eitaa logo
طلب العلم فریضة🌟
141 دنبال‌کننده
359 عکس
255 ویدیو
56 فایل
اطلاق افرادی/ طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه اطلاق زمانی/ اطلبوا العلم من المهد الی الحد اطلاق مکانی/ اطلبوا العلم و لو بالصین ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/dadmarzi110
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله سید محمد هادی میلانی با این که خود مدتی در نجف سمت استادی علامه طباطبائی را داشت، اما درباره ایشان می فرمود: « اگر کسی علمیت و پایه دانش علامه طباطبائی را داشت، ادعاهای چنان و چنان می کرد، اما ایشان دم نمی زند.» همچنین می فرمود: « در عالم تشیّع، کسی به جامعیت آیت الله طباطبائی، یا بی نظیر است یا کم نظیر » و گاهی می فرمود: «علامه طباطبائی علومی دارد که ما نداریم. » و منظورش از آن علوم، علوم باطنی و غیبی بود.
محمد جواد مغنیه، نویسنده معروف لبنان «... از وقتی که المیزان بدست من رسیده است، کتابخانه من تعطیل شده و پیوسته روی میز مطالعه من کتاب المیزان [علامه طباطبایی] قرار دارد. »
👆🏾سایت رهبری و وجوب تعددزوجات👆🏾 👆🏾👆🏾👆🏾در خصوص فتوای رهبری توجه کنید فتوای مباح بودن فتوای فی نفسه است نه فتوای وقوعی همینطورکه میبینید در سایت ایشان تصریح شده است که: "البتّه ما تأکید میکنیم که چندهمسری جایز است؛ و در بعضی موارد هم به خاطر حیثیّت‌ها و عوارض گوناگون ممکن است مستحب یا حتّی واجب بشود؛ کما اینکه ممکن است حرام بشود یا مکروه" 👆🏾لذا در مواردی ممکنست نه تنها مستحب که واجب هم بشود به تشخیص موضوع توسط مکلف و نه مرجع،که میدانیم نظرمراجع بفتوای خودمراجع در تشخیص موضوع،مولوی وتقلیدی نبوده مشورتی و...است حتی اگر نگاه غلطی به فتواخوانی دارید و فرقی بین موضوع و حکم نگذارید اگر زنگ بزنید بیت ایشان بپرسید(که ما این مدلی هم پرسیدیم): 👈🏾بافرض اینکه در جامعه تعداد زنان بیشتر از مردان بود و امر متوقف بود به تعدد زوجات یا به خطر روانی و به خطر گناه افتادن الباقی زنها یا جامعه،حکم چیست؟میگویند واجب کفاییست نه تنها مستحب بلکه واجبست یا 👈🏾بپرسید اگر مردی خوف یا یقین گناه داشته باشد،تعددزوجات بر او جایزه یا واجب؟!میگویند واجب یا 👈🏾اگر منباب دفاع از اسلام و یا تحفظ دین یا حکم باشد آیا جایز است یا واجب؟!میگویند واجب
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸پس طلبه شدی برای چه؟🔸 کلام امام (ره) دل مردم را گرفت، به خاطر چه؟ به خاطر اینکه امام، قیامش «لله» بود. شما هر وقت خواستید حرفی بزنید، تذکری بدهید، یک نگاهی بکنید، یک سرکی به خودتان بکشید ببینید کجا می سوزد؟ است یا قیام نفس است؟ انگیزه تان چیست؟ اگر دیدید «لله» است، بگویید. آن وقت ببینید چقدر اثر می گذارد. خدا رحمتش کند مرحوم آقا میرزا (ره). تازه از نجف آمده بود، مُخلص بود. خودش نقل کرده که من داشتم بالای «دروازه قرآن» شیراز قدم می زدم که دیدم چند تا جوان کنار جوی آب رودخانه نشسته اند. تا من را دیدند، شیشه های مشروبشان را کردند در جوی آب. مثلاً شاید دیدند آخوند آمد، قایمش کردند! خب طبق معمول هم روحانی می‌آید و برای اینکه نخواهد با اینطور افراد روبرو بشود، نادیده می‌گیرد. ایشان گفت می خواستم بروم و متعرض اینها نشوم که اگر آخوند ببینند آنهم در آن دورۀ پهلوی، مسخره می کنند، استهزاء می کنند؛ یعنی وضع بدتر می شود. تا خواستم بروم، به خودم گفتم: ؟ عالِم شدی برای چه؟ با خودم گفتم زودتر رد شوم که مبادا اینها کنند. بعد برگشتم گفتم: خب مسخره ام بکنند، چه می شود؟ گفتم: آیا درست است من به اینها امر به معروف نکنم؟ نهی از منکر نکنم؟ برگشتم و آهسته آهسته به طرف اینها آمدم. سلام کردم. آرام آرام با اینها حرف زدم تا ؛ اشکشان جاری شد. این شیشه های شرابشان را از زیر در آوردند تا بزنند به سنگ و بشکنند! گفتم: نه، نشکنید! شیشه ها مالیّت دارد. محتوی شیشه ها را خالی کردم روی زمین. همین ها بعداً از گردانندگان کارهایش شدند. شدند رئیس جلسه، مسأله گوی جلسه، نوحه خوان جلسه. او از قماربازها، استادهای اخلاق درست می کرد. وقتی «قیام لله» باشد، آدم قمارباز را تبدیل می کند به مسأله گو. اما اگر دیدند صحبت خدا و دین نیست، همین مسأله گو ! (ره) @haerishirazi
