#ولایت_فقیه
#خط_حزب_الله #نشریه
#دشمن_شناسی
#جنگ_رسانهای #روشنگری
#جهاد_تبیین #تاریخ_معاصر
✅ پرچمدار جهاد تبیین
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#ولایت_فقیه #خط_حزب_الله #نشریه #دشمن_شناسی #جنگ_رسانهای #روشنگری #جهاد_تبیین #تاریخ_معاصر ✅ پرچ
خط حزبالله ۴۷۹.pdf
1.91M
#ولایت_فقیه
#خط_حزب_الله #نشریه
#دشمن_شناسی
#جنگ_رسانهای #روشنگری
#جهاد_تبیین #تاریخ_معاصر
✅ پرچمدار جهاد تبیین
🔶 به مناسبت بیستوهشتم دی ۱۳۵۸؛ سالروز اوّلین خطبه آیتالله خامنهای به عنوان امامجمعهی تهران
🔶 ۴۵ سال پیش در تاریخ بیستوهشتم دیماه سال ۱۳۵۸، حضرت آیتالله خامنهای برای نخستین بار پس از دریافت حکم امامت جمعهی تهران از سوی امام خمینی (رحمة الله علیه)، نماز جمعهی تهران را اقامه کردند؛ حکمی که چهار روز پیش از آن صادر شده بود و امام در آن تأکید کرده بودند: «جنابعالی که بحمدالله به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید، به امامت جمعهی تهران منصوب میباشید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم.» انتخاب ایشان به عنوان خطیب جمعهی پایتخت، بیدلیل نبود و به سابقهی ایشان در سخنرانیها و فعّالیّتهای تبلیغی و روشنگرانه در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی بازمیگشت.
🔸 خطحزبالله؛ شماره ۴۷۹
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#رسانه
#فضای_مجازی
#امنیت #روشنگری
✅ تیک و تاک و درسی برای مسئولین جمهوری اسلامی
1⃣ تیک تاک در آمریکا با 170 میلیون کاربر از دسترس خارج شد. اما اصل خبر اینجاست: به گزارش رسانه های آمریکایی دلیل این محدودیت عبور تیک تاک از ارزش های آمریکایی است. پیشتر نیز برخی از کشورهای اروپائی با همین استدلال سراغ محدودیت رفتند و در توضیح این تصمیم به نقض ماده هفتم معاهده اتحادیه اروپا از سوی برخی شبکه های اجتماعی اشاره کردند که به ارزش هایی مثل آزادی و دموکراسی و حقوق بشر و غیره توجه دارد.
2⃣ اگر خاطرتان باشد در کشاکش انتخابات ریاست جمهوری مهمترین استدلال برخی نامزدهای محترم برای رفع فیلتر پلتفرم ها این بود که وقتی شرایط کشور امنیتی نیست پس دلیلی بر فیلتر وجود ندارد. حال آنکه پلتفرم رسانه آشوب نیست و بلکه خالق آشوب است. آشوب ابتدا ماه ها در ذهن ساخته می شود و تنها طی چند روز به کف میدان می رسد. اقدام ضدامنیتی نتیجه یلگی پلتفرم هاست.
3⃣ اساسا ملاک تصمیم در حکمرانی مجازی آمریکایی و اروپائی برخلاف تصور ما امنیتی نیست و سخن اصلی بر سر فرهنگ و ارزش ها و هنجارهاست. در عصر رسانه های اجتماعی ما با پدیده های جدیدی از تسلط ارزش ها و هنجارهای اجتماعی مواجهیم که امری فراتر از خبررسانی است. نقش پلتفرم در ساخت سبک زندگی است نه صرفا اطلاع رسانی. پلتفرم نقش شناختی دارد که گستره حضورش در جوامع، از ذهن تا رفتار است نه صرفا کسب اطلاعات و انتقال داده. همین تلقی ساده انگارانه از رسانه است که موجب اختلال تصمیم گیری در حکمرانی شده است.
4⃣ اجازه دهید چند جمله عمیق تر ورود کنیم. ماجرای پلتفرم ها در انتشار اخبار دروغ و جعلی نیست که تصور کنیم می تواند منشا اقدام ضدامنیتی شود. بلکه مساله اصلی در پلتفرم ها انتشار اشتباه پراکنی است. فرق اشتباه و دروغ در نیت منتشر کننده است. دروغ با مکر تولید می شود اما اشتباه تنها یک روایت و برداشت است. اما ماجرا کجا نگران کننده و ویرانگر می شود؟ وقتی یک اشتباه لایک می گیرد و به اشتراک گذاشته می شود. وقتی یک اشتباه منشا تولید اشتباهات دیگر می شود. و در نهایت وقتی الگوریتم های فنی و حقوقی پلتفرم ها و شبکه های دشمنی نیز وارد این چرخه ویروسی می شود. اینجاست که یک اشتباه تبدیل به تلقی مسلط اجتماع می شود. اگر انتشار اخبار جعلی موجب نگرانی امنیتی می شود، انتشار اشتباهات اجتماعی ده ها برابر باید نگرانی فرهنگی بسازد که متاسفانه نمی سازد.
