعنی راه‌آهن شلمچه‌-بصره است. این مسیر ریلی علاوه بر تسهیل تردد زائران می‌تواند در راستای تحقق چشم‌انداز همکاری تجاری ۲۰ میلیارد دلاری کمک کند. در این‌ راستا، بصره را می‌توان تکمیل‌کننده چرخه توسعه مناطق جنوبی ایران با توجه‌ به دسترسی این شهر به عراق و قرارگیری در مسیر جاده توسعه در نظر گرفت. 🔶 بصره از جمله شهرهای عراق محسوب می‌شود که نفوذ و جایگاه قبایل و عشایر در آن زیاد و بیشتر از شهرهایی چون کربلا و نجف است. چنانکه در جهاد کفایی مرجعیت، مرکز اصلی تشکیل نیروی مقاومت مقابله با داعش یعنی حشدالشعبی بود. بر این‌ اساس، حضور رئیس‌جمهور ایران در این شهر و دیدار و گفت‌وگو با سران قبایل آن، می‌تواند در ارتقای قدرت نرم ایران در عراق اثرگذار باشد. 🔶 در حال حاضر بصره از یک‌سو به‌دلیل درآمدهای بالای نفتی و از سوی دیگر عقب‌ماندگی‌های زیربنایی و خدماتی و نیز چشم‌انداز توسعه همه‌جانبه، به یک کارگاه ساختمانی و صنعتی تمام عیار تبدیل شده است. درصورت رفع برخی موانع از جمله پذیرش ضمانت‌نامه صندوق ضمانت صادرات یا بیمه مرکزی ایران از سوی دولت عراق، این شهر می‌تواند به مقصد حضور شرکت‌های پیمانکاری ایرانی تبدیل شود. 🔶 جمع‌بندی سفر رئیس‌جمهور ایران به بصره گام مهمی در جهت تقویت و تکمیل روابط ایران با عراق از منظر اقتصادی و اتخاذ سیاست نگاه به جنوب توسط ایران است. همچنین ایران نیازمند ارتقای کنشگری در عراق از طریق بازتعریف و بازطراحی روابط تهران با شهرهای اثرگذار عراق از جمله بصره است. منطقه‌ای که به‌نظر می‌رسد طی سال‌های آتی و با راه‌اندازی پروژه‌هایی چون جاده توسعه و بندر فاو، اهمیتی فزاینده‌ای در معادلات منطقه‌ای داشته باشد. پیشنهاد می‌شود با ایجاد مناطق آزاد مشترک و سهولت تردد تجار به ویژه بین دو استان خوزستان و بصره رویکرد وابستگی اقتصادی متقابل بیش از پیش فعال گردد. 🔸 : سرکار خانم مهدیه شادمانی 🆔 @tahlil_shjr
علل احتمالی تاخیر پاسخ ایران چیست؟ 🔶 ترور رژیم موقت در تهران علیه مهمانی با آن جایگاه بین المللی یعنی ایران باید پاسخی پشیمان کننده بدهد چرا که خط همه قرمزهای امنیتی در این اتفاق مورد عبور قرار گرفت لذا پاسخ ما مثل وعده صادق هم نخواهد بود و حتما میزان خسارت به رژیم او را به عکس‌العمل وادار خواهد داشت. 🔶 از طرفی میدانیم خود ترور تهران هم خارج قواعد مورد توقع بود چرا که نتانیاهو بدلیل ایستادن در پرتگاه سیاسی، آماده هر اقدامی است و برای کسب یک دستاورد ملموس حاضر است دست به اقدامات متهورانه ای بزند. از همین رو باید آماده پاسخ قاطع به جواب احتمالی رژیم هم باشیم که تقویت سامانه های پدافندی کشور نشانه آن است. 🔶 در صورت تغییر معادله پاسخ رژیم از امنیتی نظامی به ساحت اقتصادی یا زیرساختی، کشور باید آماده مدیریت شرایط باشد لذا دولت جدید باید مستقر بر امور می‌شد. این نکته ای است که در گزارشات آمریکایی ها نیز ذکر شده بود. تاکید میکنم که پاسخ ایران قطعی است چرا که عدم پاسخ یعنی احتمال وقوع اتفاقاتی بسیار غیر قابل جبران، لذا احتمال می دهم بدلایل فوق الذکر، پاسخ هم تعویق شده باشد و البته مطالبه مردمی آن از مسئولان را هم لازم می دانم! 🔸 : آقای علیرضا کمیلی 🆔 @tahlil_shjr
