eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
750 عکس
37 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. تبادل: @shahid_bakrii ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
اسرائیل یک پروژه است نه یک کشور.pdf
74.7K
اسرائیل یک پروژه است، نه یک کشور 🔶 رژیم صهیونیستی موجودیتش مرهون روابطی بود که از ابتدا با برخی دولتهای عربی از قبیل سعودی‌ها داشت. 🔶 زمانی که انگلیسی‌ها به آخرین پادشاه عثمانی فشار آوردند که درباره استقرار یهودی‌ها در فلسطین همکاری کند، سلطان گفت که اگر دو دست من قطع شود، بهتر از این است که فلسطین را بخواهیم بدهم اما ملک عبدالعزیز حاکم نجد عربستان در یک دستخط صراحتاً اعلام کرد که با تشکیل دولت یهودی در فلسطین موافق است و کمک می‌کند. 🔶 هرگاه شعله خشم مسلمان‌ها علیه جنایت‌های صهیونیست‌ها بالا می‌گرفت، در بین خود شخصیت‌های عربی کسانی بودند که فلسطینی‌ها را باوعده‌هایی آرام می‌کردند. یکی از مهم‌ترین این افراد ملک فیصل سعودی بود. 🔶 اسرائیل یک کشور نیست بلکه یک پروژه است. هم غربی‌ها و هم خود اسرائیلی‌ها مثلاً بن گورین اعتراف می‌کنند که پدیدار شدن یک دولت مخالف مسلمان‌ها در سرزمین مقدس فلسطین برای کنترل جهان اسلام و جلوگیری از قدرت‌یابی جهان اسلام و تضمین سلطه اروپا بر جهان اسلام ایجاد شده است. 🔶 طبق نظرسنجی غربی‌ها که خردادماه ۱۴۰۰ انجام شد، مخالفت با عادی‌سازی بین ملتهای عرب ۷۰ تا ۹۰ درصد بوده. 🔸: دکتر سعدالله زارعی؛ استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و كارشناس مسائل بین‌الملل 🆔 @tahlil_shjr
«جهاد تبیین» علیه «جنگ شناختی» 🔰 قسمت سوم ⁉️ آشوب‌های اخیر به‌جز تبعات سیاسی و امنیتی، چه کارکردهای دیگری برای دشمن داشت و درواقع ایران به چه سمتی در حرکت بود که دشمن خواست در آن ایجاد اختلال کند؟ 🔶 امروز ایران به یک قدرت و بازیگر فرامنطقه‌ای در مناسبات جهانی تبدیل شده است. این مهم باعث شده تا دشمن برای مهار این قدرت فرامنطقه‌ای مترصد بهره‌گیری از این فرصت جنگ ترکیبی شود. همان‌طور که رهبر انقلاب اشاره کردند، کلید تحلیل حوادث اخیر، تلاش دشمنان برای جلوگیری از قدرتمند شدن ایران است. برای اینکه چرایی شروع این جنگ ترکیبی را بفهمیم، باید به سراغ مسئله قوی‌تر شدن ایران برویم. 🔶 ایران درواقع در شرایطی قرار گرفته در چهارراه جهانی، نقش کلیدی‌ای را در تغییر موازنه و تأثیر بر محاسبات و نظم جهانی دارد. ایران در کنار چین و روسیه سرشار از انرژی و موقعیت ژئوپلیتیک بوده و بازیگر بسیار تأثیرگذاری در مناسبات جهان خواهد بود؛ از این رو دشمنان ما با فهم این مناسبات، تلاش کردند با فتنه‌انگیزی قدرت ایران را مهار کنند. 🔶 در همین روزها دستگاه‌های کشور ما علاوه بر اینکه پاسخگوی مطالبات مهم مردم‌اند، به کار خود در حوزه‌های پیشرفت و قدرت ادامه می‌دهند؛ برای مثال، در همین چند وقت اخیر شاهد رونمایی از مصادیق پیشرفت کشور در حوزه موشک‌های فراصوت موسوم به هایپرسونیک بودیم. از طرف دیگر، سامانه پدافند باور ۳۷۳ و موشک ماهواره‌بر قائم را رونمایی کردیم. همه این موارد نشان از آن دارند که پیشرفت ایران با چنین حرکاتی متوقف‌شدنی نخواهد بود. ⁉️ همان‌طور که اشاره کردید در این جنگ شناختی، فعالیت رسانه‌ها و دروغ‌پردازی آن‌ها بسیار سنگین بود. این فعالیت رسانه‌ای چه خصوصیات و ویژگی‌هایی داشت و چه وقایعی را توانست برای ناظران بیرونی روشن کند؟ 🔶 جنگ رسانه‌ای ابزار مهم جنگ شناختی است؛ امروزه عمدتاً از طریق رسانه‌ها، استراتژی فریب و گمراه کردن افکار عمومی در حال پیاده‌سازی است. در جنگ شناختی، ذهن مخاطب اسیر می‌شود؛ باید تلاش کنیم آن‌ها را که گرفتار شده‌اند، آزاد کنیم. راه آزاد کردن این افراد جهاد تبیین است؛ خواص اکنون باید به مسئله تبیین به‌عنوان یک جهاد نگاه کنند. هرچقدر جهاد تبیین به‌درستی انجام شود و دروغ‌های دشمن در جنگ شناختی برملا شود و هرچقدر رسانه‌های مهاجم جنگ شناختی مانند رسانه ایران‌اینترنشنال، بی‌بی‌سی و ... بی‌اعتبار شوند به آزادسازی اذهان مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانانی که امروز بیش از هرکس دیگری اسیر این جنگ شناختی شده‌اند، کمک می‌شود. 🔸 : آقای رضا سراج؛ کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
جلالِ دوست داشتنی 🔶 آیت الله طالقانی نسبتی با جلال داشت، وقتی از ایشان درباره جلال پرسیدند پاسخ قابل تاملی در باب شخصیت و مسیر زندگی جلال داد: او از نفی به اثبات رسید! مقصود آیت الله طالقانی چه بود؟ 🔶 جلال در خانواده مذهبی بدنیا آمده و پدرش روحانی مطرح، محبوب و وارسته ای بود، قرار بر طلبگی و روحانی شدن جلال بود اما جلالِ جوان جذب تفکرات چپ و حزب توده شد، روشنفکرِ حزب توده، در ماجرایی جدایی آذربایجان و کردستان از ایران که حزب توده از فرقه دمکرات و شوروی حمایت کرد، او به همراه دوست صمیمی اش خلیل ملکی منتقد حزب توده شدند و نیروی سوم را تشکیل دادند، در ایام چپ بودن(نفی بقول آیت الله طالقانی) جلال از دین و دیانت فاصله گرفت و بقول خودش حتی دیگر نماز هم نمی‌خواند، با تحولات سیاسی دچار سرخوردگی شد، از عالم سیاست فاصله گرفت و به سفر مهمی رفت. سفر حج، حج جلال را متحول ساخت تا جایی که کتاب مهم "خسی در میقات" را نوشت. سخن از اسلام سیاسی در خسی در میقات بازگشت جلال به دیانت بود. 🔶 آیت الله طالقانی مقصودش این بود که جلال دورهایش را زده، دیده بود در مکاتب دیگر خبری نیست او حتی به نفی دین رسید اما به اصل خود بازگشت. برای مبارزه با دو عنصر استبداد و استعمار، اسلام سیاسی را پاسخ و راه حل می‌دانست، بعدتر شریعتی هم به این نتیجه رسید. شصت سال از انتشار کتاب غربزدگی جلال گذشت شاید اگر او امروز در قید حیات مادی بود و سطح غرب پرستی را حس میکرد دیگر از مفهوم "غربزدگی" استفاده نمیکرد! واژه ای که بتواند غرب پرستی را نشان دهد پیدا کردنش سخت است‌.‌ دقت کنید، غرب زدگی جلال، به معنای غرب ستیزی نیست. 🔶 منطق نقد او این است که چرا در نسبت و مواجهه با غرب هر چه داشته و داریم را کنار گذاشته و تهی شده ایم. جای جلال و جلال ها در دهه حاضر را سلبریتی های بی مایه پر کرده اند. فوتبالیست و بازیگر و رقاصه و خواننده نظریه پرداز و جامعه شناس شده اند! ابتذالی که دنیای مدرنیته برای رسیدن به اهدافش به آنها نیاز دارد. اختصاص به ایران هم ندارد. 🔶 این تنها دیدار جلال با امام است پس از آن او نامه ای برای امام نوشت که وعده انتشار کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران را به امام داد. نامه جلال به امام را بخوانید. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