5⃣ این متن در دفاع از محدودیت نیست. به تعبیر دقیقتر محدودیت همه ماجرا نیست و یک ابزار تکمیلی در کنار دیگر اقدامات است. اما گام اول تلقی درست از شناخت پلتفرم و سهم آن در ساخت فرهنگ و تسلط ارزش ها و هنجارهاست. بی اعتنایی به سهم فرهنگ ساز پلتفرم ها ویرانی ساز است و چه بسا ابعاد آن بسیار فراتر از اقدامات ضدامنیتی است. این درسی است که باید از حکمرانی مجازی آمریکایی بگیریم.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#انجمن_حجتیه
#جریان_شناسی
#روشنگری
✅ تغییر آرایش انجمن حجتیه
🔶 حرف و حدیث در مورد انجمن حجتیه در کلیشههای دهه 60 باقی مانده است. همانطور که تلقیها در مورد بیوت مرجعیت همین طور. جریان خط امامی در دهه 60 خط اول انتقاد به این دو جریان بودند. نماد بارز آن کتاب حزب قائدین زمان عمادالدین باقی است که با یک تیر هر دو نشان یعنی انجمن حجتیه و آیت الله خویی را نشانه میگیرد؛ اما از ابتدای دهه 80 تغییرات قابل توجهی در دو طرف این طیف اتفاق افتاد.
🔶 در گذشته قالب عمومی ارتباط انجمن حجتیه همان جلسات مذهبی سنتی بود. به دلیل تمرکز بدنه انقلابی در فعالیتهای سیاسی یا فعالیتهای فرهنگی دارای بروز سیاسی، فضای ارتباط با بدنه متأثر از فضاهای اخلاقی و فرهنگی غرب تقریبا خالی شده بود. از سویی میل معنوی طیف گستردهای از جوانان و نوجوانان دارای گرایش فرهنگی به ولنگاری غربی در کنار زاویه دید منفی نسبی این طیف به حاکمیت سیاسی ایران، فرصت خوبی برای یارگیری انجمن فراهم آورد. حاکمیت نیز فضایی را برای این جریان در این زمینه باز کرد. این جریان توانست در فضای معنوی و جلسات عمومی با استفاده از جذابیتهای متعددی، از میان این طیف از جوانان یارگیری کند.
🔶 توسعه قدرت انجمن در انتهای دهه 80 باعث ایجاد محدودیت در این جنس فعالیت های این جماعت و از این رو انجمن به همان قالب سنتی ارتباط خود بازگشت اما یک تغییر اساسی در آن پدید آمده بود و آن شکل گرفتن نوعی رواداری در مقابل فضای مدرن فرهنگی. همان که امروزه به عنوان اسلام صورتی می شناسیم اما به شکلی کاملا ملایم. دیگر انتقاد انجمن حجتیه از نظام اسلامی این نبود که چرا وضع حجاب و ولنگاری جوانان این طور است. این بحث از نقطه حساسیت انجمن حذف شده و تنها بعد «ولایتی» آن باقی ماند.
🔶 از سوی دیگر اتصال کم رمق اصلاح طلبان با کارگزاران محافظه کار دولت هاشمی در این دهه تبدیل به یک بافت همگن شد و از سوی دیگر نوعی جدید از ایدئولوژی محافظه کار در مقابل انقلابی گری در این جریان شکل گرفت. طبعا این جریان سابقا خط امامی، روحانیت انقلابی را آلترناتیو خود می دید. از این رو به سمت ساخت زمینه ارتباطی با همان طیفی رفت که قبلا خود پرچم دشمنی با آنان را بلند کرده بود. نوع مناسبات اصلاح طلبان با انجمن حجتیه و بیوت مراجعی همچون آقای سیستانی و شبیری و ... حکایت از تغییر عمیقی در آرایش صحنه است.
🔶 با این همه قدرت مذهبی جریان اصلاح طلب و خط امامی، بر روی ظرفیت معنوی جوانان و نوجوانان دارای گرایش فرهنگی به ولنگاری غربی استوار است. تا وقتی بدنه مومن به نظام اسلامی، پروژه ارتباط خود با این بدنه را در قالب اسلام صورتی دنبال می کند، تنها در حال دادن پاس گل به رقبای خود است. خلأ واقعی معنوی، نیاز به جدی گرفتن «عرفان» در فعالیت فرهنگی جمهوری اسلامی دارد. عرفانی که همچنان متاع «ممنوعه» است. هر چند امام خمینی (ره) در سال 58 نتوانست تفسیر و محفل عمومی عرفانی اش را ادامه دهد، اما بحران معنوی اجتماعی، مطالبه تغییر مناسبت ما با این پدیده را می کند. پدیده ای که اگر «متاع حقیقی» در آن ارائه نشود، «متاع کاذب» بازار قاچاقش را پر خواهد کرد. ترس از بازار قاچاق نباید باعث بستن بازار حقیقی شود.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای سید علی موسوی
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#ولایت_فقیه #خط_حزب_الله #نشریه #دشمن_شناسی #جنگ_رسانهای #روشنگری #جهاد_تبیین #تاریخ_معاصر ✅ پرچ
#دشمن_شناسی
#جهاد_تبیین
#روشنگری
#تاریخ_معاصر
✅ «پرچمدار جهاد تبیین»
🔰 قسمت اول
🔶 به مناسبت بیستوهشتم دی ۱۳۵۸ سالروز اوّلین خطبه آیتالله خامنهای به عنوان امامجمعهی تهران
سال پیش در روز ــ جمعه، بیستوهشتم دیماه سال ۱۳۵۸ ــ حضرت آیتالله خامنهای برای نخستین بار پس از دریافت حکم امامت جمعهی تهران از سوی امام خمینی (رحمة الله علیه)، نماز جمعهی تهران را اقامه کردند؛ حکمی که چهار روز پیش از آن صادر شده بود و امام در آن تأکید کرده بودند: «جنابعالی که بحمدالله به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید، به امامت جمعهی تهران منصوب میباشید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم.»