طلب العلم فریضة🌟
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸پس طلبه شدی برای چه؟🔸 کلام امام (ره) دل مردم را گرفت، به خاطر چه؟ به خاطر
حتما حتما مستند نائب الامام رو ببینید {زندگی همین سید نور الدین حسینی هاشمی که پدر زن آقای حائری شیرازی هم بودند}
یک زندانی تونست بعد از 12 سال از زندان فرار کنه خسته و عرق کرده به خانه رسید... همسرش ازش سوال كرد من از اخبار شنیدم که تو ساعت 9 صبح فرار کردی... تا ساعت 11 شب کجا بودی!؟ و اینگونه بود که زنداني فورا برگشت و خودشو به پلیس تسلیم کرد😂 ‌
⚠️کسانی که مهارت خواندن ندارند، مهارت اندیشیدن هم ندارند 💯با دقت بخوانید💯 🔹کاتبی را تصور کنید که بعد از اختراع ماشین چاپ، مشغول نوشتن متنی بود که تا به حال بارها و بارها آن را نوشته بود. چه احساسی داشت؟ احتمالاً با خودش فکر می‌کرد «مشغول چه کار بیهوده‌ای هستم!» امروزه خیلی از آدم‌ها وقتی مجبور می‌شوند متنی بنویسند که طولانی‌تر از سی کلمه است، همچین حسی پیدا می‌کنند. به خودشان می‌گویند: چه کسی متنی چنین طولانی را خواهد خواند؟ نکتۀ تلخ ماجرا این است که چندان اشتباه فکر نمی‌کنند. انسان‌ها در خواندن متن‌های طولانی به مشکل خورده‌اند. 🔸مجموعه‌ای از ناشران، محققان، کتابداران و نویسندگان سراسر جهان، ماه پیش، با انتشار «مانیفست خواندنِ لیوبلینا» اعلام کردند: خواندنِ دیجیتال در حال تخریب عادتِ «خواندن عمیق» در میان ماست. 🔹دستگاه‌های دیجیتال باعث شده‌اند انسان‌های امروزی، «بیشتر» از هر دورۀ دیگری در تاریخ بشریت بخوانند. اما آن‌ها دیگر مثل قبل نمی‌خوانند. خواندنِ دیجیتال، به شکلی روزافزون، به تجربه‌ای تکه‌تکه، کوتاه‌مدت، سطحی و گذرا تبدیل شده است. بنابراین شاید تعداد کلمات خیلی زیادی در روز بخوانیم، ولی همۀ آن‌ها در قالب متن‌های چند کلمه‌ای یا نهایتاً چند خطی است. حال اگر بخواهیم همان تعداد کلمه را در قالبِ یک متن واحد بخوانیم، با دشواری بسیاری مواجه می‌شویم. زیرا درک متنی طولانی نیازمند مهارت‌های «خواندن عمیق» است. 🔸خواندن عمیق نقشی حیاتی در تمدن بشری داشته است. استیون پینگر، روان‌شناس و نویسندۀ آمریکایی، با رواج خواندنِ متن‌های طولانی در بین عموم مردم از اواخر قرن هفدهم، توانایی «همدردی» کردن با دیگران در میان انسان‌ها افزایش یافت. 🔹مردم با خواندنِ متن‌های مفصل دربارۀ زندگیِ دیگر انسان‌ها، توانستند دنیا را از چشم آن‌ها ببینند و این توانایی تأثیر بسیار مهمی در نگرش آن‌ها دربارۀ موضوعاتی مثل برده‌داری، شکنجه، ساحره‌سوزی، استبداد و دیگر چیزها گذاشت. از نظر استیون پینکر، خواندنِ عمیق باعث «انقلاب نوع‌دوستانه»ای شد که بعدتر به رویدادهای دوران‌سازی مثل انقلاب آمریکا و انقلاب فرانسه منتهی گردید. آنچه خواندنِ متن‌های تکه‌پاره و کوتاه دیجیتال ما را از آن محروم می‌کند، دقیقاً همین توانایی دیدن دنیا از چشم دیگران است. 🔸ماریان وولف، محقق آمریکایی، می‌نویسد: ما در دنیای آنلاین دائماً در حال اسکرول‌کردن، نصفه‌نیمه خواندن یا ذخیره‌کردن متن‌هاییم تا در آینده‌ای نامعلوم آن‌ها را بخوانیم، چون این رسانه برای خواندنِ عمیق طراحی نشده است. 