شاهزاده شما بفرمایید: با این خاطرات چه کنیم؟ 🔶 پدر مرحوم آیت الله طالقانی، ساعت ساز و مُبلغ دین بود. در خاطرات خود می نویسد از خوف نظمیه روی پیغام می نوشتیم تا مبادا گرفتار دژخیم شویم. 🔶 علی اکبر داور موسس قوه قضاییه رضاشاه بود اما از ترس سوظن او کرد. عبدالحسین تیمورتاش کسی که تاج را در روز تاجگذاری به رضاشاه تقدیم کرد در زندان با آمپول هوای کشته شد. 🔶 این سرنوشت نزدیکان به بود که به محضر مبارک اعلیحضرت خدمت‌ها کرده بودند، تکلیف که مشخص است. اگر بخواهیم نام تک‌تک قربانیان آن دوره را به یادآوریم ساعت ها زمان لازم است. 🔶 پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ با توصیه خارجی تصمیم گرفت سازمانی منظم و پرقدرت تاسیس کند تا مخالفین را در داخل و خارج رصد کنند: با یازده اداره متولد شد. 🔶 حجم و شدت خشونت ساواک اقدامات رضاخان را روسفید کرد بطوری که محمدرضا پس از هر سفر خارجی با اعتراض و تظاهرات حقوق بشر روبرو می شد. کاش می شد ساعت ها از گفت. 🔶 اما چرا این‌چند مورد را متذکر شدم؟ نوه و پسر محمدرضا، یعنی حضرت شاهزاده که در صف شغل شریف پادشاهی و ارث پدری ایستاده اند در پیامی ملت ایران را به و دعوت کردند. آقای شاهزاده با آن سابقه و تاریخ گویا، با آن نظمیه خوفناک رضاخان و ساواک خونخوار پدرت چگونه از و تحمل عقیده دیگران می کنید؟ جناب شاهزاده می خواهید به بازگردید؟ خب بفرمایید. 🔶 زندگی با پول به ارث برده از پدر را رها کنید، بلیط هواپیما بگیرید و بفرمایید فرودگاه امام‌خمینی؛ اما خواهشا شما از و تحمل عقاید چیزی به زبان نیاورید همان مرحمت فرموده و فقط بفرمایید ممنون خواهیم بود. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
دردسرهای رابطه با یک رژیم منفور.pdf
96.2K
دردسرهای رابطه با یک رژیم منفور! 🔶 بررسی اتفاقات و نظرسنجی‌ها، نشان از مخالفت ملتهای عربی با برقراری هرگونه عادیسازی رابطه با تل‌آویو است. 🔶 اندیشکده «واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» اعلام کرد که در نظرسنجی سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که میزان حمایت مردمی در کشورهای عربی از توافق سازش در مقایسه با سال گذشته یعنی سال ۲۰۲۱ کاهش چشمگیری داشته است. 🔶 نظرسنجی arab barometer نشان می‌دهد، در اردن ۹۷ درصد، در لیبی ۹۳ درصد، در تونس ۹۲ درصد، در الجزایر ۹۱ درصد، در مغرب ۹۱ درصد و در لبنان ۸۰ درصد مردم با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف هستند. 🔶 علاوه بر افکار عمومی، ورزشکاران عرب هم در حمایت از فلسطین، نمایندگان رژیم را تحریم می‌کنند. 🔶 در سالهای اخیر احمد توبه الجزایری، فتحی نورین الجزایری، محمد عبدالرسول سودانی، عبدالرحمن عمادی الجزایری، میساء العباسی تونسی، علی الکنانی عراقی، یوسف العبود لبنانی، صبرینه لطراش الجزایری، جودی فهمی سعودی، محمد الکویسح لیبیایی، محمد ابوتریکه مصری، عبدالله العنجری کویتی و رأفت السرادیح اردنی و … حاضر به رقابت با صهیونیست‌ها نشدند.  🔸 : رامین حسین آبادیان؛ فعال رسانه ای حوزه ی مقاومت 🆔 @tahlil_shjr
از سبزه میدان تا ادامه آشوب ها 1⃣ اثر سبزه میدان مجازی بر قیمت دلار، همه آن چیزی است که در جنگ رسانه ای جدید رقم خورده است. 2⃣ نهایت سادگی است خیال کنیم اغتشاشات تمام شده است. آشوب صرفا کف خیابان نبود که بخواهد جمع شود. اغتشاش در ذهن ها رقم می خورد و همچنان ادامه دارد. به همین نمونه تروریست خواندن سپاه توجه کنیم. صرفا یک تنفس مصنوعی برای استمرار آشوب های ذهنی. آنهم قطعنامه ای که بدون الزام اجرایی صرفا در سطح پارلمان اروپاست و راه بسیار تا تصویب نهایی دارد. بعد از تصویب نیز هیچ است اما بدون آن نیز از پوچ بساط ساختند. 🔶 دشمن ذهن جامعه را هدف گرفته است. آتش کف خیابان نیز از ذهن ها زبانه می کشد. چنانچه جنگ ذهنی را مدیریت نکنیم، اقدامات امنیتی و انتظامی منفعلانه پس سراب دویدن است. 3⃣ نمونه آشکار این جنگ جدید در قیمت دلار و سبزه میدان های مجازی در این روزهاست. قیمت دلار چطور تعیین می شود؟ عرضه و تقاضای ارز. ما دو بازار تعیین کننده قیمت ارز داریم. بازار اصلی که ارز نیمایی است و بازار آزاد که به گفته وزیر اقتصاد کمتر از یک درصد معاملات است. قیمت در بازار آزاد با هیجانات سیاسی دچار تلاطم می شود. اما رفتار دولت ها در کوتاه مدت چیست؟ عرضه ارز و تعادل مجدد بازار. 🔶 عرضه ارز در چه شرایطی است؟ هم صادرات غیرنفتی رشد داشته و هم فروش نفت روزانه رکورد فروش 1.4 میلیون بشکه را زده است. پس مشکلی از جانب عرضه ارز نیست. اما چرا قیمت تعدیل نمی شود؟ چون اساسا بازاری که تعیین کننده قیمت است از عرضه و تقاضای واقعی اثر نمی گیرد.  🔶 با این توضیح یک درصد بازار ارز کل اقتصاد را درگیر کرده است؛ آنهم نه بازار آزاد در میدان فردوسی و سبزه میدان، بلکه بازار دلالی و سوداگری ارز در فضای مجازی که از بیخ قیمت سازی است. پلیس امنیت در یک دوره کوتاه 88 نفر را در این نابازار دستگیر کرده است.  4⃣ یک قیمت گذاری غیرواقعی و تصنعی در فضای وهمی، کل اقتصاد در فضای واقعی را درگیر کرده است. آشوب و اغتشاش کف خیابان نیز همین بود و همین هست. چهارنفر یک گوشه آتش درست کردند و شعار دادند و تصویرش را با قواعد جنگ شناختی توزیع کردند، تا عده ای سطل آشغال آتش زدن در پس کوچه های پائین محله را انقلاب ایران بنامند. 5⃣ اغتشاشات ادامه دارد؛ خط سیر آتش افکنی ها را ببینیم. اگر ذهن ها گرفتار وهم شوند، دیگر مهم نیست در واقعیت چه می گذرد. انشالله روشن است. جنگ جدید را بشناسیم و از جهاد تبیین تا اصلاح حکمرانی مجازی بر آن تدبیر کنیم. 🔸 : محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
"شیوه" ویژه بماند 🔰 چرا مناظره محبوب شبکه ۴ در فصل دوم به جریان‌سازی سری اول نیست؟   🔶 جدیدا سری جدید «شیوه» روی آنتن شبکه ۴ رفت؛ برنامه‌ای مناظره‌محور که نخستین بار در واپسین روزهای شهریور به تلویزیون رسید و بحث‌هایی پرواکنش درباره وقایع خیابان مطرح کرد. «شیوه» در آن زمان به سرعت محبوب شد و نگاه‌هایی را به صداوسیما جلب کرد که پیشتر میانه‌ای با آن نداشتند. با این حال فصل دوم این برنامه که بعد از   بازگشت، هنوز نتوانسته مثل سری اول، پربیننده شود. 🔶 نقطه قوت اصلی «شیوه» در فصل نخست، فراهم کردن فضای باز برای طرح دیدگاه‌های مغایر با قرائت رسمی بود و اساس آن، مهمانانی بودند که پس از مدت‌ها به تلویزیون پا گذاشتند، در حالی که برای بخش مهمی از جامعه شناخته‌شده بودند و نظراتشان خارج از تلویزیون، هوادار فراوانی داشت. تفاوت اصلی دو فصل این برنامه و احتمالاً دلیل اصلی کمتر دیده شدن فصل جدید، همین مورد است. 🔶 در مقابل «شیوه ۲» شروع قدرتمندی نداشت؛ چون چهره‌های طیف منتقد که تاکنون در سری دوم دعوت شده‌اند، از نظر شهرت عمومی (نه اهمیت و اهلیت علمی) در سطحی پایین‌تر از امثال ، ، ،  و... قرار دارند که در فصل نخست توجهات را به «شیوه» جلب کردند. پس طبیعی است که سری دوم هنوز به اصطلاح نگرفته باشد، هرچند همچنان فضایی باز برای طرح انتقادات دارد و بحث‌های خوبی در آن مطرح شده. 🔶 علل فرامتنی هم می‌تواند «شیوه» جدید را از تب‌وتاب انداخته باشد. سری اول، وقتی به آنتن رسید که خیابان ملتهب بود و توجه همگان معطوف به اعتراضات. در آن زمان برنامه هرشب پخش می‌شد. حالا اما شرایط متفاوت است: خیابان‌ها آرام و مناظره‌ها هفتگی است. با این حال این نکته مهم است که  در این شرایط «شیوه» را دوباره برپا کرد؛ در حالی که پیشتر تصور می‌شد با پایان اعتراضات، «شیوه» هم تعطیل می‌شود. 🔶 با توقف تشنج‌های خیابان و در شرایط آتش زیر خاکستر،  گوهری است که می‌تواند نه فقط به باز شدن فضای رسانه‌ای و گفت‌وگوی منطقی و آرام طرفین کمک کند، بلکه به بازگشت رسانه ملی به مرجعیتی که از آن انتظار می‌رود، یاری خواهد رساند. همه این‌ها به شرطی است که ، ویژه بماند و با دقت در انتخاب مهمانان، سوژه‌ها و حتی زمان پخش، همان چیزی باشد که از آن انتظار می‌رود و به برنامه‌ای معمولی تبدیل نشود. 🔸 : مصطفی قاسمیان 🆔 @tahlil_shjr