رفتارشناسی نتانیاهو 🔶 چند روز پیش تصاویر بی‌سابقه‌ای از چهره به‌هم‌ریخته و عصبی نتانیاهو به بیرون درز کرد که به تنهائی، گویای مسائل مهم و زیادی بود. چهره‌ای برافروخته، ذهنی آشفته و رفتارهایی که نشان از «عدم تمرکز» و «تحمل روزهای سخت» داشت. این تصاویر آن‌قدر حرف برای گفتن داشت که چند روزی نقل محافل رسانه‌ای و خبری بود. 🔶 نتانیاهو می‌خواست درباره کشته شدن آن 6 اسیر صهیونیست به شهرک‌نشینان خشمگین، خسته و ناامید توضیح دهد. توضیحات او هیچ‌کس را قانع نکرد و حدود یک هفته سرزمین‌های اشغالی شاهد تظاهرات‌های عجیب و غریب و بی‌سابقه‌ای بود که بعضا تعداد مشارکت‌کنندگان در آن تا 750 هزار نفر هم اعلام شد. سؤال این است که، چرا نتانیاهو این طور به هم ریخت؟ آیا مرگ آن 6 اسیر و تجمعات یک هفته‌ای، عامل این همه به‌هم ریختگی است؟ اوضاع سایر رهبران این رژیم چگونه است؟ و سؤال بعدی این که، آیا وضعیت صهیونیست‌هایی که در این سرزمین اشغال شده زندگی می‌کنند، بهتر از نتانیاهو است؟ 🔶 روانشناسان می‌گویند، در بسیاری از مواقع ریشه رفتارها را باید در گذشته افراد جُست. این گذشته می‌تواند 40 سال قبل باشد، می‌تواند همین یک‌سال یا حتی 6 ماه پیش هم باشد. گاهی یک فرد، طی یک مدتِ زمانی، شرایط سختی را تحمل می‌کند. 🔶 نتیجه این که، آنچه باعث به‌هم ریختگی نتانیاهو شده است، صرفا کشته شدن این 6 اسیر و تجمعات یک هفته‌ای علیه او نبود. 11 ماه است که صهیونیست‌ها در شرایط به شدت سختی قرار دارند و بیشترین تلفات، بیشترین خسارات اقتصادی، بیشترین فشارهای سیاسی، بدترین رسوایی‌های حیثیتی و...را متحمل شده‌اند. چیزی نزدیک به یک میلیون نفر که غالبا نیروهای کیفی هستند، از این سرزمین به همراه سرمایه‌هایشان‌ گریخته‌اند و یک میلیون نفر از یک جمعیت حداکثر 8 میلیونی، عدد بسیار بالایی است. نزدیک به دو سال است که چنین تجمعاتی علیه نتانیاهو و کابینه‌اش به صورت هفتگی انجام می‌گیرد. 🔶 نتانیاهو، رهبر پوست‌کلفت صهیونیست‌هاست. در ادبیات سیاسی به رهبران سیاسی «اِلیت» و به اصطلاح نخبه می‌گویند. وقتی بزرگ و اِلیت یک جمع این‌گونه به هم می‌ریزد، تکلیف بقیه آن جمع و جامعه معلوم است. از همین‌جا می‌توان به ریشه بسیاری از رفتارهای منحصر به‌فرد صهیونیست‌ها پی بُرد. چرا منحصر به‌فرد؟ وقتی به نتایج نظرسنجی‌هایی که از بین صهیونیست‌ها انجام شده رجوع می‌کنیم، این «فرق داشتن» خود را به خوبی نشان می‌دهد. سوای از پاسخ‌ها، سؤالاتی هم که از این طیف در نظرسنجی‌ها پرسیده می‌شود، بسیار متفاوت است! همین امر نیز به تنهائی «متفاوت» بودن این جماعت را نشان می‌دهد. 🔸 : آقای جعفر بلوری 🆔 @tahlil_shjr
پیوست عدالت در جدال ذهن و عین.pdf
138.5K