🔶 انتخاب ایشان به عنوان خطیب جمعهی پایتخت، بیدلیل نبود و به سابقهی ایشان در سخنرانیها و فعّالیّتهای تبلیغی و روشنگرانه در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی بازمیگشت. درحالیکه در آن ایّام گروهها و جریانهای مختلف با شیوههای گوناگون علیه رژیم طاغوتی مبارزه میکردند، امّا مشی و شیوهی مبارزهی امام خمینی (رحمة الله علیه) مبتنی بر آگاهسازی مردم و تبیین جنایتها و مفاسد و اصولاً ماهیّت این رژیم بود و بر همین اساس میتوان گفت آیتالله خامنهای و فعّالیّتهای ایشان در مشهد، یکی از نزدیکترین و منطبقترین شیوههای مبارزه با خطّمشی امام بود. آیتالله خامنهای، در قالب کلاسهای تفسیر قرآن و ارتباط با اقشار مختلف مردم و بهخصوص نسل جوان، چرایی و چگونگی مبارزه با رژیم پهلوی را تبلیغ و تبیین میکردند؛ مسیری که از ایشان یک خطیب توانا و دارای قدرت اقناع و جذب بالای مخاطبان ساخت و البتّه منجر به شش بار دستگیری و سه بار تبعید ایشان نیز شد.
🔶 اوّلین دستگیری در پی روشنگری
در سال ۱۳۴۲ و در آستانهی ماه محرّم، امام خمینی آقای خامنهای جوان را مأمور ساخت تا پیامهایی را به آیتالله میلانی و علما، روحانیّون و هیئتهای مذهبی خراسان در جهت تداوم نهضت و آگاهسازی مردم در قبال تبلیغات رژیم پهلوی انتقال دهند. امام خمینی در این پیامها خطّمشی مبارزه را ترسیم کرده و از علما و روحانیّون خواسته بودند به منظور تبیین جنایات رژیم پهلوی، ذکر واقعهی مدرسهی فیضیّه از روز هفتم محرّم در منابر خوانده شود. آیتالله خامنهای، خود نیز برای محقّق ساختن این هدف و اجرای خطّمشی امام خمینی راهی بیرجند شدند ــ که تحت نفوذ خاندان عَلَم بود ــ و در منابر و مجالس آن شهر دربارهی حادثهی مدرسهی فیضیّه و سلطهی اسرائیل بر جوامع اسلامی سخنرانی کردند. در پی این سخنرانیهای روشنگرانه، ایشان در دوازدهم خرداد سال ۱۳۴۲ دستگیر و زندانی شدند. دستگیریها و برخوردهای بعدی نیز همگی به دلیل چنین فعّالیّتهای روشنگرانه و سخنرانیهایی بود که باعث آگاهی و به حرکت درآوردن مخاطبان میشد؛ سخنرانیها و جلساتی که در شهرهای مختلف برپا میشد، از مشهد و زاهدان گرفته تا نیشابور و تهران و دیگر شهرها.
🔶 یکی از سخنرانیهای مشهور و تاریخی ایشان در دوران مبارزه، سخنرانی در شب عاشورای آن سال در حرم مطهّر رضوی است. ایشان در نوزدهم و بیستم آذر ۱۳۵۷، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، سخنرانی پُرشوری در اجتماع بزرگ راهپیمایان مشهد ایراد کردند و خطبهی شب عاشورا را در حرم مطهّر امام رضا (علیه السّلام) به نام امام خمینی خواندند و با این اقدام انقلابی، تابوی سنّتی حکومت پهلوی را که تا پیش از آن، مراسم مذکور را به صورت تشریفاتی و با دعا برای محمّدرضا پهلوی اجرا میکرد، در هم شکستند.
🔶 مجموعهای از ویژگیها، از جمله همین فعّالیّتهای هوشمندانه و البتّه جسورانه بود که باعث شد امام خمینی (رحمة الله علیه) ایشان را به عضویّت شورای انقلاب انتخاب کنند؛ این شورا نیز در آستانهی بازگشت امام به ایران از تبعید، کمیتهی استقبال را تشکیل داد و آیتالله خامنهای مسئول کمیتهی تبلیغات آن شد.
🔶 تبلیغ تعطیل نشد
پس از پیروزی انقلاب و با توجّه به وضعیّت خاصّ آن دوران، آیتالله خامنهای مسئولیّتهای متنوّع و گوناگونی را بر عهده داشتند و دنبال میکردند، از جمله نقش محوری در تشکیل حزب جمهوری اسلامی و مسئولیّت در وزارت دفاع و سپاه و مانند اینها؛ امّا در کنار همهی این کارهای سنگین و بنیادین، ایشان هیچ گاه از تبلیغ و روشنگری و ارتباط چهرهبهچهره با مردم غافل نبودند و دور نشدند. انقلاب به پیروزی رسیده بود و مبارزه و فداکاری مردم ایران به ثمر نشسته بود، امّا نیاز به روشنگری نهتنها کمتر از پیش نبود، بلکه به نوعی این نیاز بیش از پیش احساس میشد.