صف‌آرایی شکارچیان سیمرغ   1⃣ در فاصله یک هفته مانده به آغاز چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، فهرست فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره از سوی مجتبی امینی دبیر آن اعلام شد. این دیرترین زمانی بود که فیلم‌های این بخش معرفی می‌شدند. در یک دهه اخیر، هیچ‌گاه فهرست فیلم‌های فجر بعد از ۲۲ دی ماه اعلام نشده بود. 2⃣ در واکنش به زمزمه‌های تحریم جشنواره و کاهش آمار فیلم‌های متقاضی نسبت به سال قبل، هیئت انتخاب رکورد ۵ دوره اخیر خود را شکست و بیشترین تعداد فیلم را در دوره‌های دارای هیئت انتخاب، پذیرفت: ۲۴ فیلم قطعی و ۴ فیلم رزرو. 3⃣ شمار فیلم‌اولی‌ها حسابی بالاست. ۱۰+۳ کارگردان سازنده فیلم اول در میان ۲۴+۴ فیلم. از این میان چند نفر از جمله ، ،  و  آثار پرامیدی دارند. 4⃣ هرچه فیلم‌اولی‌ها پرشمارند، فیلمسازان پیشکسوت و باسابقه، حضور کمرنگی دارند. فقط ۲ کارگردان بالای ۷۰ سال در بخش اصلی حاضرند که  با  به عنوان فیلم قطعی و  با  به عنوان فیلم رزرو معرفی شده‌اند. از میان فیلمسازانی که آثارشان در دهه ۹۰ در بخش‌های اصلی (بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم)  سیمرغ گرفته است، هیچکدام در این دوره از جشنواره حضور ندارند. 5⃣ دو فیلمساز سرشناس در جایگاه تهیه‌کننده فیلم‌اولی‌ها حاضرند؛ با وضعیتی کاملا متفاوت.  در «استاد» برای اولین بار تهیه‌کنندگی فیلم یک کارگردان دیگر را بر عهده گرفته و رسول صدر عاملی که قبلا تهیه‌کننده چند فیلم‌اولی از جمله پسرش میلاد در «سونامی» و محمد کارت در «شنای پروانه» بوده، با فیلم «جنگل پرتقال» به فجر آمده. 6⃣ اگرچه آثار جشنواره ۴۱ در شرایط خاص و سکوت خبری ساخته شده‌اند، اما اغلب از حضور ستاره‌ها بهره می‌برند.  بازیگر  است و  و  در  حضور دارند.  هنرپیشه  است و  در ،  در »، ،  و  در ؟ حاضرند. 7⃣   به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی و محصول استودیو هنر پویا که پیشتر آثار موفقی مثل «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را ساخته بود. 8⃣ بنیاد سینمایی فارابی با ۹ فیلم قطعی پیشتاز است و حضوری بسیار پررنگ دارد. سازمان اوج ۲ فیلم قطعی دارد و حوزه هنری ۲ فیلم قطعی و یک فیلم رزرو را به جشنواره فرستاده است. بنیاد روایت نیز تنها یک فیلم قطعی در جشنواره دارد. بنابراین ۹ فیلم محصول کاملا ارگانی‌اند، ۱۰ فیلم محصول کامل بخش خصوصی و ۹ فیلم مشارکتی. 9⃣ در این دوره جشنواره، آمار آثار انقلابی و استراتژیک چشمگیر است: حداقل ۵ فیلم دفاع مقدسی‌اند و ۲ فیلم به سازمان مجاهدین خلق ارتباط دارند. یک فیلم به زندگی حضرت معصومه (س) می‌پردازد و یک فیلم هم توسط مدیرعامل سابق موسسه ناجی هنر ساخته شده که البته موضوع آن مشخص نیست. 🔸 : مصطفی قاسمیان 🆔 @tahlil_shjr
«جهاد تبیین» علیه «جنگ شناختی» 🔰 قسمت چهارم ⁉️ آیا فکر می‌کنید این اغتشاشات می‌تواند تأثیری در حرکت کلی جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران داشته باشد؟ 🔶 قاعدتاً در فتنه‌های اخیر هم ریزش و هم رویش وجود دارد. تجربه نشان داده است که ما در فتنه‌ها در کوتاه‌مدت ضرباتی را در حوزه‌های مختلف متحمل شده‌ایم اما در جایی که نیروهای انقلاب پای کار آمده‌اند و سهم خودشان را به میدان آورده‌اند، خدا نیز یاری‌شان کرده و همان نقطه باعث رویش‌ها و برکات فراوانی برای ما شده است. 🔶 در فتنه ۷۸ ما شاهد تبیین مسئله بودیم و بعداً آثار و برکات آن را مشاهده کردیم. در فتنه ۸۸ هم همین‌گونه بود و در سال‌های بعد برکات و رویش‌های انقلاب جوانه زد. در این فتنه هم اگرچه ابتدا به‌طور محدود خرمشهرهای اذهان عمومی را در نقاطی از دست دادیم اما یقیناً این خرمشهرها بازپس‌گیری خواهند شد و ما به ثبات اذهان خواهیم رسید و رویش‌هایی را در این رابطه خواهیم داشت. 🔶 در این نبرد مهم‌ترین دستاورد ما می‌تواند این باشد که نسل نوجوان و جوان ما (دهه نودی‌ها و هشتادی‌ها) متوجه این جنگ ترکیبی و توطئه‌های دشمنان می‌شوند و هوشیارتر و باتجربه‌تر از گذشته خواهند بود. 🔶 این مسائل باعث می‌شود جوانان ما با این جنگ‌ها و آثار سوء آن‌ها آشنا شوند و حقانیت و صلابت جمهوری اسلامی هم برای آن‌ها روشن‌تر شود. درعین‌حال این حوادث نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی مانند گذشته باصلابت به کار خود در پیشرفت و قدرت‌افزایی ادامه می‌دهد و احترام و ستایش جهانیان را بیش‌ازپیش متوجه خود خواهد کرد. 🔸 : آقای رضا سراج؛ کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
پُرامید و متحد در مقابل دشمن 🔰 قسمت اول ⁉️در جنگ سنگین و ترکیبی علیه ایران اسلامی، وظیفه فعالان فرهنگ و هنر و رسانه چیست؟ 🔶 جنگی که بود، جنگی که هست 🔹 هنوز زمان زیادی از پیروزی انقلاب نوپای اسلامی مردم ایران نگذشته بود که صدام با دنیایی از امکانات نظامی و پشتیبانی سیاسی ابرقدرت‌ها به مرزهای کشور هجوم آورد؛ همه ایران دل‌نگران خوزستان بود. لشکر عاشورای تبریز ، امام حسین اصفهان، ۷۷ خراسان، قدس گیلان و... همه آمدند تا ایران، ایران بماند و این تنها نمونه از جنگ‌های چند قرن اخیر باشد که در آن حتی یک وجب از خاک وطن در اختیار بیگانه قرار نمی‌گیرد. با وجود رزمندگانی از شهرها و روستاهای دوردست در خط مقدم جبهه و زنانی قوی و فداکار در پشت جبهه برای پشتیبانی و امدادرسانی و با ایستادگی و حمایت یکپارچه مردم از اقوام مختلف، نقشه جنگ نظامی دشمن با شکست مواجه شد؛ اما جنگ تمام نشد: «دشمن الان در حال جنگ است؛ جنگ، جنگ نظامی نیست امّا جنگ هست، جنگ نرم هست، جنگهایی هست که از جنگ نظامی خطرناک‌تر است.» ۱۳۹۶/۱۰/۶ 🔶 دشمن همان دشمن است؛ اما تجهیزات دشمن و میدان دشمنی و خباثت او متفاوت شده است: «امروز میدان رزم میدان رزم قدرت نرم است و قدرت نرم دشمن شبهه‌پراکنی است... یعنی ما یک ملتی داریم که این ملت آمدند با اعتقاد و ایمان کامل پای انقلاب ایستادند، جان دادند، زحمت کشیدند، خودشان را به زحمت انداختند، انقلاب را به پیروزی رساندند، بعد هشت سال در یک جنگ تحمیلی ایستادگی کردند، بعد هم در مقابل فتنه‌هایی که تا امروز وجود داشته ایستاده‌اند، هر جا لازم بوده حضور پیدا کرده‌اند؛ مردم این جوری هستند دیگر؛ خب حالا اگر چنانچه دشمن بخواهد این دژ مستحکم را از بین ببرد یا رخنه در آن ایجاد کند، باید چه کار کند؟ باید در این ایمان خدشه کند، باید در این ایمان مناقشه کند؛ این با شبهه‌افکنی به وجود می‌آید.» ۱۴۰۱/۵/۵ 🔶 هدف؛ بن‌بست‌نمایی و سیاه‌نمایی آینده 🔹 دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی از همان ابتدای پیروزی انقلاب، انواع نقشه‌ها را علیه آن عملیاتی کردند و با تجهیز مخالفان و اختصاص بودجه‌های هنگفت، درصدد ایجاد خدشه در مسیر حرکت روبه‌جلوی انقلاب اسلامی برآمدند. از حمله نظامی و تحریم اقتصادی گرفته تا ایجاد تفرقه و اختلاف بین اقشار مختلف مردم تا فتنه‌انگیزی و ناامن‌سازی و ترور و سیاه‌نمایی و یأس‌پراکنی؛ البته نه فقط در این ۴۴ سال که سال‌هاست، بیگانگان چشم طمع دوخته‌اند تا این سرزمین مستعد و رنگارنگ را با تکه‌تکه‌کردن از آن خود کنند؛ اما در نهایت آن‌که پیروز شده، ایرانیِ مسلمان بوده است. از رئیسعلی دلواری که روزگار انگلیسی‌ها را در جنوب سیاه کرد تا باکری و بروجردی و چمران و همت و حاج‌قاسم که دست صدام و هزار حامی‌اش را کوتاه کردند تا جوانان دلیر و شجاعی که امروز در قامت مدافعان امنیت می‌درخشند. دشمن در جنگ تبلیغاتی خود، بر نا‌امیدسازی نسل جوان و تیره‌وتار نشان‌دادن آینده کشور و سیاه‌نمایی از اوضاع کشور تمرکز کرده است. 🔶 بوقچی‌های دشمن با حربه یأس‌آفرینی و نادیده‌انگاری نقاط قوت کشور، تلاش می‌کنند تا مردم را نسبت به کشور خود و آرمان‌های انقلاب ناامید کنند. در جورچین سیاه‌نمایی دشمن، نادیده‌گرفتن رشد و پیشرفت علمی کشور یا پیشرفت در انواع زیرساخت‌های مهم و حیاتی یا ساخت موشک پیشرفته تفاوتی ندارد. مهم این است که به همه القا کند که ایران نمی‌تواند! هدف و برنامه دشمن تیره‌وتار نشان‌دادن آینده‌ این مرزوبوم و بن‌بست‌نمایی از اوضاع کشور است و بیشتر هم نوجوانان و جوانانی را هدف قرار می‌دهد که آینده‌سازان این کشورند: «امروز میبینید یکی از مهمترین شگردهای دشمن تزریق ناامیدی است. کجا؟ در مهمترین نقطه‌ی وجودی کشور یعنی جوانان.» ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ دشمن می‌داند که ناامیدی یعنی گرفتن آینده و وقتی آینده در هاله‌ای از ابهام و تاریکی قرار گیرد، هیچ انگیزه و توانی برای ادامه مسیر باقی نخواهد ماند و مسیر رشد بسته خواهد شد و با ناامیدی و بی‌عملی، نقشه دشمن با هزینه بسیار کم، عملیاتی خواهد شد: «دشمن دنبال این است که بر مغزها تسلط پیدا کند. تسلط بر مغزها برای دشمن خیلی باارزش‌تر از تسلط بر سرزمین‌ها است. اگر مغز یک ملتی را توانستند تصرّف کنند، آن ملت سرزمین خودش را دودستی به دشمن تقدیم میکند.» ۱۴۰۱/۹/۵ 🆔 @tahlil_shjr
پُرامید و متحد در مقابل دشمن 🔰 قسمت دوم 🔶 شکستن وحدت ملی، نقشه شوم دشمنان 🔹 دشمن از زیبایی و اصالت تنوع قومی و فرهنگی ایران آگاه است. تاروپودهایی که علی‌رغم تفاوت‌ها، زیبایی آفریده‌اند و سال‌ها شجاعت و دلیری نشان داده‌اند. از دلیران تنگستان گرفته تا غیورمندان آذربایجان و قهرمانان لُر و کرد و... که هزاران شهید نثار وطن کرده‌اند. شهید داده‌اند تا تاروپود وطن از هم نگلسد که اگر تاری از وطن جدا شود آرام‌آرام همه آن نقش و زیبایی از هم خواهد گسست. این‌گونه است که تمامی اقوام و قومیت‌ها علی‌رغم تفاوت‌ها، بر روی ایران و اسلام و انقلاب وحدت‌نظر دارند:«آن چیزی که ملّت را نگه میدارد امید است و وحدت؛ اتّحاد میان آحاد مردم. بله،‌ سلایق مختلفی وجود دارد، اختلافات نظر در مسائل گوناگون وجود دارد، امّا درباره‌ی اسلام، درباره‌ی نظام، درباره‌ی انقلاب، وحدت نظر بین مردم هست» ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ براین‌اساس، شکاف در میان صفوف مردم ایران، برگی دیگر از جنگ ترکیبی دشمن علیه انقلاب و ایران اسلامی است. ایجاد اختلاف و تفرقه بین مردم و ایجاد زمینه‌های بدبینی و صف‌بندی‌های کاذب و مخرب از اقداماتی است که از سوی عوامل و دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن همواره دنبال شده و در اغتشاشات اخیر هم، به‌صورت آشکار مورد استفاده قرار گرفت:«یک کسی را در کشور با انگیزه‌های مختلف، انگیزه‌ی قومی، انگیزه‌ی مذهبی، انگیزه‌ی سیاسی، انگیزه‌های شخصی... [فریب بدهند]، از اینها استفاده کنند، اینها را آماده کنند برای همراهی. عامل تبلیغات فراگیر؛ تلویزیون‌ها، ماهواره‌ها، فضای مجازی، اینترنت. اینها عواملی است که دشمن همه‌ی اینها را [در اغتشاشات اخیر] ردیف کرد.» ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🔶 برای دشمنان تخریب حداکثری این وحدت ملی و تضعیف دلبستگی اقشار مختلف به ایران و اسلام و انقلاب مهم است و در این مسیر حتی از اینکه موضوعی چون ورزش را دست‌مایه‌ای برای تحقق نقشه‌هایشان کنند، ابایی ندارند؛ موضوعی که نمونه‌ای از آن را در جریان مسابقات جام جهانی اخیر دیدیم که چگونه تلاش می‌کردند مردم یا حتی برخی ورزشکاران را مقابل تیم ملی کشور قرار دهند. 🔶 وظیفه سنگین اهالی فرهنگ و هنر و تبلیغات 🔹 وجود هجمه‌های سنگین رسانه‌ای دشمن با صدها کانال تلویزیونی و پایگاه اینترنتی و شبکه‌های مجازی علیه کشور، وظیفه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و دستگاه‌های متولی این حوزه کشور را سنگین‌تر از قبل می‌کند. در این کوران هجمه‌های شدید رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه ایمان و اعتماد و روحیه ملی و دینی مردم به‌خصوص جوانان، تلاش و اقدام جهادی همه به‌خصوص مسئولان، ضرورتی فوری و مضاعف است. همچنین است تلاش و اقدام جهادی دست‌اندرکاران فضای فرهنگ و رسانه و توجه به تولیدات فرهنگی و هنری در جهت «حفظ شادابی، سرزندگی، خوشحالی و خشنودی» ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ که باید در نقطه مقابل طراحی و نقشه دشمن «با تولید فکر نو، فرآوری آنها و تبدیلشان به محصولات فاخرِ دارای بسته بندی خوب، در این بازار پرمشتری [فکر و محصولات نو در داخل و خارج] فعال شوید.» ۱۴۰۱/۱۰/۲۸تحکیم هرچه بیشتر فضای امیدواری و ایجاد نشاط و همدلی ملی، ضرورت مهمی است که «نگذاریم این وحدت نظر از بین برود. به اختلافات کمک نکنیم؛ اختلافات قومی، اختلافات مذهبی، تحریک احساسات یک گروهی علیه یک گروه دیگر.» ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ و بدانیم که «هر کس در زمینه‌ی خدشه‌ی به اتّحاد ملّت حرکتی انجام بدهد برای دشمن کار کرده، در نقشه‌ی دشمن کار کرده، در زمین دشمن بازی کرده؛ این را همه توجّه داشته باشند!» ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🔶 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 🆔 @tahlil_shjr
مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیان‌ها ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ 🔶 برای من روشن است که استعداد کشور خیلی بالا است و ما: ♦️هم در زمینه‌ی منابع خدادادِ طبیعی یک کشور فوق‌العاده‌ای هستیم، ♦️هم از لحاظ مسائل جغرافیایی و موقعیّت جغرافیاییِ بین‌المللی و سیاسی یک کشور برجسته و استثنائی هستیم، ♦️هم از لحاظ نیروی انسانی. 🔶 نکاتی در مورد رشد کشور 👈ما احتیاج داریم به رشد سریع و مستمر؛ علّت هم این است که عقب‌افتادگی داریم. 🚧ما در دهه‌ی ۹۰ به دلایل مختلف یک عقب‌ماندگی و به‌اصطلاح تعطیل نسبی مسائل اقتصادی داشتیم. ✔️جبران این عقب‌ماندگی طبعاً محتاج یک رشد مستمرّ پی‌درپی اقتصادی است در میان‌مدّت. 📌برای همین است که ما در برنامه‌ی هفتم توسعه، اولویّت اصلیِ برنامه را گذاشتیم پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت. 🔺و رشد اقتصادی را متوسّط هشت درصد در سیاستهای برنامه‌ی هفتم قرار دادیم 🔶 ما به این رشد احتیاج داریم؛ چرا؟ به این چهار دلیل: 1️⃣ علاج مشکل معیشت مردمی و رفاه خانوار 2️⃣ ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان 3️⃣ ایجاد شغل برای نیروی انسانیِ جوانِ متخصّص 4️⃣ ممکن است فردا این‌همه جوان نداشته باشیم؛ ما باید کشور را برای آن روز ثروتمند کنیم. 🔶 الزامات رشد کشور 📍بعضی از این الزامات، متوجّه دستگاه‌های حکومتی است که آنها موظّفند و باید دنبال کنند؛ 📍بعضی متوجّهِ خود فعّالانِ اقتصادی است؛ 📍بعضی متوجّه آحاد مردم است. 🔶 دو رکن اساسی: 🔸 افزایش سرمایه‌گذاری برای تولید 🔸ارتقای بهره‌وری 🔶 الزامات دیگر: 1️⃣ چشم‌انداز راهبردی دستگاه‌های اجرائیِ حکومتی برای مسائل اقتصادی 2️⃣ حمایت دستگاه‌های اجرائی از توسعه‌ی بنگاه‌های خصوصی 3️⃣ پیشرفت دانش و فنّاوری 4️⃣ افزایش بهره‌وری 5️⃣ رقابت‌پذیر کردن کالا و خدمات 🔶 اگر چنانچه ما محصول‌مان را رقابت‌پذیر کنیم، یعنی هم کیفیّت بالا برود، هم قیمت پایین بیاید، تحریم دیگر اثر نمیکند. 6️⃣ یکی از مهم‌ترین الزامات: بهبودِ فضای کسب و کار [از طریق:] 📌علاج تصمیم‌گیری‌های متناقض 📌علاج تغییرات مکرّر قوانین و مقرّرات 📌مقرّرات‌زدایی و علاجِ راهِ دراز و پُرپیچ‌وخم فرایندهای اداری 📌برداشته شدن مداخله‌های سلیقه‌ای از سوی نهادهای نظارتی و غیرنظارتی 📌تأمین مالی برای فعّالیّتهای بخش خصوصی 7️⃣مسئله‌ی انضباط مالی در بودجه 8️⃣رفع مداخلات دولتی در مالکیّت و مدیریّت بنگاه‌های اقتصادی 9️⃣رقابت نکردن دستگاه‌های دولتی با بخش خصوصی 🔶 چند تذکر کوتاه 🔶 بنگاه‌های اقتصادی میان خود عرصه‌ی رقابت را از حوزه‌ی همکاری جدا کنند. 🔶 شرکتهای کوچک و متوسّط، نقش زیادی در ایجاد اشتغال و در ایجاد ارزش افزوده برای کالاها دارند. 🔺دستگاه‌های دولتی به اینها توجّه کنند، 🔺بنگاه‌های بزرگ در زنجیره‌ی تولید خودشان با اینها همکاری کنند و اینها را توسعه بدهند و به آنها کمک کنند. 🔶 تعاونی‌های تولید میتواند یکی از گره‌گشاترین کارها برای ایجاد اشتغال باشد؛ بخصوص برای ایجاد عدالت اقتصادی در مجموعه‌ی کشور. 🔶 من این را گواهی میدهم، شهادت میدهم که مسئولین محترم دولتی با همه‌ی وجود دارند کار میکنند؛ منتها جهت‌گیری‌ها را مراقبت کنند و کار را جوری انجام بدهند که ان‌شاءالله نتایج مطلوبی داشته باشد. 🔶 از خداوند متعال توفیق همه‌ی شما را خواستاریم و لطف و رحمت الهی را به روح مطهّر امام و به ارواح مطهّر شهدای عزیز مسئلت میکنیم. 🆔 @tahlil_shjr
انقلابِ شهناز تهرانی ها 🔶 سلسله پهلوی در بکارگیری سلبریتی، رقاصه، خواننده شیش و هشتی کاباره، الواط و اراذل سابقه دار است. این لشکرکشی رضا پهلوی دوم جدید و ابتکار نوین نیست. پدر او هم از این حربه و امتیاز بهره برد! کِی؟ کجا؟ چگونه؟ 🔶 وقتی دولت ملی مصدق بر سر کار بود تا دست انگلستان از نفت ایران کوتاه شود و بقول دکتر مصدق از شرکت غارتگر انگلیسی خلع ید شود، با طراحی کودتا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ هم دولت ملی کنار زده شد و هم آرزوی استقلال طلبی ایرانیان بر باد رفت. مجریان آن کودتا فقط ارتشی ها و زاهدی و رشیدیان و نوه روزولت نبودند، روز ۲۸ مرداد مصدق دچار اشتباه تاریخی شد و به اصرار سفیر آمریکا دستور داد مردم خیابان ها را خلوت کنند، خیابان که خلوت شد، سلبریتی های آن زمان به خیابان آمدند، راس الواط و اراذل شعبان بی مخ، رمضان یخی، طیب رضایی، از شهر نو که فاحشه خانه طهران بود اشرف چهار چشم و پری بلند لشکر فواحش را به خیابان آوردند. 🔶 مدیر نظامی باشگاه ورزشی تاج هوداران تیم و چند رشته ورزشی مثل دوچرخه سواری و پینگ پنگ تاج را به خیابان آورد و همگی شعار "جاوید شاه" و "مرگ بر مصدق " سر دادند. به دفاتر جبهه ملی حمله کردند، طرفداران مصدق را به باد کتک گرفتند، دفتر روزنامه ها را آتش زدند. و این نتیجه دلارهایی بود که از روز قبل پخش کرده بودند. دلار همیشه معجزه میکند! بله، در تاریخ حیات پهلوی، آنان بخوبی از سلبریتی ها برای بقا بهره برده اند. پدر در کودتای ۲۸ مرداد و پسر الان! 🔶 شهناز تهرانی از اولین زنان پیشگام در برهنگی، رقصندگی و حیازدایی با ترویج روابط جنسی در سینمای مثبت ۱۸ پیش از انقلاب بود. حالا شاهزاده به انقلاب شهنار تهرانی ها پناه برده است. برای فریب جامعه دو چیز همیشه جواب داده است: ۱. پول ۲. محبوبیت افراد 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
واقعیت درون سلبریتی ها 🔶 نمی‌دانم به تصویری که امثال فرخ‌نژاد تنها ظرف چند روز از خود واقعی‌شان بروز می‌دهند دقت کرده‌اید یا نه. تصویری که نه تنها هیچ ارتباطی با چهره یک هنرمند، یکی از قشر نخبه و تحصیلکرده، یک فرد منتقد یا مخالفِ دارای فکر و اندیشه ندارد، بلکه بی‌نهایت تصویری چیپ، مبتذل، بی‌ادب، بی‌اخلاق و پیاده است! یعنی وقتی واقعیت خودشان را بی قید و قانون، بدون محدودیتِ زندگی در یک جامعه که اخلاق در آن مهم است ارائه می‌کنند، ظرف چند روز در ذهن بسیاری از مخاطبان خودشان هم تصویرشان می‌شکند. 🔶 و این واقعیت بزرگ را علنی می‌کنند که جمهوری اسلامی در این مدت به خود آنها هم خدمت می‌کرده و موجب می‌شده تصویر اخلاقی‌تر و عاقلانه‌تری از امثال آنها ارائه شود. یعنی امثال او لااقل تا کنون از ترس قوانین اخلاقی کشور هم که شده، خود واقعی‌شان را بروز نمی‌دادند و درب این فاضلاب را برنمی‌داشتند که بوی متعفن کلام و رفتار و سبک زندگی‌شان به مشام‌ جامعه بخورد. 🔶 امثال فرخ‌نژاد این روزها نشان دادند که ممکن است بازیگری را بلد باشند، اما هیچ نسبتی با هنرمندانِ اصیل و دارای فکر و اندیشه و اخلاق این کشور از گذشته‌های دور تا کنون ندارند. و همین رفتارها و گفتارها هم به شفاف شدن فضا و فاصله گرفتن جامعه از امثال آنها کمک کرده و می‌کند. 🔸 : علی صدری نیا 🆔 @tahlil_shjr
انقلاب، حیات دینی را به جامعه برگرداند 🔰 قسمت اول ⁉️ به‌نظر شما دین‌داری جامعه قبل و بعد از انقلاب، چه تغییری کرده است؟ 🔶 ما از دوره قبل از انقلاب، بیشتر از دو تحقیق و نظرسنجی، در خصوص سنجش دین‌داری جامعه ایران، در اختیار نداریم. این تحقیقات بسیار محدود بود؛ ولی پس از انقلاب، ده‌ها نظرسنجی در سطح ملی، در سطح استانی و بین گروه‌های مختلف اجتماعی انجام شده و اطلاعات بیشتری داریم. وقتی همه این‌ها را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که دین‌داری جامعه ایران، پس از انقلاب کاهش نیافته است. 🔶 نظرسنجی‌های مختلف و متعدد نشان می‌دهد که هنوز مردم ایران چه از جهت باورها و چه در رفتارها و مناسک، به‌شدت مذهبی هستند؛ البته افراد و گروه‌های جامعه، در نوع دین‌داری تفاوت‌هایی با هم دارند و ممکن است نسبت به بعضی از گزاره‌های دینی یا مناسک‌ اعتقادی و رفتاری با هم تفاوت‌هایی داشته باشند؛ اما نظرسنجی‌های متعدد در دوره‌های مختلف چهل سال گذشته، نشان می‌دهد که بیش از ۹۰‌درصد مردم، به اصول دین اسلام معتقدند و بسیاری از مناسک را به‌جای می‌آورند. ⁉️کارهای آماری یا نظرسنجی هم در زمینه دین‌داری مردم ایران وجود دارد که بحث را مصداقی‌تر کند؟ 🔶 بله. مثلاً بیش از ۸۰‌درصد مردم، فطریه می‌پردازند. بیش از ۷۰‌درصد، انواع زیارت‌های مذهبی را انجام می‌دهند. بسیاری از مراسم‌ها مثل ازدواج و طلاق و کفن‌ودفن، هم‌چنان به‌صورت مذهبی انجام می‌شود. انجام امور خیریه مذهبی، مثل دادن صدقه و نذر‌ و احسان، در سطح بالایی در جامعه وجود دارد. 🔶 علاوه بر این‌ها، پس از انقلاب، مفاهیم دینی زیادی بازتولید شدند و حیات دینی به جامعه ایران برگردانده شد. مفاهیم مهمی مثل شهادت، ایثار، مقاومت و ظلم‌ستیزی که قبل از انقلاب، به این شکل اساساً مطرح نبوده است بلکه دین، صرفاً در قالب یک سری مناسک عبادی محدود، مطرح بود و ابعاد گسترده اجتماعی دین، مورد توجه قرار نمی‌گرفت. در آن دوره حتی به‌نوعی خوانش غلط از مباحث دینی مطرح می‌شد؛ به همین دلیل است که روشنفکران دینی قبل از انقلاب، شروع به بیداری دینی و آگاهی‌بخشی کردند و بعد اجتماعی و غیرمهجوری از دین را ارائه کردند که توانست در شکلگیری انقلاب اسلامی ایران مؤثر باشد و به‌عنوان موتور محرکه انقلاب قرار بگیرد. 🔸 : دکتر یونس نوربخش، جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🆔 @tahlil_shjr