🔹خواندن دیجیتال از دلایل مهم رواج «ساده‌گرایی» در دنیای امروز است. ساده‌گرایی یعنی تمایل به ساده‌کردن هر چیز پیچیده‌. اظهار‌نظرها و موضع‌گیری‌های یک‌خطی، شفاف و سرراست و فرارکردن از درک عمیق و چندوجهی مسائل. 📌 آنچه خواندید مروری است بر یادداشت اخیر سایمون کوپر در فایننشال تایمز با عنوان «نگاه انداختن، اسکن کردن، اسکرول کردن: دوران خواندن عمیق به پایان رسیده است» (Skimming, scanning, scrolling — the age of deep reading is over). این مطلب در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ به انتشار رسیده است. 💥اگر حواسمون نباشه روز بروز بیسواد تر خواهیم شد ، باید برای نسلهای بعدی فکری کرد💥 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🔻خود شکستن! 📌سیدعطاءالله مهاجرانی: 🔹بگذارید برایتان داستانی بگویم که هر وقت به یادم می‌آید، دلم می‌لرزد و برای شیخ بهلول دعا می‌کنم که خداوند درجات عالی او را متعالی بگرداند. شئونات را به وقت ضرورت و کشیدن مهار نفس، زیر پا انداخته بود.معمولأ چنین داستانی را نبایست روایت کرد. اما این داستان برای همیشه به یادتان می‌ماند. 🔸مرحوم بهلول در آستانه صد سالگی بود. در منزل یکی از اعیانِ متدینِ شيراز- که خانه‌اش همیشه محفل عالمان، و در دوران انقلاب در خدمت انقلاب بود- محفلی به افتخار حضور شیخ بهلول آراسته بودند. شیخ بهلول پوستی و استخوانی بود، مردی که خلاصه خود بود! با چشمانی سرشار از زندگی و شور که بارقه تیزهوشی از آن می‌تابید، و طنین صدا و لهجه‌ای که گویی روستایی خراسانی در صحرایی دور دست اما آشنا با شما حرف می‌زند. وقتی با او دست می‌دادی، سرپنجه استخوانی‌اش محکم بود. مثل گیره‌ای قایم، دست را نگاه می‌داشت. در چشمانت نگاه می‌کرد و مکث می‌کرد. مرا معرفی کردند: «ایشان نماینده شیرازند!» گفت: «بِچه جانم! نماینده اخلاص باش، الخلاص فی الاخلاص!» این تعبیر مرا با خودش برده بود. 🔹نشستیم. جمعی حدود پانزده تا بیست نفره، مرحوم آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی امام جمعه شيراز هم بودند. گفتگوهایی و از هر دری سخنی، ناگاه صدای ناخوشایندی به گوش رسید! زود چند نفر که نزدیک‌تر به بهلول بودند، به نوجوان ده دوازده ساله‌ای که در گوشه‌ای نشسته بود، نگاه تند ملامت آمیزی کردند، که یعنی ماجرا از ایشان است. 🔸بهلول برخاستند به طرف نوجوان که چهره‌اش قرمز شده بود، رفتند. دو زانو جلوی نوجوان نشستند، خم شدند، صورت و دست نوجوان را بوسیدند و گفتند: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. إنّ النفس لَامّارة بالسوء الا ما رحم ربّی، آقایان عزیز! من نزدیک صد سالمه، مریض هم هستم، این صدای ناخوشایند از من بود. از همه شما معذرت می‌خواهم. از این نوجوان صد بار معذرت می‌خواهم که نگاه شما او را شرمنده کرد و چهره‌اش سرخ شد و سرش را پایین انداخت.» 🔹 چه مجلسی شد!بغض‌هایی که ترکید و آيت‌الله حائری که سر بر زانو نهاده بودند، با صدای بلند گریه می‌کردند. در راه که برمی‌گشتیم، آقای حائری سکوت کرده بودند. سکوتی سنگین، من هم در بُهت و سکوت بودم. ناگاه رو به من کردند و گفتند: «شیخ بهلول در خاکسار کردن نَفْسش، بی رحم است. برای همین به او عنایت شده است. چیزهایی به او داده‌اند که به هر کسی نمی‌دهند.» زمزمه کردند: نه در اختر، حرکت بود و نه در قطب، سکون گر نبودی به زمین، خاک نشینانی چند روزنامه اطلاعات، یکشنبه ۱۴۰۲/۸/۲۸
جالبه طرف میگه من میتونم بیشتر از 51 رکعت نماز های واجب و نافله بخونم .... ِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ إِنْ كُنْتُ أَقْوَى عَلَى أَكْثَرَ مِنْ هَذَا يُعَذِّبُنِيَ اللَّهُ عَلَى كَثْرَةِ الصَّلَاةِ ؟؟ فَقَالَ لَا وَ لَكِنْ يُعَذِّبُ عَلَى تَرْكِ السُّنَّةِ.