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#دشمن_شناسی #جهاد_تبیین #روشنگری #تاریخ_معاصر ✅ «پرچمدار جهاد تبیین» 🔰 قسمت اول 🔶 به مناسبت ب
#دشمن_شناسی
#جهاد_تبیین
#روشنگری
#تاریخ_معاصر
✅ «پرچمدار جهاد تبیین»
🔰 قسمت دوم
🔶 چنین مسیر و کارنامهای بود که باعث شد پس از فوت آیتالله طالقانی و انصراف آیتالله منتظری، حضرت امام ایشان را به عنوان امامجمعهی تهران منصوب کنند. از بیستوهشتم دی ۱۳۵۸ تا واقعهی ششم تیر۱۳۶۰ که در مسجد ابوذر تهران به ایشان سوء قصد شد و بر اثر آن بهشدّت مجروح گردیدند، ایشان به جز مقطع بیستویکم بهمن تا ششم اسفند ۱۳۵۹ که در جریان سفری تبلیغی در هندوستان به سر میبردند، نماز جمعهی تهران را اقامه کردند و پس از آن نیز همواره این سمت را بر عهده داشتند.
🔶 اقدام مهم و ابتکاری ایشان در مورد نماز جمعه پیشنهاد برگزاری سمینارهای ائمّهی جمعه به منظور انسجام شبکهی امامان جمعه در داخل کشور و جهان اسلام بود که پس از موافقت امام خمینی، نخستین سمینار در مدرسهی فیضیّهی قم برگزار شد و پس از آن نیز سمینارهای متعدّدی برگزار شد. آیتالله خامنهای در خطبههای نماز جمعه به عنوان یک تریبون اثرگذار، مهمترین و قاطعترین مواضع اصولی و راهبردی نظام جمهوری اسلامی را ارائه میکردند و همچنین به تعمیق اندیشهی دینی و بینش و بصیرت سیاسی جامعه میپرداختند. اهتمام به خطبههای عربی نیز که مخاطب آن مسلمانان جهان اسلام بودند، از ویژگیهای خطبههای ایشان بوده است.
🔶 سه ساعت مطالعه کم است!
ایشان دربارهی اهمّیّت و کیفیّت خطبههای نماز جمعه چنین نظری دارند: «حقیقتاً اتّفاق نمیافتد که بنده بروم نماز، مگر اینکه قبل از رفتن به نماز، شاید به طور متوسّط سه ساعت مطالعه کنم؛ و همیشه هم ناراضیام؛ براى اینکه سه ساعت واقعاً کم است. من به خاطر اشتغالات زیادى که همیشه داشتهام، قبل از روز جمعهاى که میخواهم بروم نماز، فرصت نمیکنم مطالعه کنم؛ روز جمعه از ساعت هشت صبح تا وقتی که میرویم نماز، بنده مینشینم با عجله و شتاب مطالعه میکنم و احساس میکنم بسیار کم است؛ حقیقتش هم این است که کم است. واقعاً یک خطبهی روز جمعه جا دارد که هفت هشت ساعت مطالعه پشت سر خودش داشته باشد. و اگر ما بتوانیم این را تأمین بکنیم، احساس میکنم یک کلاس عمومىِ سراسرى براى عامّهی مردم خواهیم داشت و این چیزى است که انقلاب را قطعاً پیش خواهد برد. من به این ترتیب خواستم اهمّیّت مسئلهی شبکهی سراسرى ائمّهی جمعه را عرض کنم که هم ارتباط و اتّصال آقایان بایستى روزبهروز مستحکمتر بشود و هم آنچه به مردم داده میشود، روزبهروز سطحش بالاتر برود... مردم به نماز جمعه، به امامجمعه، به یاد گرفتن، به فهمیدن از مسائل سیاسى عالم علاقهمندند. هر کسى بنشیند یک قدرى از اخبار و تحلیلها و حرفهاى تازهی دنیا و حرفهاى تازهی کشور، براى مردم [حرف] بزند، مردم با شوق و علاقه دُور او جمع میشوند، به حرف او گوش میدهند؛ خب، اگر این در نماز جمعه باشد، بلاشک جاذبه پیدا خواهد کرد. باید با جاذبههاى گوناگونى نماز جمعه را حقیقتاً مورد توجّه مردم قرار داد تا مردم بیایند و اهمّیّت آن را درک بکنند.» ۱۳۶۸/۴/۱۲
🔶 ترور در میدان تبیین
ترور نافرجام ایشان در تابستان سال ۱۳۶۰ نیز در حالی انجام شد که ایشان در مسجد ابوذر تهران مشغول سخنرانی و پاسخ به شبهات و شایعات دشمن در آن روزها بودند که ناگهان بمبی منفجر شد و منجر به مجروحیّت ایشان گردید. پس از قبول قطعنامهی آتشبس در جنگ تحمیلی نیز، باز این آیتالله خامنهای است که چندین هفته از این پادگان به آن پادگان میروند و در میان رزمندگان حضور مییابند تا چرایی و منطق تصمیم سخت حضرت امام (رحمة الله علیه) را تبیین کنند و به شبهات و سؤالات آن روزهای رزمندگان به عنوان افراد حاضر در خطّ مقدّم دفاع از کشور و نظام جمهوری اسلامی پاسخ دهند.