شکل‌گیری نظم اجتماعی جدید با محوریت جنسیت 🔶 نظم اجتماعی مدرن با محوریت سرمایه‌سالاری، تنها یک الگو برای مواجهه با زن در ساحت جامعه می‌شناسد و آن هم "مردواره‌گی" است. لذا به دلیل عدمِ انطباق این الگو با شاکله زن، حضور او در جامعه با مشقت های متعددی همراه است. 🔶 برای نمونه می‌توان از سختی های رعایت حجاب (به ویژه چادر) به مدت طولانی، تعرض ها و آزارهای بی پایان در محیط های عمومی، فشارهای مضاعف ناشی از تعدد انتظارات جامعه از زن و ... نام برد. 🔶 منطقِ حاکم بر نظم مدرن وقتی میخواهد برای این مشقت های زن چاره‌اندیشی کند، به مدل هایی روی می‌آورد که نه تنها متعرضِ تمناهای بی‌پایان سرمایه‌داری نشود بلکه حتی در یک بده بستانِ کاسبکارانه با زن، به تقویت نظامات مردانه خود بپردازد. مثلا برای تعدیل مشقت حجاب به تغییر مدل های چادر(با محوریت رهاتر شدن دست‌ها!)، برای امنیت زنان از تعرض به تفکیک جنسیتی مکان ها، برای کاستن فشار نقشی بر زن به ایجاد مدل‌های کاری پاره وقت و دورکاری و .. می‌اندیشد. 🔶 در حالیکه حقیقت ماجرا چیز دیگری‌ست. نظم جدید مادامی که در انتظارات خود از زن بازنگری نکند و کماکان بر ایده "زن به مثابه ظرفیت جایگزین مرد" تاکید نماید، امثال این امتیازها نمی‌تواند رضایت حقیقی زن از حضور اجتماعی را محقق کند. مدرنیته باید سازه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود را به نفع "زنانگی" و با مشارکت موثر زنان بازطراحی کند تا از این رهگذر به خلق "جهان اجتماعی زنانه" نائل گردد که البته من چنین انعطافی در نظم مدرن را از اساس منتفی میدانم. 🔶 لذا چاره مسائل زن را در تاسیس نظم اجتماعی جدیدی با محوریت نگاه انقلاب اسلامی میدانم. نگاهی که از ایده " زن به مثابه ظرفیت مستقل" سخن می‌گوید. انقلاب اسلامی اساسِ انتظارش از زن در حیطه‌ای تعریف می‌شود که مردان پای ورود به آن را ندارند. این سخن به معنای نفی تکالیف مشترک زن و مرد نیست. بلکه دلالت بر "مزیت های مبتنی بر جنسیت" دارد. به تعبیر من؛ زنانگی از مرزهای "امتناعِ مردانگی" آغاز می‌شود که "تنظیم‌گریِ انگیزه‌های" حرکت جامعه و "تعدیل نیروهای" سازنده آن از جمله مهم‌ترینِ این حیطه‌ها و مرزهاست. 🔶 اگر "پول"، "س/ک/س" و "خشونت" را مهم‌ترین نیروهای سازنده نظم اجتماعی مدرن بدانیم که عناصری به‌غایت مردانه هستند، آنگاه منظور این نوشتار از تعدیل نیروها به نفع زنانگی، تزریق "عشق"، "حیا" و "مهرورزی" به بدنه این نظم مردانه در ساحات مختلف آن اعم از اقتصاد، سیاست، معماری، هنر و ...است. حال در ادامه، تناسب این انتظارات نقشی از زن با بسترهای کنشگری او می‌تواند به ما نوید شکل‌گیری نظم اجتماعی جدید با محوریت جنسیت دهد. اگر دوگانه‌هایی نظیر رسمی/غیررسمی، ساختاری/نهادی، تصلّب/ انعطاف، کثرت/ وحدت، سرعت/ دقت و ... را مابه‌ازاهایی متناظر برای دوگانه مردانه/زنانه بدانیم، آن‌گاه دوگانه جامعه/ خانه به مثابه دو بسترِ کنش، برای ما مطرح خواهد شد. من اینجا از دوگانه خانواده/ جامعه سخن نمی‌گویم چون اساسا اینها دوگانه نیستند، بلکه از دوگانه‌ای کاملا کالبدی تحت عنوان جامعه/خانه (به مثابه جغرافیای کنش) حرف می‌زنم. خانه از خیابان و اداره و بازار، تناسب بیشتری با ویژگی های زنانه دارد. 🔶 دلالت ظاهری این سخن، انقطاع کارکردی خانه از جامعه است. اما این گفتار یک بطن عمیق‌تری هم دارد و آن "بسط اجتماعی خانه" است که از یک سو مشقت های خیابان و اداره و ... را برای زن به همراه ندارد و از سوی دیگر، خانه را به یک "اقامتگاه" تقلیل نداده و کارکردهای آن را تا عمیق‌ترین لایه‌های زندگی اجتماعی امتداد می‌دهد. همچنین این ایده به مبانی نظری انقلاب اسلامی درباره زن که او را "محور خانواده" قلمداد می‌کند، پایبند است. 🔶 قبل از آنکه درباره کیفیتِ بسطِ اجتماعی خانه صحبت کنم، باید درباره یکی از مفروضات اساسی این ایده توضیح بدهم. این ایده چند پیش فرض اساسی دارد که به عنوان نقطه عزیمتِ طرح خود از آنها بهره می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین مفروضات این ایده، "زن مسئول" است. یعنی بر خلاف ایده زن شرقی که بر "زنِ محجور" و ایده زن غربی که بر "زنِ مُحِق" تاکید دارند، گفتار حاضر بر روی مسئولیت زن در قبال جامعه تاکید می‌کند. 🔶 لذا اساسا تنها و تنها زنِ مسئول است که می‌تواند خانه را بسط دهد. حال باید پرسید زن مسئول چگونه می‌تواند به بسط اجتماعی خانه بپردازد؟ 🔸 :ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
انقلاب، حیات دینی را به جامعه برگرداند 🔰 قسمت دوم ⁉️ شرایط اجتماعی جامعه قبل و بعد از انقلاب، با هم بسیار متفاوت است. چه شاخصه‌هایی را باید مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم به نتایج دقیق‌تری درباره میزان دین‌داری مردم دست پیدا کنیم؟ 🔶 در مقایسه دین‌داری جامعه ایران قبل و بعد از انقلاب، باید به شرایط اجتماعی متفاوت این دو مقطع، توجه کرد و سپس آن‌ها را باهم مقایسه نمود. باید توجه داشت که جامعه ایران، دیگر مثل جامعه قبل از انقلاب نیست. بعد از انقلاب، رسانه‌های دنیا با بمباران‌های تبلیغاتی و پخش برنامه‌های مختلف ضد دینی، جامعه ایرانی را مورد هجوم رسانه‌ای قرار می‌دهند. اساساً، در عصر جدید در دنیا، دین‌داری بسیار سخت‌تر از گذشته است و با انبوه شبهات، نیاز به اقناع بیشتری وجود دارد. با این‌ وجود، در این شرایط جدید، ما می‌بینیم که آگاهی دینی مردم افزایش یافته است. حضور مردم در دفاع مقدس، یک حضور دینی بزرگ بود که این مسئله را اثبات می‌کند. همچنین در سال‌های اخیر، بسیاری از مراسم‌های دینی، مثل راهپیمایی اربعین، اعتکاف و ... وجود داشته که حضور مردم را با انگیزه‌های دینی، در این برنامه‌ها شاهد بوده‌ایم. ⁉️ آیا در سال‌های اخیر تحولات اجتماعی جامعه فقط منجر به دینی‌تر شدن جامعه شده یا تحولات منفی هم داشته‌ایم؟ 🔶 همه تحولات مثبت نبوده است بلکه با آسیب‌هایی هم مواجه بوده. یکی‌نبودن رفتار و گفتار برخی افراد، حجم شبهاتی که نسل جوان با آن مواجه است و حتی نزاع‌های سیاسی گوناگون، می‌تواند به انسجام اجتماعی آسیب بزند و نوعی دل‌زدگی دینی ایجاد کند. اسلام، دین منطق و استدلال است. سخنگویان مذهب، اگر به دانش مجهز نباشند، نه‌تنها نمی‌توانند جوانان را اقناع کنند، بلکه ممکن است خودشان شبهات را بیشتر کرده و شک و تردیدها را افزایش بدهند؛ رهبر انقلاب هم به برخورد پدرانه روحانیت با همه آحاد مردم تأکید کردند. قطعاً، این برخورد پدرانه روحانیت با همه مردم و گشودن در رحمت، باعث جذب افراد به دین می‌شود. ما در کنار این مسئله، باید به مسائل آسیب‌شناسی هم بپردازیم. 🔸 : دکتر یونس نوربخش، جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🆔 @tahlil_shjr