طلب العلم فریضة🌟
⭕️توضیحی پیرامون گزارش 212 #رجال_کشی: 🔰*عَنْ زُرَارَةَ: وَ اللَّهِ لَوْ حَدَّثْتُ بِكُلَّمَا سَمِع
این مثال رو هم میشه اضافه کرد ذَكَرْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْأَدْهَانَ فَذَكَرَ اَلْبَنَفْسَجَ وَ فَضْلَهُ فَقَالَ نِعْمَ اَلدُّهْنُ اَلْبَنَفْسَجُ إِلَى أَنْ قَالَ: وَ اَلْبَانُ نِعْمَ اَلدُّهْنُ اَلْبَانُ . پ.ن؛ ذکورة الدهن: ما لیس له ردع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تمجید آیت الله جوادی آملی از همسر مرحومه و مکرمهشان ⭕️ در کل زندگی یک بار نگفت من کمبودی دارم! هیچ وقت چیزی را یک دستی بدست من نداد! @talab_elm
⭕️یک دعای فوق العاده يَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ يَا عَظِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى وَ يَا مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا يَا سَيِّدَنَا يَا رَبَّنَا يَا مَوْلَانَا يَا‌ غَايَةَ رَغْبَتِنَا أَسْأَلُكَ يَا اللَّهُ أَنْ لَا تُشَوِّهَ خَلْقِي بِالنَّارِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِجَبْرَئِيلَ مَا ثَوَابُ هَذِهِ الْكَلِمَاتِ؟ قَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ انْقَطَعَ الْعَمَلُ لَوِ اجْتَمَعَ مَلَائِكَةُ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِينَ عَلَى أَنْ يَصِفُوا ثَوَابَ ذَلِكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَا وَصَفُوا مِنْ كُلِّ جُزْءٍ جُزْءاً وَاحِداً فَإِذَا قَالَ الْعَبْدُ ... ادامه در https://lib.eshia.ir/71576/1/338 🔰عدة الداعي و نجاح الساعي (ابن فهد الحلي) جلد: 1 صفحه 338
مقدمۀ خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حالِ تحقیق «عن زید بن علی عن ابیه عن عمته زینب بنت علی بن ابی طالب علیه السلام قال لما بلغ فاطمة بنت محمد اجماع ابی بکر و عمر علی منعها فدکا قالت هذه أدل غدرة و أقبح فجرة ما داعیا لحبیبی محمد حرمة و لا ذمة ثم لاثت خمارها و خرجت فی لمّة من حفدتها و نساء من قومها الحسن عن یمینها و الحسین عن یمینها الثانی تجر أدراعها و تطأ ذیولها ما تخرم من مشیة رسول الله صلی الله علیه و آله شیئا حتی دخلت علی ابی بکر فی المسجد و هو فی حشد من المهاجرین و الانصار فلما رأوها أجهش القوم بالبکاء ثم أمهلتهم حتی سکنت فورتهم و هدا نحیبهم ثم افتتحت الکلام بحمدالله و الثناء علیه و الصلاة علی أبیها.» زینب کبری سلام الله علیها نقل می‌کند که وقتی ابوبکر و عمر بنا گذاشتند که مادرم را از فدک محروم کنند و خبر این مطلب به مادرم رسید، او فرمود: این روشن‌ترین عهدشکنی‌ها و قبیح‌ترین تبهکاری‌هاست. اینها برای محبوبم محمد (صلی الله علیه و آله) هیچ حُرمت و قول و قراری باقی نگذاشته‌اند. سپس حجابی بر سرش کرده و با گروهی از کنیزان و زنانِ فامیلش به سمت مسجد راه افتاد، حسن در سمت راستش و حسین نیز در سمت راستِ حسن با مادر راه افتادند. چادرش به قدری بلند بود که تا پایین‌ترین قسمت پای مبارکش نزدیک به زمین امتداد داشت. مانند رسول خدا با كمال وقار و آرامش قدم برمی‌داشت تا اینکه به مسجد رسید و بر ابوبکر -که در میان عده‌ای از مهاجرین و انصار نشسته بود- وارد شد. وقتی مردم حضرت فاطمه را دیدند با صدای بلند گریه کردند. ایشان مدتی سکوت کرده تا مجلس از هیاهو بیافتد و سر و صدای گریۀ مردم پایین بیاید. سپس سخن را با حمد و ستایش خدا و صلوات بر پدرش آغاز کرد. ادامه دارد... @mTatbiqy