🔶 در دوران زعامت رهبری انقلاب نیز، در کنار تصمیمات و فعّالیّتها، یکی از وجوه اصلی کارنامهی ایشان سخنرانیهای روشنگرانه به مناسبتهای مختلف است. حضور ایشان در قامت خطیب جمعهی تهران در مقاطع حسّاس و تاریخی ــ که تازهترین مورد آن حضور در «نماز جمعهی نصر» در سیزدهم مهرماه امسال بود ــ همیشه تغییردهندهی فضا برای دوست و دشمن بوده است. بنابراین، رهبر انقلاب در حالی امروز از همگان حضور و جهاد در میدان تبیین را مطالبه میکنند که بررسی سابقه و کارنامهی ایشان حاکی است که خود ایشان پرچمدار و از السّابقون این میدان هستند.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
🆔 @tahlil_shjr
#آتش_بس
#فلسطین #آمریکا
#رژیم_صهیونیستی #مقاومت
✅ چند فرامتن مهم آتشبس غزه
1️⃣ اولین فرامتن مهم که نباید از آن غفلت شود این است که آمریکا کمتر از اسرائیل در جنگ اخیر شکست نخورده است. دولت بایدن هم پشتیبانی تمامعیاری از اسرائیل کرد و هم فرصت آزمون به صهیونیستها داد که اهداف راهبردی و نظامی خود را از طریق جنگ با حماس و دیگر اضلاع محور مقاومت محقق کنند، ولی در نهایت همه آنها با شکست مواجه شد. تنها تفاوت آمریکا با اسرائیل در این مسئله بود که آنها خیلی زودتر از مقامات رژیم فهمیدند که شکست و آتشبس را باید بپذیرند. ضمن اینکه توافق اخیر و تحرکات پشت پرده ترامپ نیز نشان داد که دولت جدید آمریکا نیز شکست اسرائیل را پذیرفته و نمیخواهد دولت جدید با یک پرونده جنگی فعالیتهای خود را آغاز کند.
2️⃣ دومین فرامتن مهم این است که آتشبس اجباری اسرائیل با حزبالله لبنان، در واقع یکی از زمینهسازیها برای تحمیل آتشبس در غزه بود. درک ربط این دو آتشبس بدین معنا هست که اسرائیل از زمان پذیرفتن آتشبس با لبنان، آغاز پذیرفتن شکست از محور مقاومت را پذیرفته بود.
3️⃣ آتشبس اسرائیل با غزه یک تفاوت مهم با آتشبس با لبنان دارد. آتشبس در غزه در حالی اتفاق افتاد که سوریه پسا بشار اسد و تعلیقهای در حوزه فعالیتهای مقاومت در آن منطقه را شاهد بودیم. آتشبس غزه نشان داد که ازدسترفتن موقت سوریه، نمیتواند محور مقاومت و گروه های جهادی فلسطینی را دچار مشکل بنیادین کند.
4️⃣ آتشبس در لبنان و اینک در غزه نشان داد که نهتنها مقاومت قابل نابودشدن نیست بلکه مقامات اسرائیل نیز آن را پذیرفتهاند. از سوی دیگر هزاران نیروهای داوطلبی که اینک درصدد پیوستن به حماس در فلسطین هستند، یکی از نشانههای فوری تعبیر رهبر انقلاب است که فرمودند جبهه مقاومت قویتر و گستردهتر میشود. ضمن اینکه خود تجربه این جنگ اخیر مقاومت را قویتر کرد، آنها سختترین جنگ نظامی و اطلاعاتی و فناوری را تحمل کردند و این تجربه ارزنده، محور مقاومت را بارها بیشتر از قبل، قویتر کرده است. ضمن اینکه محور مقاومت، شاهد حضور قدرت نوظهور جدیدی همچون مقاومت یمن بود که علاوه بر اسرائیل مستقیماً با آمریکا و متحدان غربیاش نیز در این مدت چندین بار جنگیده است. اما از بعد نظامی که بگذریم، محور مقاومت در جنگ اخیر، گفتمان و پیامهای خود را به ملتهای منطقه و جهان صادر کرد. این صدور گفتمان شاید ارزشمندترین سرمایهای است که سالهای آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد.
5️⃣ بسیاری از تحولات بزرگ بعد پایان جنگها و آتشبسها اتفاق میافتد، در طرف فلسطینی باروحیهای که مردم غزه از خود نشان دادند آینده بسیار روشنتر از قبل است. اما در طرف صهیونیستی تبعات سیاسی، امنیتی و اقتصادی و بینالمللی جنگ تازه علائم خود را در سرزمینهای اشغالی نشان خواهد داد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای مهدی جهانتیغی؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#روشنگری
#اسلام_ناب
#تاریخ_معاصر
✅ آخوند شیعه" در سالی که گذشت!
🔶 سال ۱۴۰۳ سالِ آبروی آخوند شیعه بود. با آن قرائتی که امام از اسلام داشت. اسلام را به دو نوع تقسیم نمود: اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی.
🔶 تقابل این دو اسلام پابرجاست و از هر تقابل دیگری ظریفتر و پرهزینه تر است. همانقدر که "آخوند" طرفدار و فدایی اسلام ناب داریم آخوند طرفدار اسلام آمریکایی هم داریم. اما سال ۱۴۰۳ آخوند اسلام ناب با اهدای خون و جان ثابت کرد ماندن بر راه اصیل هزینه دارد. جان سپاری این آخوندها اثبات صداقت آنان است.