اروپایی ها و ناامنی در ایران 🔶 با دو حرکت و تصمیم متفاوت از اتحادیه اروپا روبرو هستیم. پارلمان اروپا از یک سمت تلاش دارد با دمیدن تنفس مصنوعی به ناامنی در ایران خود را در سمت معارضین خارج از کشور قرار دهد و طرح تروریستی خواندن سپاه را پیش می کشد! از طرف دیگر به برهم خوردن و قطع مذاکرات برجام رای نمی‌دهد. این تردید که از یک سمت به جنگ حاکمیت می آید و از سوی دیگر مسیر را برای ادامه مذاکرات برجام باز می گذارد از مرگ سیاسی و نقش آفرینی اتحادیه اروپاست. 🔶 از یک طرف تلاش دارند با اهرم فشار و سازماندهی مخالفان فارسی زبان در پاریس و برلین ایران را به گوشه رینگ بکشانند و در همان حال از محصول فشارها در برجام میوه خود را بچینند از طرف دیگر این پالس را ارسال می کنند که ما مایل به مذاکره هستیم. اتحادیه اروپا بخوبی از تبعات این تصمیم آگاه است. 🔶 در حال حاضر با بهره گیری و بازی دادن اپوزیسیون ایرانی ساکن خارج از کشور دنبال ایجاد فضا برای گرفتن امتیاز بیشتر در میز مذاکرات است. بیچاره این اپوزیسیون که نمیدانند برای غرب ابزارند. ابزار رسیدن به منافع‌شان. اروپایی ها بعد از استفاده از دستمال توالت آن را دور می اندازند. اپوزیسیون دستمال طهارت اروپا نشود بهتر است‌. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
انقلاب، حیات دینی را به جامعه برگرداند 🔰 قسمت سوم ⁉️ نقش دین در توسعه و پیشرفت یک جامعه، در حوزه‌های مختلف اجتماعی ‌و سیاسی و فرهنگی را چگونه تحلیل می کنید؟ 🔶 نقش دین در توسعه و پیشرفت جامعه که یک نمونه از آن، پس از انقلاب اسلامی، در جمهوری اسلامی ایران تحقق پیدا کرد، این بود که در بین جامعه شناسان، به‌خصوص جامعه شناسان کلاسیک، در مدت‌های طولانی الگوی سکولاریزم حاکم بود؛ به این معنا که معتقد بودند جامعه‌ برای رسیدن به مدرنیته و پیشرفت و توسعه، باید از مسیر سکولاریزم که همان جدایی دین از جامعه و سیاست است، عبور کند. آنها معتقد بودند دین باید یک امر شخصی باشد و نباید در تصمیم‌گیری‌های کلان اجتماعی و سیاسی دخالت کند. با این الگو، غرب توانست مسیر پیشرفت را طی کند. اما اینکه این حرف چقدر در مورد جوامع دیگر درست است و می‌تواند به‌عنوان یک قاعده کلی باشد یا نه، محل بحث و تردید است. 🔶 امروزه، صحبت از مدرنیته‌های متکثر از توسعه پایدار است. همه اینها، به مسائل زیست‌بوم آن محل ربط دارد؛ مثلاً، آن مدل فئودالیته‌ای که در غرب ایجاد شد، وقتی که بهدلیل شرایط خاص تاریخی و رابطه به وجود آمده کلیسا با سیستم فئودالیته، با شکست مواجه شد، این مدل هم، همراه با نظام کلیسا، از هم پاشید؛ اما در جوامع شرقی چنین نبود. دین در جوامع شرقی هنوز پایگاه مهمی در بین مردم دارد. باورهای دینی، هنوز قوی است و حتی بسیاری از جنبش‌های سیاسی و اجتماعی، نه‌تنها علیه دین نیستند، بلکه از خود دین نشأت می‌گیرند. بنابراین، دیدگاه جامعه‌شناسان، امروزه تغییر پیدا کرده و معتقدند سکولاریسم، نه‌تنها یک قاعده و قانون عمومی نیست، بلکه یک امر استثنایی است که تنها در غرب تحقق پیدا کرده است. ⁉️ نهاد دین و مخصوصا دین اسلام، در تحولات اصلاحی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران چه نقشی داشته است؟ 🔶 در تاریخ ایران می‌بینیم که بسیاری از جنبش‌های آزادی‌خواهانه و مترقی، از دین اسلام الهام گرفته بودهاند. دین اسلام، برای مردم ایران، همیشه یک پناهگاه و یک موتور محرکه‌ برای انسجام و حرکت اجتماعی، علیه ظلم بوده است. امروزه، صحبت از نقش دین در توسعه مطرح است، نقش دین در توسعه اجتماعی، در توسعه سیاسی، در توسعه فرهنگی؛ حتی جوامع غربی در تلاشند که ببینند، چگونه در نظام‌های سکولار، می‌توان از ظرفیت‌های دین و باورمندان دینی، برای رشد و توسعه جامعه استفاده کرد. آموزه‌های اسلام که ناظر بر ترویج کار و تلاش و کوشش هست، خودش می‌تواند نقش مهمی در تلاش انسان‌ها، برای رشد اقتصادی داشته باشد. اسلام، با ترویج تاب‌آوری بیشتر و مقاومت و صبر کمک می‌کند تا مردم در برابر مشکلات و سختی‌ها، مقاومت بیشتری از خودشان نشان بدهند. همین طور دین، با ایجاد انسجام اجتماعی، ‌ تشویق به حمایت اجتماعی، ‌ کمک‌های خیرخواهانه و توجه به فقرا و ضعفا، توانسته است به‌نوعی، مردم را برای حرکت در مسیر عدالت اجتماعی و برابری تشویق کند. اینها همه خود شاخصهای توسعه و پیشرفت هستند. 🔶 در دفاع مقدس نیز، دیدیم که چگونه باور به اسلام و مکتب تشیع، توانست به مردم انگیزه و شور بدهد و این آگاهی را ببخشد که یک‌ افتخار ملی و مذهبی خلق شود. حتی می‌بینیم که در سال‌های اخیر، گروه‌های جهادی که در دنیا از آنها در بحث‌های جامعه‌شناسی، به‌عنوان سازمان‌های ایمان محور مردمی صحبت می‌شود، چه نقش بسزایی در دین‌داری جامعه داشته‌اند. این اتفاق، از اول انقلاب در قالب جهاد سازندگی شکل گرفت؛ در ادامه نیز گروه‌های جهادی در حوزه ها‌ی سازندگی، رفع فقر، توجه به فقرا، توسعه بهداشت و درمان و آموزش عمومی فعالیت‌های جدی داشتند. 🔶 حالا در ایران در سطح وسیع‌تر، صحبت از تمدن‌های نوین اسلامی است. همان طور که ما در تاریخ اسلام، شاهد یک نوع تمدن اسلامی بودیم که برگرفته از آموزه‌های اسلامی بود، امروزه هم در ایران، ایده تمدن نوین اسلامی مطرح است. این ایده، بر این باور استوار است که تمدن و پیشرفت می‌تواند الهام گرفته از علم و آوازه‌های اسلامی باشد که نه‌تنها با هم در تضاد نیستند بلکه می‌تواند یک قرائت مترقی از دین باشد که منجر به پیشرفت جامعه می شود. 🔶 بنابراین می‌توان گفت که دین می‌تواند منجر به توسعه شود. البته قرائت غلط متحجرانه از دین نیز، می‌تواند مانع پیشرفت بشود که این تفکر متحجرانه را در داعش و القاعده دیدیم. 🔸 : دکتر یونس نوربخش، جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🆔 @tahlil_shjr