بخش اول خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حالِ تحقیق «فقالت الحمدلله علی ما أنعم و له الشکر علی ما ألهم و الثناء بما قدّم، من عموم نعم ابتدأها و سبوغ آلاء اسداها و احسان منن والاها، جمّ عن الاحصاء عددها و نأی عن المجازاة أمدها استثنی الشکر بفضایلها و استحمد الی الخلائق بإجزالها و امر بالندب الی امثالها» فرمود: خدا را سپاس به خاطر آنچه به ما نعمت داد. خدا را شکر به دلیل آنچه به ما الهام کرد و خدا را ستایش می‌کنم به علت آنچه جلوتر از ما مقدَّر کرد. خدا را شکر می‌کنم به دلیل نعمت‏هايى كه از چشمه لطفش جوشيد و عطاهاى فراوانى كه بخشيد و احسانى كه پياپى ارزانی داشت. نعمت‏هايى بی‌شمار که توان جبران آن را نداریم. خدای متعال شکرِ این نعمت‌ها را از ما خواسته تا این نعمت‌ها برای خودمان زیادتر شود و از بندگان خواسته تا به خاطر فراوانی این نعمت‌ها او را شکر کنند. «و اشهد أن لا اله الا الله کلمة جعل الاخلاص تأویلها و ضمن القلوب موصولها و أبان فی الفکر معقولها الممتنع من الابصار رؤیته و من الالسن صفته و من الأوهام الاحاطة به لیبتدع الاشیاء لا من شیء مثله و أنشأها بلا احتذاء أمثلة و سماها اظهارا لقدرته [تعبدا] لبریّته و اعزازا لأهل دعوته ثم جعل الثواب علی طاعته و وضع العقاب علی معصیته زیادة لعباده عن نقمته حیاشة لهم الی جنته.» «اشهد ان لا اله الا الله» شهادت می‌دهم که خدایی جز الله نیست و او یکتا و بی‌شریک است. روح اين شهادت‌دادن (به یگانگی خدا)، دوستى بى‌‏آلايش و خلوص است، كه قلب‌هاى مشتاقان را با این شهادت و گواهی آميخته کرده و درخشندگیِ معنای حقیقی این ذکر در افكارشان پرتو انداخته است. خدايى كه ديدگان را توانايىِ ديدن او، زبان را ياراى توصیف وی و گمان‌ها را قدرت بر تصورکردن او نيست. چون همه‌چيز را از نيستى به هستى درآورده و آنان را بدون وجود الگو و نمونه‌‏اى ايجاد کرده است. همه‌چیز را نام‌گذاری کرد تا قدرت خود را اظهار کرده و بندگانش را به فرمانبرداری از خود راهنمایی کند و براى کسانی که اهل پذیرش دعوت او هستند موجب سرافرازى باشد پس پاداش را در اطاعت؛ و كيفر و عذاب را در نافرمانى و سرپیچی قرار داد تا بندگان را از خشم و عذاب خود رهایی بخشیده به سوى بهشت و كانون رحمتش سوق دهد. ادامه دارد... @mTatbiqy
🛑میتوان این مورد را هم به موارد حل متزاحمین اضافه نمود؛ ✅ تقدم واجب از جهت قرآن بر واجب از جهت سنت. 🔹[۱] وَ عَنْهُ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ النَّضْرِ الْأَرْمَنِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنِ الْقَوْمِ یَکُونُونَ فِی السَّفَرِ فَیَمُوتُ مِنْهُمْ مَیِّتٌ وَ مَعَهُمْ جُنُبٌ وَ مَعَهُمْ مَاءٌ قَلِیلٌ قَدْرَ مَا یَکْفِی أَحَدَهُمَا أَیُّهُمَا یُبْدَأُ بِهِ قَالَ یَغْتَسِلُ الْجُنُبُ وَ یُتْرَکُ الْمَیِّتُ لِأَنَّ وَ . ⭕️أَقُولُ: الْمُرَادُ بِالسُّنَّةِ مَا عُلِمَ وُجُوبُهُ مِنْ جِهَةِ السُّنَّةِ وَ بِالْفَرْضِ مَا عُلِمَ وُجُوبُهُ مِنَ الْقُرْآنِ لِمَا یَأْتِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ [۲] . ---------- [۱]: التهذیب ۱- ۱۱۰- ۲۸۷، و أورده أیضا عن التهذیب و غیره فی الحدیث ۴ من الباب ۱۸ من أبواب التیمم. [۲]: یأتی فی الحدیث ۱۱ من هذا الباب. 🔰وسائل الشیعه @talab_elm
سلام علیکم بحث مربوط به جمله کذبی که به علامه نسبت داده میشه و کدیور در همین یکی دو سال قبل خیلی برجسته ش کرد، مفصل در این مقاله بحث شده و تمامی احتمالات و طرق مطرح شده، در این مقاله پاسخ داده شده. توصیه میکنم حتما بخوانید: https://tn.ai/2620208