1⃣ آخوند شهید ابراهیم رئیسی
شهید خدمت
2⃣ آخوند شهید آل هاشم تبریز
شهید مردمدار
3⃣ آخوند شهید سیدحسن نصرالله
شهید دفاع از مظلوم
4⃣ آخوند شهید نبیل قاووق
شهید دفاع از مظلوم
5⃣ آخوند شهید هاشم صفی الدین
شهید دفاع از مظلوم
6⃣ آخوند شهید رازینی
شهید امنیت و مبارزه با نفاق
7⃣ آخوند شهید مقیسه
شهید امنیت و مبارزه با نفاق
🔶 خون سند حقانیت است. در طول تاریخ معاصر از میرزا مسیح مجتهد تهرانی آخوند بزرگ عصر قجر تا میرزای شیرازی، ملاعلی کنی، شیخ فضل الله و... مقابل استعمار و استبداد ایستاده اند. یا با جان یا با آبروی خود، دشمن به آخوند آمریکایی کاری که ندارد هیچ؛ به مراسم تحلیف ترامپ هم دعوتشان میکند!
آخوند گلوله میخورد
از درد مردم درد میکشد
یکی مقابل اسرائیل می ایستد
یکی مقابل منافقین در تهران...
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#طوفان_الاقصی
#فلسطین #مقاومت
#رژیم_صهیونیستی #آمریکا
✅ روز بعد از طوفان | چرا فلسطینیها به طوفان نیاز داشتند، برایش ایستادند و حالا شادند؟!
🔶 چرا حتی در زمان اوج حملات رژیم اکثر فلسطینیها در کرانه و غزه نظرشان این بود که تصمیم حماس برای حمله 7 اکتبر درست بود؟ این نظرسنجی را موسسه معتبر پیو انجام داده بود. برخی میپرسند اگر طوفانالاقصی نمیشد چه میشد؟ صبح بعدازطوفان با صبح قبل از طوفان چه فرقی دارد؟
1⃣ مرگ تدریجی در فراموشی: از ۲۰۰۷، غزه تحت محاصره شدید بود. بنا به گزارش سازمان ملل، ۸۰% مردم به کمکهای بشردوستانه وابسته شده بودند و ۶۸% کودکان با ناامنی غذایی مواجه بودند. سیستم بهداشت و درمان غزه در حال فروپاشی بود و مردم از فقر و سوءتغذیه رنج میبردند. طوفانالاقصی غزه را دوباره به مرکز توجه جهانی آورد، جایی که مردم بین مرگ تدریجی و تلاش برای آزادی، دومی را انتخاب کردند.
2⃣2⃣ اشغالگری و شهرکسازی: در سال ۲۰۲۳، رژیم صهیونیستی شهرکسازی و آوارهسازی فلسطینیها را افزایش داد. تعداد حملات شهرکنشینها به ۲۰۰ مورد رسید و فلسطینیها در کرانه و قدس شرقی تحت فشارهای روز افزون قرار داشتند. این وضعیت باعث شده بود که حتی قبل از طوفان، عملیاتهایی مانند شمشیر قدس صورت گیرد.
3⃣ تخریب مسجدالاقصی: رژیم صهیونیستی سیاست یهودیسازی قدس را دنبال میکرد و در تلاش بود تا مسجدالاقصی را تخریب و معبد سلیمان را بر روی ویرانههای آن بسازد. ضرب و شتم نمازگزاران و ورود صهیونیستها با گاوهای سرخ، پاره کردن قرآن، اشغال خانههای فلسطینی و آوارهسازی آنها در قدس شرقی و... از نشانههای بزرگ این اقدام بود.
4⃣ اسیرگیری: در نیمه اول ۲۰۲۳، اسرائیل ۲ هزار فلسطینی از جمله کودکان و زنان را به زندانهای سخت و وخیم برد. حالا طوفانالاقصی فرصتی شده است تا بسیاری از این اسیران آزاد شوند.
5⃣ ایمک کوریدور: پروژه ایمک قرار بود یک مسیر ترانزیتی استراتژیک باشد تا اسرائیل را به اروپا متصل کند و از طریق آن، روابط اقتصادی و امنیتی رژیم صهیونیستی با غرب تقویت شود. این پروژه به ضرر ایران و منطقه بود. اما طوفانالاقصی همه نقشههای رژیم را به هم ریخت و این پروژه فعلا قابل تحقق نیست.
6⃣ میخ آخر عادیسازی: عربستان سعودی به عنوان مهمترین کشور عربی، در آستانه عادیسازی روابط با اسرائیل بود. اما طوفانالاقصی روند عادیسازی را متوقف کرد و اکنون هیچ کشوری نمیتواند به راحتی روابط خود را با اسرائیل عادی کند.
🔶 حالا اهالی فلسطین و دلبستگان مقاومت از این اتفاقات شاد هستند اما همه اینها به معنی پایان نیست. این مرحله بخش مهمی از کشاکش مقاومت با اشغالگران و آمریکا برای رسیدن به نظم آینده و ترسیم زندگی مطلوب است اما همه آن هم نیست.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای کمیل خجسته
🆔 @tahlil_shjr
#امید_به_آینده
#معنویت
#رژیم_صهیونیستی #فلسطین
#مقاومت #حماس
✅ پیش بینی رهبرانقلاب و ماجرای ایمان ما
🔶 حماس پیروز شد و رژیم صهیونیستی در مفتضح ترین حالت بی آبرو شد. حدود 50 هزار انسان بی گناه را قربانی کرد اما در نهایت و با خفت پای میز مذاکره با گروهی نشست که قرار بود نیست و نابود شوند. از ابتدا گفتند نابودی حماس و خلع سلاح حزب الله و آزادی اسرا و اشغال نوار غزه و چه و چه و حالا به هیچکدام از آن وعده ها نرسیدند. از آن سو روح سنوار شاد؛ چه رنگی بر تاریخ زد. حماس مردانه جنگید و امروز افسانه مظلومیت اسرائیل که عمری با توسل بدان جنایت می کرد، برای دنیا که هیچ و بلکه برای تاریخ به کلی فرو ریخته است. امروز از اسطوره وهیبت پوشالین و قدرت اطلاعاتی و دفاعی نیز خبری نیست. نقشه های شوم برای مردم منطقه نیز نقش بر آب شد.