درس مهم سیدمهدی قوام برای آقای وزیر 1⃣ یکی از وزرای محترم دولت که اخیرا در کنسرت و مجلس آوازخوانی زنان شرکت کرده بود، احتمالا با هدف جذب قشر خاکستری جامعه می گوید:  باید فضای فرهنگی کشور را باز کرد و در پاسخ به منتقدین نیز ادامه می دهد اگر تحریک می شوید نبینید. این تلقی متاسفانه در میان برخی مسوولین و حتی برخی مبلغین جوان هم دامنگیر است. اینکه برای جذب کردن باید نسبت به ضروریات دین بی اعتنا بود. عجیب است این فهم از دین. 2⃣ قدیم ترها، تهران چند روحانی سرشناس داشت که به یک ویژگی کلیدی اشتراک داشتند و آنهم مردمداری بود. سید‌مهدی قوام، سیدمهدی لاله‌زاری و شیخ‌رضا سراج و سیدرضا فیروزآبادی و دهها روحانی دیگر که می توان به این لیست اضافه کرد.  🔶 یکی از ویژگی های مهم آنها، ارتباط با افرادی بود که ظاهرا ایمان ضعیفی دارند و اهل خلاف و معصیت آشکارند. اما همین ارتباط صمیمانه و دلسوزانه کمک می کرد تا لات و لوت های آن زمان به منبر آنها اعتماد کنند و خیلی هایشان با تلنگری براه شوند. نقل شده وقتی سیدمهدی قوام، مصطفی دیوونه از لات های قداره کش آن زمان را می بیند، با یک جمله ساده زندگی شان را متحول می کند. 🔶 سید مهدی می گوید "آقا مصطفی مهمترین ویژگی شما لات ها چیه" و او می گوید"اگر نمک خوردیم اهل نمک دان شکستن نیستیم." سید مهدی هم می گوید "واقعن به این جمله باور دارید و یا لقلقه زبانتان است؟" مصطفی هم محکم می گوید "اعتقادمان است." مرحوم قوام با همین مقدمه او را به "رحمت بی کران حضرت حق" توجه می دهد و از او می خواهد که بیش ازین نمکدان نشکند. همین جمله با مصطفی دیوونه چنان می کند که یکی از خوبان نام آور و نام آشنای تهران می شود. 🔶 نقل است سیدمهدی لاله زاری وقتی یک بازیگر فیلم های مساله دار را در خیابان لاله زار می بیند خودش سراغ او می رود و می گوید "مدتی است در مسجد غائبید، اما من دلتنگ شماهستم و می خواهم به تاتر خانه شما بیام و دیدار تازه کنیم..." 3⃣ این تلقی آقای وزیر که تصور می کند برای نزدیک شدن به مردم باید باید از اصول خود کوتاه بیاییم عجیب خطای فاحشی است. نقل است همین سیدمهدی لاله زاری در محله درکه، گفته بود هرکس علنی شراب خورد، امانش ندهید تا جائیکه دربار و گارد هم جرئت خلاف علنی نداشتند. 🔶 راه نزدیک شدن به مردم، پشت سر مردم حرکت کردن نیست، محبت کردن و رابطه صمیمانه با آنهاست. راه نزدیکی به مردم کوتاه آمدن از دین خدا و حرف نزدن از انقلابی گری نیست، راهش صداقت است. مردم صدق و صفا را می فهمند. طینت این مردم به سمت حق است. فقط از من و ما صداقت در دعوت به حق ندیدند. صداقت مان را باید تدبیر کنیم نه دیانت مان. همین. 🔸 : محسن مهدیان؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
چادر و رضاخان! 🔶 در شب شعرهایی که در منزل مریم فرمانفرما برگزار می شد، از چادر به سر کردن و فرار تیمسار ارتش رضاخان پس از حمله متفقین می گوید و با طنز به آنها کنایه میزند. 🔶 ارتش و نظمیه رضاخان که روزی به اجبار از سر زنان می کشید وقتی مورد حمله دشمن قرار گرفت برای حفظ جان خود به پناه برد! شبکه برای مخاطبانش از این رسوایی ها نمیگوید. ارتشی که نه خاک را حفظ کرد و نه شاه را. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
✅ ‍ شاه: این پدیده "خمینی" چیست؟ 🔶 رحیم شریفی مشاور و همکار آخرین نخست وزیر دوره پهلوی در مستند شبکه منوتو خاطره جالبی از اولین دیدار شاه و شاپور بختیار مطرح میکند. بختیار در نخستین ملاقات با شاه با این سوال از سوی محمدرضا پهلوی روبرو میشود که: "آقای بختیار این پدیده خمینی چیست؟" این سوال را شاه در دی ماه ۱۳۵۷ از یکی از اعضای جبهه ملی بعنوان نیرویی که در طول حکومت شاه سرکوب شده اند میپرسد. 🔶 اما پاسخ بختیار جالب و مورد نظر من است. بختیار میگوید: این نتیجه ۲۵ سال دولتهایی است که شما آوردید و ما میگفتیم این کار را نکنید. 🔶 از این ۲۵ سال مورد اشاره بختیار، ۱۳ سال در دست هویدا نخست وزیر محبوب و مطیع شاه بوده است و چند مدتی اسدالله علم و حسنعلی منصور... 🔶 بختیار به قول خودمان، تیکه سنگینی به شاه انداخت چون تمام این نخست وزیران به اذعان خودشان بله قربانگوی شاه بودند. حتی هویدا در دادگاه بارها تکرار کرد که من فقط یک مجری اوامر ملوکانه بوده ام. اسدالله علم نیز خود و حزب اش را چاکر و نوکر شاه میدانست و در مصاحبه ها اینگونه میگفت. 🔶 شاه چاره ای نداشت نخست وزیری را به کسی بسپارد که چنین پاسخی به او داده است. چون دیگر با زور ارتش یا فشار ساواک امکان سرکوب وجود نداشت. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
وقتی رهبرانقلاب فرمود: «وای بر ما» 1⃣ خانواده رفوگران را خیلی ها به درستی به "خودکار بیک" و "مداد سوسمار نشان" می شناسند.  خانواده ای که سالیان سال در حوزه تولید لوازم تحریر فعال بوده اند. 🔶 شاید تاریخی ترین بخش زندگی این خانواده مربوط به دادخواهی شان نزد رهبری انقلاب است. زمانیکه به جهت فشار برخی سازمان های دولتی در حوزه تولید، مجبور شدند شکایتی به دفتر رهبری بنویسند. حضرت آقا نیز بعد از خواندن نامه رفوگران به آقای ناطق نوری می نویسد: "خدا کند اینگونه که اینها (خانواده رفوگران) می گویند درست نباشد. والا وای بر من، وای برما. اگر این درست باشد اگر این ظلم ها در کشور درست باشد در قیامت چه پاسخی خواهیم داد؟" این ماجرا را آقای ناطق نوری مفصل در خاطرات خود آورده اند. 2⃣ اخیرا در خبرها آمده بود که زمان صدور مجوزهای کسب وکار کاهش یافته و امضای طلایی  حذف شده است. اتصال به درگاه ملی صدور مجوز و پنجره واحد یک جزء از بسته کلان بهبود محیط کسب وکار است. با این حال در همین مسیر نیز برخی نهادها بصورت آشکار کارشکنی می کنند. اجرای این قانون موجب تسهیل در صدور مجوزها فسادزاست. دستگاه هایی که مانع شوند مجرمند؛ اما همچنان معدود نهادهای دولتی بی اعتنا به این قانون هستند.  3⃣ اقتصاد تولید محور را کسانی می توانند پیش ببرند که به جهت نگرشی 2 مساله را با خود حل و فصل کرده باشند. 🔶 نگرش اول نگاه به حق الناس است. اینکه متوجه باشند چطور با مانع تراشی در مسیر کسب وکار، تولیدکننده و سرمایه گذار و کارگر و خانواده ها و همه کسانی که مستقیم و غیرمستقیم متصل به تولید هستند را تحت الشعاع قرار می دهند. 🔶 نگرش دوم نگاه جهادی به اقتصاد است. نگاهی که عملیات دشمن را در اقتصاد می بیند و تحلیل کلان از صحنه اقتصادی دارد. اقتصاد امروز صحنه یک جنگ آشکار است. ژنرال های امروز این مقاومت مقدس تنها و تنها تولید کننده ها هستند. مسوولی که چنین نگاهی به تولید کننده نداشته باشد و او را مجاهد عرصه اقتصاد نداند نمی تواند در این راه خدمت کند. 4⃣ در تعبیر رهبرانقلاب از "وای بر من" و " وای بر ما" دقیق شدید؟ این خاطره سطح و عمق ماجرا را نشان می دهد. مسوولی که سهمی در محیط کسب وکار و تولید دارد وقتی کار مردم عقب می افتد باید همین اندازه احساس درد کند. سخت نیست؛ به خود رجوع کند و قضاوت کند.  در این جنگ ترکیبی کسانی می توانند مدیر باشند که هم به جهت فردی خودساخته باشند و هم تحلیل کلان و متناسب با دشمنی های دشمن داشته باشند. فرقی نمی کند چه در اقتصاد و چه فرهنگ و چه رسانه و .... اینجا صحنه مجاهدت است. 🔸 : محسن مهدیان؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
A4 - 378.pdf
2.56M
۳ درس مهم برای زندگی علوی 🔶 خط حزب‌الله، به مناسبت ایام نیمه ماه رجب و برگزاری مراسم معنوی اعتکاف، توصیه امسال رهبر انقلاب به معتکفین را منتشر کرده است. 🔶 در آستانه میلاد امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای نخستین بار، خط حزب‌الله بیانات سال ۱۳۵۹ آیت‌الله خامنه‌ای، درباره درس‌های عملی امیرالمومنین علیه‌السلام برای امروز ما را منتشر می‌کند. 🔶 سخن هفته خط حزب‌الله، با عنوان «معنویت‌گرایی؛ معجزه انقلاب اسلامی»، به این سؤال پاسخ داده است که حضور پرشور مردم و جوانان در مراسم‌های معنوی همچون اعتکاف نشان دهنده چیست؟ 🌷شماره‌ این هفته‌ی خط حزب‌الله به روح مطهر شهید دفاع مقدس، علی اصغر برغمدی تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب‌الله؛ شماره ۳۷۸ 🆔 @tahlil_shjr