روضه جانسوز رسول الله ص در مصائب آل الله ع (بشارة المصطفى لشيعة المرتضى(طبرى آملى، عماد الدين أبي جعفر محمد بن أبي القاسم،) (ط - القديمة) ؛ النص ؛ ص197-200) قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ‏ النَّخَعِيُّ عَنْ عَمِّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ النَّوْفَلِيِّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ جَالِساً ذَاتَ يَوْمٍ إِذْ أَقْبَلَ الْحَسَنُ ع فَلَمَّا رَآهُ بَكَى ثُمَّ قَالَ إِلَيَ‏ إِلَيَ‏ بُنَيَ‏ فَمَا زَالَ يُدْنِيهِ حَتَّى أَجْلَسَهُ عَلَى فَخِذِهِ الْأَيْمَنِ ثُمَّ أَقْبَلَ الْحُسَيْنُ ع فَلَمَّا رَآهُ بَكَى قَالَ إِلَيَّ إِلَيَّ يَا بُنَيَّ وَ أَجْلَسَهُ عَلَى فَخِذِهِ الْأَيْسَرِ ثُمَّ أَقْبَلَتْ فَاطِمَةُ ع فَلَمَّا رَآهَا بَكَى ثُمَّ قَالَ إِلَيَّ إِلَيَّ يَا بُنَيَّةِ وَ أَجْلَسَهَا بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ أَقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فَلَمَّا رَآهُ بَكَى ثُمَّ قَالَ إِلَيَّ إِلَيَّ يَا أَخِي فَمَا زَالَ يُدْنِيهِ حَتَّى أَجْلَسَهُ إِلَى جَنْبِهِ الْأَيْمَنِ فَقَالَ لَهُ أَصْحَابُهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص مَا تَرَى وَاحِداً مِنْ هَؤُلَاءِ إِلَّا بَكَيْتَ أَ وَ مَا فِيهِمْ مَنْ تُسَرُّ بِرُؤْيَتِهِ فَقَالَ ص وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَّةِ وَ اصْطَفَانِي عَلَى جَمِيعِ الْبَرِيَّةِ إِنِّي وَ إِيَّاهُمْ لَأَكْرَمُ الْخَلْقِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ نَسَمَةٌ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْهُمْ أَمَّا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع فَإِنَّهُ أَخِي وَ شَفِيقِي وَ صَاحِبُ الْأَمْرِ بَعْدِي وَ صَاحِبُ لِوَايَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ صَاحِبُ حَوْضِي وَ شَفَاعَتِي وَ هُوَ مَوْلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ إِمَامُ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ قَائِدُ كُلِّ تَقِيٍّ وَ هُوَ وَصِيِّي وَ خَلِيفَتِي عَلَى أَهْلِي وَ أُمَّتِي فِي حَيَاتِي وَ بَعْدَ مَوْتِي مُحِبُّهُ مُحِبِّي وَ مُبْغِضُهُ مُبْغِضِي وَ بِوَلَايَتِهِ صَارَتْ أُمَّتِي مَرْحُومَةً وَ بِعَدَاوَتِهِ صَارَ الْمُخَالِفَةُ لَهُ مِنْهَا مَلْعُونَةً وَ إِنِّي بَكَيْتُ حِينَ أَقْبَلَ لِأَنِّي ذَكَرْتُ غَدْرَ الْأُمَّةِ بِهِ بَعْدِي حَتَّى [إِنَّهُ‏] لَيُزَالُ عَنْ مَقْعَدِي وَ قَدْ جَعَلَهُ اللَّهُ لَهُ بَعْدِي ثُمَّ لَا يَزَالُ الْأَمْرُ بِهِ حَتَّى يُضْرَبَ عَلَى قَرْنِهِ تُخْضَبُ مِنْهَا لِحْيَتُهُ فِي أَفْضَلِ الشُّهُورِ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ‏
وَ أَمَّا ابْنَتِي فَاطِمَةُ فَإِنَّهَا سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ نُورُ عَيْنِي وَ هِيَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ هِيَ رُوحِي الَّتِي بَيْنَ جَنْبِي وَ هِيَ الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ مَتَى قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا بَيْنَ يَدَيْ رَبِّهَا جَلَّ جَلَالُهُ زَهَرَ نُورُهَا لِمَلَائِكَةِ السَّمَاءِ كَمَا يَزْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ وَ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِمَلَائِكَتِهِ يَا مَلَائِكَتِي انْظُرُوا إِلَى أَمَتِي فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ قَائِمَةً بَيْنَ يَدَيَّ تَرْتَعِدُ فَرَائِصُهَا مِنْ خِيفَتِي وَ قَدْ أَقْبَلَتْ عَلَى عِبَادَتِي أُشْهِدُكُمْ أَنِّي قَدْ آمَنْتُ شِيعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ إِنِّي لَمَّا رَأَيْتُهَا ذَكَرْتُ مَا يُصْنَعُ بِهَا بَعْدِي كَأَنِّي بِهَا وَ قَدْ دَخَلَ الذُّلُّ بَيْتَهَا وَ انْتُهِكَتْ حُرْمَتُهَا وَ غُصِبَ حَقُّهَا وَ مُنِعَتْ إِرْثَهَا وَ أُسْقِطَ جَنِينُهَا وَ هِيَ تُنَادِي يَا مُحَمَّدُ فَلَا تُجَابُ وَ تَسْتَغِيثُ فَلَا تُغَاثُ فَلَا تَزَالُ بَعْدِي‏ مَحْزُونَةً مَكْرُوبَةً تَتَذَكَّرُ انْقِطَاعَ الْوَحْيِ عَنْ بَيْتِهَا مَرَّةً وَ تَتَذَكَّرُ فِرَاقِي أُخْرَى وَ تَسْتَوْحِشُ إِذَا جَنَّهَا اللَّيْلُ لِفَقْدِ صَوْتِيَ الَّذِي كَانَتْ تَسْتَمِعُ إِلَيَّ إِذَا تَهَجَّدْتُ بِالْقُرْآنِ ثُمَّ تَرَى نَفْسَهَا ذَلِيلَةً بَعْدَ أَنْ كَانَتْ فِي أَيَّامِ أَبِيهَا عَزِيزَةً فَعِنْدَ ذَلِكَ يُؤْنِسُهَا اللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ بِالْمَلَائِكَةِ فَنَادَتْهَا بِمَا نَادَتْ بِهِ مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَتَقُولُ يَا فَاطِمَةُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِينَ‏ يَا فَاطِمَةُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ‏ ثُمَّ يَبْتَدِئُ بِهَا الْوَجَعُ فَتَمْرَضُ فَيَبْعَثُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهَا مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ تُمَرِّضُهَا وَ تُؤْنِسُهَا فِي عِلَّتِهَا فَتَقُولُ عِنْدَ ذَلِكَ يَا رَبِّ إِنِّي سَئِمْتُ الْحَيَاةَ وَ تَبَرَّمْتُ بِأَهْلِ الدُّنْيَا فَأَلْحِقْنِي بِأَبِي فَيُلْحِقُهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِي فَتَكُونُ أَوَّلَ مَنْ تُلْحِقُنِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِي فَتَقْدَمُ عَلَيَّ مَحْزُونَةً مَكْرُوبَةً مَغْمُومَةً مَغْصُوبَةً مَقْتُولَةً فَأَقُولُ عِنْدَ ذَلِكَ اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ ظَلَمَهَا وَ عَاقِبْ مَنْ غَصَبَهَا وَ أَذِلَّ مَنْ أَذَلَّهَا وَ خَلِّدْ فِي نَارِكَ مَنْ ضَرَبَ جَنْبَيْهَا حَتَّى أَلْقَتْ وَلَدَهَا فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ عِنْدَ ذَلِكَ آمِينَ وَ أَمَّا الْحَسَنُ فَإِنَّهُ ابْنِي وَ وَلَدِي وَ مِنِّي وَ قُرَّةُ عَيْنِي وَ ضِيَاءُ قَلْبِي وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ هُوَ سَيِّدُ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْأُمَّةِ أَمْرُهُ أَمْرِي وَ قَوْلُهُ قَوْلِي مَنْ تَبِعَهُ فَهُوَ مِنِّي وَ مَنْ عَصَاهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَ إِنِّي لَمَّا نَظَرْتُ إِلَيْهِ تَذَكَّرْتُ مَا يَجْرِي عَلَيْهِ مِنَ الذُّلِّ بَعْدِي فَلَا يَزَالُ الْأَمْرُ بِهِ حَتَّى يُقْتَلَ بِالسَّمِّ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً فَعِنْدَ ذَلِكَ تَبْكِي الْمَلَائِكَةُ وَ السَّبْعُ الشِّدَادُ لِمَوْتِهِ وَ يَبْكِيهِ كُلُّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى الطَّيْرُ فِي جَوِّ السَّمَاءِ وَ الْحِيتَانُ فِي جَوْفِ الْمَاءِ فَمَنْ بَكَاهُ لَمْ يَعْمَ عَيْنُهُ يَوْمَ تَعْمَى الْعُيُونُ وَ مَنْ حَزَنَ عَلَيْهِ لَمْ يَحْزَنْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَحْزَنُ الْقُلُوبُ وَ مَنْ زَارَهُ فِي بَقِيعِهِ ثَبَتَتْ قَدَمُهُ عَلَى الصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَامُ
وَ أَمَّا الْحُسَيْنُ فَهُوَ مِنِّي وَ هُوَ ابْنِي وَ وَلَدِي وَ خَيْرُ الْخَلْقِ بَعْدَ أَبِيهِ وَ أَخِيهِ وَ هُوَ إِمَامُ الْمُسْلِمِينَ وَ مَوْلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ خَلِيفَةُ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ غِيَاثُ الْمُسْتَغِيثِينَ وَ كَهْفُ الْمُسْتَجِيرِينَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ أَجْمَعِينَ وَ هَذَا سَيِّدُ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ بَابُ نَجَاةِ الْأُمَّةِ أَمْرُهُ أَمْرِي وَ طَاعَتُهُ طَاعَتِي مَنْ تَبِعَهُ فَإِنَّهُ مِنِّي وَ مَنْ عَصَاهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَ إِنِّي لَمَّا رَأَيْتُهُ تَذَكَّرْتُ مَا يُصْنَعُ بِهِ كَأَنِّي بِهِ قَدِ اسْتَجَارَ بِحَرَمِي وَ قَبْرِي فَلَا يُجَارُ فَأَضُمُّهُ فِي مَنَامِي إِلَى صَدْرِي وَ آمُرُهُ بِالرَّحْلَةِ عَنْ دَارِ هِجْرَتِي وَ أُبَشِّرُهُ بِالشَّهَادَةِ فَيَرْتَحِلُ عَنْهَا إِلَى أَرْضِ مَقْتَلِهِ وَ مَوْضِعِ مَصْرَعِهِ أَرْضِ كَرْبٍ وَ بَلَاءٍ وَ قِيلَ وَ فَنَاءٍ يَنْصُرُهُ عِصَابَةٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ‏ أُولَئِكَ مِنْ سَادَاتِ شُهَدَاءِ أُمَّتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِ وَ قَدْ رُمِيَ بِسَهْمٍ فَخَرَّ صَرِيعاً ثُمَّ يُذْبَحُ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ مَظْلُوماً ثُمَّ بَكَى رَسُولُ اللَّهِ ص وَ بَكَى مَنْ حَوْلَهُ وَ ارْتَفَعَ أَصْوَاتُهُمْ بِالضَّجِيجِ ثُمَّ قَالَ ع اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْكُو إِلَيْكَ مَا يَلْقَى أَهْلُ بَيْتِي بَعْدِي وَ دَخَلَ مَنْزِلَهُ»
حال حضرت فاطمه سلام الله علیها بعد از ارتحال رسول الله صلی الله علیه و آله دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، رُوِّینَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ ع‏ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَسَرَّ إِلَى فَاطِمَةَ ع أَنَّهَا أُولَى مَنْ یلْحَقُ بِهِ مِنْ أَهْلِ بَیتِهِ فَلَمَّا قُبِضَ وَ نَالَهَا مِنَ الْقَوْمِ مَا نَالَهَا لَزِمَتِ‏ الْفِرَاشَ‏ وَ نَحَلَ جِسْمُهَا وَ ذَابَ لَحْمُهَا وَ صَارَتْ کالْخَیالِ وَ عَاشَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِمَا سَبْعِینَ یوْما .... بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏78 ؛ ص282، ح40 بنقل از دعائم الاسلام .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️️ چرا حضرت فاطمه زهرا(س) با چنان مقام قدسی برای بازپس‌گیری فدک اقدام کردند؟ (از اندک فیلم‌های باقی‌مانده از شهید مطهری) خیلی زیبا 👌
هدایت شده از احمد فربهی
هر چه هستیم خیلی نامردیم! دیروز سر کلاس گفتم: «به‌خاطر ایام فاطمیه سه روزِ آخر هفته را تعطیل می‌کنم تا تبلیغ بروید!»، فقط یک نفر گفت می‌خواهد تبلیغ برود! بقیه سکوت کردند! با خودم گفتم، در مقابل این حجم از تهاجم رسانه‌ای، این سطح از بی‌خیالی تعجب‌آور است! اگر در زمان آن‌حضرت زندگی می‌کردیم، آیا ما هم جزء مردان بی‌غیرتی بودیم که لگدمال شدن اهل‌بیت را می‌دیدند و سکوت کردند؟! یا جزء شیوخ کوفه می‌‌شدیم که در روز عاشورا فقط بر تپه‌های کربلا نشستند و ناله می‌زدند و برای امام دعا می‌کردند؟! هر چه هستیم خیلی نامردیم! https://eitaa.com/farbehi