🔶 از آن سو اسرای حماس آزاد شدند که هرکدام بالقوه یک رزمنده مجاهد خواهند بود و از سوی دیگر بغض و کینه و انتقام در میان جوانان و نوجوانان داغ دیده غزه، هزار برابر جبهه مقاومت را قوی تر خواهد کرد. اما سخن این متن اینجا نیست. چرا که چنین گفتن ها، امروز خیلی سخت نیست. همه چیز مقابل چشمان ما قرار دارد. امروز این حرف ها را کابینه و وزرا و رسانه های صهیونیستی می زنند و معترف اند. اما بیایید فراموش نکنیم؛ پیشتر چنین نبود. آن روزها که جنایت قصابان غزه چشم ها را پر کرده بود و اجازه دیدن مقاومت مجاهدان را نمی داد و امیدها ناامید بود و عده ای چه بسا ظاهرالصلاح به زمین و زمان طعنه می زدند و گزاف می گفتند.
به یاد بیاوریم که آن روزها چه کسی با چشم باز صحنه را روایت می کرد و از پیروزی قطعی مقاومت می گفت؛ سخنرانی های رهبرانقلاب را مرور کنیم.
🔶 واقعیت اینست که آنچه گذشت، صحنه یک آزمون بزرگ بود. آزمونی برای ایمان فردی و اجتماعی مان. صادقانه سوال کنم؟ آنچه رهبری می دید را می دیدیم؟ به آینده مقاومت امید داشتیم؟ واقعیت اینست که با ایمان کورکورانه و تقلیدی و موروثی خو گرفتیم و برایمان مهم نبود خلا این ایمان کجا خودش را نشان می دهد. فکر کردیم ایمان به زبان است و یا در نهایت به عقل و قلب مان. امروز دیدیم حتی ایمان قلبی نیز به سنت های الهی کافی نیست. به تعبیر رهبرانقلاب، شیطان اول مومن قلبی و عقلی به حضرت حق بود اما بازهم زمین خورد. رهبرانقلاب در سالگرد ارتحال امام به دو شاخص مکتب روح الله اشاره کردند و آنرا منشا همه معجزات انقلاب دانستند. ایمان و امید. فرمودند ایمان امام به ربوبیت و سنت هایش در نصرت اهل حق، ریشه حرکت انقلاب اسلامی است.
🔶 شاید برخی از کنار آن گذشتیم. ایمان را صرفا و بیش از کتاب های معارف ندیدیم و حالا که خلا ایمان خودش را در صحنه زندگی و سیاست و جامعه نشان می دهد تازه متوجه شدیم نبود ایمان چقدر دردناک است. ایمانی که تقلیدی و کورکورانه باشد که هیچ؛ اساسا در چنین میدانی سپر خواهد انداخت. اما ایمان عقلی و قلبی نیز در این کارزار راه به جائی ندارد. چه بسیاری که حقانیت حماس و قدرت حزب الله و شجاعت یمن و غیره را دیدند و اما به پیروزی باور نداشتند و چه بسا زیر لب از خدا هم گلایه داشتند که تا کی و کجا باید این جنگ نابرابر ادامه یابد. ایمان حقیقی اینجاست. ایمانی که با علم و آگاهی عمیق شده است و با قلب به باور رسیده است و البته با عمل به منصه ظهور کشانده شده و فزاینده شده است. تنها چنین ایمانی است که در این میدان تاب می آورد.