پیوست عدالت در جدال ذهن و عین 🔶 پیوست عدالت همان‌گونه که نظریه‌بنیان است باید همراه با تصویری دقیق از وضعیت عینی و فعلی عدالت باشد. عدم شناخت درست وضعیت عدالت اجتماعی در کشور هر نوع سیاست‌گذاری را با نوعی کوری و بی‌هدفی مواجه خواهد کرد و در عمل اثربخشی متناسب را نخواهد داشت. پیوست عدالت، یک امر تزیینی یا فرعی نیست بلکه منطق موجه بودن یک مداخله عمومی از منظر عدالت اجتماعی است. این بدان معناست که پیوست عدالت را باید بیشتر پیشینی و در مقام طراحی مداخلات دید و الا تبدیل به یک تظاهر و نمایش با برچسب عدالت می‌شود. با مرور فهرست اقدامات دولت سیزدهم در پیگیری ایده «پیوست عدالت» و مطالبه رهبر انقلاب اسلامی، ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم موجب فهم‌ بهتر نقاط قوت و شناسایی نقاط خلأ و نقص برای ادامه مسیر این ایده در دولت چهاردهم خواهد شد. 🔸 : آقای حسین سرآبادانی تفرشی؛ پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🆔 @tahlil_shjr
در مسیر ظهور 🔶 اگر با دید آخرالزمانی به قضیه فلسطین و رصد تحولات منطقه بنگریم، درمی‌یابیم که به ویژه پس از حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ نسبت وثیقی بین فلسطین امروز و تاریخ ما بعد از ظهور وجود دارد. از منظر روایی، جغرافیای علائم ظهور نظیر صیحه آسمانی، ظهور سفیانی و نیز ایجاد قدرت جهانی دجال، در جایی بیرون از قلمرو فلسطین کنونی قرار دارد و اصل وقایع در نقاط دیگری از جهان اسلام به وقوع خواهد پیوست؛ بنابراین هرگونه تلاش برای برقراری نسبت بین تحولات فلسطین و مسئله ظهور به دلیل اینکه روایات این حوزه مورد قبول مذهب اهل بیت (ع) نیست، بیهوده است. 🔶 اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که نگاه آخرالزمانی به مسئله فلسطین، مختص غرب و طیفی از سیاستمداران غربی است که در دنیای سیاست آمریکایی به «نئوکانها» شهرت دارند. 🔶 این طیف از سیاستمداران غربی با تفسیر بنیادگرایانه و اوانجلیستی از متون مقدس مسیحی معتقدند فلسطین به عنوان یک سرزمین الهی، محل و محملی برای یک نبرد مقدس تحت عنوان «آرماگدون یا هارمجدون» خواهد بود. 🔶 بنابراین کلیات غرب و سیاسیون آن، فارغ از نگاه سیاسی- امنیتی به مسئله فلسطین، همواره نگاهی آخرالزمانی و دینی نیز به این قضیه دارند که تشدید کننده موضع ناعادلانه غرب در قبال فلسطین است. در کنار چنین نگاهی که به دنبال مصداق‌یابی نشانه‌های ظهور در مورد فلسطین است، نگاه دیگری وجود دارد که به خاطر اجتناب از تلاش برای امید بخشیدن به جامعه منتظران ظهور، با ترسیم یک مسیر کلی از تحولات مربوط به ظهور (فارغ از نمادها و نشانه‌ها) با قبول اصل ظهور، مسیر حرکت کلی و یکدستی را دنبال می‌کند. 🔶 طبق این برداشت، تحولات اخیر جامعه بین الملل به ویژه در حوزه مسئله فلسطین و حواشی آن نظیر اعتراضات وسیع جنبش دانشجویی در اروپا و آمریکا، هرچند نمی‌تواند مصداقی واقعی از نشانه‌های ظهور باشد اما همین که روح عدالت طلبی و توحیدگرایی را در جامعه بین الملل زنده نموده است، تحول و حرکتی در مسیر ظهور محسوب می‌گردد. 🔸 : آقای علی رحمانی؛ محقق و پژوهشگر علوم سیاسی 🆔 @tahlil_shjr