🔶 عصر امروز عصر تجلی ایمان است. خلا ایمان بیش از گذشته به چشم می آید. عصر ایمان های سرسری و لقلقه زبان گذشته است. عصر ایمان های محفلی و گعده ای و صرفا سرسجاده تمام شده است. با ادعا و عنوان و ظاهر و ژست نمی توان در این راه ماند. عصر ایمان، عصر خالص سازی است. عصری که خیلی ها جا خواهند ماند و تنها مجاهدانی که در زندگی ایمان به خدا و سنت هایش را به بروز و ظهور کشاندند و در عمل نشان دادند، می توانند صحنه را درست ببینند و به مقاومت و پیروزی امید داشته باشند. عصر امروز عصر ظاهر بینی نیست. عصر دیتا و اطلاعات و حتی تحلیل هم نیست؛ لازم است اما کافی نیست. در عصری بسر می بریم که تنها با قدرت ایمان می توان درست و غلط را تشخیص داد. این چند ماهی که گذشت ایمان بسیاری از مؤمنین محک خورد و امروز که روز پیروزی است باید توبه و انابه کنیم. مجاهدت سنوار برای ما هم درس ها داشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
«نبرد هویتی»؛ برنامه آمریکا برای ایران، در دهه پنجم انقلاب چیست؟.pdf
75.4K
#هویت
#انقلاب_اسلامی
#برجام #آمریکا
✅ «نبرد هویتی»؛ برنامه آمریکا برای ایران، در دهه پنجم انقلاب چیست؟
🔶 با بررسی تحولات مناسبات ایران و آمریکا، مجموعه راهبردها و سیاستهای دولتهای مختلف این کشور، مواضع و اظهارات مقامات، نخبگان حکومتی و غیرحکومتی ایالاتمتحده و تحلیل رخدادهای مختلف و صرفنظر از نوع رفتار دولتهای مختلف جمهوری اسلامی در قبال آمریکا، میتوان نتیجه گرفت نزاع این دو کشور نزاعی هویتی و ماهیتی است.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر ابوذر گوهریمقدم؛ استاد روابط بینالملل
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#دشمن_شناسی
#آمریکا #روشنگری
✅ چرا با آمریکا مذاکره نمیکنیم؟
🔰 قسمت اول
🔶 موضوع مذاکره با آمریکا را میشود یکی از قدیمیترین و پرتکرارترین موضوعات در سیاست خارجی کشور در دوران نظام جمهوری اسلامی ایران دانست؛ موضوعی که هرازگاهی مانند این ایام داغ میشود. مهمترین ادعای طرفداران مذاکره با آمریکا، حل مشکلات کشور از جمله مشکلات اقتصادی و رفع فشارهاست و مهمترین ادعای مخالفان مذاکره با آمریکا این است که نهتنها مذاکره با آمریکا مشکلات کشور ازجمله مشکلات اقتصادی را حل نمیکند، بلکه بر مشکلات خواهد افزود و موجب ضرر و زیان خواهد شد. بهعبارت دیگر، طرفداران مذاکره، تامین منافع ملی را در گرو مذاکره و مخالفان مذاکره، تأمین منافع ملی را در عدممذاکره میدانند؛ بنابراین اختلاف بین طرفداران و مخالفان مذاکره، اختلافی است اساسی، مهم و مبنایی. در این سطور، برخی دلایل مغایرت منافع ملی با انجام مذاکره با آمریکا بهویژه در شرایط کنونی را بهاجمال مرور میکنم. پیش از پرداختن به دلایل، اشاره کنم این دلایل صرفنظر از نگاه اعتقادی و ایدئولوژیک است که البته خود ایدئولوژی مبنایی است بسیار مهم و اساسی.
🔶 نخست، یکی از اساسیترین مبانی انقلاب و نظام اسلامی که البته هر نظام مستقلی نیز آن را میپسندد و تأیید میکند «ظلمنکردن و زیر بار ظلم نرفتن است»؛ این مبنا با شعار و مطالبه اساسی مردم در ابتدای پیروزی انقلاب یعنی «استقلال» نیز انطباق کامل دارد. با این مبنا نمیتوان با نظام و کشوری که مبنایش برخورد استکباری و ظالمانه است تعامل داشت و بدون زیربار ظلم رفتن مذاکره، بهمعنای دادوستد عادلانه، انجام داد. اثبات خوی زیادهخواهانه، ظالمانه و استکباری آمریکا نیازی به مطالعات عمیق و تاریخی ندارد؛ کافی است همین امروز سرمان را بالا بگیریم و چشمانمان را باز کنیم و ادعاهای آمریکا حتی نسبت به کانادا، کانال پاناما و سرزمین گرینلند را ببینیم!
🔶 دوم، ملاک تجربه در هر کار بهویژه کارهای خطیر، ملاک مهمی است و عُقلا بههیچوجه از آن صرفنظر نمیکنند. از تجربه پیش از انقلاب اسلامی و تجارب ملل دیگر که بگذریم، تجارب متعدد خودمان در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تعامل و مذاکره با آمریکا، هیچ تجربه مثبت و امیدبخشی را در اختیار ما نمیگذارد؛ از مذاکره برای آزادی گروگانهای لانه جاسوسی آمریکا گرفته تا مذاکرات برجام. نتیجه تمام این مذاکرات، تقویت بیاعتمادی به آمریکا و اثبات مفیدنبودن یا زیانباربودن مذاکره با آمریکاست؛ لذا به قول جناب حافظ: من جرب المجرب حلت بهالندامه.
🔶 سوم، یکی از دلایل موافقان مذاکره با آمریکا که البته ممکن است به آن اذعان نکنند اما با اندکی توجه میتوان آن را مشاهده کرد، مرعوب هیمنه و ابهت آمریکا بودن است. در نگاه این افراد، آمریکا همچنان صاحب هژمونی و توانمند برای هر اعمال نظری است؛ حالآنکه واضح و آشکار است که آمریکای امروز، آمریکای قرن بیستم نیست و افول ابرقدرتی آن تقریبا مورد اجماع است.
🔶 خطاهای محاسباتی متعدد در مواجهه با ایران عزیز و شکست در طرحهای براندازی نظام جمهوری اسلامی، عدمدستیابیها به اهداف در تحولات ۲دهه اخیر در عراق، افغانستان، یمن و ناکامیهای متعدد در به نتیجه رساندن طرحهای خود برای تحکیم رژیمصهیونیستی ازجمله مواردی است که هژمونی آمریکا را با چالشهای جدی روبهرو ساخته و تحلیلگران راهبردی در سطح جهان را به این نتیجه رسانده که مقابله با آمریکا و شکست این کشور ممکن است. همینجا تصریح کنم که مذاکره جمهوری اسلامی ایران با آمریکا نقش بسیار مهمی در احیای هژمونی آمریکا خواهد داشت و این خیانتی است به کل جهان!
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای مهدی فضائلی
🆔 @tahlil_shjr